Noniin, oman näppäimistön rakennus edessä, mahtaisiko täältä löytyä apuja tuon QMK:n ja suomalaisen näppäinasettelun kanssa?
Taustaa:
Tilasin briteistä MechboardsUK:sta 75% DIY Kitin, jossa alumiininen runko, piirilevy ja otin siniset Cherry MX -kytkimet ilman näppäinhattuja.
75% DIY Kit | MechBoardsUK
Oletan, että tämä piirilevy on KBD75 V1, jossa on pari vaihtoehtoista juotospaikkaa kytkimille eli ANSI ja ISO:
Täältä löytyy default-layout:
84说明书.doc
---
Näppäinhatuiksi tilasin KBDFansin Nordic layout pbt keycaps iso cherry profile:
US $53.9 |kbdfans Nordic layout pbt keycaps iso cherry profile MAC keys gaming mechanical keyboard dye subbed keycap sublimation keycap-in Keyboards from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
En tiedä onko olemassa 75% ISO-Nordic standardia, mutta ainakin Vortexin RACE3:ssa asettelu on seuraava:
Nuo tilaamani hatut istuvat tuohon 75% piirilevylle ISO-Nordic-asettelun mukaisesti muuten, mutta välilyönnin oikealla puolella olevat Alt Gr, Fn ovat liian isot. Ne voi korvata muilla mukana tulleilla hatuilla.
En tosin itse käytä tuota oikeanpuolesta ctrl-nappia, joten ihan hyvin siinä voisi olla pelkkä Alt Gr ja Fn, kuten käsittääkseni tuo piirilevyn layout mahdollistaa (2 x 1,5). Ylläolevan kuvan mukaisesti (Fn = Ctrl).
Muutama kysymys:
1) Mitä tapahtuu jos vain juotan kytkimet paikoilleen kuvani mukaisesti, isken näppäimistön kiinni tietokoneeseen ja Windowsista näppäimistön kieleksi suomi? (Oletan, että jotkut näppäimet eivät toimi)
2) Näppäimistön layouttia pystyy käsittääkseni muokkaamaan QMK-konfiguraattorilla ja päivittämään firmwaren sen mukaisesti? Tähän tarvittaneen firmware-tiedosto. Löytyykö jostain valmiiksi 75% ISO-Nordic layoutille?
Pari tutoriaalia olen katsellut, että jos ei löydy valmiiksi niin yritän sitten tehdä itse tyhjästä:
Kaikki mahdollinen apu tervetullutta, kiitos