Olen etsimässä luotettavaa, mahdollisimman yllätyksetöntä automallia jonka ostamassa käytettynä. Moottori/vaihteistoon liittyviä katastrofaalisia rikkoutumisia ei saisi olla tyyppivikana. Liiallisia sähkövikoja ei saisi olla tyyppivikana. Nämä kriteerit tuppaavat monet amerikkalaiset ja eurooppalaiset merkit tiputtaa jo kättelyssä, vaikka yksittäisiä luotettavia malleja varmasti löytyy, ja niitä myös etsin.
Ajan hyvin vähän vuodessa, alle 5k, ja talvisin erityisesti auto on lähes seisonnassa. Pyrin ajamaan muutaman pidemmän matkan myös tällöin lataakseni akkua, mutta kaikin herkkä auto mahdolliselle viikon parin käyttötauolle ei voi olla. Ajan lyhyitä matkoja kaupungissa ja pidempiä maantieajoja. Myös seuraavat seikat saisivat täyttyä, mutta muista kuin "must" voi joustaa:
- Must: Tavaratilaa pitää olla vähintään n. 400 litraa. Enemmästä plussaa.
- Must: Maavara ei saisi olla 130mm matalampi. Ideaalisesti selkeästikin isompi.
- Must: Auto ei saa olla 4650mm pidempi (muutaman sentin voi joustaa). Lyhyempi luonnollisesti parempi.
- Must: Bensa tai hybrid, mutta ei plug-in (turha itselle).
- Must: Kulutus alle 7.5 litraa / 100km maantieajossa.
- Must: Kiihdytys 0-100km/h saisi olla <10.5s. Tärkeätä ainostaan kiihdytys 80-120km/h, eli ohitustilanteisiin, mutta käytän tässä tuota 0-100 koska helpompi löytää tietona. Riippuu luonnollisesti konevalinnasta, mutta kriteerin täyttävä vaihtoehto tulee olla saatavilla.
- Must: budjetti aivan max 25k kun autolla ajettu alle 150tkm. 17-21k olisi ideaalinen. Hieman joustovaraa.
- Ajon aikana käytettävät toiminnot, kuten ilmastointiin ja lämmitykseen liittyvät toiminnot, saisivat olla fyysisiä nappeja.
- Ohjaus ei saisi olla niin kevyt ja tunnoton että siitä on selkeästi valitettu arvosteluissa jne. Sama keskityksen osalta.
Uusin E210 Corolla Touring Sports (2019-) ollut shortlistalla, mutta tuppaa olemaan hieman budjettini ääripäässä, koska pitäisi tuo 2.0 malli ottaa tehojen osalta, mutta sekin 2021 malli vähintään johtuen mallin
lämmönvaihdin ongelmasta, joka 2020 marraskuun jälkeisissä vasta korjattu. Malli on myös saanut Vi Biligären
ruostetestissa hylkyarvosanan 2/5, joka näin autoa harvemmin vaihtavana (n. 6v välein) huolettaa. Ruostesuojattuja yksilöitä erittäin harvassa.