Espanjan pienemmät kaupungit. Tätä ei ole varmaan vielä mainittu. Esim. Barcelonaan halvat lennot
Ryanair lentää Alicanteen ja Airbaltic Valenciaan eli kannattaa kurkata myös ne.
RyanAir lentää Gironaan, josta menee tunnissa junalla Barcelonaan. Sen lisäksi Girona on hieno kaupunki, jossa voi helposti viettää pari päivää. RyanAirin tapaan tuo on nimetty Barcelona Girona, vaikka niiden välillä on yli 100km.
--
RyanAirilla voi fiksu ja osaava kaveri (kuten minä, niin ei tartte olla niin fiksu) järjestellä matkat niin, että esim. ensin menee vaikka Milano Bergamo ja sieltä lentää eteenpäin muualle Eurooppaan pikkurahalla. Lisäksi bonusta siitä, että et pelkää saapua perille yöllä - tai lähteä silloin. Näin saat parhaat hinnat.
En maksaisi RyanAirin lennosta yli 100€.
--
Omat kokemukset RyanAirin kohteista:
Charleroi: kaukana kaikesta, bussi Brysseliin maksoi 20€ ja kesti pitkään. Lisäksi, ihan sama mikä aikataulu on, siellä oli 100m jono bussiin ja et pääse päivälennolla ekaan bussiin. Ja ne bussit on tupaten täysiä, johtuen kysynnästä.
Bergamo: tämä on oikeasti hieno paikka jatkolennoille. Bussi Bergamoon noin 3€ tai Milanoon 10€.. Lennot vaan tulevat öisin, niin olen nähnyt ihmisiä nukkumassa käytävillä, ja se paikallinen lounge aukeaa joskus 4:30 ja sinne pääsee LoungePassilla, jos semmoinen pankkikorttiin sisältyy. Tiedän tyypin, joka vaan käveli keskellä yötä Bergamoon ja otti ensimmäisen junan Milanoon.. Oli hyvin halpaa (alle sen 10€, mitä suora bussi maksaa). Bergamo on myös semmoinen paikka, että siellä voi olla yön yli ja käydä syömässä hyvää italialaista ruokaa + furnikulaarilla Citta Alta. Mutta tässä se omatoimisuus kannattaa käyttää, koska sieltä pääsee mihin vaan halvalla. Olen lentänyt mm. sille paremmalle Barcelonan lentokentälle tuolta.
SUOSITTELEN JATKOLENTOPAIKKANA
Vienna: tämä on siitä hieno, että on oikea lentokenttä (ei 100km päässä oleva pikkukylä) - ja aivan keskellä Eurooppaa. Ja niillä on juna-asema, josta normijunat menee. Täältä ei tarvitse mennä Wieniin, mutta se on helppoa. Yhtä helposti tästä menee kuitenkin Brnoon tai Bratislavaan, ja matka-aika ei ole paljoa pidempi. ÖBB:in sivuilta kuitenkin kannattaa tarkistaa ratatyöt, eivät prkle vieläkään ole saanut Wien - Slovakia -yhteyttä valmiiksi. Ja se niinkuin veisi alle tunnin. Flixbussilla pääsee 45min Bratislavaan ja maksaa halvimmillaan kympin. Wieniin pääsee paikallisjunalla (alle 5€) (tai sillä kalliilla junalla, joka menee kaupungin keskustaan ja taisi olla yli 20€). Mutta tässä "hidden gem", jos pitää lähteä sieltä jatkamaan muualle Eurooppaan. Myös siedettävän matkan päässä ovat Budapest, Praha ja Graz.. Mutta Prahaan menkää Brnon kautta, siellä on lohikäärme
SUOSITTELEN , WIENINMATKAAN TAI JATKOYHTEYKSIIN BUSSI/JUNA
edit: unohtui
Girona: pieni lentokenttä, joka on huonojen yhteyksien päässä. Menin itse lentokenttähotelliin Vilobiin (en suosittele) ja sieltä lyhyiden unien jälkeen lentokentälle. Törmäsin matkalla suomalaisiin nuoriin naisiin, jotka menivät samalla bussilla lentokentälle ja viettivät siellä 5.5h lentokonetta odotellessa. Oli niin väsyneen näköisiä kun tulin omilta uniltani, että eivät enää tunnistaneet minua. Ja sitä lentokenttäbussiakin odoteltiin yhdessä 30min. Pieni lentokenttä, joka ei oikein toimi öisin. Ja sinne on hankala mennä. Ja bussikuskille kelpasi vain käteinen, pyysi jotain 3-4€. Gironasta taas pääsee vaikka Ranskaan, se on hieno kaupunki. Ja jos Costa Brava on kohteena, niin tuonne kannattaa lentää, jos halvalla pääsee.
En suosittele öisin. Päivällä varmaan ihan ok.
--
Nämä on ne, missä olen itse käynyt. Tai ehkä Varsova myös, mutta ei RyanAirilla.
Suosittelen hankkimaan sen pienen repun, joka menee käsimatkatavaroissa ja minulta saa 20€ tuommoisen:
En vaan tykkää muodosta, ostin repun, niin tuo jäi kokonaan käyttämättä. Koko laukun pointti on mahtua RyanAirin ilmaiseen kiintiöön (ei tarvitse maksaa +60€ matkatavaroista) , niin ei sillä suuresti muuta käyttöä ole. Mutta semmoisen "mahtuvan" suosittelen hankkimaan , jos RyanAirilla paljon lentelee. Olen nähnyt, kuinka laukkuja siirrettiin ruumaan, ja siitä sai maksaa vielä jotain sakkoa. Ei ne kyllä hirveän tarkasti mittaa, mutta 20€ laukkuun, joka läpäisee ne testit ,ei ole paha rasti. Ja nykyään ostaisin tuon:
(en sitä myymääni, mutta myyn juuri siksi, että hankin tämmöisen paremman)
Saa kiittää, sittenkun teette ne lomalennot alle 80€ yhteensä, näillä vinkeillä
edit: tuossa nyt esimerkkinä viikko Varsovassa n. 70€:
tai sitten käyttää sitä omatoimisuutta ja kikkailua hyväkseen, ja lähtee 12.4. Brysseliin
ja sieltä takaisin:
Alle 80€ kaikki
lennot. Tämä kyllä tosiaan vaatii vähän joustoa ja vapaan saamista yllärimatkalle, mutta kyllä perusfiksu kaveri saa tämän onnistumaan, jos vaan töiltä/opiskelulta onnistuu. Lisäksi vaatteet pitänee pestä jossain kuivapesulassa välissä, kun niitä ei tuohon pieneen laukkuun mahdu viikon edestä.