Siksi, että ymmärtäisit olleesi väärässä. Kirjoitit siis näin: "Kovasti yrittävän kilvan päästä asiakkaista eroon nämä striimauspalvelut".
Millä tavalla se on väärässä olemimista jos totean, että kun striimauspalvelujen enshittification etenee, se karkoittaa minut ja muita kaltaisiani asiakkaita? Edelleenkään, ei minua kiinnosta paskan latia Netflixin kokonaistilaajamäärät tai osakekurssit. Minua kiinnostaa lähinnä henkilökohtaisella tasolla se, että palvelu josta maksan ei enää antanut sellaista vastinetta kuin halusin. Ihan yhtä lailla HBO karkoittaa minut jos paskoo kokemukseni ja käsitykseni heidän palvelustaan. Ehkä he saavat minut ja kaltaiseni korvattua muilla asiakkailla, ehkä ei. Minua ei kuitenkaan tilaukseni lopettamisen jälkeen kiinnosta tippaakaan vaikka koko pulju palaisi huomenna maan tasalle.
Ja se siis on väärä käsitys: Netflix nimenomaan on saanut lisää asiakkaita koska on rajoittanut tunnusten jakoa. Merkittävä osa kaverien tunnuksia käyttäneistä näyttää olevan nyt maksavia asiakkaita. Netflix siis onnistui haalimaan lisää asiakkaita.
Teet varsin massiivisia oletuksia tässä. Saiko Netflix lisää asiakkaita koska blokkasi tunnusten jaon, vai siitä huolimatta koska toi samaan aikaan markkinoille uuden halvemman tilaajaluokan mainoksilla ja alkoi aggressivisemmin tekemään kaikenlaisia bundle-diilejä ISP:eiden ym. kanssa? Sinä et tiedä sitä tiedä yhtään sen enempää kuin minäkään.
Sinä saat tietenkin äänestää jaloillasi ja valita jonkun muun paremman striimauspalvelun jos siltä tuntuu. (Ja luultavasti palata jossain vaiheessa Netflixin asiakkaaksi vähin äänin.)
Siis vapaamatkustaja on vapaamatkustaja, vaikka tätä olisi rohkaistu käyttämään kaverin tunnuksia. Silti kyseessä on asiakas, joka ei palvelusta maksa senttiäkään -> vapaamatkustaja.
Noh, omalta osaltani voin sanoa, että päätös tilauksen lopettamisesta oli varsin helppo ja paluu asiakkaaksi äärimmäisen epätodennäköinen koska en alunperinkään katsonut Netflixiä kuin harvakseltaan. Pidin tilauksen kuitenkin rullaamassa koska persaukinen veljeni katsoi enemmän ja halusin vähän isoveljenä tukea. Onko se vapaamatkustusta jos käytännössä lähinnä maksoin veljelleni Netflix-tilausta? Ehkä sitten niin. Netflix sai kuitenkin minulta sen 12€ tms. joka kuukausi yli kymmenen vuoden ajan. Ilman veljeni katseluja, olisin saattanut ehkä kerran vuodessa tai kahdessa ottaa tilauksen kuukaudeksi ja olen aika varma, että monilla muilla "vapaamatkustajilla" oli vähän vastaavaa kuviota. Noh niin tai näin, minulta Netflix ei saa enää senttiäkään. Arvaatko mistä muusta Netflix et al. ei myöskään saa senttiäkään?
Viimeksi muokattu: