Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Kuten on todettu, nyt ei enää ole hyvä hetki velkaantua. Se mahdollisuus meni jo ja investoinnit jäivät tekemättä. Sen sijaan myytiin (Sipilä) valtion omaisuutta miljardilla ja nyt velkaannutaan (Marin).
Velkaa ja veroja, työllisyystavoitteet on voitu jo heittää nurkkaan. Tämä hallitus kaatuu omaan mahdottomuuteensa keväällä.
Kyllä siellä edellinen hallitus jokseenkin oikeita asioita teki, vaikka en itsekään pidä valtion omaisuuden myymisestä hetkellisten voittojen perässä. Nykyisellä hallituksella on vain sellainen trendi, että sitä velkaa otetaan lisää ja siirretään ne sosiaaliturvaan ja valtion virkoihin. Tällaisella toiminnalla ei BKT nouse ja kaivetaan erittäin syvä kuoppa seuraavaa lamaa ajatellen. Sitten vassarit taas huutaa, kun joudutaan tekeen entistä kipeämpiä leikkauksia
Tiemaksut ja tullit olisi ihan järkevä veto. Euroopassa ja muuallakin maailmassa hyvinkin yleinen ja toimiva systeemi. Tätä on tosin tainut vuoronperään aikalailla jokainen hallitus miettiä, mutta ratkaisuun ei ole koskaan vain päästy.
Tiet suomessa maksetaan verovaroista, joten en näe tiemaksuja kovin hyvänä ideana.Tiemaksut ja tullit olisi ihan järkevä veto. Euroopassa ja muuallakin maailmassa hyvinkin yleinen ja toimiva systeemi. Tätä on tosin tainut vuoronperään aikalailla jokainen hallitus miettiä, mutta ratkaisuun ei ole koskaan vain päästy.
Näitä "kansan rahojen hassaajia" on viime aikoina ollut ihan riittävästi. Häkämies on ykkönen, myi kemiran fosfaattivarastot pilkkahintaan norjalaisille. Nyt kukkoilee EK:n nokkamiehenä. Maanpetoksesta pitäisi pistää linnaan elinkautiselle.Tietulleista puhutaan yleisen viherpesun lisäksi kahdesta syystä. Ensinnäkin tiestö halutaan lahjoittaa jollekin ulkomaiselle rentseekerille, jotta rahvas tietää paikkansa ja valtion suvereniteetti entisestään mädättyy. Samalla poliitikko voi saada jonkin suojatyön tai muun laillisen lahjuksen. Toiseksi tienkäyttömaksu on kätevä tekosyy stasihommien lisäämiseen. Onhan sitä pakollista jatkuvaa sijaintidataakin ehdoteltu jo Nokian ajoista asti.
Näitä "kansan rahojen hassaajia" on viime aikoina ollut ihan riittävästi. Häkämies on ykkönen, myi kemiran fosfaattivarastot pilkkahintaan norjalaisille. Nyt kukkoilee EK:n nokkamiehenä. Maanpetoksesta pitäisi pistää linnaan elinkautiselle.
Fosfaattivaraston arvo olisi ehkä kannattanut arvioittaa asiantuntijoilla.Kyseessähän oli pörssiyhtiön myynti jossa yrityksen osakkeista saatiin 30% preemio.
Että silloin ihan käypä hinta siitä saatiin.
Fosfaattivaraston arvo olisi ehkä kannattanut arvioittaa asiantuntijoilla.
No nyt saat kertoa faktaa, koska sellaista tunnut tietävän. Mulla on vain sellaista tietoa että tämä homma kustiin Häkämiehen kyvyttömyyden takia.Ai sen fosfaattivaraston josta ei ole vielä louhittu kiloakaan? Vaikka 12 vuotta on porukka itkenyt kuinka se myytiin halvalla.
No nyt saat kertoa faktaa, koska sellaista tunnut tietävän. Mulla on vain sellaista tietoa että tämä homma kustiin Häkämiehen kyvyttömyyden takia.
Mutta eikö noi fosfaattien hinnat pompsahtaneet noiden yrityskauppojen jälkeen reilusti ylös?No sitä Soklin kaivosta ei vieläkään alettu rakentamaan. 2015 Yara (eli se pulju joka osti Kemira Growhown, josta Suomen valtio omisti 30%) ilmoitti että homma ei ole taloudellisesti kannattavaa joten laittoivat projektin jäihin.
Vissiin viime vuonna ottivat asian uudelleen harkintaan ja ilmoittivat että vuonna 2021 tekevät ehkä päätöksen että alkavatko rakentamaan sitä.
Eli ainakin toistaiseksi mitkään skenaariot maagisista miljardien arvoisista kaivoksista eivät ole toteutuneet. Mutta valtio sai suht hyvin preemion kun myi pois vähemmistöosuutensa pörssiyhtiössä. Tosin Yara on tainnut tehdä suht suuria sijoituksia Suomen toimintaansa tuosta Soklista huolimatta. Joka itsessään tietenkin söisi ainakin miljardin sijoituksen ennen kuin se alkaisi tuottamaan.
Mutta eikö noi fosfaattien hinnat pompsahtaneet noiden yrityskauppojen jälkeen reilusti ylös?
Tiemaksut ja tullit olisi ihan järkevä veto.
Onko kaupungeissa niin mahdoton liikkua julkisilla? Ainakin Helsingissä on niin hyvä verkosto että melko sujuvasti pääsee.Todella järkevä veto. Suomi on jo ostovoimaltaan yksi kehittyneen maailman heikoimmista maista, tiemaksujen ja tullien myötä yritysten nousevat logistiikkakustannukset tarkoittavaisivat kaiken kallistumista ja täten elintason ja ostovoiman yhä enenevää heikkenemistä.
No joo, mutta sitten muuta autoilun veroa huomattavasti alas ja ne saadut verotulot tulisi kohdentaa vähintään 50% autoiluun.
Näitä halukkaiden kaupunkien vapaaehtoisesti omien rajojensa sisällä säätämä tiemaksu ei tietenkään koskisi.Tavaralogistiikka ei taida kulkea pelkästään isojen kaupunkien julkisten varassa, myös jokunen prosentti väestöstä ei asu kaupungeissa tai järkevän matkan päässä julkisesta.
Jonkin verran on myös yksityishenkilöitä, jotka tarvitsevat mukaansa enemmän kuin kaljalaatikolle mitoitettuun kettureppuun mahtuu. Ajavat kuulemma perkeleet kaupungeissakin.Tavaralogistiikka ei taida kulkea pelkästään isojen kaupunkien julkisten varassa, myös jokunen prosentti väestöstä ei asu kaupungeissa tai järkevän matkan päässä julkisesta.
Hyvä ajatus teoriatasolla. Toisaalta jotkut pystyisivät vaihtamaan kirjansa helposti ison kaupungin ja perävittulan välillä. Esim. itsekään en oikein edes tiedä, kumpaa vaihtoehtoa helpommin pidettäisiin vilpillisenä järjestelynä, jos kaikkea epäiltäisiin. Joko siis järjestely olisi melko tehoton tai joutuisin valitsemaan kalliimman verokannan kaupungin välttyäkseni (ehkä) lisäverolta ja/tai rangaistukselta.Kun nyt liikenteen verotuskesta puhutaan, niin IMHO eka asia mitä pitäisi tehdä, olisi, että ajoneuvovero pitäisi muuttaa kunnalliseksi veroksi, siten että jokainen kunta saisi vapaasti asettaa sen haluamalleen tasolle. Näin Helsinki voisi verottaa helsinkiläisiä auton omistamisesta (eli arvokkaan kaupungin katutilan kuluttamisesta) oikein kunnolla samalla kun maaseutukunnat voisivat poistaa tämän kokonaan, mikä taas olisi hyvin oikeudenmukaista haja-atutusalueella olevia 2 kertaa viikossa autollaan kaupassa käyviä papparaisia kohtaan
Hyvä ajatus teoriatasolla. Toisaalta jotkut pystyisivät vaihtamaan kirjansa helposti ison kaupungin ja perävittulan välillä. Esim. itsekään en oikein edes tiedä, kumpaa vaihtoehtoa helpommin pidettäisiin vilpillisenä järjestelynä, jos kaikkea epäiltäisiin. Joko siis järjestely olisi melko tehoton tai joutuisin valitsemaan kalliimman verokannan kaupungin välttyäkseni (ehkä) lisäverolta ja/tai rangaistukselta.
Jos rajataan homma koskemaan pelkästään Helsinkiä vs. muuta Suomea, kykenen näkemään ehdotuksesi kenties toteuttamiskelpoisena. Muualla menisi pienenkin verokertymän saaminen aika vaikeaksi, kun nollaverokuntien autoja pyörisi yhä enemmän. Saataisiin tällä ainakin paperilla lisää asukkaita pieniin kuntiin.Kun virallisesti muualla mutta käytännössä helsingissä asuva joutuisi maksamaan todellisten markkinahintojen mukaisia parkkimaksuja, veisi se motivaation siirtää kirjansa muualle ajoneuvoveroa pakoon.
Saataisiin tällä ainakin paperilla lisää asukkaita pieniin kuntiin.
Marin on onnistunut pitäämään kurissa Tampereen lautakunnat. Tämä nykynen hallitus on helppo nakki siihen apinalaumaan verrattuna.Kyllähän tuommoista akkalaumaa on varmaan välillä aika vaikea pitää aisoissa, mutta eiköhän se tuolta Marinilta onnistu jopa aika helposti, Jos Rinne ois edelleen pääministeri niin silloin vois tulla kyllä pahoja ongelmia.
Ja pääpointit ovat?Etlan toimitusjohtaja Aki Kangasharju Jari Korkin haastattelussa, ei näe hallitusta kovinkaan pitkäikäisenä, hyvää pohdintaa ja ehkä hieman sisäpiiritietoa (huhua) käsillä.
Nyt tuli pysäyttävä arvio: Näistä syistä hallitus kaatuu
Keskustan ja valtiovarainministerin Katri Kulmunin on oman ja puolueensa uskottavuuden nähden pakko pitää huolta julkisen talouden tasapainottamisesta, nyt julkiset menot ovat kasvamassa nopeammin kuin EU-säännöt sallivat. Työpaikkoja voi syntyä julkisella sektorilla julkisin varoin, mutta samalla julkisen talouden tasapaino järkkyy. Avain asemassa ovat työllisyystavoitteet, niiden toteutuminen on epävarmaa, sen sijaan julkisia menoja olisi ehkä kannattanut lisätä vasta työllisyystavoitteen toteuduttua. Niitä työpaikkoja pitäisi saada sinne yksityiselle sektorille.Ja pääpointit ovat?
Ihan kiusallani nostelen tätä. Veikkauksia paljonko teflonfemma kestää? Pekonen nyt taitaa olla ainakin lähtölistalla.
Ihan kiusallani nostelen tätä. Veikkauksia paljonko teflonfemma kestää? Pekonen nyt taitaa olla ainakin lähtölistalla.
Ei tässä kohtaa kannata tehdä mitenkään isoja muutoksia. Ministerin tai parin vaihtaminen nyt ei haittaa, sen verran kokematonta ministeriä on, mutta kovin montaa ei kannata kerralla pistää kiertoon. Katsotaan sitten kun alkavat korvaamaan uutta hallitusohjelmaa.Kysytään näin päin: Kuka haluaa kaataa? Kuka haluaa puikkoihin nyt?
Ei tässä kohtaa kannata tehdä mitenkään isoja muutoksia. Ministerin tai parin vaihtaminen nyt ei haittaa, sen verran kokematonta ministeriä on, mutta kovin montaa ei kannata kerralla pistää kiertoon. Katsotaan sitten kun alkavat korvaamaan uutta hallitusohjelmaa.
Antoihan Marin aikataulua. Ensi viikon perjantaina saadaan työryhmän raportti ja hallitus kokoontuu sunnuntaina sitä käsittelemään. Tästä eteenpäin sitten askelmerkit menee todennäköisesti sen mukaan, mitä raportissa suositellaan. Lisäksi ensi viikolla tehdään erikseen päätökset koulujen jatkamisesta, jotta oppilaitokset ehtivät tarvittaessa valmistautua aloittamaan opetuksen riittävän ajoissa.Ketään ei tunnu vaan kiinnostavan se, että hallitus ei millään suostu sanomaan, että mitä seuraavaksi ja milloin.
Antoihan Marin aikataulua. Ensi viikon perjantaina saadaan työryhmän raportti ja hallitus kokoontuu sunnuntaina sitä käsittelemään. Tästä eteenpäin sitten askelmerkit menee todennäköisesti sen mukaan, mitä raportissa suositellaan. Lisäksi ensi viikolla tehdään erikseen päätökset koulujen jatkamisesta, jotta oppilaitokset ehtivät tarvittaessa valmistautua aloittamaan opetuksen riittävän ajoissa.
Maskit meni jo Sebastian.
Mutta oikeaa asiaa hallituksesta: Onko kenelläkään mitään käsitystä siitä, mikä tämä Marinin hallituksen koronapolitiikka nyt oikein on? On puhuttu jostain jäljitä/testaa/eristä hybridilähestymisestä jne. mutta tulee niin ristiriitaista viestiä kaikesta mediasta että mietin tässä, että onko jotain sanottua mennyt multa ohi vai eikö mitään vaan ole saatu sanottua? Eli pitäisikö oman vastuunsa kokevan kansalaisen nyt eristäytyä kotiinsa vai ottaa vähän rennommin ja harkiten sairastaa tauti pois? Vai onko kyse siitä, että ei haluta sanoa mitään, minkä voisi joku myöhemmin väittää maksanseen ihmishenkiä vaan toivotaan, että ihmiset vetävät omat johtopäätöksensä ja sitten voidaan jälkikäteen voivotella että kuinka me niin yritettiin mutta ihmiset eivät pysyneet kesää sisällä?
Maskit meni jo Sebastian.
Mutta oikeaa asiaa hallituksesta: Onko kenelläkään mitään käsitystä siitä, mikä tämä Marinin hallituksen koronapolitiikka nyt oikein on? On puhuttu jostain jäljitä/testaa/eristä hybridilähestymisestä jne. mutta tulee niin ristiriitaista viestiä kaikesta mediasta että mietin tässä, että onko jotain sanottua mennyt multa ohi vai eikö mitään vaan ole saatu sanottua? Eli pitäisikö oman vastuunsa kokevan kansalaisen nyt eristäytyä kotiinsa vai ottaa vähän rennommin ja harkiten sairastaa tauti pois? Vai onko kyse siitä, että ei haluta sanoa mitään, minkä voisi joku myöhemmin väittää maksanseen ihmishenkiä vaan toivotaan, että ihmiset vetävät omat johtopäätöksensä ja sitten voidaan jälkikäteen voivotella että kuinka me niin yritettiin mutta ihmiset eivät pysyneet kesää sisällä?