• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Merenalaisten sähkö -ja tietoliikennekaapeleiden vauriot Itämerellä

Taas on vissiin Trump puukottomassa liittolaisia selkään ja sanonut että Venäjä on syytön kaapeleiden katkomisiin.

"Aluksen miehistöä epäiltiin törkeästä tuhotyöstä. Syyttäjä Mats Ljungqvistin mukaan asiassa ei enää epäillä rikosta.


Kaapelin katkeamiseen vaikuttivat sääolosuhteet, huono merimiestaito sekä varustepuutteet."


Vittu mitä paskaa.

 
Jos foliohattuilisi, niin voisi ihmetellä miten Trumpetin presidenttiyden jälkeen on lisääntyneet nämä ajatukset siitä, että ei venäjää sovi syytellä, että vahinkoja ovatten.
 
Jos foliohattuilisi, niin voisi ihmetellä miten Trumpetin presidenttiyden jälkeen on lisääntyneet nämä ajatukset siitä, että ei venäjää sovi syytellä, että vahinkoja ovatten.
Ei Ruotsalaiset uskalla tehdä mitään. Tällä kertaa sentään uskalsivat nousta laivaan. Edellisellä kerralla kun Trump ei ollut presidentti, niin eivät uskaltaneet edes nousta laivaan. Nythän Trump oli jo presidentti kun nousivat laivaan. En siis näe miten nyt ei uskallettaisi tehdä mitään kun Trump on presidentti.
 
Vezhen on tanskan vesillä näköjään. Silver Dania jumittaa murmanskissa näinkin pitkään, sen jälkeen kun vapautettiin. Eagle S porvoon vesillä, vaatineen edelleen korjauksia ennenkun saa jatkaa matkaa.

Ainakaan uutisissa en ole huomannut että ketään tai mitään näistä ei olisi vaadittu mihinkään korvauksiin "vahingoista"
 
Vezhen on tanskan vesillä näköjään. Silver Dania jumittaa murmanskissa näinkin pitkään, sen jälkeen kun vapautettiin. Eagle S porvoon vesillä, vaatineen edelleen korjauksia ennenkun saa jatkaa matkaa.

Ainakaan uutisissa en ole huomannut että ketään tai mitään näistä ei olisi vaadittu mihinkään korvauksiin "vahingoista"
Samaa ihmettelin itsekin, eikö nyt pitäisi ainakin korjaus- ja vahingonkorvausrahat saada varustamolta/vakuutusyhtiöltä ensin ennenkuin päästetään laiva matkaan?
 
Vezhen on tanskan vesillä näköjään. Silver Dania jumittaa murmanskissa näinkin pitkään, sen jälkeen kun vapautettiin. Eagle S porvoon vesillä, vaatineen edelleen korjauksia ennenkun saa jatkaa matkaa.

Ainakaan uutisissa en ole huomannut että ketään tai mitään näistä ei olisi vaadittu mihinkään korvauksiin "vahingoista"
Vahingonkorvausvaateiden osalta varmaan odotellaan Poliisin esitutkinnan valmistumista. Sen lopputuloksesta riippuu, meneekö asia yleisen syyttäjän ajamana rikosasiana oikeuteen, vai pitääkö vahingon kärsijöiden ajaa asiaa mahdollisesti itse siviilikanteena. Samoin esitutkinnasta varmasti joka tapauksessa irtoaa asian kannalta merkityksellistä tietoa, vaikkei rikostuomioon johtaisikaan.

Korjauskulutkaan eivät ole vielä selvillä ja alus on vakuustakavarikossa, joten sikäli ei ole myöskään mitään erityistä kiirettä saada asiaa vielä keskeneräisenä oikeuteen.
 
Samaa ihmettelin itsekin, eikö nyt pitäisi ainakin korjaus- ja vahingonkorvausrahat saada varustamolta/vakuutusyhtiöltä ensin ennenkuin päästetään laiva matkaan?

No luulisi ainakin. Mitä Eagle S, niin jotainhan siinä taidettiin selitellä että huono merimiestaito, vahinko jne. Vaikka asiantuntijatkin sanoo ettei sitä voi olla huomaamatta että ankkuri on pohjasssa sata kilsaa.

Niin tai näin, jos vahinko on aiheutettu, niin korvaus pitäisi tulla. Kuten missä muussakin vahinkotapauksessa oli sitten maalla, merellä tai ilmassa..

Samaa ihmettelin itsekin, eikö nyt pitäisi ainakin korjaus- ja vahingonkorvausrahat saada varustamolta/vakuutusyhtiöltä ensin ennenkuin päästetään laiva matkaan?
@oongee

Edit: luulin jotenkin että Eagle olisi jo vapautettu, mutta hyvä jos ei ole.

(miten vittuu nää lainaukset toimii nykyään)
 
Viimeksi muokattu:
Jos foliohattuilisi, niin voisi ihmetellä miten Trumpetin presidenttiyden jälkeen on lisääntyneet nämä ajatukset siitä, että ei venäjää sovi syytellä, että vahinkoja ovatten.
No kyllähän tässä selvästi jostain suunnasta sanellaan, että nyt ei sovi syytellä tahallisista tuhotöistä. Se onkin sitten vaikeampi kysymys kuka ja miksi.

Ruotsikin mukamas viikossa sai tällaisen miljoonavahingon tutkimuksen valmiiksi ja totesivat suoraan vahingoksi. Aukottomia todisteita on toki vaikea löytää, mutta ei tämä lainkaan normaalilta toiminnalta vaikuta.

Ensinnäkin tällaisissa tutkimuksissa kestää yleensä vähintään kuukausia ennen kuin lopputulema julkaistaan ja syylliset todetaan. Toisekseen jokainen asiantuntija on yksiselitteisesti sanonut, että tällainen vahinko ei ole mahdollinen eikä voisi tapahtua huomaamatta. Pelkästään ankkurissa on kolminkertainen varmistus ja sen raahaaminen vaikuttaa aluksen kulkuun todella rankasti. Ja sekään ei tietenkään ole yhtään merkillistä että näitä vahinkoja on alkanut sattumaan harva se viikko.

Ja vaikka olisi vahingosta kyse, niin päästettäisiinkö normaalisti alus matkaan näin nopeasti, vaikka korvauksista ei ole mitään takeita?
 
HS uutisoi, että venäläiset korjaavat paraikaa kahta Pietarin ja Kaliningradin välistä kaapeliaan Suomenlahdella Suomen talousvyöhykkeellä:


Artikkelissa ei oteta kantaa siihen, kuka tai mikä nämä Venäjän kaapelit on rikkonut. Tieto näiden kaapeleiden vaurioitumisesta on saatu 26.12.2024, joten ajankohta osuisi aika hyvin Eagle S -tapaukseen.

Venäläisen Sivuch-korjausaluksen tämän hetkinen sijainti näyttää olevan samalla tienoolla, missä Eagle S liikkui Estlink 2 -kaapelin katkaistessaan. Korjausaluksen seurassa on Suomen Turva ja Alankomaiden NATO WARSHIP F803.


Olettaisin, että kyse on Baltika-kaapelista, mutta artikkelissa ei oteta kantaa siihen: Submarine Cable Map
 
Viimeksi muokattu:
HS uutisoi, että venäläiset korjaavat paraikaa kahta Pietarin ja Kaliningradin välistä kaapeliaan Suomenlahdella Suomen talousvyöhykkeellä:


Artikkelissa ei oteta kantaa siihen, kuka tai mikä nämä Venäjän kaapelit on rikkonut. Tieto näiden kaapeleiden vaurioitumisesta on saatu 26.12.2024, joten ajankohta osuisi aika hyvin Eagle S -tapaukseen.

Venäläisen Sivuch-korjausaluksen tämän hetkinen sijainti näyttää olevan samalla tienoolla, missä Eagle S liikkui Estlink 2 -kaapelin katkaistessaan. Korjausaluksen seurassa on Suomen Turva ja Alankomaiden NATO WARSHIP F803.


Olettaisin, että kyse on Baltika-kaapelista, mutta artikkelissa ei oteta kantaa siihen: Submarine Cable Map


OT:na näiden alusten seuraaminen kartalta on vähän koukuttavaa, vaikka vakavista asioista puhutaan :)
 
OT:na näiden alusten seuraaminen kartalta on vähän koukuttavaa, vaikka vakavista asioista puhutaan :)
Vilpitön ja vähän tyhmäkin kysymys, mutta mikä siinä koukuttaa? Minä en ole koskaan ymmärtänyt viehätystä noiden tarkkailussa. Voi olla että en nyt hoksaa jotain, mutta lähinnä tulee mieleen se kuuluisan maalin kuivumisen seuraaminen.
 
Vilpitön ja vähän tyhmäkin kysymys, mutta mikä siinä koukuttaa? Minä en ole koskaan ymmärtänyt viehätystä noiden tarkkailussa. Voi olla että en nyt hoksaa jotain, mutta lähinnä tulee mieleen se kuuluisan maalin kuivumisen seuraaminen.

Ei huolta, tätä ilmenee vain silloin kun jotain on tekeillä tai meneillä. Sitten unohtuu laivojen kyttäämiset, kunnes seuraavan kerran uutta ilmenee. Välillä tulee vilkaistua mitä on missäkin, eikä siihen montaa minuuttia mene.
 
Vilpitön ja vähän tyhmäkin kysymys, mutta mikä siinä koukuttaa? Minä en ole koskaan ymmärtänyt viehätystä noiden tarkkailussa. Voi olla että en nyt hoksaa jotain, mutta lähinnä tulee mieleen se kuuluisan maalin kuivumisen seuraaminen.
Minä viehätyin pitkästä aikaa vartiksi vahtaamaan vesselfinderin karttaa. Oli jännää katsoa kuinka älyttömän paljon Atlantilla ja muilla merillä oli aluksia, ja miten Afrikan eteläkärkeen ahtautuva alusvirta näyttää "venturi-ilmiöltä". Huippuvuorilla on huomattavasti muuta maailmaa hiljaisempaa, mutta jotkut sielläkin paraikaa seilaavat.

Itämeri tuli klikkailtua miinaharavan tapaan. Leikin, että miinoja ovat ne alukset, joiden kyydissä olen joskus matkustanut. Muutamia osumia tuli. Norjan vuonoistakin bongasin tuttuja yhteysaluksia, esim. ysärin ro-ro Ivar Aasenin.

Hangon lounaispuolella painaa Silja Symphony. Tiedoista voi kurkata, että esim. nopeus on 16,7 kn ja syväys 7,1 m. Leppoisa +1 C, 6,9 m/s ja merkitsevä aallonkorkeus 0,9 m. Vuosiyhteenvedoista näkee, että Symphonyn ensimmäisen koronavuoden (2020) keskinopeus oli vain 15,1 kn vs. 15,4 - 15,5 kn 2021-2024. Satamakäyntejäkin silloin vain 130 kpl vs. 354-364 kpl 2022-2024.

On paljon mielenkiintoisempaa etsiä tuttuja aluksia, seurata yhdellä silmäyksellä koko maailman alusvilinää, kauhistella aallonkorkeuksia ja tutkia alusten kuvia/tietoja kuin seurata maalin kuivumista.

Kaapelinkatkomisiin liittyen löytyi sieltä Alankomaiden NATO-paattikin vahtimassa Sivuchia, joka juuri korjannee Rostelecomin Baltika-kaapelia.
 
Taas mennään, epäily Suomen ja Saksan välisen kaapelin rikkoontumisesta Gotlannin edustalla:

Ruotsalaisen TV4:n mukaan Itämerellä on tapahtunut uusi kaapelirikko.

Kanavan mukaan Ruotsin syyttäjänvirasto on nyt käynnistänyt esitutkinnan Gotlannin edustalla tapahtuneesta kaapelikatkosta.

Rannikkovartiosta kerrotaan Ruotsin yleisradioyhtiölle SVT:lle, että kyseessä on Suomen ja Saksan välinen kaapeli.

”Ruotsin puolustusvoimat on saanut tiedon kaapelikatkoksesta”, kertoo Ruotsin puolustusvoimien lehdistötiedottaja Rebecca Landberg kanavalle.

 

Eiköhän tämä ole viimeinen naula arkkuun. Jatkossa voi huoletta lanata kaiken paskan merenpohjassa kun vaikka jää kiinni niin seuraamukset olemattomat.

Ei kai tuossa vielä ole tuomioita jaeltu tai onko nostettu edes syytteitä (tai kerrottu ettei niitä nosteta). Eli emme kai vielä tiedä niistä seuraamuksista juuri mitään.
 
Ei kai tuossa vielä ole tuomioita jaeltu tai onko nostettu edes syytteitä (tai kerrottu ettei niitä nosteta). Eli emme kai vielä tiedä niistä seuraamuksista juuri mitään.
Jos laivaa ei saa käyttää vakuutena korvausten maksamiselle, niin eikö liene aika helppoa perustaa varaton firma jonka vastuulle iskeä laiva. Miten liene sitten tässä tapauksessa, onko saatu olevinaan jotain katetta korvauksille muilta kuin tuhotyön tehneiltä. Vähän epäilen että olisi, laiva kun lähtee, niin jäljelle jää pieni joukko varattomia tuhotyön tekijöitä.

Toinen mahis on se että näistä ei saada laivan omistajia kuitenkaan vastuuseen. Ei tarvitse etsiä kuin sopiva porukka tuholaisia, jotka istuvat esim maks 5v linnassa, ja tekijät saavat sitten rahat kouraan venäjältä.

Mikähän se optimaalinen tulos edes olisi tässä Eaglen tapauksessa?
 
Taiwanissa otettu kinkkien sabotaasilaiva haltuun:


TAIWANINSALMESSA katkesi tiistaina merenalainen tietoliikennekaapeli, Taiwanin digiasioiden ministeriö kertoi. Taiwan on ottanut haltuunsa vaurioalueella liikkuneen rahtialuksen.

Katkennut kaapeli kulkee Taiwanin saaren ja Taiwaniin kuuluvan Peskadorien saariston välillä.

Taiwanin viranomaiset ovat aloittaneet tutkinnan siitä, oliko kaapelin katkeamisessa kyse tarkoituksellisesta sabotaasista vai vahingosta.

Takavarikoitu rahtialus on rekisteröity Togon lipun alla, mutta sen kahdeksan hengen miehistö on Kiinan kansalaisia. Taiwanin rannikkovartioston mukaan aluksen rahoitus on myös peräisin Kiinasta. Laiva on saatettu satamaan Taiwaniin.
 
Sinne meni mahdolliset korvaukset.

Eagle S poistuu Suomesta

Eagle S poistuu Suomesta​

Perusteita säiliöaluksen takavarikoinnin jatkamiselle ei enää ole.
Pakoitteiden alainen bensakaan ei näytä olevan ongelma. On tämä kyllä yhtä pelle showta koko meininki.

– Tullin selvityksen mukaan aluksen lastina oleva lyijytön bensiini ja diesel luokitellaan Venäjän pakotteiden alaisiksi tuotteiksi. Kyseessä ei kuitenkaan ole ollut sektoripakoteasetuksen mukainen tuonti, siirto tai kuljetus.
 
– Tullin selvityksen mukaan aluksen lastina oleva lyijytön bensiini ja diesel luokitellaan Venäjän pakotteiden alaisiksi tuotteiksi. Kyseessä ei kuitenkaan ole ollut sektoripakoteasetuksen mukainen tuonti, siirto tai kuljetus.
Mitä helvettiä tuokin tarkoittaa? Laivalla ei tuoda, kuljeteta eikä siirretä sitä bensaa?
 
Pakoitteiden alainen bensakaan ei näytä olevan ongelma. On tämä kyllä yhtä pelle showta koko meininki.

– Tullin selvityksen mukaan aluksen lastina oleva lyijytön bensiini ja diesel luokitellaan Venäjän pakotteiden alaisiksi tuotteiksi. Kyseessä ei kuitenkaan ole ollut sektoripakoteasetuksen mukainen tuonti, siirto tai kuljetus.
Lähtö- ja kohdemaat kait tuossa merkkaavat. Eli alus kuitenkin pysäytettiin kansainvälisellä merialueella, siellä saa pakotteidenmukaista kamaa roudata. Etenkin mikäli lähtyksen vastaanottava maa ei kuulu pakotteiden piiriin sanotaan vaikkapa EU- maahan.
 
Meni niinkuin arvelinkin, miehistö "maksaa" korvaukset. Eli venäjä palkkaa nyt sitten reilummin merimiehiä hommiin, aika helppo diili kieltämättä istua pari vuotta linnassa ja tienata satojatuhansia. Tai mitä nyt maksavatkin.
 
Mitä helvettiä tuokin tarkoittaa? Laivalla ei tuoda, kuljeteta eikä siirretä sitä bensaa?
Asianajan mukaan laiva kaapattiin kansainväliseltä aluleeta ja luultavasti laivan lastin ostomaa ei ole hyväksynyt poliittista päätöstä pakotteista.
=> Tullin mukaan lasti ei kuulu sille.
Nimenomaan sinne meni varustamon taskuun Suomen korvaukset ansionmenetyksestä ja vapaudenriistosta. Eiköhän tuo Hermanni haasta Suomen valtion oikeuteen ja voittaa takuuvarmasti.
Pelkään pahoin, että olet oikeassa. Takavarikkoa vaatineet näyttivät luopuvan takavarikkovaatimuksistaan, koska arvelivat? että kulut eivät peitä laivasta saatavia tuottoja,`( jos edes voittavat?) Oliko asianajanmukaan muistaakseni kulut n.70.000€/päivä =>65päivää *70.000=4.550.000€
Arvellaan oikeudenkäynnin voivan kestää jopa 5-vuotta. Lakimiehet kiittänevät, Hermannikin saattaa päästä pikkurahan puutteesta (jos sellaista edes oli).

Poliisi päätti tutkinnan lopettamisesta laivan osalta sen tultuta valmiikis ja miehistöstäkin enää on kolme henkilöä maastapoistumiskiellossa (8-epäillään? edelleen). Ei niiltä merimielitä hirveitä euroja saane, vaikka saisivat todistettua syyllisyyden. Näin pitkä aika antaa syyn epäillä, että näytön saannissa ongelmia?
 
Mitä helvettiä tuokin tarkoittaa? Laivalla ei tuoda, kuljeteta eikä siirretä sitä bensaa?

Voin suomentaa:

Venäjä käyttää Suomea ja EU:ta lattialuutuna tuttuun tapaan, mutta keksimme tämän juridisen diipadaapatermin jotta meillä on jotain mihin vedota kun päätämme olla tekemättä asialle yhtään mitään. :geek:
Tuo tarkoittaa vain sitä, mikä on eri sanoin kerrottu jo aiemmin: bensa ei riko pakotteita, koska alus tuli Suomeen viranomaisen käskystä. Tietysti se oli mainiota pr:ää tullilta heti tuoreeltaan lehdistötilaisuudessa mainita havaitusta pakotteiden vastaisesta lastista. Nautin siitä. :giggle:

Tosin eipä sillä edes väliä, rikkoiko alus pakotteita koska se kuitenkin rikkoi kaapeleita. Suora terrorismi on kertaluokkia vakavampaa kuin sanktioiden kiertäminen olisi. Outoa on, ettei koko paskapurtiloa napattu etumaksuksi ja kiusaksi. Kummaa poliittisen tahdon puutetta sen jälkeen kun hyvin poikkeuksellisen aloitteellisesti alus otettiin haltuun. Lähinnä vaivaahan moisesta kai olisi, mutta olisi se nyt edes jonkinlainen viesti.
 
Menköön tänne, en oikein löytäny parempaa ketjua. Kyseessä siis Venäjän ja USA:n nykyjohdon yhteishankkeesta, jonka seurauksena Nordstream 2 kaivettaisiin haudasta.

"Bildin mukaan yhdysvaltalaiset toimisivat välittäjinä, joiden käsissä Nord Stream 2 -putken venäläiskaasu pestäisiin kelpoiseksi Euroopan markkinoille.
....
"Nyt Bild sanoo, että vihreän vedyn kuljetukseen kunnostettaisiin Nord Stream 1 -putki. Kummankin putken lähtöpää nykyisellään on Venäjällä."
"Hankkeiden toteutuminen vaatisi sen, että Ukrainaan syntyisi rauha. Tanska on näyttänyt jo vihreää valoa putkien korjaamiselle."

Lehdet: Trumpin ja Putinin taustajoukot herättelevät Nord Stream 2 -putkea henkiin, ja asia voi koskea myös Suomea

 
Menköön tänne, en oikein löytäny parempaa ketjua. Kyseessä siis Venäjän ja USA:n nykyjohdon yhteishankkeesta, jonka seurauksena Nordstream 2 kaivettaisiin haudasta.

"Bildin mukaan yhdysvaltalaiset toimisivat välittäjinä, joiden käsissä Nord Stream 2 -putken venäläiskaasu pestäisiin kelpoiseksi Euroopan markkinoille.
....
"Nyt Bild sanoo, että vihreän vedyn kuljetukseen kunnostettaisiin Nord Stream 1 -putki. Kummankin putken lähtöpää nykyisellään on Venäjällä."
"Hankkeiden toteutuminen vaatisi sen, että Ukrainaan syntyisi rauha. Tanska on näyttänyt jo vihreää valoa putkien korjaamiselle."

Lehdet: Trumpin ja Putinin taustajoukot herättelevät Nord Stream 2 -putkea henkiin, ja asia voi koskea myös Suomea

Aika selväksi on käynyt, että USA poistaa Trumpin kaudella Venäjä-pakotteita ja alkaa aktiivisesti tehdä taloudellista yhteistyötä Venäjän kanssa. Toi putki voi olla vielä liian hapokas, koska se ei ole pelkästään USA:n päätäntävallassa, mutta muuten kahdenvälinen kauppa lähtee mielestäni jo lähes varmasti käyntiin.

Eurooppa peesaa jenkkejä varmaan melko nopeasti. Semmosta se raha on aina ollut.

Joku näennäinen rauha riittää, USA:ssa ei välttämättä tarvita edes sitä, mutta Euroopassa tämä varmaan sentään vaaditaan.
 
Menköön tänne, en oikein löytäny parempaa ketjua. Kyseessä siis Venäjän ja USA:n nykyjohdon yhteishankkeesta, jonka seurauksena Nordstream 2 kaivettaisiin haudasta.

"Bildin mukaan yhdysvaltalaiset toimisivat välittäjinä, joiden käsissä Nord Stream 2 -putken venäläiskaasu pestäisiin kelpoiseksi Euroopan markkinoille.
....
"Nyt Bild sanoo, että vihreän vedyn kuljetukseen kunnostettaisiin Nord Stream 1 -putki. Kummankin putken lähtöpää nykyisellään on Venäjällä."
"Hankkeiden toteutuminen vaatisi sen, että Ukrainaan syntyisi rauha. Tanska on näyttänyt jo vihreää valoa putkien korjaamiselle."

Lehdet: Trumpin ja Putinin taustajoukot herättelevät Nord Stream 2 -putkea henkiin, ja asia voi koskea myös Suomea

Yhdysvalloilla meneillään speedrun Venäjän talouden elvytyksestä?

Mahtaa kylmän sodan aikaiset jermut kääntyä haudassaan. Venäjän talous romahduspisteessä kunnes kaveri Trump tulee ja pelastaa.

Jos EU:lla olisi pallit niin tähän luonnollisesti vastattaisiin että hanat pysyy kiinni vaikka putket korjattaisiin. Mutta taitaa olla turha toivo.

Edit: Suomi ja Ruotsi voisi alkaa varautua ostamalla pari varjolaivaa ja naarailla tuon poikki pari kertaa vuodessa. Potut pottuina.
 
Yhdysvalloilla meneillään speedrun Venäjän talouden elvytyksestä?

Mahtaa kylmän sodan aikaiset jermut kääntyä haudassaan. Venäjän talous romahduspisteessä kunnes kaveri Trump tulee ja pelastaa.

Jos EU:lla olisi pallit niin tähän luonnollisesti vastattaisiin että hanat pysyy kiinni vaikka putket korjattaisiin. Mutta taitaa olla turha toivo.

Edit: Suomi ja Ruotsi voisi alkaa varautua ostamalla pari varjolaivaa ja naarailla tuon poikki pari kertaa vuodessa. Potut pottuina.
En kyllä ymmärrä miksi jenkit haluaa kylmänsodan aikaisen vihollisensa näin kovasti pelastaa. Nyt olisi ollut tilaisuus tiputtaa se ihan polvilleen taloudellisesti & sotilaallisesti hyvin pienellä panostuksella.
 
En kyllä ymmärrä miksi jenkit haluaa kylmänsodan aikaisen vihollisensa näin kovasti pelastaa. Nyt olisi ollut tilaisuus tiputtaa se ihan polvilleen taloudellisesti & sotilaallisesti hyvin pienellä panostuksella.
Trump mahtaa olla jotakin velkaa ryssänmaalle ja nyt on maksun aika. Vähän sille alkaa vaikuttaa.
 
Trump mahtaa olla jotakin velkaa ryssänmaalle ja nyt on maksun aika. Vähän sille alkaa vaikuttaa.
Hyvin mahdollista ja varmaan se järkevin selitys. Liekköhän siellä on jotain millä voivat kiristää, kun muutehan voisi vaan haistattaa pitkät kun vika kausi kuitenkin menossa. Onneksi republikaaneista on kuulunut vastustusta. Toisaalta trumpetin hallinnolla on kyllä niin paljon valtaa ettei hyvältä näytä Euroopan kannalta.

Gotlannissakin jo sabotoitu vedenjakelua, niin olisi aika herätä ruususen unesta to myöntää faktat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 768
Viestejä
4 662 906
Jäsenet
76 500
Uusin jäsen
Ribali

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom