Luottokortit

Ja etenkin se positiivinen luottorekisteri laskee kyllä kaiken velaksi. Itse sai lopetella urakalla mm. Resursin luottotilejä, joilla ei ollut velkaa. Nuohan ei siis mene kiinni, vaikka kaiken maksaa pois.
 
Onko noin? parempi puolisko juurikin haki stocman mastercardia ja hylky tuli. Perusteena positiivinen luottorekisteri. ehka tonni oli luottoa kaytettyna muilla (Nordean korttia ei siis ole) korteilla yhteensa. Ehka laskevat noin nordean omien korttien osalta?
Tuli laitettua vähän epäselvästi.. Tämä Koski siis asuntolainan hakemista missä katsotaan muut lainat.

Kun haet uutta luottokorttia kortin myöntäjät ovat varovaisia jos on useampi kortti jo valmiiksi. Pelkäävät tilannetta missä ylivelkaantuu liikaa. Kortit kun ovat vakuudettomia luottoja, asuntolainoissa on aina kohtuullisen hyvät vakuudet takana.
 
Tuli laitettua vähän epäselvästi.. Tämä Koski siis asuntolainan hakemista missä katsotaan muut lainat.

Kun haet uutta luottokorttia kortin myöntäjät ovat varovaisia jos on useampi kortti jo valmiiksi. Pelkäävät tilannetta missä ylivelkaantuu liikaa. Kortit kun ovat vakuudettomia luottoja, asuntolainoissa on aina kohtuullisen hyvät vakuudet takana.
No juu, toisaalta on erikoista että aiemmat kortit ja niiden isohkot limitit antavat aihetta huoleen myös silloin kun limittejä ei ole juurikaan käytetty. Eikö tuo nyt puhu sen puolesta että pelkoa tilanteen karkaamisesta ei ole koska limitti ei ole johtanut korttien yliaktiiviseen holtittomaan käyttöön.
 
Ja etenkin se positiivinen luottorekisteri laskee kyllä kaiken velaksi. Itse sai lopetella urakalla mm. Resursin luottotilejä, joilla ei ollut velkaa. Nuohan ei siis mene kiinni, vaikka kaiken maksaa pois.
Rekisteri ei laske mitään, vaan siellä on tiedot luotoista. Luottorajat ja käytetty määrä on eritelty. Luotonmyöntäjät tulkitsevat sitä omien käytäntöjensä mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Mco
No juu, toisaalta on erikoista että aiemmat kortit ja niiden isohkot limitit antavat aihetta huoleen myös silloin kun limittejä ei ole juurikaan käytetty. Eikö tuo nyt puhu sen puolesta että pelkoa tilanteen karkaamisesta ei ole koska limitti ei ole johtanut korttien yliaktiiviseen holtittomaan käyttöön.
Finanssivalvonta edellyttää, että rahoittajat myöntävät lainaa vastuullisesti. Tämä on osin tulkintakysymys, mutta etenkin nyt, kun positiivinen luottotietorekisteri on tarkastettava lainaa myönnettäessä, niin ovat varmaan alkuvaiheessa normaalia varovaisempia. Limiitti kuitenkin tarkoittaa sitä, että henkilölle on myönnetty sen verran lainaa, jonka hän voi "nostaa" milloin vain.

Asian voi siis tulkita niin kuin sinä. Mutta varovaisempi tulkitsee sen niin, että limiitti pitää nähdä todellisena velkana, joka vain odottaa nostamista. Ehkä tulevaisuudessa muodostuu yleisiä käytäntöjä, joita kaikki rahoittajat pääasiassa noudattavat.
 
Viimeksi muokattu:
Koska siellä ei ole muuta ja ennen kaikkea en ole tietoinen, että Nordean maksuttomat palvelut olisivat S-pankki / Revolut systeemiä millään tavalla paremmat.

Lapsella siis on S-pankissa normaali pankkitili.

Revolut on molemmilla vanhemmilla valmiina. Nordean tili avaamiset tarttee konttorilöyntiä ja sitä passia mitä lapsella ei siis ole
Ei tarvita kumpaakaan. Ei käyntiä konttorissa, eikä passia.
 
Ei tarvita kumpaakaan. Ei käyntiä konttorissa, eikä passia.
Tuo on yllättävää koska s pankilla tarttee sen takia että kortti tulee olemaan lapsen oma. Revolutilla sitä tarvetta ei ole koska lapsen kortti tulee aikuisen tilin lisäkortiksi.

Vaikka Nordea ei tarvitsisi passia tai käyntiä, ei se tee Nordean palvelua vielä paremmaksi. Pidän Revolutin sovelluspohjaista lapsen korttia ylivoimaisena "instant" muokattavuuden osalta.
 
Ei tarvita kumpaakaan. Ei käyntiä konttorissa, eikä passia.
Ainakin Nordean sivuilla olevien ohjeiden mukaan pitää olla henkilöllisyystodistus.

Lapsella on Suomessa myönnetty passi tai kuvallinen ennen maaliskuuta 2023 myönnetty henkilökortti sekä suomalainen matkapuhelinnumero, kun lapselle tilataan kortti tai avataan pankkitunnukset.
 
Ainakin Nordean sivuilla olevien ohjeiden mukaan pitää olla henkilöllisyystodistus.

Lapsella on Suomessa myönnetty passi tai kuvallinen ennen maaliskuuta 2023 myönnetty henkilökortti sekä suomalainen matkapuhelinnumero, kun lapselle tilataan kortti tai avataan pankkitunnukset.
Mikä vitsi tämä on, että 3/2023 alkaen myönnetty henkilökortti ei enää käy?
 
Spesifistä syytä tähän rajoitukseen en tiedä, mutta tuolloin passit ja henkilökortit ovat muuttuneet uuden mallisiksi ja niiden toimittaja on vaihtunut, joten liittynee jotenkin siihen. Lähde: Passit ja henkilökortit uudistuvat


Liittyisiköhän tähän kohtaan tuolta linkin takaa?

"Sekä passeille että henkilökorteille tulee uutena ominaisuutena koneellista lukua helpottava 2D-viivakoodi ja sen vuoksi henkilökorteilla ollut 1D-viivakoodi jää pois."
 
Ainakin passia käytettäessä kaikki Nordean pyytämät tiedot kirjoitettiin itse manuaalisesti, eli mistään qr-koodin puutteesta ei ole kyse. Mutta tiedä sitten, onko henkilökorttia käytettäessä sama juttu.
 
Jos fyysisesti asioi konttorilla niin tuolla 2D vs. 1D -erolla ei pitäisi olla mitään väliä, kun niiden pitää siellä tiskin takana kuitenkin ne uuden asiakkaan tiedot syöttää järjestelmään.
 
Liittyisiköhän tähän kohtaan tuolta linkin takaa?

"Sekä passeille että henkilökorteille tulee uutena ominaisuutena koneellista lukua helpottava 2D-viivakoodi ja sen vuoksi henkilökorteilla ollut 1D-viivakoodi jää pois."
Voihan se olla, että Nordean omassa ohjeistuksessa on ollut lukea lapsen henkilötunnus viivakoodinlukijalla henkilökortista, ja viivakoodinlukija ei tukisi uudemman henkilökortin QR-koodia (jossa on muitakin tietoja kuin henkilötunnus, kuten nimi jne.). Mutta jos näin on, niin kyllä tajua miksi se passi sitten käy, koska siinä ei ole sitä 1D-viivakoodia (Code 39) koskaan ollutkaan. Passin QR-koodissa on myös henkilötunnuksen lisäksi muita tietoja ja tietojärjestelmän viivakoodikäsittelyä mahdollisesti tekevien kannalta "kätevästi" hieman eri tiedot eri positioissa kuin henkilökortissa.

Sekä passissa että henkilökortissa on kuitenkin molemmissa koko henkilötunnus tekstinä nähtävissä ja nakuteltavissa järjestelmään. Samoin tuolla Nordean sivulla linkataan hyväksymiinsä henkilöllisyysasiakirjoihin Hyväksyttävät henkilöllisyysasiakirjat - Henkilöasiakkaat , joissa henkilökorteissa mainitaan vain, että 1.3.1999 jälkeen myönnetyt käyvät. Nykyiset henkilökortit ovat viisi vuotta voimassa, kymmenen vuotta taisi olla jossain vaiheessa, niin ei noita ysärikortteja enää ole ainakaan voimassaolevina.
 
passit ja henkilökortit ovat muuttuneet uuden mallisiksi ja niiden toimittaja on vaihtunut
Kyllä Thales on valmistanut passit ja henkilökortit aiemminkin, linkkaamasi uutinen vain mainitsee edellisen sopimuksen olleen päättymässä.

