Luottokortit

Helmikuun lopulla väittivät Aspire Loungen tiskillä, että enää ei PriorityPassilla pääse Plaza Premium Loungeen. En käynyt varmistamassa asiaa Plazassa vaan jäin Aspireen kun oli vähänlaisesti aikaa. Ehkä joku täällä tietää tarkemmin ja voi vahvistaa tai kumota tuon tiedon.

Itse kävin tämän kuun alkupuolella Priority passilla Plaza Premium Loungessa ongelmitta. Heathrow'lla taas No1 loungesta ohjattiin menemään Aspireen, vaikka ensin mainittu löytyykin Priority passin listalta.
 

Liitteet

  • ppass_ss.jpg
    ppass_ss.jpg
    67,9 KB · Luettu: 105
Greetings from Plaza Premium Group!

Thank you for your enquiry.

We extend our warmest welcome to cardholders of Dragon Pass with complimentary access to Plaza Premium Lounge. While Terms and Conditions (T&Cs) may vary between cardholders, we recommend you confirm your detailed entitlements, including the quota of complimentary passes, with Dragon Pass before your arrival. Charges may be applicable if you have exceeded your quota.

Please note Plaza Premium Lounge only takes record of your visit and does not charge your entry. We are, therefore, unable to advise the number of the remaining quota of your complimentary access.

We look forward to welcoming you soon!

Siis saatu vastaus Hki Vnta Plaza loungeen käy Dagon Pass myös.
 
Viimeksi muokattu:
Harmi jos muuttunut näin. Kävin 15. tammikuuta ja on kyllä huomattavasti Aspire loungeja laadukkaampi paikka. En tiedä pääseekö sinne jos lento on Schengen alueelle?
Itse kävin tämän kuun alkupuolella Priority passilla Plaza Premium Loungessa ongelmitta. Heathrow'lla taas No1 loungesta ohjattiin menemään Aspireen, vaikka ensin mainittu löytyykin Priority passin listalta.

Tämäpä varmistaa mitä vähän epäilinkin eli tyyppi Aspiren tiskillä ihan pokkana valehteli asiasta. Lennot oli non-schengen alueelle, joten siitäkään ei ollut kiinni.
 
Jatkossa ei omalta kohdalta sitten enää tarvitse hakea luottokortteja, sillä positiivisessa luottorekisterissä ei näy lainkaan pääomatuloja. Sen sijaan yhteiskunnan maksamat etuudet kyllä näkyvät :facepalm:

Tottahan se on että pääomatulot ovat viekkaudella ja vääryydellä ansaittuja, toisin kuin Kelan massit.
 
Jatkossa ei omalta kohdalta sitten enää tarvitse hakea luottokortteja, sillä positiivisessa luottorekisterissä ei näy lainkaan pääomatuloja. Sen sijaan yhteiskunnan maksamat etuudet kyllä näkyvät :facepalm:

Tottahan se on että pääomatulot ovat viekkaudella ja vääryydellä ansaittuja, toisin kuin Kelan massit.
Eihän tuo ole auki edes vielä?
 
Jatkossa ei omalta kohdalta sitten enää tarvitse hakea luottokortteja, sillä positiivisessa luottorekisterissä ei näy lainkaan pääomatuloja. Sen sijaan yhteiskunnan maksamat etuudet kyllä näkyvät :facepalm:

Tottahan se on että pääomatulot ovat viekkaudella ja vääryydellä ansaittuja, toisin kuin Kelan massit.

Mikään ei estä ko. tietojen ilmoittamista luottoa haettaessa. Niinhän ne tiedot on aiemminkin luottolaitoksille mennyt. Ja kyllä niille edelleen rahat kelpaa.
 
Eihän tuo ole auki edes vielä?

No jos pilkkua haluaa viilata...

"Positiivinen luottotietorekisteri avautuu 1.4.2024 noin klo 12.00. Huomaathan, että asiakaspalvelumme ei ole avoinna pääsiäisenä 29.3.–1.4.2024."
 
No jos pilkkua haluaa viilata...

"Positiivinen luottotietorekisteri avautuu 1.4.2024 noin klo 12.00. Huomaathan, että asiakaspalvelumme ei ole avoinna pääsiäisenä 29.3.–1.4.2024."
Siksi mietin että mistä saatu tietoja jos palveluun ei pääse.
 
Siksi mietin että mistä saatu tietoja jos palveluun ei pääse.

No joo suurimmalla osalla palveluntarjoajista tuon homman taitaa hoitaa algoritmi, joten vielä on pari päivää aikaa yrittää :tup: e: korjaan aikaa olisi about 24h
 
Jatkossa ei omalta kohdalta sitten enää tarvitse hakea luottokortteja, sillä positiivisessa luottorekisterissä ei näy lainkaan pääomatuloja. Sen sijaan yhteiskunnan maksamat etuudet kyllä näkyvät :facepalm:

Tottahan se on että pääomatulot ovat viekkaudella ja vääryydellä ansaittuja, toisin kuin Kelan massit.
Ainut mihin tuo sinun tilanne voi vaikuttaa on se, että automaattiset algoritmit (jotka usein noita hakemuksia käsittelee) voivat hylätä hakemuksen jos luottotietorekisterissä tulot ovat pienet tai olemattomat, mutta siinä tapauksessa voit pyytää luotonantajalta manuaalista käsittelyä ja lähettää sinne todisteita pääomatuloistasi. En usko tämän olevan tekemätön paikka sinunkaltaiselle miljonäärille.
 
Jaahas se oli rosvo pölliny Visan tiedot jostain ja menee kortti uusiksi. Joskus tullut tilailtua vähän epämääräisiltäkin kiinakauppiailta, sieltä lienee vuotaneet. Mikäs olisi hyvä ratkaisu, jos ja kun tästä ei opita mitään ja edelleen tulee tilailtua enkä haluaisi enää joka paikassa käyttää tuota "omaa" päivittäisessä käytössä olevaa korttia? Saako mistään esim. prepaid luottokorttia vai mikä olisi hyvä systeemi?
 
Jaahas se oli rosvo pölliny Visan tiedot jostain ja menee kortti uusiksi. Joskus tullut tilailtua vähän epämääräisiltäkin kiinakauppiailta, sieltä lienee vuotaneet. Mikäs olisi hyvä ratkaisu, jos ja kun tästä ei opita mitään ja edelleen tulee tilailtua enkä haluaisi enää joka paikassa käyttää tuota "omaa" päivittäisessä käytössä olevaa korttia? Saako mistään esim. prepaid luottokorttia vai mikä olisi hyvä systeemi?
Wise on ollut hyvä. Siinä on siis prepaid-maksutili, johon saa yhden fyysisen kortin ja muutaman virtuaalisen. Mm. online-maksut voi estää tai sallia jokaiselta kortilta erikseen. Epämääräistä käyttöä varten voi esimerkiksi luoda virtuaalikortin, jonka online-maksut sallitaan vain maksun ajaksi. Jos joku yrittää veloittaa korttia, onnistui yritys tai ei, käyttäjä saa ilmoituksen. Wisellä on myös edulliset valuutanvaihdot ulkomailta tilaamista varten. Reklamaatioiden käsittelystä ei ole kokemusta.
 
Wise on ollut hyvä. Siinä on siis prepaid-maksutili, johon saa yhden fyysisen kortin ja muutaman virtuaalisen. Mm. online-maksut voi estää tai sallia jokaiselta kortilta erikseen. Epämääräistä käyttöä varten voi esimerkiksi luoda virtuaalikortin, jonka online-maksut sallitaan vain maksun ajaksi. Jos joku yrittää veloittaa korttia, onnistui yritys tai ei, käyttäjä saa ilmoituksen. Wisellä on myös edulliset valuutanvaihdot ulkomailta tilaamista varten. Reklamaatioiden käsittelystä ei ole kokemusta.

Jep, Wise ja Revolut ovat molemmat hyviä vastaavaan tarpeeseen. Pieniä eroja näiden palveluiden välillä.
 
Eikös curvekin pyydä kaikista maksuista appi tai tekstiviesti varmennusta niin ei paljon haittaa vaikka sen tiedot vuotaisi...
 
Ei se ihan kaikesta niitä pyydä. Suurimmasta osasta toki.

Joo joku Amazon, aliexpress taitaa mennä suorana, mutta nää on varmana jossain listassa ns. "luotettavat kaupat" ja linkattu omaan tiliin. Ekalla siirrolla kyllä kysyi.
 
Nyt on positiivinen luottorekisteri avautunut ja omia tietojaan pääsee tarkastelemaan. Täällä taisi joskus esiintyä väite, että positiivisessa luottorekisterissä koko luottoraja katsotaan käytetyksi luotoksi, mutta ei se käyttöliittymässä ainakaan ole niin. Luottoraja siellä toki näkyy tietona, mutta luottojen kokonaissummaan lasketaan vain käytetty luotto, joka päivittyy tietyllä viiveellä.
 
Nyt on positiivinen luottorekisteri avautunut ja omia tietojaan pääsee tarkastelemaan. Täällä taisi joskus esiintyä väite, että positiivisessa luottorekisterissä koko luottoraja katsotaan käytetyksi luotoksi, mutta ei se käyttöliittymässä ainakaan ole niin. Luottoraja siellä toki näkyy tietona, mutta luottojen kokonaissummaan lasketaan vain käytetty luotto, joka päivittyy tietyllä viiveellä.

Joo huomasin saman. Varsin hyvä homma, että noin. Eikä niinkuin moni pankkikin asuntolaina hakiessa laskee koko limitin velaksi vaikka aina maksaisi kortit tyhjäksi.
 
Joo huomasin saman. Varsin hyvä homma, että noin. Eikä niinkuin moni pankkikin asuntolaina hakiessa laskee koko limitin velaksi vaikka aina maksaisi kortit tyhjäksi.
Eihän nytkään pankkeja ole kielletty laskemasta limittiä velaksi. Tiedot on rekisteriotteessa, ja pankit saavat tulkita niitä haluamallaan tavalla. Lain vaatimus hyvästä luotonantotavasta rajoittaa jonkin verran ja lähinnä niin päin, että luottoa ei saa antaa lian helpolla.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän nytkään pankkeja ole kielletty laskemasta limittiä velaksi. Tiedot on rekisterissä, ja pankit saavat tulkita niitä haluamallaan tavalla. Lain vaatimus hyvästä luotonantotavasta rajoittaa jonkin verran ja lähinnä niin päin, että luottoa ei saa antaa lian helpolla.

Ei tietenkään. Voivat laskea ihan mitä vaan ja ihan miten vaan ja yleensä laskevatkin jos ei ole muuta osoittaa.

En tiedä jääkö tonne historiakin talteen, mutta on se aika eri että lasketaan 30k€ aina velaksi kun jos siellä todellisuudessa pyörii 1-3k€ mitkä maksetaan aina kuun lopussa pois. Toki siellä on aina se risiki, että ks. asiakas voi ottaa 30k€ vipin "liian helposti".
 
Kannattaako maksaa ostos PayPalilla vai Visalla, kun haluaa varmistua siitä, että tarvittaessa rahat saa takaisin? Minulla ei ole kokemusta kummankaan kohdalla tällaisen tarpeen realisoitumisesta.
 
Jaahas se oli rosvo pölliny Visan tiedot jostain ja menee kortti uusiksi. Joskus tullut tilailtua vähän epämääräisiltäkin kiinakauppiailta, sieltä lienee vuotaneet. Mikäs olisi hyvä ratkaisu, jos ja kun tästä ei opita mitään ja edelleen tulee tilailtua enkä haluaisi enää joka paikassa käyttää tuota "omaa" päivittäisessä käytössä olevaa korttia? Saako mistään esim. prepaid luottokorttia vai mikä olisi hyvä systeemi?

Mikä on kertakäyttöinen virtuaalikortti?
Kertakäyttöinen virtuaalikortti on vain digitaalinen kortti, joka luodaan uudelleen uudella, yksilöllisellä korttinumerolla jokaisen käytön jälkeen.

Klikkaa tästä saadaksesi kortin.

Käytä sitä välittömästi verkko-ostoksiin.

Etuisuuksia

  • Tilaa uusi kortti ilmaiseksi ilman odotusaikaa
  • Kauppiaat eivät koskaan saa pysyvää kortin numeroa eivätkä voi veloittaa sinua uudelleen (mutta voit silti saada hyvityksen!)
Rajoitukset

  • Ei käteisnostoja
  • Yksi kertakäyttöinen virtuaalikortti käyttäjää kohden
 
En tiedä jääkö tonne historiakin talteen, mutta on se aika eri että lasketaan 30k€ aina velaksi kun jos siellä todellisuudessa pyörii 1-3k€ mitkä maksetaan aina kuun lopussa pois. Toki siellä on aina se risiki, että ks. asiakas voi ottaa 30k€ vipin "liian helposti".
Ei jää historiatietoja, sellaisia ainakaan mitä luotonantaja näkee. Ja jos katsoin oikein, noissa jatkuvissa luotoissa mihin luottokortit kuuluu, ei näy myöskään minkä verran olet lyhentänyt kuukausittain (tämä näkyy vain kertaluotoissa), vain luoton saldo ja luottoraja tiettynä kuukauden päivänä, eli eivät myöskään päivity reaaliaikaisesti.

Täällä on kivan yksityiskohtaisesti ohjelmistokehittäjille kerrottu mitä nuo rajapinnat sisältävät ja mitä kyselytuloksista saa (esim. luottotietorekisterikysely - rajapintakuvaus):

 
Mitä tuolla kortin linkittämisellä siis ylipäätään tekee PayPalissa, voiko sillä maksaa siis sillä luottokortilla. Vai onko ainoa keino siirtää tililtä sinne rahaa?
Juu voi maksaa luottokortilla. En edes muista oonko koskaan kirjaimellisesti siirtänyt rahaa PayPal-tililleni.
 
  • Tykkää
Reactions: Mco
Itse kans nostin kuukausi sitten koko Bank Norwegianin limiitin, kun sai korotonta maksuaikaa syyskuun loppuun asti.

Ilmeisesti nyt kun maksaa minimilyhennyksen, sen summan saa heti nostaa takaisin kun suoritus näkyy sovelluksessa?
 
esim. Komplett / Morrow kanssa tuo ei ole ollut mahdollista. Eikä myöskään tuon luottorajan muutos.

Toi Morrowin luottorajan muutos on kyllä yksi kortin paskimmista puolista. Joskus kysyin asiaa aspasta niin vastaus oli "ei onnistu, aina voit tietysti irtisanoa nykyisen kortin ja hakea uutta korttia jos siihen tulisi suurempi luottoraja" tällainen bonusten kerääjä joka ei maksa senttiäkään korkoja tuskin saisin uutta korttia jos irtisanon vanhan.
 
Hiukan tyhmä kysymys, mutta kysytäänpä silti: Jos otan Curven ilmaisen version tilalle maksullisen (esim. X/Black), saanko uuden kortin? Lähinnä en kehtaisi lisätä vanhaa korttia n+1 palveluun, jos sama rumba pitäisi kohta toistaa :hmm:
 
Hiukan tyhmä kysymys, mutta kysytäänpä silti: Jos otan Curven ilmaisen version tilalle maksullisen (esim. X/Black), saanko uuden kortin? Lähinnä en kehtaisi lisätä vanhaa korttia n+1 palveluun, jos sama rumba pitäisi kohta toistaa :hmm:
Kyllä ne sitä kovasti pakottaa mutta ainakin jos jättää vaan uuden kortin aktivoimatta niin vanha toimii korttiin merkattuun päivämäärään asti. Itsellä jo yli vuoden päivät ollut "väärän tilauksen" vanha kortti päivittäisessä käytössä.
 
ID Theft Protection (myidentityprotectiononline.com)
Hemmetti kiva juttu . Revolut kortti lisättyy mc palveluun ja taustalla 14 kk tsekataan käyttääkö joku mun korttia tai puh nr tai sähköposteja väärin jne saan heti ilmoituksen eikä maksa mitään. Maailmanlaajuisesti tottakai. Suomeksi on kielivalikko ja kuulu ns. Mastercard etuihin kuten priceless.com josta saat etuja cashbackia esim elextrolux verkkokaupassa esimerkkinä vaan jne .
 
Hiukan tyhmä kysymys, mutta kysytäänpä silti: Jos otan Curven ilmaisen version tilalle maksullisen (esim. X/Black), saanko uuden kortin? Lähinnä en kehtaisi lisätä vanhaa korttia n+1 palveluun, jos sama rumba pitäisi kohta toistaa :hmm:
 

Liitteet

  • Screenshot_20240403-170141_X.jpg
    Screenshot_20240403-170141_X.jpg
    174,2 KB · Luettu: 210
Ilmeisesti Aktian Finnair Visa kortin haltijat eivät ole jättäneet laskujaan tarpeeksi koroille, kun Aktialta tuli postia että minimilyhennysprosentti muuttuu ja on 1.6.24 alkaen aina 3%. Tähän asti e-lasku on minulla ollut 100% ja nyt joutuu joka kuukausi käydä käsin muuttamassa tuon käytetyn luoton mukaiseksi.
 
Ekat ostokset uudella morrowin kortilla tehty 29.2. Ja sen jälkeen useasti viikossa, vieläkään ei ole yhtäkään laskua tullut. Semisti kuumottaa että nuo on nyt mulkut koittaa kusettaa nuo korot minulta kun eivät laita laskua.
 
Ekat ostokset uudella morrowin kortilla tehty 29.2. Ja sen jälkeen useasti viikossa, vieläkään ei ole yhtäkään laskua tullut. Semisti kuumottaa että nuo on nyt mulkut koittaa kusettaa nuo korot minulta kun eivät laita laskua.
Todennäköisesti 29.2 ostokset menny maaliskuun laskulle ja maaliskuusta ei ole vielä tullut minullekaan laskua.
 
Ekat ostokset uudella morrowin kortilla tehty 29.2. Ja sen jälkeen useasti viikossa, vieläkään ei ole yhtäkään laskua tullut. Semisti kuumottaa että nuo on nyt mulkut koittaa kusettaa nuo korot minulta kun eivät laita laskua.
Kalenterikuukausi pitäisi olla laskutusväli, lasku on päivätty viimeiselle päivälle ja eräpäivä on 20. Onko niin, että Morrowin sovelluksessa tai sivuilla ei ole laskua? Korkojen periminenhän on laitonta, jos laskua ei ole annettu oikein.
 
Ekat ostokset uudella morrowin kortilla tehty 29.2. Ja sen jälkeen useasti viikossa, vieläkään ei ole yhtäkään laskua tullut. Semisti kuumottaa että nuo on nyt mulkut koittaa kusettaa nuo korot minulta kun eivät laita laskua.


Morrow'lla voi mennä useamman päivän uuden kuun puolelle ennen kuin lasku tulee, ei ole eka kerta kun 4. päivä ei vielä ole laskua tullut.

Lasku on monesti tullut 5. päivä, joskus vasta 6. eli odottele vaan rauhassa.
 
On ja viime kuussakin meni jokunen ostos. Jännä että nettiostoksistakin tullut tupla katevarauksia. Noh, kyllä ne sieltä sitten ajan kanssa katoaa.

Tää on sit sellanen, että eipä 100% varmuudella tule takaisin. Ainakin yhden tupla/tripla veloituksen juuri curven kanssa jouduin sieltä veloittavalta kortilta pyytämään erikseen saldoon useamman kuukauden jälkeen. Ja sitä takaisin pyyntöäkin sain tehdä 2 vai peräti 3 kertaa aina vastattiin, että palautuu... Loppu viimein tuli.

Aivan vittumainen selvitetävä jos korttiliikennettä on paljon...
 
Nyt tässä sotketaan keskenään veloituksia ja katevarauksia, jotka ovat ihan eri asioita. Veloituksia ei ole omalle kohdalle ikinä tullut tuplana, katevarauksista en stressaa pätkääkään.
 
Joo kyllä ne sieltä ajan kanssa katoaa eikä se itseäkään stressaa kun luottokorttia vinguttaa. Tykkään kyllä varmistaa muutaman viikon kuluttua että se/ne on oikeasti kadonnut.

Toki ymmärrän ihmisiä jos on rahat vähissä, tankkaat debit kortilla satasella ja tulee tupla katevaraus joka jää roikkumaan kolmeksi viikoksi. Se saattaa aiheuttaa stressiä :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 653
Viestejä
4 553 264
Jäsenet
75 038
Uusin jäsen
neiti-jokunen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom