M-ITX ja sitä pienemmät pelikoneet

Liittynyt
10.12.2020
Viestejä
566
Nyt kuukauden elänyt ilman pöytäkonetta ja kannettavaakin käyttänyt vain töissä. Kuitenkin pientä kiinnostusta olisi kuvien, videoiden ja 3D/Cad hommien pyörittelyyn varsinkin, kun löytyy sähköpöytää yms. tarvikkeet.

mitx setti voisi olla sopiva, kun mahtuisi vieläpä pöydälle ja tehoja saa 500€ budjetillakin jo yli läppärin verran.
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 697
Nyt kuukauden elänyt ilman pöytäkonetta ja kannettavaakin käyttänyt vain töissä. Kuitenkin pientä kiinnostusta olisi kuvien, videoiden ja 3D/Cad hommien pyörittelyyn varsinkin, kun löytyy sähköpöytää yms. tarvikkeet.

mitx setti voisi olla sopiva, kun mahtuisi vieläpä pöydälle ja tehoja saa 500€ budjetillakin jo yli läppärin verran.
Varsinkin jo lähtee käytettyjä osia kalastamaan riittävällä ajalla.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
163
Missä noi on tarjouksessa? Saksassa näin jotain mutta ei lähettäneet Suomeen tarjoushinnalla.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
653
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
92
Missä noi on tarjouksessa? Saksassa näin jotain mutta ei lähettäneet Suomeen tarjoushinnalla.
Multitronicilla Tämä on siis H1 V1 (vrt. NZXT H1 V2).

Hankin omani juuri tuosta tarjouksesta, olen nyt viikon ehtinyt tuota katsella pöydällä R5 5600X ja GTX1080ti setillä, vaatii kyllä selkeästi vähän modausta, että tästä saa toimivan.
Heti kun peliin hyppäsi, huomasi, että GPU lämmöt nousi HW-monitorin mukaan johonkin 85c/hotspot 95C ja koneen flektit huusi täysillä. Komponenttien(näyttiksen) asettelu kopan sisällä johtaa siihen, että lämmin ilma jää jumiin kopan yläpäähän etupaneelin lasia vasten, eikä se pääse sieltä liikkumaan juuri mihinkään. Maailmalla ovat ratkaisseet tämän 3d-tulostamalla spacerit etupaneelin ja kopan väliin, sekä asentaneet Noctuan pieniä 40mm tuulettimia takapuolelle 1-3 kpl exhaustiksi. Itsellä ei tällä hetkellä ole tuota lasietupaneelia ollenkaan kiinni, kun odottelen noita spacereita.

Jos näistä jäähdytysongelmista pääsee yli, niin kopan mukana tuleva poweri on sentään rebrändätty 650W 80+ Gold Seasonic, joka on ihan rahan arvoinen ja prossun AIO tuntuu tekevän tehtävänsä, olen siihenkin tosin harkinnut vaihtavani flektin Noctuaan, tilalle tulisi siis NF-A12x25 adapterilla NA-SFMA1.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 540
Tuossa nzxt h1 v1 kopassa ilmeisesti asuksen 3000-sarjan tuffit ainakin toiminee jokseenkin hyvin. Itsellä oli aikanaan käytössä pny 2060s, joka oli aivan järkyttävä sirkkeli, sekä refu rx6800 xt. Lasi oli pelatessa melko kuuma tuolla 6800 xt:llä, mutta tuulettimia säätämällä koneen sai sellaiseksi, että ei enää häirinnyt melutasot pelatessa. Prossulle laitoin arcticin p14 tuulettimen, joka oli tuota nzxt:n tuuletinta huomattavasti parempi/hiljaisempi.

Prossuna oli tuolloin 10850k, joka jäähtyi ihan hyvin.

Vähän polttelisi kyllä kys. tarjous, mutta ylimääräiselle koneelle ei kyllä ole tarvetta. Enkä enää nr200p kotelosta osia tuohon vaihtaisi.
 

Vee

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
352
Vois kyllä hommata, mutta LGA1511 emoja ei tunnu löytyvän..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.06.2020
Viestejä
289
Onko nuo A520 aivan sutta?
Mikä prossu, jos se tukee max PCIe 3.0, niin silloin käy yhtä hyvin A520 ja B450, ne tukee myös maksimissa samaa nopeutta.
B550 tukee PCIe 4.0 ja prossun pitää myös tukee. (jos se tai m2 ssd/näytönohjain on 3.0, mennään silloin hitaimman mukaan.)

On niissä muitakin eroja ja kannattaa tsekkaa tekniset tiedot.
esim. usb porttien määrä ja nopeus, onko taka ja etupaneelin usb-c liitäntää, M2 nvme liitäntöjen määrä.
(Tämä seuraava koskettaa lähinnä ATX ja mATX emoja, jos niissä on 6 sata liitäntää. eli sammuuko osa sata-liittimistä kun laittaa M2 nvme muistin kiinni.)

ps: itse omistan: Asus ROG STRIX B550-I GAMING, Mini-ITX -emolevy - 224,90€
onhan se kallis, mutta oli silloin ainoa emo jonka sai parin päivän toimitusajalla. en tiedä onko tilanne yhtään muuttunut.
tuossa emossa on VRM-tuuletin, sen saa biosista kokonaan pois päältä.
tuskin se itsellä ikinää käynnistyisi, prossu on 5600G.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.12.2020
Viestejä
566
Tilasin tollasen asrockin A520 nyt 5600x:n kaveriksi. Muistan jossain nähneeni väitteitä, ettei nyky näyttikset tarvitsisi pcie4 vauhteja eli siinä mielessä tuo riittäisi.

Katsoa sit myöhemmin, jos ei pelitä.
 
Liittynyt
17.06.2020
Viestejä
289
Tilasin tollasen asrockin A520 nyt 5600x:n kaveriksi. Muistan jossain nähneeni väitteitä, ettei nyky näyttikset tarvitsisi pcie4 vauhteja eli siinä mielessä tuo riittäisi.

Katsoa sit myöhemmin, jos ei pelitä.
Eron näkee vain jos ostaa kusetus näyttiksen, eli RX 6500 XT ja RTX 3050, niissä ei ole täyttä PCIe 4.0 kaistaa.
Mutta RTX 4090:n kanssa ero on hiuksen hieno.


Muistaakseni myös M2 ssd 3.0 ja 4.0 asemien välillä ero on hyvin hyvin pieni käytännössä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 238
Joo, hyvin olis riitänyt 240/280 radi ratkaisuksi. Lisäksi HDD-optiokin ihan turha nykypäivänä. Menee vähän hukkaan tuo ITX:n idea.
Just näin, en tajua minkä vuoksi nykyään lyödään noita HDD-paikkoja koteloihin, itsellä ollut pelkät m.2 slotit käytössä jo useamman vuoden ajan. Jos tarvitsee paljon levyjä niin ITX ei varmaan ole se lähtökohta muutenkaan.
 
Liittynyt
17.05.2020
Viestejä
75
Tulipa laitettua tilaten tuo Cubeor Vault 2. Vault 2 Mini-ITX V1.0 - 23.4 L Mini-ITX PC case | Starting shipping on

Aika iso ITX-koteloksi, mutta sopisi hyvin mun tammipöydälle.
Kiitos tästä. Ihan uusi tuttavuus tämä firma ja kiva että löytyy kotimaista osaamistakin koteloista. Onhan noi puiset kotelot hienoja ja omaan silmään mielenkiintoinen oli tuo viiden litran kotelo. Kooltaan aika suora Skyreach kopio ja voisin johonkin pieneen buildiin tuota jopa harkita.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Tulipa laitettua tilaten tuo Cubeor Vault 2. Vault 2 Mini-ITX V1.0 - 23.4 L Mini-ITX PC case | Starting shipping on

Aika iso ITX-koteloksi, mutta sopisi hyvin mun tammipöydälle.
Pistä ihmeessä kokemuksia ja kuvia kun saat kasaan. Vähän iso toi on, mutta on mulla tässä aika monta metriä matkaa kattoon ja jalanjälki työpöydällä on hyvä, kuin myös ulkonäkö.

Mua kiinnostaa tää ihan sen takia, että siihen menisi ITX-kokoonpano 4090 näyttiksella (jos max GPU mitat ei ole ihan millilleen) ja isolla ilmajäähyllä.

En kyllä näe, että miksi kukaan vaivautuisi ostamaan noita HDD kelkkoja tähän. Vähän velcroa/dual lock levyyn ja kiinni sinne mihin mahtuu!

Mutta erityisesti mua kiinnostaa, miten hyvin tuo oikeasti jäähtyy. Huonon manuaalin perusteella ilmavirrasta vastuussa tuntuisi olevan pääasiassa takapaneeliin laitettavat tuulettimet ja edestä näyttiksen itselleen vetämä ilma, jota sitten ilmeisesti CPU saa maistella ja tuutata takapaneelista ulos. Ellen ole ymmärtänyt konseptia jotenkin väärin ja sisään vedetään ilmaa sekä takaata, että edestä.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Onko muut kyttäilleet RTX 4090 kortteja NR200P koteloon ja mitä malleja?
Täältä löytyy listaa koteloon mahtuvista korteista: r/NR200 - List of 4090 GPU fits NR200/P in Horizontal

Itse suosittelisin Founder's Editionia jos sen onnistuu tilaamaan jostain ulkomailta, jos ei niin PNY 4090 on aika nappiin mahtuva malli ja omani on ollut mukavan hiljainen.

Näissä on kuitenkin aikalailla kaikissa sama ongelma, eli virta-adapterilla kotelon kylkeä ei saa kiinni ilman, että adapteri väännetään oikein kunnolla ruttuun. Mikä ei ole hyvä asia. 12VHPWR virtapiuhan kanssa ilmeisesti onnistuu paremmin.

PNY on saman korkuinen kuin FE, sen kanssa jää vain 24mm väliä rei'itettyyn sivupaneeliin. Tuo olisi juuri sen verran, että CableModin tuleva 90 asteen kulma-adapteri mahtuisi väliin. Väittäisin sitä melkein pakolliseksi ostokseksi, jos haluaa 4090 tähän koteloon.

NR200 Max on ilmeisesti paremmin yhteensopiva, siinä kun näyttis on vertikaalinen, joten tilaa jää enemmän virta-adapterille. Valitettavasti Maxia ei saa kivoissa väreissä ja AIO sekä riser-kaapeli ovat tietysti pakollisia. Typerästi Cooler Master ei myöskään myy Maxin takapaneelia varaosana, jolloin NR200P voisi konvertoida Maxin formaattiin. Maxin vertikaaliselle GPU:lle on enemmän paikkoja, kuin samassa konfiguraatiossa NR200P:ssa.

Jos omistaa 3D-tulostimen, voi NR200P sivupaneelia levittää. Printables.com löytyy pari erilaista ratkaisua tähän.

Vaikka olen kovin tyytyväinen NR200P kotelooni, harkitsen tuota Cubeor Vault 2 tai sitten Silverstone ALTA G1M ihan kokonaiskustannussyistä kun kerta pitää joka tapauksessa toinen kotelo ostaa. Muuten itselläni on edessä NR200P + paremmin istuva CPU jäähy + CableMod adapteri (joka voi posteineen olla suhteellisen hintava).

Kyselin Cubeorista ja PNY:n mahtuvuus siihen on vähän mittakysymys. Cubeorin mukaan homma on kiinni aikalailla siitä, onko PNY ilmoittanut mitat takalevystä jäähyn reunaan vai PCB:sta jäähyn reunaan. Jos takalevystä, kortti todennäköisesti mahtuu. Mittailen korttini ensi viikolla kun olen taas kotona.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
835
Vault 2 tuli. Tossa vertailukuva NR200P:hen.



Odottelen vielä muutamaa komponenttia, niin saa laitettua kamat tonne sisään.
Kiitos kuvasta, hyvältä näyttää. Jos Cubeorin kaverit tätä lukevat, niin tehkääpä ~10 litran sandwich-kotelo. Aski on turha pieni ja Vault 2 turhan iso omaan makuuni.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Vault 2 tuli. Tossa vertailukuva NR200P:hen.



Odottelen vielä muutamaa komponenttia, niin saa laitettua kamat tonne sisään.
Kiitos vertailukuvasta! Näillä näkymin näyttäisi aika kivasti omalle pöydälleni sopivalta, ylöspäin kun on enemmän tilaa kuin sivusuunnassa. Oikeastaan enää näyttiksen mitoituksesta kiinni, lähteekö tilaukseen.

Onko tämä kirsikka vai konjakki värinen?
 
Liittynyt
17.06.2019
Viestejä
358
Nyt olisi pitkästä aikaa edellisen sukupolven itx-emoa tarjouksessa:

MEG Z590I UNIFY 150 €
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 697
Nyt on näköjään Fractalilta tullut mielenkiintoinen kotelo. Tuohon menee 4090 FE-mallina sisään noiden tuulettimienkin kanssa. Prossun jäähytys voi olla hieman haastava, mutta pienellä alivoltituksella siitäkin selviää ja mitä lähemmäs saa tuulettimen kylkeä sitä viileämpää ilmaa prossun jäähylle saisi suoraa kotelon ulkoa.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Nyt on näköjään Fractalilta tullut mielenkiintoinen kotelo. Tuohon menee 4090 FE-mallina sisään noiden tuulettimienkin kanssa. Prossun jäähytys voi olla hieman haastava, mutta pienellä alivoltituksella siitäkin selviää ja mitä lähemmäs saa tuulettimen kylkeä sitä viileämpää ilmaa prossun jäähylle saisi suoraa kotelon ulkoa.
Katselin tätä, mutta en ole vielä nähnyt kenenkään oikeasti tunkevan 4090 siihen ja testaavan miten hyvin lämmöt pysyy hallussa. Yksi video näytti, että kortti mahtuu, muttei laittanut sitä kiinni. Toinen yritti tunkea tuulettimien kanssa ja väitti ettei saa PCIe riseria kiinni.

Toi matalan ilmajäähyn käyttö tarkoittaa todennäköisesti myös, että tehokkaamat prosessorit 4090 kaveriksi eivät onnistu. En tiedä miten esim Noctua L12S jaksaisi vaikka 5800X3D, 7600X, 7700X tai 13600K jäähdyttää ja miten kovalla tuuletinmelulla.

Rakenteeltaan tämä on vähän kuin ylösalaisin käännetty Sliger Conswole. Esteettisesti selvästi parempi kuin Silverstone MILO 12.

209 euron hinta (Jimms) on hieman suolainen myös. Varmasti hyvä optio kevyemmille kokoonpanoille.
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 697
Katselin tätä, mutta en ole vielä nähnyt kenenkään oikeasti tunkevan 4090 siihen ja testaavan miten hyvin lämmöt pysyy hallussa. Yksi video näytti, että kortti mahtuu, muttei laittanut sitä kiinni. Toinen yritti tunkea tuulettimien kanssa ja väitti ettei saa PCIe riseria kiinni.

Toi matalan ilmajäähyn käyttö tarkoittaa todennäköisesti myös, että tehokkaamat prosessorit 4090 kaveriksi eivät onnistu. En tiedä miten esim Noctua L12S jaksaisi vaikka 5800X3D, 7600X, 7700X tai 13600K jäähdyttää ja miten kovalla tuuletinmelulla.

Rakenteeltaan tämä on vähän kuin ylösalaisin käännetty Sliger Conswole. Esteettisesti selvästi parempi kuin Silverstone MILO 12.

209 euron hinta (Jimms) on hieman suolainen myös. Varmasti hyvä optio kevyemmille kokoonpanoille.
Näyttis saa ainakin periaatteessa pelkkää kylmää ilmaa, eli sen pitäisi pysyä viileänä. Prossun jäähdytys voi tosiaan olla vaikeampaa, ehkä joutuu hieman kikkailemaan sen kanssa. Tosin mitä kattonut että monet prossut ei vaan siirrä lämpöä jäähyyn hyvin ja siksi kuumia, silloin sen jäähyn tehon merkitys pienenee.
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 697
Louqella edelleen (vai taas?) isot alet heidän koteloista, jos siis kiinnostaa rakentaa laadukkaaseen koppaan ei ihan tehokone jäähdy mutta suht tehokkailla komponenteilla pitäisi onnistua.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
653
Louqella edelleen (vai taas?) isot alet heidän koteloista, jos siis kiinnostaa rakentaa laadukkaaseen koppaan ei ihan tehokone jäähdy mutta suht tehokkailla komponenteilla pitäisi onnistua.
Edelleen. Perhana kun tuo raw houkuttelisi, mutta itselle liian monta miinusta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 106
Ajattelin katsoa olisiko Black Fridayna hyviä diilejä M.2 SSD-levyistä. Tykkään kahdesta levystä, kun voi jaotella käyttöjärjestelmän ja muut asiat omille levyilleen. Mutta olen rakentamssa M-ITX -konetta. Onko pienissä emoissa yleensä kahta M.2-paikkaa, vai täytyykö hankkia yksi iso levy?

En ole vielä valinnut emolevyä. Haluan siis tietää kuinka paljon rajaan emolevyvalikoimaa, jos päätän käyttää kahta SSD:tä.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 105
Ajattelin katsoa olisiko Black Fridayna hyviä diilejä M.2 SSD-levyistä. Tykkään kahdesta levystä, kun voi jaotella käyttöjärjestelmän ja muut asiat omille levyilleen. Mutta olen rakentamssa M-ITX -konetta. Onko pienissä emoissa yleensä kahta M.2-paikkaa, vai täytyykö hankkia yksi iso levy?

En ole vielä valinnut emolevyä. Haluan siis tietää kuinka paljon rajaan emolevyvalikoimaa, jos päätän käyttää kahta SSD:tä.
Joissain on, joissain ei. Emon spekseistä löytyy. Omassa B450 Strixissä on kaksi.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
325
Mulla on tuo Gigabyten X570 I Aorus Pro WIFI. Siinä on tuo toinen m.2 asema sen chipset siilin/tuulettimen takana piilossa. Mahtuuko tuonne alle esim. tuo Samsungin 980 Pro Heatsink malli. En ite ainakaa löytäny mistään miten ison aseman fyysiseltä kooltaan tuonne voi laittaa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
653
Ajattelin katsoa olisiko Black Fridayna hyviä diilejä M.2 SSD-levyistä. Tykkään kahdesta levystä, kun voi jaotella käyttöjärjestelmän ja muut asiat omille levyilleen. Mutta olen rakentamssa M-ITX -konetta. Onko pienissä emoissa yleensä kahta M.2-paikkaa, vai täytyykö hankkia yksi iso levy?

En ole vielä valinnut emolevyä. Haluan siis tietää kuinka paljon rajaan emolevyvalikoimaa, jos päätän käyttää kahta SSD:tä.
Joissain tosiaan on ja joissain ei. Sitten kannattaa myös tarkistaa missä se toinen on. Minulla toinen on emolevyn takana... :/
 
Liittynyt
07.01.2020
Viestejä
1 299
Mulla on tuo Gigabyten X570 I Aorus Pro WIFI. Siinä on tuo toinen m.2 asema sen chipset siilin/tuulettimen takana piilossa. Mahtuuko tuonne alle esim. tuo Samsungin 980 Pro Heatsink malli. En ite ainakaa löytäny mistään miten ison aseman fyysiseltä kooltaan tuonne voi laittaa?
Mulla on sama emo, etupuolella on Samsung 970, eikä siihen mielestäni mitään lisäjäähdytyksiä mahdu väliin.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
13
Tässä itsellä pienen koneen kasaus edessä kun tila johon tulee on todella pieni. Vanha kone on jo vuosia vanha (i7 4770, gtx 1070..) ja ei ole pitkään aikaan tullut seurattua mitä uutta rautaa on tullut tarjolle. Alla on listattuna jotain mitä tässä päivän aikaan on tutkinut. Onkohan tähän kokoonpanoon kenelläkään mitään kommenttia, kenties koteloon jotain lisätuuletinta tai muuta tarvittavaa? Joku korvaava/parempi tuote jonkun tilalle? Näytönohjain on vielä mietinnässä ja tarjouksia odotellessa, ehkä käytettynä 3070 jos sattuu löytymään. En erikseen uutta keskustelua luo kun menee tänne sekaan ja tuolta muista keskusteluista yritetty etsiä jo tietoa.
Budjettia ei sinällään ole, mutta ajatuksella yritetty katsoa rahalle vastinetta.

JIMMS:
- Lian Li Dan Cases A4-H20 X4, 159,90
- Asus ROG STRIX B550-I GAMING, 239,90
399,80

DATATRONIC:
- Ryzen 5 5600, 164,90
- Kingston KC3000 M.2 1024 GB, 113,90
- ARCTIC LIQUID FREEZER II 240, 86,90
- COOLER MASTER V750 SFX, 85,90
- KINGSTON FURY RENEGADE 2x16, 138,90
590,50

YHT: n. 1000e
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.12.2020
Viestejä
566
Itse tilasin Asrockin Phantom Gaming B550 syystä: etupaneelin usb-c liitin emolevyssä ja 5x USB-A takana.

130€ ostettu A520 Asrock on palvellut parin viikon jo mainiosti 3700x:n kanssa.
 
Liittynyt
07.08.2018
Viestejä
331
Tässä itsellä pienen koneen kasaus edessä kun tila johon tulee on todella pieni. Vanha kone on jo vuosia vanha (i7 4770, gtx 1070..) ja ei ole pitkään aikaan tullut seurattua mitä uutta rautaa on tullut tarjolle. Alla on listattuna jotain mitä tässä päivän aikaan on tutkinut. Onkohan tähän kokoonpanoon kenelläkään mitään kommenttia, kenties koteloon jotain lisätuuletinta tai muuta tarvittavaa? Joku korvaava/parempi tuote jonkun tilalle? Näytönohjain on vielä mietinnässä ja tarjouksia odotellessa, ehkä käytettynä 3070 jos sattuu löytymään. En erikseen uutta keskustelua luo kun menee tänne sekaan ja tuolta muista keskusteluista yritetty etsiä jo tietoa.
Budjettia ei sinällään ole, mutta ajatuksella yritetty katsoa rahalle vastinetta.

JIMMS:
- Lian Li Dan Cases A4-H20 X4, 159,90
- Asus ROG STRIX B550-I GAMING, 239,90
399,80

DATATRONIC:
- Ryzen 5 5600, 164,90
- Kingston KC3000 M.2 1024 GB, 113,90
- ARCTIC LIQUID FREEZER II 240, 86,90
- COOLER MASTER V750 SFX, 85,90
- KINGSTON FURY RENEGADE 2x16, 138,90
590,50

YHT: n. 1000e
Tuo AIO on 38mm paksu, joten ei mahdu 25mm tuulettimien kanssa. Paras vaihtoehto tuohon koteloon on EK AIO 240mm 35cm letkujen takia. Suurin osa AIO:ista taitaa olla 40cm letkuilla ja kyllä nekin mahtuvat.
 
Liittynyt
07.01.2020
Viestejä
1 299
En ainakaan itse löydä X570 ITX emolevyjä, lähes100€ kalliimpia tuntuvat olevan.
Oman Aoruksen tilasin 2/2020, ja silloin noita suunnilleen 230-250€ muutamilta toimittajalta.
Näköjään satasella noussut hinta Jimmsillä :oops:
Assrockin demo olisi Proshopissa 236€ ja tuon omankin hinta noussut siellä 50€
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 794
Kovasti on kyllä ITX-emojen hinnat noussu. Pari vuotta sitten Jimmsiltä ostamani Aorus B550I PRO AX maksoi 199€ ja nyt 242€. :(
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Mulla on tuo Gigabyten X570 I Aorus Pro WIFI. Siinä on tuo toinen m.2 asema sen chipset siilin/tuulettimen takana piilossa. Mahtuuko tuonne alle esim. tuo Samsungin 980 Pro Heatsink malli. En ite ainakaa löytäny mistään miten ison aseman fyysiseltä kooltaan tuonne voi laittaa?
Omistan saman emon ja sen chipset tuulettimen alla pitää käyttää paljasta asemaa. Se on ihan typerä viritys kaikin puolin, mutta idea kai, että tuuletin puhkuu ilmaa sekä M.2 levylle, että chipsetille. Emon takapuolelta löytyy toinen M.2 paikka. Olen itse käyttänyt takapuolen paikkaa ihan paljaalla levyllä ja se on jäähtynyt ihan mainiosti ilman mitään omaa ilmavirtaa NR200P kotelossa. Levy heatsinkilla olisi vielä parempi.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 238
Kuinka paljon noi m.2 levyt kuumenee normi työpöytä/pelikäytössä? Mulla myös X570 Aorus Pro Wifi ja siinä vanhempi nvme levy ihan paljaana päällä, en ole koskaan jaksanut siitä huolestua.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Kuinka paljon noi m.2 levyt kuumenee normi työpöytä/pelikäytössä? Mulla myös X570 Aorus Pro Wifi ja siinä vanhempi nvme levy ihan paljaana päällä, en ole koskaan jaksanut siitä huolestua.
Monitorointisoftilla voi ihmetellä. Keskimäärin niiden suorituskyky alkaa heikentyä, jos lämpenevät liikaa. Varmaan tästäkin löytyy jotain hyviä testejä.

Useimmissa emoissa on joku heatsink systeemi ainakin emon paraatipuolella oleville M.2 sloteille, joten käyttäisin sitä sen enempää ihmettelemättä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 571
Viestejä
4 204 486
Jäsenet
70 918
Uusin jäsen
Velpsu1221

Hinta.fi

Ylös Bottom