• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Merenalaisten sähkö -ja tietoliikennekaapeleiden vauriot Itämerellä

Taas on vissiin Trump puukottomassa liittolaisia selkään ja sanonut että Venäjä on syytön kaapeleiden katkomisiin.

"Aluksen miehistöä epäiltiin törkeästä tuhotyöstä. Syyttäjä Mats Ljungqvistin mukaan asiassa ei enää epäillä rikosta.


Kaapelin katkeamiseen vaikuttivat sääolosuhteet, huono merimiestaito sekä varustepuutteet."


Vittu mitä paskaa.

 
Jos foliohattuilisi, niin voisi ihmetellä miten Trumpetin presidenttiyden jälkeen on lisääntyneet nämä ajatukset siitä, että ei venäjää sovi syytellä, että vahinkoja ovatten.
Ei Ruotsalaiset uskalla tehdä mitään. Tällä kertaa sentään uskalsivat nousta laivaan. Edellisellä kerralla kun Trump ei ollut presidentti, niin eivät uskaltaneet edes nousta laivaan. Nythän Trump oli jo presidentti kun nousivat laivaan. En siis näe miten nyt ei uskallettaisi tehdä mitään kun Trump on presidentti.
 
Vezhen on tanskan vesillä näköjään. Silver Dania jumittaa murmanskissa näinkin pitkään, sen jälkeen kun vapautettiin. Eagle S porvoon vesillä, vaatineen edelleen korjauksia ennenkun saa jatkaa matkaa.

Ainakaan uutisissa en ole huomannut että ketään tai mitään näistä ei olisi vaadittu mihinkään korvauksiin "vahingoista"
 
Vezhen on tanskan vesillä näköjään. Silver Dania jumittaa murmanskissa näinkin pitkään, sen jälkeen kun vapautettiin. Eagle S porvoon vesillä, vaatineen edelleen korjauksia ennenkun saa jatkaa matkaa.

Ainakaan uutisissa en ole huomannut että ketään tai mitään näistä ei olisi vaadittu mihinkään korvauksiin "vahingoista"
Samaa ihmettelin itsekin, eikö nyt pitäisi ainakin korjaus- ja vahingonkorvausrahat saada varustamolta/vakuutusyhtiöltä ensin ennenkuin päästetään laiva matkaan?
 
Vezhen on tanskan vesillä näköjään. Silver Dania jumittaa murmanskissa näinkin pitkään, sen jälkeen kun vapautettiin. Eagle S porvoon vesillä, vaatineen edelleen korjauksia ennenkun saa jatkaa matkaa.

Ainakaan uutisissa en ole huomannut että ketään tai mitään näistä ei olisi vaadittu mihinkään korvauksiin "vahingoista"
Vahingonkorvausvaateiden osalta varmaan odotellaan Poliisin esitutkinnan valmistumista. Sen lopputuloksesta riippuu, meneekö asia yleisen syyttäjän ajamana rikosasiana oikeuteen, vai pitääkö vahingon kärsijöiden ajaa asiaa mahdollisesti itse siviilikanteena. Samoin esitutkinnasta varmasti joka tapauksessa irtoaa asian kannalta merkityksellistä tietoa, vaikkei rikostuomioon johtaisikaan.

Korjauskulutkaan eivät ole vielä selvillä ja alus on vakuustakavarikossa, joten sikäli ei ole myöskään mitään erityistä kiirettä saada asiaa vielä keskeneräisenä oikeuteen.
 
Samaa ihmettelin itsekin, eikö nyt pitäisi ainakin korjaus- ja vahingonkorvausrahat saada varustamolta/vakuutusyhtiöltä ensin ennenkuin päästetään laiva matkaan?

No luulisi ainakin. Mitä Eagle S, niin jotainhan siinä taidettiin selitellä että huono merimiestaito, vahinko jne. Vaikka asiantuntijatkin sanoo ettei sitä voi olla huomaamatta että ankkuri on pohjasssa sata kilsaa.

Niin tai näin, jos vahinko on aiheutettu, niin korvaus pitäisi tulla. Kuten missä muussakin vahinkotapauksessa oli sitten maalla, merellä tai ilmassa..

Samaa ihmettelin itsekin, eikö nyt pitäisi ainakin korjaus- ja vahingonkorvausrahat saada varustamolta/vakuutusyhtiöltä ensin ennenkuin päästetään laiva matkaan?
@oongee

Edit: luulin jotenkin että Eagle olisi jo vapautettu, mutta hyvä jos ei ole.

(miten vittuu nää lainaukset toimii nykyään)
 
Viimeksi muokattu:
Jos foliohattuilisi, niin voisi ihmetellä miten Trumpetin presidenttiyden jälkeen on lisääntyneet nämä ajatukset siitä, että ei venäjää sovi syytellä, että vahinkoja ovatten.
No kyllähän tässä selvästi jostain suunnasta sanellaan, että nyt ei sovi syytellä tahallisista tuhotöistä. Se onkin sitten vaikeampi kysymys kuka ja miksi.

Ruotsikin mukamas viikossa sai tällaisen miljoonavahingon tutkimuksen valmiiksi ja totesivat suoraan vahingoksi. Aukottomia todisteita on toki vaikea löytää, mutta ei tämä lainkaan normaalilta toiminnalta vaikuta.

Ensinnäkin tällaisissa tutkimuksissa kestää yleensä vähintään kuukausia ennen kuin lopputulema julkaistaan ja syylliset todetaan. Toisekseen jokainen asiantuntija on yksiselitteisesti sanonut, että tällainen vahinko ei ole mahdollinen eikä voisi tapahtua huomaamatta. Pelkästään ankkurissa on kolminkertainen varmistus ja sen raahaaminen vaikuttaa aluksen kulkuun todella rankasti. Ja sekään ei tietenkään ole yhtään merkillistä että näitä vahinkoja on alkanut sattumaan harva se viikko.

