Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jaahas jaahas. Nyt tuli BN:ltä kyselyä omaposti maksuista "tunne asiakkaasi" saatesanoilla. Muilla tullut? Mitä vastasitte?
Jaahas jaahas. Nyt tuli BN:ltä kyselyä omaposti maksuista "tunne asiakkaasi" saatesanoilla. Muilla tullut? Mitä vastasitte?
Ei ole itselle tullut, mutta siellä on varmaan joku automaattivalvonta liputtanut sun maksut jos sulla menee toistuvasti (suuria?) maksuja samalle vastaanottajalle. Pankeilla kun on velvollisuus noita valvoa ja tarvittaessa selvitellä mistä rahaliikenne johtuu.
Eipä siihen kai auta kuin vastata tai pankki saattaa estää maksuvälineen käytön tai jopa irtisanoa palvelusi...

Norwegianin kortissa kun tippui tuo Cashpointsien kertyminen 1% --> 0,5% niin miettinyt vaihtoehtoista korttia tilalle, etenkin kun Norwegianin lentovalikoima nykyään(kin?) on mitä on. Norwegianissa tosin miellyttää mm. itse kortin käytön lisäksi hyvä mobiilisovellus, kortin mukana tulevat vakuutukset ja toki säästötililläkin ok korko. Sikälis toki olisi vaihtoehto esim. vaihtaa Cashpointsien sijaan kertymä Cashbackiin jolloin tulisi se sama 0,5% euroina.
Mutta mikäli mietitään korvaavaa korttia tilalle niin mikä näistä tarjolla olevista olisi nimenomaan sellainen, joka toimisi parhaiten ns. joka päiväisenä käyttökorttina? Komplett, Aktia-Finnair ja mitä näitä on... Plutuksen kortti löytyykin jo, mutta sitä ei voi pitää niin kätevänä kun ensin pitää ladata kortille valuttaa. Eli nimenomaan saisi olla tuollainen credit-tyyppinen. Oman pankin debit-korttia ei ole tullut käytettyä oikeastaan vuosiin.
Hieman aiheeseen liittyen; lisäksi juuri huomasin että Norwegian oli siirtänyt lennon lähtöaikaa yli 2 tunnilla, enkä ole saanut siitä mitään ilmoitusta sähköpostiin tms. Muitakaan suoria lentoja ei kyseiselle päivää ole tarjolla joten ei auta kuin muuttaa omia suunnitelmia aikataulun suhteen. Normaaliahan tuo kai on että muutokset on yhtiöille sallittu, mutta soisi edes asiasta ilmoitettavan.
Eipä tuo ole kuin pari tonnia joka kk. Joskus meni isompiakin... Onhan noi nyt pyörinyt jo yli vuoden ilman mitään. Cruvea taas olen vasta pari kk käyttänyt tuolta kautta ja siirtänyt kaikki menot plutukselle. Sieltä tulee sellanen 20-30 meno kirjausta ja kerran kk perään plus kirjaukset.
Itseasiassa siitähän tuo taitaa johtua. Eli olen siirtänyt plutukselle euroja kuun lopussa ja bn menot gbit:n kautta bn->plutus mutta samalla lasku on ehtinyt jo generoitua isomman miinus saldon perusteella ja kortti pääsee plussalle kun olen maksanut sen tulleen laskun summan enkä käsin vähentänyt sitä mitä curven kautta siirtyi kortilta pois.
Sama kävi kompletin kanssa alkuaikoina kun yritin vapauttaa sieltä saldoa, että saisi cashbäkit nopeasti. Eli siirsin rahaa ennenkuin laskun eräpäivä tuli. Tästä tuli aika nopeasti kysely, että mitä rahaa...
Totuudenmukaisesti vastaa, että maksoin luottokorttilaskuja omaposti sovelluksella toisella luottokortilla![]()

Mulla kaikki maksut menee Curvelle, jossa oletuskorttina on Norski isoimman luottorajansa takia. Sitten pitkin kuukautta siirtelen back-in-time'lla maksuja Crypto.com'lle, Kompletille tai Plutukselle, riippuen millä kortilla on saldoa, onko rewards limitit tai kompletin bonukset tapissa.
Pystyikö Aktia Finnair Plus Visalle valitsemaan pin-koodin? Jos niin missä vaiheessa? Hakemus lähti 10 min. sitten.
Appissa on vaihda tunnuluku, mikä käytännössä tarkoittaa, sitä että saat myös uuden kortin. Hinnasta siellä ei puhuta mitään, niin se on tai ei ole veloitukseton. Vanha kortti toimii siihen asti ainakin, kun uusi kortti on käytössä.

Onko muille tullut jo Finnair Aktian pisteet (helmikuun maksuerä)? Mulle ei, ei ole tullut myöskään laskua 14.1.-10.2. maksukaudelta. Lasku näkyy kyllä Finnair Visa -sovelluksessa, mutta eLasku puuttuu.
Jotenkin tuntuu että tämä Finnairin ja Aktian (varmaan enemmän jälkimmäisen) prosessi ei ole vielä ihan jiirissä. Pisteet tulee joskus ja jouluna, silver-korotuksia pitää kysellä ja nyt laskut laahaa.
Pystyikö Aktia Finnair Plus Visalle valitsemaan pin-koodin? Jos niin missä vaiheessa? Hakemus lähti 10 min. sitten.
Ei ole näkynyt vielä noita Finnair Aktia pisteitä minullakaan, vain ne edelliset päivättynä 1.1.2023. Yleensä ilmestyneet muistaakseni joskus noin kuun 10. päivän tienoilla.Tammikuussa eLasku saapui OP:lle 19.1. eli siinä mielessä ei merkittävää poikkeusta. Pisteistä en tiedä koska ovat oikeasti tulleet, mutta ne oli päivätty 1.1.2023 päivälle.
En ainakaan tilausvaiheessa löytänyt tällaista, eli tuli random PIN:llä.
Hinnastossa on kyllä hinnat "Oma_valintaisen PIN-tunnuksen uudelleen_tilaus" 10€ sekä "Järjestelmän kautta PIN-tunnuksen uudelleen_tilaus 10€" - käytännössä tämä siis on uuden kortin tilaus.
On tullut.Onko muille tullut jo Finnair Aktian pisteet (helmikuun maksuerä)? Mulle ei, ei ole tullut myöskään laskua 14.1.-10.2. maksukaudelta. Lasku näkyy kyllä Finnair Visa -sovelluksessa, mutta eLasku puuttuu.
Jotenkin tuntuu että tämä Finnairin ja Aktian (varmaan enemmän jälkimmäisen) prosessi ei ole vielä ihan jiirissä. Pisteet tulee joskus ja jouluna, silver-korotuksia pitää kysellä ja nyt laskut laahaa.
Eilen tuli pisteet.On tullut.
Itsellä ilmeisesti ollut hyvä tuuri kun pisteet on tullut kuukausittain kuten luvattu sekä korotus silveriin kyselemättä. Laskuista en tiedä, kun maksan pari kertaa kuukaudessa luoton pois.
Eilen tuli pisteet.
Ne kyllä merkataan sinne Finnair tilille "1.2.2023" esimerkiksi, mutta käytännössä tulevat vasta noin puolessa välissä kuuta tätä nykyään.
Voit itse tarkistaa asian ensi kuussa, helmikuun pisteitä ei tililläsi ole ennen 10.3.2023, ja pisteet tulevat joskus 10.03.2023 - 15.03.2023 välillä.
Turhaan väittelet mun kanssa, kun tiedän asioista enemmän.Eipä oikeastaan tätä nykyään vaan niin ne on aina tullut tämän kyseisen kortin kohdalla. Tästä ollut useasti puhetta jo tässä topicissa, kun joku tasaisin väliajoin tätä ihmettelee. Se taisi olla 11 päivä kun pisteet ilmestyy tilille (jos arkipäivä), en nyt maanantaina huomannut katsoa oliko pisteet tullut vai vasta tiistaina mutta parina aikaisempana kuukautena ne on tullut juurikin 11pv (iltapäivällä).
120k pisteitä jo kertynyt, pitää varmaan pian ruveta katsomaan mitä niillä saisi![]()
Kauanko Aktian Finnair Visa -päätöksissä menee?
Turhaan väittelet mun kanssa, kun tiedän asioista enemmän.
Minä olin se joka aiemmin tässä ketjussa kertoi pisteiden tulevan kuukauden 11. päivä, ja niin ne tulikin useamman kuukauden ajan.
Viime kuussa ei tullut. Viime kuussa taisi tulla 13. tai 14. päivä.
Tässä kuussa tuli eilen, 14.2.
Ei tässä mitään magiikkaa ole, voit itse todentaa sen ensi kuussa, katsot tilin saldon 12. päivä ja toteat ettei pisteet ole tullut, ja sitten katsot 14. tai 15. päivä ja toteat että ovat tulleet.
(Ellei Aktia sitten saa paskojaan kuntoon ja palaa taas 11. päivään tai jopa aiempaan, joillakin korteilla tulee heti kuukauden eka päivä Finnair-pisteet tilille).
Mulla on liki 800 000 pistettä Finnair tilillä, niillä saa kivasti kaikkea. Business-luokassa menopaluu Jenkkeihin tai Aasiaan maksaa 160 000 pistettä. Economyn korottaminen businekseen maksaa 50 000 pistettä suuntaansa, eli 100 000 pistettä menopaluu.
Noilla sun pisteillä ei siis saa edes vielä menopaluuta Busineksessä pidemmälle, mutta economy liput saat molempiin suuntiin korotettua businekseksi.
Mikä kortti reissatessa maksuihin? Revolut, Wise, N26? Nyt käytössä Norwegianin kortti joka toiminut hyvin, mutta tuolla menee 1.75% vaihtokulu sekä eivät taida käyttää mid-market kurssia. Tarpeena olisi ulkomaanmatkoilla maksaa kuluja kortilla sekä ehkä nostaa jotain määriä käteistä. Ei haittaa vaikka olisi mahdollisuus pitää eri valuutoissa rahaa kortilla.
Toinen käyttötapaus olisi siirtää mahdollisimman tehokkaasti USAsta dollareita. Pitäisi olla jenkkitili jonne voi vastaanottaa maksun ja sieltä saada Suomeen mahdollisimman pienin kuluin muutamia kymmeniä tuhansia.
Tilisiirrolla olen itse siirrellyt. Päivässä on näkynyt Wisessä.Ymmärrän että sinne pitää etukäteen siirtää käytettävä raha. MIkä on edullisin tapa siirtää sinne rahaa? Voiko esim. siirtää Curvella tai ylipäänsä muilla luottokorteilla?
Ymmärrän että sinne pitää etukäteen siirtää käytettävä raha. MIkä on edullisin tapa siirtää sinne rahaa? Voiko esim. siirtää Curvella tai ylipäänsä muilla luottokorteilla?

Paljonko Wise ym. prepaid-tyyliset kortit veloittavat euroista muuhun valuuttaan vaihdettaessa ja mitä kurssia käytetään? Ei se "maksa kuten paikallinen" olekaan silloin täysin ilmaista jos tuossa vaihdossa on kuluja tai kurssi heikompi, tasoittaa eroa perinteisiin kortteihin.
Juurihan tästä on keskusteltu useamman viestin verran. Jos lukisit hieman taakse päin, löytäisit kyllä vastauksen. Lyhyt vastaus on se, että nämä Wise/N26/Revolut vaihtoehdot ovat kaikki oleellisesti ns. perinteisiä kortteja halvempia valuuttamääräisissä maksuissa.
Onko muille tullut jo Finnair Aktian pisteet (helmikuun maksuerä)? Mulle ei, ei ole tullut myöskään laskua 14.1.-10.2. maksukaudelta. Lasku näkyy kyllä Finnair Visa -sovelluksessa, mutta eLasku puuttuu.
Sama homma. Koko laskukin jo maksettu, mutta pisteitä ei näy. Lienee turhaa näistä aspaakaan vaivata kun ei ole akuuttia käyttöäkään. Eiköhän ne joskus tule.Ei ole pisteitä näkynyt täälläkään. Finnairin tili näyttää "Finnair Visa 0 pistettä"?
Paljonko Wise ym. prepaid-tyyliset kortit veloittavat euroista muuhun valuuttaan vaihdettaessa ja mitä kurssia käytetään? Ei se "maksa kuten paikallinen" olekaan silloin täysin ilmaista jos tuossa vaihdossa on kuluja tai kurssi heikompi, tasoittaa eroa perinteisiin kortteihin.
Wise Fees & Pricing: Only Pay for What You Use ( Finland)Luonnollisesti en olisi kysynyt jos en olisi lukenut täältä korteistaJuurihan tästä on keskusteltu useamman viestin verran. Jos lukisit hieman taakse päin, löytäisit kyllä vastauksen. Lyhyt vastaus on se, että nämä Wise/N26/Revolut vaihtoehdot ovat kaikki oleellisesti ns. perinteisiä kortteja halvempia valuuttamääräisissä maksuissa.
Jos haluaa suomalaisen luottokortin niin sen joutuu hakemaan joko opiskeluaikana tai sitten kun on Suomessa töissä. Itse hain aikoinaan ennen ulkomaille lähtöä kaikki tarvittavat kortit Suomesta. Kun olet ne kerran saanut niin sen jälkeen ei kysellä enää mitään.Jännä homma... oli päässyt OP:n kulta tms kortti vanhenemaan. S-pankin alimmallekin luotolliselle kortille tuli hylkäyspäätös (ei säännöllistä työtä suomessa). OP:n luottokortin olin joskus 20v sitten napannut puoliväkisin HKKK:n käytävällä uusien opiskelijoiden tervetuliaisuustilaisuudessa. Olin jo unohtanut koko OP:n kortin, mutta 20k luottoraja ja uusi kortti parilla klikkauksella.
Jotenkin huvittavaa, että toinen rahoittaja ei kelpuuta edes luottoasiakkaaksi ja toinen antaa vaikka pienen veneen verran luottoa koska joskus opiskellut tietyssä laitoksessa. Pääasiallisena riistäjäpankkina käytän NatWestia, mutta brexitin jälkeen tuntuu koko pankkiveropalkkatulosysteemi olevan niin sekaisin että kenaasti siirtelisin palkat brittipankista suomeen (omilla kuluilla) jaeläisinyrittäisin elää niinkuin normaali suomalainen elää. Tuli vähän yllärinä että jotain vitun bonuskorttia ja perusluottotiliä ei myönnetä jos palkkaa ei maksa kela tai joku suomalainen nyrkkipaja.
Luonnollisesti en olisi kysynyt jos en olisi lukenut täältä korteistaEsim. Wisen sivulla on epämääräinen "Fee varies by currency" ja alkaen 0,41 %. Siellä on myös "Compare exchange rates" -sivu joka vertaileekin rahan lähettämisen kuluja kilpailijoihin käyttäen Reutersin kursseja. Toki Reuters varmaan vain julkaisee virallista kurssidataa keskuspankeilta mutta on se minusta hieman erikoista ilmoittaa että meillä on käytössä uutistoimiston valuuttakurssit
Olisin olettanut, kun kuluja näköjään tarkasti ihmiset vertailee, että joku olisi katsonut paljonko prosentteja oli lisätty esim. Ruotsin, Britannian tai Vinkuintian valuuttaa vaihdettaessa, ja kuinka lähellä yhtiön vaihtokurssi oli virallista kurssia.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.