Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
25
Keskustelua asioista ja liikenteessä vastaan tulleista tilanteista, jotka ärsyttävät autoilijoissa toista kanssa-autoilijaa.

-------------------------------------------------------------

Nämä tyypit jotka tulee liikenneympyrään vauhdilla väistämisvelvollisina ja katse tiukasti eteenpäin, koska tietävät rikkovansa liikennesääntöjä ja pakolla jyräävät läpi kenestäkään välittämättä. Kristus. Tekee mieli joka kerta lähteä perään töötti pohjassa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Idiootit ympyröissä jotka eivät osaa käyttää sitä vilkkua kertoakseen poistumiskohtansa. Olisi liikenne huomattavasti sujuvampaa.
Niin joko ei käytetä vilkkua ollenkaan tai käytetään sitten kun keula on jo poistumassa ympyrästä, jolloin siitä ei ole mitään hyötyä. Päivittäin kolmen ympyrän kautta ajavana niin todella harva osaa/viitsii käyttää vilkkua siten, että siitä olisi muille hyötyä.
 
Niin joko ei käytetä vilkkua ollenkaan tai käytetään sitten kun keula on jo poistumassa ympyrästä, jolloin siitä ei ole mitään hyötyä. Päivittäin kolmen ympyrän kautta ajavana niin todella harva osaa/viitsii käyttää vilkkua siten, että siitä olisi muille hyötyä.

Toki vilkkua tulee käyttää, mutta näin ammattikuljettajan näkökulmasta liikenneympyröissä jyräävät väistämisvelvolliset mulkut ovat olleet se suurempi ongelma. He kun aiheuttavat vaaratilanteita.
 
Ainoa asia mikä ärsyttää autoilijoissa on se, että ehkä noin 1% osaa ajaa tien oikeaa reunaa. Siis niin, että sivupeili nuolee pentareen puoleista valkoista sulkuviivaa. Siis about sääntö nro 1 mikä autokoulussa opetetaan.

Jos edes tajuaisivat kaupungissa ajaa oikeaa reunaa tai jos takaa tulee ohittaja, mutta ei: "En väistä muita, onhan täällä tilaa ja voi mennä vielä ojaan." :facepalm:
 
Nenä kiinni ratissa ajavat mummot/papat, joilla ei kaiken järjen mukaan pitäisi olla enää ajo-oikeutta lainkaan. Pärjäävät liikenteessä vain sillä, että muut väistää mahdollisimman kaukaa. Ja vaikka ei uskalleta ajaa yli 80km/h, on silti pakko tuppautua motarille vaikka vieressä menisi maantie samaan kohteeseen.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Miksi tämä triidi piti taas vääntää tänne YK:lle kun tuo autoilupuoli olis ollu paljon loogisempi valinta? Ei niitä samoja mokia tartte täällä toistaa mitä entisessä murossa.. o_O
 
Kekkosentie on Tampereella kyllä tällä hetkellä helvetin ärsyttävä kun ajetaan Lielahden suuntaan. 8/10 autoilijoista jotka tulevat sieltä pikkurampilta sinne työmaan keskelle, eivät huomaa sitä kaistajärjestelyä tai kolmiota vaan jatkavat vaan suoraan katsomatta. Takana tulevat, oikealla kaistalla ajavat koukkaavat tavallaan siihen rampin eteen kuten kuuluukin, jolloin rampilta tulijoiden pitäisi pysähtyä. Eivät vaan koskaan pysähdy. Pakko ottaa aina varmuuden vuoksi vasen kaista.
 
Tällä kertaa pysyn kaukana tästä ketjusta. Oikeasti ei paljoa mikään ärsytä ja ennen tuli tahallaan ärsyynnyttyä kaikesta pienestä.
 
Niin joko ei käytetä vilkkua ollenkaan tai käytetään sitten kun keula on jo poistumassa ympyrästä, jolloin siitä ei ole mitään hyötyä. Päivittäin kolmen ympyrän kautta ajavana niin todella harva osaa/viitsii käyttää vilkkua siten, että siitä olisi muille hyötyä.
Se kait vain on joidenkin mielestä hauskaa kun ympyrään pyrkijät hidastelevat turhaan sen vilkun näyttämättä jättämisen takia.
Kokonaan oma lukunsa ovat sitten nämä tapaukset, joilla vanne puristaa liikenteessä päätä jatkuvasti siihen malliin, että sitä vilkun merkkiääntä ei kestä kuunnella hetkeäkään ylimääräistä, vaan vilkku laitetaan päälle vasta vihreiden vaihtuessa. Siinä sitten odotellaan vastaantulijat ja/tai suojatietä ylittävät, vaikka ensin muka oltiin suoraan menossa.. Ennakoi siinä sitten kaistanvaihtoja prkl :confused:.
 
Arkisimpia ja yleisimpiä ärsytyksen aiheita ovat varmaankin juuri nämä hermannit, jotka eivät osaa ajaa liikenneympyröissä, mutta samaan kategoriaan pääsevät rampeilla nutaavat. 120:n merkki tuli ja meni ja edellä oleva köröttelee sellaiset 76 km/h ilman, että nopeus edes kasvaa kuin vasta aivan ennen liittymistä.

Mietin aika usein liikenteessä, että kun ampuma-aseita säädellään niin tiukasti, miten on mahdollista, että Marjatta 46 v (vaikeuksia hahmottaa kolmiulotteista avaruutta, liikennesääntöjä ja auton ohjauslaitteita), Einari 78 v (kaikki edelliset + puolisokea ja loppuvaiheen dementia) ja Mahamud 27 v (hahmotushäiriö, tunne-elämän säätelyn ongelma, ei ajokorttia, alustava ymmärrys siitä, että suomalaisessa tieliikenteessä on "sääntöjä") saavat kuljettaa puolentoista tonnin painoista konetta ihmisten keskellä?
 
Tännekkin tälläinen itkuketju.

Nyt pitää valittaa vanhoista mummoista. Parin päivän sisään nähnyt sellaista toimintaa näiltä että kortit pois välittömästi. Punaiset valot risteyksessä. Pysähtyvät risteykseen ja hetken päästä vain jatkavat matkaa vaikkei valot edes ole vaihtuneet. :facepalm: . Eilen eräs tuli melkein kylkeen moottoritielle vaikka olin vieressä ja pikkuisen edelläkin joten ei katsonut lainkaan tuleeko sieltä joku. Onneksi ei ollut ketään vasemmalla kaistalla.
 
Vilkkua käyttämättömät liikenneympyröissä ja risteyksissä. Ei oikeastaan muu vituta, ainakaan täällä helsingin liikenteessä :hammer:
 
Toiset ihmiset. Ajaminen vois olla ihan nautittavaa jos sais yksin ajella.

Eniten viimeaikoina on vituttanut alinopeutta köröttelevät ja mopopojat ja -tytöt joilla pää ei käänny edes sitä 45:ttä astetta että voisi tarkistaa onko kenties oikealta joku insinööri tulossa Datsunilla... Ei kehtais ylikään ajaa kun tulee rumaa jälkeä.
>inb4 laki ei tunne käsitetättä alinopeus
 
Nyt pitää valittaa vanhoista mummoista. Parin päivän sisään nähnyt sellaista toimintaa näiltä että kortit pois välittömästi. Punaiset valot risteyksessä. Pysähtyvät risteykseen ja hetken päästä vain jatkavat matkaa vaikkei valot edes ole vaihtuneet. :facepalm: .
Aikanaan, kymmeniä vuosia sitten, ollessani vielä alakouluikäinen, toi mummoni minut yökylästä kotia. Matkalla mentiin läpi neljistä (!!!) peräkkäisistä punaisista, koska kuski keskittyi enemmän takapenkkiläiseen kuin ajamiseen. Ei tarvinne erikseen mainita, etten tämän jälkeen enää koskaan istunut kyseisen henkilön kyydissä.
 
Vilkkua käyttämättömät liikenneympyröissä.

Tämä on aika vahva. Joku britti taisi todeta, että heille menee samaan aikaan ympyrästä läpi tuplasti se määrä autoja mitä Suomessa. Joku vielä kehtasi lehden palstalla avautua siitä, että vilkutetaan "sisään" kun pysytään ympyrässä vaikka se on ehkä nerokkain idea koskaan. Jos vastakkaisesta suunnasta tulee 5 auton letka et voi tietää koukkaako joku sieltä ympyrään vai jatkaako suoraan jos kukaan ei vilkuta sisään eikä ulos.
 
Pitää vaan näyttää mallia. Itse huomaan hyvin jos edessäolevat ei ympyrästä poistuessaan käytä vilkkua mutta kun itse käytän niin kaikki perässätulevat kyllä käyttävät.
 
"Alinopeus". Kaikista pahinta on kun ajellaan sitä vasenta kaistaa pitkin 100km/h alueella 80km/h ja samalla pälätetään joko kännykkään tai takana istuville kakaroille. Naiskuski yleensä asialla. Mummot ja papat syyllistyy usein tähän samaan alinopeuteen mutta sentään tajuavat pysyä oikealla kaistalla koska eivät tod. näk. uskalla sieltä koskaan poistua.
 
Jos se puhelimessa puhuminen vie kaiken huomion, olisi syytä pysähtyä puhelun ajaksi. Tänään joku vastaantulija meinasi kääntyä kännykkä korvalla eteen, koska poloisella meni sekaisin liikennevalot. Hän oli siis tulossa minusta katsoen vastakkaisesta suunnasta ja kääntymässä vasemmalle. Nuolivalot hänelle punaisena, mutta päätti reagoida suoraan ajavien valojen vihreäksi vaihtumiseen.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Sama juttu, vaikka pöndellä asunkin. On se olevinaan niin vaikeaa se vilkun käyttö.
Toisille se ratin kääntäminen, sopivassa kohdassa vieläpä, on sen verran haastava suoritus, ettei aivot enää muuhun kykene. Kai pitäisi ymmärtää ja antaa suoriutua, eivätköhän kuitenkin toimi niin hyvin, kuin suinkin kykenevät.
 
Toisille se ratin kääntäminen, sopivassa kohdassa vieläpä, on sen verran haastava suoritus, ettei aivot enää muuhun kykene. Kai pitäisi ymmärtää ja antaa suoriutua, eivätköhän kuitenkin toimi niin hyvin, kuin suinkin kykenevät.

Näin se on nähtävä. Tämä kun on jokapäiväistä sähläämistä minkäs tuolle teet. Paitsi että tuollahan olikin hyvä vinkki, itsekin tulee vilkuiltua peileihin:

Pitää vaan näyttää mallia. Itse huomaan hyvin jos edessäolevat ei ympyrästä poistuessaan käytä vilkkua mutta kun itse käytän niin kaikki perässätulevat kyllä käyttävät.

Ja eilen joku vitun palikka ohitti motarilla, kun ajoin rajoituksen mukaan, vetäisi suoraan eteen vaikka baanaa oli silmän kantamattomiin... ja jäi ajamaan sitä sallittua nopeutta, järki tässä oli mikä - ei mitään.
 
Öykkäröinti ja joustamattomuus. Eli yritetään kaikesta liikkuvasta ohi väkisin ja ei anneta yhtään periksi tai tilaa eli vedetään välejä kiinni kun toinen on vaihtamassa kaistaa, blokkaillaan, roikutaan perseessä jne.
 
Se kun mummot/papat vetävät 65km/h riippumatta rajoituksesta. 40 tai 50 alueella vetävät kauheaa kyytiä ja kun rajoitus vaihtuu 80 niin ovatkin tien tukkona. Kortit pois jos ei nopeusrajoitukset kiinnosta. Tokihan omat henkilökohtaiset lääkärit antavat kortin taskuun vaikka pää ei enää kääntyisi mihinkään, jalat reistailee ja reaktioaika on kuin hidastetusta elokuvasta. Eli myös "omilta" lääkäreiltä toimiluvat hiiteen! Muistaakseni joku tapaus oli että saman lääkärin potilaista 3 ajoi kuolonkolarin ja taisi olla ettei siltikään lähtenyt toimilupa kaverilta. :mad:
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Se kun mummot/papat vetävät 65km/h riippumatta rajoituksesta. 40 tai 50 alueella vetävät kauheaa kyytiä ja kun rajoitus vaihtuu 80 niin ovatkin tien tukkona. Kortit pois jos ei nopeusrajoitukset kiinnosta. Tokihan omat henkilökohtaiset lääkärit antavat kortin taskuun vaikka pää ei enää kääntyisi mihinkään, jalat reistailee ja reaktioaika on kuin hidastetusta elokuvasta. Eli myös "omilta" lääkäreiltä toimiluvat hiiteen! Muistaakseni joku tapaus oli että saman lääkärin potilaista 3 ajoi kuolonkolarin ja taisi olla ettei siltikään lähtenyt toimilupa kaverilta. :mad:

Mites näissä nykyään on, vieläkö pitää olla todistuksia tuttavilta, että on heidän mielestään ajokuntoinen? Ainakin 90-luvulla tuli omalle mummolle tuollainen täytettyä, kun vielä mummo liikennekelpoinen oli... Vai meneekö nykyään pelkästään tohtorin mielipiteen mukaan? Appiukko taisi mainita, että siellä kysytään tyyliin kellonaikoja ja jos niihin osaa vastata niin kaikki ok. :D Ei appiukko ainakaan kysellyt suosituksia tuosta ajokunnosta...
 
Ihmiset jotka tulee väistämisvelvolliseen risteykseen ihan vitin kovaa ja jarruttavat viimetingassa. Ei noihin ennen oikeastaan kiinnittänyt huomiota, mutta sitten muutin Keravalle. Äkkiä kävi niin että ne ei pysähyneetkään viime tingassa, vaan saatanat tulivat päälle. Pienen ajan sisällä kuin väistit pientareen kautta kolmatta kertaa kolmion takas tulevas jakeluautoa, alkoi usko mennä ihmiskuntaan.

Oikeasti. Antakas kanssa-autoilijoille impulssi että olette pysähtymässä, ette ole yhtään sen hitaammin perillä. Pahimmat tapukset jopa katsovat väärään suuntaan.
 
Ihmiset jotka tulee väistämisvelvolliseen risteykseen ihan vitin kovaa ja jarruttavat viimetingassa. Ei noihin ennen oikeastaan kiinnittänyt huomiota, mutta sitten muutin Keravalle. Äkkiä kävi niin että ne ei pysähyneetkään viime tingassa, vaan saatanat tulivat päälle. Pienen ajan sisällä kuin väistit pientareen kautta kolmatta kertaa kolmion takas tulevas jakeluautoa, alkoi usko mennä ihmiskuntaan.

Oikeasti. Antakas kanssa-autoilijoille impulssi että olette pysähtymässä, ette ole yhtään sen hitaammin perillä. Pahimmat tapukset jopa katsovat väärään suuntaan.
Yleisesti tuollainen on hanurista ja myös laki määrää toimimaan toisin. Pakko silti kysyä, muutitko Tampereelta? Siellä kun tuntuu olevan liikenne hiukan erikoista muuhun maahan nähden.

Joku aika sitten ajelin Tampereella pienen hetken ja sinä aikana törmäsin kaksi kertaa tapaukseen, jossa oli suojatielle menossa kävelijä, hyppäsi takaisin ja pysähdyttyäni suojatien eteen, meni yli katsellen vihaisesti. Kaikkialla muualla, Helsingistä Ivaloon, lähestyminen, jonka tein, on saanut aikaan sen, että jalankulkija on ymmärtänyt mennä tien yli turvallisin mielin tietäen, että hänet on huomattu. Enkä nyt tarkoita taivaita katselevia haaveilijoita, molemmat tapaukset seurasivat liikennettä. Oli molemmat itselleni vähän wtf-tilanteita.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Yleisesti tuollainen on hanurista ja myös laki määrää toimimaan toisin. Pakko silti kysyä, muutitko Tampereelta? Siellä kun tuntuu olevan liikenne hiukan erikoista muuhun maahan nähden.
Muutin niinkin kaukaa kuin Helsingistä. Nyt ei tosin ole tarvinnut enää väistellä kolmion takaa tulijoita (tai sitten se on jo alitajunnaista). Traumat on silti pysyviä. Keravalla ei vaan osata ajaa autolla. Ehkä muillakaan ei ole tulevaisuutta.
 
Kaikenlaisia liikenteeseen mahtuukin.

Maantiellä tuli hitlerinkosto perä edellä vastaan. Satasen alueella jotakin 80km/h aina siihen saakka kunnes vastaantuleva liikenne mahdollisti ohituksen, sen jälkeen löytyikin hitlerinkostosta tehoja ja mentiin peräkkäin satasta. Siinä peräkkäin ajettaessa saavutettiin pikku hiljaa paku, joka päättikin kääntyä vilkun kanssa risteävälle tiellä. Eihän tämä hitlerinkostolla ajeleva sitä huomannut, saati sitten volvon jarruvaloja, ei ollut kaukana ettei tuo hitlerinkosto tullut peräluukun kautta sisälle. Tämän jälkeen tuo hitlerinkosto jättikin sitten useamman sadan metrin hajuraon ennenkuin kääntyi jossakin vaiheessa risteävälle teille. Taisi selvitä miksi volvoa kutsutaan leikkisästi "homopulkaksi".

Jälkikäteen tuli ajateltua, että paljonkohan tuo ruåttinrauta olisi lyhentynyt perästä, jos heppu olisi purjehtinut sitä n. satasta sisälle. Mihinkään ei olisi päässyt edes karkuun, kun edessä kääntyä "tukki" tien. Itselläni oli vauhtia tuossa vaiheessa jotakin 30-40km/h.
 
Taajamissa agressiivinen kuski muuttuu usein maantiellä alinopeutta ajavaksi olmiksi. Yleensä naisia. Naiset yleensäkin ajavat liian lähellä edellä menevää, koska visuaalinen hahmotuskyky ei ole miehen tasolla. Mennään ns. tunteella eli siten kuten hyvältä tuntuu. Tämä on ihan realismia eikä mitään suoranaista naisten aliarviointia.
 
Ne jotka ei näytä vilkkua kun kääntyy. Monesti eräässä lähistön liikenneympyrässä kun saavun siihen ja joku tulee, väistän tietenkin ja sitten se kääntyykin ympyrästä oikealle, eli minun ei olisi tarvinnut väistää jos olisin nähnyt että kääntyy mutta kun ei jaksettu näyttää vilkkua.
 
Harva kyllä vilkuttaa ympyrään tullessa, jos menossa ekasta oikealle. Se on kyllä outoa, koska kyseessähän on normaali risteys oikealle, eikä suorrallakaan tiellä normaalisti jätetä vilkutusta siihen ratin kääntövaiheeseen. Tosin näitäkin tuolla tiellä riittää...
 
Taajamissa agressiivinen kuski muuttuu usein maantiellä alinopeutta ajavaksi olmiksi.

Tämä. Sellainen jännä kuskilaji, joka ajaa 100-120 alueella aina alinopeutta ja alemmissa rajoituksissa ylinopeutta . Eli kovaa mennään muuten paitsi siellä missä se olisi suotavaa. Käytännössä ko. laji posottaa valtatiellä samaa vauhtia nopeusrajoituksen vaihtumisesta piittaamatta. Nopeusfakkiintuneet, havaintojeni mukaan monesti 50v. alkaen miehiä.

Vilkun käyttö/käyttämättömyys, se erottaa autoilijat urpoista.

Heti keulan eteen kiilaavat ohittajat, että varmasti kaikki paska lentää tuulilasille. 80-luvulla jätettiin vielä kunnon hajurako ohi mentäviin. Nykyään sitä harrastaa murto-osa kuskeista. Tulee varmaan paremmat fiilikset niistä "g-voimista", kun kääntää jyrkästi rattia.

Moottoritien vasemmalla kaistalla munivat, koska "alinopeutta ei ole".

EDIT: Viherpunikkien liikennefasismi ja Berner/Kyllösen liikenne-Hölmölä.
 
Taajamissa agressiivinen kuski muuttuu usein maantiellä alinopeutta ajavaksi olmiksi. Yleensä naisia. Naiset yleensäkin ajavat liian lähellä edellä menevää, koska visuaalinen hahmotuskyky ei ole miehen tasolla. Mennään ns. tunteella eli siten kuten hyvältä tuntuu. Tämä on ihan realismia eikä mitään suoranaista naisten aliarviointia.

Näin se on, vaikka ~erääseen naiseen~ 100% luotto eikä koskaan pelota kyydissä, mutta silti näkee kaikenlaista pöljäilyä. Nopeus sama 50-60 riippumatta onko rajoitus 40 vai 80, kytätään minuuttitolkulla väliä että voisi vaihtaa kaistaa, kun tila löytyy, vilkku päälle ja salamannopea hyökkäys rakoon. Oon yrittäny selittää että tommosta 20km/h ylinopeutta ei kannata ajaa (tienaa enemmän kuin minä) koska päiväsakot on aivan jäätävät ja tuskin muutenkaan niitä seuraamuksia haluaisi. Vilkusta olen 20v koittanut selittää että vilkku kertoo muille tienkäyttäjille HALUSTA vaihtaa kaistaa, ne saattais jopa tehdä sitä tilaa jos NE TIETÄIS JOTENKIN MITÄ AJATTELET. Ei mee läpi.
Kun päästään motarille niin cruise laitetaan tasan 120km/h mikä on rajoitus koska "en halua sakkoja". No onneks ei selvin päin tarvii istua vieressä.
 
Tänään ajelin jonkun about -89 Sunnyn perässä, siitä sitten liikenneympyrään jossa kaksi kaistaa. Itse menin vasemman puolimaista kaistaa ja oletin että nissan poistuu ympyrästä oikealle. Ja sitten oltiinkin melkein peilit kiinni samalla kaistalla. Puikoissa joku papparainen ihmettelemässä että minne on menossa:facepalm:
Olis kolauttanut ja naarumuttanut kylkeä vaan reippaasti, niin olisin saanut vakuutusyhtiöltä kivat korjausrahat. Lunastukseenhan tuo muuten olisi mennyt.
 
Kun päästään motarille niin cruise laitetaan tasan 120km/h mikä on rajoitus koska "en halua sakkoja". No onneks ei selvin päin tarvii istua vieressä.

Tämä selittynee sillä, että 60 ei ole kova vauhti joten se ei olle edes 30km/h rajotuksella kova vauhti. 120 on kova vauhti ja pieni lisäys tuntuu ja kuuluu. Ja ihmiset joita ei kiinnosta ajaminen vaan se ns. pakollinen juttu on joki ihme käsitys että saa helpommin sakot esim 130@120 mutta ei 60@40. Tottahan se on että nopeusvalvontaa kohtaa enemmän maanteillä valitettavasti ja siihen puututaan siellä helpommin.
 
Se että mikä prkl siinä risteksestä kääntymisessä on aina niin vaikeaa. Hidastetaan se vahti siihen ~10kmh ja körötellään suoraan jatkavien edessä tukkeena. Tämä siis kun käännytään paikassa, missä ei ole mitään/ketään väistettävää.
 
Minua ei haittaa hiljentäminen varsinkaan jos on tiukka käännös, mutta moni ei ryhmity tai koukkaa parhaimmillaan vastaantulevan kaistan puolelta?!? Ja sitten takaa tulevat ei jaksa hiljentää vaan vedetään vastaantulijoista huolimatta toisen kaistan kautta ohi kun kääntyjä "hidastaa" omaa matkantekoa kääntymällä edestä pois. Pari kertaa tosiaan nähnyt kun oikealle risteyksestä kääntyjä käyttää vasemman puolen renkaat keskiviivan yli. Siis mitä hemmettiä?
 
Minua ei haittaa hiljentäminen varsinkaan jos on tiukka käännös, mutta moni ei ryhmity tai koukkaa parhaimmillaan vastaantulevan kaistan puolelta?!? Ja sitten takaa tulevat ei jaksa hiljentää vaan vedetään vastaantulijoista huolimatta toisen kaistan kautta ohi kun kääntyjä "hidastaa" omaa matkantekoa kääntymällä edestä pois. Pari kertaa tosiaan nähnyt kun oikealle risteyksestä kääntyjä käyttää vasemman puolen renkaat keskiviivan yli. Siis mitä hemmettiä?
Joo ei sitä nyt mitään rallia tarvitse edestäpoistua toisen kaistan kautta, mutta kun suurinpiirtein pysähdytään ennen kääntymistä. Ja tosta ryhmittymisestä tulikin mieleen, että iso esim huotoaseman/kaupan tms sisääntulo mihin mahtuu tyyliin 4 autoa rinnakkain niin prkl ryhmittäydyttään sinne aivan oikeaan reinaan ja käännytään vasemmalle blokaten oikealle meneviltä väylä.
 
Se että kun ollaan esim pysäkillä tai jossain muualla pysähtyneenä ja halutaan liittyä melkein yhtenäiseen jonoon... noh pidetään se vilkku 2min päällä ennen kuin oikeasti liitytään siihen jonoon. Eikö sen vilkun voisi laittaa siinä vaiheessa päälle kun näkee että "hei, kohta tulee minulle sopiva väli"?

Sama juttu useampikaistaisella tiellä, esim motari. Vilkutetaan, vilkutetaan, vilkutetaan... mutta ei siltikään tiedetän mihin väliin ollaan menossa. Vilkku päälle vasta kun kohde on havaittu! Jos siellä on rekka ja ajat sen perässä 85km/h ja sinua ja reikkaa ohittaa juuri 5 auton letka 125km/h, niin aivan turha laittaa sitä vilkkua siihen letkaa vasten, jos et oikeasti ole sinne väliin tunkemassa. Vilkku päälle vasta kun tiedät mihin kohtaan olet menossa tai haluaisit mennä. Parasta kun tällaiselle vilkuttavalle idiootille antaa tietä ja raukka ei sitten millään tulekkaan sieltä rekan perästä. Miksi vilkuttaa jos/kun haluaa odottaa että letka on ohittanut!

Eli käytetään sitä vilkkua silloin kun ollaan tekemässä jotain. Ei silloin kun "haluan vaihtaa kaistaa seuraavan 5km matkalla, mutta en minä muiden väliin halua".
 
Näin se on, vaikka ~erääseen naiseen~ 100% luotto eikä koskaan pelota kyydissä, mutta silti näkee kaikenlaista pöljäilyä. Nopeus sama 50-60 riippumatta onko rajoitus 40 vai 80, kytätään minuuttitolkulla väliä että voisi vaihtaa kaistaa, kun tila löytyy, vilkku päälle ja salamannopea hyökkäys rakoon. Oon yrittäny selittää että tommosta 20km/h ylinopeutta ei kannata ajaa (tienaa enemmän kuin minä) koska päiväsakot on aivan jäätävät ja tuskin muutenkaan niitä seuraamuksia haluaisi. Vilkusta olen 20v koittanut selittää että vilkku kertoo muille tienkäyttäjille HALUSTA vaihtaa kaistaa, ne saattais jopa tehdä sitä tilaa jos NE TIETÄIS JOTENKIN MITÄ AJATTELET. Ei mee läpi.
Kun päästään motarille niin cruise laitetaan tasan 120km/h mikä on rajoitus koska "en halua sakkoja". No onneks ei selvin päin tarvii istua vieressä.

Tämä, niin tämä. Tarina on kuin meiltä, täysin, en itsekkään ole enää vuosiin kyseisen kuskin apurina selvin päin ollut. Vaikka luotankin kyseiseen kuskiin, niin silti pelottaa olla kyydissä ja pelottaa, että samanlaisia on liikenteessä todella paljon.
 
Olis kiva tietää mikä tässä mahtaa olla taustalla.

No olis :D

Hieman vaikuttaa taktisesti leikatulta videolta alusta ja lopusta, olisko tuo rekkapena kuitenkin ekana perseillyt kun tuo muijakin sanoo että "oottaa tietysti poliisia". Toki eihän mikään oikeuta tuon focuksenkaan käytöstä.
 
Ai siellä olikin lisäinfoa, en ollut ekana kirjautuneena tuonne niin ei näkynyt.
 
"alkupäässä tätä keskustelua kuski kertoo koko tarinan:

Pähkinänkuoressa näin;
- yhdistelmä ohittaa Kehä 3:lla 70km/h ajavan Ford-merkkisen hlöauton, ja tämän jälkeen hlöauto ohittaa yhdistelmän ja rupeaa jarruttelemaan edessä"

video kuskin kommenttiraidan kera:
 
Viimeksi muokattu:
Perseilyä kummaltakin osapuolelta. Oikeus määrää kummallekin rangaistuksen liikenteen vaarantamisesta.

Oma mielipide: takana ajavan ammattiautoilijan isommalla autolla olisi pitänyt hillitä itseään riippumatta minkälainen kuski siellä edessä veivailee. Varsinkin, kun videon alussa todetaan: "siellä on lapsi kyydissä." Olisi rekkapena soittanut 112 ja ajanut sivuun hengittämään. Joka päivähän näitä arjen sankareita näkee tien päällä, mutta ei niiden päälle ajeta.
 
Ensi viikolla "talvi yllättää autoilijat" kun tänne etelään saattaa tulla muutama sentti märkää lunta. Tätä ei voi ymmärtää, miten se talvi tulee joka vuosi yllätyksenä.
 
Ne jotka ei näytä vilkkua kun kääntyy. Monesti eräässä lähistön liikenneympyrässä kun saavun siihen ja joku tulee, väistän tietenkin ja sitten se kääntyykin ympyrästä oikealle, eli minun ei olisi tarvinnut väistää jos olisin nähnyt että kääntyy mutta kun ei jaksettu näyttää vilkkua.
Ei ole pakko siinä kohtaa näyttä poistumismerkkiä. Jos et osaa lukea liikenettä niin suosittelen kortin pois ottamista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 630
Viestejä
4 479 202
Jäsenet
73 961
Uusin jäsen
askor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom