Mekaaniset näppäimistöt

Tuli hypättyä viimeinkin r/mk maailmaan ja tässä pari sanaa YMDK96 sandwich setistä:

Haussa oli siis matalaprofiilinen näppis, mieluiten valkoisena ja tämä 96 layout näytti parhaalta koonsa puolesta. Katselin Havitin/Dacota, Keychronin, Vortex TAB 90M ja Coolemasterin K650 näppiksiä, mutta nämä karsiutui pois joko surkeiden (K650) tai uniikkien hattujen/kytkimien takia.

YMDK settiin pyysin quick swap kannat nordic layoutilla (D) ja kytkimiksi otin sekoituksen Gateron silent brown (aakkoset), silent red (wasd), sekä green (erikoisnappeihin). Kirjoittaessa en huomaa eroa WASDin ollessa eri kytkintä kuin naapurit. Kokoaminen onnistui suht helposti muutaman opetusvideon jälkeen, joskin hatut ovat niin pirun tiukkaan kiinni että en tiedä onnistuuko irroitus enää. Näppis toimii ihan out-of-box ääkkösilläkin, mutta uudelleen ohjelmointi onnistui kaupan ohjeilla.

Näppiksen edullisen hinnan (n. 60e) ei kannata antaa hämätä sillä loppuhinnaksi tuli reilu 215 euroa (yikes!), joskin hattuja on saatavilla edullisemminkin. Lopputulokseen olen about 7/10 tyytyväinen. Tuntuma on erinoimainen vanhaan membrainiin verrattuna. Miinuksena että oikea shift-nappula puuttuu/ei 1,74u kokoisena.

Setit tuli Aliexpressistä suht vikkellään (<kk). Itse näppiksestä/kytkimistä piti maksaa verot ja tullit. Ikävä kyllä näppäinhatut olivat väärää väriä :( ja myyjän luovan reaktion ("I'll be more careful next time") takia jouduin laittamaan disputen, jonka Ali ratkaisi hyvittämällä 50% hinnasta minulle takaisin.

Näppäimistö

PBT DSA nordic hatut:

YMDK YMD96 ANSI/ISO Acrylic/Al sandwich72,67
Gateron silent brown 6520,8
Gateron green 509
Gateron silent red 53,3
USB type C 1,5m red7,42
posti23,42
vero 24%32,76
Nordic DSA PBT38,35
PTFE öljy 100ml Motonet7,95
yhteensä215,67


Dacota
Havit
Keychron
Vortex TAB 90M

Hei,

osaisitko neuvoa miten ihmeessä tämä kasataan? Tässä ei ole pohjalevyssä standoffeja, joten en keksi miten ihmeessä tuonne saa näppäimistön laitettua ilman että tulee oikosulku.
 
Hei,

osaisitko neuvoa miten ihmeessä tämä kasataan? Tässä ei ole pohjalevyssä standoffeja, joten en keksi miten ihmeessä tuonne saa näppäimistön laitettua ilman että tulee oikosulku.

Kytkimet tulee suoraan päälimmäiseen levyyn kiinni, ja sitten kun PCB kolvataan kytkimiin, niin se pysyy ilmassa kotelon sisässä.
 
Kytkimet tulee suoraan päälimmäiseen levyyn kiinni, ja sitten kun PCB kolvataan kytkimiin, niin se pysyy ilmassa kotelon sisässä.

Päättelin näin, mutta hotswap-pcbllä astetta jännempää saada nuo kytkimet kohdilleen. Onnistuu kun onnistuu, mutta tajusin liian myöhää että PCB-stabit, joten piti ottaa irti hotswapista ja nyt räpellän uudestaan.
 
Päättelin näin, mutta hotswap-pcbllä astetta jännempää saada nuo kytkimet kohdilleen. Onnistuu kun onnistuu, mutta tajusin liian myöhää että PCB-stabit, joten piti ottaa irti hotswapista ja nyt räpellän uudestaan.

Joo ei varmaan ihan optimaalinen ratkaisu hotswap-pcb:lle. Voihan tuonne suunnitella jotkut omat standoffit, vaikka jotku just sopivan pituiset muovipalikat niin ei ole sitä vaaraa että alkaa valumaan kytkimistä. Ei ole itsellä ollut hotswappeja muuten kuin GMMK:n lankussa, niin en tiedä kuinka tiukkaan nuo socketit nappaa kytkinten jaloista.
 
