Katso osoitteesi perusteella mistä löytyy kaapelinetti sinun osoitteeseen. Ja itse kysyisin/varmistaisin että onko tähän asuntoon tosiaan taloyhtiön kautta netti, millä nopeudella ja millä lisähinnalla saat nopeampaa (tosin tämä varmaan näkyy suoraan esim Elisan saatavuuskysely sivulla).
Yleensä ne taloyhtiön kautta tulevat on jotain 10/10 perusyhteyksiä ja lisää maksamalla saa sitten esim 50/10, 100/10 jne.
Etusivu - Elisa - Verkkokauppa
Netti kotiin | DNA
Netti kotiin - Kodin netti - Kauppa - Telia
"mikä laite kuuluisi hankkia"
Mikä tahansa EuroDOCSIS 3.0 tai DOCSIS 3.1 modeemi käy kaapelinetti liittymään.
Esimerkiksi Cisco EPC3xxx mallit on EuroDOCSIS 3.0:ia ja käsittääkseni kaikki 8x4, standardin minimi on 4x4 joka riittää standardin mukaan 200/108.
EPC3928 taitaa olla uusin näistä modeemireititin malleista eli se toimii myös reitittimenä ja WiFi tukiasemana (802.11a/b/g/n 2.4Ghz/5Ghz) ja et tarvitse mitään muuta ellet sitten halua parempaa WiFi tukiasemaa Ciscon kaveriksi.
Jos haluat pelkän modeemin niin EPC3008 tai EPC3010 ovat pelkkiä EuroDOCSIS 3.0
siltaavia modeemeja, näiden kaveriksi tarvitset erillisen reitittimen (ja tukiaseman jos reititin ei ole "yhdistelmälaite").
Kun olet hankkinut modeemin niin sinun tulee ilmoittaa modeemin MAC osoite (tarra pohjassa) ja (olettaisin että) oman osoitteesi operaattorille jonka jälkeen he lisäävät modeemin sallittujen listalle. Muuten yhteys ei toimi.
P.S. Katso Torista tai täältä myyntialueelta käytettynä tuollainen purkki 10-40€. Uutena en ostaisi.
Ja jos ostat tuollaisen modeemireititin mallin niin suosittelisin pysymään poissa ainakin EPC3825 ja 3828 malleista, ne ovat vanhempia ja paikoitellen olen lukenut huonoja kokemuksia turhankin paljon. Niissä (tai 3925:ssä) ei ole myöskään 5Ghz Wifiä.
Minulla on EPC3928 ja silloin kun minulla ei vielä ollut erillistä reititintä tai tukiasemaa niin se oli ihan hyvä kokemus, en saanut sitä jojoon korkealla kuormalla ja WiFikin oli ihan kohtuullinen, ei ongelmia mutta itse verkon kantavuus nyt tietenkin oli paskaa koska yhdistelmälaite ja koska se on olohuoneen nurkassa siellä missä se antennipistoke on.
P.P.S. DOCSIS 3.1 on uudempi standardi ja siinä mielessä "future proof" hankinta. Mutta jos aiot maksaa korkeintaan jostain 100/10 yhteydestä (tai edes 250/20) niin en näe mitään järkeä sijoittaa rahaa kalliimpaan DOCSIS 3.1 purkkiin, se tulee aiheelliseksi vasta sitten jos haluat nopeamman kuin 250/20 yhteyden, esimerkiksi 1000/100.
Mieluummin sijoittaisin sen rahan käytettyyn EPC3008/3010 tai EPC3x2x purkkiin sillattuna + erillinen reititin ja erillinen tukiasema jotka eivät ole riippuvaisia kaapeliyhteydestä sitten kun joskus muutat pois kaapeli taloudesta, esim VDSL2 talouteen jolloin sinun tarvitsee vain korvata modeemi tai jos muutat talouteen jossa on suoraan ethernet yhteys niin silloin ei tarvita mitään erillistä modeemia vaan reititin tuikataan suoraan kiinni ethernet reikään.