Ei sillä, että minun pitäisi alkaa rautalankaa täällä tästä sen enempää taivuttelemaan, mutta vastaan jotain silti. Ensinäkin näillä ""kyllä minulla ainakin toimii asia x, kun minun kaukosäätimessä on painike y, eikä minua haittaa harrastella kaukosäätimen kliksuttelua" -kommenteilla voi pyyhkiä persettä, kun eri tapauksissa on olemassa monia erilaisia laiteyhdistelmiä ja erilaisia tarpeita.
Meillä on televisioon liitettynä vahvistimen kautta tällä hetkellä mm. Bluray-soitin, PS5, Elisa Viihde, LP-soitin, CD-soitin ja lisäksi vahvistimesta itsestään toistetaan välillä FM radiota, eri nettiradioita ja Spotify-striimiä. Television kautta toistetaan satunnaisesti sisältöä myös ulkoisesta mediasta. Näistä useimpia ei TV:n kaukosäätimellä ohjailla piirun vertaa, eikä muutenkaan kiinnosta roikottaa pöydällä kymmentä eri kaukosäädintä. Tämän vuoksi meillä on käytössä se aiemmin mainittu Logitechin ohjelmoitava kaukosäädin, jossa on logiikka rakennettuna niin, että kosketusnäytöltä voi yhdellä painalluksella vaihtaa ääni/kuvalähdettä, jolloin vahvistimessa vaihtuu oikea input/output halutuilla asetuksilla ja samaten myös televisiossa vaihtuu oikea input. Televisiota katsotaan pääsääntöisesti Elisa Viihteen kautta ja kaukosäätimellä vaihdellaan kanavia normaalisti edestakaisin. Kaikki laitteet myös käynnistyvät ja sammuvat yhdellä klikkauksella halutuilla asetuksilla.
Elisa Viihteen kautta ei ole mahdollista toistaa edes kaikkia yleisimpiä striimauspalveluita (tässä tapauksessa esim. juuri Maxia), joten osaa niistä pitää käyttää television sisäisten appien kautta. Lisäksi osa sovelluksista on toteutettu paremmin eri laitteissa. Näiden tilojen/sovellusten välillä vaihdetaan meillä samalla tavalla kaukosäätimen ohjelmoitujen prosessien kautta. Kaikki toimii kertaalleen ohjelmoituna kuin junan vessa, mutta ongelmia tulee silloin, jos ja kun jokin sovellus edellyttää päivitystä, kirjautumistiedot vanhenevat tai sovelluksen paikka valikossa muuttuu (niiden sovellusten kohdalla, joille ei ole omaa koodia kaukosäätimen komennettavaksi). Lisäksi tosiaan kanavasurffailu on varmaankin useimmille tuttu termi. Siihen konseptiin ei useiden eri sovellusten välilä vaihteleminen oikein sovi, kun pitää aina odotella sovelluksen käynnistymistä ja kliksutella tahmaisesti käyttöliittymästä haluttu ohjelma ja sitten saas hetken päästä vaihtaa johonkin toiseen saman prosessin kautta. Onnistuu kyllä, mutta se on yleensä hidasta ja kömpelöä, kun on tottunut parempaan ja nopeampaan menetelmään.
/Offtopic