Tervehdys kaikille!
Vietämme parhaillaan Suomen 100-vuotiaan itsenäisyyden juhlavuotta. Samalla yhä harvempi tuntuu kuitenkaan osaavan määritellä, mikä tuo "Suomi" on.
Itse olen käynyt Suomen armeijan, ja vannonut siellä sotilasvalan, jossa lupasin puolustaa isänmaani koskemattomuutta. Yhä useammin törmään kuitenkin nykypäivän mediassa ajatukseen siitä, että kansallisuusaate on muinaisjäänne, eikä ole oikein vetää rajoja "itsen ja toisen" tai "meidän ja muiden" välille.
Asia hämmentää minua, ei vähiten siksi että haluaisin ymmärtää mihin olen valani muodossa sitoutunut. Olen itse ikäpolvea, jolle nuoruudessa opetettiin Suomen ja suomalaisuuden olevan jotakin ainutlaatuista ja vaalimisen arvoista. Sitten tuli EU, ja nykyään kaikki tuntuu kovin sumealta. Usein vaikuttaa siltä, että Suomi on nykyään lähinnä fraasi, jota poliitikot voivat toistella edistääkseen omia etujaan.
Historiastakaan tuskin löytyy sellaista ajankohtaa, jolloin Suomen käsite olisi kirkkaana ja yhtenevänä kaikkien mielissä loistanut. Juopa tuntuu kuitenkin nykyään kasvaneen, kenties suuremmaksi kuin koskaan.
Tähän ketjuun haluaisinkin siis keskustelua Suomesta. Tiedän aiheen olevan monille kipeä, mutta toivoisin silti keskustelun pysyvän asiallisena.
Mitä Suomi käsitteenä sinulle merkitsee, vai merkitseekö se mitään? Mihin se on menossa, onko kansallisvaltioiden aika ohitse? Miltä näyttää Suomi vuonna 2117?
(P.S. Ja ennenkuin kukaan ehtii: Suomi - Wikipedia)