Luottokortit

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
839
En tiedä miten tällä hetkellä on, mutta aikaisemmin laskuttajana oli S-pankki ja muilla käyttämilläni korteilla luottokunta.
Issued by S-Pankki lukee kortin takana. Norwegianin kortin takana ei lue muuta kuin palautusosoite. Joka on Netsin osoite.

Eli ilmeisesti S-Pankki myöntää visansa itse eikä luottokunta. Sitä, miten tuosta saa jonkun pilipalikortin tms ei sit taas aukene mulle.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Paljolla pitää ostaa vuodessa että saa vaikka 1000euroa boonusta tuolla kortilla lentolippuihin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
960
Paljolla pitää ostaa vuodessa että saa vaikka 1000euroa boonusta tuolla kortilla lentolippuihin?
1% tulee pisteitä. Eli 200euron lennot ostaakseen tarvii käyttää 20000e. Eli kerran vuodessa keskivertokuluttaja tuolla lennot itselleen saa jos maksaa kortilla kaiken.

Lontooseen (riippuen päivästä) näyttää olevan lennot noin 120e menopaluu. Eli tuohon tarvii ostaa 12000eurolla. Kuulostaa paljolta mutta yllättävän nopeasti summa kertyy kun ruoat yms makselee.

E: Lisäksi ajoittain on kampanjoita joilla pisteitä saa enemmän.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
46
Issued by S-Pankki lukee kortin takana. Norwegianin kortin takana ei lue muuta kuin palautusosoite. Joka on Netsin osoite.

Eli ilmeisesti S-Pankki myöntää visansa itse eikä luottokunta. Sitä, miten tuosta saa jonkun pilipalikortin tms ei sit taas aukene mulle.
Kai se ihan fiilikseen perustuu itsellä. Tuntuu, että luottokunnan kanssa on luontevampaa asioida luottokorttiasioissa kuin ruokakaupan kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Op visa on toiminut hyvin. Joku kk maksu on, mutta kun on niin paljon asuntolainaa niin saa bonuksilla kuitattua kaikki maksut muutenkin.

S pankin visakin löytyy, mutta tuo on typerä kun joudut maksamaan 2€/kk jos korttia käyttää kerrankin. Ei auta vaikka maksaa laskun etukäteen pois. Se hyvä on opn visassa että jos vaan maksaa ajoissa laskun niin mitään korkoja tai kuluja ei tule.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 226
Kai se ihan fiilikseen perustuu itsellä. Tuntuu, että luottokunnan kanssa on luontevampaa asioida luottokorttiasioissa kuin ruokakaupan kanssa.
Se on ihan pankkiyritys jossa organisaatio ja oikeat työntekijät on pankkialan ihmisiä. Ei tässä ole mitään monimutkaista. Ei niitä oikeita pankkiasioita ole tarkoituskaan hoitaa missään Prisman kassajonossa. Et sinä jotain Danske Bankinkaan asioita menisi hoitamaan Lidlin kassatytön kanssa vaikka ne olisikin samaa konsernia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
839
S pankin visakin löytyy, mutta tuo on typerä kun joudut maksamaan 2€/kk jos korttia käyttää kerrankin. Ei auta vaikka maksaa laskun etukäteen pois.
Kannattaisi ottaa asiakaspalveluun yhteys ja valittaa virheellisestä laskusta. Ei ole minulla mennyt 2 euron laskutuslisää, kun olen maksanut saldon pois ennen laskun saapumista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Kannattaisi ottaa asiakaspalveluun yhteys ja valittaa virheellisestä laskusta. Ei ole minulla mennyt 2 euron laskutuslisää, kun olen maksanut saldon pois ennen laskun saapumista.
S-pankin sivuilta kopioitua:
*Jos Visa-kortin luottoa on käytetty laskutusjakson päättyessä, veloitetaan tilinhoitomaksu 2 €/lasku.

Tämä siis menee aina vaikka kuinka maksaisi laskun ennakoon pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
839
S-pankin sivuilta kopioitua:
*Jos Visa-kortin luottoa on käytetty laskutusjakson päättyessä, veloitetaan tilinhoitomaksu 2 €/lasku.

Tämä siis menee aina vaikka kuinka maksaisi laskun ennakoon pois.
Pistin lainaukseen pienen vinkin. Loput joudut päättelemään itse.

E: Koska oon komea ja kiva jannu, niin tässä olisi:
"Tilinhoitomaksua ei kuitenkaan veloiteta pelkästä tiliotteesta eli tilanteessa, jossa laskulla ei ole uusia tapahtumia tai laskutettavaa pääomaa."
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Pistin lainaukseen pienen vinkin. Loput joudut päättelemään itse.

E: Koska oon komea ja kiva jannu, niin tässä olisi:
"Tilinhoitomaksua ei kuitenkaan veloiteta pelkästä tiliotteesta eli tilanteessa, jossa laskulla ei ole uusia tapahtumia tai laskutettavaa pääomaa."
Täytyypä olla yhteydessä sitten S pankkiin. Itseltäni on aina tuo pelkkä tilinhoitomaksu 2€ veloitettu laskulla, vaikka olen käytetyn saldon maksanut ennen laskun tuloa jo pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
839
Täytyypä olla yhteydessä sitten S pankkiin. Itseltäni on aina tuo pelkkä tilinhoitomaksu 2€ veloitettu laskulla, vaikka olen käytetyn saldon maksanut ennen laskun tuloa jo pois.
Tuosta laskutuskaudesta en tiedä, miten se päättyy. Kannattaa ennakoida ja maksaa vaikka jo 20.päivä saldo pois ni pitäisi olla selvillä vesillä.

Kenelläkään norwegian luottokortti? Onko se tosiaan ns.kuluton?
Tähän saakka ollut.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
456
Kenelläkään norwegian luottokortti? Onko se tosiaan ns.kuluton?
On käytössä. Tuntuu kelpaavan kaikkialla ja on kuluton, kunhan maksaa 100% kertyneestä summasta (vaatii askartelua, koska ei voi laittaa automaattisesti maksamaan koko laskua).

Toisena miinuksena, että ei tarjoa näkymää (laskun lisäksi) tehtyihin ostoihin.
 

Miguel

genderfluid sapiosexual demisexual questioning
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
509
On käytössä. Tuntuu kelpaavan kaikkialla ja on kuluton, kunhan maksaa 100% kertyneestä summasta (vaatii askartelua, koska ei voi laittaa automaattisesti maksamaan koko laskua).

Toisena miinuksena, että ei tarjoa näkymää (laskun lisäksi) tehtyihin ostoihin.
Siis mitä muuta näkymää kaipaat kuin www.banknorwegian.fi sivulta löytyvän "Tapahtumat" näkymän?
Siinähän on siis listattu kaikki ostokset ja ostopäivät, sekä maksut, voi valita joko koko vuoden 2016 tai laskuttamattomat.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
487
Oho, hakemuksen tein samantein kirjoitukseni jälkeen ja nyt tuli viestiä, että kortti on jo tilauksessa/matkalla...
Luottoa olisi 4000€? Itselläni kulutus hallinnassa jne mutta yhdistettynä helppo luottopäätös ja luoton summa voisi olla aika sudenkuoppa jollekin "mun on pakko saada koska kaverillakin on" mt-ihmiselle.
 

Miguel

genderfluid sapiosexual demisexual questioning
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
509
Oho, hakemuksen tein samantein kirjoitukseni jälkeen ja nyt tuli viestiä, että kortti on jo tilauksessa/matkalla...
Luottoa olisi 4000€? Itselläni kulutus hallinnassa jne mutta yhdistettynä helppo luottopäätös ja luoton summa voisi olla aika sudenkuoppa jollekin "mun on pakko saada koska kaverillakin on" mt-ihmiselle.
Norski tosiaan tuntuu aika kevyesti jakelevan noita korttejaan, ja sinällään aika kaksipiippuinen juttu, uhka vai mahdollisuus. Tuon 3-4000e tuntui murossakin melkein jokainen saavan, enkä kenenkään lukenut pakkeja saaneen.

Norskillahan on yksi erikoisuus aiempiin luottokortteihini verrattuna, minimimaksuerä riippuuu käytetystä luotosta eikä kokonaisluotosta! Muilla esim 4000e luottokortin minimimaksuerän ollessa 5% pitäisi joka kuukausi maksaa 200e riippumatta siitä oliko luottoa käyttänyt 205e vai 3995e, norskilla maksetaan 5% tuosta käytetystä osasta, eli erän suuruus riippuu käytetyn luoton määrästä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Pitääpä tutustua tarkemmin. Lyhyellä tutustumisella en tuollaista huomannut.
Muistakaa myös rekata korttinne tänne niin saatte ne pisteetkin https://fi.norwegianreward.com

Olen tosiaan kuullut, että monikin kuitannut pikavippejä tuolla kortilla. Ilmeisesti eivät tarkista mitään muuta kuin luottotiedot ja omantunnon mukaan laitettu työpaikka ja palkka määrittelee luoton määrän -> Odotettavissa raskaita luottotappioita sanon minä! Taitaa mennä max. vuosi kun myyvät luottokannan jollekin S-pankille tms. ja luikkivat häntä koipien välissä takaisin sinne vuonojen taakse.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
736
En ole koskaan Norwegianilla lentänyt, koska aina saanut Finnairilta suorat lennot halvemmalla.
Olen lentänyt useasti norwegianilla ja melkein poikkeuksetta finskiä halvempi. Norwegianilla jopa joskus wifikin koneessa, finskillä maksat siitäkin perus vitosta tunti... Toki johonkin aasiaan ei paljon norwegian lentele, mutta vähän lähempänä pörräykseen kyllä mitään järkeä fisnkin törkyhintoja maksaa ja pureskella sitä kuivaa sämpylää.

Tilasin muuten itsekin norwegianin kortin kun kerta käytännössä kuluton. Muutenkin nykyisen luottokortin pin-koodi unholassa ja uuden tilaaminen maksaa vitosen. Tulee siis halvemmaksi tilata norwegianilta kortti ja vinguttaa sitä :D Korot ei paljon itseäkään haittaa kun maksan aina luottotilin nollille samantien
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
487
Muistakaa myös rekata korttinne tänne niin saatte ne pisteetkin https://fi.norwegianreward.com

Olen tosiaan kuullut, että monikin kuitannut pikavippejä tuolla kortilla. Ilmeisesti eivät tarkista mitään muuta kuin luottotiedot ja omantunnon mukaan laitettu työpaikka ja palkka määrittelee luoton määrän -> Odotettavissa raskaita luottotappioita sanon minä! Taitaa mennä max. vuosi kun myyvät luottokannan jollekin S-pankille tms. ja luikkivat häntä koipien välissä takaisin sinne vuonojen taakse.
Eiköhän Suomen valtio ota ne velat kontolleen
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
63
Nyt on Amexilla tarjous Tammikuun loppuun asti, että saa Gold cardin ensimmäisen vuoden ilmaiseksi. Itse ajattelin hommata, kun on ensi vuonna pari ulkomaan reissua tiedossa, niin voi hyödyntään sen neljän ilmaisen lounge-vierailu edun. Sitten vuoden päästä lopettaa kortin, ennen kuin tulee seuraavan vuoden maksu. Muutenhan tuolla kortilla ei oikein tee mitään. Käy aika huonosti missään ja ilmeisesti aika monet liikkeet ainakin ulkomailla veloittaa jotain ekstraa, jos amexilla maksaa.
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 178
Itsellä ollut käytössä useamman vuoden Stockmannin MasterCard (Nordea hallinnoima). Toiminut ongelmitta ja täysin kuluitta, kun laskun vaan maksanut ajallaan pois. Kertaalleen on reklamaatiokin täytynyt tehdä, kun tilaamaani tuotetta ei kuulunut ja nätisti hyvitettiin tuokin summa korttiyhtiön toimesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
960
Ei liiallisesta turvallisuudesta voi ainakaan Norwegiania syyttää. Tänään posti toi kortin ja pin koodin. Yhtäaikaa kulkeneet ilmeisesti koko matkan. :btooth:
 

Miguel

genderfluid sapiosexual demisexual questioning
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
509
Ei liiallisesta turvallisuudesta voi ainakaan Norwegiania syyttää. Tänään posti toi kortin ja pin koodin. Yhtäaikaa kulkeneet ilmeisesti koko matkan. :btooth:
PINinhän voi vaihtaa nettisivulla muistaakseni, ainakin tilausvaiheessa sai itse valita koodin, ja tällöin ei itselle ainakaan tullut edes mitään lappua, pelkkä kortti.
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Ei liiallisesta turvallisuudesta voi ainakaan Norwegiania syyttää. Tänään posti toi kortin ja pin koodin. Yhtäaikaa kulkeneet ilmeisesti koko matkan. :btooth:
Gigantin aktiivirahan kanssa sama juttu. Molemmat sekä kortti- että pin-kuori samaan aikaan luukusta sisään.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
487
Nyt on Amexilla tarjous Tammikuun loppuun asti, että saa Gold cardin ensimmäisen vuoden ilmaiseksi. Itse ajattelin hommata, kun on ensi vuonna pari ulkomaan reissua tiedossa, niin voi hyödyntään sen neljän ilmaisen lounge-vierailu edun. Sitten vuoden päästä lopettaa kortin, ennen kuin tulee seuraavan vuoden maksu. Muutenhan tuolla kortilla ei oikein tee mitään. Käy aika huonosti missään ja ilmeisesti aika monet liikkeet ainakin ulkomailla veloittaa jotain ekstraa, jos amexilla maksaa.
Noin vuosi takaperin yritin hakea Amexin se vihreän värisen. Asuntolainaa oli noin 35K€, tuloa noin 35K€/v...tuli hylkypäätös.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Norskillahan on yksi erikoisuus aiempiin luottokortteihini verrattuna, minimimaksuerä riippuuu käytetystä luotosta eikä kokonaisluotosta! Muilla esim 4000e luottokortin minimimaksuerän ollessa 5% pitäisi joka kuukausi maksaa 200e riippumatta siitä oliko luottoa käyttänyt 205e vai 3995e, norskilla maksetaan 5% tuosta käytetystä osasta, eli erän suuruus riippuu käytetyn luoton määrästä.
Mun kaikki luottokortit on aina toimineet samoin kuin tuo Norski, eli lyhennysprosentti on prosenttiosuus avoimesta saldosta, ei luottorajasta. Tällä hetkellä käytössä Nordeasta Gold sekä Stockan kantiskortti, S-pankin Visa ja yksi Compass cardin loppuviimetteksi myöntämä Mastercard ja kaikissa sama lyhennyslogiikka. Tosin minimierä on yleensä vissiin 20 euroa taijotainsinnepäin, eli 50 euron avoimesta saldosta pitää maksaa ainakin 20€ pois. Samoin oli myös aikanaan Dansken masterissa ja visassa.

Ässäpankki tuntuu olevan nihkein myöntäjä, vaimon kanssa saatiin yhteisvastuullisesti sentään sieltä yhdistelmäkortti kun itse hakiessa (asiakkuus mun nimissä) olisivat antaneet pelkän debitin, vaikka kaikki oikeat pankit ovat ainakin sen tonnin luottoa myöntäneet jo vuosia aiemmin opiskeluaikana kun on asiaakkaana ollut...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
171
Nordean MC Gold, eikä mitään ongelmia ollut. Vaikka kerran vissiin skimmattu ja luotto tonneja miinuksella. Hyvitys tapahtui tilille about saman tien.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
46
Tänään ei jostain syystä toiminut Norskin kortti cdonissa, Jimmsillä pelas.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
456
Pitääpä tutustua tarkemmin. Lyhyellä tutustumisella en tuollaista huomannut.
Tuli katsottua ja ostekset tosiaan näkee ihan kätevästi. Sen sijaan tehdyt lyhennykset eivät näy oikein. Norwegian näyttää vain sen "pakollisen lyhennyksen", vaikka olisi maksanut koko korttivelan pois jokaisen kuun lopussa -> tekee todellisen luottotilanteen seuraamisen sekavaksi.
 

Johto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
344
EI vittu tuota norjanpankin luottokorttia. Todellinen vuosikorko 22,93%
Tottakai ovat laskeneet, että suurin osa porukoista ei maksa koko luottoa pois. Hyvää bisnestä.
 

Vox

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
18
Tänään ei jostain syystä toiminut Norskin kortti cdonissa, Jimmsillä pelas.
Oman kokemukseni mukaan Norwegianin kortti ei ole koskaan toiminut CDOnissa. Olen sitten maksanut PayPalin kautta Norskilla, mikä kyllä toimii.
 

TSN

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
492
EI vittu tuota norjanpankin luottokorttia. Todellinen vuosikorko 22,93%
Tottakai ovat laskeneet, että suurin osa porukoista ei maksa koko luottoa pois. Hyvää bisnestä.
Taitaa olla samaa luokkaa kuin monessa muussakin luottokortissa mitkä ei ole ns. pankin omia geneerisiä Visa tai Mastercard kortteja.

Esim Tuohi tai Aktiiviraha Mastercard korteissa mitä Giganteissa tai jossain huonekaluliikkeissä tyrkytetään maksutavaksi on sama, tai jopa korkeampi vuosikorko. Plus lisäksi kulut päälle.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Tähän liittyen, Ilta-Talous-Sanomat oli tehnyt vertailun muutamista yleisistä saatavilla olevista luottokorteista.
Vertailukohteena 2000 euron luottosumma yhdelle vuodelle. Sinänsä hassua, että olivat jättäneet nämä Tuohet ja Norwegianit pois vertailusta, jotka ovat varmaan kaikkein helpoimpia saada ja samalla heittämällä kalleimpia.

Halvin kortti vertailussa Hypo Mastercard, jonka marginaali laina/talletusasiakkaille 5% ja laskutusmaksu 1 eur. Samoilla hinnoilla kortin saavat Hyposta myös Tradenomiliiton jäsenet TRAL Mastercard nimellä. Muille kortin marginaali on 12,5% joka taas ei ole ollenkaan kilpailukykyinen.

Vertailun kallein oli Pins Mastercard jonka marginaali 12%, laskutusmaksu 5 eur + vuosimaksu 30 eur.

Luottokorttien kuluissa huimat erot – katso 15 kortin vertailu
 

iGMAS

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
307
Norwegian huono puoli on se että kaikki ostot mitä ei ole euroissa muunella NOK:iks Sinä häviää sitten riipuen missä suhtessa NOK on EUR.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
46
Norwegian huono puoli on se että kaikki ostot mitä ei ole euroissa muunella NOK:iks Sinä häviää sitten riipuen missä suhtessa NOK on EUR.
Taidat sekoittaa siihen PayPalin oletusasetukseen, missä PayPal muuntaa NOK:ksi ja norski muuttaa sitten euroiksi?

Sopimusehdot sanoi:
Jos luottokorttia käytetään jollain muulla kuin korttitilin valuutalla, osto- tai nostokuitin maksutapahtuman summa muunnetaan ulkomaalaisesta valuutasta euroiksi samana päivänä, jona ulkomaalainen pankki veloittaa summan kortinhaltijan pankilta. Muuntamisessa käytetään valuutan ostoon/myyntiin sovellettavaa markkinakurssia, ja lisäksi veloitetaan valuutanvaihtopalkkio.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
PayPal on poistanut sen valinnan maksuvaiheessa jossa sai valita manuaalisesti muunnoksen. Monestihan tuo PayPalin oletusvalinta ei todellakaan toiminut ja se oli hyvä tarkistaa siinä vaiheessa missä valitaan miltä kortilta veloitetaan (klikkaa sen kortin kohdalla ja siihen ilmestyy linkki).

En tosin tiedä onko tarkoituksella tehty vai joku bugi. Viikonverran valitti jotain erroria ja sitten se valinta katosi kokonaan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
456
Tuli katsottua ja ostekset tosiaan näkee ihan kätevästi. Sen sijaan tehdyt lyhennykset eivät näy oikein. Norwegian näyttää vain sen "pakollisen lyhennyksen", vaikka olisi maksanut koko korttivelan pois jokaisen kuun lopussa -> tekee todellisen luottotilanteen seuraamisen sekavaksi.
Norwegianin (tahallinen?) sekoileminen jatkuu. Laskussa ei ole huomioitu edellistä maksuttua laskua (100% ostoista maksettu Norwegianille - laskuhan on vain 3% luotolle ostetuista), vaikka se on laskussa listattuna. Eivät myöskään vastaa viestihin kohtuuajassa.

Eikö se korttitilin valutaa on NOK.Että kaikki muutetaan NOK:ksi?
Mistä päättelet, että se olisi NOK? Ainakaa EUR-ostoksia ei kierrätetä NOK:in kautta, eikä muuallakaan ole osunut silmiin tuollaista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Täällä ei ole muutakaan luottokortti-keskutelua niin laitetaan tähän, itselle kävi nimittäin näin että ko. sms-tuli ja luottopuoli on kaput - ensimmäinen kerta tämäkin...

Korttiturvallisuuspalvelu
2. Korttisi uusitaan turvallisuussyistä

Onko joku perehtynyt tarkemmin aiheeseen, sillä tuossa jää selvästi bisnes-syistä verho pahasti raolleen että mitä todellisuudessa on tapahtunut ja miksi näin reagoidaan.

Jollen ihan väärin muista niin esim. oma nykyinen kortti on uusittu syksyllä, sen jälkeen käyttänyt vain "apple pay", "pay pal" ja luottorttipäätteitä kaupoissa / kylmäasemilla kotimaassa. Eli korttia ei ole höylätty missään vinku-intiassa eikä sillä ole ole ostettu verkosta mitään numeroilla eli kortin numeroa ei luulisi olevan päässyt minnekään (ja eihän sillä pelkällä numerolla mitään tee eli muutakin tietoa pitää olla).

Miten kortti voi ko- käytöllä päätyä jollekin "listoille", screenataanko sinne kasa kortteja lähinumeroilta jos yhtä on käytetty väärin, jonkun toimijan tietoturva pettänyt ja kaikki ko. paikan korttimaksut lyöty listalle kun ei tiedetä mitä on vuotanut, onko mitään, joku muu mikä? Eihän tästä nyt siis sinänsä hirveää haittaa ole, mitä nyt uusi kortti pitää taas parittaa noihin palveluihin, lähinnä heräsi uteliaisuus "kerromme jotain mutta emme kuitenkaan kerro mitään"...
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Onhan noita juttuja uutisissa harva se päivä, että joltain kylmäasemalta on löytynyt skimmauslaite automaatista.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Täällä ei ole muutakaan luottokortti-keskutelua niin laitetaan tähän, itselle kävi nimittäin näin että ko. sms-tuli ja luottopuoli on kaput - ensimmäinen kerta tämäkin...

Korttiturvallisuuspalvelu
2. Korttisi uusitaan turvallisuussyistä

Onko joku perehtynyt tarkemmin aiheeseen, sillä tuossa jää selvästi bisnes-syistä verho pahasti raolleen että mitä todellisuudessa on tapahtunut ja miksi näin reagoidaan.

Jollen ihan väärin muista niin esim. oma nykyinen kortti on uusittu syksyllä, sen jälkeen käyttänyt vain "apple pay", "pay pal" ja luottorttipäätteitä kaupoissa / kylmäasemilla kotimaassa. Eli korttia ei ole höylätty missään vinku-intiassa eikä sillä ole ole ostettu verkosta mitään numeroilla eli kortin numeroa ei luulisi olevan päässyt minnekään (ja eihän sillä pelkällä numerolla mitään tee eli muutakin tietoa pitää olla).

Miten kortti voi ko- käytöllä päätyä jollekin "listoille", screenataanko sinne kasa kortteja lähinumeroilta jos yhtä on käytetty väärin, jonkun toimijan tietoturva pettänyt ja kaikki ko. paikan korttimaksut lyöty listalle kun ei tiedetä mitä on vuotanut, onko mitään, joku muu mikä? Eihän tästä nyt siis sinänsä hirveää haittaa ole, mitä nyt uusi kortti pitää taas parittaa noihin palveluihin, lähinnä heräsi uteliaisuus "kerromme jotain mutta emme kuitenkaan kerro mitään"...
Tuo kortin kylmäksilaitto ennaltaehkäisevästi on sellainen prosessi, jota nuo korttitoimijat eivät avaa kovin tarkasti, koska silloin korttiturvallisuus voisi vaarantua. Eipä ole järkeä jaella julkisesti tietoa millä perusteilla sitä tehdään, koska se helpottaisi huijareiden hommaa. Mutta noin niinkuin yleispätevinä ohjeina kortti voi päätyä sulkulistalle esim. jos sillä on tehty maksuja palvelussa joka on korkattu tai muutoin vaarantunut, oli se sitten nettipalvelu, rahansiirtopalvelu, kylmäaseman korttipääte tai mikä tahansa.

Eli mahdollinen skenaario on vaikka se, että joltain bensikseltä missä olet tankannut on löytynyt skimmeri, ja korttifirmat laittaa kaikki ko. asemalla edeltävänä X aikamääreenä asioineet kortit kylmäksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Eli mahdollinen skenaario on vaikka se, että joltain bensikseltä missä olet tankannut on löytynyt skimmeri, ja korttifirmat laittaa kaikki ko. asemalla edeltävänä X aikamääreenä asioineet kortit kylmäksi.
Tässä tapauksessa on usko tähän, koska paikat joissa olen tankannut (parit isot ABC-huoltamot valtateiden varsilla ja pari muuta isolla käytöllä olevaa kylmistä), että jos noissa skimmeri olisi ollut niin siitä todennäköisesti olisi myös ollut uutisissa. Mahdollista toki, mutta epätodennäköistä.

Lisäksi kun sanotaan näin, niin tuosta ainakin saa käsityksen että kortin tiedot on mahdollisesti vaarantuneet ulkomailla tai ainakin tieto siitä olisi tullut sitä kautta, ei kotimaassa.
nets sanoi:
"Olemme saaneet kansainvälisiltä korttiyhtiöiltä tiedon, että korttitietosi ovat mahdollisesti vaarantuneet."
Onko mitään hajua kuinka myöhään/aikaisin nuo reagoivat onko vaarantamisen aikaan saanut tapahtuma tullut "kansainvälisen korttiyhtiön" tietoon tällä/viimeviikolla (toki se voi liittyä mutkan ½ vuotta sitten tehtyyn ostokseen eli viikonloppuna olisi esimerkinomaisesti häksöröity paypallin serverit jossa on voitu päästä käsiksi kauppoihin 9kk takaa)?
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Tässä tapauksessa on usko tähän, koska paikat joissa olen tankannut (parit isot ABC-huoltamot valtateiden varsilla ja pari muuta isolla käytöllä olevaa kylmistä), että jos noissa skimmeri olisi ollut niin siitä todennäköisesti olisi myös ollut uutisissa. Mahdollista toki, mutta epätodennäköistä.

Lisäksi kun sanotaan näin, niin tuosta ainakin saa käsityksen että kortin tiedot on mahdollisesti vaarantuneet ulkomailla tai ainakin tieto siitä olisi tullut sitä kautta, ei kotimaassa.
Sinä nyt oletat että ne kopioijat jäävät aina kiinni niiden skimmereittensä kanssa, mutta eihän sitä silloin kukaan harrastaisi. Ja ne luottokorttitiedot noista lähtee aina ulkomaille, ei niitä Suomessa vinguteta. Eli ihan mahdollista, että Suomessa kopioitu, tiedot lähteneet ulkomaille ja sitten siellä onkin jääty kiinni sinun korttitietojesi kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Tuossa sanotaan aika selvästi että korttitietoja(ni) ei ole (yritetty) väärinkäyttää vaan kyseessä on puhdas varotoimi.

Jos jossain olisi ollut skimmeri niin sieltä olisi pitänyt saada kasa korttitietoja jota olisi yritetty käyttää. Korttiyhtiö laskee 1+1, jokainen korteista on ollut kylmäasemalla Y -> siellä on varmaan ollut skimmeri -> suljetaan kaikki kortit jotka viikon aikana käyttäneet automaattia.

Mutta tuokaan ei selitä sitä että miten tiedotteen mukaan ”ulkomailta” voitaisiin arvata että minä olen korttini kanssa ollut samalla asemalla, tämä tieto on ymmärtääkseni vain kotimaisella yhtiöllä ja se saa tiedon vain noista toteutuneista väärinkäytöksistä.

Eli jotain outoa tuossa tiedotteessa on kokonaisuutena tai sitten luen sitä liian tarkasti:). Itseä tämä kiinnostaa vain sitä kautta että kun tietoa ei anneta niin vastaavaa en voi mitenkään edes yrittää välttää kun ei mitään hajua miksi päättivät vetää korttini kiinni.
Huonolla tuurilla olet just silloin jossain ulkomailla niin kätevää soitella että avatkaa kortti minuutiksi, höylään sitä nyt.

Kysytään toisin päin, kuinka moni on vastaavan varotoimen kohteeksi joutunut, itse en ole kuullut että olisi osunut kenellekään tutulle?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Se tiedote on tarkoituksella kirjoitettu niin ympäripyöreäksi, koska asiakkaille ei ole tarkoituskaan kertoa tarkasti minkä takia kortti on haaviin jäänyt. Toi on vaan yleisluontoinen tieto mikä kerrotaan jotta asiakkaalle saadaan joku vastaus kortin kuolettamiseen. Jos soitat aspaan ja kysyt miksi kortti kylmättiin, kertoo ne sulle tuon saman pöpinän sielläkin eikä mitään muuta. Kansainvälisillä korttiyhtiöillä tarkoitetaan Visaa, Mastercardia, Amexia jne firmoja, joiden kortteja Nets ja kumppanit myöntää, eikä sillä tarkoiteta välttämättä sun tapauksessa sitä, että tieto vaarantumisesta olis tullut ulkomailta.

Itselle kävi sama homma muutama vuosi sitten kun olin Dansken asiakas, sieltä yritettiin soittaa ja kun ei tavoitettu niin paiskasivat tekstarin perään jossa kerrottiin kortin kuolettamisesta. Aspaa kun tenttasin asiasta, vastaus oli, että korttiturvallisuuden valvonta oli luokitellut vaarantuneeksi ja se suljetaan, muuta ei pysty kertomaan.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Onhan noita juttuja uutisissa harva se päivä, että joltain kylmäasemalta on löytynyt skimmauslaite automaatista.
Tainnut joku huomata että pankkiautomaatissa/bensiksellä on joku skimmeri ja pankki sitten kylmästi pistänyt kaikki kortit kiinni joita niissä on käytetty.Ne tiedot on muuten voitu kopioida jo esim >6kk sitten mutta niitä käytetään vasta nyt.Noista skimmereistä on muuten jotain versioita jotka käyttää bt:tä/wlania? nykyään eli ne tiedot voidaan siirtää langattomasti ilman että tarvitsee alkaa säätämään mitään muistikorttien kanssa.:kahvi:

/edit
Soittaakos ne vain ilmoittaakseen että kortti on pistetty kiinni vai voiko sitä kuolletusta viivyttää jos vastaa puhelimeen?.Tollainen olisi muuten hyvä pilapuhelu.:rofl::kahvi:
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 252
Soittaakos ne vain ilmoittaakseen että kortti on pistetty kiinni vai voiko sitä kuolletusta viivyttää jos vastaa puhelimeen?.Tollainen olisi muuten hyvä pilapuhelu.:rofl::kahvi:
Minulle tuli joskus vuosia sitten OP:lta vain tekstari ja ilmoitus että uusi kortti tulee lähiaikoina. Mutta siitä sitten alkoi ihmeellinen sekoilu, jossa vanhan kortit debit- ja credit puolet toimivat vielä kaupoissa mutta ei verkko-ostoksissa. Uusi kortti ei toiminut kaupoissa ja herjasi väärää tunnuslukua ja kortti toimi ihan hyvin netissä. OP:lta tivasin vastausta ja siellä väittivät että sen pitäisi toimia ihan hyvin ja pin koodi ei vaihdu tämän prosessin yhteydessä. Meni melkein kuukausi ja sitten ilmoittivat että olivat unohtaneet aktivoida kortin ja lähettää uuden pin koodin.

Nykyään noita kortteja löytyykin aika pitkä lista: Dansken MasterCard Platinum, OP Visa, S-Pankin Visa, Bank Norwegianin Visa ja Nordean Business MasterCard. Ehkä vähän pelottavaa miten voisi hetkessä vinguttaa kymmenien tuhansien henkilökohtaiset velat ja samanlaiset vielä firmalle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 145
Kysytään toisin päin, kuinka moni on vastaavan varotoimen kohteeksi joutunut, itse en ole kuullut että olisi osunut kenellekään tutulle?
Minulta uusittiin kortti joitain vuosia sitten vastaavana varotoimenpiteenä. Korttia ei ikinä yritetty/käytetty väärin missään. Lähinnä tuossa oli ärsyttävää kun piti jostain keksiä miten maksaa ostokset kaupassa parin päivän ajan, kunnes uusi kortti tuli kotiin.

Yhden kerran kortti on kopioitu matkalla ollessa, tosin tästä on jo 18 vuotta. Ei voi kuin kehua miten helposti tuon hoitaminen oli. Vääriä maksuja ei tarvinnut ikinä maksaa, tarvi vain lähettää reklamaatio maksuista mitkä eivät olleen minun tekemiäni.

Muutaman kerran olen saanut myös soiton luottokunnasta, että olenko tehnyt tietyn ostoksen itse. Nykyään hoitavat tuon tekstiviesteillä, joita olen saanut myös pariin otteeseen. Tosin viimeisimmästä on jo useampi vuosi.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 576
Viestejä
4 166 854
Jäsenet
70 426
Uusin jäsen
t-uomo

Hinta.fi

Ylös Bottom