• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

Merenalaisten sähkö -ja tietoliikennekaapeleiden vauriot Itämerellä

Työtään tuo puolustusasianajaja vain tekee, mutta on kyllä melkoinen persoona. Ei pysty katsomaan noita pitkiä haastatteluja :D
 
Keksin hyvän ja eettisen oikeusjärjestelmän jolla voidaan saada hybridisotaa käyvien maiden aiheuttamat kustannukset maksuun.

Maat jotka luokiteltaisiin totalitaristisiksi (ei välttämättä Kiina vielä), niiden kansalaisuuden omaavat henkilöt vastaavat omalla omaisuudellaan vahingonkorvauksista. Eli esim. myös kaksoiskansalaiset. Tältä voi välttyä tekemällä "oletko-natsi" kyselyn, jossa voi omalla ilmoituksellaan jättää kansalaisuuden lepäämään, eli vaikka Venäjä myöntäisi poissaoleville ihmisille kansalaisuuksia siitä ei tulisi pätevä.

Kysely sitoisi eliniäksi eli jos päätät palata kansalaiseksi myöhemmin, kaikki maksut mitä muilta kansalaisilta on peritty tulevat sinulle korkoineen sekä karkotus. Tämä sama järjestelmä eri twistillä on ollut käytössä toisen maailmansodan jälkeen natseille yhdysvalloissa ja minäkin olen joutunut sellaisen allekirjoittamaan useaan otteeseen. Siellä on satoja miljardeja Putinin säästöpossuja ympäri eurooppaa eri nimien alla plus tietenkin kotiryssät vai kaksoiskansalaisetko ne oli.

On kaksi eri asiaa, oikeusvaltio ja oikeusnysväys-valtio. Jälkimmäiseksi ajaudutaan kun tenkisesti näppärät työtä vieroksuvat ihmiset tekevät työstään harrastuksen itselleen.
 
Onko vetänyt viivat rohkaisuksi? Melkoinen Pelle-Hermanni on kyllä olemukseltaan. Yritää esittää itsevarmaa kukkoa, mutta tosi epävarmalla otteella. Onkohan putinin nagant takaraivossa? Sopimustyyppi ”no win no fee” tai ryssäversio ”no win no life”.

En tiedä, hyvin erikoiselta vaikutti. Ei asianajat yleensä tuolleen esiinny, joten kenties oli jotain rohkaisua otettu.
 
Ja noista 7-10 solmun nopeudella kymmeniä kilometrejä laivan perässä raahattavan, keulan toiselta puolelta lasketun ankkurin/ketjun aiheuttamista kolinoista ja ylipäätään muista sen tuottamista ongelmista aluksen ohjattavuuteen nähden uskon mieluummin ihan oikeita asiantuntijoita, joista vaikka tässä yksi. Ei sitä varmaan jossakin pannuhuoneessa muiden hommien ohessa havaitse, mutta ei se oikeasti voi jäädä aluksen päällikköä myöten kaikilta huomaamatta tuossa mittakaavassa toteutettuna.
"Hän ei myöskään poissulje vahingon mahdollisuutta, mutta tapaukseen liittyy paljon sellaisia tekijöitä, jotka puhuvat vahinkoa vastaan."

"Jos tällainen on tapahtunut, sitä ei voi olla huomaamatta."

Olisi ollut mielenkiintoista jos olisi avannut hieman tuota miksi ei voi olla huomaamatta.

Kai tuostakin voisi osaavat tahot jonkinlaisen mallinnuksen tehdä vaikutuksista aluksen ohjailtavuuteen.

Koko haastattelu tuossa videossa on kuin suoraan Kummelista. "Ei saatana, päästikö ne sen sinne yksin kommentoimaan...!?" :D

Ei välttämättä ole heppu itsekään tietoinen millaiseen paskakasaan tämä on ahneet sormensa työntänyt.

Ei tota haastattelua pystynyt kyllä nauramatta katsoa:D
Melko erikoinen persoona taitaa olla tuo asianajaja.
 
En tiedä, hyvin erikoiselta vaikutti. Ei asianajat yleensä tuolleen esiinny, joten kenties oli jotain rohkaisua otettu.
Jep. Vähän spedeltä vaikuttaa tuo kaveri. Henkilön taustoista ei juurikaan löydy tietoa, niin ainakin itselleni näyttää että varustamo on Googlella löytänyt vaan jonkun kaverin jolla nyt sattuu olemaan oikiksen paperit. Se mikä ihmetyttää myös että henkilö, joka antaa itsestään hyvin osaavan kuvan ja mainostaa erityisesti merioikeusosaamistaan, pyörittää firmaansa 2021 perustetulla toiminimellä joka on ennakkoperintärekisteriinkin merkitty vasta viime keväänä ja päätoimialaksi merkitty "74909 Muu ammatillinen, tieteellinen ja tekninen toiminta". Luulisi että tuon tason kaveri pyörittäisi hommaa osakeyhtiön kautta ja että toimialaksi olisi merkitty lakitoimistot tai asianajotoimistot.
 
Hermannilla ilmeisesti yhden miehen pulju. Ei löytynyt firman taloustietoja eli mielestäni ei vakuuta miltään huipputekijältä.
 
On ajanut ryssäläisen varustamon asiaa jossain ahtaajien lakkosotkussa, niin lienee nimi jonkun yhteystiedoissa ja pirautettu kun toverit pulassa.
 
Jep. Vähän spedeltä vaikuttaa tuo kaveri. Henkilön taustoista ei juurikaan löydy tietoa, niin ainakin itselleni näyttää että varustamo on Googlella löytänyt vaan jonkun kaverin jolla nyt sattuu olemaan oikiksen paperit. Se mikä ihmetyttää myös että henkilö, joka antaa itsestään hyvin osaavan kuvan ja mainostaa erityisesti merioikeusosaamistaan, pyörittää firmaansa 2021 perustetulla toiminimellä joka on ennakkoperintärekisteriinkin merkitty vasta viime keväänä ja päätoimialaksi merkitty "74909 Muu ammatillinen, tieteellinen ja tekninen toiminta". Luulisi että tuon tason kaveri pyörittäisi hommaa osakeyhtiön kautta ja että toimialaksi olisi merkitty lakitoimistot tai asianajotoimistot.
Juu, hieman ihmetyttää jos sanoo osaavansa erityisesti merioikeutta ja sitten toteaa: "- Rahti on se maksu siitä kuljetussuoritteesta. Lastin kohdalta päätös tuli vasta eilen, enkä tiedä tullilain hienouksia, mistä se haetaan." Olettaisi että jos merilaista tietää niin olisi jotain käsitystä tullilaistakin. Liittyy kuitenkin tuohon kun kuitenkin ne merillä seilaavat paatit joskus tulevat satamaankin ja joutuvat tullin kanssa tekemisiin.

Muutenkin kyllä melkoinen spede tuo ukko...
 
Valoja nyt päälle, se asianajaja heppu on nyt venäjän palveluksessa, ja sanoo ihan mitä he haluavat. En laittaisi paljoa painoarvoa sille mitä on koheltanut ja miten. Ei sillä ole vapauksia todeta asioita niin kuin haluaisi sanoa. Ne kaikki on mietittävä sen asiakkaan kannalta.
 
Luin seuraavan artikkelin ja ajattelin sen kiinnostavan sinua:
Eagle S:n asianajaja esiintyi erikoisesti: ”Hampi pipi”
Eagle S:n asianajaja esiintyi erikoisesti: ”Hampi pipi”

Helikopteri operaatiot tankkereilla on ihan arkipäivää. Tietyissä paikoissa luotsit tulee ja lähtee kopterilla.

Miehistön ylläpito ei maksa noin paljoa. Aluksen ylläpito saattaa maksaa, tosin ankkurissa oleva tuskin maksaa noinkaan paljon, kun ei polttoainetta kulu kuin jokunen tonni päivässä. Mutta jokatapauksessa se nyt on omistajan ongelma, kun on päästänyt aluksen tollaisiin hommiin/noin huonoon kuntoon.

Kosteutta kondensoituu, eikä alus sovellu talvisiin olosuhteisiin. No myöskin omistajan ongelma kun on päästänyt laivan Venäjälle. Pietarin poukamassa on vähintään yhtä talviset olosuhteet kuin Suomen etelärannikolla.
 
Onko vetänyt viivat rohkaisuksi? Melkoinen Pelle-Hermanni on kyllä olemukseltaan. Yritää esittää itsevarmaa kukkoa, mutta tosi epävarmalla otteella. Onkohan putinin nagant takaraivossa? Sopimustyyppi ”no win no fee” tai ryssäversio ”no win no life”.

Sellainen juristi millainen palkkio. Varmaankin Putinin budjetti Dubain offshoreyhtiöille on kuihtunut sodan myötä ja tässä sitten näkyy lopputulos kun hommataan oikeuspalvelut wish.com:sta tai TEMU:sta.
 
Kuka muuten maksaa tällä hetkellä miehistön hampipilääkärit ja paskatankkien tyhjennykset? Miten mä pelkään että se on hölmölä-Suomi.

Onko nyt niin että jokainen virasto käy paskantärkeänä tekemässä tuolla oman tarkastuksensa? Vihdoin ruokaviraston oiva-tarkistuksen jälkeen voidaan oikeuskanslerin toimesta todeta että nyt on tapahtunut vääryys ja laiva päästetään matkaan uuden ankkurin kanssa.

Sinänsä eri viranomaisten tarkastukset ovat jo itsessään hyvä rangaistus, mutta jotenkin tässä nyt haiskahtaa että kapteenille mojautetaan parin vuoden oikeusfarssin jälkeen sakko ja thats it. Siihen asti hölmölä maksanut koko lystistä kaapeleineen päivineen miljardeja.
 
Voihan se hyvin olla että omiaan tästä ei pois saada, mutta kun nyt vahvasti näyttää siltä, että Eagle S on noiden kaapelirikkojen takana, niin asiaa tuskin painetaan villaisella enää. Aikaa ennen Natoa ja Ukrainan sotaa, kun Suomi oli rähmällään itään päin, niin varmaan olisi tapahtunutkin.
 
Kuka muuten maksaa tällä hetkellä miehistön hampipilääkärit ja paskatankkien tyhjennykset? Miten mä pelkään että se on hölmölä-Suomi.

Sanoisin, että hampilääkärit ja paskatankit ovat onneksi täysin merkityksettömiä kuluja tässä kokonaisuudessa, jossa on katkottu todella tärkeä sähkökaapeli. Muutoin varmaan toimitaan lakien mukaan. Miehistö maksaa osan, valtio maksaa osan. En tiedä tuleeko noista mitään erittelyä. Korvauksia hetaan ja saadaan mitä saadaan. Vaihtoehtoja ei oikein ole jos nuo halutaan vastaamaan epäillystä teosta.
 

Sanoisin, että hampilääkärit ja paskatankit ovat onneksi täysin merkityksettömiä kuluja tässä kokonaisuudessa, jossa on katkottu todella tärkeä sähkökaapeli. Muutoin varmaan toimitaan lakien mukaan. Miehistö maksaa osan, valtio maksaa osan. En tiedä tuleeko noista mitään erittelyä. Korvauksia hetaan ja saadaan mitä saadaan. Vaihtoehtoja ei oikein ole jos nuo halutaan vastaamaan epäillystä teosta.
Jep, oikeassa olet että tuskin mitään merkitystä. Kalvaa vaan että vaikka kaikki ymmärtävät mitä käynyt niin hintalappu sairas. Täähän on Putinille täydellinen ase kun hinta on jotain ruplia lahjuksia (joita ei varmaan edes makseta) ja vastapuolelle sitten jopa miljardeja
 
Kuka muuten maksaa tällä hetkellä miehistön hampipilääkärit ja paskatankkien tyhjennykset? Miten mä pelkään että se on hölmölä-Suomi.
Tästä en tiiä, mut yleensä laivan agentti hoitaa tuollaiset kulut ja he laskuttavat sitte alusta/varustamoa könttänä koko satamakäynnin menoista.
 
Tästä en tiiä, mut yleensä laivan agentti hoitaa tuollaiset kulut ja he laskuttavat sitte alusta/varustamoa könttänä koko satamakäynnin menoista.
Tässä epätavallisessa tilanteessa asiat kaiketi poikkeavat normaalista. Jonkin uutisen mukaan satamapalveluyritys kertoi, ettei heillä ole yhteyttä laivaan tai varustamoon tms. vaan tilaajana on Helsingin poliisi. Tämä firma puolestaan on toimeksiantajana Hessu-laivaa operoivalle firmalle, loka-autoilijalle jne.

Uutislinkki saattoi olla tässä ketjussa.

E:

Satamahuolitsijan toimeksiantajana on poliisi.

Hessun ym. tilaajana taas se huolitsija C&C jne.

Hessu rahtaa kakkaa, mistä toimittajat eivät tuntuneet pariin päivään pääsevän yli.
 
Viimeksi muokattu:
Pelle-Hermanni kuuluu puolustusvoimille elektoroniikkaa toimittavan firman hallitukseen. Ihme jos supo ei vähän selvittele asioita.


Asiakastiedon ja Alma Tietopalveluiden mukaan Ljungberg kuuluu Furuno Finland Oy:n hallitukseen. Kotisivujen mukaan yhtiö toimittaa merielektroniikkaa, kuten valvontajärjestelmiä, joita käyttävät esimerkiksi Merivoimat ja rannikkovartiosto.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä epätavallisessa tilanteessa asiat kaiketi poikkeavat normaalista. Jonkin uutisen mukaan satamapalveluyritys kertoi, ettei heillä ole yhteyttä laivaan tai varustamoon tms. vaan tilaajana on Helsingin poliisi. Tämä firma puolestaan on toimeksiantajana Hessu-laivaa operoivalle firmalle, loka-autoilijalle jne.

Uutislinkki saattoi olla tässä ketjussa.

E:

Satamahuolitsijan toimeksiantajana on poliisi.

Hessun ym. tilaajana taas se huolitsija C&C jne.

Hessu rahtaa kakkaa, mistä toimittajat eivät tuntuneet pariin päivään pääsevän yli.
Huolitsija =Agentti. Meilläkin on käytössä Suomessa tuo C&C Port agency Finland. Se on ihan validi firma.
 
Ihme jos supo ei vähän selvittele asioita.
Kyllähän turvallisuusselvitys on oltava tehtynä kun näistä hankinnoista edes keskustelee Puolustusministeriön kanssa, saati, että tulee valituksi toimittajaksi. En ihmettelisi jos saisi monoa tuolta yrityksen hallituksesta koska selkeästi hänellä on jonkinlainen jääviys toimittaa järjestelmiä Mordorin varalle ja sitten samaan aikaan puolustaa Mordorin sabotaasi/vakoilualusta.

Ellei tuo hyypiö ole Suomen salainen agentti. :D
 
Kyllähän turvallisuusselvitys on oltava tehtynä kun näistä hankinnoista edes keskustelee Puolustusministeriön kanssa, saati, että tulee valituksi toimittajaksi. En ihmettelisi jos saisi monoa tuolta yrityksen hallituksesta koska selkeästi hänellä on jonkinlainen jääviys toimittaa järjestelmiä Mordorin varalle ja sitten samaan aikaan puolustaa Mordorin sabotaasi/vakoilualusta.

Ellei tuo hyypiö ole Suomen salainen agentti. :D
Mitä lie sitten emoyhtiö Furuno Japanista ajattelee tästä julkisuudesta? Furuno toimittaa monen maan puolustusvoimille tavaraa. Voi tästä jonkinmoinen spektaakkeli vielä tulla ja tuskin hermannin pisteet paljoa kohenevat lakihommissa saatikka Furunolla. Taisi tulla jonkinlainen urallinen itsemurha.
 
Mitä lie sitten emoyhtiö Furuno Japanista ajattelee tästä julkisuudesta? Furuno toimittaa monen maan puolustusvoimille tavaraa. Voi tästä jonkinmoinen spektaakkeli vielä tulla ja tuskin hermannin pisteet paljoa kohenevat lakihommissa saatikka Furunolla.
Nimenomaan näin. Minusta tuo heppu on jonkinlainen showstopperi ainakin nyt Suomessa, vaikea kuvitella skenaariota missä PV ei soittaisi Furunolle ja kysyisi, että mitähän aktuaalista bukkakea, että teidän heppu häärää Mordorin varjolaivaston kanssa ja on edelleen myös teidän palveluksessa ja te haluatte jatkossakin olla toimittajana meille ja NATO-maille.
 
Heh, nyt kun on muutaman uutisen tuosta Hermannista nähnyt niin jotenkin tuosta hänen olemuksestaan tulee mieleen joku Kummelin tai Putouksen sketsihahmo :D

Mutta tosiaan jos tuo herra tosiaan on firmassa joka toimittaa esim PV:lle tavaraa niin tuosta saattaa jonkinlainen härdelli ja/tai paskamyrsky nousta. Varmaan vähän useammallakin suunnalla ruvetaan ihmettelemään että mitäs tämä Hermanni oikein on miehiään.
 
Taiwanin kaapeli poikki, tuskin ryssä, Kiina? Tai sitten vaan vahinko.

Kiina ja Japani ei parhaita kavereita. Furunon mies puolustaa verissä päin Suomen kaapelin katkojaa ja vaatii koko tutkinnan keskeyttämistä.

Popparit tulille.
 
Tämä firma puolestaan on toimeksiantajana Hessu-laivaa operoivalle firmalle, loka-autoilijalle jne.
Minua hämmentää suuresti se että miksi tuonne pitää rahdata vettä, ruokaa jne. Kait sen aluksen alkuperäinen tarkoitus nyt oli pikkasen pidempi merimatka kun reissu Porvooseen. Että miten hitossa siellä voi olla perustarvikkeet muka jo nyt lopussa?
 
Minua hämmentää suuresti se että miksi tuonne pitää rahdata vettä, ruokaa jne. Kait sen aluksen alkuperäinen tarkoitus nyt oli pikkasen pidempi merimatka kun reissu Porvooseen. Että miten hitossa siellä voi olla perustarvikkeet muka jo nyt lopussa?
Joku kommentoi aiemmin, että on ilmeisesti aika tyypillistä lähteä matkaan vajaalla varustuksella paskatankit täynnä ja täydentää sitten varastoja jossakin toisessa satamassa esim. Tanskassa ja laskea myös ne paskat tankeista jonnekin avomerelle. Kuulostaa vähän hassulta, kun kuitenkin on tiedossa että kaikenlaista voi kuitenkin sattua, mutta en sitten tiedä tarkemmin.
 
Minua hämmentää suuresti se että miksi tuonne pitää rahdata vettä, ruokaa jne. Kait sen aluksen alkuperäinen tarkoitus nyt oli pikkasen pidempi merimatka kun reissu Porvooseen. Että miten hitossa siellä voi olla perustarvikkeet muka jo nyt lopussa?
Tässä varmaankin on kyse useamman asian summasta. Ensinnäkin laivan on mahdollisesti ollut tarkoitus tankata tarvikkeita jossakin vähän edemmällä, vaikkapa Tanskan kohdilla, jokatapauksessa niin, että ei ole lähtiessä koko matkan varustusta otettu mukaan syystä tai toisesta. Toisaalta taas kyse on siitä, että Suomesta halutaan antaa signaali, että ei vahingossakaan kohdella huonosti "vieraita" täällä, annetaan vaikka vähän ylimääräistä ja sitten osaltaan tätä myöskin osataan mahdollisesti sitten laivalla käyttää hyväksi kun kysytään mitä saisi olla ja kuinka paljon. Suhteellisen peruskamaa sinne kuitenkin kuvien perusteella on viety.
 
Joku kommentoi aiemmin, että on ilmeisesti aika tyypillistä lähteä matkaan vajaalla varustuksella paskatankit täynnä ja täydentää sitten varastoja jossakin toisessa satamassa esim. Tanskassa ja laskea myös ne paskat tankeista jonnekin avomerelle. Kuulostaa vähän hassulta, kun kuitenkin on tiedossa että kaikenlaista voi kuitenkin sattua, mutta en sitten tiedä tarkemmin.
Joo, näin täällä joku kertoi ja mediassakin on samaan viitattu. En epäile eikä minusta edes kuulosta kovin oudolta. Jos liikennöisin jostain maailmalta Itämeren kautta Venäjälle, niin todellakin haluaisin hoitaa kaiken mahdollisen ruoka- ym. huollon paikassa joka ei ole Venäjä. Venäläinen ruoka on huonoa eikä vesikään oletuksena kovin kirkasta. Kaikenlaista varastetaan ja känniläiset voivat muutenkin pakata toimituksiin väärät tuotteet.

Lisäksi olen käsittänyt että tuolla on ruuhkaista ja pitkät jonot. Kai siellä keskitytään ottamaan varsinainen lasti ja häivytään pois toisten jaloista jonnekin muualle aputoimintoja varten. Ryssällä on kiire luukuttaa pakotekiertobensaa.
 
Toisaalta taas kyse on siitä, että Suomesta halutaan antaa signaali, että ei vahingossakaan kohdella huonosti "vieraita" täällä, annetaan vaikka vähän ylimääräistä ja sitten osaltaan tätä myöskin osataan mahdollisesti sitten laivalla käyttää hyväksi kun kysytään mitä saisi olla ja kuinka paljon. Suhteellisen peruskamaa sinne kuitenkin kuvien perusteella on viety.
En ymmärrä miten voisi olla kyse mistään "Suomen antamasta signaalista", jos laivan henkilöstö kertoo, että heitä pidetään vankeina, paskatankki on täynnä, eikä kaapeissa ole ruokaa eikä vettä.
 
En ymmärrä miten voisi olla kyse mistään "Suomen antamasta signaalista", jos laivan henkilöstö kertoo, että heitä pidetään vankeina, paskatankki on täynnä, eikä kaapeissa ole ruokaa eikä vettä.
Onhan se silloin aivan selvä signaali, kun kuvissa näytetään kaikille, kuinka kuormalavoilla kuljetetaan ruokatarvikkeita ja tankkiautolla vettä, lisäksi vielä roskat ja paskatankit siivotaan. Tällä Suomi näyttää kaikille, että ei täällä nälässä ketään pidetä, vaan ruoka tuodaan nenän eteen. Se vetää aika hyvin maton alta kaikilta vasta-argumenteilta, että täällä muka näännytettäisiin nälkään ja kurjuuteen.
 
Joo, näin täällä joku kertoi ja mediassakin on samaan viitattu. En epäile eikä minusta edes kuulosta kovin oudolta. Jos liikennöisin jostain maailmalta Itämeren kautta Venäjälle, niin todellakin haluaisin hoitaa kaiken mahdollisen ruoka- ym. huollon paikassa joka ei ole Venäjä. Venäläinen ruoka on huonoa eikä vesikään oletuksena kovin kirkasta. Kaikenlaista varastetaan ja känniläiset voivat muutenkin pakata toimituksiin väärät tuotteet.

Lisäksi olen käsittänyt että tuolla on ruuhkaista ja pitkät jonot. Kai siellä keskitytään ottamaan varsinainen lasti ja häivytään pois toisten jaloista jonnekin muualle aputoimintoja varten. Ryssällä on kiire luukuttaa pakotekiertobensaa.
Skagenissa varastojen&polttoaineen täydentäminen on todella yleistä. Ei siellä satamaan mennä, vaan ankkuriin ja tarvittava toimitetaan sinne.
 
Eipä se ruokahuolto pitkään kestä ainakaan nykyisen toimijan kanssa. Koska heti kun jäät tulee, niin Hessu ei sinne mene.


Ruokatoimituksista ja jäteveden tyhjentämisestä vastannut M/S Hessu ei voi tehdä huoltokäyntejä enää sen jälkeen, kun merialue on jäätynyt.
 
Youtubessa löyty Eagle S asianajajan haastattelu:

Hankala referoida koko 30min keskustelua mutta jo alun katsomalla pääsee perille henkilöstä.
Mulla on kyllä vaikutelma asiansa osaavasta henkilöstä, toki persoonallinen tyyli ja lehdistö on mielellään nostanut "skuuppi" sanonnat esille.
 
Valoja nyt päälle, se asianajaja heppu on nyt venäjän palveluksessa, ja sanoo ihan mitä he haluavat. En laittaisi paljoa painoarvoa sille mitä on koheltanut ja miten. Ei sillä ole vapauksia todeta asioita niin kuin haluaisi sanoa. Ne kaikki on mietittävä sen asiakkaan kannalta.

Tuo on enemmän sirkustirehtööri kuin pelle. Tarkoitus ei ole voittaa tätä juttua oikeudessa, vaan vetää huomio Suomen viranomaisten mukamas laittomiin toimiin ja väitettyyn merirosvoukseen. Itärajan vuotaessa viides kolonna yritti samaa, mutta eri äänillä. Mielenkiintoisesti silloinkin kovimpaan huusivat lainoppineet, vaikka kyseessä olivatkin poliittiset vaikuttajat.

En tiedä mitä ryssä kuvittelee voittavansa tällä kun suomalaisten luottamus viranomaisiin on vähän eri tasoa kuin Mordorissa. Onko tarkoitus herätellä myös kaksoiskansalaisia unestaan, vai onko tämä vain Mordorin örkeille suunnattua viihdettä?
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa syytetty osapuoli tietää, että näitä pelejä voi pelata palkkaamalla asianajajaksi esim. mustan lesbo-feministi-saamelaisen, tai sitten ihan vaan vammaisen.
Odotan, milloin koko merikaapeli-skeissi halutaan automaattisesti johtaa keskusteluun vammaisten virka/lakimiesten maalittamisesta/työrauhan häiritsemisestä jne... Ettei nyt vaan ollut ajojahti, kun menit arvelemaan tapauksen tahallisuutta/tahattomuutta yms.
 
Harvemmalla on kokemusta ankkuri pohjassa ajamisesta, mutta tässähän on hieman eri asiat tuo tarkoituksella naaraaminen ja tilanne jossa ankkuri ketjua putoaisi vahingossa enemmän mereen. Mikäli ketjua kulkee pohjassa kymmeniä tai jopa satoja metrejä alkaa tuo ankkuri pitämään aivan eri tavalla kuin tarkoituksella sitä pohjan tasossa naaraamalla.
1735833847958.png
1735833829020.png


Meteliin liittyen tuo ankkuripeli sijaitsee tuolla aluksen keulassa ja asuinrakennus aluksen perässä 200metrin päässä. Eipä tuolta keulakannelta äänet ihan helposti tuolla asuinrakennuksessa kuulu.

En siis yritä sanoa, että tämäkään tapaus olisi ollut vahinko, mutta voisin silti pitää yleisesti mahdollisena tilannetta, jossa ankkuri ketjua valuisi mereen sen verran, että ankkuri osuu pohjaan eikä tätä tapahtumaa heti laivalla havaittaisi, koska

1. Komentosillalle ei tule indikaatiota ankkurin statuksesta.
2. Äänet, jotka tästä syntyvät eivät välity asuinrakennukseen 200metrin päähän kaiken muun metelin yli (merenkäynti, moottorit).
3. Laivoja ajetaan merellä autopilotti päällä, joka osaa pitää suunnan (asetuksista riippuen) kovissa myrskyissäkin tarvittaessa vain muutaman solmun nopeudella. Perämies voi sillä välin vaikka lukea kirjaa tai näprätä puhelimella.
4. Kaikki maailman halpamaista tulevat merimiehet eivät ole ammattitaitoisia tai kokeneita.
Joo eihän tässä kukaan, näillä tiedoilla, vielä voi sanoa mitä oikeasti on tapahtunut. Muuta kuin, että kaapeleita on vaurioitunut ja epäillään Eagle S- tankkeria.
Näillä tiedoilla minäkin epäilisin. Teoreettinen tahallisuuskin on tässä mahdollista, motiivi sille?). Sitä viranomaiset nyt selvittävät ja hyvä niin ja varsinkin ton tankkerin kunnon tarkistamien, kun kerran on otettu viranomaisten haltuun. Edellinen satamatarkastus on "netin mukaan" ollut 2003 ja satamasta ei pitäisi päästä pois, jos asiat eivät ole kunnossa.

-Kun aletaan tutkimaan, niin kaikki mahdollisuudet pitää tietysti olla tarkastelun alaisena.

Mäkin ihmettelin tota että miten muka ton kolinan voisi kuulla tai kukaan edes sellaista olettaisi. Ankkuriketjun puuttumisen voisi kiikareilla nähdä, jos katsoisi, mutta jos ei kokonaan ole poissa niin aika vaikeaa sekin huomata. Autopilootin toimintaan laivalla en ole perehtynyt, mutta lentokoneissa. Se pitää annetun suunnan ja pyrkii pitämään nopeuden.
=> Eiköhän se vastaavasti laivoissakin toimi eli jos ankkuri tarraa johonkin voisi olettaa, että laiva lisää tehoaan (jos mahdollista) ja korjaa suuntaansa peräsimellä (kuten tuulessakin) jos ketju vänkää vastaan.
=> Täyden laivan paino tekee sen, että esim. 20km/h ei se seinään pysähdy vaan pyrkii jatkamaan liikesuuntaansa => ketju katkea tai ankkurin kiinnitys/ankkuri pettää.
(Sitä ankkuria nyt viranomaiset etsivät) Kun ankkuri irtoaa ketju tuskin menoa havaittavasti haittaa
=>Jos ankkuri irtoaa heti alussa sen puuttumisen/ että on pudonnut, havaitseminen vaikeutuu.
Silti se ketju riittää vioittamaan ketjun painoo/kulutusvaikutkseen nähden huonosti suojatut kaapelit.

Metalli väsyy/venyy kun sitä vedetään ja jossain vaiheessa sitten repeää kun on heikentynyt riittävästi. => Mitä vanhempi laiva sitä suuremmalla todennäköisyydella
"käyttöikä tulee vastaan".

Noi ankkurointijärjestelmät voivat pettää ns. huolletuillakin laivoilla.

- tossa muutama esimerkki ja ainakin yksi noista on miehistön asusteista päätellen armeijan tai meripelastisorganisaation käytössä, joten sattuu sitä huolletuillekin.

Sitten toi inhimillinen puoli. Ollaan keskellä merta, "mitään" ei tapahdu tuntikausiin, vaikka ollaan vahdissa niin voihan se tilanteen seuraamien tosiaa herpaantua.
=> Ei tietekään mikään laillinen perustelu, ja siksi oletan, että vähintään sakottavat kapteenia ja ohjausvastuussa ko. hetkellä olevaa.
Mietin jotain sen kaltaista teoreettista tilannetta, että ensin pitäisi olla vahingossa (unohtunut) jäänyt stopparit laittamatta kiinni satamasta lähdön jälkeen.
Merellä aallokossa sitten roikkuvaan ankkuriin alkaa kohdistua vaihtelevia voimia.
Huonosti huolletun ankkuripelin jarrupalat alkavat antamaan silloin tällöin aallokossa hieman kerrallaan periksi ja kettinkiä valuu mereen vaikka joitain kymmeniä senttejä kerrallansa. Koska kettinki ei missään kohtaan pääse juoksemaan vauhdilla ei jarru syty palamaan eikä tilanne mene hallitsemattomaksi kuten joissakin ankkurin lasku videoissa, joissa koko ankkuri menetetään. Pidemmän ajan kuluttua kettinkiä on valunut jo kymmeniä metrejä ja matalassa meressä ankkuri ketjuineen saavuttaa pohjan, jolloin 15tonnin ankkurin paino ei enää samalla tavalla aiheuta vetoa ankkuripelin jarrulle ja jarrun ajoittainen luistaminen hidastuu. Ulos tullut kettingin painokin (esim 40metriä × 150kg= 6tonnia) on pienempi kuin ankkurin paino, koska meri oli niin matala, ettei kettinkiä tullut enempää ulos.
Laitetaan vielä, että aallokkokin sopivasti laskee ja aluksen keula ei enää nouse ja laske merenkäynnissä.

Siinä teoreettinen malli, jonka realistisuudesta ja fysiikan mallinuksesta en ota vastuuta 😀

Edit. Yksi "realistinen" vaihtoehto on myös, että kettinki on jumittunut ankkuriboxiin sopivasti tuossa kohtaa eikä enää juokse ulos vaikka jarru ei pidäkkään kunnolla. Joskus ankkuroidessa tuo voi oikeasti olla ongelma kun ankkuria nostaessa kettinki on viimeksi laskostunut huonosti boksiinsa.
Tossa yllä videoissa on muutama esimerkki
Oli tietysti arvattavissa, että lopulta tämä menee joillakin öyhötykseksi ja kohta varmaan haukutaan Putinin kätyriksi, kun yrittää tuoda joihinkin asioihin hieman ammatillista näkemystä.
Käsitykseni mukaan myös kanssani keskustelleet (esim @HTK12 tai @j-o-r-e ) ovat vakaasti sitä mieltä, että kyseessä on jälleen hybridi operaatio Länttä vastaan.
Mikäli keskustelua lukisi niin ymmärtäisi varmasti, että keskustelin/mme siitä kuinka realistisena voidaan pitää mahdollista narratiivia siitä, että kyseessä olisi vahinko.
Joo täällä kyllä helposti pääsee "Putinin kätyriksi" . Purkanevat omaa pahaa mieltään? tai eivät enää mitään muuta keksi kun ei ole keskusteluun mitään järkevää syytä
"väittää vastaan". Ei noista kannata välittää, pahimmista voi sitten laittaa raportin ja ylläpito tarvittaessa reagoi asiaan.
Täällä on kovasti ehdottomia väitteitä muun muassa siitä kuinka "jumalatonta ryskettä ja pauketta" tuo naaraaminen aiheuttaa jne...
Henkilökohtaisesti en ole ikinä kuullut ankkurin ääniä tuonne laivan asuinrakennukseen. En ankkuria laskiessa, en sitä nostettaessa, enkä silloin kun ankkuri kettinkeineen ei olekaan pitäneet ja laiva on lähtenyt tuuliajolle ankkuri edelleen pohjassa. Luonnollisestikaan en ole kuitenkaan ajanut laivalla 9solmun nopeudella ankkuri pohjaa viistäen, mutta jos minun pitäisi arvata kuulisinko tätäkään aluksen sisälle 200 metrin päässä yli kaiken muun laivan äänimaailman niin arvioisin, että voisi jäädä sekin kuulematta.
Tää sai minutkin tähän tapaukseen kommentoimaan. Konttilaivan tapaus antoi mulle aihetta perehtyä paremmin. Siinä en edelleenkään usko, että laivan kapteeni
antaisi käskyn myrskyssä pudottaa vaudissa ankkurin, (ei voi tietää missä kohtaa aaltoa ankkuri ottaa kiinni). Uskon, että oli aika lähellä ettei kaatunut (kontit siirtyneen selvästi laivan reunan yli)
Youtubessa löyty Eagle S asianajajan haastattelu:

Hankala referoida koko 30min keskustelua mutta jo alun katsomalla pääsee perille henkilöstä.
Mulla on kyllä vaikutelma asiansa osaavasta henkilöstä, toki persoonallinen tyyli ja lehdistö on mielellään nostanut "skuuppi" sanonnat esille.


Samaa mieltä vaikuttaa asiansa osaavalta henkilöltä ja silti pyrki keventämään (perinteisistä jäykistä asianajajista poiketen) välillä keventämään.
Puhe vähän katkeili luultavasti johtuen, että piti varoa mitä voi sanoa (oikeudenkäynti julistettiin pääosin salaiseksi)
Toi Hampipipi oli hyvä :) kuitti toimittajan turhaan kysymykseen muistaakseni "oliko akuutti tapaus " . Oli juuri kertonut, että vain yksi oli laivalta päässyt pois.
hammaslääkäriin. Ja lopussa kevennys vain toimittajille (haastattelun jälkeen ).
Työtään hän vaan tossa teki, ja luultavasti toimittajillekin virkistävä poikkeus viestittämistavassaan.

Tohon, että kipinästä voi syttyä tulipalo. On siinäkin teoriassa oikeassa, Myytinmurtajat- ohjelmassa testasivat muistaakseni auton tankilla, että syttyy kyllä kipinästä,
mutta se vaatii juuri oikean seoksen eli käytännössä ei kovin todennäköinen.
=> Helikopteri leijuessaan paikallaan painaa niin paljon ilmaa alaspäin, että vaikka siinä olisikin hyvin teoreettinen kaasupilvi, sen pitäisi kyllä työntyä pois
=> eli huoletta ton köyden avulla laskeutuminen suhteen voinee olle.
- Muuten tankkerilla oltaneen tarkkoja ainakin avotulen käytöstä.

Edit:
Toi video on näköjään nyt yksityinen, kerkisen sen kuitenkin katoa. Otteita tosta tiedotustilaisuudesta/haastattelusta käräjäoikeuden päätöksen jälkeen ollee
netissä.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan turhaa spekulointia. Yhden onnettomuuden voi uskoa mutta ei näin kroonista huonoa onnea ole millään laivajoukolla. Todennäköisesti ryssän metkuja, eli juuri sitä miltä se näyttääkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 725
Viestejä
4 568 544
Jäsenet
75 267
Uusin jäsen
Floydberg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom