En laittanut sanoja suuhusi, vaan kerroin miten ymmärsin kiemurtelevan vastauksesi. Nyt kirjoitit toisin ja sen uskon.
Ja selvästi vastustat kansanäänestystä eli et kannata mahdollisimman demokraattista päätöksentekoa tässä asiassa.
Neuvoa antavat kansanäänestykset (= laajat mielipidetiedustelut) eivät muuta demokraattista päätöksentekojärjestystä.
Ne vain siirtävät sen äänestyksen jälkeiseen aikaan ja tarjoavat poliitikoille informaation äänestäjien kannasta.
Omasta mielestäni edustuksellisessa demokratiassa me olemme äänestäneet edustajamme toimimaan parhaalla tavalla, siirtäneet päätöksentekovallan itseltämme heille. Neuvoa antavat kansanäänestykset kuuluvat mielestäni ennemminkin sellaisiin tilanteisiin, mitkä ovat jumissa, eli edustajanlaitos ei kykene päätökseen ilman kansan mielipidettä.
Tai tilanteisiin, missä he tarvitsevat kansan mielipiteen selkärangaksi päätökselle.
Minusta tämä nykytilanne ei näytä kummaltakaan noista.
Tässä tapauksessa erityinen ongelma on, että riippumatta äänestyksen tuloksesta sen järjestämiseen kuluva aika hidastaisi prosessia niin paljon, että sillä saattaisi olla voimakkaan negatiivisia seurauksia meille.
Etenkin, jos koko EU joutuisi sen takia odottamaan meitä tai jopa potkimaan meidät ulos tukipaketista. Nyt on hyvä myös huomata, että EU:n budjettikehys naitettiin yhteen tukipaketin kanssa, eli tarkoittaisiko se myös kehyksen palaamista neuvoteltavaksi?
Vai etenisikö EU epävarmuudessa pitäen kuitenkin Suomen mukana prosessin ajan?
Jos viimeinen vaihtoehto olisi todennäköisin, en näkisi äänestystä ongelmallisena.
Jos kaksi ensimmäistä, niin en kannattaisi äänestystä. Syy on selkeä: silloin äänestyksen tuloksella ei olisi merkitystä, vaan sillä, että se rikkoo prosessin ja ajaa meidät ulos (eli tavallaan ”ei” voittaisi jopa silti, vaikka itse äänestyksen tulos olisi selkeä ”kyllä” tukipaketille).