Ja vaikka olisi vahingosta kyse, niin päästettäisiinkö normaalisti alus matkaan näin nopeasti, vaikka korvauksista ei ole mitään takeita?
 
HS uutisoi, että venäläiset korjaavat paraikaa kahta Pietarin ja Kaliningradin välistä kaapeliaan Suomenlahdella Suomen talousvyöhykkeellä:


Artikkelissa ei oteta kantaa siihen, kuka tai mikä nämä Venäjän kaapelit on rikkonut. Tieto näiden kaapeleiden vaurioitumisesta on saatu 26.12.2024, joten ajankohta osuisi aika hyvin Eagle S -tapaukseen.

Venäläisen Sivuch-korjausaluksen tämän hetkinen sijainti näyttää olevan samalla tienoolla, missä Eagle S liikkui Estlink 2 -kaapelin katkaistessaan. Korjausaluksen seurassa on Suomen Turva ja Alankomaiden NATO WARSHIP F803.


Olettaisin, että kyse on Baltika-kaapelista, mutta artikkelissa ei oteta kantaa siihen: Submarine Cable Map
 
Viimeksi muokattu:
HS uutisoi, että venäläiset korjaavat paraikaa kahta Pietarin ja Kaliningradin välistä kaapeliaan Suomenlahdella Suomen talousvyöhykkeellä:


Artikkelissa ei oteta kantaa siihen, kuka tai mikä nämä Venäjän kaapelit on rikkonut. Tieto näiden kaapeleiden vaurioitumisesta on saatu 26.12.2024, joten ajankohta osuisi aika hyvin Eagle S -tapaukseen.

Venäläisen Sivuch-korjausaluksen tämän hetkinen sijainti näyttää olevan samalla tienoolla, missä Eagle S liikkui Estlink 2 -kaapelin katkaistessaan. Korjausaluksen seurassa on Suomen Turva ja Alankomaiden NATO WARSHIP F803.


Olettaisin, että kyse on Baltika-kaapelista, mutta artikkelissa ei oteta kantaa siihen: Submarine Cable Map


OT:na näiden alusten seuraaminen kartalta on vähän koukuttavaa, vaikka vakavista asioista puhutaan :)
 
OT:na näiden alusten seuraaminen kartalta on vähän koukuttavaa, vaikka vakavista asioista puhutaan :)
Vilpitön ja vähän tyhmäkin kysymys, mutta mikä siinä koukuttaa? Minä en ole koskaan ymmärtänyt viehätystä noiden tarkkailussa. Voi olla että en nyt hoksaa jotain, mutta lähinnä tulee mieleen se kuuluisan maalin kuivumisen seuraaminen.
 
Vilpitön ja vähän tyhmäkin kysymys, mutta mikä siinä koukuttaa? Minä en ole koskaan ymmärtänyt viehätystä noiden tarkkailussa. Voi olla että en nyt hoksaa jotain, mutta lähinnä tulee mieleen se kuuluisan maalin kuivumisen seuraaminen.

Ei huolta, tätä ilmenee vain silloin kun jotain on tekeillä tai meneillä. Sitten unohtuu laivojen kyttäämiset, kunnes seuraavan kerran uutta ilmenee. Välillä tulee vilkaistua mitä on missäkin, eikä siihen montaa minuuttia mene.
 
Vilpitön ja vähän tyhmäkin kysymys, mutta mikä siinä koukuttaa? Minä en ole koskaan ymmärtänyt viehätystä noiden tarkkailussa. Voi olla että en nyt hoksaa jotain, mutta lähinnä tulee mieleen se kuuluisan maalin kuivumisen seuraaminen.
Minä viehätyin pitkästä aikaa vartiksi vahtaamaan vesselfinderin karttaa. Oli jännää katsoa kuinka älyttömän paljon Atlantilla ja muilla merillä oli aluksia, ja miten Afrikan eteläkärkeen ahtautuva alusvirta näyttää "venturi-ilmiöltä". Huippuvuorilla on huomattavasti muuta maailmaa hiljaisempaa, mutta jotkut sielläkin paraikaa seilaavat.

Itämeri tuli klikkailtua miinaharavan tapaan. Leikin, että miinoja ovat ne alukset, joiden kyydissä olen joskus matkustanut. Muutamia osumia tuli. Norjan vuonoistakin bongasin tuttuja yhteysaluksia, esim. ysärin ro-ro Ivar Aasenin.

Hangon lounaispuolella painaa Silja Symphony. Tiedoista voi kurkata, että esim. nopeus on 16,7 kn ja syväys 7,1 m. Leppoisa +1 C, 6,9 m/s ja merkitsevä aallonkorkeus 0,9 m. Vuosiyhteenvedoista näkee, että Symphonyn ensimmäisen koronavuoden (2020) keskinopeus oli vain 15,1 kn vs. 15,4 - 15,5 kn 2021-2024. Satamakäyntejäkin silloin vain 130 kpl vs. 354-364 kpl 2022-2024.

On paljon mielenkiintoisempaa etsiä tuttuja aluksia, seurata yhdellä silmäyksellä koko maailman alusvilinää, kauhistella aallonkorkeuksia ja tutkia alusten kuvia/tietoja kuin seurata maalin kuivumista.

Kaapelinkatkomisiin liittyen löytyi sieltä Alankomaiden NATO-paattikin vahtimassa Sivuchia, joka juuri korjannee Rostelecomin Baltika-kaapelia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 543
Viestejä
4 630 595
Jäsenet
76 047
Uusin jäsen
jimik

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom