Mekaaniset näppäimistöt

Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
585
Mitenhän kannattaisi toimia kun Wooting kiinnostelisi, mutta full size on liian iso ja 60HE liian pieni.

Steelseriesin TKL koko olisi passeli. Mutta onkohan tuo toteutus tosaiaan niin ja näin? Ja onko tietoa mikä ero on 2023 versiolla ja "perus" versiolla rapid triggerin osalta? Kannattaako black fridayna tähystellä tarjouksia vai onko tuo "2023" versio hintansa wörtti?

Muutenkin tuntuu että koko ajan tämä kyseinen teknologia menee eteenpäin, että josko sitä malttaisi vielä hetken :asif:
Ei taida tarvita odotella, Apex Pro TKL on Gigantin kuukauden gaming-tarjouksena, 129 e.

 

Mstk

Aina pitää säätää...
Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
792
Itse olen taas pohtinut, että jaksaako sitä odottaa Wootingin omia metallikoteloita vai tunkisiko tuon vain suosiolla Tofu 60 Reduxiin?

Olisi kyllä ihan kiva lisä mallistoon jokin 75%-TKL välimalli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
599
Mitenhän kannattaisi toimia kun Wooting kiinnostelisi, mutta full size on liian iso ja 60HE liian pieni.
Kyllähän se välikoko sieltä on tulossa julkaisuun oletettavasti vielä tämän vuoden puolella. Koska sen sitten saa käyttöönsä, niin voi olla vaikka vasta ensi kesä. Sen mukaan siis toimii kuinka kärsivällinen jaksaa olla.
Wootingin Discordia ja Youtubea seuratessa on minulle tullut käsitys, että uutuus ei ole tarkalleen 75%. Se on TKL tai joku muu välikoko.

Täytyy kyllä sanoa, että kun on 60% kokoon tottunut 100% jälkeen, niin en kyllä kaipaa tuota välimallia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 456
Kyllähän se välikoko sieltä on tulossa julkaisuun oletettavasti vielä tämän vuoden puolella. Koska sen sitten saa käyttöönsä, niin voi olla vaikka vasta ensi kesä. Sen mukaan siis toimii kuinka kärsivällinen jaksaa olla.
Wootingin Discordia ja Youtubea seuratessa on minulle tullut käsitys, että uutuus ei ole tarkalleen 75%. Se on TKL tai joku muu välikoko.

Täytyy kyllä sanoa, että kun on 60% kokoon tottunut 100% jälkeen, niin en kyllä kaipaa tuota välimallia.
Harmi jos se ei ole 75% kun oon sitä kans odotellut ja ei pärjää ilman F-riviä. Onks muuten jossain jotain dataa jossain näiden eri kokojen myyntimääristä tai kysynnästä? Nythän viimeiset vuodet kaikki on puskenut suurin piirtein pelkkää 75% ja tuntuu olevan näiden massamyyjienkin valinta niin ihmettelen miksi ne nyt jotain TKL:ää tosta tekevät. Toki tässä on nyt omakin bias mukana kun 75% on ainut koko joka kiinnostaa. Odotin että sieltä olis tullut 75% samanlaisella toteutuksella jossa rungon voi halutessaan vaihtaa johonkin 3rd party premium-versioon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
87
Mountain Everest Core TKL olisi hieman päälle satasen tarjouksessa jimmsillä. Onkohan kellään kokemusta näppiksestä? On ollut etsinnässä lähinnä pellihommiin hiljaisempaa TKL mekaanista näppäimistöä hot-swap kytkinpaikoilla ja mahd. pienellä vasteella. Muutenhan tuo on spekseiltään ihan ok, mutta Redditin puolelta luin ongelmista ohjelmiston kanssa. Vaihtoehtoina ollut myös Varmilon VEA88 Cherry MX Silent Red -kykimillä ja Akkon 5087S horizon CS Jelly Silver -kytkimillä.
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
585
Akkon 5087S horizon CS Jelly Silver -kytkimillä.
Onkohan myyjällä (Jimms?) tai tukkurilla käynyt lapsus kun on ilmeisesti leikkaa-liimaalla vaihdellut eri tuotesivuille kytkinten värejä? Pitäisi ilmeisesti olla CS Silver, ei CS Jelly Silver. Samaa lankkua kun saa ainakin CS Jelly Blackilla.

akko-cs-switches-chart.jpg

edit: oho, ihan on Akkon omillakin sivuilla. Eihän tuollaista kytkintä pitäisi olla olemassakaan?

Joka tapauksessa tykkään tuosta CS Silverissäkin olevasta 22 mm extension springistä kyllä suuresti Jelly Pinkeissä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
585
On ollut etsinnässä lähinnä pellihommiin hiljaisempaa TKL mekaanista näppäimistöä hot-swap kytkinpaikoilla ja mahd. pienellä vasteella.
Tarkoitatko vasteella kytkimen painalluksen tarvitsemaa voimaa vai latenssia? RTINGS antaa ymmärtää että ainakin latenssi olisi heikompi kuin useissa muissa pelinäppäimistöissä:

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
87
Tarkoitatko vasteella kytkimen painalluksen tarvitsemaa voimaa vai latenssia? RTINGS antaa ymmärtää että ainakin latenssi olisi heikompi kuin useissa muissa pelinäppäimistöissä:

Juu siis latenssia. Katsoin tuota Rtingsin arvostelua myös, mutta oli kuitenkin pisteytetty ihan hyvin. Suurin osa "gamer" ominaisuuksista on meikäläisille ihan turhia, mutta kun kerran ostaa niin saisi olla ainakin laadukas.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 799
Harmi jos se ei ole 75% kun oon sitä kans odotellut ja ei pärjää ilman F-riviä. Onks muuten jossain jotain dataa jossain näiden eri kokojen myyntimääristä tai kysynnästä? Nythän viimeiset vuodet kaikki on puskenut suurin piirtein pelkkää 75% ja tuntuu olevan näiden massamyyjienkin valinta niin ihmettelen miksi ne nyt jotain TKL:ää tosta tekevät. Toki tässä on nyt omakin bias mukana kun 75% on ainut koko joka kiinnostaa. Odotin että sieltä olis tullut 75% samanlaisella toteutuksella jossa rungon voi halutessaan vaihtaa johonkin 3rd party premium-versioon.
Onhan TKL:ssä F-rivi, ja eikös TKL ole 75%:sta yleisempi isommilla valmistajilla?
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
585
Onhan TKL:ssä F-rivi, ja eikös TKL ole 75%:sta yleisempi isommilla valmistajilla?
Itse ymmärsin viestistä implikoidun huolen, että se tuleva Wootinging tarjoama välikoko saattaisi tulla olemaan 65% jossa ei ole F-riviä ja joka siksi ei toimi Jodalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 456
Onhan TKL:ssä F-rivi, ja eikös TKL ole 75%:sta yleisempi isommilla valmistajilla?
Itse ymmärsin viestistä implikoidun huolen, että se tuleva Wootinging tarjoama välikoko saattaisi tulla olemaan 65% jossa ei ole F-riviä ja joka siksi ei toimi Jodalle.
No joo kirjoitin vähän epäselvästi. Viittasin tolla lähinnä nykyiseen Wootingin 60HE:n joka olisi muuten jo lähtenyt ostoon muttei pysty elään 60% kanssa ilman F-riviä. TKL nyt on taas muuten imho turha keksintö kun on vaan enemmän hukkatilaa ja turhia nappeja. 75% olisi se täydellinen koko :cool:
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
585
No joo kirjoitin vähän epäselvästi. Viittasin tolla lähinnä nykyiseen Wootingin 60HE:n joka olisi muuten jo lähtenyt ostoon muttei pysty elään 60% kanssa ilman F-riviä. TKL nyt on taas muuten imho turha keksintö kun on vaan enemmän hukkatilaa ja turhia nappeja. 75% olisi se täydellinen koko :cool:
Hah, omalla kohdalla samat ajatukset TKL:stä mutta itse mietin että 96% saattaisi olla omiin tarpeisiin sopiva kun numpadia käsi koko ajan hamuaa mutta home-klusteria en ole koskaan tottunut käyttämään. Keychronin K4 Pro polttelisi kovasti, mutta... käytettyjä 96% QMK/VIA-kelpoisia kärkkyessä.
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
723
Itse olen taas pohtinut, että jaksaako sitä odottaa Wootingin omia metallikoteloita vai tunkisiko tuon vain suosiolla Tofu 60 Reduxiin?
Eiku nyt tuetaan suomalaista ja Baionilta kunnon koteloa Wootingiin! :cool:
1698923440949.png

PS. Ei valitettavsti mikään hyllytuote, ainakaan tällä hetkellä
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
723
  • Keyboard: KBDfans Taco, Dark Blue
  • Keycaps: PBTfans Kabuki-Cho
  • Switches: WS Morandi
Taco_1.png
Taco_2.png
Taco_3.png
Hieman lattea ääni oli kyllä tässä, mutta long pole kytkimet pelasti päivän. Pitää vaan vähän jäykemmät jouset vaihtaa näihin jossain vaiheessa.
Muutoin ihan kiva lauta ja järkyttävän painava kyllä, taitaa olla painavin mitä ittellä on tai koskaan ollut.
Mukava myös että on pari eri mounting tapaa ja gasket bowlejakin kolmella eri vahvuudella. Tosin näiden gasket bowlien asentaminen ei ole mitenkään erityisen kivaa, varsinkin jos useamman kerran availet koteloa.
Pitää varmaan vielä sitten kokeilla vähän miten foamit vaikuttaa ja ehkä myös top mounttiakin voisi tässä kokeilla jos saisi kuulostamaan kivalta ilman long pole kytkimiä.
 

Mstk

Aina pitää säätää...
Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
792
Eiku nyt tuetaan suomalaista ja Baionilta kunnon koteloa Wootingiin! :cool:

PS. Ei valitettavsti mikään hyllytuote, ainakaan tällä hetkellä
Kai joku IO-Techin oma Herlin osti yhden näistä 13:sta ja oikeasti tunkee HE60:n sisään? :psmoke:
Siinä olisi taatusti suomen pähein (tai ainakin kallein) HE60.
 
Liittynyt
11.09.2020
Viestejä
9
Uusi näppäimistö ollut hetken etsinnässä ja tulisi sekä etätöitä että kotikäyttöä varten.
Työt pääasiassa koodausta, mutta myös kirjoittamista ja kotikäyttö pelaamista.
Mutta haluaisin että samalla näppäimistöllä voi hoitaa molemmat ja en mieluusti USB switchejä käytä, joten kotikoneeseen kiinni piuhalla ja työkoneeseen langattomasti.
Niin ja ISO Nordicilla mennään ja olen valmis tilailemaan näppäinhatut erikseen ja miksei myös kytkimet.

Aluksi katselin 96% näppäimistöjä kun jonkin verran tottunut käyttämään numpadia töissä laskemisessa, vaikka sitä aika harvoin onkin.
Tällä hetkellä kaksi Keychronin näppäimistöä joiden välillä mietin: K4 Pro ja Q5 Pro.

Nyt kun hieman enemmän katsellut niin ehkä sitä pärjäisi 75% näppäimistöllä ja voihan sitä sitten tarpeen vaatiessa hommata erillisen numpadin.
Näistä nyt olen arponut Keychronin Q1 Pro:n ja Monsgeek M1W:n välillä.

Keychronin "Fully Assembled" versioissa ehkä hitusen ahdistaa hinta siihen nähden että tulee ABS hatuilla.
Monsgeekistä taas ei kotimaisella kielellä löydy pahemmin arvosteluita/kokemuksia, joka taas arveluttaa hieman.

Joten onko näistä tai jostain muusta 75%/96% näppäimistöstä antaa suosituksia ylläolevilla spekseillä?
Tällä hetkellä itse kääntymässä Monsgeek M1W + jotkin valkoiset/mustat ISO Nordic näppäinhatut.
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
585
Näistä nyt olen arponut Keychronin Q1 Pro:n ja Monsgeek M1W:n välillä.
Olisiko tuo nyt siis nimenomaan tuo M1W SP? Kun eikö perus-M1W:n saa vain ANSI-asettelulla, ja sitähän ei saa ISO:ksi muutettua ISO-näppäinhatuilla. Koodaria saattaa ANSI:ssa etenkin harmittaa, että suomalaisen asettelun <>|-näppäin puuttuu kokonaan Vasemman Shiftin ja Z-näppäimen välistä.

 
Liittynyt
11.09.2020
Viestejä
9
Olisiko tuo nyt siis nimenomaan tuo M1W SP? Kun eikö perus-M1W:n saa vain ANSI-asettelulla, ja sitähän ei saa ISO:ksi muutettua ISO-näppäinhatuilla. Koodaria saattaa ANSI:ssa etenkin harmittaa, että suomalaisen asettelun <>|-näppäin puuttuu kokonaan Vasemman Shiftin ja Z-näppäimen välistä.

Joo vähän huonosti kirjoitin eli tosiaan tuo M1W SP oli mietinnässä.
Näppäinhatut tuossa tulee "turhana" kun en noista side printeistä niin välitä ja Nordic hatut tarvinnee että perheen muutkin jäsenet löytää näppäimet tarvittaessa.

Lisäksi miettinyt Keychronin Resin rannetukea kun tuo Q1 on samaa kokoa tuon M1W SP:n kanssa.
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
723
Uusi näppäimistö ollut hetken etsinnässä ja tulisi sekä etätöitä että kotikäyttöä varten.
Työt pääasiassa koodausta, mutta myös kirjoittamista ja kotikäyttö pelaamista.
Mutta haluaisin että samalla näppäimistöllä voi hoitaa molemmat ja en mieluusti USB switchejä käytä, joten kotikoneeseen kiinni piuhalla ja työkoneeseen langattomasti.
Niin ja ISO Nordicilla mennään ja olen valmis tilailemaan näppäinhatut erikseen ja miksei myös kytkimet.

Aluksi katselin 96% näppäimistöjä kun jonkin verran tottunut käyttämään numpadia töissä laskemisessa, vaikka sitä aika harvoin onkin.
Tällä hetkellä kaksi Keychronin näppäimistöä joiden välillä mietin: K4 Pro ja Q5 Pro.

Nyt kun hieman enemmän katsellut niin ehkä sitä pärjäisi 75% näppäimistöllä ja voihan sitä sitten tarpeen vaatiessa hommata erillisen numpadin.
Näistä nyt olen arponut Keychronin Q1 Pro:n ja Monsgeek M1W:n välillä.

Keychronin "Fully Assembled" versioissa ehkä hitusen ahdistaa hinta siihen nähden että tulee ABS hatuilla.
Monsgeekistä taas ei kotimaisella kielellä löydy pahemmin arvosteluita/kokemuksia, joka taas arveluttaa hieman.

Joten onko näistä tai jostain muusta 75%/96% näppäimistöstä antaa suosituksia ylläolevilla spekseillä?
Tällä hetkellä itse kääntymässä Monsgeek M1W + jotkin valkoiset/mustat ISO Nordic näppäinhatut.
Se kannattaa huomoida että ABS ei automaattisesti tarkoitua huonoa.
Esim. GMK on yks isoimmista ja hypetetyimmistä näppinhattu valmistajista ja he käyttävät ABS:ää. Toki heillä ollut varsinkin lähiaikoina hieman ongelmia laadun kanssa, mutta tällä ei ole ollut mitään tekemistä ABS:n kanssa.
Samaten PBTfans nimestä huolimattaan on alkanut valmistamaan enemmän ja enemmän hattuja ABS:llä.

Toisaalta nuo Keyhcronin mukana tulevat hatut eivät ole mitkään omat suosikit niin profiilin ja äänen suhteen. Eli ei ihan samaa tietenkään kuin +100€ näppäinhatut, mutta kuitenkin kun miettii niin se on vain $30 extraa että saat näppäinhatut JA kytkimet. Kytkimetkin on oikein passelit sellaisenaan eikä tarvitse mitään rasvoja ellet sitten itse halua vaikuttaa siihen miltä ne kuulostaa. Mutta ainakin K Pro Redit oli mukavat, vaikka ei ihan omaan makuun. Tietenkin jos tiedät että et näitä kytkimiä tai hattuja halua, niin sitten kannattaa jättää väliin, mutta tuohon $30 hintaan aivan loistava diili.

Normaalisti kuitenkin suosittelisin juurikin noita Keychronin Q-sarjan lautoja, mutta nyt on voi olla ongelma se että haluat liikutella näppistä paikasta toiseen. Jolloin näppiksen paino voi olla mahdollisesti ongelma, ellet sitten ole ottanut jo tätä huomioon ja todennut että se ei ole ongelma. Tosin tuo Monsgeekin näppis näyttäisi myös olevan alumiinia. Monsgeekissä näyttäisi olevan myös 2.4GHz tuki jolloin kotona voisi käyttää ilman piuhaakin siis ellei tarvitse olla latauksessa. Toki jos joka tapauksessa käyttäisit kotona piuhan kanssa, niin Q Pro-sarja on omasta mielestä helppo valinta QMK/VIA -tuen takia sekä että Keychron käyttää screw-in stabeja, toisin kuin Monsgeekillä platemount. Normaalisti muutenkin ennemmin suosisin screw-iniä plate mountedin sijaan, mutta varsinkin jos tarkoitus päivittäin kuljettaa näppistä niin screw-in on vaan niin paljon varmempi.

Edit: Nyt kun rähmät pyyhittu pois silmistä, niin olikin puhe etätöistä ja työkone sijaitseekin tällöin kotona. Eli tällöin ei tämä näppäimistön kantaminen olekkaan asia mihin kiinnittää huomiota. Mutta silti henkilökohtaisesti kallistuisin tuohon Keychronin puolelle, sillä itse näen että pelkästään tuo QMK/VIA-tuki itsessään on iso asia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
585
Joo vähän huonosti kirjoitin eli tosiaan tuo M1W SP oli mietinnässä.
Näppäinhatut tuossa tulee "turhana" kun en noista side printeistä niin välitä ja Nordic hatut tarvinnee että perheen muutkin jäsenet löytää näppäimet tarvittaessa.
Tuossa on sitten se huomioitava asia, että kun nuo laitteet taitaa kaikki olla south-facing ledeillä, ne eivät valaise juuri lainkaan sellaisia läpikuultavia kirjaimia jotka ovat näppäinhattujen kannen yläosassa. Eli jos toiveena on että kirjaimet on valaistu ja katsot näppäinhattuja sen mukaan, niin south-facing led muodostuu ongelmaksi.

Olen tuota K4 Pro ISO:a itsekin kuikuillut, ja siinähän hatut taitaa olla ABS juurikin paremman valaistuksen takia, ja läpikuultavat merkinnät on hatuissa poikkeuksellisesti kannen alareunassa. ANSI-version näppäinhatut sen sijaan vähän hassusti ovat läpikuultamattomat ja PBT. Tämä ero ei taida olla ihan selvä kaikissa nettikaupoissa, kun olen jossain nähnyt ISO-version hattuja väitettävän virheellisesti PBT:ksi.
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
585
Nyt kun hieman enemmän katsellut niin ehkä sitä pärjäisi 75% näppäimistöllä ja voihan sitä sitten tarpeen vaatiessa hommata erillisen numpadin.
Itse siirryin täysikokoisesta käyttämään myös 65%:ia ja ainakin itsellä on kyllä sikäli iskenyt ikävä numpadiin että juuri 96% on alkanut kiinnostaa. Käytännössähän silloin saa numpadin niiden ~3 PgUp/PgDn/Del-tyyppisen näppäimen tilalle jotka 65%/75%-asetteluissa tulee enterin oikealle puolelle.

Eli jos koet että numpadille olisi käyttöä ja home-clusterin näppäimille sinulla taas on vähemmän(?) käyttöä, saattaa 96% olla lopulta onnistuneempi valinta kuin 75%.
 
Liittynyt
11.09.2020
Viestejä
9
Normaalisti kuitenkin suosittelisin juurikin noita Keychronin Q-sarjan lautoja, mutta nyt on voi olla ongelma se että haluat liikutella näppistä paikasta toiseen. Jolloin näppiksen paino voi olla mahdollisesti ongelma, ellet sitten ole ottanut jo tätä huomioon ja todennut että se ei ole ongelma.
Edit: Nyt kun rähmät pyyhittu pois silmistä, niin olikin puhe etätöistä ja työkone sijaitseekin tällöin kotona. Eli tällöin ei tämä näppäimistön kantaminen olekkaan asia mihin kiinnittää huomiota. Mutta silti henkilökohtaisesti kallistuisin tuohon Keychronin puolelle, sillä itse näen että pelkästään tuo QMK/VIA-tuki itsessään on iso asia.
Joo tämä ei ole ongelma kun kyseinen näppäimistö ei tule liikkumaan työpöydältä kuin satunnaisesti 1-2 kertaa vuodessa.

Tuossa on sitten se huomioitava asia, että kun nuo laitteet taitaa kaikki olla south-facing ledeillä, ne eivät valaise juuri lainkaan sellaisia läpikuultavia kirjaimia jotka ovat näppäinhattujen kannen yläosassa. Eli jos toiveena on että kirjaimet on valaistu ja katsot näppäinhattuja sen mukaan, niin south-facing led muodostuu ongelmaksi.
Tuo valaistus ei ole itselleni niin iso asia, korkeintaan jokin kevyt taustavalo siellä voi olla päällä iltasella.

Itse siirryin täysikokoisesta käyttämään myös 65%:ia ja ainakin itsellä on kyllä sikäli iskenyt ikävä numpadiin että juuri 96% on alkanut kiinnostaa. Käytännössähän silloin saa numpadin niiden ~3 PgUp/PgDn/Del-tyyppisen näppäimen tilalle jotka 65%/75%-asetteluissa tulee enterin oikealle puolelle.

Eli jos koet että numpadille olisi käyttöä ja home-clusterin näppäimille sinulla taas on vähemmän(?) käyttöä, saattaa 96% olla lopulta onnistuneempi valinta kuin 75%.
Tosiaan tuota numpadia on aikanaan tullut käytettyä paljon kun on pitäny laskea asioita töissä, mutta nykyään vähemmän. Sen näkee sitten jääkö tuota kaipaamaan, mutta ainakin nyt fiilikset tukee 75% näppäimistöä suuremman pöytätilan takia (pelaan aivan järkyttävän alhaisella sensitivityllä).


Monsgeek M1W SP
+ hinta
+ 2.4GHz (toki en varsinaisesti tee tällä mitään)
- Näppäinhatut menee joka tapauksessa vaihtoon

Keychron Q1 Pro
+ Screw in stabit
+ Hinta, jos ei tarvitse näppäinhattuja vaihtaa

Kytkinten osalta varmaan aika tasoissa, vaikkakin nuo Akkon V3 Piano Pro kytkimet ovat kehuja saaneet.
Vaikeaksi menee, vaikka kummallakaan ei varmaan vikaan mene.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
585
]

Joo tämä ei ole ongelma kun kyseinen näppäimistö ei tule liikkumaan työpöydältä kuin satunnaisesti 1-2 kertaa vuodessa.


Tuo valaistus ei ole itselleni niin iso asia, korkeintaan jokin kevyt taustavalo siellä voi olla päällä iltasella.


Tosiaan tuota numpadia on aikanaan tullut käytettyä paljon kun on pitäny laskea asioita töissä, mutta nykyään vähemmän. Sen näkee sitten jääkö tuota kaipaamaan, mutta ainakin nyt fiilikset tukee 75% näppäimistöä suuremman pöytätilan takia (pelaan aivan järkyttävän alhaisella sensitivityllä).


Monsgeek M1W SP
+ hinta
+ 2.4GHz (toki en varsinaisesti tee tällä mitään)
- Näppäinhatut menee joka tapauksessa vaihtoon

Keychron Q1 Pro
+ Screw in stabit
+ Hinta, jos ei tarvitse näppäinhattuja vaihtaa

Kytkinten osalta varmaan aika tasoissa, vaikkakin nuo Akkon V3 Piano Pro kytkimet ovat kehuja saaneet.
Vaikeaksi menee, vaikka kummallakaan ei varmaan vikaan mene.
Hallintaohjelma ja ohjelmallinen kustomoitavuus? Keychronilla QMK/VIA mahdollistaa vaikka mitä mutta mikä lieneen Monsgeekin "MonsGeek driver"?

"The key/lighting effects customization can be programmed by MonsGeek driver in all three modes.In all three modes, the lighting effects can also achieve audio visualizer effects with MonsGeek driver."

Vähän pelkään että on aika kehno ja rajallinen ohjelma, johonkin Akko cloud driveriin verrattava ehkä. AIka todennäköisesti jopa, kun Monsgeek näyttää muutenkin toimivan hyvin läheisessä symbioosissa Akkon kanssa.

Onko sulla muuten F-näppäinriville ja §-näppäimelle kuinka paljon käyttöä, vai olisiko syytä miettiä myös 75% ja 65% välillä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.09.2020
Viestejä
9
]



Hallintaohjelma ja ohjelmallinen kustomoitavuus? Keychronilla QMK/VIA mahdollistaa vaikka mitä mutta mikä lieneen Monsgeekin "MonsGeek driver"?

"The key/lighting effects customization can be programmed by MonsGeek driver in all three modes.In all three modes, the lighting effects can also achieve audio visualizer effects with MonsGeek driver."

Vähän pelkään että on aika kehno ja rajallinen ohjelma, johonkin Akko cloud driveriin verrattava ehkä. AIka todennäköisesti jopa, kun Monsgeek näyttää muutenkin toimivan hyvin läheisessä symbioosissa Akkon kanssa.

Onko sulla muuten F-näppäinriville ja §-näppäimelle kuinka paljon käyttöä, vai olisiko syytä miettiä myös 75% ja 65% välillä?
Tosiaan tuo QMK/VIA vs Monsgeek driver unohtui ja varmaan tosiaan Akko cloud driver = Monsgeek cloud driver.
Sellainen huomio että vanhempi M1 on QMK/VIA yhteensopiva, mutta M1W ei.
Sinänsä minulla voisi olla käyttöä QMK/VIA:n tuomille mahdollisuuksille.

F-näppäimille on käyttöä töissä paljonkin ja vaikka ne löytyisi eri layerin takaa niin luulen että uuden oppimisessa menisi hermot.
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
585
Tosiaan tuo QMK/VIA vs Monsgeek driver unohtui ja varmaan tosiaan Akko cloud driver = Monsgeek cloud driver.
Sellainen huomio että vanhempi M1 on QMK/VIA yhteensopiva, mutta M1W ei.
Sinänsä minulla voisi olla käyttöä QMK/VIA:n tuomille mahdollisuuksille.

F-näppäimille on käyttöä töissä paljonkin ja vaikka ne löytyisi eri layerin takaa niin luulen että uuden oppimisessa menisi hermot.
Ohjelmisto saattaisi sitten kyllä kallistaa Keychroniin. Itselläni on Akko ja Akko cloud driver, mutta en ole kyllä kokeillut näppäimien re-mappingia. Valaistuksen säätö custom-asetuksessa sen sijaan on ainakin kyllä surullisin näkemäni; vaihdat yhden näppäimen värin ja sitten odotat sekunteja kun driver lataa sen välittömästi laitteeseen. Ei puhettakaan että maalaat tämän F-rivin tästä ja vaihdat värin kaikkiin kerralla.

Keychronin Q-sarjalaisten ISO-versioiden ABS-näppäinhattujen tarjoama valaistuselämys näyttää nähtävästi tältä (olettaisin että maksimivaloasetuksella):



Ehdottomasti jos F-näppäimiä tarvitsee sitten ei puhettakaan että niitä piilottaisi FN-layeriin.
 
Liittynyt
11.09.2020
Viestejä
9
Ohjelmisto saattaisi sitten kyllä kallistaa Keychroniin. Itselläni on Akko ja Akko cloud driver, mutta en ole kyllä kokeillut näppäimien re-mappingia. Valaistuksen säätö custom-asetuksessa sen sijaan on ainakin kyllä surullisin näkemäni; vaihdat yhden näppäimen värin ja sitten odotat sekunteja kun driver lataa sen välittömästi laitteeseen. Ei puhettakaan että maalaat tämän F-rivin tästä ja vaihdat värin kaikkiin kerralla.

Keychronin Q-sarjalaisten ISO-versioiden ABS-näppäinhattujen tarjoama valaistuselämys näyttää nähtävästi tältä (olettaisin että maksimivaloasetuksella):



Ehdottomasti jos F-näppäimiä tarvitsee sitten ei puhettakaan että niitä piilottaisi FN-layeriin.
Juu kyllä se alkaa itselläkin kallistua sinne Keychronin suuntaan. Sitä voi alkuun mennä niillä ABS hatuilla ja katsoa miltä tuntuu, mutta nukutaan nyt yön yli ainakin vielä ennen kuin tilausta laitetaan.
Sinänsä ei kiirettä uudella näppäimistöllä ole, mutta tarkoitus olisi tässä lähiaikoina päästä kahden näppäimistön käytöstä eroon ja siirtyä yhteen.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 253
On kyllä kauas tultu niistä ajoista kun itselle oli hyvä se keytronicin perusnäppis ps/2-liittimellä :) kyllä tässä on monta miinaa mihin tällainen ymmärtämätön voi astua.

Koululla on jossain jeesuksen vanhassa mittalaitteessa tollanen keytronic. Kokeilin sitä ja oli niin kamalan tuntoinen, että ensin ajattelin muistaneeni väärin ettei tää voi olla mikään "vanha kunnon hyvä" näppäimistö.
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
585
Postissa odottelee noutoa 140 kpl Kailh Speed Pinkejä aliexpress-myyjän erityisalesta 70kpl/15,92 e. Käsittääkseni täysin sama kuin Kailh Speed Bronze, tunnettu myös Speed Thick Goldina, clickbarilla varustettu ja pahamaineinen siitä että ilmeisesti aktualisoituu ennen klik-ääntä. Ainakin jotkut kokeilemistani Super Speed Bronze -yksilöistä teki tätä, kattoo nyt.

Mukana kokeeksi myös parit Chosfox Arctic Foxit ja Kailh Speed Pro Light Greenit.

 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 384
Siirsin tietokoneen olohuoneeseen sohvapelikoneeksi konsolien kaveriksi. Luonnollisesti näppiksen johto ei yllä 3,5m päähän ja bluetoothin välityksellä pelaaminen ei onnistu, hirveä lagi ja liikkeet jää päälle jne.

Onko kokemuksia mitä näppistä lähteä metsästämään paremman langattoman kantavuuden toivossa? Nykyinen näppis on keychron K2V2 brown -kytkimillä ja tyytyväinen olen ollut, uusikin saisi olla suunnilleen vastaava.
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
585
Siirsin tietokoneen olohuoneeseen sohvapelikoneeksi konsolien kaveriksi. Luonnollisesti näppiksen johto ei yllä 3,5m päähän ja bluetoothin välityksellä pelaaminen ei onnistu, hirveä lagi ja liikkeet jää päälle jne.

Onko kokemuksia mitä näppistä lähteä metsästämään paremman langattoman kantavuuden toivossa? Nykyinen näppis on keychron K2V2 brown -kytkimillä ja tyytyväinen olen ollut, uusikin saisi olla suunnilleen vastaava.
Olis kolmemetrinen USB-jatkokaapeli 5,99. Tuutko hakeen?
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
841
Raudan kuumeisena ostin logitech g413 se. hinta 69€ + Rannetuki deltaco gaming 12,9€. Tarjoushaukka oli uhri.
20231103_183029.jpg

full size, PBT näppäinhatut, ei RGB. jännästi kuvassa valo näyttää siniseltä, mutta kyllä se vitivalkoinen valo on.

kytkimistä ei ole oikeen kokemuksia. Lineaarinen olisi ehkä omaan mieleen tosin pidän yhden käden näppiksen clickkaavastakin. Kuulokkeet päässä se click ei haittaa yhtään.

Ensimmäinen PBT näppis. Selkeästi parempi kun ABS. Yhden käden näppiksessä käytin jesaria tuntuman lisäämiseksi kts alla kuva. Siihen nähden grippi jo yhtä hyvä kummalla pelaa.
Työnäppiksenä logitech mx keys on matalaprofiilisena mielyttävämpi kirjoittaa ja mielummin sitä käyttäisin. Tämän ostin ajatuksena, että myös pelaaminen sujuisi yhdellä laudalla.
Omistan myös edullisen yhden käden pelinäppiksen, jossa custom asettelu esim capslock => M ilman windows nappulaa ja <>. Jestas että on vaikeaa alkuun oppia takaisin perusnäppäimistöön. Pelatessa Shift isompana sopii itselleni paremmin. Ensi tuntumalta haluan yhden käden näppikseni takaisin käyttöön + mx keys kirjoittamiseen. Vähän keskinkertainen fiilinki tästä uudesta hankinnasta. Edellä mainituista johtuen.
Näppäimien on hyvä olla erimuotoisia sillä sormenpää tunnistaa selkäytimestä paremmin mihin koskee. Pikku laudassa moni näppäin on erikokoinen kts. T, B,M,G Shift juuri ääripäät.

mx keys kirjoittamiseen 9 pelaamiseen 5
g413 se kirjoittamiseen 8, pelaamiseen 8
yhdenkäden näppis vain pelaamiseen 8
20231103_202513.jpg

Testailen varmastikin viikonlopun aikana yhdenkäden näppistä ja g413 rinnakain pelatessa. On eri tuntuma pitää vasenta kättä klo11 kohti pikku näppiksellä, kun nyt klo1 isolla näppiksellä.

Heikkoudet
kuten kuva näyttää. Mitä logitech on miettinyt, miksi näppäin valo on vain perusmerkille eikä erikoismerkit @$\ ole valolla. Mx keys tietenkin valotettu kaikki merkit!
Itselleni windows nappula aiheuttaa harmaita pelatessa nyt alkuun. Eikä tässä mallissa näytä olevan game modea, joten aloitan seuraavaksi asentamaan sovelluksen, jolla windows nappulan saan vaihdettua. Ehdotuksia mitä tilalle, mietin asiaa ekaa kertaa. alkuun M.

erilaisia vehkeitä kaikki 3 lautaani ilman rgb. Jokaista voi suositella tarkoitukseensa hinnat huomioiden. Halpuuttaminen on oma fixaationi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
585
Mitä logitech on meittinyt, miksi näppäin valo on vain perusmerkille eikä erikoismerkit @$\ ole valolla.
Nostan kissan häntää ja linkitän itseäni, kun kyseinen asia tuli juuri esiin toisessa ketjussa: Sharkoonilta edullinen 39,90 euron hintainen mekaaninen SGK20-näppäimistö

Mutta, north-facing ledit ja cherry-kloonikytkimet ja niiden varsi sen valon edessä aiheuttavat, että näppäimistön alareuna ei valaistu lainkaan yhtä hyvin kuin yläreuna. Logitech on luultavasti jättänyt läpikuultavuuden pois näppäinhatun kannen alareunan merkeistä, koska ne valaistuisivat ala-arvoisesti yläreunaan verrattuna.
 

ech

Liittynyt
09.10.2022
Viestejä
61
No joo kirjoitin vähän epäselvästi. Viittasin tolla lähinnä nykyiseen Wootingin 60HE:n joka olisi muuten jo lähtenyt ostoon muttei pysty elään 60% kanssa ilman F-riviä. TKL nyt on taas muuten imho turha keksintö kun on vaan enemmän hukkatilaa ja turhia nappeja. 75% olisi se täydellinen koko :cool:
Omasta puolestani, ei tämä 60HE nyt niin kummallinen kirjoitusnäppis ole muutenkaan, tosin olen vuosikausia paatunut click/tactile -käyttäjä, ostin tämän puhtaasti peliohjaimeksi. Muuten edelleen ajoissa Q1 Kiwi-kytkimillä. Nuolet ja pdup/downin hakeminen fn:llä on varmaan asia, johon oppisi, mutta miksi. (sen sijaan numberpad on ihme kasa nappeja juuri siinä missä ajattelin pitää hiirtäni).

Tämä gamepad-ominaisuus on osoittautunut ainakin Art of Rallyssa ihan käteväksi, henkilökohtaisesti kun en ole mikään nykyaikaisen konsoliohjaimen ylin ystävä, tälleen normaalissa pöydän ääressä pelaamisessa voisi käyttää näppäriä sormiaan johonkin muuhun kuin pitämään ohjainta paikoillaan, sehän pysyy pöydällä itsekseenkin. RGB-valoistakin on kerrankin jotain oikeaakin hyötyä, ensinnäkin näkee bindauksen ennen kuin oppii ne ulkoa ja näkeehän tuosta heti, että nyt on ollaan tässä tilassa, eikä pelkkäänä näppiksenä:

wootinki.jpg


Wootify toimii tätä nykyä Linuxissakin ihan kuten pitäisi, tätä nykyä taisi alkaa eilen kun tuli ilmoitus, että Xubuntu 23.10 olisi ladattavissa, vielä 23.4:ssä oli omituisia ongelmia, en saanut muuta kuin yhden tatin ja neljä nappia toimimaan niin kuin pitäisi, tosin yhdellä tatillakin pärjää melko pitkälle vielä asetuksista voi määritellä sen liikeradan neliöksi, mikä mahdollista väli-ilmansuunnan molempien suuntavektorien olevan tapissa yhtä aikaa, oletushan on sellainen oikean gamepadin ympyrä.

(Kyllähän tämä leiska pistää kysymään, että miksi sitä ISO:n <>| -nappulaa ei leikattu pois oikeasta shiftistä.)
 

Liitteet

Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
723
(Kyllähän tämä leiska pistää kysymään, että miksi sitä ISO:n <>| -nappulaa ei leikattu pois oikeasta shiftistä.)
Mitä meinasit tällä? :hmm:

Nuolet ja pdup/downin hakeminen fn:llä on varmaan asia, johon oppisi, mutta miksi. (sen sijaan numberpad on ihme kasa nappeja juuri siinä missä ajattelin pitää hiirtäni).
Itse tykkään 60% näppiksissä käyttää siten esim. nuolia, että kun näpäyttää oikeaa shiftiä niin se on ylös nuoli, mutta jos pitää pohjassa niin shift. Samaten tuossa layoutissa olisi sitten samalla logiikalla Fn oikea nuoli, Ctrl alas nuoli ja Menu vasen nuoli.
Muistaakseni tämänkin näppiksen kanssa se oli mahdollista vaikka ei olekkaan QMK/VIA tukea. Tämä on ihan kätevä ominaisuus muutenkin kompakteimmissa näppiksissä. ettei tarvitse kaikkea pistää layer painikkeet taakse. Ja myös ainakin QMK/VIA näppiksissä nuolen pohjassa pitäminen toimii niin että kaksoisnäpäyttää painiketta jätteän tokalla painalluksella pohjaan.
 

ech

Liittynyt
09.10.2022
Viestejä
61
Mitä meinasit tällä? :hmm:
Niin, eihän se toki liity tähän tuotteeseen, noin off-topicina ja suunnilleen oman (keski-)ikäni verran myöhässä vaan pohdin, että ANSI:sta kai on aloitettu, ja siinä vissiin vasen shift on 2.25 ja oikea 2.75 (normaalin näppäimen leveyttä), niin mitä ne ovat aikanaan ajatelleet kun vasemmasta piti tehdä vielä pienempi? Täysikokoiseen tuo naamioituu vielä jotenkin, mutta 60:ssa näyttää kyllä lähinnä eriskummalliselta. Tästä kyllä muistan lukeneeni jotain aikalaiskeskustelua tai ainakin sen muistelua Tekniikan Maailmasta tai vastaavasta.

Ja tietysti 75:n ja vastaavien kannalta on hyvä kun siitä oli reilusti leikattavaa jäljellä.
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
585
(Kyllähän tämä leiska pistää kysymään, että miksi sitä ISO:n <>| -nappulaa ei leikattu pois oikeasta shiftistä.)
Nopeana arvauksena, kun asia on tapahtunut silloin kun näppäimistöllä pääasiassa kirjoitettiin, voiko olla että koska Oikea Shift palvelee kymmensormijärjestelmässä vasemman käden 15 kirjainmerkkiä kun taas Vasen Shift palvelee oikean käden 11 merkkiä (ISO-UK layout), on koettu että häiritsee vähemmän jos leikataan vasenta eikä oikeaa Shiftiä?

Oikea Shift on jo lähdössä ANSI:ssa kauempana J:stä kuin Vasen Shift on F:stä. Aika kitaransoitoksi menisi kurkotella pikkurillillä Oikeaa Shiftiä jos se olisi vielä näppäimen verran kauempana.
 
  • Tykkää
Reactions: ech
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
585
Väritin piruuttani kuvan sanallisen ilmaisun tueksi ihan vaan koittaakseni onnistuuko. Microsoft Paint 3D ftw!

UK-iso_1.png


Ainakin itselläni kun laitan etusormet F:lle ja J:lle muut sormet asettuvat luontaisesti niin, että vasemman käden pikkurilli lepää meidän <>-näppäimellä eli ISO-UK:n pipe slash -näppäimellä, ja ANSI:ssa olisi siis oikeastaan valmiiksi vasemmalla Shiftillä. ISO-asettelussa vasemman shiftin painaminen vaatii siis samanlaisen ojentava liikkeen pikkurilliltä kuin oikean shiftin painaminen.

uk-iso_3.png


En tiedä onko turvallista olettaa, että isoja kirjainmerkkejä tarvitaan kirjoittaessa enemmän kuin näppäimistön oikean laidan muita shift-layerissa olevia symboleja, mutta jos nyt näin oletetaan niin silloin oikean shiftin voi ajatella saavan merkittävästi enemmän käyttöä kuin vasen shift ainakin jos käytetään ISO-UK-layoutia ja hyväksytään että vasemman käden käpsejä varten painetaan oikeaa shiftiä ja toisinpäin.

Eri kirjaimilla toki on keskenään eri esiintymistiheys, ja sekavammaksi menee jos aletaan huomioimaan muitakin kieliä. Saksalaisten QWERTZ-asettelussa ja vaikkapa meillä Pohjoismaissa jako meneekin enemmän tasan kun oikean käden alla kymmensormijärjestelmässä on 14 kirjainta, saksalaisilla jopa 15 jos ß lasketaan.

ISO-de.png


Verrokiksi vielä se ANSI:

ANSI-US-layout.png


Tosin kun nykyisten ANSI- ja ISO-standardien vuosilukuja katsoo (1980/1990-lukua), saattaa jopa olla että ISO-asettelua ei ole johdettu ANSI-asettelusta vaan molemmat on johdettu jostain samasta vanhemmasta standardista. Luultavasti joissain on löydettävissä jonkinlainen fiksu historiikki miten tähän on päädytty. Suomessakin on näköjään aikanaan ollut oma SFS-kirjoituskonestandardinsa, jossa ääkköset oli alarivillä kunnes ISO pakotti 1970-luvulla pilkun ja pisteen näiden paikalle. Ihan vaan arvaan että SFS on saatettu saksasta aikanaan adoptoida. (Näppäimistön standardin synty - Suomen Standardisoimisliitto SFS ry).

Luemma meillä kaikilla on QWERTY kiusanamme siksi, että Remingtonin myyntimiehet ovat aikanaan 1800-luvulla ilmeisen onnistuneesti pakottaneet Type Writer -kirjoituskoneensa tuotenimen kirjoittamiseen tarvittavat kirjaimet yhdelle riville. En tiennyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.12.2018
Viestejä
21
Modernit alumiinimöhkäleet ei itseäni puhuttele ulkonäön, fiiliksen eikä äänen puolesta, joten otin vähän vaihtoehtoisen lähestymistavan näppäimistön päivitykseen. Nykyisessä Turle Beach Impact 500:ssa ei runkona sinänsä mitään vikaa ollut, joten heivasin siitä näppäinhatut ja Cherry Blue kytkimet mäkeen. Piirilevylle laitoin uusien kytkimien sijaan Mill-max 0305 kannat, joihin kytkimet voi juottamatta vaihtaa. Ääntä hiukan pehmentämään laitoin piirilevyn ja teräspaneelin väliin maxgamingilta jotain vaahtokumityynyjä ja kotelon pohjalle liukuestematosta palasia. Vakauttajiin lisäsin rasvaa ja hatuiksi tuli GMK.



Videolla testissä välilyönnissä Durock Shrimp, askelpalauttimessa rämisee Cherry Blue ja aakkosissa on sekaisin Shrimpeja, Kailh Box Navyja ja Box Jadeja. Näistä varmaan Jadet ja Shrimpit lähtee ostoslistalle täysmääräisinä. Ostin kokeiluun myös Kailh Summer, mutta niiden kotelot oli ihan sekundaa ja pari hajosi heti ensimmäisessä vaihdossa, joten hylkäsin ne saman tien.

1699308954205.png 1699309043136.png 1699309007053.png
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
585
Videolla testissä välilyönnissä Durock Shrimp, askelpalauttimessa rämisee Cherry Blue ja aakkosissa on sekaisin Shrimpeja, Kailh Box Navyja ja Box Jadeja. Näistä varmaan Jadet ja Shrimpit lähtee ostoslistalle täysmääräisinä. Ostin kokeiluun myös Kailh Summer, mutta niiden kotelot oli ihan sekundaa ja pari hajosi heti ensimmäisessä vaihdossa, joten hylkäsin ne saman tien.
Jos Jaden/Navyn 0.30 mm clickbar tuntuu yhtään liian jäykältä, suosittelen testaamaan myös Kailh Box Pinkin 0.27 mm clickbarilla. Kailh Noble Yellow'ssa taitaa myös olla sama clickbar mutta vähän erilainen tuntuma. Itsellä löytyi onni Pinkistä kun Jadejen paksu bar oli vähän liian taktiilinen kokemus.

Kailh x Chosfox Arctic Fox tuntuu ainakin omiin sormiin aika lailla hyvin samalta kuin tuo Kailh Box Summer. Onkohan sinulla ollut paskaa valmistuserää, kun itse en ole saanut Summereita rikki.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
288
Onko kokemuksia Keychronin V1 -näppiksestä?
Mitään kokemusta itselläni ei ole näistä uusista mekaanisista näppäimistöistä. Lähinnä tulisi emännälle kirjoituskäyttöön (nykyään käytössä joku vanha Labtecin raato), mutta saattaisin ehkä itsekin lainata sitä joskus.
Tuo ko. malli on jäänyt mieleen, kun näitä on tullut tässä kahlattua läpi. Hinta varsin järkevä, ja kokemukset ollee melko lailla ylistäviä. Pikaisesti haulla ei löytynyt mitään mainintaa tästä täältä.
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
723
Onko kokemuksia Keychronin V1 -näppiksestä?
Mitään kokemusta itselläni ei ole näistä uusista mekaanisista näppäimistöistä. Lähinnä tulisi emännälle kirjoituskäyttöön (nykyään käytössä joku vanha Labtecin raato), mutta saattaisin ehkä itsekin lainata sitä joskus.
Tuo ko. malli on jäänyt mieleen, kun näitä on tullut tässä kahlattua läpi. Hinta varsin järkevä, ja kokemukset ollee melko lailla ylistäviä. Pikaisesti haulla ei löytynyt mitään mainintaa tästä täältä.
Varsinkin hintaisekseen oikein pätevä näppis, tällä hetkellä taitaa olla jopa alennuksessa Keychronin omilla sivuilla. Huomatuksena että nämä kaikki laudat lähetetään kiinasta, ihan sama minkä alueen sivulta tilaat. Omista tilauksista ei myöskään yksikään ole mennyt tullin kautta.
Kirjoitustuntuma on hieman jäykkä/kova johtuen tavasta millä PCB on kiinni kotelossa, sekä tietenkin muovinen kotelo tuo oman ääniprofiilin. Tämä ei tietenkään ole välttämättä huono asia eikä muutenkaan eroa monesta perus näppäimistöstä, varsinkaan pelinäppäimistöstä. Mutta katsoen lähtöpistettä niin sanoisin että täysin rahanarvoista päivitystä olisi tiedossa :D
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
723
Nyt on rotaatio hyllyt taas täynnä

Ylin hylly: Tiger80 Lite, GMMK Pro, Zoom65 V2
Keskimmäinen hylly: Frog TKL, Mode Sonnet, Mode Envoy
Alin hylly: QK80, KBDfans Taco, Mode SixtyFive
Hylly.png

Parit myös esillä, mutta ei pahemmin käyttöä näe:
Classic TKL Acrylic, Romeo 40%, Quefrency Rev.3
Taso.png

Pöydällä tällä hetkellä Tofu60 2.0
Tofu.png
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
585
Varsinkin hintaisekseen oikein pätevä näppis, tällä hetkellä taitaa olla jopa alennuksessa Keychronin omilla sivuilla. Huomatuksena että nämä kaikki laudat lähetetään kiinasta, ihan sama minkä alueen sivulta tilaat. Omista tilauksista ei myöskään yksikään ole mennyt tullin kautta.
Kirjoitustuntuma on hieman jäykkä/kova johtuen tavasta millä PCB on kiinni kotelossa, sekä tietenkin muovinen kotelo tuo oman ääniprofiilin. Tämä ei tietenkään ole välttämättä huono asia eikä muutenkaan eroa monesta perus näppäimistöstä, varsinkaan pelinäppäimistöstä. Mutta katsoen lähtöpistettä niin sanoisin että täysin rahanarvoista päivitystä olisi tiedossa :D
Datatronic näyttää päihittävän jopa Keychronin omien sivujen hinnan ja tarjoaa 88,90 e posteineen kun taas Keychronilla postit olisi aika korkeat. Mutta pitääkö tuon mallinimen DE:stä päätellä että tää Datatronicin myymä versio on saksan layoutilla? Kysymällähän tuo toki varmistuisi.


Sitten toki jos kirjoituskäyttöön haluaa klikkiäänen päästävät kytkimet kuten esim. Kailh Box White, tuolta Keychronilta ne saisi hyvinkin edullisesti oheen vrt. paikalliset nettikaupat. Mutta tuleeko nuo Keychronilta yksillä postikuluilla jos tilaa useamman tuotteen?

EDIT: kysyin asiaa Datatronic-ketjussa, on nordic-malli mikä heillä on myynnissä.

EDITEDIT: edellinen url jossa de mainittu lakkasi toimimasta, onkohan tämä nyt sitten päivitetty tuotesivu:

Ruskeilla kytkimillä 111,90 e, ei sekään valtavan paha verrattuna mikä lopulliseksi hinnaksi ja toimitusajaksi tulisi suoraan Keychronilta tilattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
399
Nyt on rotaatio hyllyt taas täynnä

Ylin hylly: Tiger80 Lite, GMMK Pro, Zoom65 V2
Keskimmäinen hylly: Frog TKL, Mode Sonnet, Mode Envoy
Alin hylly: QK80, KBDfans Taco, Mode SixtyFive


Parit myös esillä, mutta ei pahemmin käyttöä näe:
Classic TKL Acrylic, Romeo 40%, Quefrency Rev.3


Pöydällä tällä hetkellä Tofu60 2.0
Mitkä keycapit on tuos GMMK Pro:lla?
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
723
Mitkä keycapit on tuos GMMK Pro:lla?
Traitorkeysin Kabukit, mutta yhdistetty aikoinaan kaksi settiä siten että sai tästä valko-punaisen ja toisesta näppiksestä musta-punaisen.
Tässä vanhempi kuva, missä myös näkyy miten maalasin kotelon:
1699347904511.png
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
585
Mitä logitech on miettinyt, miksi näppäin valo on vain perusmerkille eikä erikoismerkit @$\ ole valolla. Mx keys tietenkin valotettu kaikki merkit!
Olin muuten kyllä väärässä siinä mitä vastasin. Tai siis, luulen edelleen että Logitechiä ei ole kiinnostanut lähteä yrittämään GX-kytkinten merkkien valaisemista mikä ei onnistuisi kuten Romer-kytkimillä. Mutta kyllä se kolmansien merkkien valaiseminen on ainakin Duckylta heidän valkoisissa shine-througheissa onnistunut jopa hyvinkin. Kytkimenä Kailh Speed Pink, eli ei edes läpinäkyvä stemmi.

20231107_122917.jpg
 
Liittynyt
17.12.2019
Viestejä
99
Muodollisesti hieman punaista kytkintä raskaampaa lineaarista kytkintä ajattelin laittaa lankkuun. Vaihtoehtoina oil kingsit tai ink blackit. Suunnitteilla käyttää ihan vakiona ilman lisärasvailuja. Kokemuksia puolesta/vastaan, tai sitten jotain muuta vaihtoehtoa samoilla spekseillä?
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
723
Muodollisesti hieman punaista kytkintä raskaampaa lineaarista kytkintä ajattelin laittaa lankkuun. Vaihtoehtoina oil kingsit tai ink blackit. Suunnitteilla käyttää ihan vakiona ilman lisärasvailuja. Kokemuksia puolesta/vastaan, tai sitten jotain muuta vaihtoehtoa samoilla spekseillä?
Oil kingit on kyllä aivan loistavat kytkimet, myös stockina. Kuitenkin näiden tuotekuvauksissa on erittäin virheellistä tietoa että jousen bottom-out olisi 80g. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, vaan on lähemmäs 65g bottom-outtia. Oil kingejä ostaessa kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota hintaan, sillä näitäkin myydän aivan ylihintaan monessa paikkaa, kun hinta pitäisi olla 65snt/kytkin.

Ink Blackit on myös hyvät kytkimet, mutta nämä suosittelisin rasvaamaan ja omasta mielestä nämä ovat kyllä ylihintaiset nykyisellä kytkintarjonnalla.
Riippuen kuinka paljon raskaammat kytkimet haluat, jos vain hieman niin Gateron Milky Yellow Pro:t on oikein loistava valinta eikä hinnalla pilattu. Kilpailee oikein hyvin kalliimpienkin kytkimien kanssa ja kunhan vaan Pro versio, niin nämä on myös tehdasrasvattu.

Jos taas long pole stem ei haittaa (hieman lyhkäisempi liikerata ja napakampi pohjaan lyönti), niin WS Red on myös yksi loistava kytkin hintaisekseen. Tehdasrasvattu ja mukavan napakka jousi. Näissä Wuquen kytkimissä huvittava että menee päinvastoin, eli Red:ssä on jäykempi jousi kuin Yellow:ssa.

Tällä hetkellä omat top3 suosikki lineaariset on: Prevail Epsilon, Mode Obscura ja Thic Thock Marshmallow
Ja itse suosin hieman jäykempää jousta, 65-68g on yleensä ollut itsellä se "sweetspot".
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
585
Oil kingit on kyllä aivan loistavat kytkimet, myös stockina. Kuitenkin näiden tuotekuvauksissa on erittäin virheellistä tietoa että jousen bottom-out olisi 80g. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, vaan on lähemmäs 65g bottom-outtia.
On muuten kyllä tavattoman ärsyttävää, kun myyntisivut mainitsevat gf-arvoja vaan sellaisenaan ilman syvempää kontekstia. Tuosta käyrästähän se 80 gf:n bottom-out-arvo on nykäisty niihin esityksiin jotka niin esittävät. Sinänsä vaikuttaa kyllä kivalta että loppujäykkyys ilmeisesti pehmentää pohjaamista.

Eikös oil king ole muuten pre-lubed tai ainakin jossain myydään niin? Saattaa selittää osan ylihinnasta jollain myyjillä jos on rasvattua ja rasvaamatonta versiota myynnissä.



Ink Blackeja on ilmeisesti kaksi eri versiota, joista V2 ilmeisesti on helpommin saatavissa. Upotteena youtube-video jossa kaveri tuntee voimakkaasti, että korjatessaan V2:een jotain mikä nostatti kritiikkiä V1:n osalta, Gateron samalla tuhosi V2:ssa sen miksi V1 aikanaan oli niin hypetetty:

 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 281
Viestejä
4 278 622
Jäsenet
71 649
Uusin jäsen
Credittii

Hinta.fi

Ylös Bottom