Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
581
Renkaan halkaisijalla on minimaalinen vaikutus jarruihin, paljon tätä ennen tulee pyöräkotelon rajat vastaa, kun se rengas ei saa luonnollisesti ottaa käännettäessä mihinkään kiinni, mutta et selvästi tiedä oikeaa syytä miksi halkaisijaa ei saa suurentaa enempää.
Isoimmat ja tärkeimmät jarruihin vaikuttavat voimat on pito eli kitka ja auton massa ja välillisesti auton nopeus, koska mitä pidempään jarrua joutuu painamaan sitä enemmän jarrut kuumenevat ja alkavat siten menettää tehoaan.
On sillä renkaan halkaisijalla ja painolla huomattava merkitys jarrutukseen kuin kiihtyvyyteenkin. Mutta joo käytännön ongelmana varmaan tulee ensin ilmi että liian iso rengas ei mahdu kääntymään.
 

rarehanu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
754
On sillä renkaan halkaisijalla ja painolla huomattava merkitys jarrutukseen kuin kiihtyvyyteenkin. Mutta joo käytännön ongelmana varmaan tulee ensin ilmi että liian iso rengas ei mahdu kääntymään.
Huomattavaa vaikutusta ei ole, isoin vaikutus painosta tulee jousitukseen ei jarruihin, kun jousittamaton massa kasvaa käy helposti että Suomen perunapeltoteillä rengas ei pysy voimaakkaammissa jarrutustilanteissa tienpinnassa kiinni, eli pitoa kadotetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Huomattavaa vaikutusta ei ole, isoin vaikutus painosta tulee jousitukseen ei jarruihin, kun jousittamaton massa kasvaa käy helposti että Suomen perunapeltoteillä rengas ei pysy vaaratilanteissa tienpinnassa kiinni, eli pito kadotetaan.
Just näin ja kokonaisuuden paino ei taas välttämättä korreloi juuri mitenkään renkaan ulkohalkaisijan kanssa. Voi olla pieni ja painava vanne ja siinä päällä pienen pieni rengas tai valtavan suuri, mutta kevyt vanne ja päällä normaali rengas. Yhdistelmien painot voi olla samat vaikka ulkohalkaisijassa merkittävä ero.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Kyllä se max. 51mm ulkohalkaisijan muutos löytyy ihan laista, mutta mihin sinun kuvitelmat perustuu ?
Millaisia kuvitelmia minulla mahtaa tässä olla? Toistetaan nyt vielä. Pyörien koon muutoksen rajoittamiseen on paljon hyviä ja painavia syitä, ja mittarin kalibroinnin tarve on vähäisistä vähäisin. Tämä ei ole mikään kuvitelma vaan perustietoa.
Jutuista päätellen sinä olet käynyt sen kiertokoulun.
Kiitos rakentavasta keskustelusta.
 

rarehanu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
754
Millaisia kuvitelmia minulla mahtaa tässä olla? Toistetaan nyt vielä. Pyörien koon muutoksen rajoittamiseen on paljon hyviä ja painavia syitä, ja mittarin kalibroinnin tarve on vähäisistä vähäisin. Tämä ei ole mikään kuvitelma vaan perustietoa.

Kiitos rakentavasta keskustelusta.
" Pyörien koon muutoksen rajoittamiseen on paljon hyviä ja painavia syitä " , koita nyt kertoa mitkä ne syyt on, kun kuvittelet ne syyt tietäväsi?
" Kiitos rakentavasta keskustelusta. ", et näköjään edes ymmärrä ketä tämän "rakentavan keskustelun" aloitti, tässä muistutus.
kiertokoulu.PNG
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
875
Perinteinen ajovalojen käytön osaamattomuus. Enemmän ehkä ne jotka ei ilveelläkään vaihda pitkiltä lyhyille. No itellä xenonit saa sitten sokaistua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
" Pyörien koon muutoksen rajoittamiseen on paljon hyviä ja painavia syitä " , koita nyt kertoa mitkä ne syyt on, kun kuvittelet ne syyt tietäväsi?
En pelkästään kuvittele, vaan minusta on kummallista ajatella että ajoneuvon suuret rakennemuutokset olisivat ongelma tai sääntelyn kohde juuri siksi, että joku ei ymmärrä kalibroida/vaihtaa nopeusmittaria niiden jälkeen.

Enkä todella väännä perusasioita rautalangasta kiitoksena siitä, että minun toistuvasti valehdellaan kuvittelevan jotain.
" Kiitos rakentavasta keskustelusta. ", et näköjään edes ymmärrä ketä tämän "rakentavan keskustelun" aloitti, tässä muistutus.
Kommentoin tuossa autoilevaa yleisöä, en kanssakeskustelijoita. Sanoisin siis ettei tuo ole muistutus vaan epärakentavan keskustelun jatkamista.

Aiheeseenkin liittyen kanssa-autoilijoiden ärsyttävän käytöksen taustalla on usein äkkipikaisuus, peräänantamattomuus ja oikeassa oleminen.
 

rarehanu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
754
Et siis tiedä syytä tai syitä, kun et osaa niitä kertoa.
" Pyörien koon muutoksen rajoittamiseen on paljon hyviä ja painavia syitä " , koita nyt kertoa mitkä ne syyt on, kun kuvittelet ne syyt tietäväsi?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 288
Kävikin maanantaina keissi motarilla mitä ei ole ennen nähnytkään.

Ajelin rauhakseen vakkarilla kohti Tamperetta ja siirryin vasurille ohittaakseni jonkun viton joka tuli hitaampana vastaan. Livuin autosta ohi ja alkoi olemaan jo tuntuma että kohta vois vilkasta peiliin että onko sopiva rako mennä takaisin oikealle. No, tässä kohtaahan vito lähti kun hauki rannasta painamaan oikeaa kaistaa :D. Ja ei siis ketään muita ollut tuossa tilanteessa 500m etäisyydellä. Näitähän riittää joiden vauhti alkaa kiihtymään kun pääsee takakulman kohdalle, mutta empä ole vielä nähnyt että joku lähtisi yhtäkkiä painamaan 20kmh kovempaa kun olen juuri päässyt ohitse. Onneksi en vielä kerennyt vaihtamaan takaisin oikealle, olis varmaan tullut vieraita peräkonttiin.

Joku raksaukko sielä istui kuskina, ja tosiaan lähti siihen malliin että on mennyt nasta lautaan & pienempää pesään että saa tuommoisen tohon malliin liikkumaan.

Loppuhuipennuksena; etumatkaa syntyi tovi, sitten se jäi ajelemaan n. 500m mun edelle. ~10km päästä ko rakkine tuli perse edellä vastaan ja ohitin uudelleen, tällä kertaa ei alkanut kirimään. Mulla kokoajan vakkari sen ~105kmh. Voi vain miettiä mitä tuonkin kuskin päässä on liikkunut.:D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 009
Charter Muurisen bussi ei halunnut ajella 80 alueella tuollaista pikkuisen vajaata sakkovauhtia, ohi piti päästä. No, yrityksen arvojen mukaista toimintaa ilmeisesti.
 
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
127
:devilish: Pysäköin kauaksi, että olisi väljempää. No voi hyvä päivä, siihen oli papan korolla ajanut kylkeen kiinni, että pääsi sentään autosta ulos nippanappa. Ei päässyt, oli jäänyt autoon sisälle ja auto tyhjäkäynnillä. Muistan, että tämän hopeanuolen olen ennenkin nähnyt vieressä. Ikäänkuin vanha tottumus. o_O

Ei siinä sitten mitään. Kai minä osaan peruuttaa suoraan,etten pyyhi korollan kylkeä. o_O Siinä ois ollut väljää tilaa vaikka kuinka, eikä ruutujen maalaukset edes näy.

Kyllä se ärsytys on vähästä kiinni. Ikäänkuin jotkut eivät saa autoaan muutoin suoraan kuin ohjaamalla toisen auton takavaloa opasteena käyttäen tietenkin vauhdilla viereen. Vois ehkä koittaa suoristaa sen auton, ennenkuin koittaa siihen viereen niin ei tarvitsisi tuurilla parkkeerata.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
943
:devilish: Pysäköin kauaksi, että olisi väljempää. No voi hyvä päivä, siihen oli papan korolla ajanut kylkeen kiinni, että pääsi sentään autosta ulos nippanappa. Ei päässyt, oli jäänyt autoon sisälle ja auto tyhjäkäynnillä. Muistan, että tämän hopeanuolen olen ennenkin nähnyt vieressä. Ikäänkuin vanha tottumus. o_O

Ei siinä sitten mitään. Kai minä osaan peruuttaa suoraan,etten pyyhi korollan kylkeä. o_O Siinä ois ollut väljää tilaa vaikka kuinka, eikä ruutujen maalaukset edes näy.

Kyllä se ärsytys on vähästä kiinni. Ikäänkuin jotkut eivät saa autoaan muutoin suoraan kuin ohjaamalla toisen auton takavaloa opasteena käyttäen tietenkin vauhdilla viereen. Vois ehkä koittaa suoristaa sen auton, ennenkuin koittaa siihen viereen niin ei tarvitsisi tuurilla parkkeerata.
Vika oli varmaan sinussa. Eikös täällä jollain muullakin ollut sama ongelma? Taisit parkkeerata sen papan "oman" ruudun viereen ja liian lähelle, kun pappa tietää paikkansa ilman viivojakin. :srofl:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
617
Noi vakionopeussäätimellä kilometrin matkalla vieressä hiipijät on kyllä ärsyttäviä. On vaikeaa sillä Teslalla kerätä sitä vauhtia vähän lisää ja mennä reippaasti ohi :lol:
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 028
Noi vakionopeussäätimellä kilometrin matkalla vieressä hiipijät on kyllä ärsyttäviä. On vaikeaa sillä Teslalla kerätä sitä vauhtia vähän lisää ja mennä reippaasti ohi :lol:
Ymmärrän tunteen, mutta miten tämän kaltainen ohittaminen liittyy juuri Teslaan?
Toyotat menevät yleensä nopeammin ohi kun vakkari toimii vain 5km/h portaissa...
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Noi vakionopeussäätimellä kilometrin matkalla vieressä hiipijät on kyllä ärsyttäviä. On vaikeaa sillä Teslalla kerätä sitä vauhtia vähän lisää ja mennä reippaasti ohi :lol:
Etenkin Teslalla :D. Teslan omistaneena, naurattaa tuo miten niin moni Teslaa kuskaava matelee kuin viimeistä päivää. Sitä tehoa on enemmän kuin tarpeeksi... Motarien rampit, ohitukset jne. Olen nähnyt vain pari kertaa Teslaa poljetaan kunnolla. Eka kerta oli aivan mahtava kun oltiin molemmat peräkkäin Performance mallien kanssa ja runtattiin kaasupolkimet lattiaan päättyvällä kaistalla. Näin ekaa kertaa ulkopuolisena mihin tuo auto pystyy viivalta irrottaessa. Sitä ei ratissa edes hahmota miten rajusti tuo nopeus nousee ja muut vain katoavat taakse.

Toisaalta esim viime viikolla nauratti aika isosti kun yksi Model 3 Performance asettui vasemmalle päättyvälle kaistalle ajatuksena etuilla koko jono (kyseisessä risteyksessä varsin yleinen taktiikka) ja olin aivan varma että runttaa kaasun lattiaan kun itse olen hädintuskin liikkeellä ja tadaa. Olin edellä reilulla puolikaasulla Corollan ratissa ja Teslakuski liittyi taakseni... En ole mikään raju street racer tai joka valoista kisaava (liian hitaat autot nykyään) mutta kyllä tuo kiihdyttämisen arkuus pistää ihmetyttämään, oli alla MX-5 tai Corolla niin jengi tulee erittäin usein perä edellä vastaan.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 028
Et ymmärrä, mutta vastasin Bapsun ihmettelyyn miksi raksakuski hermostuu.
Et kyllä vastannut mihinkään.
Heitit vaan yksittäisen kommentin, en osannut yhdistää sitä pari viestiä aikaisempaan tekstiin. Käytä "lainaa" tai "vastaa" ominaisuutta jos haluat keskustella järkevästi.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 028
Etenkin Teslalla :D. Teslan omistaneena, naurattaa tuo miten niin moni Teslaa kuskaava matelee kuin viimeistä päivää. Sitä tehoa on enemmän kuin tarpeeksi... Motarien rampit, ohitukset jne. Olen nähnyt vain pari kertaa Teslaa poljetaan kunnolla. Eka kerta oli aivan mahtava kun oltiin molemmat peräkkäin Performance mallien kanssa ja runtattiin kaasupolkimet lattiaan päättyvällä kaistalla. Näin ekaa kertaa ulkopuolisena mihin tuo auto pystyy viivalta irrottaessa. Sitä ei ratissa edes hahmota miten rajusti tuo nopeus nousee ja muut vain katoavat taakse.

Toisaalta esim viime viikolla nauratti aika isosti kun yksi Model 3 Performance asettui vasemmalle päättyvälle kaistalle ajatuksena etuilla koko jono (kyseisessä risteyksessä varsin yleinen taktiikka) ja olin aivan varma että runttaa kaasun lattiaan kun itse olen hädintuskin liikkeellä ja tadaa. Olin edellä reilulla puolikaasulla Corollan ratissa ja Teslakuski liittyi taakseni... En ole mikään raju street racer tai joka valoista kisaava (liian hitaat autot nykyään) mutta kyllä tuo kiihdyttämisen arkuus pistää ihmetyttämään, oli alla MX-5 tai Corolla niin jengi tulee erittäin usein perä edellä vastaan.
No, eipä tuo liikenne ole mikään kilparata paitsi ilmesiseti sinulle? Pitäisi siis ajaa alla olevan auton suorituskyvyn/hallittavuuden rajoilla ja vauhti määräytyy sen mukaan?
Aika hankalaksi menisi jos pitäisi itsekkin tuolla harraste Audillakin (Rs4) ajaa aina niin kovaa kun lähtee, joku on jatkuvasti "edessä" jopa firman 95hv Transitilla ajaessa.
Ja tuo että "kepitit" Teslan liikennevaloissa Corollalla... kertoo lähinnä sinun ajatusmaailmasta, ei autosta tai kuskista (jokainen lähtö ei ole kilpa-ajo, paitsi ilmeisesti sinulle)
Kai sinulle on jaettu keltainen lippis kuten ekaa vuotta koulussa aloittaville? Liikenne on vaarallinen paikka...
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
No, eipä tuo liikenne ole mikään kilparata paitsi ilmesiseti sinulle? Pitäisi siis ajaa alla olevan auton suorituskyvyn/hallittavuuden rajoilla ja vauhti määräytyy sen mukaan?
Aika hankalaksi menisi jos pitäisi itsekkin tuolla harraste Audillakin (Rs4) ajaa aina niin kovaa kun lähtee, joku on jatkuvasti "edessä" jopa firman 95hv Transitilla ajaessa.
Ja tuo että "kepitit" Teslan liikennevaloissa Corollalla... kertoo lähinnä sinun ajatusmaailmasta, ei autosta tai kuskista (jokainen lähtö ei ole kilpa-ajo, paitsi ilmeisesti sinulle)
Kai sinulle on jaettu keltainen lippis kuten ekaa vuotta koulussa aloittaville? Liikenne on vaarallinen paikka...
Kyllä.... Ehdottomasti.

EDIT: Selvennykseksi, tuossa Tesla valoissa minä Corolla tilanteessa... Totesin että miksi lähteä kisaamaan, etenkään moista vastaan, joten rullasin valoista reilulla puolella kaasulla. Eli kisaamista tai mitään siihen viittaavaakaan ei tapahtunut. Teslalla tunnustan että oli paikoin tilanteita missä otti "etuoikeuksia" kiihtyvyyden ja/tai tehon turvin. Nykyisillä autoilla ei mitään mahdollisuutta moiseen. Omat Fast&Furious vuodet jäivät jo aika monta vuotta sitten taakse. Tai no, eipä tuo suoraan viivalta kisaaminen koskaan ole kiinnostanut, enemmän ne mutkat.
 
Viimeksi muokattu:

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
760
Noi vakionopeussäätimellä kilometrin matkalla vieressä hiipijät on kyllä ärsyttäviä. On vaikeaa sillä Teslalla kerätä sitä vauhtia vähän lisää ja mennä reippaasti ohi :lol:
Jos ajat moottoritiellä, niin kokeile ajaa rajoitusten mukaan, tuolloin nuo ohittajat eivät yllättäen ohitakaan samalla tapaa kuin ajaessasi aavistuksen hitaammin kuin rajoitukset sallivat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 288
Noi vakionopeussäätimellä kilometrin matkalla vieressä hiipijät on kyllä ärsyttäviä. On vaikeaa sillä Teslalla kerätä sitä vauhtia vähän lisää ja mennä reippaasti ohi :lol:
Mihin helvettiin sillä raksakuskilla tuli kiire kun seuraava auto oli noin kilsan päässä? Toisekseen, vietin vasurilla ehkä ~30 sekuntia yhteensä eli ei ollut kyseessä mikään ikuisuusohitus (sellaiseenkin olisi hyvin ollut aikaa ja tilaa kyllä).

Kyllä muakin vituttaa ne jotka kihnuttaa 5km matkan takakulman tuntumassa ja itsellä alkaa edessä seuraavan perä lähenemään. Tässä tilanteessa teen itsekin raksakuskit ja tempasen edelle. Aiemmin kuvailema tilanne tapahtui kuitenkin keskellä ei mitään tyhjällä tiellä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 474
Viestejä
4 163 464
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom