Metro Exodus, Metro 2033/Last Light jatko-osa (PC / PS4 / Xbone, 2019)

Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 853
Hmm. Voisikin kokeilla tuota DX11 modeja jos sillä ei tosiaan ole näiden vanhempien korttien kanssa mitään hyötyä käyttää DX12.
Itsellä ajurien uudelleenasennus lopetti kaatuilut mutta:





Kyllähän tuo paremmin pyörii DX11:ta. Voisi melkein vaihtaa takaisin.

On kyllä hyvän näköinen peli. Eikä itsellä ainakaan ole mitään peliä rikkovia bugeja vielä tullut vastaan.

Yksi vähän häiritsevä asia tässä kuitenkin on. Mielestäni kameramodessa ei ole näppäintä, josta ottaa kuvaa. Onko se sitten suunniteltu suoraan Steamin sisäistä screenshot -toimintoa silmällä pitäen?
Itse käytän Afterburnerin screenshot ominaisuutta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
597
Ostavat halpamaan kautta pelin tilille ja myyvät eteenpäin voitolla.
 

shakal

RGB ON
Liittynyt
09.09.2017
Viestejä
1 420
Tämä on kyllä ensimmäinen peli, jossa näppäimistön RGB ominaisuuteen on oikeasti panostettu. On niitä yrityksiä ennenkin ollut, kuten vaikka Far Cry5, jossa vaan lähinnä "tehtiin jotain koska voitiin".

Todella hienosti näkee suoraan näppäimistöstä radioaktiivisuuden, onko ottanu damagea ja muita ympäristötekijöitä. Myös tarinaan kun tulee sisältöä niin efektejä on tehty, kuten vaikka esimerkkinä kun oli vähän hempeämpi kohtaus:

 

qettyz

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
780
Mä otin iCuesta juuri sdk:n pois päältä kun Metro veti näppiksen ihan pimeäksi. K70 Lux näppiksenä.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 587
Varmasti ok ominaisuus johon tullaan panostamaan tulevaisuudessa.mutta kuka nyt näppäimiä katselee pelatessa
 

shakal

RGB ON
Liittynyt
09.09.2017
Viestejä
1 420
Varmasti ok ominaisuus johon tullaan panostamaan tulevaisuudessa.mutta kuka nyt näppäimiä katselee pelatessa
Ei tarvitse katsetta kohdistaa, sen verran hyvin näkyy vaikka ruutua tuijottaakin. En tiedä onko mulla näppäimistö sitten omituisen korkealla ruutuun nähden..

En ole kuitenkaan katsonut kuin muutamaan otteeseen Artyomin ranteesta esimerkiksi radioaktiivisuutta, kun näppäimistö näyttää sen.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 853
Ei vittu, 8h meni ja taas meni kone juntturaan DX12:ta. Ja kun käynnisti pelin uusiksi, niin valitti korruptoituneesta savesta (yikes). Viimeisin autosave meni vituilleen kaatumisen myötä, mutta onneksi viimeisin quick save oli kunnossa niin ei tarvinnut aloittaa kenttää alusta..

Reseterassa jotkut väittävät että DX12 ongelmat Pascal näyttiksillä voisi johtua Hairworksista ja PhysX:tä mutta vaihdan nyt suosiolla DX11:ta ettei savet mene enään vituralleen. :darra:
 

shakal

RGB ON
Liittynyt
09.09.2017
Viestejä
1 420
Olen pelannut DX11 alusta asti (koska tiedostan ettei Pascalilla DX12 saa kuin korkeintaan ongelmia, näin ainakin ~kaikissa edeltävissä peleissä) ja peli ei ole kaatunut kertaakaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
103
10h takana ja vasta chapter 2 menossa, kyllä maistuu näin monen vuoden odotuksen jälkeen. Ainut mikä ei maistu niinkään on nuo uudet efektit hämähäkkien kanssa, ihan kun ei ois ahdistanu tarpeeksi jo ennestään :D.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
796
Digital Foundryltä taas tavalliseen tapaan mielenkiintoista analyysiä:

 

shakal

RGB ON
Liittynyt
09.09.2017
Viestejä
1 420
Vaikka peli on mielestäni järjettömän hyvä, muutama negatiivisuus mahtuu joukkoon:

-Vihollisten tieto sinun olinpaikasta. Jos sinut spotataan kerran, ne tietävät käytännössä aina missä olet. Äsken kiersin vihollisleirin selustaan reijän kautta, tarvinnut kuin tunkea pää reijästä ulos ja kolme tyyppiä kääntyi heti 180 astetta "THERE HE IS! SHOOT HIM!"

-Jos vihollinen on coverissa, vaikka näet hänen päänsä esimerkiksi sivusta, niin välttämättä et pysty ampumaan vihollista. Osut kyllä siihen päähän, mutta peli rekisteröi sen niin että siinä olisi joku este edessä.

Pelaan melkein poikkeuksetta tämän luontaisia pelejä stealth + sniper taktiikalla ja nuo osaa kyllä hieman laskea välillä tunnelmaa.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
796
Tässä eri asetuksia testailtuani päädyin siihen tulokseen, että kun käytössä on RTX 2080, niin voittava yhdistelmä on 2560x1080, 70 asteen FOV, ultra settings + RTX high + tesselaatio & hairworks & advanced physx päällä, DLSS off. Peli pyörii suurimman osan ajasta välillä 40-60 fps (sisäänrakennettu benchmark antaa keskiarvoksi 52,6 fps), mikä on minulle täysin riittävästi.

Nyt ensimmäistä kertaa melkeinpä kaduttaa, että tuli hankittua 2080 eikä suoraan 2080 Ti, mutta paljon nautittavammin tämä pyörii, kuin muinoin Crysis 1 Radeon 4850:llä. :D
 

koneksi

Mainauslaardi
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
131
Onkos tämä yhtä kuumottava kuin edellinen metro? Tykkäsin kovasti edellisestä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 747
Varokaa sitten, pelissä on inhottava tallennus bugi. Cohhcarnage joutui aloittamaan chapterin alusta. Kannattaa pelata normaalilla eikä tuolla vaikeimmalla millä Cohh pelaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 489
Tyhmä kysymys, mutta miksiköhän ihmeessä mulla ei ole asetuksissa tarjolla ollenkaan DLSS asetusta? Pitääkö tuo aktivoida Nvidian ajureista tai jostain?

Oletan, että 3440x1440 resoluutiolle tuon pitäisi olla tarjolla etenkin kun youtubesta löytyy DLSS videoita tällä resoluutiolla pelattuna.
Multa löytyy uusimmat ajurit jne. ja olen käynyt läpi kaikki eri asetusyhdistelmät.

Eikai nyt voi olla niin, että tämä resoluutio on DLSS:n osalta tuettuna vain 2080 TI kortilla?
Mulla kun on 2080. Ei nyt sillä että tuota ominaisuutta käyttäisin, mutta haluaisin kuitenkin testata.
 
Viimeksi muokattu:

AnanasKana

Tukijäsen
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
307
Tyhmä kysymys, mutta miksiköhän ihmeessä mulla ei ole asetuksissa tarjolla ollenkaan DLSS asetusta? Pitääkö tuo aktivoida Nvidian ajureista tai jostain?

Oletan, että 3440x1440 resoluutiolle tuon pitäisi olla tarjolla etenkin kun youtubesta löytyy DLSS videoita tällä resoluutiolla pelattuna.
Multa löytyy uusimmat ajurit jne. ja olen käynyt läpi kaikki eri asetusyhdistelmät.

Eikai nyt voi olla niin, että tämä resoluutio on DLSS:n osalta tuettuna vain 2080 TI kortilla?
Mulla kun on 2080. Ei nyt sillä että tuota ominaisuutta käyttäisin, mutta haluaisin kuitenkin testata.
Windows päivitetty? Itse en saanut rtxää, enkä dlssää päälle ennenkuin hoksasin päivittää winukan 1809:ään.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
796
Tyhmä kysymys, mutta miksiköhän ihmeessä mulla ei ole asetuksissa tarjolla ollenkaan DLSS asetusta? Pitääkö tuo aktivoida Nvidian ajureista tai jostain?

Oletan, että 3440x1440 resoluutiolle tuon pitäisi olla tarjolla etenkin kun youtubesta löytyy DLSS videoita tällä resoluutiolla pelattuna.
Multa löytyy uusimmat ajurit jne. ja olen käynyt läpi kaikki eri asetusyhdistelmät.

Eikai nyt voi olla niin, että tämä resoluutio on DLSS:n osalta tuettuna vain 2080 TI kortilla?
Mulla kun on 2080. Ei nyt sillä että tuota ominaisuutta käyttäisin, mutta haluaisin kuitenkin testata.
Minulla on myös 2080. Kyllä DLSS:n pitäisi olla valittavissa tuolla resoluutiolla, kun minullakin oli. Et kuitenkaan menetä mitään, vaikka se ei toimisikaan, niin tuhruiselta se näyttää. Ilmeisesti NVidian puolella kuitenkin vielä tehdään töitä, jotta DLSS-kuvaa saataisiin tulevissa päivityksissä terävämmäksi.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 489
Windows päivitetty? Itse en saanut rtxää, enkä dlssää päälle ennenkuin hoksasin päivittää winukan 1809:ään.
Juu, uusimmat windows päivitykset löytyvät käyttiksen itsensä mukaan.
Rtx mulla toimiikin kyllä normaalisti, niin ihmettelen DLSS:n puuttumista.
Varmaan asentelen vielä huomenna ajurit uudestaan.

Ja tosiaan lähinnä haluaisin nähdä ton omin silmin, vaikka en tuota suttua innolla odotakaan.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 012
Mitenköhän tämä pyörähtää GTX 1070:lla ja 1080p näytöllä? Freesync päällä ei ihan kamalaa ole, vaikka välillä mentäisiin alle 60FPS, mutta silmäkarkista haluan nauttia.

Houkuttelisi kyllä ihan pirusti tuon pelin hankkiminen etenkin kun edelliset Metrot maistuivat. Voi olla kuitenkin, että odottelen hinnan tippumista ja mahdollista näyttispäivitystä :comp:
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Mitenköhän tämä pyörähtää GTX 1070:lla ja 1080p näytöllä? Freesync päällä ei ihan kamalaa ole, vaikka välillä mentäisiin alle 60FPS, mutta silmäkarkista haluan nauttia.

Houkuttelisi kyllä ihan pirusti tuon pelin hankkiminen etenkin kun edelliset Metrot maistuivat. Voi olla kuitenkin, että odottelen hinnan tippumista ja mahdollista näyttispäivitystä :comp:
Varmaan ihan mukavasti pyörähtää.

 
Liittynyt
31.01.2018
Viestejä
64
Voisko nyt vittu lopettaa ton keskustelun mikä kone sulla on. Halusin tulla lukee kommenteja pelistä
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 853
Varokaa sitten, pelissä on inhottava tallennus bugi. Cohhcarnage joutui aloittamaan chapterin alusta. Kannattaa pelata normaalilla eikä tuolla vaikeimmalla millä Cohh pelaa.
Koskeeko vaan vaikeinta? Itse pelailen toiseksi vaikeimmalla..

Ja myös, yhden hahmon yskä alkaa vähän tuomaan RDR2 end game fiilistä peliin.. :nb:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 959
Eniten alkanut tässä pelissä ärsyttämään tuo päähenkilö jota pelataan kun ei puhu mitään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 747
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 587
Kannattaako tätä peliä ostaa suoriltaan jos ei ole aikaisempia osia pelannut? :confused: Miten muuten Ryzen pelureilla pyörii? Koneessa 2700X vakiona ja 1070 Ti ja 1080p 144Hz näyttönä, olisi kiva saada silmäkarkit korkealla ja avg. fps siihen 100:n pintaan.


Half-Life :comp:
Itse tunnin pelannut ja hyvin pyörii ryzen 2600@ 4ghz kellotetulla 1070ti kortilla:tup:
Tää ei sitten tykkää kellotetuista näytöistä sama homma aikasempien reduksien kanssa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
3 626
Vahvat S.T.A.L.K.E.R. fibat kyllä tulee, kun pääsee ensimäiselle isommalle alueelle. Vaijeriliut vaan on niin nähty. Soutuvene ihan ok. Upeat grafiikat täynnä hienoja yksityiskohtia ja hyvin pyörii 2600@4,4ghz ja 1060 OC 6Gb combolla. Mykkä Artyom vähän syö tunnelmaa keskusteluista. Strong silent type? Muutama pieni bugi tullut vastaan. Kerran jumituin raiteen ja kaiteen väliin. Ei auttanu kuin ladata edellinen tallennus. Lisäksi nuo teennäiset liikkumisen hankaluudet, kun menet pienen puskan läpi on melko turhia, mutta kaikkeen tottuu. Mukava on ollut pelailla ja tutkia paikkoja. Tekoälyllä hauskoja keskusteluja keskenään. Räiskien jos meinaa edetä, niin saa olla crafaamassa ammuksia jatkuvasti. Hiiviskelemällä saa ehkä enemmän pelistä irti, mutta välillä tekee vaan mieli ampua kaikkea mikä liikkuu. :)
 

KtK

Liittynyt
12.03.2017
Viestejä
424
Ei alkanut ongelmitta Exoduksen testailu.
Vakioasetuksella äänet rätisee alkuvalikosta lähtien hulluna ja surround on ihan mitä sattuu. Tuntuu että ääniä jopa puuttuu.

Dolby atmoksella ei rätise.
Onko toi Dolby Atmos jollekkin kuulokkeille tarkotettu ,kuulostaa hiukan oudolle neljällä kaiuttimella toikin.
Missään ei oikein ole tietoa asetuksista. No pääasia varmaan ,että pelin tekijä tietää :(

Eipä ole tämmöstä ongelmaa ollut missään pelissä ennen.
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
2 047
Kai se pitää lähteä ostoksille sitten, kun niin vähän negatiivista palautetta lukenut (pl. Epic Games sotku).Eipä jaksa vanhoja osia nyt enää pelata, eikä aikakaan riitä, mutta eiköhän tämä mene ihan näinkin. :)
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Kai se pitää lähteä ostoksille sitten, kun niin vähän negatiivista palautetta lukenut (pl. Epic Games sotku).Eipä jaksa vanhoja osia nyt enää pelata, eikä aikakaan riitä, mutta eiköhän tämä mene ihan näinkin. :)
MetaCrit Konsoli/Pc puolella melkoisesti negatiivista luettavaa.
Spawnaavista vihollisista aina mykkään päähahmoon asti.

Pitäis saada rehti mielipide sellaiselta henkilöltä.
1.Joka ei karsasta että peli ei ole steamissä
2. Ei ole sellainen metro fani että sumentaa arvostelukyvyn
3. Eikä ole henkilö jonka rima alhaalla ja melki kaikki pelit hyviä mitä vähänki vaan pelaa.
 

JL79

omistaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
348
Joo aika negatiivista on metacriticin käyttäjäarvostelut.
Alennusmyyntiä odotellessa mikä toivottavasti avainkaupoissa alkaisi pian
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Käyttäjäarvostelut joutuu kyllä ignoraamaan tässä tapauksessa täysin, kun sielä jonnet vieläkin launcher-raivoissaan jakavat niitä.

Ihan sellainen 8/10 peli tämä on, pelattavuus hyvä, tarina jos ei paska niin heikohko. Dialogeja ei jaksa edelleenkään (~14h pelattu) kuunnella, kun ne on liian selvästi venäjästä käännetty eikä paljon uhrattu aikaa sen miettimiselle, että toimiiko joku venäläinen vitsi englanniksi vai ei (vinkki: no ei toimi). Toivottavasti sarjan seuraava peli käsikirjoitetaan jo suoraan enkuksi, kun ostajat on kuitenkin näillä peleillä varmaan 90%+ lännestä.

Suorituskyky välistä omalla setillä kohtuullisen konsolimainen kaikki ultralla ja rtx päällä, mutta freesyncin vuoksi pystyy silti pelaamaan ihan hyvin. Konsoleilla lienee oikein elokuvamainen kokemus.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 929
Jossakin vertailuvideolla oli, että peli olisi tehty vain yhdelle alustalle kunnolla. Tosin 30fps räiskintä on jo lähtökohtaisesti pielessä eli ei sitäkään kannata kehumaan alkaa. Toivottavasti kriittiset arviot syövät hinnan nopeasti alas niin voisihan tuon pc:lle ostaa kun vuosi on pitkä aika odotella stiimiin :)
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Mitä nyt katsoin Youtubesta nii Metro joka ei edes sijoitu Metroon vaikuttaa huonolta idealta. Muistakaa nyt silti ostaa tätä! Tän venäläiset kehittäjät sano että todelliset fanit ei mistää launcherista piittaa. Ja uhkasivat etteivät tee enää tietokoneelle pelejä jos tää ei nyt myy hyvin :D
 

KtK

Liittynyt
12.03.2017
Viestejä
424
Ääniongelmat hävis ihan itelleen ,nyt toimii hienosti ilman Dolby Atmosta surround äänet ja ei pienintäkään ritinää. Ei ole hämärämpää ongelmaa ennen ollut. Automaaginen korjaantuminen.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 489
Ei alkanut ongelmitta Exoduksen testailu.
Vakioasetuksella äänet rätisee alkuvalikosta lähtien hulluna ja surround on ihan mitä sattuu. Tuntuu että ääniä jopa puuttuu.

Dolby atmoksella ei rätise.
Onko toi Dolby Atmos jollekkin kuulokkeille tarkotettu ,kuulostaa hiukan oudolle neljällä kaiuttimella toikin.
Missään ei oikein ole tietoa asetuksista. No pääasia varmaan ,että pelin tekijä tietää :(

Eipä ole tämmöstä ongelmaa ollut missään pelissä ennen.
Mulla oli jäätävää äänten pätkimistä valikoissa ja pelin dialogissa. Lisäksi kun aloitin pelin, ensimmäinen video toimi koomisen huonosti. Video eteni aina 2s kerrallaan ja sitten kuva pysähtyi ja parin sekunnin ajan kuulokkeista kuului "Brrrrrrrr".
Video kuitenkin jatkui tuosta huolimatta, eikä peli tai kone kaatunut. Mulla ongelma hävisi, kun poistin käytöstä Geforce Experiencen overlayn.

Edelleenkään en kyllä saa näkyviin DLSS asetusta video-asetuksissa, joten mielenkiintoista nähdä, ilmestyykö tuo tuonne tulevaisuudessa uusien ajureiden tai windows päivitysten myötä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 253
Mulla oli jäätävää äänten pätkimistä valikoissa ja pelin dialogissa. Lisäksi kun aloitin pelin, ensimmäinen video toimi koomisen huonosti. Video eteni aina 2s kerrallaan ja sitten kuva pysähtyi ja parin sekunnin ajan kuulokkeista kuului "Brrrrrrrr".
Video kuitenkin jatkui tuosta huolimatta, eikä peli tai kone kaatunut. Mulla ongelma hävisi, kun poistin käytöstä Geforce Experiencen overlayn.

Edelleenkään en kyllä saa näkyviin DLSS asetusta video-asetuksissa, joten mielenkiintoista nähdä, ilmestyykö tuo tuonne tulevaisuudessa uusien ajureiden tai windows päivitysten myötä.
Uudet GeForce 418.91 ajurit laitettu jotka tuli myös tätä peliä varten ?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 489
On kyllä aivan hemmetisti

Uudet GeForce 418.91 ajurit laitettu jotka tuli myös tätä peliä varten ?
Kaikki pitäisi olla kunnossa. DLSS asetuksen tulisi olla heti Ray Tracing asetuksen jälkeen, mutta eipä näy. :eek:
Eipä tästä nyt enää kannata jauhaa, kun en sinällään tuota asetusta tarvitse.
Ehkä mun 2080 kortista puuttuu DLSS:n tarvitsemat ytimet kokonaan. :lol:

Metro_ongelma.PNG MetroExodus_2019_02_17_17_36_59_261.png
 
Liittynyt
11.04.2017
Viestejä
187
Kuten mainittu, DLSS tekee kuvasta tuhruisen, joten olisin vain onnellinen ettei kyseistä asetusta näy.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
199
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 489
Peli ostettu Steamistä vai Epiciltä? Ilmeisesti pelin Steam -versio on yhden vanhempi Metro Exodus - Wrong version on Steam : Steam.
Mulla on Epic-versio. Mutta tosiaan tällaiseksi peliksi ihan siedettävästi pyörii noin 50-60 fps säteenseurannat päällä kun resoluutiona on 3440x1440. Aavikko tosin vaikuttaa paikoin melko raskaalta, joten siellä olen pelannut RTX off.
Kyllä mun mielestä DLSS asetus saisi silti löytyä, ettei tarvitse epäillä mitään vikaa raudassa tms. Mutta kerron, jos tuo asetus joskus ilmestyy. Voidaan puhua välillä itse pelistäkin.

Mun mielestä tämä on mukava sekoitus S.T.A.L.K.E.R-tyylistä avoimempaa liikuskelua ja aikaisempien Metrojen pimeissä tunneleissa hiippailua. Välillä saa oikein pelko perseessä juosta karkuun noita monsterilaumoja.
Hardilla pelaillessa joutuu craftaamaan lähinnä medkittejä ja pelimaailmasta löydetty romu riittää kyllä onneksi hyvin rynnäkkökiväärin ammuksiin räiskimistä varten.

Harmi, että tässä FOV-säätö ei toimi kunnolla. Esimerkiksi osa veriefekteistä ja kiikarien näkymä eivät skaalaudu oletus FOV:ia laajemmiksi. Pelihahmolle ei myöskään ole tehty hartioita, joten joillakin aseilla näkyy käden alkamiskohta. :lol:
Asetuksella 70 pystyy vielä ihan tyytyväisenä pelaamaan, mutta 80 tuo jo liikaa ongelmia. Aikaisemmissa Metroissa ultra wide -tuki oli parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
597
DF:n videossa mun mielestä sanottiin että DLSS toimii vain 16:9 kuvasuhteella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
Taisi olla jopa niin, että DLSS toimii vain 2560x1440 ja 4k resoilla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 371
Viestejä
4 196 325
Jäsenet
70 899
Uusin jäsen
kss247

Hinta.fi

Ylös Bottom