Ehkä vähän väärä ketju, mutta paremman puutteessa kysynpä täältä: onko kenelläkään kokemusta MaxGamingille tilauksen palauttamisesta? Kaiken ymmärryksen mukaan joutuu ainakin postikulut maksamaan omasta pussista, onkos näin? Ja mihinkähän asti noita pitää sitten takaisin lähetellä, eli kuinkahan kalliiksi mahtaa tulla?
Riippuu vähän. Palautukset itsessään on mennyt MaxGamingin piikkiin aina, mutta tästä eteenpäin on kahdenlaista tapausta tullut vastaan.
Ensimmäinen palautus minkä tein, oli tuote mitä myytiin uutena, mutta oli selkeästi käytetty. Tämän lisäksi tuote ei myöskään vastannut odotuksia toiminnallisuudeltaankaan, joten palautin sen.
Kovasti siellä koitettin tyrkyttää store credittiä ensiksi, mutta tästä kieltäydyin ja sain sentään hyvityksen rahana. Eli mitään extraa ei pitänyt itse kustantaa, eikä olisi kuulunutkaan ja rahat sai takaisin vaikka ne vaan alkuun tyrkytti ainoana vaihtoehtona sitä store credittii.
Toinen tapaus olikin sitten jo hieman erilainen ja vei viimeisetkin luotot kyseiseen puljuun. Asiaan ei auttanut se, että 6kk aika seitsämästä tilauksesta melkein puolesta puuttui paketista ostettuja tuotteita, ja näiden puuttuvien tuotteiden jälkitoimituksessa kesti aina viikkoja.
Noh, tämä toinen keissi olikin niin, että vaimolla alkoi hiiren sensori sekä rulla tekemään temppuja. Vika oli selkeästi tyyppivika, eikä tähän auttanut mitkään firmware päivitykset ja sama ongelma toistu toisella koneellakin. Hiiressä oli takuuta jäljellä, joten selvä homma että tämä korvataan.
Harmillisesti kuitenkaan tätä samaa hiirtä ei enää ollut myynnissä eikä todennäköisesti enää tulekkaan sillä erä oli rajallinen tällä tietyllä värityksellä. Seuraava (henkilökohtainen) ongelma olikin se, että seuraava vaihtoehto jonka väriteema olisi suhteellisen samankaltainen rikkinäisen kanssa, oli hiiri mitä heillä oli enää vain yksi kappale varastossa. Joten tultiin tulokseen että parempi tilata tämä hiiri sieltä ennen kuin joku muu ehtii nappaa, vaikka takuuseen menevä hiiri oli juuri vasta lähdössä matkaan.
No uusi hiiri tuli ja parin päivän jälkeen myös kuittaus että lähetetty hiiri on todettu rikkinäiseksi ja menee takuuseen.
Tästä sitten alkoikin se pelleily tämän lafkan kanssa. Vaihtoehtoina oli joko store credit, tai että he lähettää täysin erivärisen hiiren mikä alkuperäinen oli ja mikä oltiin ostettu korvaavaksi.
Tästä sitten kieltäydyttiin ja sanottiin että ei kumpikaan vaihtoehto, vaan rahat takaisin kun he eivät tuotetta voi korjata tai tarjota samaa korvaavaa. Taas kerran sama vastaus "lahjakortti tai toinen hiiri". Tästä sitten alkoi pitkä kamppailu ja monet pyynnöt että joku ylempi henkilö yrityksessä ottaisi tämän selvitykseen. Monesti lupaili palata asiaan, niin sähköpostitse kuin puhelimitse, mutta koskaan ei mitään kuulunut takaisin. Päivien odotteluiden jälkeen piti aina olla heihin yhteydessä ja sanottiin vaan että "joo joo, kohta".
No viikkojen jälkeen ei auttanut muu kuin sanoa että pitääkö olla kuluttujasuojaan yhteydessä, mille sitten asiakas"palvelija" nauroi vaan ja kommentoi
"good luck with that, they won't help you".
Mutta kylläpä ne auttoi ja oli samaa mieltä että erivärinen tuote ei ole sama tuote eikä sitä voida pakottaa korvaavaksi, eli kaupanpurku ja rahojen palautus on oikea toimintapa tässä. Ja käyhän tuo järkeensä, kun tällä eri värisellä tuotteella on eri tuotenumero, niin heillä itsellään kuin valmistajallakin.
Tässä vaiheessa alkoi ittelläki palaa käpy tähän firmaan ja heidän "palveluunsa", joten otin yhteyttä Discordissa yhteen MaxGamingin edustajaan joka sattui olemaan samalla servulla. Hänkin hieman ihmetteli tilannetta ja lupasi olla yhteydessä asiakaspalveluun.
Hetki tämän jälkeen vaimo sai vielä uuden viestin MaxGaminging "support managerilta", joka kovasti väitti että lain puitteissa mikäli he eivät voi toimittaa samaa tuotetta, voivat he sen sijaan toimittaa mitä muuta vastaavaa tuotetta, vaikka eri valmistajaltakin.
Eli siis tämän logiikan mukaan, jos ostaisit näiltä Keyhcron näppiksen, näppis menee takuuaikana rikki mutta samaa näppistä niillä ei enää ole, voisi ne korvata sen vaikka jollain Razerin näppiksellä jos siltä tuntuu. Ja joo, tuo on ihan ok silloin jos asiakas siihen suostuu, mutta tässä tapauksessa nämä vaan koittaa pakottaa ottamaan hiiren mitä ei halua, tai store crediittiä vaikka korvaava tuote on heiltä ostettu jo. Eli he ovat saaneet tämän rahan takaisin, mutta silti pakko myös tämän toisen hiiren summa saada pidettyä kynsin ja hampain.
Tässä kohtaa otin sitten vielä uudemman kerran yhteyttä tähän edustajaan Discordissa ja kyselin oliko hän ehtinyt vielä olla yhteydessä aspaan. Tähän sain tovin päästä kuittauksen, että hetken päästä saadaan vastaus.
Ja sitten kuinka kävikään, aspalta tuli viesti että voivat tämän kerran tehdä "erikoispoikkeuksen" ja palauttaa rahat kun kerta korvaava tuote on jo ostettu heiltä.
Eli siis piti mennä toisia reittejä pitkin, mikä ei edes ole kaikille mahdollinen, että asian sai ratkaistua oikealla tavalla vaikkakin MaxGamingin mukaan olikin vain nyt "erikoispoikkeus". Veikkaan että jos olisi tuota kuluttajasuojakontaktia jaksanut myös odotella hieman pidempään, olisi ollut loppu tulos sama MaxGamingin "erikoispoikkeus".
Vähän tuli avauduttua nyt, mutta kuten tuossa sanoinkin niin tuohon pellefirmaan on mennyt itseltä kokonaan luotto ja jatkossa tulee sitä välteltyä enkä ainakaan suorilla linkeillä mitään heidän tuotteitaan ehdottele. Muutenkin noissa aikaisemmissa tapauksissa missä tuotteita oli jäänyt paketeista, niin näiden kanssa heidän aspa myös oli ollut todella töykeän oloinen.