Luottokortit

Sitä odotellessa että muut "rajattomat" kortit ottaa saman käyttöön.

Toki varmaan tuo ostorajakin määräytyy pitkälti sitten sen mukaan, miten sitä pätäkkää löytyy.
Rekisteriin pitää ilmoittaa luottoraja, eikä rajaton ole hyväksyttävä. Jokin arvo pitää siis määrittää.
 
Rekisteriin pitää ilmoittaa luottoraja, eikä rajaton ole hyväksyttävä. Jokin arvo pitää siis määrittää.

No juu mutta kovin on pieneksi arvottu raja. Itselläkin taisi olla tuo express aikanaan duunipaikan korttina ja kun reissua oikein oli, niin 2500e raja olisi alkanut jo äkkiä ahdistamaan..
 
Mikäköhän luottorekisteriin tulee merkityksi rajaksi mustaan amexiin..? :D luultavasti enemmän kuin 2,5k€. Vai onko tuo niin että todellisuudessa kortilla ei ole luottorajaa vaikka sinne luottorekusteriin on nimellisesti jotain merkitty ?
 
Mikäköhän luottorekisteriin tulee merkityksi rajaksi mustaan amexiin..? :D luultavasti enemmän kuin 2,5k€. Vai onko tuo niin että todellisuudessa kortilla ei ole luottorajaa vaikka sinne luottorekusteriin on nimellisesti jotain merkitty ?
Eiköhän nuo ole arponeet rajoja kortin tyypin ja käytön perusteella jotenkin, omalle platinalle ainakin tuli useampikertaisesti tuo mainittu 2,5k€. Sitä en tosin tiedä saako tuota enää korotettua puhelinsoitolla, aikaisemman softlimitin sai nostettua vaan soittamalla.
 
Mikäs on Morrowin luottokortin laskutuskausi (mistä mihin pvm) ja minä päivänä erääntyy lasku? Ilmeisesti ei voi itse valita.
 
Mikäs on Morrowin luottokortin laskutuskausi (mistä mihin pvm) ja minä päivänä erääntyy lasku? Ilmeisesti ei voi itse valita.

Laskutuskausi kuun ensimmäisestä päivästä viimeiseen, eräpäivä seuraavan kuun 20 päivä. Ei ole ainakaan mitään näkyvää tapaa muuttaa tuota itse mutta en ole kysynyt aspasta voiko siihen vaikuttaa. Jotenkin tuntuu että ei...
 
Laskutuskausi kuun ensimmäisestä päivästä viimeiseen, eräpäivä seuraavan kuun 20 päivä. Ei ole ainakaan mitään näkyvää tapaa muuttaa tuota itse mutta en ole kysynyt aspasta voiko siihen vaikuttaa. Jotenkin tuntuu että ei...

Luoton voi maksaa milloin tahansa pois kokonaan, viite kun on aina sama.
 
Luoton voi maksaa milloin tahansa pois kokonaan, viite kun on aina sama.

Tämä on kyllä oman kokemuksen mukaan yleismaailmallisesti totta kaikkien luottokorttien kanssa.

Tosin itse en näe tässä mitään varsinaista hyötyä korttien kanssa joissa on koroton ja kuluton maksuaika laskun eräpäivään saakka. Se missä olen tätä käyttänyt niin joskus jos "talousostosten" kanssa ostan jotain arvokkaampaa ns. omaan käyttöön niin kuittaan kyseisen asian hinnan pois yhteiseltä kortilta jo ennen kuin se laskutetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tosin itse en näe tässä mitään varsinaista hyötyä korttien kanssa joissa on koroton ja kuluton maksuaika laskun eräpäivään saakka. Se missä olen tätä käyttänyt niin joskus jos "talousostosten" kanssa ostan jotain arvokkaampaa ns. omaan käyttöön niin kuittaan kyseisen asian hinnan pois yhteiseltä kortilta jo ennen kuin se laskutetaan.

Itse makselen oman luottokortin "nolliin" muutaman kerran kuukaudessa, ihan vaan sen takia että pysyy vähän kärryillä kulutuksesta. Ei siitä varmaan varsinaisesti mitään hyötyä ole, ellei ole tällaisia mieltymyksiä kuin itselläni.
 
Ja itse makselen usein luottokortin ns. yli, niin ei välttämättä tule laskuakaan maksettavaksi.
 
Ja itse makselen usein luottokortin ns. yli, niin ei välttämättä tule laskuakaan maksettavaksi.

En tiedä pitääkö edelleen/kaikkien kortin myöntäjien kanssa paikkaansa, mutta joskus luottokortin turvaa ei tarjottu jos korttia lyhennetty liikaa ja sitten ostoksia tehty tällä liikaa maksetulla osuudella. Eli käytännössä jos maksat kortille 500e vaikka saldo on 0e, niin tuon 500e käyttö kun ei mene luotolta, niin kortinmyöntäjä ei myöskään tätä korvaa jos tavarat jää saamatta tms.

Itse makselen oman luottokortin "nolliin" muutaman kerran kuukaudessa, ihan vaan sen takia että pysyy vähän kärryillä kulutuksesta. Ei siitä varmaan varsinaisesti mitään hyötyä ole, ellei ole tällaisia mieltymyksiä kuin itselläni.

Eikös tämä vain hankaloita kulutuksen seurantaa? Itse ainakin seuraan kortin saldoa, niin näkee helposti paljonko on kuluttanut. Jos tuota nollailee satunnaisesti, niin paljon työläämpi seurata paljonko rahaa on kulunut.
 
En tiedä pitääkö edelleen/kaikkien kortin myöntäjien kanssa paikkaansa, mutta joskus luottokortin turvaa ei tarjottu jos korttia lyhennetty liikaa ja sitten ostoksia tehty tällä liikaa maksetulla osuudella. Eli käytännössä jos maksat kortille 500e vaikka saldo on 0e, niin tuon 500e käyttö kun ei mene luotolta, niin kortinmyöntäjä ei myöskään tätä korvaa jos tavarat jää saamatta tms.

Tämä ei pidä paikkaansa. Visa- ja MasterCard-korteilla maksetut, mutta saamatta jääneet tavarat eivät jää kuluttajan vahingoksi. Tällaisen maksun voi reklamoida riippumatta siitä, onko maksu tehty luotolla ja/tai onko credit- vai debit-kortti.
 
Eikös tämä vain hankaloita kulutuksen seurantaa? Itse ainakin seuraan kortin saldoa, niin näkee helposti paljonko on kuluttanut. Jos tuota nollailee satunnaisesti, niin paljon työläämpi seurata paljonko rahaa on kulunut.

No itseasiassa ei, aikoinaan tottu siihen että tuli seurattua viikkokulutusta ja kun siirty debitistä creditiin niin tuntui, että se vaikeutui. Kun ei nähnyt enää sen rahan katoavan tililtä. Mutta mä olenkin sellainen excel rahanörtti että mulla on omalaatuiset tavat muutenkin.
 
Periaatteessa pelkkää luottokortin laskua seuraamallahan ei pysy yhtään kärryillä miten sitä rahaa on kulunut.

Jollekin reissulle lähdössä olisi varmaan hyvä nollata ja käyttää vain luottopuolta ja katsoa paljonko sitä rahaa meni.
 
Periaatteessa pelkkää luottokortin laskua seuraamallahan ei pysy yhtään kärryillä miten sitä rahaa on kulunut.

Jollekin reissulle lähdössä olisi varmaan hyvä nollata ja käyttää vain luottopuolta ja katsoa paljonko sitä rahaa meni.

Mikähän ero luottokortin saldon ja tilin saldon seuraamisessa on, jos ensimmäisellä ei pysy yhtään kärryillä? Itsellä ainakin, jos maksan luottokortilla ostoksen, niin luottokortin saldossa ja tapahtumissa tuo näkyy aivan samalla tavalla kuin debit-kortti ostokset tilitapahtumissa ja tilin saldossa.

Tämä ei pidä paikkaansa. Visa- ja MasterCard-korteilla maksetut, mutta saamatta jääneet tavarat eivät jää kuluttajan vahingoksi. Tällaisen maksun voi reklamoida riippumatta siitä, onko maksu tehty luotolla ja/tai onko credit- vai debit-kortti.

Hyvä, jos nykyään näin. Joskus opiskeluaikana kun luottoraja oli liian pieni useamman henkilön reissun maksamiseen, niin pankin ohje oli siirtää rahaa ennakkoon luottokortille, jotta maksu onnistuu. Tästä kuitenkin mainittiin, että jos matka peruuntuisi konkurssin tms takia, niin pankki/luoton myöntäjä hyvittää rahat korkeintaan siltä osin mikä kortin luottoraja oli.
 
Hyvä, jos nykyään näin. Joskus opiskeluaikana kun luottoraja oli liian pieni useamman henkilön reissun maksamiseen, niin pankin ohje oli siirtää rahaa ennakkoon luottokortille, jotta maksu onnistuu. Tästä kuitenkin mainittiin, että jos matka peruuntuisi konkurssin tms takia, niin pankki/luoton myöntäjä hyvittää rahat korkeintaan siltä osin mikä kortin luottoraja oli.

Kommenttini koski lainauksen tapausta, jossa tilattu tavara jäisi saamatta. Siinä ei ole mitään eroa. Etukäteen maksetun palvelun tarjoajan konkurssi on se ainoa erikoistilanne, jossa luotolla maksanut on paremmassa asemassa. Se pätee nykyäänkin.
 
Itselleni tuo limiitti on arvottu noin 2x suurin saldo, mitä siellä on kuukaudessa ollut.
Itsellä sama, eli tuli 2x suurin saldo mitä kuukaudessa ollut. Amex Goldilla nyt siis 8000 luottorajana entisen "rajattoman" sijasta.
 
Eikös se koko luottokortin pointti ole se että hyödynnetään sitä korotonta maksuaikaa, miksi ihmeessä maksaisi ennen eräpäivää mitään :hmm:
 
Eikös se koko luottokortin pointti ole se että hyödynnetään sitä korotonta maksuaikaa, miksi ihmeessä maksaisi ennen eräpäivää mitään :hmm:

Jollain on, joillain ei. Käyttäjiä on niin moneen junaan. Itselläni on käytännössä kaksi syytä kortin käyttöön. Turva nettiostoksiin ja kortin muut rahaan verrattavat edut sen käytöstä. Ei mitään tarvetta odotella eräpäivää.
 
Jollain on, joillain ei. Käyttäjiä on niin moneen junaan. Itselläni on käytännössä kaksi syytä kortin käyttöön. Turva nettiostoksiin ja kortin muut rahaan verrattavat edut sen käytöstä. Ei mitään tarvetta odotella eräpäivää.

Kuten tuossa aiemmin tässä ketjussa oli keskustelua niin samat turvat saa nykyään debit puolellakin. Bonukset / maksutapaedut tietysti kyllä.
 
Eikös se koko luottokortin pointti ole se että hyödynnetään sitä korotonta maksuaikaa, miksi ihmeessä maksaisi ennen eräpäivää mitään :hmm:
En mä tarvi korotonta maksuaikaa, joten se ei ole se pointti. Pointti on kerätä finskin pisteitä. Jos olisi vastaava kortti debittinä niin käyttäisin sitä ennemmin, mutta näin tietysti ei ole.
 
Siis se saldohan on reaaliajassa nähtävissä pankin appissa?
jos mennaan vaikka ihan yhden pankin tapauksella niin se luottokortin ja pankkitilin saldo ovat eri lukemat. Ne taytyy sitten paassaan ynnata etta tietaa paljonko rahaa on. Ja yleisin tapaus taitaa olla se etta ihmisilla on luottokortteja sen 3 eri pankista niin se lisaa taas haastetta ymmartaa paljonko rahaa loppujen lopuksi on kaytettavissa.
 
jos mennaan vaikka ihan yhden pankin tapauksella niin se luottokortin ja pankkitilin saldo ovat eri lukemat. Ne taytyy sitten paassaan ynnata etta tietaa paljonko rahaa on. Ja yleisin tapaus taitaa olla se etta ihmisilla on luottokortteja sen 3 eri pankista niin se lisaa taas haastetta ymmartaa paljonko rahaa loppujen lopuksi on kaytettavissa.

Niin no, toisaalta voi kysyä, pitäisikö yhteen- ja vähennyslaskuun kyvyttömillä olla muutenkaan luottokorttia. Ehkä hakemuksen yhteydessä pitäisi olla jonkinlainen palikkatesti. :)

Toki jokainen voi joskus tehdä virheitä syystä tai toisesta, mutta normaali ihminen siitä sitten maksaa seuraukset ja oppii, eikä asiaan liity kummempaa dramatiikkaa. Se ei ole kuitenkaan mikään "game over"-tilanne, ellei sellaista hakemalla hae.
 
Niin no, toisaalta voi kysyä, pitäisikö yhteen- ja vähennyslaskuun kyvyttömillä olla muutenkaan luottokorttia. Ehkä hakemuksen yhteydessä pitäisi olla jonkinlainen palikkatesti. :)
Josko palutada sai tasta vastauksen miksi jotkut maksavat luottokortti laskujaan ennen erapaivaa.

Muutenkin Suomessa useasti sanottu termi ettei haluta olla kenellekkaan velkaa.
 
Josko palutada sai tasta vastauksen miksi jotkut maksavat luottokortti laskujaan ennen erapaivaa.

Muutenkin Suomessa useasti sanottu termi ettei haluta olla kenellekkaan velkaa.

No aika monikin palvelu ostetaan Suomessa velaksi, eikä muita tapoja oikeastaan edes ole, kuten sähkölaskut, jätemaksut jne. Eivät taida ottaa etukäteismaksua vaikka haluaisi. Sähkölasku vieläpä monella kasvaa talvikuukausina, eli jos on haasteita saada kokonaiskuvaa taloutensa tilanteesta tulevien laskujen takia niin löytyy niitä muualtakin kuin vain luottokorttipuolelta.

Ja tosiaan ainakin OP Visa / Dansken Mastercardin saldo päivittyy ihan reaaliajassa joten seuranta pankin äpistä on täsmällinen tapa kyllä.
 
jos on haasteita saada kokonaiskuvaa taloutensa tilanteesta tulevien laskujen takia niin löytyy niitä muualtakin kuin vain luottokorttipuolelta.
Ja mita sitten? Minulla on haasteita ja siksi maksan laskut heti. Siita ei ole minulle mitaan hyotya odottaa erapaivaa.
 
Tämä on kyllä oman kokemuksen mukaan yleismaailmallisesti totta kaikkien luottokorttien kanssa.

Tosin itse en näe tässä mitään varsinaista hyötyä korttien kanssa joissa on koroton ja kuluton maksuaika laskun eräpäivään saakka. Se missä olen tätä käyttänyt niin joskus jos "talousostosten" kanssa ostan jotain arvokkaampaa ns. omaan käyttöön niin kuittaan kyseisen asian hinnan pois yhteiseltä kortilta jo ennen kuin se laskutetaan.

Itse makselin noita joskus pois ennen laskua kun piti vapauttaa saldoa uusiin hankintoihin. Sainkin kuitenkin peräti kahdelta eri luottokorttifirmalta kyselyt suht nopeasti mistä rahat ovat peräisin. Lopettelinkin sitten tuon etukäteen maksun ja hommasin vaan lisää kortteja ettei tartte vastailla tollasiin kyselyihin.

Komplett taisi olla toinen ja toista en muista. Olis vaan pitänyt vastata, että mitäs laitatte jonkun 2k€ limitin niin ei kestä kun viikkon ja pitää taas vapautella :psmoke:
 
Itse makselin noita joskus pois ennen laskua kun piti vapauttaa saldoa uusiin hankintoihin. Sainkin kuitenkin peräti kahdelta eri luottokorttifirmalta kyselyt suht nopeasti mistä rahat ovat peräisin. Lopettelinkin sitten tuon etukäteen maksun ja hommasin vaan lisää kortteja ettei tartte vastailla tollasiin kyselyihin.

Komplett taisi olla toinen ja toista en muista. Olis vaan pitänyt vastata, että mitäs laitatte jonkun 2k€ limitin niin ei kestä kun viikkon ja pitää taas vapautella :psmoke:

Ohhoh, samalla tyylillä olen maksellut kans ennakkoon vuosien ajan, koska Morrowillakin limitti on säälittävät 1500e...Samaa tehnyt Norskin kans joskus. Eivät ole ainakaan vielä kyselleet mitään, mutta pitää laitella tuon tyylistä vastausta takaisin jos kysyvät :)
 
Kun näköjään on paljon noita Amex-kutsuja jaossa, niin kiinnostaisi tietää ihan, miten ihmiset hyödyntävät tuota Amex Platinumia/Goldia? Hyödynnetkö hirveästi noita hotellietuja (noita Hotel Collection tai Fine Hotels & Resorts)? En tiedä, ovatko tuolla puolella hotelliyöt halvempia kuin esim. Bookingissa tai suoraan hotellien nettisvuilta? Tosin Amexilla taisi saada 100 euroa palveluiden käyttöön hotelleissa, mikä on ehkä ihan hyvä. Tai oletteko hirveästi hyötyneet noista hotellien bonusohjelmista? Jos ymmärsin oikein, niin esim. Hiltonin puolella olet Gold-tasolla. Tosin en tiedä tippuuko tuo Gold-taso, jos esim. ensimmäisen vuoden jälkeen ei oliskaan niin paljon yöpymisiä, tai uusiutuuko tuo Gold-taso aina joka vuosi?
 
Mitähän nyt oli norwegianin e-laskun kanssa käynyt kun tuli maksumuistutus ja tosiaan e-lasku ei ole mennyt läpi nyt 15. pv mitä ne normaalisti menee?
S-pankin kautta siis menee maksu ja siellä edelleen e-lasku sopimuskin näkyy.
Ollut jo ties miten monta vuotta tämä että e-lasku vaan menee eikä sen ihmeellisemmin tarvitse miettiä mut nyt jotain on jossain jumittanut, rahaakin on ollut tilillä koko ajan tarpeeksi.
 
Kun näköjään on paljon noita Amex-kutsuja jaossa, niin kiinnostaisi tietää ihan, miten ihmiset hyödyntävät tuota Amex Platinumia/Goldia? Hyödynnetkö hirveästi noita hotellietuja (noita Hotel Collection tai Fine Hotels & Resorts)? En tiedä, ovatko tuolla puolella hotelliyöt halvempia kuin esim. Bookingissa tai suoraan hotellien nettisvuilta? Tosin Amexilla taisi saada 100 euroa palveluiden käyttöön hotelleissa, mikä on ehkä ihan hyvä. Tai oletteko hirveästi hyötyneet noista hotellien bonusohjelmista? Jos ymmärsin oikein, niin esim. Hiltonin puolella olet Gold-tasolla. Tosin en tiedä tippuuko tuo Gold-taso, jos esim. ensimmäisen vuoden jälkeen ei oliskaan niin paljon yöpymisiä, tai uusiutuuko tuo Gold-taso aina joka vuosi?
Kaikkia etuja hyödyntämällä X-määrää ja kerryttämällä pisteitä ostoksista.

Sitä nyt en tosin tiedä onko kovan kysynnän takana jokin toivo napata tervetuliais pisteet pois ja sulkea jäsennyys, mutta tuohan ei toimi ja pelkillä pisteillä vuosimaksun kuittaus vaatisi noin 225k€ kulutuksen kortille, jos käytetään suoraan tarjouksen arvostusta.

Se hotellien Gold-taso kyllä pitäisi uusiutua ilman yöpymisiäkin, tai on tähän mennessä toiminut näin, mutta kaikki on aina mahdollista, vaikka hotelliketjun poistuminen edusta tms. Tason hyöty taas on sitten varmaan vähän makuasioita, eduthan näistä näkee hotellien sivulta, mutta vähän kuten kaikki vastaavat, eipä näistä kauheasti iloa ole, ellei kyseistä ketjua käytä usein.

Mitä taas tulee noihin kahteen toiseen hotelliohjelmaan, lähtökohtaisestihan nuo ovat saman hintaisia kuin hotellien sivuilta varattuna, koska varaus tehdään Platinan matkapalveluiden kautta, mutta saatan tässä olla toki väärässä koska en ole tuolta itse vielä matkaa varannut.
Mitä taas tulee Bookingiin vertailuun, niin en ihan ehkä saa kiinni mitä tuolla tarkoitat, mutta toinen on varaussivusto ja toisessa joku muu tekee varaukset puolestasi, jos taas kyse oli pelkästä hinnasta, niin epäilen, että jos yleensä varailee bookingin kautta, niin ohjelman hotellit eivät ehkä ole ne, mitä olisi varaamassa, vaan ovat nimensä mukaisesti niitä korkeatasoisempia ja myös hinnat ovat sen mukaiset.
 
Itselleni hyötyä ovat tuoneen:
korkeammat jäsenyystasot autonvuokrauksessa, ilmainen upgrade tai pari
platinan matkavakuutus kattaen vuokra-auton
Helsingissä lentokentän lounge-on-the-go
Hotellien tasot. -> ilmaista aamupalaa, upgradea yms pikkukivaa
Dining by Amexin ravintolaillalliset
asiakapalvelu kun kortille on ilmaantunut kutsumaton veloitus

nuo ainakin tulevat mieleen. Niin kauan kun perheessämme matkustetaan aika paljon niin töissä kuin vapaa-ajalla koen saavani kortista enemmän hyötyjä kuin siitä maksan.
 
Piti luoda profiili tänne jotta saan kommentoitua omia kokemuksiani Amexista :D

Omasta kokemuksestani voin sanoa, että tuo Amex Platinum ei todellakaan ole enää yhtä hyvä kuin ennen koronaa. Sitä on huononnettu tässä vuosien saatossa jatkuvasti ja joka kerta, kun sitä on huononnettu, tilalle ei ole tullut mitään uutta tai sitten on tullut joku entistä huonompi etu. Se on monesti jättänyt aukon.

Nuo Hotel Collection ja Fine Hotels & Resorts hotellit ovat kaikki 4-5 tähden hotelleja. Omasta kokemuksestani sanon, että Amexin kautta, kun olet varannut hotellin noista ylläolevista hotelliohjelmista, hotellit ovat olleet paljon kalliimpia kuin suoraan hotellin omilta nettisivuilta varattuna. Tämä monesti johtuu siitä, että hotellien omilla nettisivuilla saattaa olla jokin kampanja käynnissä, esim kevät-/syyskampanja, jolloin saattaa saada esim -25 % alennusta. Amex ei hyödynnä näitä hotellien omia tarjouksia omissa hinnoissaan ollenkaan vaan tarjoavat vain sitä perushintaa. Myös perushinnat näiden hotellien nettisivuilla ovat monesti halvempia, kuin Amexin kautta. Esim. katsoin hotelleja Wienistä, niin tämän 5 tähden hotellin omilla sivuilla huone maksaa 310€ per yö, mutta Amexin kautta varatessa 370€ per yö samoille päiville samaan huoneeseen. Loppuhinta olikin sitten muutama satanen kalliimpi kuin hotellin omilla sivuilla. Toki saat ne upgreidit, early checkin ja late checoutin, aamiaiset kahdelle ja 100€ creditin, mutta maksat kalliimman hinnan majoituksesta Amexin kautta varatessa. Ei ole todellisuudessa mikään hyvä diili, etkä ainakaan säästä tuossa mitään.

Amexiin kuuluu se Hiltonin Gold, joka uusiutuu joka vuosi, vaikka et yöpyisikään tarvittavia öitä. Niin kauan, kun pidät tuota Amex Platinumia, niin se Hilton Gold pysyy sulla. Noi Hiltonitkin on ihan hyviä hotelleja monesti, vaikka voivatkin olla ylihintaisia muihin vastaavanlaisiin hotelleihin verrattuna. Tuolla Goldilla saa kans upgreidin ja ilmaiset aamiaiset joka aamulle. Tai niin ne mainostaa. Hilton on nykyään hyvin niukka noiden upgreidien kanssa. Niitä ei jaeta avokätisesti ja vaikka kysyisitkin respassa, niin niitä annetaan nihkeästi. Olen monesti yöpynyt Hiltoneissa, joissa en ole saanut ugpgreidia ollenkaan, vaikka on kuinka Gold-asiakas. Toki saat jokaiselle aamulle ilmaisen aamiaisen ihan takuuvarmasti. Se onkin varmasti ainoa etu, jonka saa takuuvarmasti. Se aamiainenkaan ei todellisuudessa ole ilmainen, koska maksat kuitenkin amexista 780€ vuodessa. Aika monta kertaa saat yöpyä ja syödä aamiaista Hiltoneissa, että toi 780€ tulee täyteen :D

Sitten Amexilla on näitä ravintolaetuja eli illallinen kahdelle. Sekään ei omasta mielestäni ole mikään merkittävä etu, koska ne ravintolalaskut voi maksaa ihan puhtaasti sillä Amexin kalliilla vuosimaksulla. Joka kerta, kun menet ravintolaan, niin saat vaan omaa rahaa takas, minkä olet maksanut Amexille vuosimaksun muodossa.

Sitten noi Priority Pass loungetkin on huonontunu tässä vuosien varrella. Niinku tässäkin keskutelussa on kerrottu, niin ne lounget on kolmannen osapuolen loungeja ja harvemmin ne on mitään hyviä. Niissä on viinatarjoilua ja mietoja juomia ja sit ruokana vaan pelkkää leipää ja juustoa. Nämä lentoyhtiöiden omat lounget ovat moninkertaisesti parempia tarjoiluiden suhteen, mutta niihin päästäkseen pitää olla lentoyhtiön priority-matkustaja. Toki niihinkin nykyään pääsee sisään maksamalla rahaa loungen sisäänkäynnillä.

Olipa tässä pitkä kirjoitus, mutta nämä ovat omat kokemukseni Amexista. Matkustan aika paljon ja olen jatkuvasti tien päällä, joten koen, että minulla on ihan tarvittavan laaja kokemus Amexin käytöstä, kun olen käyttänyt sitä nyt 9 vuoden aikana tarpeeksi.

Laitoin Amexin poikki kuukausi sitten juurikin näistä ylläolevista syistä, koska mielestäni siinä on hirveän haastavaa saada vastinetta vuosimaksulle näillä eduilla, vaikka matkustan paljon. Se on vain ylikallis kortti.
 
Niin kauan, kun pidät tuota Amex Platinumia, niin se Hilton Gold pysyy sulla.

Tähän vielä sellainen datapiste, että ainakin itsellä on 2018 lopetetun platinan kylkiäisenä saadut Hiltonin, Marriotin jne kultatasot uusiutuneet ja toimineet kiltisti tähän päivään asti... toki lopetusprosessi on voinut parantua tuosta ;)
 
Tähän vielä sellainen datapiste, että ainakin itsellä on 2018 lopetetun platinan kylkiäisenä saadut Hiltonin, Marriotin jne kultatasot uusiutuneet ja toimineet kiltisti tähän päivään asti... toki lopetusprosessi on voinut parantua tuosta ;)
Itsellä on kans pysyi marriott, vaikka olivat lopettaneet sen edun. Shangri-la tosin putosi perustasolle.
 
Ja haluan vielä heittää bensaa liekkeihin, kun pääsin vauhtiin :D Tässä on muutama miete, jota on ihan järkevää ajatella:

Amexihan ei todellisuudessa ole mikään taikakortti. Maksat kallista vuosimaksua kortista ja, kun ajattelee, niin se aika pitkälti määrittelee sun matkustustavan ja valinnat. Jotta saat Amexista kaiken irti, niin sun on matkoilla mentävä lähes aina näihin hotelleihin, joihin sulla on Amexin kautta joku kultataso esim. Hilton. Tilanne voi olla se, että voisit saada oikeasti paremman diilin vähän paremmasta yksityisestä hotellista, kun menet johonkin ihan muuhun hotelliin kuin siihen Amexin yhteistyöketjuun. Mutta, kun sulla on se Amex, niin se on mentävä siihen tiettyyn hotelliketjuun, jotta Amex ei mene hukkaan.

Samoin noi Hertzin, Sixtin ja Aviksen vuokra-autot on omien vertailujeni mukaan hintavampia kuin paikalliset vuokrafirmat. Tämä varsinkin noissa etelänmaissa, kuten Espanjassa ja Kreikassa. Toki niissä saa sen upgreidin, mutta maksat silti kalliimpaa hintaa. Tässäkin tapauksessa se on valittava se Hertz, jotta saat tienattua tätä Amexin vuosimaksua takaisin upgreidien muodossa.

Vertailin kuukausi sitten, ennen kortin katkaisua, omaa matkavakuutustani ja tätä Amexin matkavakuutusta. Laitoin molempien vakuutusten ehdot vierekkäin ja vertailin. Se Amexin matkavakuutus todellakin on vain täydentävä, kuten mainostetaan. Sen rinnalla on pakko olla toinen matkavakuutus paremmilla ehdoilla, koska tämän Amexin matkavakuutuksen varaan ei voi kaikkea laskea. Jos kuolet ulkomailla, niin Amex korvaa vaan 2500 € ruumiinkuljetuskustannuksia tai hautajaiskustannuksia. Lähitapiola ja nää muut Suomessa toimivat vakuutusyhtiöt korvaa taas koko hinnan, mitä se maksaakaan. Samoin, jos et pääse matkalle sairastumisen vuoksi, niin Amex korvaa tietenkin matkan hinnan plus vain etukäteen maksetut talviurheiluvälineiden vuokrat, hissiliput ja opetuskurssit 750 euroon asti. Oma suomalainen matkavakuutukseni korvaa näissä tilanteissa yhtälailla sen maksetun matkan plus kaikki etukäteen maksetut talviurheiluvälineiden vuokrat, sekä sen lisäksi osallistumis-/tapahtumaliput ja kulkuneuvojen vuokrat 2000 euroon asti. Se on siis parempi kuin Amex.

Näitä asioita kannattaa punnita omalta osalta. Toi Amex voi olla lähes täydellinen kortti jollekin lapsiperheelle, mutta ei todellakaan kaikille.
 
Kiitokset. Näköjään tuli ihan hyvin vastauksia Amexista.

Mitä taas tulee noihin kahteen toiseen hotelliohjelmaan, lähtökohtaisestihan nuo ovat saman hintaisia kuin hotellien sivuilta varattuna, koska varaus tehdään Platinan matkapalveluiden kautta, mutta saatan tässä olla toki väärässä koska en ole tuolta itse vielä matkaa varannut.
Mitä taas tulee Bookingiin vertailuun, niin en ihan ehkä saa kiinni mitä tuolla tarkoitat, mutta toinen on varaussivusto ja toisessa joku muu tekee varaukset puolestasi, jos taas kyse oli pelkästä hinnasta, niin epäilen, että jos yleensä varailee bookingin kautta, niin ohjelman hotellit eivät ehkä ole ne, mitä olisi varaamassa, vaan ovat nimensä mukaisesti niitä korkeatasoisempia ja myös hinnat ovat sen mukaiset.

Ainakin katsoin eilen tuolta US Amexin sivuilta noita Hotel Collection / Fine Hotels & Resorts tarjontaa, niin joissakin mainitaan, että sais kolmanen tai neljännen yön ilmaiseksi (näyttivät olevan muita hotelliketjuja kuin Hilton, Melia tai Radisson). Suomen Amexin sivuilta ei tuota hotellitarjontaa pystynyt näkemään ilman, että olis Amexia, niin en tiedä, onko samat tarjoukset myös Suomen Amexille. (Ja joskus jollakin varaussivustolla (kuten Bookingilla) voi olla esim. kevyemmät peruutusehdot tai ehkä vähän eri hinta. Tosin aina olis hyvä, että jaksais luoda tunnukset joka hotelliketjuun, niin näkee, jos on jotakin jäsenalennuksia)

Nuo Hotel Collection ja Fine Hotels & Resorts hotellit ovat kaikki 4-5 tähden hotelleja. Omasta kokemuksestani sanon, että Amexin kautta, kun olet varannut hotellin noista ylläolevista hotelliohjelmista, hotellit ovat olleet paljon kalliimpia kuin suoraan hotellin omilta nettisivuilta varattuna. Tämä monesti johtuu siitä, että hotellien omilla nettisivuilla saattaa olla jokin kampanja käynnissä, esim kevät-/syyskampanja, jolloin saattaa saada esim -25 % alennusta. Amex ei hyödynnä näitä hotellien omia tarjouksia omissa hinnoissaan ollenkaan vaan tarjoavat vain sitä perushintaa. Myös perushinnat näiden hotellien nettisivuilla ovat monesti halvempia, kuin Amexin kautta. Esim. katsoin hotelleja Wienistä, niin tämän 5 tähden hotellin omilla sivuilla huone maksaa 310€ per yö, mutta Amexin kautta varatessa 370€ per yö samoille päiville samaan huoneeseen. Loppuhinta olikin sitten muutama satanen kalliimpi kuin hotellin omilla sivuilla. Toki saat ne upgreidit, early checkin ja late checoutin, aamiaiset kahdelle ja 100€ creditin, mutta maksat kalliimman hinnan majoituksesta Amexin kautta varatessa. Ei ole todellisuudessa mikään hyvä diili, etkä ainakaan säästä tuossa mitään.

Amexiin kuuluu se Hiltonin Gold, joka uusiutuu joka vuosi, vaikka et yöpyisikään tarvittavia öitä. Niin kauan, kun pidät tuota Amex Platinumia, niin se Hilton Gold pysyy sulla. Noi Hiltonitkin on ihan hyviä hotelleja monesti, vaikka voivatkin olla ylihintaisia muihin vastaavanlaisiin hotelleihin verrattuna. Tuolla Goldilla saa kans upgreidin ja ilmaiset aamiaiset joka aamulle. Tai niin ne mainostaa. Hilton on nykyään hyvin niukka noiden upgreidien kanssa. Niitä ei jaeta avokätisesti ja vaikka kysyisitkin respassa, niin niitä annetaan nihkeästi. Olen monesti yöpynyt Hiltoneissa, joissa en ole saanut ugpgreidia ollenkaan, vaikka on kuinka Gold-asiakas. Toki saat jokaiselle aamulle ilmaisen aamiaisen ihan takuuvarmasti. Se onkin varmasti ainoa etu, jonka saa takuuvarmasti. Se aamiainenkaan ei todellisuudessa ole ilmainen, koska maksat kuitenkin amexista 780€ vuodessa. Aika monta kertaa saat yöpyä ja syödä aamiaista Hiltoneissa, että toi 780€ tulee täyteen :D

Kiitos Moukulle hyvästä vertailusta (ja muutenkin pitkästä Amex arvostelusta). Kieltämättä sitten menee vähän vaikeemmaksi, jos hotelliyö on kalleempi Amexilla, mutta sitten saa jotakin hyötyjä päälle. Niin ei ole sitten täyttä varmuutta, olisko sitten ollut vain halvempaa ottaa halvemmalla hinnalla (ja ostaa palvelut erikseen). Aamiainen hotellissa on kyl ehkä semmonen palvelu, mitä tulee yleensä otettua (toki Amexillakin tuo on vaan noissa Hilton, Melia ja Radisson hotelliketjuissa). Kun kerta Amex tarjoaa 100 euroa palveluihin noissa hotelleissa. Onko tuossa jotakin rajaa, kuinka montaa kertaa tuon voi käyttää vuoden aikana? Parashan olis jos tekis koko lomamatkalle lyhyitä varauksia samassa hotellissa haha :lol:

Vertailin kuukausi sitten, ennen kortin katkaisua, omaa matkavakuutustani ja tätä Amexin matkavakuutusta. Laitoin molempien vakuutusten ehdot vierekkäin ja vertailin. Se Amexin matkavakuutus todellakin on vain täydentävä, kuten mainostetaan. Sen rinnalla on pakko olla toinen matkavakuutus paremmilla ehdoilla, koska tämän Amexin matkavakuutuksen varaan ei voi kaikkea laskea. Jos kuolet ulkomailla, niin Amex korvaa vaan 2500 € ruumiinkuljetuskustannuksia tai hautajaiskustannuksia. Lähitapiola ja nää muut Suomessa toimivat vakuutusyhtiöt korvaa taas koko hinnan, mitä se maksaakaan. Samoin, jos et pääse matkalle sairastumisen vuoksi, niin Amex korvaa tietenkin matkan hinnan plus vain etukäteen maksetut talviurheiluvälineiden vuokrat, hissiliput ja opetuskurssit 750 euroon asti. Oma suomalainen matkavakuutukseni korvaa näissä tilanteissa yhtälailla sen maksetun matkan plus kaikki etukäteen maksetut talviurheiluvälineiden vuokrat, sekä sen lisäksi osallistumis-/tapahtumaliput ja kulkuneuvojen vuokrat 2000 euroon asti. Se on siis parempi kuin Amex.

Itsekin noista matkavakuutuksista olen kuullut, että ehkä oma erillinen matkavakuutus olisi aina paras (tai ainakin saa parhaiten kustomoitua). Ja itseltä löytyy ainakin nuo Finnairin/Oneworldin lounget jo ennestään. Toki oletan, että tuossa Amexissa on enempi noita loungeja tarjolla (vaikka ehkä sitten eivät pystyisikään aina kilpailemaan parhaudesta). Autonvuokrausta en ole itse hirveästi käyttänyt (tai enemmän matkailu on suuntautunut kaupungeihin, jossa on ollut aika laajat julkiset yhteydet).

Ja mielellään kyllä sitä Amexia sitten yrittäis sen verta käyttää, että pääsis ainakin siihen jäsenmaksuun saakka (780€) eduissa.
 
Mitähän nyt oli norwegianin e-laskun kanssa käynyt kun tuli maksumuistutus ja tosiaan e-lasku ei ole mennyt läpi nyt 15. pv mitä ne normaalisti menee?
S-pankin kautta siis menee maksu ja siellä edelleen e-lasku sopimuskin näkyy.
Ollut jo ties miten monta vuotta tämä että e-lasku vaan menee eikä sen ihmeellisemmin tarvitse miettiä mut nyt jotain on jossain jumittanut, rahaakin on ollut tilillä koko ajan tarpeeksi.

Täällä kans oli norwegianin kortin viimeisin e-lasku hävinnyt verkkopankista. Huomasin asian 11.8, maksoin laskun sitten tilisiirrolla ja laitoin norwegian aspaan viestiä. Aspa neuvoi poistamaan e-laskun, odottamaan väh. 72h ja tilaamaan e-lasku uusiksi.
 
Ja itseltä löytyy ainakin nuo Finnairin/Oneworldin lounget jo ennestään. Toki oletan, että tuossa Amexissa on enempi noita loungeja tarjolla (vaikka ehkä sitten eivät pystyisikään aina kilpailemaan parhaudesta).

Jos sulla on jonkun lentoyhtiön kuten vaikkapa Finnairin kulta- tai platinataso, niin et tarvitse Amexia sitten enää mihinkään. Et ainakaan tarvitse niitä Amexin lentokenttäetuja mihinkään, kun saat ne sillä lentoyhtiön tasokortilla.

Ja jos haluat saada amexista täydet edut irti, niin se on matkustettava aivan todella paljon vuodessa. Normaalisti sitten tossa vaiheessa sulta löytyykin jo jonkun lentoyhtiön kultakortti ja samoin jonkun hotellin kultakortti taskusta, koska matkustajat niin paljon.
 
Keväällä kun vaihdoin platinaan laskin, että nippanappa saan vuosimaksun katettua kun 2 henkilöä matkustaa 2 kertaa vuodessa ja käyttää kaikki mahdolliset edut. Eli järjellä en vaihtoa tehnyt, puhtaasti tunteella. Toki sain sen verran pisteitä, että ne Avioksiksi muunnettuina saan yhden ilmaisen meno-paluu lennon euroopassa. Jos edut tästä heikkenevät, luovun kortista.
 
Etuja on jo keväästä heikennetty, ennustan myös, että niitä joko heikennetään jatkossa lisää tai vuosimaksua nostetaan ellei sitten jostain ilmesty paljon lisää etuja käyttämättömiä asiakkaita, mikä ei liene kauhean realistinen skenaario.

Muualla tarjoavat myös credittiä, jolloin varmasti tulopuolella on myös korkoja, jonka myötä taas etujen tarjoaminen on helpompaa.
 
Ilmeisesti Amex on menettänyt asiakkaita koronan jälkeen, niin siksi niillä ei ole rahaa tarjota kunnon etujakaan. Niiden on pakko huonontaa korttia, jotta pysyvät kannattavina. Se tokin sitten näkyy asiakaskatona, koska kukaan ei halua pitää korttia, koska on niin huono :D

Mielestäni nämä Amexin kampanjat, eli suosittele kaverille -kampanjat, ovat vaan epätoivoisia yrityksiä kosia lisää asiakkaita. Tai siltä se mulle ainakin näyttää. Tällä hetkellä saa ennätysmäärän pisteitä, kun suosittelee kaverille. Aikaisemmin ei ole näin suurta pistemäärää tarjottu. Mielestäni tämä on epätoivon merkki eli ”pliis ottakaa tämä kortti”. Mutta sitten, kun katsot Amexin pisteitä, niin eihän niillä saa mitään! Joudut kuluttamaan joku 50 000 € oikeaa rahaa, jotta niillä pisteillä saat ostettua Finnairin meno-paluulennot Eurooppaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän lie Nordean Mastercardilla, kun ei verkkomaksaminen onnistu?
Ei näinollen myöskään Mobile-pay, yms., Paypal:n kautta sain yhden maksun läpi joka näkyy masterin puolella veloituksena.
Luotolla jos koittaa maksaa, niin tulee ilmoitus, että ei onnistu, tms., sitten kortin saldossa näkyy useita veloituksia/palautuksia.


En ole kokeillut luotolla maksaa päätteellä/kaupassa. Pankin puoli toimii ja mitään ilmoituksia ei ole tullut.
Laitoin viestiä aspaan, mutta vasta arkena varmaan vastaavat. Katsottua, että verkkomaksut, yms. sallittu, vaikka en ole tehnyt mitään muutoksia mihinkään(käytän luoton puolta vain verkko ja mobile maksuun).
 
Ilmeisesti Amex on menettänyt asiakkaita koronan jälkeen, niin siksi niillä ei ole rahaa tarjota kunnon etujakaan. Niiden on pakko huonontaa korttia, jotta pysyvät kannattavina. Se tokin sitten näkyy asiakaskatona, koska kukaan ei halua pitää korttia, koska on niin huono :D

Mielestäni nämä Amexin kampanjat, eli suosittele kaverille -kampanjat, ovat vaan epätoivoisia yrityksiä kosia lisää asiakkaita. Tai siltä se mulle ainakin näyttää. Tällä hetkellä saa ennätysmäärän pisteitä, kun suosittelee kaverille. Aikaisemmin ei ole näin suurta pistemäärää tarjottu. Mielestäni tämä on epätoivon merkki eli ”pliis ottakaa tämä kortti”. Mutta sitten, kun katsot Amexin pisteitä, niin eihän niillä saa mitään! Joudut kuluttamaan joku 50 000 € oikeaa rahaa, jotta niillä pisteillä saat ostettua Finnairin meno-paluulennot Eurooppaan.
Tähän rinnastaen Finnairin kortin käyttäminen. Mikäli ostot ovat sen 50 000€ vuodessa, saa finskin kortilla Euroopan yhdensuuntaisia lentoja bisnesluokassa viisi kappaletta. Tämä oletuksella että Finnairin kultataso löytyy taskusta. Tavallisia Euroopan lentoja ilman Finnairin statuksia saa 6,5kpl. Pohjoismaiden yhdensuuntaisia 13kpl.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 640
Viestejä
4 552 978
Jäsenet
75 038
Uusin jäsen
Kieroliero

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom