• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Marinin 1. hallitus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yero
  • Aloitettu Aloitettu
Jos nyt ennen kuin puhutaan fantasiaelvytyksestä selvittäisiin ensin varsinaisesta koronakriisistä. Yritysten tulee selvitä rajoitusten yli ennen kuin kykenevät tuollaisesta mitään hyötymään, joten täysin populistiseen roskaluokkaan tuo ehdotus joutaa.
Idea on periaatteessa vaikutukseltaan oikeansuuntainen jos se toteutettaisiin oikea-aikaisesti. Valitettavasti olet oikeassa, ja kyseessä on kuitenkin pölhöpopulismi. Järkibudjetin rajoissa toteutettuna vaikutus kun jää mitättömäksi.

Voisin silti kannattaa toimenpidettä varauksin. Ei sillä kuuhun mennä mutta jokin apu voi olla. Ehkä psykologisesti palauttaisi ihmisiä normaalin kulutuksen pariin.
 
Idea on periaatteessa vaikutukseltaan oikeansuuntainen jos se toteutettaisiin oikea-aikaisesti. Valitettavasti olet oikeassa, ja kyseessä on kuitenkin pölhöpopulismi. Järkibudjetin rajoissa toteutettuna vaikutus kun jää mitättömäksi.

Voisin silti kannattaa toimenpidettä varauksin. Ei sillä kuuhun mennä mutta jokin apu voi olla. Ehkä psykologisesti palauttaisi ihmisiä normaalin kulutuksen pariin.
Sitä tässä ehkä tarvitaankin, luvan lisäksi sitä selkeää viestiä, että nyt voi käydä kaupassa, syömässä tai leffassa, kunhan nuo nyt saadaan ensin auki. Siitä ei ole mitään iloa, että meno jatkuu sellaisena "no nyt saa mennä mökille mutta ette viittis kuitenkaan mennä" empimisenä.
 
Minusta ei ole mitenkään populistista katsoa jo rajoitustoimien taakse. Sen sijaan lyhytnäköistä on alkaa sitä aikaa suunnittelemaan vasta siinä vaiheessa, kun rajoitustoimia on jo purettu. Sehän nähtiin jo Business Finlandin tukien osalta, että miten käy kun hätäisesti pistetään uusi järjestelmä kasaan.
Edelleenkään BF ei jaa tukea yritykselle vaan rahaa yrityksen kehittämiseen ts. ei siis selviytyäkseen.
 
En sitä väittänytkään. Tarjosin sen vain esimerkkinä siitä, miten voi käydä, jos tukijärjestelmää muutetetaan liian nopeasti.

Muutetaan? Pistetään nopeasti pystyyn? Mites BF muutettiin koronan aikana ja miten se pistettiin nopeasti pystyyn?

Käsittääkseni samat jako säännöt niillä on, vain oli enemmän rahaa jaettavana ja ministerin tuki ei niin tiukalle seulonnalle. BF/Tekes on ollut aika pitkään pystyssä.
 
Muutetaan? Pistetään nopeasti pystyyn? Mites BF muutettiin koronan aikana ja miten se pistettiin nopeasti pystyyn?
BF otti osittain vastuulleen myös ELY-keskuksille normaalisti kuuluvat 1-5 hengen yritykset, koska ELY-keskusten kautta ei oltaisi rahaa saatu siirrettyä riittävän nopeasti yritysten käyttöön. Sen seurauksena sitten rahaa valui erilaisille pöytälaatikkofirmoille ynnä muille. Normaalistihan BF rahoittaa vain 6-250 hengen yrityksiä.
 
BF otti osittain vastuulleen myös ELY-keskuksille normaalisti kuuluvat 1-5 hengen yritykset, koska ELY-keskusten kautta ei oltaisi rahaa saatu siirrettyä riittävän nopeasti yritysten käyttöön. Sen seurauksena sitten rahaa valui erilaisille pöytälaatikkofirmoille ynnä muille. Normaalistihan BF rahoittaa vain 6-250 hengen yrityksiä.

Nopeasti kun katsoin de minimis ehdot, niin en nähnyt siellä rajoituksia firman kokoon. Muistaakseni noita ehtoja käytetään "korona"-paketissa.

Itse olin viime vuonna yhdessä projektissa, ja meillä on n. 800 henkeä. Onko nuo rajat nyt korona rajoja, vain yleisiä ennen vuoden vaihdetta myös olleita?
 
Nopeasti kun katsoin de minimis ehdot, niin en nähnyt siellä rajoituksia firman kokoon. Muistaakseni noita ehtoja käytetään "korona"-paketissa.

Itse olin viime vuonna yhdessä projektissa, ja meillä on n. 800 henkeä. Onko nuo rajat nyt korona rajoja, vain yleisiä ennen vuoden vaihdetta myös olleita?
Tiedät varmasti enemmän kuin minä Business Finlandin normaalista toiminnasta, joten ei kannata pitkälle meneviä johtopäätöksiä minun viesteistä tehdä. Omat kommenttini perustuu vain siihen, mitä olen julkisuudessa BF:n toiminnasta koronakriisin osalta lukenut, muuten en Business Finland toimintaa tunne laisinkaan.
 
Tiedät varmasti enemmän kuin minä Business Finlandin normaalista toiminnasta, joten ei kannata pitkälle meneviä johtopäätöksiä minun viesteistä tehdä. Omat kommenttini perustuu vain siihen, mitä olen julkisuudessa BF:n toiminnasta koronakriisin osalta lukenut, muuten en Business Finland toimintaa tunne laisinkaan.
Aaah ok. Oman tietämyksen mukaan BF on toiminut juuri omissa rajoissaan, eikä sillä ole mahdollisuutta kovinkaan erilaiseen toimeen. Normaalisti toki paljon jäykempää se jakaminen. Eli täysin väärä instrumentti tällaiseen toimintaan.
 
Kuten itsekin toteat, normaalisti prosessi on paljon jäykempi millä rahaa jaetaan. Eihän BF silloin ole toiminut "omissa rajoissaan". Rahaa jaettiin hyvin vähäisellä tarkastelulla tai kriteereillä. Sinänsä ei suuri ihme kun kiire oli ja massia/tuettavia moninkertainen määrä.

Nähdäkseni tämä oli yhdenlainen uusi tukimuoto tai järjestelmä, oli nyt mikä oli, joka tässä otettiin väliaikaisesti käyttöön. Jälkiviisaana noilla spekseillähän ainoa mahdollisuus oli mennä juuri näin perseelleen. Harmittaa toki kun ei itse tajunnut hakea jollain keksityillä kriteereillä leikkirahaa.

Mutta tässä keskustelussa taidettiin lähinnä miettiä voisiko jatkossa tehdä paremmin, kun tässä meni vähän näin..
Se mihin BF voi antaa rahaa, ei muuttunut. Et siis voi käyttää rahoja vuokraan, palkkoihin jne vanhoihin kuluihin.
 
Miten "toimintaavoi kehittää", jos ei käytä työtunteja sen "toiminnan kehittämiseen". Eli kyllä siihen on väkisin tietty osa palkoistakin kuuluttava.

Ehkä vähän huonosti ilmaisin, eli et voi käyttää vanhoihin kuluihin. Jo toteutuneisiin ja kassavirtaa paikkaamaan tuota ei voi käyttää, ei operatiivisiin palkkoihin ja laskutetun ajan pitää mennä projektiin.
 
Kai joku muukin katselee TV1 tällä hetkellä?


edit: katselin suorana
 
Viimeksi muokattu:
Nämähän eivät ole toisensa poissulkevia asioita. Suoraa tukea maksetaan jo nyt yrityksille.

Mutta mielenkiintoisia pointteja, totta. Aika moni pienituloinenkin kyllä käy parturissa ja kivijalkakaupoissa. Nythän on enemmän kyse siitä, mikä olisi se järkevä tapa rajata käyttöä/saajia siten, että pystyittäisiin takaamaan rahan kiertäminen takaisin pienyrittäjille. Minä en pidä sitä huonona, että raha kiertää kansalaisten kautta, koska siinähän voittaa molemmat, sekä yritykset että kansalaiset.

Miten kansalaiset voittaisi tuosta yhtään mitään, kun tuki rahoitettaisiin joka tapauksessa julkisilla rahoilla? Olettaen ettei ole yhteiskunnan saajien puolella, niin tuohan tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä, että joutuu itse maksamaan sen satasen tai yli siitä ilosta, että joku muu kertoo mihin sen rahan saa käyttää. Tietysti jos on nettosaaja, niin onhan se kiva sosialisoida vähän lisää toisten taskuista ilmaisiin lounaisiin tai oman yrityksensä pyörittämiseen. Itse maksaisin mielummin vaikka sitten pieniä työttömyyskorvauksia ja odottaisin uusia tekijöitä vaikkapa nyt matkailu- ja ravintola-alalle.

Tai voihan sitä ajatella, että jää aina voitolle, kun maksaa veroja tai veroluonteisia maksuja :D
 
Miten kansalaiset voittaisi tuosta yhtään mitään, kun tuki rahoitettaisiin joka tapauksessa julkisilla rahoilla?
Jos oletetaan, että yrityksiä halutaan tukea X eurolla, voidaan se joko antaa suoraan yrityksille, jolloin saatu hyöty on yrityiskohtaista, tai kierrättää kansalaisten kautta, jolloin se hyödyntää suoraan kansalaista ja ohjautuu yrityksille, joiden palveluille on aidosti kysyntää.
 
Jos oletetaan, että yrityksiä halutaan tukea X eurolla, voidaan se joko antaa suoraan yrityksille, jolloin saatu hyöty on yrityiskohtaista, tai kierrättää kansalaisten kautta, jolloin se hyödyntää suoraan kansalaista ja ohjautuu yrityksille, joiden palveluille on aidosti kysyntää.
Kansalaisten kautta kierrättäminen ei toimi tässä tapauksessa sillä se ei sieltä kulkeutuisi vaikeuksissa oleville yrityksille tarpeeksi nopeasti. Ongelmana ei ole tällä hetkellä se, etteikö kuluttajilla olisi rahaa käyttää palveluita, vaan kuluttajat eivät käytä palveluita Corona-pelon tai Corona-kieltojen vuoksi. Siksi tukea pitäisi nyt kohdistaa suoraan pulassa olevien yritysten palkka- ja vuokramenoihin.
 
Kansalaisten kautta kierrättäminen ei toimi tässä tapauksessa sillä se ei sieltä kulkeutuisi vaikeuksissa oleville yrityksille tarpeeksi nopeasti. Ongelmana ei ole tällä hetkellä se, etteikö kuluttajilla olisi rahaa käyttää palveluita, vaan kuluttajat eivät käytä palveluita Corona-pelon tai Corona-kieltojen vuoksi. Siksi tukea pitäisi nyt kohdistaa suoraan pulassa olevien yritysten palkka- ja vuokramenoihin.

Kyllähän sen voi pakottaa kiertämään nopeastikin. Sitä rahaa kun ei tarvitse jakaa euroseteleinä, vaan sen voi tehdä esim. erilaisina palveluseteleinä joilla on rajattu voimassaoloaika. Lisäbonuksena se, että moiset palvelusetelit ei vahingossakaan eksy säästötileille ym.
 
Kansalaisten kautta kierrättäminen ei toimi tässä tapauksessa sillä se ei sieltä kulkeutuisi vaikeuksissa oleville yrityksille tarpeeksi nopeasti.
Nythän puhe siis oli tästä Vasemmistoliiton 100 euron elvytyssetelistä, jolla voisi ostaa kotimaisten yritysten palveluita, ei suoran rahan jakamisesta.
 
Kyllähän sen voi pakottaa kiertämään nopeastikin. Sitä rahaa kun ei tarvitse jakaa euroseteleinä, vaan sen voi tehdä esim. erilaisina palveluseteleinä joilla on rajattu voimassaoloaika. Lisäbonuksena se, että moiset palvelusetelit ei vahingossakaan eksy säästötileille ym.
Jos pelkää Coronaa, niin silloin se seteli jää silti käyttämättä. Samoin seteliä ei voi käyttää esim. ravintoloissa, jotka on pakotettu sulkemaan.

Yleensäkin on typerää yrittää ratkaistaa ongelmaa kerrannaisvaikutusten kautta. Nykytilanteessa on selvää että Corona-kiellot, -pelot ja -rajoitukset iskevät kuolettavasti osaan yrityksistä kun taas toisiin se ei vaikuta juuri ollenkaan. Joten yksinkertaisinta olisi vain ottaa vastaan hakemuksia yrityksiltä ja edellyttää niitä listaamaan juoksevat kulut (palkat, vuokrat, vastikkeet) ja liikevaihdon pudotus. Liitteeksi dokumentit, jotka todistavat tämän. Tämän jälkeen yrityksille voisi myöntää tukea paikkaamaan näitä menetyksiä. Yksinkertaista, hyvin kohdistettua ja helppoa valvoa.
 
Jos pelkää Coronaa, niin silloin se seteli jää silti käyttämättä. Samoin seteliä ei voi käyttää esim. ravintoloissa, jotka on pakotettu sulkemaan.Yleensäkin on typerää yrittää ratkaistaa ongelmaa kerrannaisvaikutusten kautta. Nykytilanteessa on selvää että Corona-kiellot, -pelot ja -rajoitukset iskevät kuolettavasti osaan yrityksistä kun taas toisiin se ei vaikuta juuri ollenkaan. Joten yksinkertaisinta olisi vain ottaa vastaan hakemuksia yrityksiltä ja edellyttää niitä listaamaan juoksevat kulut (palkat, vuokrat, vastikkeet) ja liikevaihdon pudotus. Liitteeksi dokumentit, jotka todistavat tämän. Tämän jälkeen yrityksille voisi myöntää tukea paikkaamaan näitä menetyksiä. Yksinkertaista, hyvin kohdistettua ja helppoa valvoa.
Tämä ei kuitenkaan saa ihmisiä liikkeelle ja kuluttamaan samalla tapaa, kuin elvytysseteli saattaisi saada. Jos sinulla käsissä polttelee vanhentuva 100 euroa, jonka joko voit jättää käytämättä tai käydä kampaajalla, iso osa saattaisi mennä kampaajalle. Tai ostoksille johonkin läheiseen kivijalkakauppaan. Toisin kuin jos sinulla on 100 euroa tilillä - sen mieluummin jättää sinne tilille ja siirtää kampaajaa tai rahan muuta käyttämistä. Nämä pienet kivijalkaputiikit eivät samalla tapaa osaa tai ymmärrä hakea kaikkia tukia joita tarjolla on.
 
Kyllähän sen voi pakottaa kiertämään nopeastikin. Sitä rahaa kun ei tarvitse jakaa euroseteleinä, vaan sen voi tehdä esim. erilaisina palveluseteleinä joilla on rajattu voimassaoloaika. Lisäbonuksena se, että moiset palvelusetelit ei vahingossakaan eksy säästötileille ym.

Tottakai eksyy. Jos palvelusetelin voi myydä enempään pienellä alennuksella - tuo on mahdollista - tai jos palvelusetelin saaja olisi palvelun ostanut muutenkin jää tuon arvo suoraan sijoitettavaksi säästötileille ym.
 
Jos pelkää Coronaa, niin silloin se seteli jää silti käyttämättä. Samoin seteliä ei voi käyttää esim. ravintoloissa, jotka on pakotettu sulkemaan.

Yleensäkin on typerää yrittää ratkaistaa ongelmaa kerrannaisvaikutusten kautta. Nykytilanteessa on selvää että Corona-kiellot, -pelot ja -rajoitukset iskevät kuolettavasti osaan yrityksistä kun taas toisiin se ei vaikuta juuri ollenkaan. Joten yksinkertaisinta olisi vain ottaa vastaan hakemuksia yrityksiltä ja edellyttää niitä listaamaan juoksevat kulut (palkat, vuokrat, vastikkeet) ja liikevaihdon pudotus. Liitteeksi dokumentit, jotka todistavat tämän. Tämän jälkeen yrityksille voisi myöntää tukea paikkaamaan näitä menetyksiä. Yksinkertaista, hyvin kohdistettua ja helppoa valvoa.

Mutta kun se ongelma ei ole että miten saadaan firmat pysymään pystyssä juuri nyt. Jos jaetaan rahaa suoraan firmoille niin toki ne pysyy taas pystyssä sen pari kuukautta. Mutta sen jälkeen ollaan taas käsi ojossa kun ihmisiä ei saada kuluttamaan.

Se ongelma mitä ratkaistaan, on se miten saada kuluttajat taas kuluttamaan siten että firmat pysyy pystyssä nyt JA JATKOSSA. On typerää hoitaa oiretta ja jättää juurisyy hoitamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta kun se ongelma ei ole että miten saadaan firmat pysymään pystyssä juuri nyt. Jos jaetaan rahaa suoraan firmoille niin toki ne pysyy taas pystyssä sen pari kuukautta. Mutta sen jälkeen ollaan taas käsi ojossa kun ihmisiä ei saada kuluttamaan.

Se ongelma mitä ratkaistaan, on se miten saada kuluttajat taas kuluttamaan siten että firmat pysyy pystyssä nyt JA JATKOSSA.

Ehkä kulutusta pitäisi vähentää jatkossa. Ainoa tapa saada kestävää, pysyvää kulutusta on tehdä asiat kestävästi ja ainoa järkevä tapa saada ihmiset jälleen kuluttamaan on päästä rajoituksista turvallisesti eroon. Koronakriisin loppuminen ei valitettavasti ole vielä näköpiirissä tai on vähintään arvauksien peitossa (rokote loppuvuodesta 2021??). Yrityksillä ongelma pystyssä pysymisen suhteen on juuri nyt ja jos ne kriisin jälkeen tarvitsevat käsi ojossa tukea, kun 'ihmisiä ei saada kuluttamaan' on yrityksissä vikaa ja sietävätkin kaatua.
 
Mutta kun se ongelma ei ole että miten saadaan firmat pysymään pystyssä juuri nyt. Jos jaetaan rahaa suoraan firmoille niin toki ne pysyy taas pystyssä sen pari kuukautta. Mutta sen jälkeen ollaan taas käsi ojossa kun ihmisiä ei saada kuluttamaan.

Se ongelma mitä ratkaistaan, on se miten saada kuluttajat taas kuluttamaan siten että firmat pysyy pystyssä nyt JA JATKOSSA.
Ihmiset alkavat taas kuluttamaan kun elämä palaa normaaliksi. Sitä odotellessa kuluttajat eivät ole se pääasiallinen pulassa oleva porukka, vaan palveluyritykset. Suomessa on suurimmalla osalla yrityksiä hyvin pienet marginaalit, mutta merkittäviä menoja. Lomautuksilla voi toki pienentää palkkakuluja, mutta vuokrat ja vastikkeet tappavat nopeasti jos tuloja ei ole.

Jos touhusatasilla on tarkoitus saada ihmiset taas käyttämään palveluita, niin miten on perusteltavissa että samaan aikaan kielletään tai varoitetaan ihmisiä coronan vuoksi käyttämästä näitä palveluita?
 
Jos touhusatasilla on tarkoitus saada ihmiset taas käyttämään palveluita, niin miten on perusteltavissa että samaan aikaan kielletään tai varoitetaan ihmisiä coronan vuoksi käyttämästä näitä palveluita?

Siis etkai nyt tosissasi kuvittele että" touhusatasia" jaettaisiin samaan aikaan kun pakolla pidetään palveluita kiinni tai kehotetaan olemaan käyttämättä niitä?
 
Jos touhusatasilla on tarkoitus saada ihmiset taas käyttämään palveluita, niin miten on perusteltavissa että samaan aikaan kielletään tai varoitetaan ihmisiä coronan vuoksi käyttämästä näitä palveluita?
Se satanenhan oli alkuperäisen ehdotuksen mukaan tarkoitus jakaa rajoitusten poiston yhteydessä. Käytännössä voisi siis olla kesäkuun alussa.
 
Festareille vai teatteriinko meinasit mennä? Kyllä rajoituksia on varsin paljon vielä kesäkuussa voimassa.
Ja taas viittaan siihen alkuperäiseen ehdotukseen, että sen mukaan tarkoituksena oli tukea palveluyrityksiä ja esimerkiksi kivijalkakauppoja. Juuri näitä, jotka kaikenlaisista tukipöhinöistä jäävät usein sivuun.
 
Minkä vuoden kesäkuun alkua tarkoitat?
Tämän, koska silloinhan rajoituksia aletaan enemmän purkamaan, mutta ajankohta oli siis vain minun heittoni. Parhaan ajan tietysti päättäisi joku niistä rahakirstun vartijoista.

Huomautan nyt vielä, että ei Vasemmistoliiton ehdotus tietenkään täydellinen ole, kuten ei mikään tukimuoto. Aina valuu rahaa vääriin taskuihin ja tileille makaamaan hyötykäytön sijasta. Mutta minä pidän itse ideaa hyvänä ajatuksena, kaksi kärpästä yhdellä iskulla tyylisenä. Ihmiset liikkeelle ja pienille yrityksille asiakkaita ja tukea.
 
Just näin. Ja etenkin kun niiden "touhusatasten" jakaminen ei estä niitä suoria tukia niille aloille mitkä saatetaan joutua pitämään kiinni vielä rajoituksia alkuvaiheessa kevennettäessäkin.
 
Ravintoloiden ja varsinkin nyt kulttuuripalveluiden tukemisessa on myös se ikävä puoli että väkisinkin suuri osa toimijoista jää ilman tukia joka sitten vääristää koko alaa ja aiheuttaa katkeruutta ja vihaa tukia kohtaan. Kaikennäköiset taideapurahat ja tuet on tuosta kärsinyt jo pidemmän aikaa. Vielä bonuksena koronatukien kanssa sählääminen kaiken näköisten huono äitien kanssa entisestään syö sitä luottamusta.
 
Mikä näissä ravintolarajoituksissa oikein närästää hallitusta niin, että asiasta on päässyt kehkeytymään näin korkean profiilin soppa?

Ensin hallitus hautoi, vetkutteli ja viivytteli esityksen antamista niin, että eduskuntakäsittelyyn ei juurikaan jäänyt aikaa. Kun esitys annettiin eduskunnalle viime viikon tiistaina, aikaa oli käytännössä helatorstaiviikonloppu ja tämä viikko.

Rajoituksia ehdotettiin säädettäviksi perustuslain äärimmäisen poikkeuspykälän 23§ mukaisena perusoikeuspoikkeuksena, joka olisi antanut hallitukselle erittäin laajan asetuksenantovaltuuden melkein puoleksi vuodeksi. Tämän perustuslakivaliokunta torppasi jyrkin sanankääntein ja vaati mm. rajoitusten rajaamista aivan välttämättömään.

Sosiaali- ja terveysvaliokunta sorvasi sitten PeV-lausunnosta sarvipäiset pykälät, joilla maksimaaliset rajoitukset on oletuksena voimassa. Hallitus voi asetuksella rajoittaa rajoituksia niiltä osin kuin ei katso niitä välttämättömiksi. Tämä on vähän sama kuin, että lailla säädettäisiin kattava ennakkosensuuri ja valtioneuvosto voisi rajata sen soveltamista asetuksin.

Kaikesta päätellen "sarvipäinen" laki on menossa perjantaina läpi ja mm. PeV:n vara-pj on vaatinut sen vaikutusten välitöntä rajaamista asetuksella. Millainen asetus mahtaa tulla?
 
Ei tältä hallitukselta ainakaan miljoonat ja miljardit lopu kesken, taitaa lyödä opposition ja varsinkin kokoomuksen rivit ällikällä tämä 5,5 miljardin paketti. Tänä vuonna velkaa kertyy alustavien arvioiden mukaan noin 20 miljardia euroa. Hallituksen työllisyystavoite on jotain, mutta kukaan ei oikein tiedä mitä, mutta suurempi kuin 60000 työpaikkaa, Hetemäen mukaan vaatisi 240000 työllistä lisää, mikä on epärealistinen tavoite.
 
Toivottavasti nämä mestarit sitten tajuavat olla oppositiossa hiljaa...
Sitä ollaan vitsimiehiä. ;)

Piikki on auki ja hallitus elää unelmansa huipulla. Kesälomalla riittääkin aikaa miettiä tulevan syksyn lisätalousarvioesitystä, pitäkää housuista kiinni.
 
Hyvä sentään, että Kulmunia koulutettiin. Se on niin hottis omalla tavallaan. Ollapa kolmisteen Katrin ja tummelipurnukan kanssa.
 
HS: "Valtio osallistuu uuden Helsinkiin tulevan design- ja arkkitehtuurimuseon rahoittamiseen enintään 60 miljoonalla eurolla."

Vaadin että asiasta päättäneet henkilöt järjestävät taideperformanssin, missä leikkelevät paperista leikkiviissatasia niin kauan että tuo 60 miljoonaa tulee täyteen. Ja Helsingin päättäjiltä sama homma omalle 60-miljoonalleen.
 
HS: "Valtio osallistuu uuden Helsinkiin tulevan design- ja arkkitehtuurimuseon rahoittamiseen enintään 60 miljoonalla eurolla."

Vaadin että asiasta päättäneet henkilöt järjestävät taideperformanssin, missä leikkelevät paperista leikkiviissatasia niin kauan että tuo 60 miljoonaa tulee täyteen. Ja Helsingin päättäjiltä sama homma omalle 60-miljoonalleen.
Palkataan lisää kovapalkkaisia avustajia leikkelemään papereita?

Museot ovat tutkimusten mukaan hyvä sijoitus Museoiden taloudellinen vaikuttavuus

Tässä itse museosta Uusi museo Helsingissä - Arkkitehtuuri + Designmuseo
 
Hallitus on kyllä viemässä Suomea vararikkoon ja vauhdilla. Se häiritsee eniten että tiedotustilaisuuksissa on vielä ylimielinen hymy kun miljardeja mättävät menemään.
 
5,5 miljardia!
:sdarra:

En oo mikään Petteri Orpon fanboy, mutta



Sisäministeri Ohisalo varsinkin ihan tontillaan tiedotustilaisuudessa

* "Kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen" lisää 18Me 2020. Ensi vuonna 25Me. Joku vois sanoa, että ihminen oppi kävelemään kahdella raajalla 2 miljoonaa vuotta sitten, mutta hyvähän sitä on vähän tukea, kun budjettihanat on auki :rofl:

* 60 Me arkkitehtuuri- ja designmuseon säätiön pääomittamiseen. "On tärkeää, että voimme tehdä merkittäviä kulttuuripanostuksia myös näinä aikoina"
 
Sisäministeri Ohisalo varsinkin ihan tontillaan tiedotustilaisuudessa

* "Kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen" lisää 18Me 2020. Ensi vuonna 25Me. Joku vois sanoa, että ihminen oppi kävelemään kahdella raajalla 2 miljoonaa vuotta sitten, mutta hyvähän sitä on vähän tukea, kun budjettihanat on auki :rofl:

* 60 Me arkkitehtuuri- ja designmuseon säätiön pääomittamiseen. "On tärkeää, että voimme tehdä merkittäviä kulttuuripanostuksia myös näinä aikoina"

Eiköhän tuossa ekassa ole kuitenkin kyse siitä että parannettaan kaupunkien kevyenliikenteen reittejä. Joka on hyvä asia.

Museon taaskin on ihan hyvä idea, nuo yleensä maksaa itsensä kyllä takaisin. Ei suoraan mutta turismin lisääntymisen kautta.
 
Eiköhän tuossa ekassa ole kuitenkin kyse siitä että parannettaan kaupunkien kevyenliikenteen reittejä. Joka on hyvä asia.

Museon taaskin on ihan hyvä idea, nuo yleensä maksaa itsensä kyllä takaisin. Ei suoraan mutta turismin lisääntymisen kautta.

Joo, ei siinä, mutta jos kyseessä on jo vuoden neljäs (4.) lisätalousarvio, niin siinä voisi miettiä jo prioriteetteja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 506
Viestejä
4 498 498
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom