Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 714
No esmes Muuramessa etelän suuntaan kun lähtee, niin näillä keleillä ei uudet nastarenkaatkaan auta vaikka pistäisi tallan pohjaan jo rampin ekan mutkan jälkeen, max. 70 saa lasiin kun kiihdytyskaista loppuu. En tosin tiedä miten menisi jos ei olisi luistonestoa autossa, luultavasti olisi auto ojassa toisessa mutkassa.
Lyhyet kiihdytyskaistat voivat olla liukkailla kieltämättä ikäviä, mutta tähän väliin on silti semisti offtopicina kommentoitava, että kylläpä on ollut kiva ajella niissäkin kun vaihdoin nelivetoiseen syksyllä.
Tuollaisen köröttelijän kohdalla olen joskus odottanut että se liittyy tielle, ja kiihdyttänyt itse ramppia pitkin oikealta ohi, liikennevirran vauhtiin.
Pitkillä rampeilla se on mahdollista, mutta aika harvoin sellaisia osuu kohdalle enää siinä vaiheessa kun on jo myöhäistä. Haasteellisia tilanteita nämä ovat ja nuo jumittajat saavat helposti vaaratilanteita aikaiseksi muillekin kuin itselleen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 359
Tämäkin on joidenkin mukaan täällä tuon pääväylää ajaneen vika kun ei ollut pelisilmää:cigar2:
Ei täysin uutista vastaava paikka, mutta hieman mainitun ajakohdan jälkeen kartan paikassa oli linttavolvo puoliksi ojassa ja keula johonkin osuneena. Poliisi oli paikalla ja hinausauto saapumassa paikalle. Toista osapuolta en muista nähneeni, mutta voin myöhemmin katsoa näkyisikö videolla mitään.

https://goo.gl/maps/g5mtbYEdXER2
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Lyhyet kiihdytyskaistat voivat olla liukkailla kieltämättä ikäviä, mutta tähän väliin on silti semisti offtopicina kommentoitava, että kylläpä on ollut kiva ajella niissäkin kun vaihdoin nelivetoiseen syksyllä.

Pitkillä rampeilla se on mahdollista, mutta aika harvoin sellaisia osuu kohdalle enää siinä vaiheessa kun on jo myöhäistä. Haasteellisia tilanteita nämä ovat ja nuo jumittajat saavat helposti vaaratilanteita aikaiseksi muillekin kuin itselleen.
Neliveto olisi kyllä kova, tuo tämän vuoden lumisade kun iski etelään niin olin pahimpaan aikaan liikenteessä faija LandCruiserilla ja oli lunta 1cm tai 30cm niin mitään eroa ei kiihtyvyydessä huomaa:cigar2:

Saa kyllä tuonkin kanssa olla tarkkana vaikka iso auto ja aivan uudet nastat niin ei tarvitse paljoa kaasua antaa kun lähtee mutkassa sladiin ja tuollaista painavaa maasturia ei ole kiva viedä kylki edellä jos vauhtia on vähänkään enempää.
 
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
144
No köykänen koppimopo ois kiva vietävä, mutta huomaa takavedon ja parin tonnin omapainon kanssa jo keskipakovoiman vaikutuksen. Samoin se suunnan muuttaminen tapahtuu vähän hitaammin.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
864
En edes ymmärrä uutisesta, mitä tässä on tapahtunut?

"Toinen henkilöautoista oli ollut ajamassa liittymästä moottoritielle, kun toinen autoista osui Vääksyntieltä tulleen auton takaosaan."

Parhaani mukaan kun yritän tätä lausetta tulkita, niin tämä moottoritielle liittynyt on tuo vääksyntieltä tullut auto? Ja tekstissä lause muotoiltu niin, että motarilla ajava osui liittyvää perään, vaikka todellisuudessa liittyvä kiilasi motarilla ajavan?
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Kyllä tuo rapeilta liittyminen on vanhemmalla takavedolla joskus vähintään haasteellista. Jos se liittymisramppi viettää oikealle, mutta mutka vasemmalle (turvallista suunnittelua vai jotain mitä en käsitä)

Jos kaasulla yrittää korjata, ensin holtiton peränheitto oikealle, sitten lisää kaasua, niin lyö tehot poikki vetäviltä pyöriltä kokonaan. Jarrulle ei uskalla, kun heittää taas sitten sinne vasemmalle. Noh, harvoin käy, mutta pakkasen jälkeen kun lauhtuu, niin nuo rampit on mielenkiintoisia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
165
Oma ajaminen ärsyttää. Tiistaina kuumeessa anopin luota kotiin ajettaessa oli kehno olo, että jäi yksi nopeusrajoitusmerkki huomaamatta ja rampilta noustessa jäi huomaamatta auto, jonka eteen ajoin. Ei kannattaisi lähteä kipeänä rattiin. Pahoittelut sille jonka eteen kiilasin, en todellakaan nähnyt sinua, tyttöystäväni vasta sanoi että ajoit sitten suoraan eteen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 359
En edes ymmärrä uutisesta, mitä tässä on tapahtunut?

"Toinen henkilöautoista oli ollut ajamassa liittymästä moottoritielle, kun toinen autoista osui Vääksyntieltä tulleen auton takaosaan."

Parhaani mukaan kun yritän tätä lausetta tulkita, niin tämä moottoritielle liittynyt on tuo vääksyntieltä tullut auto? Ja tekstissä lause muotoiltu niin, että motarilla ajava osui liittyvää perään, vaikka todellisuudessa liittyvä kiilasi motarilla ajavan?
Sanoisin, että kyseessä oli motarin poistumisrampilta tuleva auto, eikä motarille liittyvä auto. Onnettomuusauto(t) on tuossa poliisiauton vasemmalla puolella.
upload_2018-12-27_22-8-25.png

Ei täysin uutista vastaava paikka, mutta hieman mainitun ajakohdan jälkeen kartan paikassa oli linttavolvo puoliksi ojassa ja keula johonkin osuneena. Poliisi oli paikalla ja hinausauto saapumassa paikalle. Toista osapuolta en muista nähneeni, mutta voin myöhemmin katsoa näkyisikö videolla mitään.

https://goo.gl/maps/g5mtbYEdXER2
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Vieraspaikkoja 4kpl kolme autoa autoa vierekkäin, kaksi aivan reunapaikoilla ja se kolmas auto siinä keskellä vieden kahden auton paikan! :facepalm:

Noh, soitan omistajalle, vanha ukko tulee suutuspäissään ja alkaa uhomaan että auto on oikein parkkeerattu? :facepalm:

Näytän liikennemerkkiä missä lukee vieraspaikat 4kpl 24h ja kysyn että montako autoa tähän nyt mahtuu? Alkaa hirveä mussutus jonka keskeytän ja totean että siirrä nyt vain sitä autoa kiitos.

Miksi se on joillekkin niin vaikeaa mennä yhteisien sääntöjen mukaan.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 104
Miksi se on joillekkin niin vaikeaa mennä yhteisien sääntöjen mukaan.
Ja anna ku arvaan: se auto on sellanen koirankoppi pyörillä? Yleensä kun itse näkee vaikkapa kauppojen parkkipaikoilla autoja joiden kuskeilla on vaikeuksia saada se auto mahtumaan ruutuun niin se auto on pieni. Joku vaikkapa Ducato vastaavasti osuu ruutuun ilmeisen helposti vaikkei ruudussa liikoja tiloja olekkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Ja anna ku arvaan: se auto on sellanen koirankoppi pyörillä? Yleensä kun itse näkee vaikkapa kauppojen parkkipaikoilla autoja joiden kuskeilla on vaikeuksia saada se auto mahtumaan ruutuun niin se auto on pieni. Joku vaikkapa Ducato vastaavasti osuu ruutuun ilmeisen helposti vaikkei ruudussa liikoja tiloja olekkaan.
Sanopa muuta. Yleensä se ostarin parkkipaikalla eniten kokoonsa nähden tilaa vievä kottero on jotain tyyliin Nissan Micra tai muu vastaava.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Ihan vitukseni vedin kerran apukuskin oven sisäänkäyntikelvottomaksi jostakin avensiksesta, apparin kulma oli minun ruudun puolella ja kys. ruutu sattui olemaan ainoa vapaa josta pääsi eteenpäin ajamalla ulos.

Kävin siinä sitten kaupassa ja omistajat pari ukkelia käveli siinä edellä. Toinen sitten koitti mennä apparin puolelle ja alkoi hölmistyneenä katsomaan, ikään kuin minun autoni olisi heidän ruudussaan. No, vinkkasin siinä, että ens kerralla kannattaa varmaan pistää auto ruudun sisään niin pääsee helpommin kulkemaan ovista. Ei sanonut mitään ja astui kyytiin kun kuski oli jo siirtänyt rotiskoa. :cigar2:
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Polkupyörä oli taas liian omituinen kulkuväline autotiellä. Eräällä tienpätkällä on ollut pitkään rakennustyömaa, jonka johdosta kevyen liikenteen väylä on poissa käytöstä. Juuri ennen seuraavaa valoristeystä pääsee kääntymään vasemmale huoltoaseman pihaan, josta pääseekin sitten siirtymään klv:lle.

Olin siinä keskelle tietä ryhmittyneenä käsi ojossa odottamassa ainoaa lähestyvää autoa, vaan ei. Ratissa ollut täti päätti jarruttaa kesken oman käännöksensä ja alkoi viittilöimään minulle, että mene vain. Tajusi sentään jatkaa matkaansa ennen kuin jouduin itse pysähtymään kokonaan.

Miten voi hämmentyä noin kovasti siitä, että ajoneuvossa on polkimet mukana :confused:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 204
Citarin parkissa kävi jokunen viikko sitten samanlainen kuvio. Arviolta kuuskybänen äijä veti viimeiseen perhepaikkaan rouvansa kanssa ja totesin ohi kävellessä, että tais nyt ne lapset jäädä kyydistä johon äijä pokkana heitti, että "juu, kyllä".
Itse kyllä pysäköin perhepaikoille vaikka olisin yksinkin liikenteessä.
Edit: tarkoitan siis että jos nyt on muutoin täyttä. En nyt ehdontahdon vie niitä perhepaikkoja, mutta en kyllä ala mistään maailman ääristäkään paikkoja etsimään jos muuten on täydenpuoleista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
548
Minä en anna ikinä tilaa rampilta tulijoille ellei kyseessä ole kuorma-auto, rekka tms. hidas yhdistelmä millä ei ole mitään mahdollisuutta saada nopeutta riittäväksi ja silloinkin vaihdan kaistaa, EN ala jarruttelemaan ja hidastamaan pääväylän vauhtia.

Vaikka on millä lintalla ja missä kelissä tahansa tullut ajettua niin koskaan ei ole ollut ongelmaa kiihdyttää autoa siihen tavoitenopeuteen ja liittyä siihen väliin mihin olen halunnut, turvallisesti.

Mitä siitä seuraisi kun jokaisen pääväylällä ajavan pitäisi antaa "vähän" tilaa että virhearvioinnin tehnyt kuski pääsee mukavasti liittymään.

Minä tulen rampista nopeusrajoitusta ajaen vilkuttaen siihen kaistalle ja jos ei anna tilaa eikä väistä niin sitten kolisee. Aina on väistetty! Röh.:triumph:

Eli jos ajatellaan näin:
"Minä en anna ikinä tilaa rampilta tulijoille ellei kyseessä ole kuorma-auto, rekka tms...."
on menty mielestäni metsään. Jokainen tekee joskus rampilla näitä "virhearviota" eikä pääse välttämättä sujuvasti kiihdyttämään liikennevirtaan.
Oli syy sitten kuljettajassa, edellä ajavassa kuljettajassa, kaikenlaista voi sattua.
Yleensä se ylimielisyys ja omien taitojen yliarvioiminen karisee kun tulee ikää ja kilometrejä alle.
Sittenhän se vasta liikennehäiriöitä ynnä muuta aiheuttaa jos joku hädissään joutuu kaikenlisäksi pysähtymään siihen kiihdytyskaistalle!
Itse kun ajan esimerkiksi kehällä ja näen että edessä on joku tulossa rampilta ja oma oikea kaista on ns. tukossa niin kyllä nostan kaasua että saan esim. eteeni sen verran tilaa että siihen mahtuu sieltä rampilta tuikkaamaan.
Se nopeuden hidastus on niin pieni, varsinkin kun tuossa ei tarvitse edes jarrua käyttää, että minkäänlaista liikennehäiriötä siintä ei aiheudu.
Muutenkin ihmisillä tuntuu olevan tapana suorastaan kiihdyttää jos joku on tulossa rampilta mahdollisesti eteen. Eli eteen et ainakaan tule prl :rage:
Kyllä tuo liikenteessä olo on yhteispeliä jo jos joskus pikkuriikkisen joustaa niin kaikinpuolin on mukavampi ja turvallisempi liikkua.
Inhoan ajaa ns. kuolleessa kulmassa muutenkin, samoin yritän pitää jonkinlaista turvaväliä. Vaikea käsittää näitä kontissaa luuhaajia.
Monet eivät myöskään tunnu ymmärtävän että vaikka tuntee itse olevansa huippukuski niin se ei silloin auta jos joku muu tekee jotain hassua etkä voi reagoida kun ei ole esim. turvaväliä tai paikkaa minne väistää.
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Minä tulen rampista nopeusrajoitusta ajaen vilkuttaen siihen kaistalle ja jos ei anna tilaa eikä väistä niin sitten kolisee. Aina on väistetty! Röh.:triumph:

Eli jos ajatellaan näin:
"Minä en anna ikinä tilaa rampilta tulijoille ellei kyseessä ole kuorma-auto, rekka tms...."
on menty mielestäni metsään. Jokainen tekee joskus rampilla näitä "virhearviota" eikä pääse välttämättä sujuvasti kiihdyttämään liikennevirtaan.
Oli syy sitten kuljettajassa, edellä ajavassa kuljettajassa, kaikenlaista voi sattua.
Yleensä se ylimielisyys ja omien taitojen yliarvioiminen karisee kun tulee ikää ja kilometrejä alle.
Sittenhän se vasta liikennehäiriöitä ynnä muuta aiheuttaa jos joku hädissään joutuu kaikenlisäksi pysähtymään siihen kiihdytyskaistalle!
Itse kun ajan esimerkiksi kehällä ja näen että edessä on joku tulossa rampilta ja oma oikea kaista on ns. tukossa niin kyllä nostan kaasua että saan esim. eteeni sen verran tilaa että siihen mahtuu sieltä rampilta tuikkaamaan.
Se nopeuden hidastus on niin pieni, varsinkin kun tuossa ei tarvitse edes jarrua käyttää, että minkäänlaista liikennehäiriötä siintä ei aiheudu.
Muutenkin ihmisillä tuntuu olevan tapana suorastaan kiihdyttää jos joku on tulossa rampilta mahdollisesti eteen. Eli eteen et ainakaan tule prl :rage:
Kyllä tuo liikenteessä olo on yhteispeliä jo jos joskus pikkuriikkisen joustaa niin kaikinpuolin on mukavampi ja turvallisempi liikkua.
Inhoan ajaa ns. kuolleessa kulmassa muutenkin, samoin yritän pitää jonkinlaista turvaväliä. Vaikea käsittää näitä kontissaa luuhaajia.
Monet eivät myöskään tunnu ymmärtävän että vaikka tuntee itse olevansa huippukuski niin se ei silloin auta jos joku muu tekee jotain hassua etkä voi reagoida kun ei ole turvaväliä tai paikkaa minne väistää.
Tuo lause kiteyttää kaiken mikä siellä kehällä on suurin ongelma, että ajetaan liian pienillä turvaväleillä ja vedetään kaista ns. tukkoon.

Toinen on se että jos kuvitellaan että sä ajat 85km/h, näet että rampilta tulee auto, nostat kaasua ja sun nopeus putoaa 80km/h, no takana tulija huomaa että hiljennät ja hän alkaa JARRUTTAMAAN jolloin hänen takana alkaa JARRUTTAMAAN, no mitä siitä seuraa siellä 200m päässä, siellä mennään 30km/h.

Eli juuri tuolla typerällä nopeuden TURHALLA muuttamisella aiheutat sitä turhaa edes takas liikettä mutta ei kun minä itte saan ajaa miten lystää:facepalm:

Edelleen, sen takia on olemassa tietyt säännöt ja aina kun niitä lähdetään soveltamaan niin lopputulos on vain huonompi mitä on ajateltu ja varsinkin silloin kun liikennettä on paljon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 411
Minä tulen rampista nopeusrajoitusta ajaen vilkuttaen siihen kaistalle ja jos ei anna tilaa eikä väistä niin sitten kolisee. Aina on väistetty! Röh.:triumph:

Eli jos ajatellaan näin:
"Minä en anna ikinä tilaa rampilta tulijoille ellei kyseessä ole kuorma-auto, rekka tms...."
on menty mielestäni metsään. Jokainen tekee joskus rampilla näitä "virhearviota" eikä pääse välttämättä sujuvasti kiihdyttämään liikennevirtaan.
Oli syy sitten kuljettajassa, edellä ajavassa kuljettajassa, kaikenlaista voi sattua.
Yleensä se ylimielisyys ja omien taitojen yliarvioiminen karisee kun tulee ikää ja kilometrejä alle.
Sittenhän se vasta liikennehäiriöitä ynnä muuta aiheuttaa jos joku hädissään joutuu kaikenlisäksi pysähtymään siihen kiihdytyskaistalle!
Itse kun ajan esimerkiksi kehällä ja näen että edessä on joku tulossa rampilta ja oma oikea kaista on ns. tukossa niin kyllä nostan kaasua että saan esim. eteeni sen verran tilaa että siihen mahtuu sieltä rampilta tuikkaamaan.
Se nopeuden hidastus on niin pieni, varsinkin kun tuossa ei tarvitse edes jarrua käyttää, että minkäänlaista liikennehäiriötä siintä ei aiheudu.
Muutenkin ihmisillä tuntuu olevan tapana suorastaan kiihdyttää jos joku on tulossa rampilta mahdollisesti eteen. Eli eteen et ainakaan tule prl :rage:
Kyllä tuo liikenteessä olo on yhteispeliä jo jos joskus pikkuriikkisen joustaa niin kaikinpuolin on mukavampi ja turvallisempi liikkua.
Inhoan ajaa ns. kuolleessa kulmassa muutenkin, samoin yritän pitää jonkinlaista turvaväliä. Vaikea käsittää näitä kontissaa luuhaajia.
Monet eivät myöskään tunnu ymmärtävän että vaikka tuntee itse olevansa huippukuski niin se ei silloin auta jos joku muu tekee jotain hassua etkä voi reagoida kun ei ole esim. turvaväliä tai paikkaa minne väistää.
Rampilta on mukavampi tulla, kun tiellä valmiiksi ajava ei ala muuttamaan vauhtia. Joskus yrittänyt liittyä auton taakse nostamalla kaasua, sekin nostaa, ja hommasta ei tule vittuakaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
548
Tuo lause kiteyttää kaiken mikä siellä kehällä on suurin ongelma, että ajetaan liian pienillä turvaväleillä ja vedetään kaista ns. tukkoon.

Toinen on se että jos kuvitellaan että sä ajat 85km/h, näet että rampilta tulee auto, nostat kaasua ja sun nopeus putoaa 80km/h, no takana tulija huomaa että hiljennät ja hän alkaa JARRUTTAMAAN jolloin hänen takana alkaa JARRUTTAMAAN, no mitä siitä seuraa siellä 200m päässä, siellä mennään 30km/h.

Eli juuri tuolla typerällä nopeuden TURHALLA muuttamisella aiheutat sitä turhaa edes takas liikettä mutta ei kun minä itte saan ajaa miten lystää:facepalm:

Edelleen, sen takia on olemassa tietyt säännöt ja aina kun niitä lähdetään soveltamaan niin lopputulos on vain huonompi mitä on ajateltu ja varsinkin silloin kun liikennettä on paljon.
Jos liikenne puuroutuu sen takia että nostan jalan kaasulta että saan 10m turvaväliä lisää eteeni niin syy on tosiaan takanatulijoiden liian pienessä turvavälissä.
Sanot että se on mielestäsi turhaa toimia niin että joku pääsee esim. rampilta sujuvasti liikennevirtaan.
Tarkkaile rehellisesti omaa liikennekäyttäytymistäsi, esim. juurikin turvavälejäsi. Jätätkö väliä edelläajavaan mielestäsi tarpeeksi vai luuhaako mielestäsi siellä edessä tientukkoja ja turhia hidastelijoita joita on syytäkin kuumottaa?
Tai kun näet liikennevirtaan pyrkijän ajatteletko automaattisesti että tuolle en tilaa anna, hidastakoon, vai ajatteletko tilannetta sen kummemmin lainkaan?
Käytätkö suuntavillkua sen takia että muut kulkijat tietävät aikestasi vai siksi että se on pakollista? Vai käytätkö vilkkua lainkaan, näitäkin näkee?
Liikenne on parhaimmillaan yhteispeliä, jopa se että oma matkasi mahdollisesti venyy muutaman minuutin tai että joudut hidastamaan hieman kuuluu ihan asiaan.
Liikenteessä ei olla tosiaan yksin ja jokainen minämies on siellä liikaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
548
Rampilta on mukavampi tulla, kun tiellä valmiiksi ajava ei ala muuttamaan vauhtia. Joskus yrittänyt liittyä auton taakse nostamalla kaasua, sekin nostaa, ja hommasta ei tule vittuakaan.
Yritin esimerkissäni avata tilannetta missä sinne tielle ei kunnolla pääse kun turvavälit ovat liian pienet.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Jos liikenne puuroutuu sen takia että nostan jalan kaasulta että saan 10m turvaväliä lisää eteeni niin syy on tosiaan takanatulijoiden liian pienessä turvavälissä.
Sanot että se on mielestäsi turhaa toimia niin että joku pääsee esim. rampilta sujuvasti liikennevirtaan.
Tarkkaile rehellisesti omaa liikennekäyttäytymistäsi, esim. juurikin turvavälejäsi. Jätätkö väliä edelläajavaan mielestäsi tarpeeksi vai luuhaako mielestäsi siellä edessä tientukkoja ja turhia hidastelijoita joita on syytäkin kuumottaa?
Tai kun näet liikennevirtaan pyrkijän ajatteletko automaattisesti että tuolle en tilaa anna, hidastakoon, vai ajatteletko tilannetta sen kummemmin lainkaan?
Käytätkö suuntavillkua sen takia että muut kulkijat tietävät aikestasi vai siksi että se on pakollista? Vai käytätkö vilkkua lainkaan, näitäkin näkee?
Liikenne on parhaimmillaan yhteispeliä, jopa se että oma matkasi mahdollisesti venyy muutaman minuutin tai että joudut hidastamaan hieman kuuluu ihan asiaan.
Liikenteessä ei olla tosiaan yksin ja jokainen minämies on siellä liikaa.
No niinhän mä sanoin että turvavälit on liian pienet jos kaista on ns. tukossa, yleensä siellä on toinen kaista vasemalla niin ei tarvitse ajaa tukossa olevalla kaistalla ja kehillä kun saa ajaa vaikka 30km vasenta kaistaa toisin kuten moottoritiellä.

Edelleen se rampilta tulijan täytyy sovittaa nopeus ja paikka siten että pääsee liittymään liikennevirtaan turhaan sitä häiritsemättä, näin sanoo lakikin, jos se kuski joutuu pysähtymään autonsa kanssa kiihdytyskaistan päähän on syytä mennä itseensä ja syvälle ja miettiä mikä meni pieleen eikä syyttää niitä autoja jotka ajaa siellä päätiellä ihan kuten laki määrää.

Nyt täytyy sen verran vielä korjata että jos liikenne on puuroutunut ja jonoutunut mikä aiheuttaa sen ettei suurinta salittua pysty ajamaan, annan kyllä hidastamalla tilaa, mutta jos kaikki ajaa suurinta sallittua normaaleilla turvaväleillä en tee pienintäkään elettä hidastaa tai väistää, en kehällä, en moottoritiellä.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
Minä tulen rampista nopeusrajoitusta ajaen vilkuttaen siihen kaistalle ja jos ei anna tilaa eikä väistä niin sitten kolisee. Aina on väistetty! Röh.:triumph:


Se on sitten @Hair viisainta, ettet satu minun kanssa siihen yhtäaikaa. Väistän rampilta tulevia ohituskaistalle vasta, jos ne oikeasti eivät tunne tieliikennelakia ja yrittää tulla kylkeen. Muuten yritän kyllä sujuvoittaa liittymäliikennettä, mutta kylkeen on turha yrittää tulla. Häviät.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Joustavuutta, ihmiset. Kyllä siellä motarillakin voi ihan hyvin jalkaa kaasulta nostaa rampista tulijalle jos tämä selvästi näyttää aikeensa. Jos se taas hidastelee sun muuta siellä rampissa, saa mun puolestani olla siellä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Helpointa on vaihtaa vaan sitä kaistaa niin ei tarvitse tehdä niinkin vaikeaa tekoa kuin jalan kaasulta nosto.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
Niinhän minä sanoin, että pyrin joustavoittamaan. Mutta jos joku haluaa ajaa rampista tahallaan kylkeeni, se hänelle sallittakoon.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
335
Vähän toivoo että omaiset/ystävät joko itse opettaisivat, tai suosittelisivat autokoulua näille liittymiskyvyttömille. Ymmärrän että jossain kehällä voi olla tiukkoja paikkoja missä joudut tiukkoihin väleihin lyhyillä kiihdytyskaistoilla, mutta täällä maalla näitä torspoja vasta näkeekin. Just viime viikolla pyörittelin päätä kun pitkältä kiihdytyskaistalta eteen meinasi änkeä uudehko kartanovolvo, joka sai hyvässä kelissä pitkällä suoralla nostettua vauhtinsa huimaan 45kmh~ nopeuteen. Mielelläni vaihdan kaistaa jos se on mahdollista, tai nostan vähän kaasua jarrulta, mutta joku raja pitäisi olla noissa liittymisissäkin.

Peilistä katsoin, niin kyllä se volvo minun taakse änkesi, siellä veikkaan että haitariliikkeen viimeisimmät saivat vedettyä vauhdin melkein nollaan asti. Mutta mitäpä Volvokuski tuosta, taas tuli tehtyä turvallinen tielle liittyminen, ei ollut ainakaan ylinopeutta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 411
Joustavuutta, ihmiset. Kyllä siellä motarillakin voi ihan hyvin jalkaa kaasulta nostaa rampista tulijalle jos tämä selvästi näyttää aikeensa. Jos se taas hidastelee sun muuta siellä rampissa, saa mun puolestani olla siellä.
Turhaa henkilöautojen kohdalla.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 099
Ennenkuin on varmaa että liittyvä auto on tulossa eteen ei pahemmin kannattaisi kaasua löysäillä. Osa kuskeista tarvitsee jonkun sekunnin ennenkun huomaavat ettei vauhti riitä eteen ja hakevat paikan takaa. Silloin menee hankalaksi jos päätiellä on hidasteltu samanaikaisesti.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Tuolla suomen syrjäisimmissä paikoissa, kuten Helsingissä asuessani totuin siihen kiilaamiseen kun uraraketti koettaa sinne moottoritielle rampilta. Se on jännä, kun sitä joustavuutta toitotetaan vuodesta toiseen, mutta eipä juuri mitään ole tapahtunut. Nyt täällä keskellä suomea ytimessä kaikki on päinvastoin. Väistävät letkassa sitä rampilta liittyjää. Erityisen vituttelevaa, jos on motskarilla liikenteessä. Pahimmassa tapauksessa edessäolijat väistää sitä ramppihinuria, vasen kaista on siis tukossa, ja oikealta joku tulossa siihen kaasukahvan tuntumalle. Takana saattaa olla vielä joku raon kiinnivetäjä renkaassa kiinni.

Yllättävästi oppii prätkän selässä lukemaan noita kaikkia tapauksia. Ts. helvetin pitkä turvaväli ja ennakointi. Kaikki on vihollisia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 800
Joustavuutta, ihmiset. Kyllä siellä motarillakin voi ihan hyvin jalkaa kaasulta nostaa rampista tulijalle jos tämä selvästi näyttää aikeensa. Jos se taas hidastelee sun muuta siellä rampissa, saa mun puolestani olla siellä.
Tämä on kyllä paska neuvo. Parhaat synttärisetit saa aikaiseksi nämä joustavat tyypit, jotka pistää tasavälein ajavan jonon kasaan. Se ”sun” poka ehkä pääsee helposti, mutta muut perässä rampilta tulijat menettävät rakonsa. Jarruttavat kun ei oo vaihtoehtoja. Sit seuraava joustava sankari jarruttaa vähän enemmän. Siinä sit ollaan puolityhjällä tiellä ihmettelemässä miksi liikenne on seis. Rekkoja autetaan, henkilöautoon reagoidaan vain jos on välitön kolari tulossa. Ei pitäis olla vaikea ymmärtää, näin autokoulussakin lienee opetettu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 749
Pitäisi edes sen kaasun ja samalla välin tasaisena, mutta valitettavan usein näkee näitä jotka lisää kaasua ja ajaa edellä ajavan puskuriin mentaliteetilla "tähän väliin et tunge".
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 884
Pitäisi edes sen kaasun ja samalla välin tasaisena, mutta valitettavan usein näkee näitä jotka lisää kaasua ja ajaa edellä ajavan puskuriin mentaliteetilla "tähän väliin et tunge".
No sittenhän sen kyseisen auton takana on tyhjää tilaa johon varmasti sopii.

Joustamattomissa tyypeissä on se etu, että niiden toiminnan pystyy helposti ennakoimaan. Väistäjät ja jarruttelijat tuppaavat sotkemaan koko liikenteen ainakin pk-seudulla koska ajaminen on jatkuvaa empimistä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 099
Rekkoja autetaan, henkilöautoon reagoidaan vain jos on välitön kolari tulossa. Ei pitäis olla vaikea ymmärtää, näin autokoulussakin lienee opetettu.
Ei ole. Muiden kulkemiseen opetetaan reagoimaan monilla tavoin. Jos on koko ajo-opetuksen ollut koomassa niin on voinut ymmärtää sen erilailla. ;)
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
298
Ainakin tuoreemmissa volvoissa 07-> alkaa hätävilkut vilkkumaan reilummassa jarrutuksessa. Jopa turhan helpolla talvikelissä.
Tulin Kia Riolla kotiin ja hätävilkut menivät kaksi kertaa jarrutuksissa päälle. Hätä tuli ainakin kuskille (minulle). Yritin hapuilla hätävilkkujen katkaisijaa pimeässä. Katkaisimessa kun ei ole valoa lainkaan. Taisin aikeuttaa myös muille autoilijoille oudon tilanteen.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 354
Rekkoja autetaan, henkilöautoon reagoidaan vain jos on välitön kolari tulossa. Ei pitäis olla vaikea ymmärtää, näin autokoulussakin lienee opetettu.
Näin. Paitsi että itse en reagoi henkilöautoonkaan, vaikka vaikuttaisi että kosketus tulee, jos olen yksin liikenteessä, eikä muksu ja emäntä ole mukana. Ja toki riippuu millä autolla olen liikenteessä, jos talviruoskalla niin antaa kosketuksen tulla ja sitten kerätään vastapuolen vakuutuksesta lunarirahat pois.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
864
Pelisilmää pitää tietty olla. Ruuhkajono on eri juttu, mulla oli mielessä kahden auton tilanne. Siinäkään eivät kaikki suostu joustamaan.
Erityisesti noissa kahden auton tilanteissa on ihan turha motarilla jo ajavan alkaa tekemään liittyjän hyväksi muuta, kuin pitää vauhti tasaisena. Jos ei yhden auton kanssa sovi sinne motarille liittymään ilman apua, niin voi suosiolla jättää lähtemättä liikenteeseen.

Ruuhkassa taas on lopputuloksen kannalta aika sama, missä vaiheessa motarilla ajava hidastaa, vaikkakaan ei pitäisi selkeyden vuoksi alkaa etukäteen jarruttelemaan liittyjän hyväksi. Jos 100% käyttöasteella olevalle tielle tulee yksikin auto lisää on ihan selvä, että se hidastaa takaa tulevaa liikennettä. Vaikka turvavälit olisi kunnossa, siitä yhdestä välistä tulee kaksi puolikasta, jotka täytyy taas venyttää kokonaisiksi.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Pelisilmää pitää tietty olla. Ruuhkajono on eri juttu, mulla oli mielessä kahden auton tilanne. Siinäkään eivät kaikki suostu joustamaan.
On suoranaista idiotismia lähteä kahden auton tilanteessa kimpoilemaan eteen, taakse tai sivulle. Ainoa oikea ratkaisu on pitää vauhti mahdollisimman tasaisena ja helpottaa siten liittyjää.

Tasavauhtisesta liikenteestä on helppo huonommankin liittyjän helppo katsoa kenen taakse jää, tai kenen eteen oma vauhti riitä.

Näille keille liittyminen tuo vaikeuksia suosittelen ihan vaan treenaamaan sitä. Erilaisissa liikennemäärissä käy tunnin ajamassa kahden rampin väliä ajamassa silloin tällöin, ja aivan varmasti ongelmat vähenevät. Suomessa on liikenteessä jokin outo asenne, ettei autokoulun jälkeen saa ajoa harjoitella tai kehittää. Päinvastoin, esimerkiksi pääkallokelillä jokaisen pitäisi tutustua autoonsa vaikkapa parkkipaikalla tai jäätiellä.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 911
Näin. Paitsi että itse en reagoi henkilöautoonkaan, vaikka vaikuttaisi että kosketus tulee, jos olen yksin liikenteessä, eikä muksu ja emäntä ole mukana. Ja toki riippuu millä autolla olen liikenteessä, jos talviruoskalla niin antaa kosketuksen tulla ja sitten kerätään vastapuolen vakuutuksesta lunarirahat pois.
Voi toki olla, että saat valehdeltua tuollaisen vastapuolen piikkiin, mutta sinun syysi se on ja jos faktat tulee esiin niin ei mene vastapuolen vakuutuksesta eikä myöskään omasta tahallaan aiheutetut kolarit.

Plus on siinä sekin riski, että jos toisessa autossa on samanlainen kaveri, niin hänhän kertoo että sinä vain ajoit perään, hän oli liittynyt jo ajat sitten. Menee kyllä huolimattomuuttaan tai osaamattomuuttaan tötöilevistä 100x yli ärsyttävyydessään ne, jotka tahallaan tötöilevät.

Eli toivottavasti oli vain trolli, täytyy kyllä ylipäätään vähän omituinen kaveri olla, että haluaa autoa pajalle viedä, vaikka toisen piikkiin menisikin.
 
Viimeksi muokattu:

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 354
Voi toki olla, että saat valehdeltua tuollaisen vastapuolen piikkiin, mutta sinun syysi se on ja jos faktat tulee esiin niin ei mene vastapuolen vakuutuksesta eikä myöskään omasta tahallaan aiheutetut kolarit.

Plus on siinä sekin riski, että jos toisessa autossa on samanlainen kaveri, niin hänhän kertoo että sinä vain ajoit perään, hän oli liittynyt jo ajat sitten. Menee kyllä huolimattomuuttaan tai osaamattomuuttaan tötöilevistä 100x yli ärsyttävyydessään ne, jotka tahallaan tötöilevät.

Eli toivottavasti oli vain trolli, täytyy kyllä ylipäätään vähän omituinen kaveri olla, että haluaa autoa pajalle viedä, vaikka toisen piikkiin menisikin.
Eihän se millään olisi minun syy, kaistaa vaihtava väistää, lain mukaan minähän en edes saa vaihtaa kaistaa väistääkseni tuossa tilanteessa, ja jos on esim. suht tiukka "ruuhka", niin eipä siinä myöskään oikein pääse kiihdyttelemään pois alta, taikka viitsi paljoa jarrutellakkaan.
Omituinen tai ei, en minä parin tonnin romua mihinkään pajalle vie, hallin perukoilta vaan vaihtopeltiä kiinni varaosa-autosta ja matka jatkuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 800
Ei ole. Muiden kulkemiseen opetetaan reagoimaan monilla tavoin. Jos on koko ajo-opetuksen ollut koomassa niin on voinut ymmärtää sen erilailla. ;)
Pelkkä tilanteen huomiointikin ilman aktiivista toimintaa on varmasti keinovalikoimassa. Oikean toimintatavan valinta kuhunkin tilanteeseen tulee sitten kokemuksen ja järjen käytön myötä.

Turun seudulla ajaessa on alkanut ärsyttää valoihin rullailijat monikaistaisilla osuuksilla. Jotenkin onnistuvat perseilemään homman eri tavalla kuin pk-seudulla. Esim. jos pitäis vaihtaa kaistaa ryömijän taakse, niin menee hankalaksi kun himmailija ryömii 50-100 m ennen valoja jo kävelyvauhtia. Prkl. Muutenkin valojen rytmitys yms. tuntuu olevan enemmän perseellään.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
On suoranaista idiotismia lähteä kahden auton tilanteessa kimpoilemaan eteen, taakse tai sivulle. Ainoa oikea ratkaisu on pitää vauhti mahdollisimman tasaisena ja helpottaa siten liittyjää.
Niin että jos se rampilta tulija aikoo vaan jääräpäisesti tulla kylkeen niin antaa tulla? Kukas siin se idiootti onkaan?
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 911
Eihän se millään olisi minun syy, kaistaa vaihtava väistää, lain mukaan minähän en edes saa vaihtaa kaistaa väistääkseni tuossa tilanteessa, ja jos on esim. suht tiukka "ruuhka", niin eipä siinä myöskään oikein pääse kiihdyttelemään pois alta, taikka viitsi paljoa jarrutellakkaan.
Omituinen tai ei, en minä parin tonnin romua mihinkään pajalle vie, hallin perukoilta vaan vaihtopeltiä kiinni varaosa-autosta ja matka jatkuu.
Kyllä se on 100% sinun syy sekä lakiteknisesti että moraalisesti, jos tahallasi ajat jotakuta päin, vaikka olisit kyennyt väistämään tai jarruttamaan.

Lisäksi tahallisena se on vielä rikos. Jos pystyt hidastamaan mutta et hitä tee on peräänajo sinun vika, se on yhdentekevää mistä liittymästä edellä ajava on tullut.

Ja totta hemmetissä saa väistää kolarin estääkseen ihan missä tilanteessa ja minne suuntaan vaan, ei siinä mitkään kaistasäännöt päde. Ajatko hirveäkin päin ennemminkin kuin väistät, koska maantiellä kuuluu ajaa omalla kaistalla?

Mutta vänkäyksen sijasta vastaa tähän: Kerrotko poliisille ja toiselle osapuolella törmänneesi tahallaan?
Jos oikeasti luulet lain olevan puolellasi, niin kerrot varmasti. Jos et, niin trollaat ja tiedät olevasi väärässä.
 
Viimeksi muokattu:

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 354
Kyllä se on 100% sinun syy sekä lakiteknisesti että moraalisesti, jos tahallasi ajat jotakuta päin, vaikka olisit kyennyt väistämään tai jarruttamaan.

Lisäksi tahallisena se on vielä rikos. Jos pystyt hidastamaan mutta et hitä tee on peräänajo sinun vika, se on yhdentekevää mistä liittymästä edellä ajava on tullut.

Ja totta hemmetissä saa väistää kolarin estääkseen ihan missä tilanteessa ja minne suuntaan vaan, ei siinä mitkään kaistasäännöt päde. Ajatko hirveäkin päin ennemminkin kuin väistät, koska maantiellä kuuluu ajaa omalla kaistalla?

Mutta vänkäyksen sijasta vastaa tähän: Kerrotko poliisille ja toiselle osapuolella törmänneesi tahallaan?
Jos oikeasti luulet lain olevan puolellasi, niin kerrot varmasti. Jos et, niin trollaat ja tiedät olevasi väärässä.
Ei helvetti, enhän minä siinä ketään päin aja? Oletko koskaan ajanut edes autoa? Minä ajan moottoritietä suoraan, omalla kaistallani tyytyväisenä, ja sitten joku tulee liittymästä minua päin. Ei todellakaan olisi tuossa tilanteessa minun syytä, jos osuma tulee.

Hirven väistäminen on aivan eri asia.

E: Tuohon sinun vikkelään muokkaukseesi; En edelleenkään minä ole se törmääjä siinä tilanteessa. Laki on minun puolellani tuossa asiassa koska se liittyjä törmää minuun, en minä häneen.

E2: Vielä selvennykseksi; Päätiellä ajaja ei ole väistämis velvollinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
25
Kyllähän tuossa motarille ja miksei muillekin teille liityttäessä voidaan ajatella että eri osapuolilla on molemmilla omat velvollisuutensa. Toki liittyjällä ehkä vähän painavammat. Mutta kyllä pääväylää ajavienkin tulisi pitää semmoiset välit että liittyminen ylipäätään on mahdollista.
Joskus käy niin että väli jonka katson jo hyvissä ajoin kurotaankin umpeen siinä vaiheessa kun autolle joka on jäämässä taakse selviää että haluan siihen eteen.
Aina näistä toki selviää vaikka jättäytymällä taaemmas mutta turhia vaara tilanteita tuo kyllä aiheuttaa. Tietääkseni täällä Tampereen "kehätiellä" suurin osa onnettomuuksista johtuu juuri tuosta että toisaalta ei pidetä välejä ja toisaalta liitytään pääväylälle väkisin kun välejä ei pidetä.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 911
@Shikanjyo voit vängätä ja saivarrella sanoista maailman tappiin, mutta et varmasti kertoisi esim. tilannetta selvittelevälle poliisille tahallasi jättäneesi väistämättä tai jarruttamatta, koska tiedät olevasi väärässä.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 354
@Walla Sinähän se tässä vänkäät päivän selvästä asiasta, jossa sinä olet väärässä. Tässä liitteenä toivottavasti havainnollistava kuva.

kolmiotarkoittaaväistämisvelvollisuutta.jpg
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 911
Kolmiolla ei ole mitään merkitystä, jos toinen ajaa tahallaan päälle, ei rampissa eikä risteyksessä. Mikään merkki ei anna päälleajo-oikeutta, eikä yksi rike oikeuta toista.

Kyse on samanlaisesta idiotiasta kuin ”minä ajan rajoitusten mukaan joten saan estää muita ohittamasta”. Yksi rike ei oikeuta toista, varsinkaan vakavampaa, ja näin ajavat ihmiset ovat todellakin ärsyttäviä, jolleivat jopa vaarallisis kanssa autoilijoita.

Ja edelleen, jos tosissasi luulet olevasi oikeassa niin vastaa tähän:
Kertoisitko poliisille rehellisesti, että annoit tarkoituksella kolarin tapahtua vaikka olisit sen voinut estää?

En usko, että kolmatta kertaa tuon vahingossa lukematta jätät, joten jos edelleenkään osaa vastata niin lienee selvää, että väistät kyssärin tahallasi koska tiedät olevasi väärässä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 695
Viestejä
4 209 006
Jäsenet
70 939
Uusin jäsen
verificado

Hinta.fi

Ylös Bottom