Hei mekaanisten näppäimistöjen kansa.
Tässä kaivattaisiin nyt noviisille apuja. Vanha G15 v2 on kuolemassa (rauha hänen sielulleen) ja pitäisi alkaa ostamaan uutta näppistä. Mekaaniset näppäimistöt on sillai outoja, että kokemusta ei ole, mutta googlea on paukutettu urakalla, videoita katottu, termejä tutkittu yms. Nyt kuitenkin kaipailisin apuja koska näistä merkeistä, kaupoista, valmistajista yms ei ole mitään käryä niiden laadun etc. osalta. Täältäkin koitin katsella mutta joko tässä threadissa mennään niin korkealentosessa meiningissä tai sitten en oikeen löydä asioita. Joten pahoittelut jos tätä asiaa pitäisi puida jossain muussa threadissä.
Eli... Tässä siis olen aatellut että lähdetään sillai syvään päätyyn kerralla että lähtisin itse kokoamaan custom näppistä, mutta kuitenkin sillai vararenkaan kera, että mennään hotswap laudalla.
Vaatimuksia näppikselle on:
1.) Näppäimistön tarkoitus on olla HILJAINEN sekä laadukas.
Äänineuroosi on sitä luokkaa että kaikki näppikset mitä kävin joskus 2v sitten Verkkokaupassa koittamassa oli joko aivan kamalia, tai sitten niistä pääsi jäätävä kolkotus. Tässä on nyt kartoteltu kaikenlaisia kytkimiä ja boardeja, mutta ota näistä nyt sitten selvää. Toinen sanoo Gazzew Boba 4U olevan hiljanen ja toinen sanoo että koska on taktiili niin ei koskaan pärjää lineaariselle hiljennetylle (esim. Gazzew Bobagum). Ja sit pitäs vielä päästä koittaan näitä kytkimiä. Fiilis on lähinnä overwhelmed ja pulailme päällä selailee kaikenlaisia testejä.
Lisäks tästä hiljaisuudesta on montaa koulukuntaa taas. Osa sanoo että base merkkaa paljon kytkinten lisäks, ja toiset sanoo että minimaalista. Itselle ei o ongelmaa laittaa hieman extrarahaa kiinni esim. boardin eristysmateriaaliin. En kuitenkaan halua lähteä ihan sille linjalle että alkaisin O-renkaita asenteleen tai itse kytkimiä lubettaan.
Ja kun nyt kysytte että taktiili vai lineaarinen niin en tiedä vielä. En ole päässyt koittamaan laadukkaita kytkimiä ja niiden eroja tuntumassa. Tähän myös apuja kaipaisi hieman, mutta siitä lisää myöhemmin.
Jos nyt joku miettii että mitä tarkoittaa äänetön, niin mulle ideaali olis sellanen mistä ei tu mitään ääntä. Toki se on fysiikan lakien vastainen, joten ääntä siitä aina lähtee. Mutta jos annetaan verrokkina tuo tietokone, niin se on hiljennetty siten että koppa on eristetty äänieristyslevyllä, kaikki tuulettimet on ULNA adapterin päässä olevaa Noctuaa ja komponentit on valittu äänettömyys ensin lähtemättä vesihommiin. Coolerit ja muut on myös tarkoituksella yliammuttu jotta pääsee vähemmällä viipperällä. En usko että ilmajäähdytteisesti tuota hirveesti hiljaisemmaksi saa JÄRKEVÄSTI.
2). Pitää olla kaikki näppäimet, eli mieluusti 100% lankku tai vähintään 96%.
Töissä tarvitsen tuota keypadia ja näppis tulee siis koti (peli, kirjoitus) ja työkäyttöön (IT-ala). Pöytätilaa on ihan riittävästi, joten sen puolesta ei olla ongelmissa.
3.) Pitää toimia Macilla ja PC:llä mutta pohjan on oltava Nordic Windows.
Macilla (työkone) on conffittu homma niin että siellä windowsleiska toimii riittävästi koodihommissa ja muutenkin. Ja ei siis ole MITÄÄN käryä että onko näissä jotain yhteensopivuusongelmia macin kanssa.
4.) Hotswappable lankku (kuten tuolla jo aikaisemmin mainitsinkin)
Ei jaksa sentään lähtee kolvaileen.
5.) Budjetti kohtuullinen vaikka se ei sinällään olekaan ongelma.
Tarkoittaa siis sitä, että mitä halvemmalla pääsee niin sen parempi mutta kun tässä laatua ja hiljaisuutta haetaan niin ymmärrän toki että se maksaa. Esim. mua ei hirvittänyt yhtään noiden Gazzew Boba 4U hinta kun joku rakentaja sano videolla niiden hinnaks liki 0,7$ / kytkin. Jos hinta on perusteltu laadulla niin all good.
Ja sitten niitä ongelmia:
- Mistä näitä osia edes kannattais lähtee katteleen? Maxgamingia olen katsellut, mutta siellä on mielestäni vaan noita boardeja jotka ei o nordic leiskalla. Tuntuu etten löydä tai sitten en osaa käyttää oikeita termejä jotta löytäisin kaupan joka tälläistä tavaraa myy.
- Mitä valmistajia kannattaa katsella? Onko jotain mitä kannattaa välttää?
- Paljonko on realistinen budjetti? Ei mitään käryä itsellä että mitä tänne suomeen tilattaessa hommelit maksaa. Saako 150e:llä? 250e? 350e? Vai onks tääkin taas laji jossa vaan taivas on rajana?
- Mistä kytkimistä lähtisitte liikkeelle (yllä mainittu "palataan tähän myöhemmin")?
- Miten yleensäkin lähtee liikkeelle? Kannattaako tilata ensin pohja ja sit siihen kytkimiä erilaisia joita voi fiilistellä?
- Mitä yhteensopivuusjuttuja pitää ottaa huomioon hotswap touhuissa? Onko kaikki kytkimet esim. sopivia jokaiseen hotswap lankkuun?
Olisin enemmän kuin kiitollinen kaikesta inputista, mutta ehkä tässä se kuumin peruna on että mistä ihmeestä noita saa ja mitä on isoimmat sudenkuopat mitä pitää välttää?
Kiitos ja anteeks.
Nimimerkillä: "Onko mulla toivoa?"