Mekaaniset näppäimistöt

Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
252
Tulipa vielä mieleeni, että onko joku miettinyt tai selvittänyt, onko tuollaisia PBT-näppäinhattuja kuinka mahdoton / kallis työstää itse ts. jonkun tahon toimesta Suomessa. Joku isompi erä, nehän kelpaisi varmasti myös muille pohjoismaalaisille harrastajille.

Tai sitten blankoihin PBT-näppäinhattuihin dye sub painatus?
Itse prosessista sen enempää tietämättä pientä mutuilua:

Noita blank hattujahan on tosi halvalla tarjolla Kiinasta, ei taida olla mitään järkeä niitä alkaa itse työstämään/tilaamaan Suomesta. Samoin dye sublimaation kanssa, hankala uskoa että Suomessa pystyttäisiin kilpailemaan kiinalaisten kanssa, joilla on valmiit tuotantolinjat näppäinhattuja varten. Dyesub painatus on ymmärtääkseni muutenkin vähän oma taiteen lajinsa, parista ensimmäisestä erästä tulee vähän vängällä paskaa. On näitä kai jotkut kai ihan kotonakin väsännyt yksittäisiä, mutta hieman eri juttu tehdä koko näppäimistön kattava setti.

Geekhackin ja muiden valmiisiin GB:hin on aina mahdollista osallistua. Siellä ne aina kiroilevat kun international kitit eivät tahdo saavuttaa tavoiteltua tilausmäärää. EnjoyPBT kautta tehtyjä Group Buyita on ollut tässä parin vuoden aikana useita ja useimmiten ovat tarjonneet myös international kitin.

Sinänsähän olisi ihan hauska idea, jos täältä joku on ollut enemmän tekemisissä Group Buy prosessin kanssa ja tuntee käytönnöt kiinalaisten valmistajien / GMK:n kanssa. Voitaisiin suunnitella ja tilata joku io-tech teemainen setti. Vaatisi tosin TODELLA ison osallistujamäärän, jotta olisi kannattavaa. :lol:

Edit. pientä muokkailua.
 
Viimeksi muokattu:

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 585
Itse prosessista sen enempää tietämättä pientä mutuilua:

Noita blank hattujahan on tosi halvalla tarjolla Kiinasta, ei taida olla mitään järkeä niitä alkaa itse työstämään/tilaamaan Suomesta. Samoin dye sublimaation kanssa, hankala uskoa että Suomessa pystyttäisiin kilpailemaan kiinalaisten kanssa, joilla on valmiit tuotantolinjat näppäinhattuja varten. Dyesub painatus on ymmärtääkseni muutenkin vähän oma taiteen lajinsa, parista ensimmäisestä erästä tulee vähän vängällä paskaa. On näitä kai jotkut kai ihan kotonakin väsännyt yksittäisiä, mutta hieman eri juttu tehdä koko näppäimistön kattava setti.

Geekhackin ja muiden valmiisiin GB:hin on aina mahdollista osallistua. Siellä ne aina kiroilevat kun international kitit eivät tahdo saavuttaa tavoiteltua tilausmäärää. EnjoyPBT kautta tehtyjä Group Buyita on ollut tässä parin vuoden aikana useita ja useimmiten ovat tarjonneet myös international kitin.

Sinänsähän olisi ihan hauska idea, jos täältä joku on ollut enemmän tekemisissä Group Buy prosessin kanssa ja tuntee käytönnöt kiinalaisten valmistajien / GMK:n kanssa. Voitaisiin suunnitella ja tilata joku io-tech teemainen setti. Vaatisi tosin TODELLA ison osallistujamäärän, jotta olisi kannattavaa. :lol:

Edit. pientä muokkailua.
Kiitti infopaketista, ei ollutkaan oikein selvää miten noi Group Buyt toimii :tup:

Tälläinen näytti olevan melko tuore, jossa international-kit mukana:

[GB] GMK Phosphorous — MOQ reached! LAST 24h left to join! ALL KITS WILL BE MADE! ❤ (edit: taitaakin olla just päättynyt ja sold out)

Harmi ettei tässä ollut:

GMK Wavez (Base Kit) | Candykeys
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
533
Kuolannut tuota 65tofu koteloa. mutta taidan tilata tuon 68lowprofile alucasen kun on puolet tuosta hinnasta:grumpy:
Ota tofu. Kerran se kirpasee. On ihan eri maailmasta tuon lowprofilen kanssa. nimim neljäs tofu tilauksessa.. ;D

Paitsi jos haluat kevyen näppäimistön. Tofu painaa sen +700g, mutta juurikin tuo paino tuo ääneen ihan erilaista vivahdetta.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
6
En näistä mekaanisista näppäimmistöistä oikein tiedä vielä mitään, mutta olen hieman selaillut eri vaihtoehtoja. Ajattelin ostaa Ducky One 2 Minin tässä lähiaikoina. Tarkoituksena pääasiassa kirjoitteluun ja ohjelmointiin, hieman pelaamiseenkin.. Ilmeisesti Brown kytkimet olisivat tähän sopivat?

Voisikohan tätä (tai miksei muita) tulla tarjoukseen näin black fridayn aikoihin?

Onko muuten muita hyviä vaihtoehtoja Ducky Onen lisäksi?
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 585

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 585
En näistä mekaanisista näppäimmistöistä oikein tiedä vielä mitään, mutta olen hieman selaillut eri vaihtoehtoja. Ajattelin ostaa Ducky One 2 Minin tässä lähiaikoina. Tarkoituksena pääasiassa kirjoitteluun ja ohjelmointiin, hieman pelaamiseenkin.. Ilmeisesti Brown kytkimet olisivat tähän sopivat?

Voisikohan tätä (tai miksei muita) tulla tarjoukseen näin black fridayn aikoihin?

Onko muuten muita hyviä vaihtoehtoja Ducky Onen lisäksi?
En tuota 60% koko suosittelisi kirjoitukseen ja koodaamiseen siksi että ohjain ja funktionäppäimet ovat fn takana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
347
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Tekis mieli ostaa Ducky One 2 SF tai Vortex Race3 PBT. Duckyä vissiin jengi täällä käyttänytkin mutta entäs Race3:sta? Siinä olis aika houkutteleva leiska kun just sopivasti F napit joita tulee etupäässä pelatessa käytettyä ja muut turhat pois.

Molempia sais Maxgamingista mutta ovat siellä kyllä hinnoissaan ja Duckyä ei Suomesta saa mistään. Proshopista ihan ok hintaan mutta nekin tulee Tanskan kautta suoraan Postille odottamaan kohtaloaan :comp:
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
252
Maxgamingille näköjään tullut ennakkotilattavaksi nyt myös noita Vortexin bluetooth näppäimistöjä Nordic layoutilla. Vortex Tab75 ja Tab60. Hiukan halvempia kuin Race3, koska ovat muovikotelolla, mikä nyt välttämättä ei ole aina huono asia.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Jimmsillä on kyllä varastossa joitain Ducky One 2 SF -variaatioita. En tiedä onko juuri sitä, mitä kaipaat.
Ah juu olis pitäny olla tarkempi. Ruskeilla kytkimillä on hakusessa.

Toi Race 3 kiinnostaa leiskansa takia, mutta jotenkin laatu ei oikein näytä päätähuimaavalta kun melkein kaikissa revikoissa on esim. numeronäppäinten numerot eri tasossa ja tommoset jutut pistää mua silmään. Kun sen kerran näen niin siihen ei voi olla kiinnittämättä huomiota jne.
Ducky taas on tuttu merkki ja 60% näppiksiä käyttäny ennenkin, joten SF:n 65% leiskaan tottuis. Jos sitä vaan sais jostain.

Maxgamingille näköjään tullut ennakkotilattavaksi nyt myös noita Vortexin bluetooth näppäimistöjä Nordic layoutilla. Vortex Tab75 ja Tab60. Hiukan halvempia kuin Race3, koska ovat muovikotelolla, mikä nyt välttämättä ei ole aina huono asia.
Bluetooth 3.0 kun kohta eletään vuotta 2020...
 

hmb

Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
120
Race 3 kiinnostaa leiskansa takia, mutta jotenkin laatu ei oikein näytä päätähuimaavalta kun melkein kaikissa revikoissa on esim. numeronäppäinten numerot eri tasossa ja tommoset jutut pistää mua silmään. Kun sen kerran näen niin siihen ei voi olla kiinnittämättä huomiota jne.
Mulla on ollut kaksi eri Race 3:a, eka MX Cleareilla (joka osoittautui liian jäykäksi omille sormille) ja nykyinen MX Browneilla, johon olen ihan tyytyväinen. Ulkoisesti kummassakaan ei ollut moitittavaa – jos nyt aivan tarkasti katsoo sivusta niin saattaa tuo spacebar olla aaavistuksen käyrä (millimetrin-pari korkeammalla laidoilta kuin keskeltä).

Seuraava näppis on kyllä jollain muulla "quiet tactile" -kytkimellä kuin MX Brown, vaikka nämäkin menettelevät 2x o-renkaiden kera. Kirjoittaisin varmaan vieläkin rubber dome -näppiksellä, jos sellaisia olisi laadukkaita minimalistisia 75%- tai TKL- leiskaisia.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 587
Ota tofu. Kerran se kirpasee. On ihan eri maailmasta tuon lowprofilen kanssa. nimim neljäs tofu tilauksessa.. ;D

Paitsi jos haluat kevyen näppäimistön. Tofu painaa sen +700g, mutta juurikin tuo paino tuo ääneen ihan erilaista vivahdetta.
Mua ei periaatteessa ääni kiinnosta pätkääkään jos ei vaimolta kysytä:D lähinnä vaan tuo satasen hinta hirvittää:beye:
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
125
Omassa Tesoron lankussa on hotswap-mahdollisuus ja näissä tällä hetkellä mukana tulleet Tesoron omat optiset siniset kytkimet, jotka on ruvennut vähän tympimään. Pystyyköhän tähän vaihtamaan Kailh Box Blackit ihan ongelmitta, vai onko ne kytkimet jotenkin erilaiset tai eri kokoiset?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
533
Omassa Tesoron lankussa on hotswap-mahdollisuus ja näissä tällä hetkellä mukana tulleet Tesoron omat optiset siniset kytkimet, jotka on ruvennut vähän tympimään. Pystyyköhän tähän vaihtamaan Kailh Box Blackit ihan ongelmitta, vai onko ne kytkimet jotenkin erilaiset tai eri kokoiset?
Box blackeja ei ymmärtääksenu saa optisina. Vaihtokytkimet täytyy olla optiset myöskin. Tai käsittääkseni ainakin.

Pistin invyr pandat tulemaan dropista. Tammikuun lopussa näytti olevan toimitus :D haloja en tilannut, kun ei tällähetkellä kiinnosta tactilet yhtään.

Onko kellään pandoista mitään kokemusta vrt perus mustien valikoimaan ?
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 587
Omassa Tesoron lankussa on hotswap-mahdollisuus ja näissä tällä hetkellä mukana tulleet Tesoron omat optiset siniset kytkimet, jotka on ruvennut vähän tympimään. Pystyyköhän tähän vaihtamaan Kailh Box Blackit ihan ongelmitta, vai onko ne kytkimet jotenkin erilaiset tai eri kokoiset?
Gatoronilla on jotain optisia kytkimiä
 
Liittynyt
01.11.2019
Viestejä
41
Mikäs mahtaa olla ongelmana, kun suurempi kuin ja pienempi kuin näppäin "ei toimi" (näppiksenä Ducky One2mini ja koneena Macbook Pro 13" 2018)? Kun painan näppäintä, tulee §, kun painan alt ja näppäin, tulee ¶, shift + tulee °. Suurempi ja pienempi hävinnyt näppäimistöstä kokonaan, ellen sitten vaihda layoutia koneelta Britiksi.
 
Liittynyt
18.07.2018
Viestejä
86
Onko tuossa Poker Race3 näppiksessä DSA profiilin hatut vai hämääkö kuva?

RACE3 PBT [MX Brown] - MaxGaming.fi

Ja jos kytkimet on Cherryn niin tuohonhan voi vaihtaa Cherry-profiilin kytkimet?
Race 3:sta ei mielestäni kannata hankkia jos ne DSA-hatut ei ole mieleiset. Juuri tuon epästandardin ylärivin takia yhteensopivuus on todella huono. Ihan parissa custom-näppäinhattusarjassa olen nähnyt nuo tarvittavat 1,5U Esc ja Deleten. Ei tosin ole Cherry-profiilia, mutta MDA Big Bone on yksi setti josta ne löytyy.

MelGeek MDA Big Bone Custom Keycap Set|Melgeek.com

Tosin ääkkösiä ei siihen saa, jos sellaiset haluaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
410
Race 3:sta ei mielestäni kannata hankkia jos ne DSA-hatut ei ole mieleiset. Juuri tuon epästandardin ylärivin takia yhteensopivuus on todella huono. Ihan parissa custom-näppäinhattusarjassa olen nähnyt nuo tarvittavat 1,5U Esc ja Deleten. Ei tosin ole Cherry-profiilia, mutta MDA Big Bone on yksi setti josta ne löytyy.

MelGeek MDA Big Bone Custom Keycap Set|Melgeek.com

Tosin ääkkösiä ei siihen saa, jos sellaiset haluaa.
Niin, en ole tietääkseni tietoisesti ennen kokeillut DSA-profiilin näppistä. Ellei vanhaa Rzerin kumikupunäppistä sellaiseksi lasketa. Siinä muistaakseni hatut olivat tuolla tapaa tasapaksusti.

Nykyinen näppis mulla on Vortexin Pok3r (rgb) Chrryn ruskeilla kytkimillä ja Cherryn profiililla. Tähän olen tottunut, mutta nyt olen alkanut tarvitsemaan nuolinäppäimiä sekä valikoivasti funktionäppäimiä.

Ja toisaalta se, että tuohon Race3:een laittaisi 1U leveät Esc ja Del olisi vain kosmeettinen haitta. Eihän hattujen korkeus kuitenkaan riitele alemman rivin kanssa. Vai ymmärsinkö jotain väärin?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.07.2018
Viestejä
86
Niin, en ole tietääkseni tietoisesti ennen kokeillut DSA-profiilin näppistä. Ellei vanhaa Rzerin kumikupunäppistä sellaiseksi lasketa. Siinä muistaakseni hatut olivat tuolla tapaa tasapaksusti.

Nykyinen näppis mulla on Vortexin Pok3r (rgb) Chrryn ruskeilla kytkimillä ja Cherryn profiililla. Tähän olen tottunut, mutta nyt olen alkanut tarvitsemaan nuolinäppäimiä sekä valikoivasti funktionäppäimiä.

Ja toisaalta se, että tuohon Race3:een laittaisi 1U leveät Esc ja Del olisi vain kosmeettinen haitta. Eihän hattujen korkeus kuitenkaan riitele alemman rivin kanssa. Vai ymmärsinkö jotain väärin?
Joo, kyllä ne siihen muuten sopii jos ei kosmeettinen haitta häiritse. Vortexilla on Tab75-malli jonka joku täällä jo mainitsi. Siinä on standardi ylärivi.
 
Liittynyt
07.03.2019
Viestejä
50
Onko kenelläkään kokemuksia varmilon sivuilta custom näppiksen ostosta? Kuinka kauan meni? Tilasin jo ducky sf mutta mietinnässä tilauksen peruuttaminen kun ei tietoa saapumisesta (proshop ja maxgaming kaupoissa olisi). Black Friday kolkuttelee myös eli on varmaan sama vielä odotella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
533
Pitäis hankkia/rakennella toinen näppis itselle, muttei perhana meinaa löytyä sopivaa piirilevyä.

Vaatimuksena PCB:lle:
- 60%
- ISO
- USB-C
- North side ledit

Kolme ensimmäistä on helppo täyttää, mutta kaikissa PCB:issä tuntuu olevan ledit kytkinten alapuolella ja se tekee ledeistä mielestäni turhat. Ei paista näppäimistä läpi ja lähinnä häikäisee silmää kun paistaa hattujen raosta. GMK-hattujen takia tuota ilmeisesti tehdään kun osuisi yläpuolella oleviin ledeihin, mutta itse suosin jumalaisia PBT-hattuja ja oikeaan paikkaan sijoitettuja ledejä.

1UP:lla oli tuollainen PCB, muttei enää. Nykyään vain Mini USB:llä, eikä maistu kun on jo USB-C kaapeli hankittu. (1UP RGB Underglow PCB - USB Mini » 1upkeyboards)

Onko kellään tiedossa, mistä tämmöisen yksisarvisen löytäisi?
Jos tämä vielä ajankohtainen niin xd60. Unohdin koko kapineen olemassa olon.
 

ile

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 271
Jos tämä vielä ajankohtainen niin xd60. Unohdin koko kapineen olemassa olon.
No tämähän on täsmälleen sellainen mikä tässä oli hakusessa! Kiitos, pitänee kasailla sittenkin oma näppis. Ehdin jo tilailemaan Jimssiltä Ducky One 2 SF:n, muttei sitä näy tulevan lähiaikoina.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 794
G-Hubin uusin version näyttäis jo vihdoin toimivan Pro X:llä ja G604:lla. Tunnistaa ja antaa muokata asetuksia. Laitoin automaattiset päivitykset vielä pois päältä, ettei mene taas pilalle.

ghu b.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.09.2019
Viestejä
107
Tada 68 voisi mennä budjettiin pienillä kompromisseillä. Esim silver kotelolla, ja likasen valkoisilla hatuilla. Tietysti lisäsioituksella saisi mieluisat hatut jolloin kompromissi olisi silver kotelo. Tuota saa myös muovikotelolla joka on musta. Jos maalaustaitoista tuttua löytyy / kilikoli pysyy käsissä, niin muovinen aika paljon halvempi, jolloin hattujenkin kanssa menisi hienosti budjettiin. Ledithän tuohon voi tilata sitten täysin mielen mukaan, eikä maksa juuri mitään.

E: jaahas, kitin mukana tuleva plate ei ilmeisesti sovellu ISO layoutin kanssa.
Näiden vinkkien perusteella tuli vähän selvitettyä lisää ja jotenkin kummasti ne lompakon nyöritkin alkavat löystyä. Alumiinikotelot saaneet liikaa kehuja. KPrepuclicin xiudi xd68 PCB vaikuttaa sisältävän kaiken mitä itsellä on ollut haussa. Vielä kun saan itseni suostuteltua hankkimaan tuon niiden korkeaprofiilisen alumiinikotelon hopeisena niin tässähän pääsee rakentelemaan. Se ei ole ehkä ihan yhtä esteettisesti upea luomus kuin tofu65, mutta kelvannee. Voisi ehkä vielä selvittää meneekö tuo PCB tofuun niin ei jää siitä kiinni.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
533
Näiden vinkkien perusteella tuli vähän selvitettyä lisää ja jotenkin kummasti ne lompakon nyöritkin alkavat löystyä. Alumiinikotelot saaneet liikaa kehuja. KPrepuclicin xiudi xd68 PCB vaikuttaa sisältävän kaiken mitä itsellä on ollut haussa. Vielä kun saan itseni suostuteltua hankkimaan tuon niiden korkeaprofiilisen alumiinikotelon hopeisena niin tässähän pääsee rakentelemaan. Se ei ole ehkä ihan yhtä esteettisesti upea luomus kuin tofu65, mutta kelvannee. Voisi ehkä vielä selvittää meneekö tuo PCB tofuun niin ei jää siitä kiinni.
Sitten vielä viimesenä silauksena motonetistä elstista vaimennusmattoa kotelon pohjalle ja nääppispaketti päälle. Maksaa 5.90 arkki ja siitä tekee varmaan 5-7 näppäimistöä helposti. Liimata ei kannata pohjaan. Antaa muovin olla paikoillaan ja leikkelee sopivaksi. Muuttaa ääntä vielä kummasti.

Itse tuli kerran liimattua ja tuo ei sitten lähde millään pois. Kevyempiin koteloihin olen laitellut vielä sitä liimattavaa bitumimattoa ja siihen tuon elastisen vaimennusmaton päälle, mutta tofujen kanssa ei ole ollut tarpeen.
 
Liittynyt
11.11.2019
Viestejä
28
Sampsan videosta inspiroituneena haluan toteuttaa nyt pitkään taustalla olleen unelman, eli tehdä oman näppäimistön. En vaan oikein tiedä, mistä osia voisi tilata. Tarkoituksena ois saada seuraavat speksit:

-ten key less, nuolinäppäimet ja funktionäppäimet jne. kuten täydessä näppäimistössä
-nordic layout
-usb-c, mielelläään keskellä
-alumiinirunko
-cherry mx blue yksivärisillä ledeillä
-rungon kiertävä rgb
-mustat näppäinhatut

Jos joku vois linkata mulle kauppoja mistä osia voi ja kannattaa tilata. Sampsan videoon linkkaamat kaupat ei mahdollista ten key less -konfiguraatiota.
 
Liittynyt
18.07.2018
Viestejä
86
Sampsan videosta inspiroituneena haluan toteuttaa nyt pitkään taustalla olleen unelman, eli tehdä oman näppäimistön. En vaan oikein tiedä, mistä osia voisi tilata. Tarkoituksena ois saada seuraavat speksit:

-ten key less, nuolinäppäimet ja funktionäppäimet jne. kuten täydessä näppäimistössä
-nordic layout
-usb-c, mielelläään keskellä
-alumiinirunko
-cherry mx blue yksivärisillä ledeillä
-rungon kiertävä rgb
-mustat näppäinhatut

Jos joku vois linkata mulle kauppoja mistä osia voi ja kannattaa tilata. Sampsan videoon linkkaamat kaupat ei mahdollista ten key less -konfiguraatiota.
Itseäni myös kiinnostaisi custom TKL-näppis. Näitä ei vaan taida olla kovin hyvin saatavilla. Varmaan lähimmäksi noita specsejä pääset kun valitset KBD75V2-kitin. Tiedän ettei se ole TKL-muotoinen, mutta aika iso osa vaatimuksista sillä täyttyy. Toinen vaihtoehto on odotella sopivaa GB:tä. Itseäni kiinnostaisi KBD8X MkII ja pienellä varauksella Drop CTRL High Profile (vaikka ei puhdas customi olekaan).

Minuakin kiinnostaa, jos joku tietää muita vaihtehtoja näistä.
 

Black Sheep

Tukijäsen
Liittynyt
11.01.2018
Viestejä
391
Tuli hankittua Logitech G603 näppäimistö, mutta nyt alkanut hiukan kaduttamaan ostos kun näppäimistössä ei ole RGB-valaistusta. Otaksuin aluksi että en sellaista tarvitsisi mutta nyt kokemuksen perusteella tulisi kyllä tarpeen kun hämärässä pelaa. Näppäimistö muuten perfect omaan käyttöön.

Onko suositella mielellään alle 150€ mekaanista pelinäppäimistöä seuraavilla kriteereillä:
  • Mahdollisimman hiljaiset näppäinäänet
  • RGB-valaistus
  • Saa olla USB
  • Mielellään iso ja tukeva täysnäppäimistö
  • Ei tarvitse ohjelmoitavia näppäimiä tai medianäppäimiä
 

vjlle

Tukijäsen
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
855
Tuo on todennäköisesti gk61
Voi olla :D itse en noihin adx:n vehkeisiin ole sen enempää perehtynyt. On vaan tuo nykyinen Masterkeys Pro S alkanut jotenkin tuntua hirveän massiiviselta, ja siintä olisi tarkoitus nuo pudding näppäinhatut siirrellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13
En näistä mekaanisista näppäimmistöistä oikein tiedä vielä mitään, mutta olen hieman selaillut eri vaihtoehtoja. Ajattelin ostaa Ducky One 2 Minin tässä lähiaikoina. Tarkoituksena pääasiassa kirjoitteluun ja ohjelmointiin, hieman pelaamiseenkin.. Ilmeisesti Brown kytkimet olisivat tähän sopivat?

Voisikohan tätä (tai miksei muita) tulla tarjoukseen näin black fridayn aikoihin?

Onko muuten muita hyviä vaihtoehtoja Ducky Onen lisäksi?
En tuota 60% koko suosittelisi kirjoitukseen ja koodaamiseen siksi että ohjain ja funktionäppäimet ovat fn takana.
Itse olen koodaillut, kirjoitellut ja pelaillut 60% näppiksellä noin viitisen vuotta. Töissä oli pakko vaihtaa TKL -> 60% koska se vaan tuntui niin kömpelöltä kun joutui kättä liikuttamaan enemmän samoja asioita varten. Tämä toki voi olla hyvin käyttäjäkohtaista myös, sitä en kiellä.

Mulla itsellä on vanha Ducky Mini töissä, kotona sitten Vortex Pok3r. Näistä selkeästi laadukkaampi on toi Pok3r. Työkaverilla on kyllä juurikin tuo Ducky One 2 Mini, ja sitä nopeasti koitettuna tekisi mieli ostaa samanlainen.. :hungry:

Nykyisissä on ruskeat töissä, ja siniset kytkimet kotona. Jos uutta työnäppistä ostaisin niin menisin varmaan silent redeillä - kannattaa käydä koittamassa ihan ennenkuin ostopäätöksen tekee että mikä tuntuu parhaimmalta. :tup:
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 585
Itse olen koodaillut, kirjoitellut ja pelaillut 60% näppiksellä noin viitisen vuotta. Töissä oli pakko vaihtaa TKL -> 60% koska se vaan tuntui niin kömpelöltä kun joutui kättä liikuttamaan enemmän samoja asioita varten. Tämä toki voi olla hyvin käyttäjäkohtaista myös, sitä en kiellä.
1 napin painallus vs 2 nappia fn + toiminto jossain random paikassa :hmm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13
1 napin painallus vs 2 nappia fn + toiminto jossain random paikassa :hmm:
Alkuunhan se voikin olla vähän haastavaa mutta kuten kaikessa, pikkuhiljaa siitä "random paikan" toiminnosta tulee luonnollinen liike, ja ainakin itse tuppaan arvostamaan juuri sitä että ei tarvitse kättä nostaa pois kotiriviltä vaan kova koodaus voi jatkua välittömästi. :comp2:
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 089
Yritin eikä onnistunut, sitten tein TKL- kokoisen niin on napit edelleen samassa paikassa.
Tai sitten olen vaan liian vanha oppimaan uuden layoutin ;)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
347
1 napin painallus vs 2 nappia fn + toiminto jossain random paikassa :hmm:
Riippuu vähän lankuista että missä se FN-nappi on, mutta esimerkkinä vertaa 60 prosenttisen F-napit 2 rivin päässä kotirivistä ja FN nappi yleensä suoraan jomman kumman pikkurillin ulottuvissa ilman että käsi liikkuu ylimääräisiä ja sitten TKL:n F-napit yli kolmen rivin päässä, jolloin kättä pitää joka kerta kurottaa tuon välin yli. (Toki sitä väliä ei 75% näppiksissä ole)

Sama homma nuolinäppäimissä. Yleensä nuolet on suoraan kotirivillä tai muutaman napin päässä, eikä tarvi siirtää kättä erikseen painelemaan nuolia yli 10-15 sentin päähän. Esimerkiksi itsellä nuolet on napeissa FN+plöä, eli käsi siirtyy kahden napin verran alkuasennosta oikealle, ja pikkurilli on jo automaattisesti yhden FN-napin päällä oikean shiftin vieressä. Kädet liikkuu huomattavasti vähemmän, vaikka toimintoja on periaatteessa 2.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
102
1 napin painallus vs 2 nappia fn + toiminto jossain random paikassa :hmm:
Alkuunhan se voikin olla vähän haastavaa mutta kuten kaikessa, pikkuhiljaa siitä "random paikan" toiminnosta tulee luonnollinen liike, ja ainakin itse tuppaan arvostamaan juuri sitä että ei tarvitse kättä nostaa pois kotiriviltä vaan kova koodaus voi jatkua välittömästi. :comp2:
Itse kans ennen näihin 60% näppiksiin hurahtamista olin vannoutunut full-size näppiksen käyttäjä, mutta ekan 60% kasauksen jälkeen ihan parissa viikossa huomasi miten kätevä noiden fn-toimintojen käyttäminen on kun ei tarvii kättä siirtää juuri kotiriviltä. Näissä custom vehkeissä kun ne layoutit saa konffattua ihan sellasiksi kun haluaa, niin vika on konffaajassa jos ei mieleistä saa aikaiseksi :)

Tämmöiseen olen itse päätyny (parissa muussa laudassa tästä on pari erilaista variaatiota)
layoutit.jpg
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 585
Riippuu vähän lankuista että missä se FN-nappi on, mutta esimerkkinä vertaa 60 prosenttisen F-napit 2 rivin päässä kotirivistä ja FN nappi yleensä suoraan jomman kumman pikkurillin ulottuvissa ilman että käsi liikkuu ylimääräisiä ja sitten TKL:n F-napit yli kolmen rivin päässä, jolloin kättä pitää joka kerta kurottaa tuon välin yli. (Toki sitä väliä ei 75% näppiksissä ole)

Sama homma nuolinäppäimissä. Yleensä nuolet on suoraan kotirivillä, eikä tarvi siirtää kättä erikseen painelemaan nuolia yli 10-15 sentin päähän. Esimerkiksi itsellä nuolet on napeissa FN+plöä, eli käsi siirtyy kahden napin verran alkuasennosta oikealle, ja pikkurilli on jo automaattisesti yhden FN-napin päällä oikean shiftin vieressä. Kädet liikkuu huomattavasti vähemmän, vaikka toimintoja on periaatteessa 2.
Itse kans ennen näihin 60% näppiksiin hurahtamista olin vannoutunut full-size näppiksen käyttäjä, mutta ekan 60% kasauksen jälkeen ihan parissa viikossa huomasi miten kätevä noiden fn-toimintojen käyttäminen on kun ei tarvii kättä siirtää juuri kotiriviltä. Näissä custom vehkeissä kun ne layoutit saa konffattua ihan sellasiksi kun haluaa, niin vika on konffaajassa jos ei mieleistä saa aikaiseksi :)

Tämmöiseen olen itse päätyny (parissa muussa laudassa tästä on pari erilaista variaatiota)
Tää 75% on itselle optimi, tosin tuleva projekti on 65%, mutta uskoisin että sekin ajaa asiansa. 60% ei vaan meikäläiselle sopinut (Ducky One 2 Mini) käytössä kotikoneella. Mutta makuasioitahan nämä, onneksi on valinnanvaraa ja jokainen voi rakentaa itselleen sopivan :)
 

mrksprvn

Tukijäsen
Liittynyt
28.03.2019
Viestejä
48
Tää 75% on itselle optimi, tosin tuleva projekti on 65%, mutta uskoisin että sekin ajaa asiansa. 60% ei vaan meikäläiselle sopinut (Ducky One 2 Mini) käytössä kotikoneella. Mutta makuasioitahan nämä, onneksi on valinnanvaraa ja jokainen voi rakentaa itselleen sopivan :)
65% on varmaan paras kompromissi minkä voi tehdä. F1-F12 ja muu ylärivi ovat omassa käytössä kuitenkin niin harvinaisia, että niiden kätkeminen toiselle layerille ei ole menoa haitannut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
533
Koititko duckysta vaihtaa capslockin fn nappulaksi? Se helpottaa kummasti fn takana olevien nappien köyttöä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Itse vaihdoin Duckysta capslockin FN napiksi, siltikin sormi hakeutuu alkuperäiselle FN napille, tottumiskysymys kai kun muutaman viikon käyttänyt.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Löysin tuossa CM Storm Trigger Z näppiksen talon kierrätyspisteeltä, siispä kysymys millähän noita näppäinhattuja ja muoviosia uskaltaa pestä ettei lähde muuta irti kuin paskat?. Kaikki näppäimet toimii ja taustavalo on kaikissa paitsi yhdessä näpyttimessä. Ajattelin pistää atomeiksi ja puhdistaa kun näkyy olevan Cherryn ruskeilla kytkimillä, saapahan varanäpyttimen.
Saattaa tarvita muuta kuin perinteistä Fairya.
 

Mstk

Aina pitää säätää...
Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
784
Itsellä taas tulee tykitettyä funktiorivistä milloin mikäkin overlay auki ja tallennettua ShadowPlay leikkeitä Ctrl+F** näppäinyhdistelmillä, joten TKL on omaan käyttöön aika optimi koko.
Toki puhtaaseen kirjoittamiseen tai pelaamiseen nuo minileiskat on varmasti aika passeleita, olettaen ettei tarvita monia pikanäppäinyhdistelmiä ja usein.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
252
Neljän näppäimen ryppäissä olevat funktionäppäimet, vaikka ovatkin vähän kaempana kotirivistä, ovat silti helposti painettavissa katsomatta ja ovat usein käytössä eri ohjelmissa/peleissä. Siksi omaan käyttöön tuntuu tyhmältä jättää ne pois, jos haluaa isomman kuin 60% layoutin. Varsinkin kuin ainakaan itsellä on harvemmin tilanpuutetta syvyyssuunnassa työpöydällä. 75% layoutit, joissa kaikki näppäimet ovat yhdessä ryppäässä tuntuu silti väärältä. Noh, makuasioita ja onneksi vaihtoehtoja löytyy jokaiseen makuun.

Jotain tämmöistä ajattelin, että olisi omaan käyttöön ideaalisimpia:

75%.png left-sided-numpad (1).png
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
25.12.2018
Viestejä
32
Olen aloittelija näissä näppäimistö-hommissa ja haluaisin kasata nyt ensimmäisen näppäimistöni. Kertokaas saako mistään sellaisia osia, joilla saisin kasattua 60% gateronin keltaisilla kytkimillä ja nordic näppäimistöasettelulla olevan näppäimistön. En haluaisi maksaa näppäimistöstä yli 100€
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
533
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 139
Viestejä
4 192 768
Jäsenet
70 868
Uusin jäsen
Kaskii

Hinta.fi

Ylös Bottom