• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Merenalaisten sähkö -ja tietoliikennekaapeleiden vauriot Itämerellä

Siis omasta mielestäni on varsin ilmeistä (ei tosin ainakaan vielä todistettua), että tämä oli tahallinen teko niin kuin edellisetkin tapaukset ja motiivitkin varsin helposti keksittävissä. Tosin Venäjän lisäksi en sulkisi pois näissä myöskään Kiinan osallisuutta tapahtumiin.
Kaikki on tietysti teoriassa mahdollista, mutta oikeusvaltiossa se menee niin, että pitää pystyä todistamaan ja jos se uskottava epäilys löytyy, niin ilman tunnustamista
tuomitaan syytetyn eduksi => Tässä on vielä mahdollista, että maksamme kulut ja kapteeni saa jonkun sakon tai ehdollisen eli tahallisuutta ei voida osoittaa.
Merilaki kaipaisi kyllä tarkennuksia, miten kaapelirikkojen kohdalla toimitaan. Mikä on kaapelin laskijan velvollisuus suojata kaapelinsa ja missä tapauksissa menee rikkojan piikkiin. Ankkurointia tarvitaan ja kuten tiedät ne eivät aivan heti välttämättä tartu. Tarvitsemme merenkulkua ja ton lain laatimisen aikana ei edes ollut noita kaapeleita. Virolaiset jo esittivätkin kaapelin kaivua niin, ettei ketjut riko. Siitä seuraa kuulemma jäähdytysongelma eli siirtokyky ei olisi enää niin suuri, koska kaapeli lämpiää liikaa.
Muuten Ylen mukaan Elisan 2-kaapelia on jo korjattu. => Upottamien vs kaapelinkorjauskulut olleen hankalayhtälö laskea (kumpi tulee halvemmaksi).

Täällä on vain välillä ollut sellaisia väitteitä (maallikoilta täysin ymmärrettäviä), joita olen halunnut oikoa tai tuoda omia arvioita joidenkin asioiden vaikutuksista kun alalla olen melko kauan ollut.
Arvioitahan tässä asiallisesti keskustelemaan haluavatkin joutuvat esittämään.
Kun olet alalla, niin kiinnostaa tietää miksi uskot? että toi täyteen lastatun konttilaivan kapteeni laskisi ankkurin myrskyssä tahallaan ja vaarantaisi laivansa. Kuten tiedät laiva kaatuu kun se kallistuu yli sivupainopisteensä.
Siinä oli kontit satamassa otetussa kuvassa pahasti ulkona eli on kallistunut varmasti paljon, jotta kontit noin lähtee liikkeelle.
En ole merenkulkija, mutta noi voima-asiat on ehkä paremmin hallussa. Siksi tää kiinnostaa teknisessä mielessäkin.

Eagle S tuskin oli ankkurinsa tarttuessa oikeasti vaarassa, joten sen osalta tahallisuus teoriassa "uskottavampi".

Asianajajan ammatillisesta osaamisesta en osaa sanoa mitään, mutta näkemäni ja kuulemani perusteella en kyllä itse palkkaisi jos olisin kusessa.
En ehkä minäkään, mutta voi olla hyvinkin pätevä ja saa tästä voittaessaan hyvää mainosta itselleen Merioikeuteen liittyvissä asioissa sekä käytös voi olla ihan harkittukin. Veikkaan, että keskustellaan (tulee mies tutuksi) selkeästi enemmän kuin jos olis perinteinen "kuivasti" vastaileva asianajaja.

Rahahemmoja kiinnostaa yleensä pääasissa vain tulos. Uskon, että kauppaa Venäjän kanssa tullaan jatkamaan tulevaisuudessa, myös länsivaltojen toimestakin.
Itse toivoisin, että Suomelahdella liikkuisivat paremmat laivat.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka sullakaan ei ole mitään näyttöä tähän ketjun osalta, että Venäjä olisi "tilannut ongelmat" Kaasuputkien räjäytystä saksalainen ja Usalainen lehti pitää Ukrainalaisten tekona.
Nord Streamien tuhoamista ei kannata käyttää minään vertailukohtana näille muille - ketjun aiheen mukaisille - tapauksille. Näissä on suurelta osin ihan eri intressit, eli tietysti Itämeren valtiot (ja ylipäänsä rauhanomaiset valtiot) haluaisivat pitää oman ja keskinäisen infransa kunnossa. Sähkönsiirtoyhteys Suomen ja Viron välillä, datakaapelit Suomen/Ruotsin/Viron/Latvian/Liettuan/Saksan jne välillä, Suomen ja Baltian maakaasuverkkoja yhdistävä putki jne. ovat kohteita joiden sabotoimiseen on intressi ensisijaisesti Venäjällä, kenties jollain muulla, mutta ei ainakaan millään sivistysmaalla. Tätä infraa tarvitsee Suomi, Ruotsi ja moni muu asiallinen taho.

Nord Stream-putkisto taas oli osa Venäjän energia-asetta ja sitä kaipaamaan jäi Venäjä sekä ehkä muutama saksalainen(tai nimiä mainitsematta jokunen muukin eurooppalainen) jotka olisivat sen avulla voineet lypsää venäläistä rahaa tai kerätä sisäpoliittista etua.
 
Tässä on vielä mahdollista, että maksamme kulut ja kapteeni saa jonkun sakon tai ehdollisen eli tahallisuutta ei voida osoittaa.

Kun olet alalla, niin kiinnostaa tietää miksi uskot? että toi täyteen lastatun konttilaivan kapteeni laskisi ankkurin myrskyssä tahallaan ja vaarantaisi laivansa. Kuten tiedät laiva kaatuu kun se kallistuu yli sivupainopisteensä.
Siinä oli kontit satamassa otetussa kuvassa pahasti ulkona eli on kallistunut varmasti paljon, jotta kontit noin lähtee liikkeelle.
En ole merenkulkija, mutta noi voima-asiat on ehkä paremmin hallussa. Siksi tää kiinnostaa teknisessä mielessäkin.

Eagle S tuskin oli ankkurinsa tarttuessa oikeasti vaarassa, joten sen osalta tahallisuus teoriassa "uskottavampi".
Siitä samaa mieltä, että hyvinkin lopputulos voi olla tuo, mutta se ei silti oman pääni sisällä todennäköisesti muuttaisi tapahtunutta vahingoksi. Ennemminkin melkoiset todisteet pitäisi lyödä kasaan, jotta voisi vakuuttaa minut vahingosta.

En usko, että Venäjän ja/tai Kiinan kanssa olisi kyseessä kapteenin oma valinta, jonka hän voisi halutessaan jättää tekemättä.
Toisaalta myöskään en näe tuota välttämättä niin vaarallisena alukselle. En tosin haluaisi olla keulakannella laskemassa ankkuria matkavauhdissa. Suurin riski lienee tuossa hetkessä keulassa olevan miehistön kannalta.
Toki mielummin itse ajaisin ankkuri pohjassa tankkerilla kuin konttilaivalla, jossa painopiste on luonnollisesti korkeammalla, jolloin niin alkuvakavuus kuin dynaaminen vakavuuskin on heikompi eikä laiva kestä niin suuria kallistuskulmia kuin matalammalla painopisteellä olevat alukset.

Newnew Polar Bear ajoi noin 11 solmun (20km/h) nopeudella Suomenlahden poikki ja kaasuputken kohdalla nopeus tippui kait vähän noin 9 solmuun. Aluksen massa voi suurimmillaan olla n. 24 000tonnia ja kun ankkuri johonkin nappaa 11solmun nopeudessa kiinni ja tuo massa haluaa jatkaa eteenpäin niin uskoisin, että monta heikkoa lenkkiä löytyy ennen kuin se alkaisi alusta kaatamaan ja näinhän siinä taisi käydäkin kun ankkuri katkesi.

Käsittääkseni kuva, jossa kontti pinot olivat kaatuneet on otettu myöhemmin kun alus saapui 22. lokakuuta Arkangelskin satamaan Venäjällä sen jälkeen kun se oli siinä välissä käynyt Pietarissa konttiterminaalissa. Tällöin tuo kaatunut konttipino ei liittyne tuohon tapaukseen mitenkään.

1736192435217.png
 
Viimeksi muokattu:
...Mikä on kaapelin laskijan velvollisuus suojata kaapelinsa ja missä tapauksissa menee rikkojan piikkiin. Ankkurointia tarvitaan ja kuten tiedät ne eivät aivan heti välttämättä tartu. Tarvitsemme merenkulkua ja ton lain laatimisen aikana ei edes ollut noita kaapeleita...

Eivät aivan heti välttämättä tartu? Jos ankkuria lasketaan tarkoituksena pitää alusta paikallaan, ei sillä ajeta 12 solmun nopeudella. Jos se ankkuri pudotetaan jotta se auttaisi aluksen pysäytyksessä, ei samalla jatketa täydellä kaasulla neljän tunnin ajan. Kyllä nämä meriselitykset ovat aikasta heikolla pohjalla.

Laitoit myös aikaisemmin videoita epäonnistuneista ankkureiden laskemisesta. Näissä oli nimenomaan kyse ankkurin laskemisesta ei normaalista merenkäynnistä. Ja kuten myös videoista huomasit, jarrujen pettäessä ja ankkurin lähtiessä liikkeelle, sen vauhti ei pysähdy itsestään. Jos se ankkuri lähtee liikkeelle omalla massallaan (vaikkapa 20t), niin se ei kyllä pysähdy enää sen jälkeen, kun se on vetänyt mukanaan kymmeniä tonneja kettinkiä mukanaan, vaan se lähtee kaikki kerralla sinne meren pohjaan. Ankkurin puuttuminen ketjun noston yhteydessä kertoo, että se on tarkoituksella laskettu ja jarrut / stopparit laitettu kireälle sen jälkeen, kun se ankkuri on sinne merenpohjaan laskettu.


En ehkä minäkään, mutta voi olla hyvinkin pätevä ja saa tästä voittaessaan hyvää mainosta itselleen Merioikeuteen liittyvissä asioissa sekä käytös voi olla ihan harkittukin. Veikkaan, että keskustellaan (tulee mies tutuksi) selkeästi enemmän kuin jos olis perinteinen "kuivasti" vastaileva asianajaja.

Voihan tuo ollakin pätevä. Tosin työhistoria ei oikein vakuuta. Ollut uransa alun kolme ensimmäistä "työpaikkaa" osakkaana eri firmoissa. Eli ovat olleet ostettuja työpaikkoja. Osakkaan pihalle saaminen on työläs prosessi, mutta silti ovat tästä sankarista halunneet päästä eroon ja ostaneet muutaman vuoden sisällä osakkaan pihalle firman toiminnasta. Sitten on vähän aikaan käyty jonkin firman palkkalistoillakin, kunnes sieltäkin on näytetty ovea. Lopulta päättänyt työllistää itsensä toiminimellä. Tällöin kaikki liikevaihto näkyy henkilökohtaisessa verotuksessa. Toiminimellä harvemmin tehdään suurempaa bisnestä.

Ei myöskään vakuuta se, että "yritystä" vedetään kerrostaloasunnosta käsin tai se että wordpressillä tehdyt kotisivut pyörivät DYNDNS:sän päässä olevalla yksityisessä IP osoitteessa. IP paikannuksen perusteella mahdollisesti tämä palvelin on jopa sankarin omassa kotona yrityksen tiloissa.
 
Ankkurointia tarvitaan ja kuten tiedät ne eivät aivan heti välttämättä tartu.

Ei se ankkuri varmaan 12 solmun vauhdissa välttämättä heti tartukkaan. Ja jos ankkurointia harrastetaan sen pääasiallisessa käyttötarkoituksessa, eli pyritään pysymään paikalaan, niin nuo merenalaiset kaapelit on merkattu merikarttoihin aika tarkasti juuri siitä syystä että niitten läheisyyteen ei vahingossa ankkuroitaisi, josko se ankkuri ei välttämäti heti tartu...

Jännä myös että miten näitä kaapelirikkoja on ruvennut ilmenemään tässä vasta viimevuosina, kun tuossa on kuitenkin suomenlahdella ollut noita kaapeleita jo aika pitkään ja samalla siinä on suhannut valtavasti kaikenlaista laivaliikennettä...
 
Ei se ankkuri varmaan 12 solmun vauhdissa välttämättä heti tartukkaan. Ja jos ankkurointia harrastetaan sen pääasiallisessa käyttötarkoituksessa, eli pyritään pysymään paikalaan, niin nuo merenalaiset kaapelit on merkattu merikarttoihin aika tarkasti juuri siitä syystä että niitten läheisyyteen ei vahingossa ankkuroitaisi, josko se ankkuri ei välttämäti heti tartu...

Jännä myös että miten näitä kaapelirikkoja on ruvennut ilmenemään tässä vasta viimevuosina, kun tuossa on kuitenkin suomenlahdella ollut noita kaapeleita jo aika pitkään ja samalla siinä on suhannut valtavasti kaikenlaista laivaliikennettä...
Juuri näin. Jos tarkoitus on ankkuroida alus se aloitetaan keula tuulen suuntaan paikallaan tai pienellä liikkeellä taaksepäin. Alueen soveltuvuus varmistetaan ensin kartoista välttäen kovat kallio pohjat tai kaapelialueet.
Kettinkiä lasketaan yleensä 3-4 kertaa veden syvyyttä vastaava määrä (keli, pohjan laatu, veden syvyys jne huomioiden) eli 50m syvyisessä vedessä saisi kettinkiä laskea 200metriä, jotta ankkurin voisi olettaa pitävän alusta paikallaan (sään vaikutuksista). Pitkä kettinki ja sen massa vaimentavat itse ankkuriin kohdistuvaa nykimistä.
Jos kettinkiä on liian vähän niin ankkurin varren ja pohjan tason välinen kulma kasvaa. Varren kuuluisi olla pohjan kanssa samassa tasossa, jolloin veto tulisi pohjan suuntaisesti ja ankkuri kaivautuisi maahan. Mikäli kulma kasvaa niin esimerkiksi 20° kulma ankkurin varren ja pohjan välillä voi aiheuttaa jo 35% heikennyksen ankkurin pitoon ja kulman kasvaessa suuremmaksi lähtee ankkuri jo nousemaan pohjasta.
 
Eipä tämä tahallisuus kysymys jäänyt viikonloppuna ainakaan venäjä valtion virallisella tv-kanavalla epäselväksi. Ilmeisesti siellä kaivaa mieltä kovimmin se että vielä ei ole venäjää syytetty virallisella tasolla eivätkä siten ole voineet asiaa hämmentää virallisesti. Ohjelmassa muutaman henkilön mukaan venäjän pitäisi kyntää Itämeren pohja kaapeleista tyhjäksi, provosoida länsi vastaamaan voimalla että saavat syyn aloittaa rähinä ja ottaa Baltian maat haltuun. No, kyllä siellä lopuksi joku kehoitti venäjää olemaan aliarvioimatta muiden maiden voimaa sekä lakata yliarvioimasta venäjän kykyjä kuten Ukrainan komipäiväinen sota on opettanut.

 
Nyt kun ankkuri on löytynyt, eiköhän tuo asianajajantekele kohta vaadi, että Suomen tulee palauttaa ja asentaa takaisin laivan keulalle tuo laivayhtiöltä laittomasti takavarikoitu omaisuuserä...
:rofl:
 
Kiva ankkuri: 4 metriä pitkä, 2,5 metriä leveä ja painoa 11 tonnia.
39-1404438677ff1a10cd82

Mikäli ketju on tuon laittamasi kuvan mukaisesti antautunut niin siinä tapauksessa tuo kääntölenkki (Swivel link) on antanut periksi. Tuon lenkin idea on siis mahdollistaa ankkurin pyöriminen ilman, että ketju lähtee kierteelle.

1736449495985.png
 
Kiva ankkuri: 4 metriä pitkä, 2,5 metriä leveä ja painoa 11 tonnia.
39-1404438677ff1a10cd82

Oli pienempi kun oletin. Laivan koon perusteella olisin odottanut 13-15t painavaksi.

Ensi yönä livutaan kyseisen aluksen ohi.
 

Jaaha, kiinalaiset hakee patenttia kaapelinkatkojalle.
Tarkennetaan sen verran, että kuten uutisessakin sanotaan, "patentti oli kehitetty vanhemman, vuonna 2009 Kiinan valtion meri-insinöörien patenttihakemuksen perusteella". Käytännössä tuossa oli siis kyse edelleenkehitetystä versiosta, joka perustui jo tuossa hakemusvaiheessa (vuonna 2020) yli 10v vanhaan tekniikkaan, mutta jolla oli jo silloin aikoinaan sama tarkoitus. Virallisesti tarkoitus selitettiin tietenkin vihollisen kaapeleiden katkaisemisella omalta alueelta.

Ja se että joku paikallisen yliopiston kehityshanke paljastuu tällä tavalla on sivuseikka ja tuntuu jopa jollakin tavalla hämäykseltä, sillä eivätköhän ne todelliset sotilaalliset hankkeet kuitenkin ole oikeasti taustalla salaisia, eikä niihin mitään tämän tyyppisiä patentteja haeta missään vaiheessa. Kiina nyt ei ole muutenkaan koskaan sellaisista muotoseikoista piitannut.
 
Uutisointia Naton toimenpiteistä Itämeren valvomiseksi ja sabotaasien (tai siis "vahinkojen") ehkäisemiseksi. Operaation nimeksi on valikoitunut "Baltic Sentry" ja se käsittää monentyyppistä valvontaa ja pelotetta, mutta kovinkaan tarkasti lukuja ei luonnollisestikaan haluta julkaista. Ei tässä täyttä suojaa voi saada, mutta ainakin nämä toimet nostavat kynnystä sekoilulle.

Nato vastaa kaapelirikkoihin – ryhtyy turvaamaan Itämerta muun muassa meridrooneilla

Sotilasliitto Nato julkisti tiistaina Helsingissä vastavetonsa Itämeren kaapelirikkoihin, joiden syyksi moni on epäillyt Venäjän sabotaasia ja hybridivaikuttamista. Uudessa Baltic Sentry -operaatiossa Itämerta partioidaan entistä enemmän sekä sotalaivoilla että sotilaallisilla ilma-aluksilla. Myös uusinta teknologiaa valjastetaan käyttöön.

”Niihin lukeutuu pieni laivue meridrooneja, jotka tarjoavat tehostettua valvontaa ja pelotetta”, Naton pääsihteeri Mark Rutte sanoi yhteisessä lehdistötilaisuudessa Itämeren Nato-kokouksen isäntien, presidentti Alexander Stubbin ja Viron pääministeri Kristen Michalin kanssa.

”Varsinainen toiminta on kansallista, yleinen koordinaatio kuuluu Natolle”, Stubb tiivisti.
---

Pääsihteeri Rutte ei halunnut kysyttäessä tarkentaa Naton valvontaoperaation kokoa tai alusten määrää muun muassa siksi, koska vastustajalle ei haluta antaa tarpeettomasti lisätietoa.

Naton alusten toimia Itämerellä koordinoidaan Saksan Rostockissa sijaitsevasta Naton merivoimien alaesikunnasta.
 
OffTopic mutta ovat kaapeleiden suhteen taiwanissa hereillä. Se miten itämeren tapauksia käsitellään voi luoda globaalit ennakkotapaukset.
Special monitoring zones would be established around undersea cables to prevent possible “gray zone” tactics by China, the Ministry of National Defense said yesterday.

The Shunxing-39, a Cameroon-flagged cargo vessel, on Monday last week allegedly damaged an undersea cable off northern Taiwan by dragging its anchor over it.
The ministry is aware of the possibility of a large-scale sabotage of undersea cables and has set up multiple networks to prevent a communications blackout, Colonel Lei Yung-chi (雷詠淇) said.
 
Siitä samaa mieltä, että hyvinkin lopputulos voi olla tuo, mutta se ei silti oman pääni sisällä todennäköisesti muuttaisi tapahtunutta vahingoksi. Ennemminkin melkoiset todisteet pitäisi lyödä kasaan, jotta voisi vakuuttaa minut vahingosta.

En usko, että Venäjän ja/tai Kiinan kanssa olisi kyseessä kapteenin oma valinta, jonka hän voisi halutessaan jättää tekemättä.
Toisaalta myöskään en näe tuota välttämättä niin vaarallisena alukselle. En tosin haluaisi olla keulakannella laskemassa ankkuria matkavauhdissa. Suurin riski lienee tuossa hetkessä keulassa olevan miehistön kannalta.
Toki mielummin itse ajaisin ankkuri pohjassa tankkerilla kuin konttilaivalla, jossa painopiste on luonnollisesti korkeammalla, jolloin niin alkuvakavuus kuin dynaaminen vakavuuskin on heikompi eikä laiva kestä niin suuria kallistuskulmia kuin matalammalla painopisteellä olevat alukset.

Newnew Polar Bear ajoi noin 11 solmun (20km/h) nopeudella Suomenlahden poikki ja kaasuputken kohdalla nopeus tippui kait vähän noin 9 solmuun. Aluksen massa voi suurimmillaan olla n. 24 000tonnia ja kun ankkuri johonkin nappaa 11solmun nopeudessa kiinni ja tuo massa haluaa jatkaa eteenpäin niin uskoisin, että monta heikkoa lenkkiä löytyy ennen kuin se alkaisi alusta kaatamaan ja näinhän siinä taisi käydäkin kun ankkuri katkesi.
Mä en vaan tässäkään usko, että Venäjällä olisi mitää järkeä lähteä riskeeraamaan konttien sisältämää lastia, kun heillä ollee puutetta monestakin asiasta.
Potkisivat vain itseään. Muilla mailla tai niiden kansalaisilla sitten enemmän intressejä. Mutta myrskyssä tehtynä hullun hommaa?

Tossa oliko merikapteeni kommentti, vastaa aikalailla näkemyksiäsi ilman politiikkaa. Noin olen itsekin ymmärtänyt.
Kommentoi tossa Eagle-S:n tapausta, mutta sopii tähän NewNew Pearin tapaukseenkin.

[lainaus]”Yleensä ankkuria laskemassa on muutama tai ainakin yksi miehistön jäsen sekä yksi perämies keulassa”, Winberg sanoo.
-Jos joku kuitenkin haluaisi luvatta laskea ankkurin, pystyisi hän Winbergin mukaan tekemään sen yksinkin.

-Ison laivan, kuten rahtilaivan ankkuria pitää avomerellä liikkuessa kiinni kolminkertainen varmistus, Winberg kertoo. Ensimmäinen niistä on jarru.
-”Siinä on mekaanisesti kiinni vedetty jarruhihna, joka pitää ankkuripelin ketjupyörää paikallaan, että se ei lähde pyörimään.”
-Toinen varmistus on yleensä niin sanottu ”karhu”, mekaaninen puristin ankkuriketjun ympärillä.
-Kolmanneksi ankkuria pitää paikallaan vielä pienempi kettinki tai vaijeri.

”Jotta avomerellä ankkuri lähtisi putoamaan, nämä kaikki kolme täytyy avata. Ei se vahingossa lähde sieltä”, Winberg painottaa.
- Jos nämä kaikki jostain syystä katkeavat, silloin ne ovat olleet viallisia tai väärin kiinnitettyjä.”

Avomerellä kaikki varmistukset pidetään kiinni.
-Kun laiva on matkalla avomereltä satamaan tai toisin päin, ankkuri kuitenkin jätetään jarrun varaan ja muut varmistukset avataan, Winberg kertoo.
Syynä on se, että jos laivan ohjattavuus jostain syystä häviää ahtaassa paikassa, kuten saaristossa, laiva pitää pystyä hätäankkuroimaan nopeasti.

”Se, että ajetaan kymmeniä tai satoja kilometrejä eikä muka huomata (ankkurin laahaamista), ei ole mahdollista.
-Silloin on kyseessä erittäin huono merimiestaito”, Winberg sanoo.

Jos laiva taas ajaisi hiljaa vaikkapa myrskysään vuoksi, ei ankkurin putoamista Winbergin mukaan välttämättä huomaisi yhtä helposti kuin kovemmassa vauhdissa. Hänen on kuitenkin vaikea uskoa, että se jäisi silloinkaan huomaamatta. Ankkurin pudottua laiva ei nimittäin käyttäytyisi ohjatessa enää normaalisti.

Jos ankkuri putoaa vauhdissa, siihen liittyy Winbergin mukaan myös useita vaaroja: laivan runko voi vahingoittua, ohjaus saattaa lähteä käsistä ja laiva saattaa muuttaa odottamatta suuntaansa.

[/lainaus loppuu]

Eli välinpitämättömyyttä aluksen kunnosta tossa vaaditaan ja huonoa merimiestaitoa.

Käsittääkseni kuva, jossa kontti pinot olivat kaatuneet on otettu myöhemmin kun alus saapui 22. lokakuuta Arkangelskin satamaan Venäjällä sen jälkeen kun se oli siinä välissä käynyt Pietarissa konttiterminaalissa. Tällöin tuo kaatunut konttipino ei liittyne tuohon tapaukseen mitenkään.

1736192435217.png
En löytänyt tollasta paikkaa, tarjoittanet Argangelin satamaa? En tiennytkään, että Pietarista pääsee Vienanmerelle, mutta ei tuolla laivalla (sulkukanavat liian pieniä
googlella katsottuna). Eli laiva kiertänyt Norjan rannikon kautta? Mun ajatusta, että kontit ovat voineet kaatua ei toi kuva sinällään poista, ja ainakin se kertoo että ne siirtyvät tolla laivalla. Muutenkin tossa on oltu välinpitämättömiä kun ankkuri puuttuu edelleen vaikka aikaa kulunut jo n. 14päivää.
Myrskyssä tossa on aikamoinen "purjepinta-ala" jota 28-29m/s puhaltava tuuli painaa ja siihen jos se ankkurin tökkääminen huonoon kohtaan sattuu ja missä kulmassa laiva silloin on aallokkoon nähden. Kyllä siinä kovalla riskillä on menty, jos tahallaan on tehty. Taisi toi "kapteenikin yllä linkissä pitää riskinä ankkurin laskua myrskyssä.

Jos tollaseen myrskyssä ollaan tahallaan valmiita tekemään. Sitä ei käytännössä voida mitenkään estää.
Toivotaan, että missään maassa yksilöt provosoidu tekemään tahallisia ankkureiden laskuja.
 
Viimeksi muokattu:
Washington Post on kaivanut esiin "tietolähteitä", joiden mukaan kaapelirikot Itämerellä ovat olleet ihan vaan vahinkoja. Pitkät ovat Kremlin lierojen lonkerot.

 
Washington Post on kaivanut esiin "tietolähteitä", joiden mukaan kaapelirikot Itämerellä ovat olleet ihan vaan vahinkoja. Pitkät ovat Kremlin lierojen lonkerot.

Sehän olisi oikeastaan vielä pelottavampi vaihtoehto ja pakottaisi laittamaan meriliikenteen säännöt ja valvonnan melkoisella rautakyrvällä uusiksi.
 
Todennäköisesti Venäjän tiedustelu on onnistuneesti syöttänyt jutun lehteen. Tuon lehdenhän omistaa nykyisin oligarkkimiljardööri Jeff Bezos ja lehti on täydellisessä rappiotilassa. Miljardöörit ajavat nyt täysillä Trumpin (ja Putinin) hallinnon asiaa ja Venäjän roolin kieltäminen sopii hyvin kuvaan.
 
Vielä Hesarin versio Washington postin uutisesta:
Onnettomuuksien syynä on WP:n mukaan muun muassa kokemattomat miehistöt, jotka palvelevat huonosti huolletuissa aluksissa.
Pääosin tiedot ovat ilmeisesti tulleet Yhdysvaltain tiedusteluviranomaisilta, sillä jutussa mainitaan, että ”kahden eurooppalaisen tiedustelupalvelun virkamiehet sanoivat olevansa samaa mieltä Yhdysvaltain arvioiden kanssa”.
JUTUSSA kuitenkin kerrotaan, että monet asiantuntijat eivät usko kaapelivaurioiden olevan onnettomuuksia.
Ennenvanhaan pidettiin että kaikki mikä lehdessä lukee on totta.....
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 361
Viestejä
4 597 669
Jäsenet
75 596
Uusin jäsen
maro889

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom