Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Aika monesti olen nähnyt helsingin poliisien suorittavan kiellettyjä poikkeuskäännöksiä, punaisia päin ajoa sekä kiellettyyn ajosuuntaan ajamista ilman valoja tai pillejä. Muutaman kerran valot on laitettu muutamaksi sekunniksi sen ajaksi kun ovat tekemässä jotain, mutta yleensä menevät härskisti kuin euroopan omistajat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Tässä tapauksessa tosin kyse ei ollut mistään sellaisesta tarkkailu- tai peitetehtävästä, johon tämä voisi päteä, koska siellä kevyen liikenteen väylällä oli jo ennestään ambulanssi eli mentiin selvittämään tapausta, jossa kaikki oleellinen oli jo tapahtunut.

Ambulanssilla muistaakseni oli oikeaoppisesti vilkut päällä.
Siinä tapauksessa poliisi on toiminut ihan selkeästi väärin. Taitaa silti olla hiljaa hyväksyttyä tuollainen lain rikkominen kun muistelisin, että ihan tv:ssäkin poliisit- sarjassa on ajeltu ilman valoja ja sireeneitä aika useinkin sellaisissa paikoissa mihin ei autolla saisi mennä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Jos lakian halutaan referoida, niin Tieliikennelain mukaan poliisitehtävässä saa jättää liikennesäännöt noudattamatta myös käyttämättä vilkkuja ja pillejä. Riittää että on "tehtävä päällä". Jokainen voi tykönään keksiä esimerkkejä jotka vaativat vaikka pysähtymistä moottoritiellä, ajoa jalkakäytävällä tai stop-merkin ohittamista pysähtymättä vaikka pillit ja valoshow ei oliskaan päällä.

Toki hkultalan kuvaamassa tilanteessa äkkiseltään pitäisin niiden käyttöä tarpeellisena. Ainoa syy minkä äkkiä keksin miksi niitä ei käytettäisi tuossa tilanteessa on se, että ollaan peesaamassa/etsimässä jotakuta eikä haluta herättää huomiota.

Tieliikennelaki sanoi:
184 §
Poikkeukset velvollisuudesta noudattaa liikennesääntöjä

Tienkäyttäjä saa olla noudattamatta liikennesääntöjä, liikenteenohjauslaitteella osoitettua velvoitetta, määräystä, rajoitusta tai kieltoa taikka ajoneuvon käyttöä koskevaa säännöstä erityistä varovaisuutta noudattaen ja tehtävän sitä edellyttäessä:

1) hälytysajoneuvon kuljettajana tai matkustajana;

2) poliisitehtävässä, tullitehtävässä tai rajavartiotehtävässä;

3) puolustusvoimien esitutkintatehtävässä tai sotilaskurinpidosta ja rikostorjunnasta puolustusvoimissa annetun lain (255/2014) 86 §:n 1 momentissa tarkoitetussa tehtävässä;

4) poliisiajoneuvon tai Rajavartiolaitoksen ajoneuvon vetämään saattueeseen kuuluvan ajoneuvon kuljettajana.

Junalle ja muulle rautatiekiskoilla kulkevalle laitteelle on kuitenkin annettava esteetön kulku.

Edellä 1 momentissa säädetty koskee myös toisen valtion toimivaltaista viranomaista ja toiseen valtioon rekisteröidyn hälytysajoneuvon kuljettajaa, jos hän suorittaa Suomen alueella tehtäviä tai antaa kansainvälistä apua, joista on valtioiden välillä sovittu tai erikseen säädetty.

Edellä 1 momentissa tarkoitetussa tehtävässä on ajoneuvolla ajettaessa käytettävä hälytysääni- tai valomerkkejä, jos se on muiden tienkäyttäjien varoittamiseksi tarpeen.
Kannattaa huomata viimeinen kohta, joka koskee esim. lansseja ja paloautoja, niiden on käytettävä ääni- tai valomerkkejä jos se on muiden tienkäyttäjien varoittamiseksi tarpeen, poliisin ei ole pakko.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Jos lakian halutaan referoida, niin Tieliikennelain mukaan poliisitehtävässä saa jättää liikennesäännöt noudattamatta myös käyttämättä vilkkuja ja pillejä. Riittää että on "tehtävä päällä". Jokainen voi tykönään keksiä esimerkkejä jotka vaativat vaikka pysähtymistä moottoritiellä, ajoa jalkakäytävällä tai stop-merkin ohittamista pysähtymättä vaikka pillit ja valoshow ei oliskaan päällä.

Toki hkultalan kuvaamassa tilanteessa äkkiseltään pitäisin niiden käyttöä tarpeellisena. Ainoa syy minkä äkkiä keksin miksi niitä ei käytettäisi tuossa tilanteessa on se, että ollaan peesaamassa/etsimässä jotakuta eikä haluta herättää huomiota.



Kannattaa huomata viimeinen kohta, joka koskee esim. lansseja ja paloautoja, niiden on käytettävä ääni- tai valomerkkejä jos se on muiden tienkäyttäjien varoittamiseksi tarpeen, poliisin ei ole pakko.
Eipä ole tuo laki voimassa vielä puoleentoista vuoteen. En myöskään keksi, millä perusteella väität, ettei 4. momentti koskisi poliisin ajoneuvoja.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
193
Noniin, valitetaan nyt toisesta suunnasta...

Miksi joku tulee liittymästä eteen maksimissaan 60km/h? Oli vielä todella pitkä liittymä mistä oli vielä puolet jäljellä (alamäkeen), normaali talvikeli ja käytännössä melkein tyhjä tie. Oli sentään sen verran kaukana että riitti kaasu nosto ja vakkari pois mutta mikä siinä on ettei voi kiihdyttää niin ettei tarvitse päätiellä muuten vaan jarrutella? Ei ollut mikään läheltä piti -tilanne, sata metriä ainakin oli väliä kun vaihtoi kaistaa mutta silti tuli perä vastaan kun ajelin kaheksaakymppiä (rajoitus). Oman mittarin mukaan vauhti laski 70km/h ennen kuin lakkasi perä tulemasta lähemmäksi.

Ei kai sitä muuten olisi noteerannut mutta just olin laittanut vakkarin päälle kun ei ollut muuta liikennettä ja heti seuraavasta liittymästä tulee joku tupeksimaan... Oma 110hp voimanpesä vetää tuossa liittymässä heittämällä laittomat lukemat mittariin tuolla matkalla.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
740
Noniin, valitetaan nyt toisesta suunnasta...

Miksi joku tulee liittymästä eteen maksimissaan 60km/h? Oli vielä todella pitkä liittymä mistä oli vielä puolet jäljellä (alamäkeen), normaali talvikeli ja käytännössä melkein tyhjä tie. Oli sentään sen verran kaukana että riitti kaasu nosto ja vakkari pois mutta mikä siinä on ettei voi kiihdyttää niin ettei tarvitse päätiellä muuten vaan jarrutella? Ei ollut mikään läheltä piti -tilanne, sata metriä ainakin oli väliä kun vaihtoi kaistaa mutta silti tuli perä vastaan kun ajelin kaheksaakymppiä (rajoitus). Oman mittarin mukaan vauhti laski 70km/h ennen kuin lakkasi perä tulemasta lähemmäksi.
Täällä meillä päin tuo tuntuu olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Kelistä/vuodenajasta riippumatta 8/10 kerrasta tuntuu autoilijat laskevan/ajelevan ramppia pitkin n. 60 - 80 km/h, kunnes jossain vaiheessa kiihdytyskaistaa käydään ihmettelemään kuinka liitytään moottoritien liikennevirtaan. Tosin täällä nyt moottoritiellä on niin väljää, joten heidän onnekseen ei paljoa tarvitse yrittää :). Mutta ei ole yksi eikä kaksi kertaa, että ei ole edes aikomustakaan yrittää suhteuttaa omaa nopeuttaan vaan odotetaan että muut väistävät...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 355
Täällä meillä päin tuo tuntuu olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Kelistä/vuodenajasta riippumatta 8/10 kerrasta tuntuu autoilijat laskevan/ajelevan ramppia pitkin n. 60 - 80 km/h, kunnes jossain vaiheessa kiihdytyskaistaa käydään ihmettelemään kuinka liitytään moottoritien liikennevirtaan. Tosin täällä nyt moottoritiellä on niin väljää, joten heidän onnekseen ei paljoa tarvitse yrittää :). Mutta ei ole yksi eikä kaksi kertaa, että ei ole edes aikomustakaan yrittää suhteuttaa omaa nopeuttaan vaan odotetaan että muut väistävät...
Vasta joku ajoi rampilla 60km/h, ja jatkoi samaa vauhtia 100 alueella normaalissa talvikelissä. Menisivät bussilla jos ajaminen pelottaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 290
Ysitiellä jämsän jälkeen kanssa joku mummu liittyi jollakin kipolla, 40kmh mentiin 60 alueella ja 80 alueella mentiin peräti 60km/h. Ajoin tämän kuppaajan takana, siinä vaiheessa kun ohitin niin varmaan 20 autoa bussia rekkaa takana jonossa. Tuli siinä vissiin ohituskaistakin tovin kuluttua.

Nelostietä kun mentiin ja olin juuri saanut vakkarin 87km/h päälle, liittyi joku A6 kanssa rampista, nyt kuitenkin esimerkillisesti, sekunnin verran haisteli tilannetta rampin puolella, tämän jälkeen kaasua ja liittyminen. Itse en tehnyt mitään. Oikein ihmettelin kun ei joutunut kajoamaan vakkariin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 290
En kyllä ymmärrä mikä tässä JKL-Jämsä välillä on kun noita hitailijoita on ihan tajuton määrä edelleen. Tänään taas töistä ajelin kotiin niin kolme autoa tuli peräedellä vastaan 60-75@80-alue. Sama homma kesät ja talvet.
Pahimpana osuutena lisäyksenä tohon Gizen viestiin varmaan se Yliskylä-TMP väli, varsinkin se n. 10-20km ennen Tamperetta kun on se ohituskieltoalue, ei kerta eikä ensimmäinen kun siinä mennään 80@ 100 alueella.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
En kyllä ymmärrä mikä tässä JKL-Jämsä välillä on kun noita hitailijoita on ihan tajuton määrä edelleen. Tänään taas töistä ajelin kotiin niin kolme autoa tuli peräedellä vastaan 60-75@80-alue. Sama homma kesät ja talvet.
Tämä, tai koko Jyväskylä-Tampere väli. Tuntuu kuin ajaisi Hollannissa?


Airmmin pidin tälläkin foorumilla hitaasti ajavista/liittyvistä valittavia palstalaisia nipottajina, jotka eivät egossaan siedä hitaampia kuskeja. Liikenteessä on kuitenkin vanhuksia, tätejä ja aloittelijoita liikenteessä, joiden hidas vauhti on ihan perusteltua, ja ohituskaistalla näiden nopeus nyt vaan kasvaa hieman tien leventyessä (turvallisuuden tunne). Itse yksinkertaisesti hyväksyn sen, enkä jaksa päätäni vaivata muiden kokemattomuudella


Mutta Jämsän seutu, jumakekka nitä perseilyä, sikailua ja liikenneraivoa. Joululiikenne oli jo ohi, mutta sellainen 15 autoa jonossa 60-73 vauhtia. Ohituskaistat mentiin 90 @ 80-alueella ja 110 satasen alueella. Heti kun ohituskaista loppui putosi nopeus alle 70. Ja tätä tapahtui monessa jonossa moneen otteeseen tuota väliä sahatessa.

Yhdessä jonossa olin kerran hyvissä asemissa kun ohituskaista alkoi, lähdettiin kaikki ohittamaan hidastelijaa. Tämä päästi viisi autoa ohi, mutta sitten kiilasi juuri minun eteen ja lähti paahtamaan täysillä itse ohituskaistalla tarkoituksena ohittaa paikka takaisin. Ei jumalauta miyen lapsellista. 80 nopeusrajoitus ja oman kiihdytykseni lopetin 125 nopeudessa kuten pari muutakin. Keuhkooja pääsi näistä ohi, ja otti turvallisen 65-70 nopeuden keräten taas hetkessä sen saman jonon taaksensa.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 026
Yhdessä jonossa olin kerran hyvissä asemissa kun ohituskaista alkoi, lähdettiin kaikki ohittamaan hidastelijaa. Tämä päästi viisi autoa ohi, mutta sitten kiilasi juuri minun eteen ja lähti paahtamaan täysillä itse ohituskaistalla tarkoituksena ohittaa paikka takaisin. Ei jumalauta miyen lapsellista. 80 nopeusrajoitus ja oman kiihdytykseni lopetin 125 nopeudessa kuten pari muutakin. Keuhkooja pääsi näistä ohi, ja otti turvallisen 65-70 nopeuden keräten taas hetkessä sen saman jonon taaksensa.
Tämän tyyppistä perseilyä olen nähny itsekkin sillointällöin. Olis ihan oikeasti mukava saada tietää mikä motiivi ihmisellä voi mitenkään olla tuollaiselle käytöselle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 290
Tämä, tai koko Jyväskylä-Tampere väli. Tuntuu kuin ajaisi Hollannissa?


Airmmin pidin tälläkin foorumilla hitaasti ajavista/liittyvistä valittavia palstalaisia nipottajina, jotka eivät egossaan siedä hitaampia kuskeja. Liikenteessä on kuitenkin vanhuksia, tätejä ja aloittelijoita liikenteessä, joiden hidas vauhti on ihan perusteltua, ja ohituskaistalla näiden nopeus nyt vaan kasvaa hieman tien leventyessä (turvallisuuden tunne). Itse yksinkertaisesti hyväksyn sen, enkä jaksa päätäni vaivata muiden kokemattomuudella


Mutta Jämsän seutu, jumakekka nitä perseilyä, sikailua ja liikenneraivoa. Joululiikenne oli jo ohi, mutta sellainen 15 autoa jonossa 60-73 vauhtia. Ohituskaistat mentiin 90 @ 80-alueella ja 110 satasen alueella. Heti kun ohituskaista loppui putosi nopeus alle 70. Ja tätä tapahtui monessa jonossa moneen otteeseen tuota väliä sahatessa.

Yhdessä jonossa olin kerran hyvissä asemissa kun ohituskaista alkoi, lähdettiin kaikki ohittamaan hidastelijaa. Tämä päästi viisi autoa ohi, mutta sitten kiilasi juuri minun eteen ja lähti paahtamaan täysillä itse ohituskaistalla tarkoituksena ohittaa paikka takaisin. Ei jumalauta miyen lapsellista. 80 nopeusrajoitus ja oman kiihdytykseni lopetin 125 nopeudessa kuten pari muutakin. Keuhkooja pääsi näistä ohi, ja otti turvallisen 65-70 nopeuden keräten taas hetkessä sen saman jonon taaksensa.
Tämä on kumma homma ja nimenomaan ysitiellä tuntuu olevan suosittua. Kai sekin vain kys. väylän yleisyydestä ja keskeisyydestä johtuu, sekä tietenkin ohituskaistojen suuresta määrästä.

Tuolla jokunen sivu takaperin juuri ihmettelin kun joku hidastelija katosi taivaanrantaan ohituskaistan alkaessa ja tuli sen päättyessä sitten perä edellä vastaan. Selkeä lääkehän näihin on nimenomaan painaa sitä kaasua kerralla ja kunnolla, mutta ei sekään taida pahimmilta perseilijöiltä pelastaa ja siinäkin omat riskinsä.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Kyllä, mutta tällä vaan ei ole mitään tekemistä sen kaunssa, mistä täällä nyt keskustellaan. Walla haluaisi alkaa (etuajo-oikeutettuna) väistelemään väistämisvelvollista jo paljon ennen kuin oikeasti on kolahtamassa.

Ja jos näin aletaan tekemään, koko väistämisvelvollisuus menettää merkityksensä.

Ja sen, mitä tästä seuraa näkee sitten jostain etelän maista. Siellä liikenne tosiaan on hyvin joustavaa, ja liikennekuolemien määrä sen mukainen.
Mitä ihmettä sinä höpötät? En ole todellakaan puhunut mistään väistämisvelvollisuudesta luopumisesta varmuuden vuoksi ajoissa, vaan päinvastoin sanonut, että niin ei todellakana pidä tehdä:
Se nyt on selvää, että varmuuden vuoksi ei jarrutella, sehän vain vaikeuttaa liittymistä (päätät jäädä taakse ja toinen ”antaa tilaa” jarruttamalla, todella ärsyttävää).
Sen sijaan olen tuominnut, ja tuomitsen edelleen täysin sen moraalittoman ja lainvastaisen touhun, että tahallaan ja tietoisesti ollaan estämättä kolaria, koska halutaan vakuutuksesta lunarirahat "talviruoskasta" ja uskotaan että syy itse tahallaan aiheutetusta kolarista saadaan toisen osapuolen piikkiin.
Siitä tämä koko juttu lähti:
Näin. Paitsi että itse en reagoi henkilöautoonkaan, vaikka vaikuttaisi että kosketus tulee, jos olen yksin liikenteessä, eikä muksu ja emäntä ole mukana. Ja toki riippuu millä autolla olen liikenteessä, jos talviruoskalla niin antaa kosketuksen tulla ja sitten kerätään vastapuolen vakuutuksesta lunarirahat pois.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 311
@Walla Edelleen, se väistämisvelvollisuus on sillä liittyjällä, jos kolari sattuu, se on hänen syytään. Toki, tuossa lainaamassasi tekstissä hiukan kärjistetysti asian ilmaisin.

Voit tuomita asiaa kuinka paljon haluat, mutta se tosiaankin menee sen toisen osapuolen piikkiin.


Eiköhän tämä aihe ollut tässä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 009
Kyllä siinä saattaa niin käydä, että jääräpäisesti omaa kaistaansa ajava joutuu osittaiseksi maksumieheksi jos olisi helposti voinut osuman väistää. Ensisijainen velvollisuus liikenteessä on kuitenkin onnettomuuden välttäminen kaikin käytettävissä olevin keinoin.

Todistaminen on sitten eri asia.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Ei ärsytä autoilijoissa, mutta pyöräilijä sai tänään ärsytyksen pintaan. Pyöräilijä ajeli pyörätietä, suojatie meni pyörätien yli. Suojatielle oli kävelemässä jalankulkijoita, niin mitä tämä urheiluvaatteisiin ja kypäräpipoon pukeutunut pyöräilijänainen tekee? Soittaa kelloa ja pyörittelee päätään..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Noista rampista. Perjantaina olin rompetta hakemassa pks:ltä useammasta paikasta pakulla. Olin ajellut useamman kilometrin olisko ollu 3 tietä Hyvinkäälle päin näin maalaisittain aika tappituntumalla jonkun perässä 90kmh. Väli oli noin 5 auton mittaa mikä on omien kokemusten perusteella sellanen väli pks:llä että siihen mahtuu auto jos toinenkin.

Liittymästä tuli joku bemari ja ilmeisesti minun olisi pitänyt antaa hänelle tilaa kun ajo rinnalla ja joutuu jarruttamaan kaistan loppuessa. Kun sieltä sitten pääsi motarille (takanani oli aika tyhjää) jäi ajamaan rinnalle varmaan puoleksi minuutiksi ja teki jotain kiilausliikkeitä... Sen jälkeen eteen jarruttelemaan kunnes lähti painelemaan ylinopeutta.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Loistava esimerkki miten kaikki osataan tehdä päin helvettiä ja omalla käytöksellä vaarannetaan kaikkien muiden turvallisuus!



Laitetaas toinen kun siitä rampilla ajamisesta on ollut puhetta, mikä aivovamma saa painamaan jarrua!?

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 290
Noin ihan yleisesti noi dashcam pätkät on aika opettavaisia sen suhteen, mitä voi tapahtua, tulee vähän muitakin näkökulmia mietittyä kuin omaa. Löytyyhän sieltä toki myös perseilyä kuvaajien toimesta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 290
Näin Suomen talvi saa ulkomaalaiset sekoilemaan liikenteessä: Luulevat latuja teiksi ja ajavat autoa ikkunat huurussa kesävaatteet päällä

Miten kehitysvammainen pitää olla, että.

1. Lähtee pohjoseen kesävaatteissa
2. Ei osaa säätää auton sisätilojen lämpötilaa tai käyttää lasinsulatusta
3. Pysäyttää auton keskelle maantietä ja sammuttaa valot
4. Ajaa väärällä puolella. Eiköhän tämäkin asia usein selvitetä kun astutaan rajalta sisään ja luulisi selviävän kun on pari kilsaa ajellut?

Ulosajot ym. vielä ymmärrän jos lumi tai pakkanen ovat uusia asioita, mutta näillä yllälistatuilla tapauksilla ei kyllä kuuluisi olla minkäänlaista ajo oikeutta ja edunvalvojankaan määrääminen ei olisi pahasta. Näiden seassa sitten pitäisi ajaa.:dead:
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 009
Joka talvinen riesa on kyllä nämä -20km/h ajavat. Tämäkin viikko on ollu normaalia talvikeliä, runsaista lumisateista huolimatta. Tuntuu joten siltä jos klikkimedioissa tai yleisesti uutisissa varoitetaan mahdollisesta huonosta ajokelistä nii noita kihnuttajia on tavallista enemmän liikenteessä, vaikka olisi sulat tiet.

Yhdelle kihnuttajalle täytyy kuitenkin hattua nostaa kun tajusi vetää tien sivuun ja päästää nopeammat ohi :tup:. Tajuisipa muutkin tehdä vastaavasti...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
689
Eilen oli kyllä melko ärsyttävä tapaus. Audi-mies (yllättäen) liimautui skutsibönden lumisella pikkutiellä niin lähelle takapuskuria etten ole aikoihin vastaavaa perseilyä nähnyt edes 40 km/h alueella, ja tuo oli 80 alue. Jätkä ei suostunut menemään ohi vaikka näytin merkkiä kun tie oli vapaa ja nostin nätisti kaasua ohitusta auttamaan. Ja sitten kun seuraavaksi kokeilin pistää nopeutta vähän reilummin yli rajoituksen avatakseni itse sitä turvaväliä siihen, sankari seurasikin mukana, tasan yhtä lähellä, mutta ohi ei vaan voinut mennä sitten millään. Tässä vaiheessa rupesin tuumimaan että siviilipoliisihan siellä kalastelee, tai sitten Pekka Haavisto.

Kokeilin jarruvalojen vilkuttelua vauhtia kuitenkaan hidastamatta, mutta "turvaväli" pysyi samana. Sitten loppui pinna ja aloin vaan hidastaa aikeissa vaikka pysähtyä siihen tielle jos jätkä ei muuten opi. Reilusta 80 nopeudesta pudotin hyvin hitaasti aina 40 asti ennen kuin jätkä tajusi mennä ohi, koko ajan valmiina iskemään kaasua ja karkuun jos tyyppi ei tajua jarruvaloista huolimatta että vauhtini hidastuu ja mieluummin vaikka ajaa perään. :facepalm: Ja sitten tuli se oikeasti ärsyttävä kohta. Ohi mentyään sälli jatkoi sitten matkaa sellaista reilua viittäkymppiä körötellen, sellaiset 30 km/h hitaammin kuin aiemmin. Katselin tuota noin minuutin ja totesin että vitut, käänsin auton heti seuraavasta risteyksestä johonkin satunnaisen maatalon pihatielle ja annoin Audi-miehen kurvailla horisonttiin. Minuutin pari parkissa venailtuani ja hermojani jäähdyteltyäni jatkoin matkaa, enkä enää saanut Audia kiinni vaikka vauhtini oli taas se maksimi sallittu.

Mitähän tällaiset tyypit ajattelevat? :beye:
 
Liittynyt
13.08.2017
Viestejä
115
Kun ajoin tuonne lappiin niin samanlaisia kuskeja oli liikenteessä kuin vonDarling kertoili. Olisko niin jos menet 80 alueella noin 82-83 niin seurataan perskärpäsenä ali turvaväli, kun yrittää päästää kyseinen kuski ohi niin ei mennä tai sitten kun kyseinen kuski menee ohi niin alkaa hyssytteleen 10-20km/h hitaammin mitä nopeus alue oli 80. Tuli käytyä sitten kahvilla huoltoasemilla ettei hermot palais. Kaikista parhaimmat oli jotka ajo noin 30km/h alinopeutta ja sitten ohituskaistalla hieman ylinopeutta ettei pääse ohi. Sitten oli semmoisia jotka vähensi nopeutta 10-15km/h kun tuli autoja vastaan, kun oli pimeetä. Suurin osa kuskeista ajoi oikein, mutta osa ajo niin että ei meikäläinen ymmärrä?
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Eilen oli kyllä melko ärsyttävä tapaus. Audi-mies (yllättäen) liimautui skutsibönden lumisella pikkutiellä niin lähelle takapuskuria etten ole aikoihin vastaavaa perseilyä nähnyt edes 40 km/h alueella, ja tuo oli 80 alue. Jätkä ei suostunut menemään ohi vaikka näytin merkkiä kun tie oli vapaa ja nostin nätisti kaasua ohitusta auttamaan. Ja sitten kun seuraavaksi kokeilin pistää nopeutta vähän reilummin yli rajoituksen avatakseni itse sitä turvaväliä siihen, sankari seurasikin mukana, tasan yhtä lähellä, mutta ohi ei vaan voinut mennä sitten millään. Tässä vaiheessa rupesin tuumimaan että siviilipoliisihan siellä kalastelee, tai sitten Pekka Haavisto.

Kokeilin jarruvalojen vilkuttelua vauhtia kuitenkaan hidastamatta, mutta "turvaväli" pysyi samana. Sitten loppui pinna ja aloin vaan hidastaa aikeissa vaikka pysähtyä siihen tielle jos jätkä ei muuten opi. Reilusta 80 nopeudesta pudotin hyvin hitaasti aina 40 asti ennen kuin jätkä tajusi mennä ohi, koko ajan valmiina iskemään kaasua ja karkuun jos tyyppi ei tajua jarruvaloista huolimatta että vauhtini hidastuu ja mieluummin vaikka ajaa perään. :facepalm: Ja sitten tuli se oikeasti ärsyttävä kohta. Ohi mentyään sälli jatkoi sitten matkaa sellaista reilua viittäkymppiä körötellen, sellaiset 30 km/h hitaammin kuin aiemmin. Katselin tuota noin minuutin ja totesin että vitut, käänsin auton heti seuraavasta risteyksestä johonkin satunnaisen maatalon pihatielle ja annoin Audi-miehen kurvailla horisonttiin. Minuutin pari parkissa venailtuani ja hermojani jäähdyteltyäni jatkoin matkaa, enkä enää saanut Audia kiinni vaikka vauhtini oli taas se maksimi sallittu.

Mitähän tällaiset tyypit ajattelevat? :beye:
Ihan samanlainen case (tosin oli Polo eikä Audi) jäi elävästi mieleen viime viime kesältä (olisinkohan siitä avautunutkin tänne).

Jälkikäteen miettinyt, että onko näillä urpoilla mukautuva vakkari säädettynä pienimpään mahdolliseen turvaväliin (ja onko se VAG:illa noin lyhyt?)? Tosin vaikka olisi, niin luulisi, että viimeistään siinä vaiheessa tajuaa kun vilkutellaan jarruvaloja ja hidastellaan protestinomaisesti. Lopulta piti vetään bussipysäkille, että tuo tajusi mennä ohi (jonka jälkeen muuten liimautui ihan samalla tavalla minun edelläni olleen perään kiinni n. sunnuntaihesarin päähän.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 737
Jotku ne vain tykkää ajella jonkun perseessä.

Toki paskoilla keleillä ja vähän liikennöitynä voi tulla yllätyksenä miten se ensimmäisenä oleva ei näekkään ihan samalla tavalla eteensä eikä ole ns. "Latua aukaistu" valmiiksi jolloin menohalut sit lopahtaa ohituksen jälkeen. Tosin harvinaisia nämä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 355
Ihan samanlainen case (tosin oli Polo eikä Audi) jäi elävästi mieleen viime viime kesältä (olisinkohan siitä avautunutkin tänne).

Jälkikäteen miettinyt, että onko näillä urpoilla mukautuva vakkari säädettynä pienimpään mahdolliseen turvaväliin (ja onko se VAG:illa noin lyhyt?)? Tosin vaikka olisi, niin luulisi, että viimeistään siinä vaiheessa tajuaa kun vilkutellaan jarruvaloja ja hidastellaan protestinomaisesti. Lopulta piti vetään bussipysäkille, että tuo tajusi mennä ohi (jonka jälkeen muuten liimautui ihan samalla tavalla minun edelläni olleen perään kiinni n. sunnuntaihesarin päähän.
Ei ne mukautuvalla vakkarilla puskurissa roiku edes lyhimmällä asetuksella.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 432
Tapahtui tänään töistä kotiin ajaessa. Lunta satelee ihan reilusti, ajokeli on mitä on. Ajelen mittarin mukaan 90km/h kasikympin alueella. Joku tulee puskuriin kiinni, aikansa siinä hinaa, viimein älyää mennä mennä eelle, hyvä näin. Tais olla kiire.

Muutaman kilometrin ajettua näen jonon edessä, joku leveä/pitkä kuljetusrekka ja vilkkuvalohenkilöauto sen edessä. Muutama auto tuon rekan perässä, mukaanlukien se minut ohittanut auto. Jätän reilun turvavälin tuohon letkaan, koska tällä 30km pätkällä ohitusmahdullisuudet ovat harvassa mutkaisen tien ja vastaantulevan liikenteen takia.

Koko letka kulkee sellaista vähän alle 80km/h mittarin mukaan, eli lievää alinopeutta, kun nopeus sattuu olemaan se 80km/h tällä pätkällä.
Vähän rasittavaa ajaa tämmöistä alinopeutta.
Saavutan letkaa pikkuhiljaa ja näen peruutuspeilstä minua saavuttavia autoja. Vilkku oikealle ja päätän vetää seuraavalle levikkeelle.

Istun rauhakseni levikkeellä minuutin räpläten älypuhelintani ja tsekatakseni online-pelini.
Muutamat autot menevät ohitseni kun selaan puhelintani.

Reilu minuutti on kulunut, vilkku vasemmalle ja takaisin tielle.

Onpa kivaa ajella rauhakseen.

Ajeltuani noin 15min, letkan häntä alkaa siintää horisontissa. Alamme lähestyä sitä isoa päätien risteystä minne kaikki ovat menossa.
Sama erikoiskuljetusleveäpitkämikälierekkahan se siellä, sekä +10 autoa sen perässä, kaikki samassa risteyksessä.

Kerkesin itsekin samaan jonoon odottamaan viimeisimmän perään.

Tuon yhden minuutin vedin sivuun ihan vain sen takia kun näissä jonoissa ajamisessa on aina ne arjen sankarit joiden reaktionopeus on kaiketi 0,1 sekuntia kun niin lähellä ajavat toisen puskurissa.

Ja lopputulos oli = me kaikki, rekka +10 henkilöautoa kaikki yhdessä perheessä samassa risteyksessä.

Ihan sama vetääkö sen ajan sivuun vai haluaako sitten ajaa tiiviissä jonossa perstappituntumalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 290
Ylimaisterilla on kyllä oikein hyvä näkökulma ja pointti tässä. Vähemmällä kulutuksellakin todnäk. pääsi kun ei ajanut kanalauman keskellä ja saa pimeällä käyttää pitkiä valoja jne.

Kun ajoin tuonne lappiin niin samanlaisia kuskeja oli liikenteessä kuin vonDarling kertoili. Olisko niin jos menet 80 alueella noin 82-83 niin seurataan perskärpäsenä ali turvaväli, kun yrittää päästää kyseinen kuski ohi niin ei mennä tai sitten kun kyseinen kuski menee ohi niin alkaa hyssytteleen 10-20km/h hitaammin mitä nopeus alue oli 80. Tuli käytyä sitten kahvilla huoltoasemilla ettei hermot palais. Kaikista parhaimmat oli jotka ajo noin 30km/h alinopeutta ja sitten ohituskaistalla hieman ylinopeutta ettei pääse ohi. Sitten oli semmoisia jotka vähensi nopeutta 10-15km/h kun tuli autoja vastaan, kun oli pimeetä. Suurin osa kuskeista ajoi oikein, mutta osa ajo niin että ei meikäläinen ymmärrä?
Entiedä mikä kanssa oli kun ajeltiin lappiin, kemin ja rovaniemen välisessä koirankelissä, eli täydessä lumituiskussa ajeli joku meidän perässä aivan perseessä kiinni koko 100km matkan, välillä aina tippui 100m päähän sitten taas 10km kontissa. Meinasin paukauttaa kameraan ennen rovaniemeä kun 80 muuttui 60 hieman yllättäen, hyvä että tämä kaveri ei sattunut kyseisenä hetkenä hiihtämään kontissa kun tuli hieman kiirus tiputtaa nopeus sallittuun jarrulla. Onko tämä joku paikallinen ajotapa lapissa vai etelän miehet kiireessä menossa lomalle?

Itse en moista keliä ollut vähään aikaan todistanut ja aika paljon olisi saanut maksaa että olisin alle 100m eroa pitänyt edellä ajavaan, näkyvyys kun oli sen muutaman metrin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 003
100km kontissa meinaa että on 5sek aiemmin perillä, aika on rahaa. ;)

Ukki harrastaa tuota, mutta sen takia ettei nää yli kymmenen metrin päässä olevia autoja. Tuttu lääkäri onneksi lausuu että ajokunto on ok vuodesta toiseen.
 
Liittynyt
13.08.2017
Viestejä
115
Ylimaisterilla on kyllä oikein hyvä näkökulma ja pointti tässä. Vähemmällä kulutuksellakin todnäk. pääsi kun ei ajanut kanalauman keskellä ja saa pimeällä käyttää pitkiä valoja jne.

Entiedä mikä kanssa oli kun ajeltiin lappiin, kemin ja rovaniemen välisessä koirankelissä, eli täydessä lumituiskussa ajeli joku meidän perässä aivan perseessä kiinni koko 100km matkan, välillä aina tippui 100m päähän sitten taas 10km kontissa. Meinasin paukauttaa kameraan ennen rovaniemeä kun 80 muuttui 60 hieman yllättäen, hyvä että tämä kaveri ei sattunut kyseisenä hetkenä hiihtämään kontissa kun tuli hieman kiirus tiputtaa nopeus sallittuun jarrulla. Onko tämä joku paikallinen ajotapa lapissa vai etelän miehet kiireessä menossa lomalle?

Itse en moista keliä ollut vähään aikaan todistanut ja aika paljon olisi saanut maksaa että olisin alle 100m eroa pitänyt edellä ajavaan, näkyvyys kun oli sen muutaman metrin.
Lappalaiset ajaa ihan kunnon välillä että pystyy pysähtymään, mutta mukana on myös niitä jotka ei osaa. Etelästä ja "ulkomaalaiset esim(venäjältä, yms)" tulevat ovat enemmistö niistä perskärpäsistä + hulluista ajajista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 290
Lappalaiset ajaa ihan kunnon välillä että pystyy pysähtymään, mutta mukana on myös niitä jotka ei osaa. Etelästä ja "ulkomaalaiset esim(venäjältä, yms)" tulevat ovat enemmistö niistä perskärpäsistä + hulluista ajajista.
Näin vähän epäilinkin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Lapissa ajetaan muutenkin maan vanhimmalla kalustolla. ABS saattaa jo löytyä mutta luistonesto (saati ajonvakautus) voi olla jo vähän hiinä ja hiinä.
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
412
Ukki harrastaa tuota, mutta sen takia ettei nää yli kymmenen metrin päässä olevia autoja. Tuttu lääkäri onneksi lausuu että ajokunto on ok vuodesta toiseen.
"Onneksi". Ei jumalauta, jos ei nää mitään 10 metrin päähän, niin kyllä se kortti olisi pitänyt ottaa pois jo aikoja sitten.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ei ne mukautuvalla vakkarilla puskurissa roiku edes lyhimmällä asetuksella.
Ei nyt ihan puskurissa sentään, mutta ainakin Skodassa lyhyin asetus on maantienopeuksissa luokkaa 20 metriä, eli n. 0,7 sekuntia satasen nopeudessa. Kova luotto pitää olla auton tekniikkaan ja jarruvalot vilkkuvat ja auto nykii kun vakkari reagoi nopeuden muutoksin.

Pisinkin asetus on vain hieman yli 2 sekuntia, eli riittävä lähinnä kuivalla säällä. Märällä kelillä on pakko säätää itse nopeutta, ettei joudu ajamaan edellä ajavan nostamassa tihkussa. Liukkaammilla keleillä ei vakkaria tule edes käytettyä.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
778
Pohjoisessa tullut lomailtua monena vuonna ja nostan hattua kyllä sikäläiselle ajokulttuurille. Osataan pitää turvavälit, ei tulla kolmion takaa eteen matelemaan, ohitukset tehdään mallikkaasti ilman että pitää etupuskuria hipoen tulla takaisin omalle kaistalle. Tällainen kuva on ainakin jäänyt noilta reissuilta aina.
:syes:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 032
Bemarikuski luuli, että hänellä on pelisilmää, mutta oikeasti sitä ei kyllä ollut yhtään:

Ajoin hervannan valtaväylää etelään kolmen auton jonon perällä oikeaa kaistaa. Jonon etummaisen auton edessä oli tiellä runsaasti tilaa, etummainen auto ajoi vähän hitaahkosti ja veti sitä jonoa.

Vasen kaistakin oli kuitenkin melko täynnä autoja, eikä sekään edennyt kovaa, joten sen kautta ei päässyt ohi.

Rampista lahdesjärven suunnasta tuli ihan reippaasti bemari, joka olisi hyvin ehtinyt tämän jonon eteen(jolloin se ei olisi hidastanut kenenkään muun menoa) , mutta se päätti alkaa kuitenkin hidastelemaan, ja änkesi siihen keskelle jonoa, hidastaen sekä minua että edessäolevaani autoa.

No, tämä ei tälle bemarikuskille riittänyt, vaan hän päätti sitten vielä alkaa vaihtamaan kaistaa ja änkeämään sille vasemmalle kaistalle, tunkien sinnekin keskelle jonoa, ja päätyi sitten hidastamaan sen vasemmankin kaistan menoa.

Ja tosiaan mitään järkevää syytä sinne vasemmalle kaistalle menemiseen ei tuossa ollut, seuraavasta risteyksestä (hallilan risteys) vasemmalta kaistalta ei pääse kääntymään yhtään minnekään, vaan siitä pääsee vain suoraan (jonne pääsee myös siltä kaistalta, minne hän alunperin kääntyi), ja Hervannan sisääntuloristeykseen matkaa oli vielä n. kilometri, eli vaikka siellä olisi halunnut kääntyä vasemmalle, olisi ollut todella runsaasti aikaa vaihtaa sitä kaistaa.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Omalla isoisälläni oli vielä viime vuosinaan ajaminen ihan valehtelematta sitä, että isoäiti vieressä huusi hetket, jolloin jalankulkijoita oli. Eli kyllä näitä huonoja ajajia vaan on...
Eihän se minulle edes kuulu, mutta herää kysymys, että eikö asialle tehty mitään sukulaisten toimesta, jos on ollut tiedossa, että ajaminen on ollut noin vaarallista? Ja saahan noista ikäihmisten aiheuttamista vaaratilanteista ja kolareista lukea vähän väliä lehdistä, joten eiköhän se ole yleisesti tiedossa, että teillä ajaa vanhuksia, joiden ei pitäisi saada enää ajaa.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
298
katumaasturikuskit vituttaa välillä, lähes aina ajavat alinopeutta maantiellä. 75-80 jos on 80-alue ja 90-95 satasen alueella. Huvittavaa kun ensin ostetaan iso kallis auto, eikä uskalleta ajaa edes rajoitusten mukaan :D
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
455
Eihän se minulle edes kuulu, mutta herää kysymys, että eikö asialle tehty mitään sukulaisten toimesta, jos on ollut tiedossa, että ajaminen on ollut noin vaarallista? Ja saahan noista ikäihmisten aiheuttamista vaaratilanteista ja kolareista lukea vähän väliä lehdistä, joten eiköhän se ole yleisesti tiedossa, että teillä ajaa vanhuksia, joiden ei pitäisi saada enää ajaa.
Tehtiin, kun asia huomattiin. Siinä on ehtinyt helposti olla vain monta vaaratilannetta sitäkin ennen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
22
Nyt kun on paljon aurakalustoa liikenteessä niin ärsyttää kun siirtoajossakin pidetään taaksepäin osoittavat työvalot päällä. Välillä vaikea ohittaa kun traktorin valot paistaa suoraan silmiin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
katumaasturikuskit vituttaa välillä, lähes aina ajavat alinopeutta maantiellä. 75-80 jos on 80-alue ja 90-95 satasen alueella. Huvittavaa kun ensin ostetaan iso kallis auto, eikä uskalleta ajaa edes rajoitusten mukaan :D
Jännä, minä en ole havainnut tuollaista ongelmaa erityisen laajasti missään vaiheessa. Maanteillä joissakin maastureissa on rengasmelu hieman tavallista kovempi, joka voi vaikuttaa kuljettajan käyttäytymiseen noilta osin... ehkä, en tiedä.

Nykyään ajelen katumaasturilla itsekin, mutta vauhtiin se ei ole vaikuttanut ainakaan negatiivisesti. Töyssyistäkin voi vetää normaalia rivakammin.

Ilmanvastus niin kova ettei varaa bensaan.
Päinvastoin, nehän kuluttaa tuplaten pikkukippoihin verrattuna, niin selvästi varaa on. :D
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
431
katumaasturikuskit vituttaa välillä, lähes aina ajavat alinopeutta maantiellä. 75-80 jos on 80-alue ja 90-95 satasen alueella. Huvittavaa kun ensin ostetaan iso kallis auto, eikä uskalleta ajaa edes rajoitusten mukaan :D
Katumaasturithan taitavat olla enimmäkseen papparaisten suosiossa, mikä voisi selittää ajonopeutta.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 521
Viestejä
4 165 298
Jäsenet
70 419
Uusin jäsen
KukkoPärssinen

Hinta.fi

Ylös Bottom