Pyöräilijöinä kuolleiden määrä on puolittunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Loukkaantuneiden määrä on vähentynyt 40 prosentilla vastaavana aikana.
www.liikenneturva.fi
”Onnettomuustietoinstituutin pyöräilyraportin 2022 mukaan vuosien 2016–2020 onnettomuuksissa kuolleista pyöräilijöistä kaksi kolmesta ei käyttänyt kypärää. Kypärä olisi eri todennäköisyyksillä pelastanut heistä joka toisen (26 ihmistä)”
Tähän vielä lisäksi ei kuolemaan johtuvat vammautumiset, niin itse käyttäisin neurologien resursseja oikeisiin ongelmiin enkä urpojen hoitamiseen, jotka kieltäytyvät kypärän käytöstä koska letti menee huonosti tai mikä tahansa muu syy.
Pyöräilyn turvallisuustilanne onkin tärkeä aihe. Pyöräfanaatikot ovat aina hehkuttamassa kuinka pyöräily on kokonaisuudessa edullista kansanterveydelle vaikka välillä jotain sattuukin. Ja kypärä päässä sattuu vähemmän. Ei kypärää silti pakottaa saa, koska pakko vähentäisi pyöräilyä.
Vahinkojen määrä ja laatu on olennainen kysymys, jos väitetään kansanterveydellisen kokonaisvaikutuksen olevan myönteinen. Tässäpä ollaan heti vaikeuksissa, koska eihän pyöräilyvahinkoja tilastoida missään kattavasti. Lepikkoon mennään ja lujaa, jos katsotaan vain liikenneonnettomuustilastoja, jotka kertovat vain poliisin tietoon tulleista onnettomuuksista. Liikenneturva kirjoittaa näin:
"Pyöräilytapaturmat ovat aliraportoituja.
Shinarin vuonna 2018 julkaisemassa tutkimuksessa oli mukana 30 maata ja keskimäärin
vain 10 % kaikista pyöräilytapaturmista raportoitiin poliisille.
Kansainvälisissä tutkimuksissa pyöräilyn yksittäisonnettomuuksien osuus kaikista pyöräilyonnettomuuksista on 60–90 % ja näistä suurin osa puuttuu tilastoista.
Liikenneturvan kyselytutkimuksessa 2017 hieman
useampi kuin joka kymmenes kertoi joutuneensa onnettomuuteen tai kaatuneensa pyörällä. Kolmessa tapauksessa neljästä kyseessä oli yksittäinen kaatuminen ilman toisia osallisia."
Näin Suomessa, yhtäpitävästi edellisen kanssa: "Vuoden 2023 tietojen mukaan vakavasti loukkaantuneita oli 29. Lisäksi virallisten tilastojen ulkopuolella hoitoilmoitusaineistossa oli 266 vakavasti loukkaantunutta pyöräilijää."
Työmatkatapaturmat tilastoidaan kattavasti. V. 2023 ilmoitettiin 4552 pyöräilytapaturmaa, ja sairasloman pituus oli 1477 tapauksessa yli neljä päivää ja 486 tapauksessa yli kuukausi. Tämä siis
pelkästään työmatkapyöräilyssä.
Tässäpä vielä graafi, jossa esitetään mitä pyöräilijässä on mennyt rikki (yli 4 pv työkyvyttömyyttä)
Samasta sattumistapajakauma, miten siinä noin kävi:
Pyöräilijät marisevat miten autoilijat sitä tai autoilijat tätä mutta koheltavat itsensä saikulle 90%:sti ihan itse, omia aikojaan.