Vinkatkaa aloittelijalle, mitä juotostinaa kannattaa hankkia ja mistä?
Olen ihan vasta-alkaja juottamisen suhteen ja vasta netistä opiskellut videoiden kautta perusteita. Jenkkien videoilla suositellaan hankkimaan lyijyllistä tinaa, mutta tietenkään Euroopassa ei moista saa edes kuluttajille myydä.
Tuli itsellekin hankittua Fnirsi HS-02A ensimmäiseksi kolviksi. On jo pitkään pitänyt hankkia kolvi ja ajattelin ensin jotain vähän arvokkaampaa juotosasemaa, mutta päädyin lopulta harjoittelemaan vähän halvemmalla kapistuksella. Jos jossain vaiheessa katson tarpeelliseksi päivittää kalustoa, niin varmaan tälle on edelleen käyttöä helpon liikuteltavuuden vuoksi
Hankin itsekin nimenomaan vetoketjullisella kotelolla olevan paketin virtalähteineen. Tuon alumiinikotelon ominaisuudet vaikuttavat toisaalta vähän kömpelöiltä. Esimerkiksi itse näkisin, että tinaa on helpompi syöttää suoraan kerästä. Toki tuosta kotelosta voi ujuttaa ja katkaista sopivan pätkän lankaa, mutta väkisinkin menee lankaa hukkaan, koska eihän sitä irtopätkää voi käyttää kokonaan polttamatta sormiaan. Myös koteloon integroitu teline vaikuttaa vähän heilakalta. Kärjethän tuossa toisaalta kulkee hyvin, mutta tarvitseeko niitäkään toisaalta laukussa kuljettaa enempää kuin ne kaksi, jotka menevät myös vetoketjulliseen laukkuun. Noiden lisäksi toki vielä yksi kärki menee itse juottimeen.