• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:45 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

qettyz

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
780
Ihmiset on kyllä hölmöjä, tulen prätkällä ramppia pitkin niin ne VÄISTÄÄ vasemmalle kaistalle...
Nämä ovat myöskin varmaan niitä kuskeja mitkä tunkee rampilta olettaen, että tilaa annetaan.
Ei riitä mitenkään sormet tai varpaat laskemaan kun ajelee vakkari päällä motaria ja siihen liittyvä ei sitten mitenkään kykene sinne liittymään, kun siellä yksi auto ajaa. Pahasti katsotaan ja valoja vilkutellaan.
Kyllä ymmärrän sen, että kehällä annetaan tilaa ruuhkissa kun ei sinne muuten pääse ja niin pitääkin olla. Mutta että tyhjää tre motaria ajellaan niin sitten pitää kylkeen mallata kun ei muuten onnistu.:facepalm:
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
694
Tänään ärsytti Corolla-kuski kun ajeli 50-60km/h Vihdintietä jostakin Kalajärven kohdilta Siippooseen. Rajoitus suurimmaksi osaksi 70 ja 80. Corollan perässä ajeli jokin kuorma-auto ja pari henkilöautoa vielä ennen mua ja tie hirveän mutkikas eikä monia ohituspaikkoja siten ollut. Lopulta kun tuolla Siippoon jälkeen peltoaukeamilla vihdoin pääsi ohi, niin oli pieni hämmästys kun kuski ei ollutkaan vanhus kuten ajotyylistä olis voinut kuvitella.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 012
Nyt tuli kaikkien aikojen amisvalot vastaan. Joku oli lyönyt bemariin helvetin kirkkaat punaiset angel eyet ja kaiken huipuksi ajeli myöhään illalla pimeällä pelkästään ne päällä. Mitä tuommoisen päässä liikkuu? Kaukaa jo ihmettelin, että peruttaako joku helvetin kovaa vai miksi punaiset valot lähestyy ja eihän nuo edes valaise yhtään eteenpäin :facepalm:

 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Eipä noita virolaisia tunnu kiinnostavan. Viittä sakkolappua heilui ikkunalasissa kunnes auto hävis sakkopaikalta. (taloyhtiön parkkiksella)
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 288
Skenaario, jossa on A. vähän liikennettä, B. sinä C. ohittaja ja D. ohitettava.

Miten syntyy tilanne, että ohittaja päätyy hiillostamaan sinua taaksesi jos olet ennen ohituksen aloitusta varmistunut, ettei kukaan ole välittömässä läheisyydessä vasemmalla kaistalla? Sinullahan ei ole kiire sinne vasemmalle kaistalle.

Vinkki: Välttääksesi jatkossa tilanteen muodostumisen, tarkista peilit. Jos niissä ei näy ketään voit hyvin suurella todennäköisyydellä suorittaa ohituksen ilman kenenkään hiillostusta. Mikäli peileissä näkyy muita ajoneuvoja anna niiden mennä ensin, sinullahan ei ole kiire.
Ei tämä joka tilanteeseen päde. Takaa tuleva voi ajaa esim. 160km/h ja siinä kun ohittelet sallittua nopeutta kolmea perävaunu rekkaa.

Kyllä näihin sankareihin "törmää" ihan riittävän usein, jotka ihan tahallaan liimautuvat takapuskuriin ja yrittävät painostaa edellä ajavaa.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 288
Itse ajan n. 60 tkm vuodessa motaria josta puolet kesällä 132 km/h GPS:n mukaan. Mun ohi tulee ehkä yksi auto viikossa, ja yleensä todella pienellä nopeuserolla. Jos nyt oikeen mietin niin tänä kesänä ehkä kahdesti tultu ns. reippaasti ohi, eli ehkä sitä 150-160 km/h.

Taitaa olla vähän hemmetisti nyt värikynää näissä skenaarioissa. Valistunut arvaus totuudesta on, että ei vaan osata katsoa peilejä tai jos katsotaan, niin ei ole mitään kykyä arvioida takaa tulevan nopeutta. Sitten koukataan 20 km/h alle rajoituksen ohittamaan kahta rekkaa (tojotan mittari 120 km/h) ja ihmetellään kun kohta on mulkku perseessä.
Ensimmäiseen kappaleeseen: paskapuhetta, että ohi menee yksi auto viikossa. :D

Jälkimmäisestä: sulla on varmaan enemmänkin kokemusta Toyotan nopeusmittareista?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Kyllä näihin sankareihin "törmää" ihan riittävän usein, jotka ihan tahallaan liimautuvat takapuskuriin ja yrittävät painostaa edellä ajavaa.
Joka kerta kun erehtyy moottoritiellä ajelemaan pidemmän pätkän. Ohitustilanteessa vastaus ei edes ole nopeuden muuttaminen turvavälin mukaiseksi.

