Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja perusmuro, 18.10.2016.

  1. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    573
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Juuri näin. Liikennesuunnittelijoille tuntuu olevan liian hankalaa ymmärtää ajoneuvojen mittoja ja näkyvyyttä jokseenkin hankaloittavia asioita, kuten kerrostaloja. Joskus on vain pakko tukkia toisten eteen.

    Pitää kuitenkin ymmärtää omat velvollisuutensa, eikä rutiininomaisesti työntää autoaan suojatielle kuvitellen, että väistämisvelvollisuus koskisi vain juuri sillä hetkellä tietä ylittävää kevyttä liikennettä.
     
  2. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 650
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Justhan sä sanoit että tilanne on arvioitu huonosti jos joutuu suojatielle pysähtymään ja sitten sieltä tuleekin myöhemmin esim. jalankulkija?

    Koita nyt päättää :D
     
  3. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    1 512
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Koita sä ensinäkin lukea mitä muut on kirjoittaneet ja toisekseen lopettaa turha provoaminen. Tässä alla on oma kommenttini, voin boldata oleellista.

    "Tossa vaiheessa on mennyt tilanteen arviointi ns "vituiksi" ja liikennesääntöjä on rikottu menemällä suojatien päälle. Kuten itsekin olen täsmentänyt, se ei ole ongelmista suurin tai pyöräilijän ymmärtämiskyvyn ulkopuolella, että autoilijalla voi tietyissä risteyksissä sen jatkeen takaa olla liian rajoittunut näkyvyys ja auto on siitä syystä pyörätien jatkeella. Koko tilanteen puiminen lähti siitä, että autoilijat ajavat siihen jatkeelle välittämättä kevyestä liikenteestä vaikka sitä olisikin tulossa, koska liikennesäännöt eivät kiinnosta, tai ne eivät ole tiedossa/muistissa. Voidaan silti tieliikennelaista melko yksiselitteisesti todeta, että siinä pyörätienjatkeen/suojatien päällä seisominen on tieliikennelain vastaista vaikka siihen olisikin tultu kyttäämään paikkaa ennen kuin ketään kevyen liikenteen kulkijaa oli edes näköpiirissä. Normaali järjenkäyttö ja paska tiesuunnittelu palauttaa tilanteen tuohon mainitsemaani, ettei se sinänsä kovin tuomittavaa ole. On kuitenkin tuomittavaa ajaa siihen piittaamatta vaikkapa lähestyvistä pyöräilijöistä."
     
  4. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 650
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    • Käyttäjälle annettu varoitus tai huomautus: Huomautus - "kristallipallo unohtui ladata" ei ole asiallista kysymistä
    Ööö. Sä vastasit Tommyn viestiin jossa sanottiin:


    Tällä tavalla:
    Mitenkä se on mennyt vituiksi? Kristallipallo unohtunut ladata?

    Sori jos koet asialliset kysymykset provoiluna, tossa ei vaan ole yhtään mitään logiikkaa joten siksi kysyin.
     
    Tommy Goldfish tykkää tästä.
  5. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    1 768
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Tilanteessa jossa ennen suojatietä ei nää tuleeko tietä pitkin väistettävää? Oletan ettet kuitenkaan tarkoita että sitten ajetaan autojen kylkeen kun suojatielle on päästy katsomaan ajoradan tilanne?

    muoks: luin nyt vasta loput ketjusta.

    Niin onkin turhaa, mutta pelkkä referointi ei auta jos ei ymmärrä referoinnin eroa sen perusteella tehtyyn tulkintaan, jos sen referoinnin perusteella väittää olevansa tulkinnassa oikeassa. En itse jaksa ilman palkkaa näistä jäädä vääntämään.
     
    Viimeksi muokattu: 10.10.2018
    Diaz\ tykkää tästä.
  6. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    1 512
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Jos olisit aiemmin siteeraamani lainkohdan myöskin löytänyt olisit voinut todeta kuten minäkin sen perusteella, ettei sinne suojatielle saa lain puitteissa saa mennä haittaamaan kevyttä liikennettä vaikkei sitä näkyvissä olisikaan kun sinne menee. Tuo on kuitenkin käytännössä välillä hankalaa ja siksi sana vituiksi oli lainausmerkeissä, koska ongelma siinä on lain näkökulmasta eikä niinkään perusjärjen näkökulmasta, jota myöskin selvesin.
     
  7. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    1 512
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    No mä referoin lakia ja avasin vielä kommentoimalla omaa kantaani suhteessa lakiin. Sä sen sijaan kommentoit täysin lainvastaisesti.
     
  8. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 650
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ahaa. No onneksi Tommy jo kertoi että asia ei ihan noin mene ja uskon mieluummin alan ammattilaista näissä asioissa, vaikka sitten monesta muusta jutusta me eri mieltä ollaankin.
     
  9. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    1 512
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Edelleenkin siteerasin lakia, voit lukaista aiemmista kommenteistani. Sielä kerrotaan, että mikäli väistämisvelvollisuus on ilmoitettu liikennemerkillä, väistetään kaikkea sen etuajo-oikeutetun tien liikennettä. Ei poikkeuksia.
     
    Zigh tykkää tästä.
  10. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 650
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    No, ei se nyt ihan noin taida mennä. Kuten sanoin, tuossa asiassa luotan pikkuisen enemmän ammattilaisen sanaan kun jonkun randomin lakia tulkitsevan kansalaisen luetun ymmärtämiseen :think:
     
  11. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    1 512
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Millä perusteella tommy goldfish on lain ammattilainen ja miten tommy on asiaa perustellut. Itse en ole katsos sellaista täältä saanut lukea.
     
  12. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    1 512
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Kerrataan vielä:

    Tommyn:


    Itseasiassa nuo ei ole vastaavia, suojateiden kohdalla ei ole kyseessä ajojärjestys, vain kielto ettet saa mennä siihen suojatielle kun kevyen liikenteen edustaja on sinne saapumassa. Eli tyhjälle suojatielle saa mennä ja pysyä siinä vaikka sinne myöhemmin joku kävelee/fillaroi. Tässä tilanteessa se suojatien käyttäjä odottaa.

    Yleinen tulkinta menee taas niin että jos kauempaakin on joku tulossa niin suojatielle ei mennä ellei ole todennäköistä että sieltä pääsee pois ajoissa.

    Tuo tulkitaan vaan monesti virheellisesti ajojärjestyssäännöksi.

    Omani:

    Sikälis ei mennyt ihan täysin oikein.

    TLL 15 §
    "
    Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen
    Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.

    Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen."

    Tulkitsen tuosta kyllä risteykseen pysäyttämisen koskevan myös sitä kevyttä liikennettä, sillä tuossa lainkohdassa puhutaan risteävän tien liikenteestä eikä ajoradasta. Tie on määritetty tieliikennelaissa.

    2 §
    "
    Määritelmiä
    Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:

    1) tiellä yleisnimityksenä yleistä ja yksityistä tietä, katua, rakennuskaavatietä, moottorikelkkailureittiä, toria sekä muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua tai yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta; (12.4.1991/671)"

    Tien määritelmä siis on sen verran laaja, että myöskään suojatien päälle ei kyllä saa tuon esimerkin perusteella jäädä tukkimaan kevyttä liikennettä tieliikennelain näkökulmasta.
     
  13. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 650
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Sitä sopii miettiä.
     
  14. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    1 768
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    @jonesky12345
    Kummalla tiellä se suojatie mielestäsi on, sillä mitä saavut risteykseen vai sillä risteävällä tiellä? ;)
     
  15. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    1 512
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Risteävän tien liikennettä on sitä risteävää tietä sivuava pyörätien jatke. Pyörätien jatke nimensä mukaisesti jatkaa pyörätietä. Pyörätie on osa sitä tietä, jolle kolmion takaa saavutaan. Näillä johtopäätöksillä se jatke jonka päälle ajetaan on sitä tietä jolle tullaan, ei jolta tullaan. Lisäksi väistämisvelvollisuus osoittaa nimensämukaisesti väistämisvelvollisuuden, tämä liikennemerkki on ennen sitä pyörätien jatketta.
     
    Ihmemies ja Zigh tykkäävät tästä.
  16. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    1 768
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Se että olen kesäpuutarhurin hommissa liikennepuistossa ei tarkoita että olisin kaikesta oikeassa, juuri hetki sitten tuli tässä ketjussa vastaan tilanne missä olin itse tulkinnut lainkohdan väärin ohituskieltotilanteissa maantiellä ja muut fooruminkäyttäjät korjasivat käsitykseni, eli parempi vaan luottaa tyyppiin joka osaa laittaa lainauksia TLL:stä täydellä varmuudella tulkintataidoistaan ;)

    muoks: lisäsin viestiin siitä aiemmin unohtuneet luonteenomaiset piilovittuilut.

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 10.10.2018
  17. FreeJack

    FreeJack aarRETROkaaja

    Viestejä:
    30
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Suunnilleen samaa olin tulossa kirjoitteleen, mutta ei tarvinnutkaan, kuin lainata.

    Juu ja tästä syystä sama matka viikonloppuisin voi kestää kauemmin, kuin iltapäiväruuhkassa, vaikka liikennettä on murto-osa.
     
  18. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    628
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tuolla logiikalla prätkäilijä voisi ihan yhtä hyvin koukata tai odottaa. Mitä sitä väistämään, kun ei pyöräilijääkään tarvitse logiikkasi mukaan väistää.
     
  19. Walla

    Walla

    Viestejä:
    663
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Ei mitään, vastasin vahingossa ikivanhaan viestiin.
     
  20. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    879
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuossa on kuule nyt se ihan "pieni" ero, että pyöräilijän täytyy reagoida ennaltaan jo paikallaan olevaan tukkeeseen, missä prätkän eteen tulee vauhdista joku. Jos se este sattuisi jostain syystä seisomaan siinä prätkän kaistalla jo silloin, kun prätkä saapuu paikalle, niin silloinhan tilanne olisi sama kuin pyöräilijälle. Ja tällöin prätkä tietysti koukkaisi tai odottaisi.
     
  21. Gagarin

    Gagarin

    Viestejä:
    108
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Pyöräilijä meinas ajaa kylkeen ja huuteli jotain liikennesäännöistä nyrkkiä heristäen kun en väistänyt sitä suojatiellä. Mistä asti jatketulla pyörätiellä autoilijan kuuluu väistää?
     
  22. kjns

    kjns

    Viestejä:
    1 400
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Sillon kun kääntyy tai tulee kolmion/stopin takaa. Toki isokaan osa pyöräilijöistä ja autoilijoista ei noita sääntöjä osaa, ja kyt kun on alettu antamaan paremmin tilaa jalankulkijoille niin jotkut uuvatit antaa virheellisesti tilaa myös pyörille siellä missä ei pitäis...
     
  23. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    997
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Eli onko mitään tilannetta, jossa ajan suoraan ja kamikaze saa polkea lain mukaan alle? Ja siis polkea, talutushan on eri asia.
     
  24. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    1 512
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Jeps, et väistä jos ajoradan poikki tulee pyöräilijä. Jos käännyt jatkeen yli tai tulet mistä tahansa väistämisvelvollisuuden aiheuttavasta paikasta (liikennemerkki, piha, vähäinen katu tms) niin väistät. Oikeestaan ainoa hankalampi poikkeus on mesta, jossa tie kääntyy 90 astetta säilyen samana katuna ja rinnalla kulkeva pyörätiekin kääntyy, mutta jatke jatkuu pyörätiehen nähden suoraan sen kääntyvän ajoradan yli. Tuo tilanne rinnastetaan siihen, että pyöräillään ajoradan poikki, koska et lain kirjaimen mukaan käänny vaikka rattia käännätkin.
     
  25. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    1 512
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Poikkeuksiahan on valtava määrä, kolmio, stop merkki tms. Tarkoitit varmaan kuitenkin, että ajat ajorataa ilman mitään väistämisvelvollisuutta aiheuttavaa tapausta ja ajoradan poikki menee pyörätien jatke. Tällöin mitään poikkeusta ei ole.
     
  26. Korppikuningas

    Korppikuningas

    Viestejä:
    1 432
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ajoin risteykseen auton perässä ja pysähdyin ihan oikeeseen reunaan, että vasemmalta pääsee ohi kääntyvien kaistalle.
    Taakse ajaa nainen ja pysähtyy ihan vasempaan reunaan ja blockkaa sen reitin sinne kääntyvien kaistalle.

    Mikä logiikka? Tollanen typeryys ärsyttää.
     
  27. kjns

    kjns

    Viestejä:
    1 400
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Tyhmyys, sekä ajotaidon, pelisilmän ja liikenteen ymmärryksen puute.
     
  28. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    1 512
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Ruuhka aikaan kun tulee kehä3 (idän suunnasta kohti länttä) ja liittyy tuusulanväylälle etelään, niin joku taksien ja bussien kaista yhtyy siellä liittymärampissa tuohon liittymäkaistaan ja nämä 2 kaistaa liittyvät kehältä lännen suunnasta tulevien liittymäkaistaan ennen liittymistä tuusulanväylälle. Tuo idän suunnasta tulevien ramppi jatkuu sitten bussi/taksikaistana motarista erossa vielä pari sataa metriä, eli ammattiliikenteellä on omaa kaistaansa ennen motarille liittymistä vielä hetken.

    Tuolla on todella yleistä, että taksit ja bussit koittavat sen taksikaistan ja liittymärampin yhtymiskohdasta ohittaa siinä yhdellä ainoalla kaistalla pientareen kautta oikealta tuusulanväylälle pyrkivää autojonoa, koska tämä autojono jonottaa ruuhkassa liittymään sille lännen suunnasta tulevien rampille ja jos pääsevät oikealta sen sumpun ohi niin saavat jatkaa omaa kaistaansa vielä hetken.

    Kun mun ohi oli pari kertaa vetästy, niin aloin itsekin ohittamaan taksien tapaan siitä pientareelta. Nämä liittymään jonottavat autoilijat kun aloittavat yhtymisen kahden kaistan rinnakkain kulkevassa kohdassa heti siinä alussa. Itse mielummin liityn mahdollisimman pitkältä, koska tyhjää kaistaa on. Noh, sitten alkoi tulla takseilta ja busseilta tööttäämisiä kun käytin heidän mielestään vain heille varattua oikeutta perseillä ajamalla rinnan motarin rampissa, joten asemoin nykyään jatkossa itseni sen verran oikealle, ettei mun takaa aja kukaan, enkä itsekään ohittele.

    Google Maps
     
  29. Gize

    Gize

    Viestejä:
    961
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Lisättynä tietysti oman ajoneuvon koon / sijainnin hahmottamisen puute.
     
    Bapsu tykkää tästä.
  30. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    997
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Juu, näin olen tuon ymmärtänytkin, eikä tuo kolmio/stop/kääntyminen mielestäni sinänsä mikään poikkeus ole.

    Tampereella oli tässä hiljattain tilanne kaksi samaan suuntaan menevää kaistaa ja siinä suojatie. Vierellä ajava alkoi jarruttaa siihen ja katsoin että sieltä polkee pyöräilijä yli. Himmasin tuon sen verran, että näin, että pyöräilijä tulossa ja sitten vaan yli. Varmaan takana katsottiin paheksuen vaikka noudatin lakia.

    Ja pyöräilijä oli tuossa minun kohdalla vielä vasta tulossa siellä vastaantulijoiden puolella eli hyvin oli aikaa siirtyä suojatien yli.
     
  31. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    1 512
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Tollasessa tilanteessa pyöräilijä tarvittaessa sit pysähtyy vastaantulevan autoilijan eteen, koska sulla ei ole velvollisuutta antaa tietä. Vastaantulija kärsiköön jos hidastaa matkantekoa.
     
  32. kjns

    kjns

    Viestejä:
    1 400
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Paitsi jos viereisellä kaistalla (samaan suuntaan) ajanut auto kerkesi pysähtyä suojatien eteen, siihen pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa pysähtymättä.
     
  33. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    1 512
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Toki, nyt ei ollut kyse kuitenkaan siitä.
     
  34. muppelo

    muppelo

    Viestejä:
    604
    Rekisteröitynyt:
    25.11.2016
    Toi on sellainen "peliliike" mitä näkee valitettavan usein (ettei pysähdytä vaikka viereinen samaan suuntaan menevä pysähtyy suojatien eteen). Sais poliisit valvoa asiaa enemmänkin.
     
    Tarnado tykkää tästä.
  35. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    997
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Näinpä. Tuossakin huomasin että viereinen himmaa niin himmasin itsekin. Mutta en jäänyt antamaan tilaa.

    Tuossahan voisi toki tööttiäkin soittaa jos pysähdyksiin asti joutuu, mutta varmaan prosentin luokkaa ne, jotka tajuaa mikä oli pielessä.
     
  36. Gagarin

    Gagarin

    Viestejä:
    108
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Tässäpä toi kohta: https://goo.gl/maps/1L5KmwQtCCk

    Tohon oikeelle pysähty yks pyöräilijä ihan oikein, mutta sen takaa tuli täysin hidastamatta tämä nyrkin heiluttaja. Siinä oli varmaan puolesta metristä kiinni, ettei kaveri pussannut sivuikkunaa. Oispa pelle täräyttänyt kylkeen, oisin halunnu nähdä sen ilmeen kun koppalakki kertoo sille lakia.
     
  37. Dualram

    Dualram

    Viestejä:
    189
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Naisethan ei kykene ymmärtämään tällaisia tilanteita, tutkittu juttu.
     
  38. Seagle

    Seagle

    Viestejä:
    45
    Rekisteröitynyt:
    28.06.2017
    Juh, ei nyt pelkästään tähän tapaukseen liittyen. Mutta usein tuntuu, että joustoa yms. vaativat (ei siis tarkoita etteikö joustoa tarvittaisi) eivät kuitenkaan lue itseään/omaa kantaansa tukevia mukaan :)
     
  39. kjns

    kjns

    Viestejä:
    1 400
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Jos sä ajoit Kuninkojantietä suoraan eteenpäin niin väistämisvelvollinen oli ilman muuta pyöräilijä. Ainoastaan jos olisit ollut kääntymässä Asentajankadulta Kuninkojantielle Ikean suuntaan olis sun pitänyt väistää pyörää.
     
  40. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    1 512
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Jeps, sitä tossa koitin painottaa, että joustoa ylipäänsä voi muilta vaatia vasta kun itse osaa oikeat liikennesäännöt ja tajuaa itse joustaa sellaisissa tilanteissa missä se on vaadittua sujuvuuden takia.

    Esimerkiksi ruuhka-aikaan motarille liittyminen. Käytännössä nykyään mennään suunnilleen vetoketjussa kun liikenne seisoo. Joo, liittymästä tulevat ovat velvollisia väistämään motarilla ajavia, mutta kukaan ei pääsisi motarille. Molemmat osapuolet tietää säännöt ja jousto toimii melko hyvin poislukien satunnainen motarilla ajava "kusipää" jolla on omasta mielestään oikeus olla väistämättä. Tuollainenkin kuski on toki itse väistämisvelvollisena vastaavassa tilanteessa riippuvainen muiden joustamisesta.
     
  41. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 650
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Miten ruuhkassa oikeen väistetään?

    Itse pidän ihan normaalia turvaväliä.
     
  42. Tahein

    Tahein

    Viestejä:
    51
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Tuttu paikka itselle pyöräilijänä. Mulle selvä kuka väistää, mutta muille ei. Pyörät ajaa autojen eteen ja toisaalta autot pysähtelee vaikka rauhassa odottelee parin metrin päässä reunasta. Monesti näyttänyt niille kädellä et menkää. Hankalia tilanteita nämä. Autoilijana ja pyöräilijänä itse tietää säännöt, mutta autolla aina olettaa että pyöräilijä kuitenkin tulee eteen. Sitten kun hidastaa niin pyöräilijä luulee että annat tilaa. Tosin hidastan vain jos näyttää siltä ettei aikomuskaan ole pysähtyä. Pahimmat paikat on korotetut suojatiet joihin on pakko hidastaa ja sitten pyörät ajaa eteen. Ihmettelen vaan eikö pyöräilijöillä ole mitään itsesuojeluvaistoa. Itse ajan oletuksella että kaikki autot yrittää tappaa mut... Niin monta kertaa yhtään katsomatta auto tullut kolmion takaa tai kääntynyt edestä vaikka varmasti nähnyt että tulen. Toiset ajelee 30 km/h noista paikoista luottaen että itsellä etuajo-oikeus.
     
  43. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    1 773
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tänään taas keähällä se perus "mun eteen et rampilta tule", onneksi oli sen verran paukkuja rellun paskeessa ja pitkä ramppi (kaista) että nilkan kun suoristi niin pääsin eteen reilulla marginaalilla (lue= useampi metri väliä), valot vilkkui silti ja mielenosoituksena tultiin miljoonaa ohi ja eteen ajelemaan 70km/h ja keskaria näyttelemään.

    Ajelin ihan rauhassa ja pudotin nopeutta reilusti ettei provosoidu enempää niin ei auttanut, vielä tuli pari kertaa brake check:facepalm:

    No toki mitä muutakaan voi kansallispuvun omistajalta odottaa, mersua ei saa ohittaa.
     
  44. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    997
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Känny käteen ja alat lasin läpi kuvaamaan?

    Pari sivua takaperin oli vastaava idiootti liikenteessä, olis voinut kiskasta videon päälle niin varmaan loppuisi perseily aika nopsaan.

    Mitenhän poliisi suhtautuu jos kuvaa toisen perseilyn kännykällä samalla kun ajaa? Eihän se ihan lain kirjaimen mukaan menisi.
     
  45. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    628
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Poliisi ei välttämättä saa tietää kuka kännykällä kuvasi, jos sitä ei poliisille kerro. Sinänsähän laittomin keinoin hankittujen todisteiden käyttäminen saatetaan kieltää, mutta ajon aikana kuvaaminen ei välttämättä ole tarpeeksi suuri rike siihen.
     
  46. Honzo

    Honzo

    Viestejä:
    183
    Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Tänään taas useampi sankari/säätäjä osui oman matkan varrelle. Ajoin tänään n. Klo 16 n. 1km ennen Kirkkonummea tietä 51 (siis länsiväylän jatke). Oikea kaista täynnä autoja n. 95km/h etenevässä jonossa. Ajoin 110km/h vakkarilla vasenta kaistaa (todellinen nopeus ~106km/h). Perään iskeytyy audi ja alkaa vilkuttelemaan valoja. Jatkan omaa vauhtia, koska oikealle kaistalle ei yksinkertaisesti mahdu. No Audimies se ajaa entistä lähemmäs ja valojen vilkuttelu senkun kiihtyy. Pikkaisen väläyttelen jarruvaloja ja taakse syntyy edes pientä turvavälilä. Oikealla on pieni rako ja väistän sinne. Audi ohittaa reippaalla ylinopeudella ja rajoitus laskee tossa Kirkkonummen kohdalla 80km/h. Eipä juuri Audin vauhti hidastu.. no Audi tietty poistuu Kirkkonummen liittymästä... olipa taas kiire.

    Matka jatkuu ja Degerbyn kohdalla joku fiksu tunkee eteen oikealta sivutieltä ja pysähtyy pientareelle n.50m köröteltyään. Näin taustapeilistä kuinka sieltä sitten kiihdyttelee myöhemmin muun liikenteen mukaan.

    Karjaan kohdalla edellä ajelee Yaris varmaan tasan 80kmh mittarinopeutta. No ei siinä mitään, ei mulla kiire ole. No huoltsikan ja kaupan kohdalla on 60kmh rajoitus. Itse hidastan, mutta Yaris jatkaa samaa 80kmh. No vähän matkan päässä alkaa 100kmh rajoitus, niin Yaris jatkaa samaa 80kmh mittarinopeutta... jossain 10min kuluttua kuski havahtuu ja vihdoin kiihdyttää liki 100kmh vauhtiin, joka sitten taas jatkuu seuraavan 80kmh rajoituksen jälkeenkin... mitähän moinen kuski okein ajattele? Ei ainakaan seuraa nopeusrajoitusia...
     
  47. lunkwill

    lunkwill

    Viestejä:
    684
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Tänään meinas tulla isompi mälli.

    Tampereen ohitustiellä itäänpäin Bauhausin kohdalla tuli joku naisihminen motarille ensin kiihdytyskaistalla abaut meitsin nopeutta kohdalle, sitten yritti kiihtyttää, kunnes tajusi, että vanha Opelin farkku ei kiihdy mihinkään ja kaista loppuu, niin veti mun kylkeä kohti! Siis kaista loppui ja veti roskien päältä kohti mun kylkeä!
    Ilmeisesti ei jarrut toiminut tai jotain.
    Toki mulla oli tyhjä kohta vasemmalla, mutta sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä lopputuleman kannalta.
    Tein silleen tymästi, että seurasin koko ajan akan liikkeitä, mutta en tehnyt tilaa ennen kuin tuli päälle. Väistin vasta vasemmalle, kun tuli päälle, mutta tommoset akat ei sais olla likenteessä!
    Mielestäni ko. kuskia voisi syyttää tapon yrityksestä, koska mitään sääntöjä akka ei noudattanut ja tuli päälle.

    Suomeksi: tein sen mitä piti, eli estin kolarin omalla toiminnalla, minkä toinen osapuoli olisi aiheuttanut! Mutta miksi tommoset ihmisperseet saa ajaa samoilla teillä meidän muiden kanssa?
     
  48. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    997
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Juurikin näin. Ja varmaankin rikosnimikkeen vakavuus määrittelee myös poliisin toimintaa. Tuskin kirjoittelevat sakkoa jos kuvaat jonkun hullun kiilaamassa toisen ulos tieltä, vs. että joku jättää vilkun käyttämättä rampissa tms.

    Olipas huonot esimerkit, mutta kuitenkin.

    Valojen vilkuttelijoille ei kyllä tarvitse tehdä tilaa jos itsellä on vauhtia jo yli rajoituksen ja ei ole liiemmin tilaa väistääkään.

    Ei ole itselle kyllä vilkuttelijoita enempää sattunut noissa tilanteissa. Joku seiskasarjalainen joskus vilkutteli takana kun edessä ajeltiin 60km/h 80 alueella, ohitti sitten hetken päästä ja 100m tämän jälkeen kääntyi vasemalle. Ihan hyvä, että sattui äiti olemaan ratissa itse olisin varmaan jonkun perseilyn tohon kehittänyt jo.
     
  49. dude86

    dude86

    Viestejä:
    318
    Rekisteröitynyt:
    14.06.2017
    Tuskin onnistuisi, mutta kurkkua kuristavan henkilön kohdalla voi onnistua, jos ei ole uskottavaa selitystä ottaa tilannetta haltuun.

    Mutta onko sallittua hätävarjeluun vedoten kuristuksen aikana repiä mulkku irti, repiä aataminomena, tökkiä silmiin/painaa voimalla/kaivaa silmät päästä aiheuttaen kovaa kipua ja jos on edessä niin pamauttaa molemmille korville niin kovaa, että tärykalvot hajoo, tuskin Suomessa, vaikka tapon yrityksestä puhutaan?
     
    Viimeksi muokattu: 13.10.2018
  50. aapelih

    aapelih

    Viestejä:
    116
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Muutamaan otteeseen nyt viikon sisällä ajellessa Hervannan valtaväylää keskustaan päin on meinannut joku tulla siitä ysitien Jyväskylän suunnasta tulevasta rampista kylkeen. Tuossahan ei ole omaa varsinaista liittymiskaistaa, vaan on ihan kolmiolla merkattu paikka.

    Eräskin audimies joutui tekemään varsin tiukan näköisen jarrutuksen, kun kaista loppui. Onneksi tiet olivat vielä sulat. En toivottavasti ole kohdalla kun joku yrittää samaa temppua kuukauden päästä jäisillä keleillä :btooth:.

    Toinen asia on heijastimien (ja fillaristien valojen) käyttö. Tarkastakaa hyvät ihmiset, että omissa päällysvaatteissa killuu vähintään yksi heijastin ja fillaroidessanne käyttäkää lamppuja. Ja autoilijana pitää olla erityisen valppaana suojateiden lähettyvillä.

    Pihalla on oikeasti pimeää jo ihan ihmisten aikaan ja katuvalojen sattuessa huonosti näkee heijastimettoman, perinteisesti suomalaiseen tyyliin kokomustaan pukeutuneen kävelijän ~siinä kohtaa, kun se on konepellillä :tdown:.

    Usein tulee myös pyöräiltyä valtaväylän vartta, ja joskus pimeällä olen oikeasti meinannut törmätä vastaan polkeviin fillaristeihin, kun polkevat metsäisessä, kehnosti valaistussa kohdassa vastaantulevien laitaa ilman mitään valoja :beye:.
     
    Pavosen Heska tykkää tästä.