Joo ei varmaan ihan optimaalinen ratkaisu hotswap-pcb:lle. Voihan tuonne suunnitella jotkut omat standoffit, vaikka jotku just sopivan pituiset muovipalikat niin ei ole sitä vaaraa että alkaa valumaan kytkimistä. Ei ole itsellä ollut hotswappeja muuten kuin GMMK:n lankussa, niin en tiedä kuinka tiukkaan nuo socketit nappaa kytkinten jaloista.

Taistelua vaati, mutta lopulta onnistui hotswapilla. En suosittele kenellekkään tätä ellei kotelon ulkonäkö mielytä erityisen paljon. Kyllähän nuo pitävät tarpeeksi tiukasti kiinni, mutta ongelma on saada ne kaikki tarpeeksi tiukasti kiinni niiden ollessa hieman taipuneessa platessa.

Mutta joo, nyt on lauta Aliaz Silenteillä. Hiljaiset on ja tuntuma kiva. Harmi vaan että kytkimet loppui kesken. Tiesin ettei Aliazit riitä, mutta luulin että parilla Kailh Pro Purplella jotka jäi 60% laudasta yli riittäisi. Yksi kytkin oli rikki, yksi tuhoutui ja 4 olisi jäänyt vajaaksi muutenkin kun tämä 96 key saa lisää näppäimiä ISO-shiftin vieressä olevasta lisänapista, ylänuolesta joka vie osan oikeasta shiftistä, yhdestä ekstranapista spacen oikealla puolella kun kaikki on 1U, sekä numpadin nollasta joka on hajoitettu oikeaksi nuoleksi. Noh, tilasin jo hyvissä ajoin lisää Aliaz Silenttejä, joten eiköhän nuo pian tule. Siihen asti mennään ilman numpadin pistettä, numpadin plussaa, sekä jotain hajanaisia kontrollinappeja.

Pitää katsoa josko ostan paremmat stabit ja voitelen. Muuten hiljainen näppäimistö päästää selvän äänen kun painan spacea.

Nyt sitten korjaamaan 60% laudan väärään paikkaan kolvattu kytkin sekä laittamaan plate mount stabit.
 
No perkele. 60% laudan levyssä on liian leveät reiät costar stabeille. Ei tuonne tavallisiakaan alle saa, enkä rupea kolvaamaan irti kyllä enää yhtäkään kytkintä. Erilaiset tilaukseen ja laudan hinta kasvaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli kiinasta vihdoin tammikuun lopulla tilatut Maxkey double shot SA profiiliset näppäinhatut. Enter piti tilata muualta. Ääkkösiä ei ollu eikä kaikki erikoismerkit täsmää, mutta ei sitä tule muutenkaan näppämiä katottua kirjottaessa.. Arrow down tuntuu paremmalta väärinpäin. Näppämistö on Havit kb496l
x2vYQa0.jpg

SA profiili tuntuu kyllä hyvältä kirjottaessa ja on komian näköiset.
 
Viimeksi muokattu:
Mites pelittääkö näppis vielä mukavasti? Ite oon nimittäin tuon ja Anne pro2 välillä, ainoa ongelma Anne prossa on nuo nuolinäppäinten puutos:/ ja ainoa joka samoihin hintoihin on löytynyt on tuo drevo calibur
Edelleen toiminut moitteettomasti, ei kytkinvikoja & ledien palamisia jne. :thumbsup: Tuli myös ne o-renkaat viskattua alle mutta ei tuntunut olevan vaikutusta tuohon rungon helinään kun korva kiinni kuunteli. Edelleen en itse tuota käytännössä erota kuin erittäin harvoin/ei jaksa häiritä/muuta ääntä ympärillä enemmän.
 
Tuli kiinasta vihdoin tammikuun lopulla tilatut Maxkey double shot SA profiiliset näppäinhatut. Enter piti tilata muualta. Ääkkösiä ei ollu eikä kaikki erikoismerkit täsmää, mutta ei sitä tule muutenkaan näppämiä katottua kirjottaessa.. Arrow down tuntuu paremmalta väärinpäin. Näppämistö on Havit kb496l
x2vYQa0.jpg

SA profiili tuntuu kyllä hyvältä kirjottaessa ja on komian näköiset.

Kuva ei toimi ainakaan mulla.
 
Koska markkinoilla ei näytä juurikaan olevan sopivia TKL -lankkuja ISO-leiskalla, niin ajattelin vaihtaa kohta 10-vuotiaaseen Duckyyn jännemmät kytkimet. Onko tässä mitään järkeä, vai alkaakohan mikropiirit paukkua kohta iän myötä? Askarteluinnon lattia menee kolvailussa, joten kytkimiksi valikoitunee T1 tai muut pandamaiset Outemut.
 
Tuli ostettua tuo deltacon 50€ 60% näppis. Muuten oikein hyvä mun käyttöön mutta tekisi mieli vaihtaa tuohon paremmat näppäinhatut. Osaisko joku sanoa onko tässä nuo alarivin näppäimet ns. standardikokoisia? Tai onko tässä muita erikoisuuksia jotka pitäisi ottaa huomioon kun hattuja katselee?
 
Tuli ostettua tuo deltacon 50€ 60% näppis. Muuten oikein hyvä mun käyttöön mutta tekisi mieli vaihtaa tuohon paremmat näppäinhatut. Osaisko joku sanoa onko tässä nuo alarivin näppäimet ns. standardikokoisia? Tai onko tässä muita erikoisuuksia jotka pitäisi ottaa huomioon kun hattuja katselee?
Näyttäisi olevan ihan standardi, ei muuta kuin mieluisia metsästämään.
 
Tuli maalattua gmmk tkl kotelo punaiseksi, kaipa siksi kun oli tylsää. Eiköhän tämäkin taas kaappiin jouda odottelemaan parempia päiviä. Tällä hetkellä tässä lankussa kiinni lubetetut Kailh pro purplet. Laitoin muutama päivä sitten Sprit springit 63,5g slow curvella ja sitten toinen paketti samanmoisia mutta normaalilla käyrällä. Jospa niillä tulisi hieman parempi tuntuma.

IMG_20200410_122453-01.jpeg
 
uutta näppäimistöä pukkaa. Tofu 60% acrylic frosted, halo true kytkimet, lubetetut skrew in stabit bandaid modilla, cherry profilen double shot näppäinhatut lainattu 30v vanhasta cherryn näppäimistöstä ja modifierit duckyn ultra violetit


setuppi.jpg
 
Hmm Maxgaming ja Proshopin valikoimiin tullut uutta Ducky One 2 Tuxedoa TKL ja kokoversiona. Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, tykkään väristä, PBT keycaps ja Nordic layout.

Netistä löytyy tietoa tästä Tuxedosta TODELLA vähän, ei oikein mitään :hmm:

2827494_f3e05f5413c0.jpg



 
Duckyn tkl ja minin omistaneena kiinnostaisi kokeilla sf(65%) kokoisena. Siniset kytkimet ja rgb koska ainakin pelkkä valkoinen taustavalaistus on heikosti toteutettu.
 
Mulla ei mee jakeluun miksi ne ei oo Duckyllä kopioinut tuohon SF-malliin Tada68:n layouttia. Toi heidän oma viritys näyttää vaan tosi oudolta tuon 1,25u controlin kanssa.
 
XImRJCD.jpg


Kohta pitäisi olla postissa MT3 Serika näppäinhatut mutta näppäimistö niille puuttuu. Vähän houkuttelisi tuollaiseen Space 65:n group buyhin mukaan hyppääminen, kivan näköinen paketti pienillä erikoisemmilla yksityiskohdilla ja sopivalla layoutilla. Hinta vain on sen ~300€, siihen kytkimet ja nuo hatut päälle niin ollaan lähellä 600 euroa :psmoke:
 
Kohta pitäisi olla postissa MT3 Serika näppäinhatut mutta näppäimistö niille puuttuu. Vähän houkuttelisi tuollaiseen Space 65:n group buyhin mukaan hyppääminen, kivan näköinen paketti pienillä erikoisemmilla yksityiskohdilla ja sopivalla layoutilla. Hinta vain on sen ~300€, siihen kytkimet ja nuo hatut päälle niin ollaan lähellä 600 euroa :psmoke:

Hienoa kun tuo group buy mainostaa "affordable". Mun nähdäkseni affordable on kustomimekaanisista puhuttaessa joku max 150€, ja näppäimistöstä sekin on jo melkoisen paljon.
 
Käytetääs tätä ketjua ja maailmantilannetta hyväksi. Onko matti saapunut kukkaroon? Korona potkii päähän ja hyllyyn on jäänyt kbd75 osia joita ei nyt aika ja raha anna periksi rakentaa? Voisin olla kiinnostunut ostamaan kun kaipaan tekemistä, Pcb, kotelo, plate, stabit jne hakusessa
 
Hmm Maxgaming ja Proshopin valikoimiin tullut uutta Ducky One 2 Tuxedoa TKL ja kokoversiona. Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, tykkään väristä, PBT keycaps ja Nordic layout.

Netistä löytyy tietoa tästä Tuxedosta TODELLA vähän, ei oikein mitään :hmm:

2827494_f3e05f5413c0.jpg




Hatut muistuttaa aika paljon Tai-Haon Navy Blue settiä. Duckyn twitteristä löytyy matalanpuoleisesti myös infoa, DuckyChannel @ Twitter
 
Väsäilin kokeilumielessä 25€:lla 60% ISO hot-swap PCB:n. Näyttäisi toimivan ihan hyvin, mutta joidenkin näppäinten kohdalla piti kytkimen pinnejä hieman väännellä, jotta alkoi kunnolla rekisteröimään jokaisen painalluksen. Laittelen lisää kokemuksia kunhan plate ja kytkimet saapuvat, jolloin saan tämän päivittäisajoon (voi mennä tovi, kun ei ole edes tilaus vielä sisässä).

YD60MQ ~23€
PCB rivets M1.3 x 3mm ~2€


IMG_20200128_194337.jpg

IMG_20200128_194413.jpg
Nyt on kuukauden verran ollut tämä YD60MQ DIY hot-swap päivittäisessä käytössä. Kytkiminä 5-pinniset Gateron Yellowit.

+ Halpa
+ Hot-swap

- Pcb ei istu keskelle Tofu 60 -koteloa, välilyönnin viereistä ruuvia en saanut paikoilleen (johtuu usb-c portin asettelusta)
- Kytkimet heiluvat hieman (en tätä kirjoittaessa tunne, mutta välillä huomaan, että jokin kytkin on hieman vinossa)
- Pinnejä joutuu taittelemaan, jotta kaikki kytkimet varmasti rekisteröivät jokaisen painalluksen

Toimiva kokonaisuus, mutta ei missään nimessä täydellinen. Tämä jatkaa itsellä päivittäiskäytössä. En tiedä miten vertautuu Mill-Maxin hot-swap socketeihin, mutta näiden kokeileminen ei ainakaan kukkarolle käy.
 
Osaakohan kukaan sanoa, että miksi ei corsair k70 rgb valaistus toimi uudessa koneessa? Corsairin sibuilta ladattu ohjelma tunnistaa vaan muistit ja vanha ohjelma ei edes muisteja. Enkö vaan osaa, vai onko vaan jo niin vanha näppis, että ei saa toimimaan, kun joku uus malli tuosta k70 tullu pihalle
 
Tuskin käyttäjässä on vikaa. Kuulostaa enemmän bugilta, yhteensopivuuteen liittyvältä ongelmalta tai siltä että joku on oikeasti rikki. Epäilen kyllä enemmän bugi -ja yhteensopivuuteen liittyvää maastoa. Näitä sattuu välillä olemaan isompienkin valmistajien joukossa kuin myös edullisimmissa kiinalankuissa. En ole asiantuntija ja varmasti olet kokeillut päivittää firmwarea ja nollata asetuksia. Netistä löytyy kirjoituksia vuosien takaa, mutta en tällä hetkellä ymmärrä mistä kiikastaa. Tiedot vaihtelevat reboottaamisesta USB-porttien vaihtamiseen, ohjelmiston asetusten vaihtamiseen sekä BIOS:in säätämiseen.

Ps. Kohta pääsee naputtelemaan Kailh Box Navy kytkimillä. Toivottavasti tulee olemaan hyvät ystävät buckling springien kanssa!
 
Tuskin käyttäjässä on vikaa. Kuulostaa enemmän bugilta, yhteensopivuuteen liittyvältä ongelmalta tai siltä että joku on oikeasti rikki. Epäilen kyllä enemmän bugi -ja yhteensopivuuteen liittyvää maastoa. Näitä sattuu välillä olemaan isompienkin valmistajien joukossa kuin myös edullisimmissa kiinalankuissa. En ole asiantuntija ja varmasti olet kokeillut päivittää firmwarea ja nollata asetuksia. Netistä löytyy kirjoituksia vuosien takaa, mutta en tällä hetkellä ymmärrä mistä kiikastaa. Tiedot vaihtelevat reboottaamisesta USB-porttien vaihtamiseen, ohjelmiston asetusten vaihtamiseen sekä BIOS:in säätämiseen.

Ps. Kohta pääsee naputtelemaan Kailh Box Navy kytkimillä. Toivottavasti tulee olemaan hyvät ystävät buckling springien kanssa!


Näinhän se oli. Pikkusen kun syventy, niin sain nollattua näppiksen pitämällä esc nappia pohjassa ja samalla ottaen usb piuhat irti ja samalla pitäen esc pohjassa ja takas virrat päälle. Samaa vauhtia alko toimiin rgb ja icue tarjos uutta firmista.
 
Hmm Maxgaming ja Proshopin valikoimiin tullut uutta Ducky One 2 Tuxedoa TKL ja kokoversiona. Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, tykkään väristä, PBT keycaps ja Nordic layout.

Netistä löytyy tietoa tästä Tuxedosta TODELLA vähän, ei oikein mitään :hmm:

2827494_f3e05f5413c0.jpg




Tuli laitettua tämä tilaukseen tuossa tiistaina kun Corsair K65 alkaa hyytymään 5v käytön jälkeen.
 
Ajattelin ehkä hommata GMMK TKL barebone näppiksen. Saakos tuohon jostain tilattua Cherry MX Silent Red kytkimiä?
 
Ajattelin ehkä hommata GMMK TKL barebone näppiksen. Saakos tuohon jostain tilattua Cherry MX Silent Red kytkimiä?

Kiinasta ainakin löytyy. Voi tosin joutua leikkaamaan pari muovitappia irti, koska jostain hämärästä syystä GMMK tietääkseni tukee vain plate mount -kytkimiä. PCB-mount-kytkimissä, jotka ovat yleisempiä, on pari ekstratappia tukena.
 
Kiitoksia. Sitten pitäisi miettiä vielä näppäimet.

Eikös näiden pitäisi olla yhteensopivia? Näppis on siis ISO-layoutilla.

 
Kiitoksia. Sitten pitäisi miettiä vielä näppäimet.

Eikös näiden pitäisi olla yhteensopivia? Näppis on siis ISO-layoutilla.


Sopivat kytkimiin, mutta eivät mene ristiin toistensa kanssa kovin järkevästi koska noissa on jokaisessa eri näppäinprofiilit: DSA on yhtä litteä joka rivissä, Cherry ja ISO perinteisemmin tekevät näppäimistöstä hieman alarivistä numeroriviin ylöspäin nousevan.

Katsot vaan että otat sellaisen setin jossa on ISO-entteri ja ISO-vasen shift. Välillä ISO-näppäimistä saa maksaa ihan hitosti ekstraa.

Mulla on näitä itsellä peräti kaksi eriväristä settiä: US $11.19 6% OFF|YMDK 96 84 104 87 61 Laser Etched ANSI ISO OEM Profile Thick PBT Keycap For MX Mechanical Keyboard YMD96 RS96 YMD75 KBD75 FC980M|thick pbt keycaps|keycap set|pbt keycap - AliExpress. TKL-laudalle tarvitsee kalliimman noista jotta saa oikean shiftin täysikokoisena eikä ylänuolen katkaisemana. Tuolla kuvauksessa lukeekin sille setille tuessa "Standard 87 ANSI ISO layout". 87 viittaa TKL.
 
Jes, en ole siis laittamassa ristiin vaan pohdin yhtä noista erikseen.
...ja tosiaan jos noita kytkimiä katsot ja löytyy erikseen 3pin ja 5pin niin 3pin menee ilman tappien leikkelyä GMMK-lautoihin. Ero näkyy esim. tässä: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1S8JJ...ent-case-mx-green-brown-blue-switches-for.jpg

Voin toki olla väärässä tai GMMK voi olla järkeistänyt lautojaan, mutta jossain välissä kun olin ostamassa GMMKta niin kyselin erikseen Aliaz Silent -kytkimien 3pin version perään. Ei löytynyt ja toisaalta verrattain vähän GMMK kalliimmalla sai tämän 96 layoutin hotswappina, joten tilasin sitten sen.
 
Ok, kiitoksia tiedosta. Vielä sen verran että onko noissa kytkimissä otettava huomioon ISO/ANSI leiska?
 
Nonni! Projekti on nyt kasassa! Kytkiminä Kailh Box Navyt. Alumiinikotelo lisäpainolla, DZ60 piirilevy, alumiinikehys, C3:n vakaimet ja Signature Plasticsin DSA:t hattuina. Kaikki paitsi kytkimet löytyivät myyntiosion puolelta :) Tuntu höpöltä juottaa kytkimiä kiinni. Olen viimeksi rakentanut mekaanisia näppiksiä alusta alkaen kun ne alkoivat tulla enemmän muotiin. Valintaa on nykyään paljon enemmän (onneksi).
kasa.jpg
 
kDUbLkP.jpg
1ETQJHW.jpg


DDmilli pcb, Zeal stabit, Aliaz kytkimet 35g jousilla, Falbatechin akryylikotelo. Nyt og GB:stä Toxic hatut, kiinakopiot tosin tulossa tilalle koska hirveä OEM profiili ja hikisen tuntonen toi kiillottunu ABS. Stabeilla rasvaus ja bandaid-modi tehtynä.
 
Logitech G Pro GX Blue Clicky + Glorious golden oak rannetuki.
Ensi tuntuma verrattuna Duckyn mini lankkuun on hieman muovisempi, mutta kyllä tkl sopii minulle paremmin kuin minin fn-näppäimen takaa
hakea merkkejä.
Rannetuki ollut jo useamman näppäimistön kaverina ja täytyy todeta edelleen hyväksi.


G Pro Clicky_valot.jpg
 
kDUbLkP.jpg
1ETQJHW.jpg


DDmilli pcb, Zeal stabit, Aliaz kytkimet 35g jousilla, Falbatechin akryylikotelo. Nyt og GB:stä Toxic hatut, kiinakopiot tosin tulossa tilalle koska hirveä OEM profiili ja hikisen tuntonen toi kiillottunu ABS. Stabeilla rasvaus ja bandaid-modi tehtynä.
Pakko kysästä että onko huomattava ero jos stabit on modattu tolla bandaidilla
 
Kyllä ne hiljenee tuolla modilla. Alumiinikotelo esim koventaa ääniä tosi paljo, ja nyt tällä kotelolla, Aliazeilla ja stabeilla tää on aika hiljanen. Luultavasti hiljasempi ku normi kumituttinäppis. Tuntuman puolelta tuskin on sillai eroa.
 
Kotelolla on tosiaan merkitystä ääneen. Hiljaisin on mahdollisimman vähän koteloa, eli esim. tälläinen sandwich jossa platea korkeammalle nousevat vain kytkimet.

Tämä YMDK96 Aliaz Silent 70g:llä on spacea vaille hiljaisempi tai yhtä hiljainen kuin halpa kumikupunäppis myös. Kytkimellä tosin on väliä: Mulla on parissa napissa (esc, space, funktio) Kailh Pro Purplet, jotka eivät ole suoranaisen äänekkäitä kytkimiä, mutta verrattuna näihin Aliazeihin kyllä noista selvä ääni irtoaa.
 
Onko jollain muulla kuin sampsalla kokemusta tästä kitistä?
Ensikertalainen tosiaan olen näiden hommien kanssa ja 75% näppäimistön kasaaminen kiinnostaisi. Vinkkejä saa antaa.
 
Onko jollain muulla kuin sampsalla kokemusta tästä kitistä?
Ensikertalainen tosiaan olen näiden hommien kanssa ja 75% näppäimistön kasaaminen kiinnostaisi. Vinkkejä saa antaa.

Juuri tuosta ei ole mitään, mutta kaksi näppäimistöä kasanneena: Homma on helppo, ainakin jos kolvi pysyy käsissä. Työtä kuitenkin on, sillä jokainen kytkin on kaksi kolvattavaa kohtaa ja jokainen mahdollinen kytkinkohtainen ledi kaksi lisää. Toisaalta eipä tuossa silti kovin kauaa mene jos rutiinia on ja yksi kolvattava kohta on joku 10s tai allekin. Jos kolvaaminen ei ole tuttua, tämä on ihan okei harjoitusprojekti, vaikkakin treenaisin ensin kolvaamista ihan vähän jollain halvemmalla jotta perustekniikka on hallussa. Hotswap PCBllä välttää tämänkin ongelman toki, kun ei tarvitse kolvata kytkimiä ainakaan.

Kokemuksesta tässä on kaksi jälkikäteen aivan triviaalia hommaa jotka voivat aiheuttaa harmaita hiuksia:
1. PCB mount stabilizerit isommille napeille asennetaan ennen kytkimiä: Niitä on mahdoton tai lähes mahdoton pujotella sinne kun plate on tiellä.
2. Jos plate ja PCB mahdollistavat useamman näppäinlayoutin, kannattaa olla ihan helvetin tarkka siitä, että kytkimet menevät oikeille paikoilleen. Halvasta 60% laudasta pääsin lopulta irrottamaan kolme kytkintä kun olin kolvannut spacen sekä kaksi sen vasemman puolen nappia aivan marginaalisen määrän liian oikealle. Parin kytkimen irroittaminen ei ole ihan älytön homma, mutta vaikeampaa kuin kolvaaminen ja vaatii jotain jolla tinan saa irti. Itsellä ei tuosta puolesta ollut kunnolla kokemusta ja vei aikaa enemmän kuin toivoisi.

Mutta tosiaan jos omistaa kolvin tai hankkii hotswap PCB:n ja miettii tarkasti mitä tekee niin helppo homma tuo on.
 
Juuri tuosta ei ole mitään, mutta kaksi näppäimistöä kasanneena: Homma on helppo, ainakin jos kolvi pysyy käsissä. Työtä kuitenkin on, sillä jokainen kytkin on kaksi kolvattavaa kohtaa ja jokainen mahdollinen kytkinkohtainen ledi kaksi lisää. Toisaalta eipä tuossa silti kovin kauaa mene jos rutiinia on ja yksi kolvattava kohta on joku 10s tai allekin. Jos kolvaaminen ei ole tuttua, tämä on ihan okei harjoitusprojekti, vaikkakin treenaisin ensin kolvaamista ihan vähän jollain halvemmalla jotta perustekniikka on hallussa. Hotswap PCBllä välttää tämänkin ongelman toki, kun ei tarvitse kolvata kytkimiä ainakaan.

Kokemuksesta tässä on kaksi jälkikäteen aivan triviaalia hommaa jotka voivat aiheuttaa harmaita hiuksia:
1. PCB mount stabilizerit isommille napeille asennetaan ennen kytkimiä: Niitä on mahdoton tai lähes mahdoton pujotella sinne kun plate on tiellä.
2. Jos plate ja PCB mahdollistavat useamman näppäinlayoutin, kannattaa olla ihan helvetin tarkka siitä, että kytkimet menevät oikeille paikoilleen. Halvasta 60% laudasta pääsin lopulta irrottamaan kolme kytkintä kun olin kolvannut spacen sekä kaksi sen vasemman puolen nappia aivan marginaalisen määrän liian oikealle. Parin kytkimen irroittaminen ei ole ihan älytön homma, mutta vaikeampaa kuin kolvaaminen ja vaatii jotain jolla tinan saa irti. Itsellä ei tuosta puolesta ollut kunnolla kokemusta ja vei aikaa enemmän kuin toivoisi.

Mutta tosiaan jos omistaa kolvin tai hankkii hotswap PCB:n ja miettii tarkasti mitä tekee niin helppo homma tuo on.
Kolvaaminen tuskin tuottaa ongelmia, kädentaitoa ja aikaa löytyy tässä korona tilanteessa mikä on ja pieni näpertely kiinnostaa noin niin kuin muutenkin. Tarkoitus olisi voidella(?) kytkimet, mistä saisi siihen sopivaa liukastetta(lubea)?
 
Kolvaaminen tuskin tuottaa ongelmia, kädentaitoa ja aikaa löytyy tässä korona tilanteessa mikä on ja pieni näpertely kiinnostaa noin niin kuin muutenkin. Tarkoitus olisi voidella(?) kytkimet, mistä saisi siihen sopivaa liukastetta(lubea)?
Saa ehdottaa myös mistä kannattaisi tilata kohtuuhinnalla näppäinhattuja, Aliexpress? Ei tarvitse olla nordic layoutilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 929
Viestejä
4 964 499
Jäsenet
79 715
Uusin jäsen
MattiTapio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom