Luminous Productions esitteli DirectStoragen hyötyjä Forspoken-pelissä

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 607


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Microsoft julkaisi hiljattain DirectStorage-rajapinnan ohjelmistokehityskitin virallisesti saataville. Kehittäjien käsissä teknologia on ollut kuitenkin jo pidempään ja Luminous Productions on esitellyt omia tuloksiaan rajapinnalla GDC-messuilla.

Luminous Productions on esitellyt GDC-messuilla DirectStorage-rajapintaa käytännössä Luminous Engineä hyödyntävässä Forspoken-pelissä. Tom's Hardwaren mukaan demon tilanteissa pyöriteltiin noin 20 000 tiedostoa, jotka vievät tilaa yhteensä noin 4,5 Gt tilaa. Lisäksi studio julkaisi myös raakaa dataa tiedostojärjestelmien nopeuksista eri rajapinnoilla ja laitteilla. Valitettavasti studion testeissään käyttämät kiintolevyt ja SSD-asemat eivät ole tiedossa.



Vaikka intuitiivisesti voisi ajatella, että tiedostojen I/O-nopeudet olisivat varsin suoraviivaisesti kytköksissä esimerkiksi latausnopeuksiin, on käytäntö ensin SATA-väyläisten ja sitten NVMe SSD-asemien myötä ettei todellisuus ole niin yksioikoista. Tiedostojen I/O-nopeutta mitattaessa tiedostojen purku huomioiden erot ovat selkeitä: Kiintolevy pääsee studion testissä Win32-rajapinnalla 200 Mt/s nopeuteen ja DirectStoragella 185 Mt/s nopeuteen, SATA SSD-asema Win32:lla 912 Mt/s ja DirectStoragella 971 Mt/s nopeuteen ja lopulta M.2 NVMe -asema Win32-rajapinnalla 2862 Mt/s ja DirectStorage-rajapinnalla jopa 4829 Mt/s nopeuteen.



Pelin latausnopeudet eivät kuitenkaan peilaa tätä, vaikka isojakin eroja pääsee syntymään. Perinteinen kiintolevy lataa pelin 22,5 sekunnissa Win32-rajapinnalla ja 21,5 sekunnissa DirectStoragella, vaikka tiedostojen I/O-nopeus olikin rajapinnalla heikompi. SATA-väyläisellä SSD-asemalla latausaika tippuu Win32-rajapinnalla 4,5 sekuntiin ja DirectStorage-rajapinnalla entisestään 3,7 sekuntiin. Myös M.2 NVMe -asemalla saadaan tiristettyä latausaikoja pienemmäksi, vaikkei erot I/O-nopeutta peilaakaan: 2,1 sekuntia Win32-rajapinnalla ja 1,9 sekuntia DirectStoragella. Toisessa kohtaa peliä latausajat olivat DirectStorage-rajapinnalla kiintolevyllä 19,9 sekuntia, SATA SSD:llä 3,2 sekuntia ja M.2 NVMe SSD:llä 1,7 sekuntia, mutta siitä tilanteesta ei ole saatavilla verrokkilukuja Win32-rajapinnalla.

DirectStorage-rajapinta ei tue vielä tiedostojen purkamista näytönohjaimella, minkä odotetaan nopeuttavan rajapintaa tulevaisuudessa.

Lähde: Tom's Hardware

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 783
On tossa NVMe-keississä absoluuttinen aika jo alunperinkin niin pieni että eipä ihmeitä olekaan odotettavissa oli lataustekniikka mikä tahansa. Joku first boot olisi ehkä mielekkäämpi vertauskohta, nythän tossa taidettiin vain verrata pelin alueelta toiseen siirtymistä.

Kahden sekunnin latausajat on jo ihan tarpeeksi nopeita ainakin meikäläiselle :kahvi:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
985
Ihan turhaa ja jopa haitallista laittaa päälle hitailla asemilla. Mut ihan hyvät boostit uusilla pcie 4+ levyillä
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Jos on sopiva emo + PCIe 4 NVMe asema niin tuleeko Direct Storage vain WIN päivityksen kautta voimaan vai mitä kaikkea pitää päivitellä?
 
  • Tykkää
Reactions: Ika
Liittynyt
10.02.2017
Viestejä
281
Miksi amatöörimäistä jos halutaan tuoda esiin että sata ssd myös nopeutuu
Kritiikki kohdistui varmastikin siihen että m.2 (Sata) sdd ei pitäisi olla yhtään normaalia sata-liitäntäistä sata ssd levyä nopeampi.

Mutta koska eroa näkyy m.2 ssd:n ja sata ssd:n välillä olevan, on syytä olettaa että tuo m.2 ssd on m.2 nvme ssd -levy.
Tuo "nvme":n olisi voinut ilmaista testissä, se on kuitenkin se josta nopeus ero tulee.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 652
Onko tietoa milloin tuon GPU purun pitäisi tulla?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 128
Onko tämä nyt paljon melua tyhjästä. Vuosien kehitys uuden file I/O rajapinnan luomiseksi ja pelin lataukset nopeutuu 2,1 sekunnista 1,9sekuntiin? Odotin että vanhalla systeemillä olisi pakollinen 2s lataustauko ja directstorage implementaatiolla ei peli katkeaisi ollenkaan ja kenttää striimattaisiin lennosta niin että mitään lataustaukoja ei tarvisi edes miettiä.

Sanoisin että pannukakku tämän demon perusteella.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 652
Onko tämä nyt paljon melua tyhjästä. Vuosien kehitys uuden file I/O rajapinnan luomiseksi ja pelin lataukset nopeutuu 2,1 sekunnista 1,9sekuntiin? Odotin että vanhalla systeemillä olisi pakollinen 2s lataustauko ja directstorage implementaatiolla ei peli katkeaisi ollenkaan ja kenttää striimattaisiin lennosta niin että mitään lataustaukoja ei tarvisi edes miettiä.

Sanoisin että pannukakku tämän demon perusteella.
Siitä puuttuu se tärkein tekijä eli GPU purku
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 452
Yhden pelin testauksella ei pysty mitään sanomaan ja en tiedä kuinka vaativa peli edes on.
hyvä kuitenkin että sekä win10 saa tuen myös vaikka on hieman rajoittunut.
 
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
300
Latausaikoihin keskittyminen johtaa vähän harhaan kun mietitään direct storagen hyödyllisyyttä. Tekniikka mahdollistaa luovemman ja immersiivisemmän level designin. Korjatkaa, jos olen väärässä oon vaan harrastaja. Pelit on täytynyt kehittää tähän mennessä sillä tavalla, että pelaajan näkökentässä olevat assetit ja ne assetit, jotka mahdollisesti tulee olemaan pienen ajan kuluttua, pitää ladata välimuistiin. Tästä syystä monesti peleissä on pitkiä sokkeloisia käytäviä, turhan kauan kestäviä hississä venailuja, huonoja cutscenejä. Sillä aikaa ladataan seuraavat assetit. GPU kun saa käyttöön koko pelin tiedostot suoraan noita juttuja ei tarvitse ajatella ja voidaan luoda nopea tempoisempaa kokemusta ilman "suvanto kohtauksia", sekä erittäin monimutkaisia ja rikkaita peliympäristöjä. Se on se direct storagen hyöty. Ei puol sekunttia nopeampi latausaika.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 607
Latausaikoihin keskittyminen johtaa vähän harhaan kun mietitään direct storagen hyödyllisyyttä. Tekniikka mahdollistaa luovemman ja immersiivisemmän level designin. Korjatkaa, jos olen väärässä oon vaan harrastaja. Pelit on täytynyt kehittää tähän mennessä sillä tavalla, että pelaajan näkökentässä olevat assetit ja ne assetit, jotka mahdollisesti tulee olemaan pienen ajan kuluttua, pitää ladata välimuistiin. Tästä syystä monesti peleissä on pitkiä sokkeloisia käytäviä, turhan kauan kestäviä hississä venailuja, huonoja cutscenejä. Sillä aikaa ladataan seuraavat assetit. GPU kun saa käyttöön koko pelin tiedostot suoraan noita juttuja ei tarvitse ajatella ja voidaan luoda nopea tempoisempaa kokemusta ilman "suvanto kohtauksia", sekä erittäin monimutkaisia ja rikkaita peliympäristöjä. Se on se direct storagen hyöty. Ei puol sekunttia nopeampi latausaika.
Sanotaanko jotta molemmat, koska kyse on täysin samasta asiasta (eli nopeammasta tiedostojen luvusta näytönohjaimen muistiin) vaikka se ilmenee vähän eri tavoin.
 
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
300
Sanotaanko jotta molemmat, koska kyse on täysin samasta asiasta (eli nopeammasta tiedostojen luvusta näytönohjaimen muistiin) vaikka se ilmenee vähän eri tavoin.
En ole täysin varma ymmärsinkö sun pointin, mutta lukeminen välimuistista max 8-16gb (pitää mennä heikoimpien mukaan) versus lukeminen SSD:ltä xxx gb. Ei ilmene vähän eri tavoin, kun mietitään millaisia pelimaailmoja voidaan rakentaa. Koitan nyt miettiä tätä pelaajakokemuksen kantilta, enkä puhtaasti rautajuttuihin keskittyen.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 607
En ole täysin varma ymmärsinkö sun pointin, mutta lukeminen välimuistista max 8-16gb (pitää mennä heikoimpien mukaan) versus lukeminen SSD:ltä xxx gb. Ei ilmene vähän eri tavoin, kun mietitään millaisia pelimaailmoja voidaan rakentaa. Koitan nyt miettiä tätä pelaajakokemuksen kantilta, enkä puhtaasti rautajuttuihin keskittyen.
En nyt ole yhtään varma mitä tarkoitat tässä yhteydessä "välimuistilla", mutta pistetään nyt varmuuden vuoksi kerralla kunnon selitys.
Vanha tilanne:
Kopioidaan massamuistilta (HDD, SSD, RAMDISK, jne) keskusmuistiin (RAM), prosessori purkaa sen siellä, kopioidaan näytönohjaimen muistiin ja on valmis käytettäväksi.

Koko prosessin nopeuteen vaikuttaa raudan lisäksi merkittävästi käyttöjärjestelmän I/O-rajapinnat, joita ei ole optimoitu tiedostojen streamaamista ajatellen.

Nykyinen tilanne:
Kopioidaan massamuistilta (HDD, SSD, RAMDISK, jne) keskusmuistiin (RAM), prosessori purkaa sen siellä, kopioidaan näytönohjaimen muistiin ja on valmis käytettäväksi.

Vanha I/O-rajapinta on korvattu DirectStoragella (Win11, Win10:llä on soviteltu vanhojen Win32-pohjaisten rajapintojen päälle optimoitu kerros) mikä nopeuttaa juttuja.

Tuleva tilanne:
Kopioidaan massamuistilta (HDD, SSD, RAMDISK, jne) keskusmuistiin (RAM) ja edelleen näytönohjaimen muistiin, jossa GPU purkaa sen käyttöönsä itse.

Vanha I/O-rajapinta on korvattu DirectStoragella (Win11, Win10:llä on soviteltu vanhojen Win32-pohjaisten rajapintojen päälle optimoitu kerros) mikä nopeuttaa juttuja.

--
Näytönohjaimet itsessäänhän tukisivat vielä suorempaakin reittiä suoraan massamuistista näytönohjaimen muistiin, mutta se on vissiin liian valmistajakohtainen toteutus tällä haavaa kun ei siihen lähdetty mukaan (AMD:lla ollut oma toteutus jo pidemmän aikaa, NVIDIAllakin on jo vastaava)

--
Ja miksi molemmissa on kyse samasta asiasta on juuri se, että sitä dataa saadaan nopeammin luettua. Toki "kunnon latausruuduissa" voi olla myös prosessorin tarvitsemaa lataus ja työaikaa mukana, mutta yhtä kaikki DS lyhentää sitä näytönohjaimelle lataamiseen menevää aikaa. Samaan tapaan kuin peleissä voidaan striimata tehokkaammin uusia assetteja koska nimenomaan saadaan siirrettyä sitä dataa näytönohjaimen muistiin nopeammin.
 
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
300
En nyt ole yhtään varma mitä tarkoitat tässä yhteydessä "välimuistilla", mutta pistetään nyt varmuuden vuoksi kerralla kunnon selitys.
Joo meni välimuistit ja keskusmuistit sekasin, pahoittelut siitä. Kiitos selvennyksestä.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
1 067
Ei ole mitään järkeä testata tätä pelillä jossa on jo 2s latausajat. Joku GTAV olisi hyvä testi.
 

VmH

Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
907
Tulevaisuudessa voisi ehkä odottaa että näytönohjaimiin voisi mahdollisesti olla tulossa paikkoja m.2 SSD asemille ?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 607
Tulevaisuudessa voisi ehkä odottaa että näytönohjaimiin voisi mahdollisesti olla tulossa paikkoja m.2 SSD asemille ?
Niitä oli jo AMD:n Radeon SSG -malleissa. Ja tuskin siihen ollaan menossa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
168
Mieli tekis kokeilla, mutta edelleen sanoo että peliä ei ole vielä julkaistu. Pitäs kyllä olla nyt pelattavissa. Onko joku päässyt pelaamaan?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 069
Mieli tekis kokeilla, mutta edelleen sanoo että peliä ei ole vielä julkaistu. Pitäs kyllä olla nyt pelattavissa. Onko joku päässyt pelaamaan?
Steamin mukaan noin tunnin päästä pelattavissa. Striimaajilla taitaa olla mahdollisuus kehittäjien antamilla avaimilla jo pelailla kun olen yhtä striimiä tässä pari tuntia jo katsellut.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
Googlettelin että onko pelin sisäinen benchmarkki demossa ja nääin aamutuimaan vaikutti että on. No ladattuani microsoft storesta selvisi että demossa ei ole benchmarkkia,
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 128
DirectStorage benchmark on ollut ladattavissa Microsoftin githubissa jo tovin aikaa. Sieltä vaan lataamaan. Pikku visual studio säätöä joutuu tekeen mutta se on semmoista tervettä touhuamista ilman että koitetaan jollakin paskalla pelillä benchmarkata ilman että tiedetään onko se edes kunnolla toteutettu.

 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
DirectStorage benchmark on ollut ladattavissa Microsoftin githubissa jo tovin aikaa. Sieltä vaan lataamaan. Pikku visual studio säätöä joutuu tekeen mutta se on semmoista tervettä touhuamista ilman että koitetaan jollakin paskalla pelillä benchmarkata ilman että tiedetään onko se edes kunnolla toteutettu.

Benchmarkki ilman oikeaa kontekstia ei voisi tässsä asiassa vähempää kiinnostaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 128
Benchmarkki ilman oikeaa kontekstia ei voisi tässsä asiassa vähempää kiinnostaa.
On siinä hyvä ja vertailukelpoinen konteksti. Forspokenissa taas et voi kuin klikata New Game -nappulaa ja kellottaa sekkarilla (4 sekuntia loading screen teho-PC:llä) ja leikkiä että DirectStorage teki jotain awesomea verrattuna vanhaan systeemiin. Load Game kestää alle sekunnin, mutta niin kestää monessä vanhalla tyylilläkin tehdyssä pelissä.

Vaikea sanoa tuon perusteella onko DirectStorage hyödyllinen.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
On siinä hyvä ja vertailukelpoinen konteksti. Forspokenissa taas et voi kuin klikata New Game -nappulaa ja kellottaa sekkarilla (4 sekuntia loading screen teho-PC:llä) ja leikkiä että DirectStorage teki jotain awesomea verrattuna vanhaan systeemiin. Load Game kestää alle sekunnin, mutta niin kestää monessä vanhalla tyylilläkin tehdyssä pelissä.

Vaikea sanoa tuon perusteella onko DirectStorage hyödyllinen.
Forspokenissa on sisäinen benchmark. Täysin eksaktisti yhtä vertailukelpoinen kuin sinun directostorage benchmarkissa.

Demossa ei ollut tätä. Josta siis kirjoitin.

Tässä asiassa ei edelleenkään kiinnosta ajaa benchmarkkia ilman kontekstia mihinkään oikeaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 128
Forspokenissa on sisäinen benchmark. Täysin eksaktisti yhtä vertailukelpoinen kuin sinun directostorage benchmarkissa.

Demossa ei ollut tätä. Josta siis kirjoitin.

Tässä asiassa ei edelleenkään kiinnosta ajaa benchmarkkia ilman kontekstia mihinkään oikeaan.
Aika surkealta näyttää nuo tulokset. Taitaa olla yhtä päin persettä tehty tuo DirectStorage implementaatio mitä itse pelikin.
 

VmH

Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
907
Tämä koko peli ei oikein teknologia demona eikä itse pelinä vakuuttanut lainkaan. Sen lisäksi sitä myydään hirvittävällä 79,99€ hintaan epicissä. On vielä pitkä tie siihen että directstoragesta saadaan konkreettisesti jotain pelillistä hyötyä irti muualla, kuin konsolitasolla.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 783
Laitetaas tänne ennenkuin leviää totuutena, saksalainen PC Games Hardware testaili eri tallenusmedioita (SATA-SSD, PCIe 3&4 NVMe) ja "löysi" hämmentävän tuloksen että SATA-SSD sai 10% paremman keskiarvoisen ruudunpäivityksen! RIP DirectStorage NVMe-asemilla joihin se on tarkoitettu?

No ei aivan, koska suuressa viisaudessaan muualla nähtyjen kommenttien ja videon selailun perusteella olivat keränneet FPS dataa erillisellä ohjelmalla joka tietysti sitten sisältää latausvälitkin joissa FPS mittarit tietenkin lentää kaakkoon kun rendauskuormaa ei ole. Ylläri pylläri SSD viettää enemmän aikaa ladatessaan -> keskiarvo nousee. Videolla näkee myös vertailukuvaa SATA-SSD:n ja PCIe4 NVMe:n välillä joissa latausaikojen ero on selvä mutta FPS käytännössä tasoissa kuten olettaa saattaa.

Eli kannattaa olla huomioimatta uutisointia asian tiimoilta (esim. VideoCardz toitottaa että sinne meni suorituskyky, ja perustelee asiaa kasvaneella GPU-kuormalla mikä lienee höpöhöpöä).

Alkuperäinen video:

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 751
Viestejä
4 202 546
Jäsenet
70 987
Uusin jäsen
AkameRimuru

Hinta.fi

Ylös Bottom