Myös sellaisen tavan olen havainnut, että takana tuleva on ajellut pitkään samaa nopeutta ihan sopivan välimatkan päässä, mutta ohittaessa iskee jokin aivohalvaus ja pitäisi päästä kahtasataa rekan ohi muuten tyhjällä motarilla. :confused:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
Myös sellaisen tavan olen havainnut, että takana tuleva on ajellut pitkään samaa nopeutta ihan sopivan välimatkan päässä, mutta ohittaessa iskee jokin aivohalvaus ja pitäisi päästä kahtasataa rekan ohi muuten tyhjällä motarilla. :confused:
Tuohan tulee siitä jos joku ei niin itsevarma kuljettaja saa aina välillä ohituskaistalla jonkun tööttäilemään puskuriin, tätä yritetään välttää eikä sitten enää kyetä normaaliin ajatteluun kun mennään käymään vasemmalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Eilenkin taas satasen alueella junkataan perseessä ohituskaistalla rekkoja ohitellessa Hämeenlinnassa kun ajoin 120 mittarin mukaan eli sen 110.

120 alkaa ja 140 mittariin (130) sieltä tuli yhdellä kädellä laskettava määrä ohi matkalla tampereelle. Varmaan sen 140-150km/h ajavia. Nämä satasen alueella perseessä roikkujat ja hetki sen jälkeen hirveällä tahdilla ohittaneet sai myös ohittaa kun ei tahti enää riittänyt 120 alueella.

Talvellahan tää isoin ongelma on, kun et saa kahta sekuntia olla ohituskaistalla rauhassa vaikka ajaa sen +10km/h
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
Ne lasketuvat töyssyt toimisi myös turvavälivahteina jos olisivat tarpeeksi nopeita, alle 5sek turvaväli 5cm tiputus, 4 sekunttia 6cm, 3sek 7cm, 2sek 8cm, 1sek 1m :p
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Ne lasketuvat töyssyt toimisi myös turvavälivahteina jos olisivat tarpeeksi nopeita, alle 5sek turvaväli 5cm tiputus, 4 sekunttia 6cm, 3sek 7cm, 2sek 8cm, 1sek 1m :p
Mutta sitten esim jonon hidastuessa et heti mene jarrulle vaan päästät hetkeksi lähemmäs ja tämän jälkeen alat jälleen laskea sitä turvaväliä siihen, niin tommonen voi vähän paukahtaa. :D
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
Mutta sitten esim jonon hidastuessa et heti mene jarrulle vaan päästät hetkeksi lähemmäs ja tämän jälkeen alat jälleen laskea sitä turvaväliä siihen, niin tommonen voi vähän paukahtaa. :D
Voihan se, mutta jos on enemmän väliä kuin minimisuositus niin ei haittaa. Vähän sama juttu kuin nopeusrajoitusten kanssa, toiset ajaa juuri sitä vauhtia mistä pienikin lisäys antaa sakot ja toiset pysyttelee rajoitus -0-5km/h vauhdeissa ilman riskiä ;)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Hyvä video, mutta aika kovat odotukset oli itseajavien autojen tomivuudesta. Jos autot pystyvät joskus kommunikoimaan keskenään ja tietävät millilleen oman paikkansa, tuo skenaario voi toteutua. Nykyiset toteutukset perustuvat mittauksiin ja toimivat miten sattuu.

Ainakin minun autoni adaptiivinen vakionopeudensäädin ei todellakaan seuraa viiveettömästi edellä menevää, eikä pysy kuin ehkä 50 metrin tarkkuudella vakioetäisyydellä. Jos edessä oleva jarruttaa, auto jatkaa parikin sekuntia vakionopeudella, ennen kuin tekee voimakkaan jarrutuksen. On se ehkä parempi kuski kuin nämä 10 metrin päässä roikkuvat pallinaamat, jotka joutuvat jarruttamaan jatkuvasti pysyäkseen irti edellä menevästä, mutta itse pystyn pitämään etäisyyden paljon vähemmillä jarrutuksilla kun vähän ennakoin edellä menevän liikkeitä.

edit: ja ärsyttää takanani ajavan puolesta, kun auto tekee äkkijarrutuksia ja muutenkin välkyttelee välillä alamäessä jarruvaloja.
Mikä merkki? Näissä tuntuu olevan erilaisia toteutuksia. Voisin kuvitella, että merkin sisälläkin voi olla eroja, vuosimallista riippuen. Ohjelmointikysymyshän tuo on.
Joku foorumin taksikuski(?) taas moitti Volvon(?) toteutusta, joka on liiankin aggressiivinen sen suhteen, että väli pysyy samana ja meno muuttuu lähes huvipuistolaitteeksi. (Olisiko ollut @Manakuski ?)

Allekirjoittaneen Mazda kyllä alkaa käytännössä heti himmaamaan, mikäli edellä ajava himmaa, joskin aavistuksen edellä ajavaa hitaammin. Jarrutusvoima jyrkkenee sitä mukaa, kun (jos) on tarvis. Antaa siis etäisyyden vaellella jonkin verran pehmeyden nimissä. Kiihdytykset myös tekee aika pehmeästi, omaan makuun jopa liian pehmeästi.
Mikähän siinä on, ettei tuohon ole edes pientä säätöä, millä tavalla auto reagoi edellä ajavaan? Tai ainakaan Mazdassa ei ole. Samaan tapaan, kun joissain autoissa on automaatti-ilmastoinnin yhteydessä valinta, haetaanko haluttua lämpötilaa pehmeästi (ilman helvetillistä puhuria), nopeasti, vai siltä väliltä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Skoda, vuosimalli 2016. Ei haittaisi yhtään, ettei etäisyys pysy samana, jos auto osaisi tosiaan suorittaa hidastukset pehmeästi. Jos edellä ajava päästää kaasun, toimii tuo melko hyvin. Jarrutuksiin reagointi on surkeaa. Samoin jos itse tulee kauempaa vaikka 100 km/h ja edessä ajellaan 80 km/h, suorittaa auto hidastuksen jarruttamalla aivan liian lähellä edessä ajavaa.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Kyllä S90:sen toteutus on vähän turhan aggressiivinen omasta mielestäni. Ainakin jos edellä ajava on idiootti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
Ei ärsyttänyt mutta huvitti. Risteyksessä oikealle kääntyvillä kolmio, muihin ajosuuntiin liikennevalot. Jonon esimmäinen auto jäi jumittamaan risteykseen kun suoraan ajaville palaa punainen, neljäs auto koukkasi jakajan väärältä puolelta ohi :D

Hieman ärsytti kun joku ajotaidoton puhui kännykkään, ja missasi useamman tilaisuuden kääntyä risteyksestä. Ei meinannut mennä vaikka muut antoivat tilaa ja torvi soi useamman sekunnin :facepalm:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Skoda, vuosimalli 2016. Ei haittaisi yhtään, ettei etäisyys pysy samana, jos auto osaisi tosiaan suorittaa hidastukset pehmeästi. Jos edellä ajava päästää kaasun, toimii tuo melko hyvin. Jarrutuksiin reagointi on surkeaa. Samoin jos itse tulee kauempaa vaikka 100 km/h ja edessä ajellaan 80 km/h, suorittaa auto hidastuksen jarruttamalla aivan liian lähellä edessä ajavaa.
Itseäni taas joskus häiritsee, kun auto huomaa edellä 20-30 km/h hitaammin etenevän, alkaa nopeus laskemaan heti pikkuhiljaa alemmas. Ja suoralla maantiellä tai motarilla tuo havaintoetäisyys on aika pitkä.
Heh, ei meille kelpaa mikään :D
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
2016 VW Passat Alltrack teki aika äkkijarrutuksen itsellä kehä3 ruuhkassa kun edelläoleva auto jarrutti hidastuskaistalla ja itse olin viereisellä.

Skoda, vuosimalli 2016
Onko tuossa säädetty tutkaa vähemmän herkälle vai tekeekö tuo jarrutuksia myös kun tien pinnan alla korjataan jotain ja pistetään se 1cm paksuinen metallilevy jonka yli ajetaan?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
2016 VW Passat Alltrack teki aika äkkijarrutuksen itsellä kehä3 ruuhkassa kun edelläoleva auto jarrutti hidastuskaistalla ja itse olin viereisellä.

Onko tuossa säädetty tutkaa vähemmän herkälle vai tekeekö tuo jarrutuksia myös kun tien pinnan alla korjataan jotain ja pistetään se 1cm paksuinen metallilevy jonka yli ajetaan?
Ei ole ainakaan toistaiseksi tullut yhtään haamujarrutuksia. Tuota hidastuskaistalla ajavan seuraamista ja äkkijarrutuksia tämäkin auto kyllä harrastaa. Pitää aina muistaa ennakoida nuo tilanteet ja laittaa hetkeksi jalka kaasulle, niin jarrutusta ei tapahdu.

Itseäni taas joskus häiritsee, kun auto huomaa edellä 20-30 km/h hitaammin etenevän, alkaa nopeus laskemaan heti pikkuhiljaa alemmas. Ja suoralla maantiellä tai motarilla tuo havaintoetäisyys on aika pitkä.

Heh, ei meille kelpaa mikään :D
Kelpaa heti kun auto ajaa yhtä hyvin kuin minä :D
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 697
Skoda, vuosimalli 2016. Ei haittaisi yhtään, ettei etäisyys pysy samana, jos auto osaisi tosiaan suorittaa hidastukset pehmeästi. Jos edellä ajava päästää kaasun, toimii tuo melko hyvin. Jarrutuksiin reagointi on surkeaa. Samoin jos itse tulee kauempaa vaikka 100 km/h ja edessä ajellaan 80 km/h, suorittaa auto hidastuksen jarruttamalla aivan liian lähellä edessä ajavaa.
Ajelin kesällä vajaat 2000km vuoden 2017 VW Touranilla ja se käyttäytyi mielestäni ihan fiksusti myös noissa tilanteissa (ainakin moottoriteillä). En tiedä onko noissa mitään eroa, vai käsitetäänkö tilanteet eri tavalla, mutta minä joka tapauksessa pääosin pidin siitä millä tavalla automatiikka hoiteli etenemisen ja jarruttelun. Satunnaisesti jarrutukset olivat hieman liiankin voimakkaita, mutta se on ok jos tilanne on tullut eteen esim. niin että viereiseltä kaistalta on loikannut joku hitaampi eteen tms. Mitään haamujarrutteluita en huomannut.

Parannettavaakin toki löytyy, mutta on tuo loistava ominaisuus joka tapauksessa jo nyt. Harmi kun ei omassa autossa ole tuota.
 

JesseR

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 075
Mua ohuesti häiritsee sellainen että ajetaan esim. 100km/h alueella n. <90km/h, mutta sitten jos tulee ohitukaista niin siinä painetaan sitten lämätiskiin ja taas kaistan loputtua hidastellaan siihen <90km/h.
Mikä logiikka? Onko syynä vaan se perus "minun ohi ei mennä", hiton ärsyttävää ja aiheuttaa sitten turhia ohituksia normaali tiellä.

Toinen on se että taas ajetaan esim. 100km/h alueella n. <90km/h, ja kun tulee vaikka tietyö ja nopeusrajoitus muuttuu 60km/h, niin jatketaan yhä sitä 90km/h ajamista sen pätkän. Ja ollaan taas tukkeena kun 100km/h alue jatkuu...

Mutta tyylinsä kullakin, ei auta kun hengittää syvään ja jatkaa omaa suoritusta. Ollaan varovasti siellä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Onko syynä vaan se perus "minun ohi ei mennä"
Pari sellasta sankaria tullut vuosien aikana vastaan, joista on joutunut ohituskaistalla menemään noin 160-170 km/h ohi kun ovat ensin körötelleet vajaat 90 km/h pitkän matkaa ja oharilla kaasupoljin löytynyt ihan yhtäkkiä... Kyllä mä pruukkaan ohi mennä kun olen menossa, yleensä kovapäisimmätkin lakkaa vedättämästä siellä 150+ km/h tienoilla:facepalm:
 

qettyz

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
780
Pari sellasta sankaria tullut vuosien aikana vastaan, joista on joutunut ohituskaistalla menemään noin 160-170 km/h ohi kun ovat ensin körötelleet vajaat 90 km/h pitkän matkaa ja oharilla kaasupoljin löytynyt ihan yhtäkkiä... Kyllä mä pruukkaan ohi mennä kun olen menossa, yleensä kovapäisimmätkin lakkaa vedättämästä siellä 150+ km/h tienoilla:facepalm:
Tämä. Näitä tullu ittellä myös vastaan vuosien saatossa pari kpl ja tosiaan ohi on päässyt kun mittarissa se 160. Ja mikä jännää niin molemmat kerrat sattunut Seinäjoelta etelään päin ajaessa ja siellä niillä ohituskaistoilla.
Toiset vissiin tykkää että heidän tahtiin on mentävä ja ohi ei saisi ajaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 013
Tämä. Näitä tullu ittellä myös vastaan vuosien saatossa pari kpl ja tosiaan ohi on päässyt kun mittarissa se 160. Ja mikä jännää niin molemmat kerrat sattunut Seinäjoelta etelään päin ajaessa ja siellä niillä ohituskaistoilla.
Toiset vissiin tykkää että heidän tahtiin on mentävä ja ohi ei saisi ajaa.
Pelkästään jo näitä idiootteja varten olisi hyvä löytyä se 250hv+ tehoa niin ei tarvitse työstää rinnalla kahta kilometriä, muutaman sekunnin 80->120-130 kiihdytyksellä eivät edes ehdi alkaa polkemaan kun on jo ohi ja ei tarvitse pitkää matkaa ajaa ylinopeutta jolloin sakkoriski kasvaa. Ja onhan se toki hauska muutenkin välillä polkaista itsensä penkkiin :D
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Pelkästään jo näitä idiootteja varten olisi hyvä löytyä se 250hv+ tehoa niin ei tarvitse työstää rinnalla kahta kilometriä, muutaman sekunnin 80->120-130 kiihdytyksellä eivät edes ehdi alkaa polkemaan kun on jo ohi ja ei tarvitse pitkää matkaa ajaa ylinopeutta jolloin sakkoriski kasvaa.
Eihän tuommoisella vielä pärjää, kyllä sitä tehoreserviä tulisi olla vähintään 500 hv.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 611
Jotkut "hullut" varmaan ajattelee, että tuo haluaa lähteä kisaamaan ja nostavat siksi nopeutta. Noita varten auttaisi se 500hv tai moottoripyörä, niin eivät ehtisi kiihdyttämään yhtään.

Mutta noin muuten ei kannattaisi lähteä leikkiin, kun voi saada siitä hyvästä isot sakot.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Niin no sakkoriskin vuoksi paljon tehoa ja vähäksi aikaa kunnon vauhti, jossei halua munijan kanssa jäädä rinnakkain ajamaan.

Harvemmin noita kirittäjiä kyllä on noin räikeitä keissejä ollut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 611
Kuvan nähdes tuli heti mieleen tämä ketju. Ei Toyotan takia yksinään , mutta tietyt nimimerkit ovat kovin edustettuna tässä ketjussa kokoajan. Se on oma ärsyttävyytensä liikenteessä kuskit jotka ei tiedosta omaa virheellisyyttään. Vois kuvitella näillä olevan varsin paljon ärsyttävyyksiä liikentees kun kaikki tuntuun tekevän väärin.

Viimeks kyydis olles kauhea kiroaminen miksi ihmiset pysähtyy suoralla tiellä yhtäkkiä. Mitä nyt vasemmalle kääntyvien kaistalla oli auto kääntymäs pysähtyneenä suojatien eteen.

Toyota on siitä huono esimerkki että sen nopeusmittari näyttää aika pahasti pieleen. Jos ajavat siis mittarin mukaan, niin ajavat selvää alinopeutta. Muut kaahaa? :) Kun taas vaikka Fordissa näyttää 2-3km/h pieleen ja kas kummaa ajaakin lähes muun liikenteen tahtiin ja ohituksiakin tulee liikenteessä paljon vähemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 611
Niin no sakkoriskin vuoksi paljon tehoa ja vähäksi aikaa kunnon vauhti, jossei halua munijan kanssa jäädä rinnakkain ajamaan.

Harvemmin noita kirittäjiä kyllä on noin räikeitä keissejä ollut.
Jep. Vähän on voitu kaasua painaa, esim 80km/h -> 100km/h. Ei ole itsellekään sen isompia nopeuksia sattunut. Toisaalta joutuu vastaantulijan kaistalla ajamaan, niin vaarallistahan tuo on.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Niin no sakkoriskin vuoksi paljon tehoa ja vähäksi aikaa kunnon vauhti, jossei halua munijan kanssa jäädä rinnakkain ajamaan.

Harvemmin noita kirittäjiä kyllä on noin räikeitä keissejä ollut.
Näin minäkin luulin kunnes ohituskaistalla oli poliisi tutkan kanssa seisomassa. Yhden auton sujuvasta ohituksesta tuli ajokieltoa ja mukavat päiväsakot. Nykyään pistän adaptiivisen päälle ja kuuntelen podcastia.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 101
Kaikki <sijoita ärsyttävä automerkki tähän> ajavat eivät ole kusipäitä, mutta kaikki kusipäät ajavat <sijoita ärsyttävä automerkki tähän>. ;)
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
25
Tuossa Tampere-Hämeenkyrö-Ikaalinen välillä tuntuu myös riittävän näitä jotka ajaa ohituskielto alueella selvää alinopeutta ja kun ohituskaista alkaa laitetaan tallaa lattiaan ettei vaan tulla ohi. Itseäkään ei huvita sakkoja ottaa niin ajelen sitten takana tai yritän päästä yllättämään. Tiedä sitten millaiset kuskit tota oikein tekee, mitään järkeähän tuossa ei ole. Toki tuossa on monta kameraa eli jos ei jaksa rajoituksia tai muutenkaan liikennettä seurata niin kai se ajaminen on sakkojen välttelyn takia sitten tuota sekoilua.
EDIT: talla ei siis tokikaan mene lattiaan jossei kukaan yritä ohi, sen verran nopeus toki nousee että sakot tulee huonolla tuurilla jos ohi päättää mennä ja tutka on sopivassa kohtaa...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
30
Näin minäkin luulin kunnes ohituskaistalla oli poliisi tutkan kanssa seisomassa. Yhden auton sujuvasta ohituksesta tuli ajokieltoa ja mukavat päiväsakot. Nykyään pistän adaptiivisen päälle ja kuuntelen podcastia.
Tähän haluan vahvistuksen. Siis ohituskaistan varrella vai ohituskaistan lopussa? Siinä on aika iso ero. Onhan noita tolppiakin ohituskaistan lopussa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Tähän haluan vahvistuksen. Siis ohituskaistan varrella vai ohituskaistan lopussa? Siinä on aika iso ero. Onhan noita tolppiakin ohituskaistan lopussa.
Ihan keskellä ohituskaistaa ukko seisoi keskikaistaleella (oli vielä tällainen jossa on keskellä aita). Ohituskaistan lopussa oli sitten poliisit keräilemässä talteen. Melko mulkku paikka kerätä rahaa. Olen nähnyt yhden tällaisen jälkikäteenkin.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Ihan keskellä ohituskaistaa ukko seisoi keskikaistaleella (oli vielä tällainen jossa on keskellä aita). Ohituskaistan lopussa oli sitten poliisit keräilemässä talteen. Melko mulkku paikka kerätä rahaa. Olen nähnyt yhden tällaisen jälkikäteenkin.
Toi ei kyllä ole mitään muuta kuin sakkokiintiön täydentämistä ja kansalaisille vittuilua :facepalm:

Ohituskaistalla joutuu todella usein vetämään jonkin verran ylinopeutta, esim ison letkan vetäessä rekan tai karavaanarin ohi jne. Koko lössi ei millään kerkeäisi keskiverto parikilsaisella noista ohi jos vauhtia ei nosteta jonkin verran ylinopeuden puolelle...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
Ihan järkevältä tutkauspaikalta itsestä kuullostaa, yleensä se meno ohituskaistan loppuessa on aikamoista seurattavaa ja noissa tulee nopeudesta johtuvia kolareitakin ihan tarpeeksi. Saisi olla tolpat vaikka kaikilla noista.

Nimim. kerran vasemman sivupeilin ohituskaistan lopussa menettänyt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
Ihan järkevältä tutkauspaikalta itsestä kuullostaa, yleensä se meno ohituskaistan loppuessa on aikamoista seurattavaa ja noissa tulee nopeudesta johtuvia kolareitakin ihan tarpeeksi. Saisi olla tolpat vaikka kaikilla noista.

Nimim. kerran vasemman sivupeilin ohituskaistan lopussa menettänyt.
Nouseehan se nopeus kun ääliöt yrittää estää ohitusta. Ensin ajetaan 70km/h ja ohituskaistalla vauhti tuplataan...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Jep. Vähän on voitu kaasua painaa, esim 80km/h -> 100km/h. Ei ole itsellekään sen isompia nopeuksia sattunut. Toisaalta joutuu vastaantulijan kaistalla ajamaan, niin vaarallistahan tuo on.
Juu, tosin maantiellä ohitellessa vastaantulijoiden kaistan puolelta näitä kirityksiä ei ole tullut vastaan, paljon herkemmin varmaan tapahtuu ohituskaistalla. Jännästi on kyllä jotkut pysyneet ohituksen jälkeen perässä, liekö sitten herännyt siihen ohitukseen, mikä toisaalta sitten palvelee muitakin autoilijoita.



Näin minäkin luulin kunnes ohituskaistalla oli poliisi tutkan kanssa seisomassa. Yhden auton sujuvasta ohituksesta tuli ajokieltoa ja mukavat päiväsakot. Nykyään pistän adaptiivisen päälle ja kuuntelen podcastia.
No niinpä, näissä on tietenkin omat riskinsä.

Tästä syystä tykkään itse ajella enemmän iltaisin ja öisin, vähemmän mulkkuja liikenteessä ja taitaa poliisienkin tutkausinto keskittyä sinne 8-18 välille. Kaikille ajoaika ei tietenkään ole valinta.

Toi ei kyllä ole mitään muuta kuin sakkokiintiön täydentämistä ja kansalaisille vittuilua :facepalm:

Ohituskaistalla joutuu todella usein vetämään jonkin verran ylinopeutta, esim ison letkan vetäessä rekan tai karavaanarin ohi jne. Koko lössi ei millään kerkeäisi keskiverto parikilsaisella noista ohi jos vauhtia ei nosteta jonkin verran ylinopeuden puolelle...
Tämä.

Eihän siis tässä maassa ja näillä teillä käytännössä pysty ohittamaan yhtään mitään lain puitteissa.

Ohituskaistallakin nimenomaan tavoitteena kun olisi se, että muutkin kuin se eka pääsee ohi. Yleensä kelaan sen 120-140 ohituskaistalla vauhtia niin ei ainakaan ole tientukkeena sitten. Jos siis ohitettavaa riittää. Aika moni näyttää menevän jotakuinkin samaa tahtia. Poikkeuksiahan tietenkin on, joka sitten aiheuttaa konserttia ja valonäytöksiä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 697
Toihan on juurikin yleistä että lopussa koitetaan vielä päästä nilkka suorana yhden auton ohi kun ensin on menty rajoituksen mukaan se pari kilsaa.
Ja vaikka ei olisikaan, niin aika typerää on ajatella että tutkan virittäminen tuollaiseen paikkaan olisi mitään muuta kuin tarkoituksellinen sakkorysä. Kenen etu on valvoa nopeuksia paikassa, jossa on tarkoituksellisesti järjestetty turvalliset olosuhteet ohittaa muita ajoneuvoja?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
Ja vaikka ei olisikaan, niin aika typerää on ajatella että tutkan virittäminen tuollaiseen paikkaan olisi mitään muuta kuin tarkoituksellinen sakkorysä. Kenen etu on valvoa nopeuksia paikassa, jossa on tarkoituksellisesti järjestetty turvalliset olosuhteet ohittaa muita ajoneuvoja?
Nopeusvalvonnalla ei ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa. Valvoisivat mielummin kaupungissa eikä moottoritiellä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 697
Nopeusvalvonnalla ei ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa. Valvoisivat mielummin kaupungissa eikä moottoritiellä.
Juuri näin ja sitä minä tuossa juuri tarkoitin. Vaan toisaalta juurihan herra Goldfish muutamaa viestiä aiemmin toivoi tolppia jokaiselle ohituskaistalle, joten selvästikään keskustelu ei ole ihan kokonaan taputeltu. Jos nopeusvalvonnan idea on pelkästään kerätä rahaa valtiolle, niin se on ihan ok, mutta sitten kyllä haluaisin että se myös myönnetään, sillä turvallisuudella tuollaista perseilyä ei kannata alkaa perustelemaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Ei voi kuin kehua ruotsin (ainakin itäisen rannikon mitä itse tullut ajettua) maantiesysteemiä. Pääosin keskikaistatietä ja jatkuvasti jompaan kumpaan suuntaan ohituskaista. Kameratolppia on, mutta A) ne sijaitsevat vain ja ainoastaan risteysalueilla, eivät satunnaisissa paikoissa ohittajia kiusaamassa, B) ennen kameraa on kamerasta ilmoittava liikennemerkki NOPEUSRAJOITUKSEN KERA, eipä paljoa äkkijarrutuksia tolppiin näkynyt. Tuo systeemi on liikenneturvallisuuden kannalta nerokas, pakotetaan ottamaan risteykset asiallisella nopeudella ja muuten sitten tarjotaan ohituskaistoja turvallisiin ohituksiin raskaasta liikenteestä. En ole ikinä suomessa ajanut n. tuhatta kilometriä noin vaivattomasti ja vähällä turhautumisella. Kun kameratolpilla ei koiteta kerätä rahaa, vaan ne sijoitetaan liikenneturvallisuuden kannalta järkevästi päästään parhaaseen lopputulokseen liikenteen mielekkyyden kannalta.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 697
Ei voi kuin kehua ruotsin (ainakin itäisen rannikon mitä itse tullut ajettua) maantiesysteemiä. Pääosin keskikaistatietä ja jatkuvasti jompaan kumpaan suuntaan ohituskaista. Kameratolppia on, mutta A) ne sijaitsevat vain ja ainoastaan risteysalueilla, eivät satunnaisissa paikoissa ohittajia kiusaamassa, B) ennen kameraa on kamerasta ilmoittava liikennemerkki NOPEUSRAJOITUKSEN KERA, eipä paljoa äkkijarrutuksia tolppiin näkynyt. Tuo systeemi on liikenneturvallisuuden kannalta nerokas, pakotetaan ottamaan risteykset asiallisella nopeudella ja muuten sitten tarjotaan ohituskaistoja turvallisiin ohituksiin raskaasta liikenteestä. En ole ikinä suomessa ajanut n. tuhatta kilometriä noin vaivattomasti ja vähällä turhautumisella. Kun kameratolpilla ei koiteta kerätä rahaa, vaan ne sijoitetaan liikenneturvallisuuden kannalta järkevästi päästään parhaaseen lopputulokseen liikenteen mielekkyyden kannalta.
Näinhän sen pitäisi mennä mielestäni täälläkin, mutta kun kaiken maailman pastersteinit ovat ihan eri mieltä asiasta, niin lopputulos on sitten tämä että järjettömästi ja suorastaan vittuillessaan sijoitettujen valvontapisteiden vuoksi kansa pumppaa varmuuden vuoksi alinopeudella ja kaikkia vituttaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
388
Tuli kesällä ajettua pitkää matkaa nelostiellä. Varsinkin tuo Jyskälä-Tikkakosken lentokenttä -väli on kyllä melkoinen. Toden totta siinä on molempiin suuntiin aina runsas liikenne ja ohituksilla ei voita mitään, mutta miksi ajetaan niin lähellä toisia, että edellä menevien vauhdin vaihtelu aiheuttaa jarruvalojen vilkuttelua? Luulisi nyt joka ihmisen tajuavan, jos pitää poljinta painella maantiellä sujuvassa jonossa suht usein, että nyt ei mene ehkä hyvin oma ajaminen. Ilmeisesti ei tajuta ja ei haittaa. Lisäksi tuossa on vuosia ollut nuo kaksi 60-aluetta, niin ei. Ei jakseta himmata vaan jarrulla puskuriin ja autot heiluu kaistalla.

Entäs tuo kauan kestänyt (ja kestävä) Äänekosken piiitkä ohitustietyömaa? 50-alueella puskurissa koitetaan työntää vauhtia vaikka ajelis 55 todellista. Ammattikuskit kiirehtii eniten oman kokemuksen mukaan (aikataulujen varjolla tai ei kinostele). Siinäkin huojutaan perseessä vaikka ei ohi pääse ja sitten 100 alueella jäädään johonkin kauas horisontin taakse. Eräskin sankari ajeli kahden-kolmen metrin päässä ja kun tuo 50 on muutamassa mutkassa aika kova vauhti, niin aina jäi hidastaessaan melkein 100m päähän (ajoin vakkarilla 55 todellista) ja ero kiinni takaisin puskuriin aika nopeasti ja sama hiillostus jatkui. Ei ymmärä ei...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
juurihan herra Goldfish muutamaa viestiä aiemmin toivoi tolppia jokaiselle ohituskaistalle, joten selvästikään keskustelu ei ole ihan kokonaan taputeltu.
Tunnistatko itse tuon mitä kirjoitit mielipiteeksi vai faktoihin pohjaavaksi tiedoksi? Eli että kamerat/tutkauspisteet laitetaan vain rahastuksen takia eikä turvallisuutta parantamaan?

Ei näistä jaksa keskustella jos ennakkomielipiteet on niin vahvoja että keskustelu muuttuisi vain mutu jankkaamiseksi.

Onnettomuustilastoja kannattaisi ainakin käydä läpi. Kolareiden syyt tutkitaan ja niissä eritellään syyt jotka johtivat onnettomuuteen. Noiden tilastojen perusteella sijoitellaan kiinteitä kameroita ja poliiseja seisoskelemaan tutkan kanssa.

Tässä aiheessa paljon samaa kuin muillakin asiantuntija-aloilla, monilla ihmisillä jotka eivät ole perehtyneet aiheeseen on vahva mutu ja tätä ennakkoasennetta ei saa korjattua melkein mitenkään. Vahvistusharha vielä lisää tätä kun sen kanssa hyväksytään vain omaa mutua tukevat tiedot, jotka yleensä tulevat muilta jotka eivät myöskään ole käyttäneet aikaa faktoihin perustuvan objektiivisen näkemyksen rakentamiseen...
 

TLA

Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
448
Mites löytyykö täältä tietoa onko tämä 'sääntö' (löytyykö sellaista?) jotenkin viimeaikoina oleellisesti muuttunut?: Saako kiihdytyskaistalta ajaa suoraan ohituskaistalle?

Muistelisin, että omana aikanani autokoulussa opetettiin, ettei tuollainen kaistan yli hyppiminen ole sallittua.

Ketjun aiheeseen liittyen viimeksi tänään kävi niin, että ajoin kuorma-auton perässä kiihdytyskaistaa alamäkeen ~90km/h, laitoin vilkun vasemmalle hyvissä ajoin ennen sulkuviivan päättymistä, siirryin heti katkoviivan alkaessa moottoritien oikealle kaistalle, ja jätin vilkun päälle siirtyäkseni tästä välittömästi ohittamaan ko. kuorma-autoa -> seurauksella, että ohituskaistalla perässä ollut auto olikin jo siirtynyt (ilmeisesti sulkuviivan päältä) moottoritien vasemmalle kaistalle estämään ohitusyritykseni. Parhaimmillaan nämä sankarit sitten lopulta ajavat ohitettuaan hitaampaa ja pääsen ohittamaan ne heti kuorma-auton jälkeen...

Kuvittelisin, että tästä aiheutuu liikenteessä ihan oikeita vaaratilanteita, tai ainakin läheltä piti -tilanteita päivittäin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 366
Viestejä
4 196 120
Jäsenet
70 899
Uusin jäsen
kss247

Hinta.fi

Ylös Bottom