Vasta tässä keväällä oli uutinen että valmistus voi siirtyä Suomesta pois ja sen perusteella valmistaja ollut vuodesta 2017 lähtien sama, joskin nimi seinässä vaihtunut vuonna 2019.
 
Kyllä Thales on valmistanut passit ja henkilökortit aiemminkin, linkkaamasi uutinen vain mainitsee edellisen sopimuksen olleen päättymässä.

Ah, kiitos täsmennyksestä, seison korjattuna. Valmistaja siis pysyi samana, vaikka sopimus on uusi. Joka tapauksessa ne muuttuivat kuitenkin erilaiseksi kuin ennen, mikä on varmaankin tämän kysytyn asian kannalta se vaikuttava tekijä.
 
Onko kenelläkään Morrow Bankin korttia ja ongelmia mobiilisovelluksen kanssa? iPhone 16:ssa ei toimi tuo kirjautuminen ollenkaan vaan ilmoittaa bad request. Mobiilivarmenne käytössä.
 
Mikä vitsi tämä on, että 3/2023 alkaen myönnetty henkilökortti ei enää käy?
13.3.2023 alkaen myönnetyt kortit eivät sisällä enää sähköistä tunnistusominaisuutta eli kansalaisvarmennetta. Pankkien kun tulee noudattaa rahanpesulakia, joka edellyttää asiakkaan luotettavaa tunnistamista ja nämä ko. päivämäärän jälkeen myönnetyt kortit eivät täytä enää lain vaatimuksia.

edit. ko. kortit kelvannee asiointiin pankissa, mutta ei palveluiden avaamiseen. Tätä vastaavaahan on aiemmin ollut mm. vanhojen pahvisten ajokorttien kanssa.
 
Älykkäämpi olisi varmaan tuosta mobiilivarmenteesta sen voinut päätellä.
Kiiitos kommenteistasi.

Tarkoitit siis ongelmia sovelluksen käyttöönotossa etkä kirjautumisessa. Poista sovelluksen tallentamat tiedot, poista sovellus ja asenna uudelleen. Kokeile uudelleen.

Kuten sanoin, ei ole olettavaa, että kenelläkään toisella olisi sama ongelma iphonella ja mobiilivarmenteella. Uskon, että verkkopankki tunnukset ovat merkittävästi suositumpi tapa ottaa sovellus käyttöön kuin mobiilivarmenne. Kukaan ei ala erikseen käyttämään mobiilivarmennetta jos toimii sormella tai naamalla.

Uskon, että tätä paremman vastauksen odottaminen ei johda mihinkään.
 
Kiiitos kommenteistasi.

Tarkoitit siis ongelmia sovelluksen käyttöönotossa etkä kirjautumisessa. Poista sovelluksen tallentamat tiedot, poista sovellus ja asenna uudelleen. Kokeile uudelleen.

Kuten sanoin, ei ole olettavaa, että kenelläkään toisella olisi sama ongelma iphonella ja mobiilivarmenteella. Uskon, että verkkopankki tunnukset ovat merkittävästi suositumpi tapa ottaa sovellus käyttöön kuin mobiilivarmenne. Kukaan ei ala erikseen käyttämään mobiilivarmennetta jos toimii sormella tai naamalla.

Uskon, että tätä paremman vastauksen odottaminen ei johda mihinkään.
Sellainen lisävinkki vielä, että minkä operaattorin kautta varmenne on? Toimiiko se muissa sovelluksissa tai palveluissa?
 
Kiiitos kommenteistasi.

Tarkoitit siis ongelmia sovelluksen käyttöönotossa etkä kirjautumisessa. Poista sovelluksen tallentamat tiedot, poista sovellus ja asenna uudelleen. Kokeile uudelleen.

Kuten sanoin, ei ole olettavaa, että kenelläkään toisella olisi sama ongelma iphonella ja mobiilivarmenteella. Uskon, että verkkopankki tunnukset ovat merkittävästi suositumpi tapa ottaa sovellus käyttöön kuin mobiilivarmenne. Kukaan ei ala erikseen käyttämään mobiilivarmennetta jos toimii sormella tai naamalla.

Uskon, että tätä paremman vastauksen odottaminen ei johda mihinkään.

Kyllähän tuohon ensimmäisellä kerrallakin kirjaudutaan, mutta silloin tarvitsee verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Ja ei tuo mobiilivarmenne ole korvaava sormelle/naamalle vaan verkkopankkitunnuksille.

@Incredible Buff Itsellä tuli tuota virhettä ihan pankkitunnusten kanssa. Yritin tuota useamman kerran ja en nyt tarkkaan muista mikä oli se ratkaiseva tekijä vai oliko tuo vain Morrowin pään ongelmaa. Mutta kokeile kirjautua uudelleen ja sulje tuo Morrowin sovellus kokonaan välissä, jos on tullut virhettä. Saatoin myös kokeilla useamman eri pankin pankkitunnuksia, mutta en ole varma oliko tällä vaikutusta.
 
Ketjua luettu jostain sivun 50 tienoilta tänne asti ja täytyy kyllä todeta, että tämä "luottokorttilaiffi" sopii itselleni kuin nenä päähän, kun tykkään sniiduilla ja repiä kaikesta kaiken ilmaisen irti, minkä vain ikinä voi saada. Tässä ketjussa tähän kaikkeen onkin ollut mukavasti vinkkejä tarjolla, kiitos vain kaikille keskustelijoille! Vielä kun olisi herännyt tähän aiemmin, niin olisi saanut nauttia muun muassa vanhasta OmaPostista.

Itse laitoin ensimmäisen kerran Morrowille hakemusta viime kuun loppupuolella, kun olin vielä määräaikaisessa työsuhteessa (bruttotulot 2700, velkoja n. 9500 + vuosien takainen norskin kortti 1000 luottorajalla), ja hylkyhän sieltä ymmärrettävästi tuli vakityön puuttuessa.

Tästä kului reilu viikko, eli nyt toukokuun alussa aloitin vakityössä (brutto nousi vajaaseen 3100:aan) ja kokeilin onneani uudestaan peläten, että tässä ketjussa useamman kohtaama hylky sieltä napsuu.

Yllätyksekseni hakemus meni läpi ja luottorajaksi tuli mielestäni aika tymäkkä 6100 (hieman huvitti tuo satanen kaupan päälle tuossa). Viimeisintä palkkalaskelmaa en kuitenkaan lähtenyt lataamaan liitteeksi, koska se oli vielä tuon määräaikaisen työsuhteen ajalta ja ajattelin, että sen kun ihminen sieltä bongaa, niin hylky tulee uudestaan. Soittelin asiakaspalveluun, että mitäs tuon liitteen kanssa tehdään, ja sieltä neuvoivat laittamaan palkkalaskelman sijaan työsopimuksen liitteeksi. Näinhän sitä sitten tehtiin, ja tästä kului noin pari tuntia, kun hakemus hyväksyttiin lopullisesti.

Nyt on siis Morrowin kortti tulossa ja viime kuussa laitettu Curve on kovassa käytössä. Otin Curveen uuden asiakkaan etuna Curve Pay Pron ilmaisen kuukauden, että pääsen siirtämään rajattomalla GBIT:llä tässä odotteluaikana tehdyt ostokset myöhemmin Morrowin kortille. IF:n vakuutus- ja Dna:n netti+laitelaskut muutin niin, että pääsen maksamaan ne Mobilepaylla. Puhelinliittymät on Moilta, jonka laskut voi maksaa luottokortilla. Tästäpä se pisteiden keräys alkaa!


Tuon Google Payn + S-kaupan osalta voin todeta, että olen itse maksanut S-pankin debit-kortilla jo pidempään tuolla kombolla, ja maksutapaetua on tullut, joten eiköhän sitä tule luottokortillakin. Toki olen säntillisesti kerännyt myös nuo S-bonukset talteen ennen maksua.

Sellainen havainto S-Visasta ja Curvesta, eli jos olet tehnyt ostoksen S-Visalla ja käytät GBIT toimintoa esim. tuolle Morrowin kortille niin S-Pankki ei osaa tulkita sitä lyhennykseksi, vaan se kirjautuu sille pvm mukaiselle maksukaudelle miinusmerkkisenä ostona.. Jos tuo tapahtuma on samalla maksukaudella kuin alkup ostokin niin sitten ei sinänsä merkitystä. Mutta jos GBIT tehdään vasta kun maksukausi on päättynyt niin se ei lyhennä avoinna olevaa laskua vaan kirjautuu miinuksena...
 
Viimeksi muokattu:
Sellainen havainto S-Visasta ja Curvesta, eli jos olet tehnyt ostoksen S-Visalla ja käytät GBIT toimintoa esim. tuolle Curvelle niin S-Pankki ei osaa tulkita sitä lyhennykseksi, vaan se kirjautuu sille pvm mukaiselle maksukaudelle miinusmerkkisenä ostona.. Jos tuo tapahtuma on samalla maksukaudella kuin alkup ostokin niin sitten ei sinänsä merkitystä. Mutta jos GBIT tehdään vasta kun maksukausi on päättynyt niin se ei lyhennä avoinna olevaa laskua vaan kirjautuu miinuksena...
Onko syytä olla e laskun toimivuudesta huolissaan eli onko mahdollisuutta että 100% elaskuveloituksella jäisi saldoa korolle?
 
Onko noin? parempi puolisko juurikin haki stocman mastercardia ja hylky tuli. Perusteena positiivinen luottorekisteri. ehka tonni oli luottoa kaytettyna muilla (Nordean korttia ei siis ole) korteilla yhteensa. Ehka laskevat noin nordean omien korttien osalta?

Niin eiköhän Nordeakin käytä positiiivista luottorekisteriä samalla tavalla kuin Danskekin, joten miten Nordea edes saisi jonkun erilaisen tiedon vaikkapa Morrowin ajantasaisesta saldosta eritavalla kuin pos. rekisteri sen raportoi :hmm:
 
Onko syytä olla e laskun toimivuudesta huolissaan eli onko mahdollisuutta että 100% elaskuveloituksella jäisi saldoa korolle?

E lasku sinänsä toimii kyllä, mutta minä en tajunnut että tuo GBIT hyvitys ei lyhennä auki olevaa velkaa lainkaan, joten onnistuin saamaan 35 euroa korkoa puolen vuoden aikana, ennen kuin tuon tajusin. Tästä reklamoin S-Pankkiakin kahteen kertaan ja kysyin FINEstä mutta levittelivät vain käsiään. Täysin muista pankeista poikkkeava toimintamalli.
 
E lasku sinänsä toimii kyllä, mutta minä en tajunnut että tuo GBIT hyvitys ei lyhennä auki olevaa velkaa lainkaan, joten onnistuin saamaan 35 euroa korkoa puolen vuoden aikana, ennen kuin tuon tajusin. Tästä reklamoin S-Pankkiakin kahteen kertaan ja kysyin FINEstä mutta levittelivät vain käsiään. Täysin muista pankeista poikkkeava toimintamalli.
Mistä katsoit maksettavan laskun summan ja maksoitko e laskulla vai manuaalisesti?
 
Kyllähän tuohon ensimmäisellä kerrallakin kirjaudutaan, mutta silloin tarvitsee verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Ja ei tuo mobiilivarmenne ole korvaava sormelle/naamalle vaan verkkopankkitunnuksille.

@Incredible Buff Itsellä tuli tuota virhettä ihan pankkitunnusten kanssa. Yritin tuota useamman kerran ja en nyt tarkkaan muista mikä oli se ratkaiseva tekijä vai oliko tuo vain Morrowin pään ongelmaa. Mutta kokeile kirjautua uudelleen ja sulje tuo Morrowin sovellus kokonaan välissä, jos on tullut virhettä. Saatoin myös kokeilla useamman eri pankin pankkitunnuksia, mutta en ole varma oliko tällä vaikutusta.
Juu, ei toimi verkkopankkitunnuksillakaan toi tunnistautuminen. Appsi on poistettu, asennettu uudestaan jne. Entisellä luurilla toimi, mutta uuden luurin saatuani tuo ensimmäinen kirjautuminen ei ole toiminut kertaakaan. Tosiaan edellinenkin luuri oli iPhone ja sillä se kyllä toimi, mutta ei tällä 16 Pro:lla.
 
Viimeksi muokattu:
Sellainen havainto S-Visasta ja Curvesta, eli jos olet tehnyt ostoksen S-Visalla ja käytät GBIT toimintoa esim. tuolle Morrowin kortille niin S-Pankki ei osaa tulkita sitä lyhennykseksi, vaan se kirjautuu sille pvm mukaiselle maksukaudelle miinusmerkkisenä ostona.. Jos tuo tapahtuma on samalla maksukaudella kuin alkup ostokin niin sitten ei sinänsä merkitystä. Mutta jos GBIT tehdään vasta kun maksukausi on päättynyt niin se ei lyhennä avoinna olevaa laskua vaan kirjautuu miinuksena...

Nämä Curvella tehdyt ostokset on Norwegianin Visalla tehtyjä. Jos nyt ihan oikein muistan monen sivun takaisen keskustelun norskin kortista, niin nuo pitäisi mennä lyhennyksinä, vai? Joka tapauksessa hyvä muistutus, joka täytyy pitää mielessä!
 
Mistä katsoit maksettavan laskun summan ja maksoitko e laskulla vai manuaalisesti?

E-laskulla maksoin, mutta maksutapa ei ole tässä se pointti, se ei tilannetta muuta.

Esimerkki:
- olen käyttänyt maksukaudella luottoa 1000e, kun maksukausi päättyy tulee elasku jossa lukee luottosaldona 1000e.
- suoritan hyvissä ajoin ennen eräpäivää (mutta maksukauden päättymisen jälkeen) GBIT tapahtumia toiselle luottokortille 500e edestä, jolloin normaalissa tilanteessa alkup. luottosaldo lyhenee 500 euroon.
- hyväksyn loppuluoton 500e elaskulle ja oletan että koko velka nyt maksettu ja korkoa ei tule. Näin toteutuukin kaikilla muilla luottokorteilla mutta S-Pankin tapauksessa velkasaldo ei lyhene lainkaan vaan uudelle maksukaudelle tulee -500e suoritukset. Ja näin ollen eräpäivän jälkeen olen heidän mielestään edelleen 500e velkaa ja korko lähtee juoksemaan.
 
Kirjoitin syyskuussa ettei Norwegian katso palautuksia laskun lyhennykseksi, jonka asiakaspalvelu vahvisti.

Käytän siis muuta korttia pääsääntöisesti, mutta tuolla kertaa siirsin maksua pidemmälle vaikka summa oli pieni. Osto n. 90 € kuukauden loppupäivinä Curvella joka kohdisti sen Norwegianille. Laskun tultua, oli n. 105 €, siirsin maksun pääkortille ja maksoin eräpäivänä n. 15 €. Jossain vaiheessa tuli viesti ettet ole maksanut 30 € minimilyhennystä. Norwegianin sovelluksessa saldo näytti olevan kohdallaan, joten en reagoinut. Sitten tulikin maksumuistutus ylimääräisellä viidellä eurolla. Lähetin viestin sivujen kautta ilmoittaen etten hyväksy kuluja koska heille on tullut laskun verran rahaa sisään eräpäivään mennessä. Vastasivat että palaamme asiaan, mitä ei tapahtunut, kenties kesälomien takia, vaan jouduin itse olemaan uudelleen yhteydessä. Korttikin ehti mennä lukkoon, mutta loppu hyvin, huomatkaa erityisesti loppulause lainauksessa alla.

Jos on toiminut aiemmin eri tavalla tai toimii yhä joillakin, ehkä Curve tekee vaihtelevasti jotain eri tavoin. Ainakin äsken kaksi vastaava OP Platinumista muualle näkyivät toisistaan poikkeavasti OP:lla.

Muistin näköjään väärin, eli näköjään Norwegianillakaan palautukset eivät mene lyhennyksinä. Todennäköisesti ehdin kuitenkin tehdä nuo GBIT:t tässä laskutuskauden aikana, ja jos en kerkeä, niin pitää sumplia asia asiakaspalvelun kanssa.
 
E-laskulla maksoin, mutta maksutapa ei ole tässä se pointti, se ei tilannetta muuta.

Esimerkki:
- olen käyttänyt maksukaudella luottoa 1000e, kun maksukausi päättyy tulee elasku jossa lukee luottosaldona 1000e.
- suoritan hyvissä ajoin ennen eräpäivää (mutta maksukauden päättymisen jälkeen) GBIT tapahtumia toiselle luottokortille 500e edestä, jolloin normaalissa tilanteessa alkup. luottosaldo lyhenee 500 euroon.
- hyväksyn loppuluoton 500e elaskulle ja oletan että koko velka nyt maksettu ja korkoa ei tule. Näin toteutuukin kaikilla muilla luottokorteilla mutta S-Pankin tapauksessa velkasaldo ei lyhene lainkaan vaan uudelle maksukaudelle tulee -500e suoritukset. Ja näin ollen eräpäivän jälkeen olen heidän mielestään edelleen 500e velkaa ja korko lähtee juoksemaan.
Jos esimerkin ymmärsin oikein, kyllä se niiltä osin muuttaa, että korkoa ei tule maksettavaksi jos antaa e laskun mennä sellaisenaan läpi eikä tee siihen muutoksia.

Kortin laskun maksussahan on tärkeää että laskun maksussa käytetään korttikohtaista viitenumeroa jotta maksu kohdentuu kortin saldolle oikein. GBIT palautus ei toki oikein kohdennu.
 
Jos esimerkin ymmärsin oikein, kyllä se niiltä osin muuttaa, että korkoa ei tule maksettavaksi jos antaa e laskun mennä sellaisenaan läpi eikä tee siihen muutoksia.

Kortin laskun maksussahan on tärkeää että laskun maksussa käytetään korttikohtaista viitenumeroa jotta maksu kohdentuu kortin saldolle oikein. GBIT palautus ei toki oikein kohdennu.

Nyt en oikein ymmärrä mitä ajat takaa. Elaskun jos antaa mennä "sellaisenaan" niin se on minimilyhennys luonnollisesti sitten. Käsittääkseni ihan kaikissa luottokorteissa. Enkä ole siitä puhunut lainkaan. Unohdetaan se nyt jo.

Vaan siitä että (näköjään Norwegian myös) mille tahansa muulle luottokortille kuin S-Visalle tuleva maksusuoritus lyhentää avoinna olevaa velkasaldoa. On se sitten kyse GBITistä tai vaikka kivijalkakaupan tuotepalautuksen yhteydessä tekemästä hyvityksestä tms. Eli esim. Olet ostanut TV:n kivijalkamyymälästä S-Visalla, päätät palauttaa tv:n ja myymälä hyvittää sen sille kortille. Jos hyvitys ei osu samalle jaksolle kuin alkup. ostotapahtuma niin se ei myöskään lyhennä velkasaldoa vaan muodostaa miinusmerkkisen tapahtuman tälle uudelle kaudelle. Näin vahvisti S-Pankin asiakaspalvelu reklamaatiooni vastatessaan.
 
Elaskun jos antaa mennä "sellaisenaan" niin se on minimilyhennys luonnollisesti sitten. Käsittääkseni ihan kaikissa luottokorteissa. Enkä ole siitä puhunut lainkaan. Unohdetaan se nyt jo.

Tähän tartun sen verran, että ei ole kaikilla pankeilla/korteilla e-lasku minimilyhennyksellä. Osalla tulee minimilyhennyksellä, osalla koko saldolla, osalla voi valita kummalla tulee, osalla ei voi valita vaan tulee sillä millä pankki haluaa.
 
Nyt en oikein ymmärrä mitä ajat takaa. Elaskun jos antaa mennä "sellaisenaan" niin se on minimilyhennys luonnollisesti sitten. Käsittääkseni ihan kaikissa luottokorteissa. Enkä ole siitä puhunut lainkaan. Unohdetaan se nyt jo.

Vaan siitä että (näköjään Norwegian myös) mille tahansa muulle luottokortille kuin S-Visalle tuleva maksusuoritus lyhentää avoinna olevaa velkasaldoa. On se sitten kyse GBITistä tai vaikka kivijalkakaupan tuotepalautuksen yhteydessä tekemästä hyvityksestä tms. Eli esim. Olet ostanut TV:n kivijalkamyymälästä S-Visalla, päätät palauttaa tv:n ja myymälä hyvittää sen sille kortille. Jos hyvitys ei osu samalle jaksolle kuin alkup. ostotapahtuma niin se ei myöskään lyhennä velkasaldoa vaan muodostaa miinusmerkkisen tapahtuman tälle uudelle kaudelle. Näin vahvisti S-Pankin asiakaspalvelu reklamaatiooni vastatessaan.
Ei ole minimilyhennys jos sen haluaa 100% lyhennyksenä kuten itselläni on. Eli korkoa ei tuon GBIT syystä pääse syntymään elaskulla silloin kun on itse valinnut elaskulle 100% lyhennyksen.
 
Tähän tartun sen verran, että ei ole kaikilla pankeilla/korteilla e-lasku minimilyhennyksellä. Osalla tulee minimilyhennyksellä, osalla koko saldolla, osalla voi valita kummalla tulee, osalla ei voi valita vaan tulee sillä millä pankki haluaa.
Kaikki nämä saa 100% lyhennyksellä, ellei muuten niin aspasta kysymällä. Morrow, S VISA, stockman MC, k plussa maksuaika, norwegian Visa.

En tiedä yhtään korttia mihin ei saisi 100%. Onko jokin esimerkki?
 
Kaikki nämä saa 100% lyhennyksellä, ellei muuten niin aspasta kysymällä. Morrow, S VISA, stockman MC, k plussa maksuaika, norwegian Visa.

En tiedä yhtään korttia mihin ei saisi 100%. Onko jokin esimerkki?
Aktia Finnair Visa, siihen ei saa oletuksena 100% lyhennystä, vaan pitää joka kerta käsin vaihtaa e-laskulle. Muuttui tällaiseksi joskus keväällä.
 
Aktia Finnair Visa, siihen ei saa oletuksena 100% lyhennystä, vaan pitää joka kerta käsin vaihtaa e-laskulle. Muuttui tällaiseksi joskus keväällä.
Okei ja aspasta on myös kysytty ettei saa 100% erikseen pyytämällä? Muistelen joku kortti itselläni oli sellainen että vain erikseen pyytämällä sen sai 100%
 
Kaikki nämä saa 100% lyhennyksellä, ellei muuten niin aspasta kysymällä. Morrow, S VISA, stockman MC, k plussa maksuaika, norwegian Visa.

En tiedä yhtään korttia mihin ei saisi 100%. Onko jokin esimerkki?

Ainakaan Danskelta ei saa, muuten kuin määrittämällä korttiluoton minimilyhennyksen 100%:iin. Ja tämä ihan aspasta kysytty koska halusin laskun täydellä velkasaldolla mutta mahdollisuuden jaksottaa halutessani, mutta eipä onnistu heidän kanssa.

Ja nyt siis nimenomaan puhun mahdollisuudesta saada lasku oletuksena täydelle saldolle ilman että koko luottoa pitää määrittää 100% minimilyhennykselle.
 
Ainakaan Danskelta ei saa, muuten kuin määrittämällä korttiluoton minimilyhennyksen 100%:iin. Ja tämä ihan aspasta kysytty koska halusin laskun täydellä velkasaldolla mutta mahdollisuuden jaksottaa halutessani, mutta eipä onnistu heidän kanssa.

Ja nyt siis nimenomaan puhun mahdollisuudesta saada lasku oletuksena täydelle saldolle ilman että koko luottoa pitää määrittää 100% minimilyhennykselle.
Okei, minä puhuin taas siitä että se on 100% luoton määrästä kuukausittain. On noissa kuitenkin minimilyhennys erikseen eli saat itse halutessasi e laskulle muokata maksun määräksi minimisumnan tai jonkin muun summan minimisumman ja 100% väliltä. Ainakin Morrow on tällainen. Norwegian varmaan myös.
 
Okei, minä puhuin taas siitä että se on 100% luoton määrästä kuukausittain. On noissa kuitenkin minimilyhennys erikseen eli saat itse halutessasi e laskulle muokata maksun määräksi minimisumnan tai jonkin muun summan minimisumman ja 100% väliltä. Ainakin Morrow on tällainen. Norwegian varmaan myös.

Joo, siis just näin danskella ei voi luottokorttien kanssa tehdä. Koska itsepalvelussa ei tähän löytynyt mahdollisuutta niin otin yhteyttä aspaan ja heidän vastaus oli että ainoa tapa saada laskuun täysi summa on määrittää korttiluotolle minimilyhennykseksi 100% jolloin se on käytännössä maksuaikakortti jolle ei voi jättää velkaa eräpäivän jälkeen. Käytännössä siis asiakkaalle lähtevän laskun summa on suoraan luottokortin minimilyhennysprosentti eikä muita vaihtoehtoja tähän tarjota.

Useimmilla pankeilla tuo on mahdollista, että voit saada laskun täydelle summalle vaikka oliskin pienempi minimilyhennys, mutta jostain syystä nämä ei siihen kykene tai sitä mahdollisuutta halua tarjota.
 
Muistin näköjään väärin, eli näköjään Norwegianillakaan palautukset eivät mene lyhennyksinä. Todennäköisesti ehdin kuitenkin tehdä nuo GBIT:t tässä laskutuskauden aikana, ja jos en kerkeä, niin pitää sumplia asia asiakaspalvelun kanssa.
Itsellä Norskin laskun maksu on käytännössä aina GBiT-siirtoja Norski -> Morrow seuraavan laskutuskauden puolella, eli laskun tultua + loppulaskun euro summa. Koskaan ei ole Norskin laskulla näkynyt mitään korkoveloituksia.

Täytyy siis jotenkin toimia niin, että Norskin systeemi ei osaa tulkita GBiTiä ainoana maksuna, vaan vähintään laskun minimi pitää tulla "normaalina" tilisiirtona.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 157
Viestejä
4 768 523
Jäsenet
77 584
Uusin jäsen
Puu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom