Lomamatkalle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Eka kertaa ulkomaanlento jatkolento suunnitelmalla. Vaihto tapahtuu Doha kentällä niin meno kuin paluulennolla. Täällä Suomessa lähtöselvitys luonnollisesti ei ongelmia mutta miten se jatkolennolle pääsy toimii? Saavun Dohaan ja rupeen ettii jatkolennon terminaalit lähtöportteineen vai?
 
Suosituksia mitä ruokia tai ravintoloita kannattaa Texasissa Dallas-Houston akselilla kokeilla?
 
Eka kertaa ulkomaanlento jatkolento suunnitelmalla. Vaihto tapahtuu Doha kentällä niin meno kuin paluulennolla. Täällä Suomessa lähtöselvitys luonnollisesti ei ongelmia mutta miten se jatkolennolle pääsy toimii? Saavun Dohaan ja rupeen ettii jatkolennon terminaalit lähtöportteineen vai?

Jos samalla lipulla lennot ja matkatavarat menee siis suoraan loppukohteeseen, niin Dohassa alat katseleen vaan oikeaa jatkolentoporttia. Jos eri lipulla, niin todennäköisesti joudut hakemaan matkalaukut, uusi check-in, laukut ruumaan, turvatarkastus ja portille.
 
Eka kertaa ulkomaanlento jatkolento suunnitelmalla. Vaihto tapahtuu Doha kentällä niin meno kuin paluulennolla. Täällä Suomessa lähtöselvitys luonnollisesti ei ongelmia mutta miten se jatkolennolle pääsy toimii? Saavun Dohaan ja rupeen ettii jatkolennon terminaalit lähtöportteineen vai?
Dohan terminaali kilometrejä suuntaansa, vaikka samalla lipulla ostetut lennot, saattaa jäädä jatkolennosta jos tulo vähänkin myöhästyy. Tarkka ja nopea pitää olla. Mikä lentoyhtiö kyseessä ?. Qatarin lennoilla, ainakin, saat hyvän hotellimajoituksen kuljetuksineen, ruokineen, jos myöhästyy.
 
Dohan terminaali kilometrejä suuntaansa, vaikka samalla lipulla ostetut lennot, saattaa jäädä jatkolennosta jos tulo vähänkin myöhästyy. Tarkka ja nopea pitää olla. Mikä lentoyhtiö kyseessä ?. Qatarin lennoilla, ainakin, saat hyvän hotellimajoituksen kuljetuksineen, ruokineen, jos myöhästyy.

Dohan kenttä on toki iso, mutta myös todella selkeä ja hyvät opasteet. Samoin terminaalin sisällähän kulkee juna jonka kyydissä pystyy helpostikin taittamaan pitemmät matkat terminaalin sisällä. Jos vaihtoaika on pitempi, niin terminaalista löytyy hyvät nukkumatilat.
 
Mistä kannattaisi ostaa e-sim etukäteen reissuun (jenkkeihin)? Aiemmin on tullut vain käveltyä kivijalkaan ja otettua sim kortti mukaan, mutta jos nyt siirtyisi nykyaikaan :D
 
Eka kertaa ulkomaanlento jatkolento suunnitelmalla. Vaihto tapahtuu Doha kentällä niin meno kuin paluulennolla. Täällä Suomessa lähtöselvitys luonnollisesti ei ongelmia mutta miten se jatkolennolle pääsy toimii? Saavun Dohaan ja rupeen ettii jatkolennon terminaalit lähtöportteineen vai?
Jos siis samalla lipulla niin älä mene ulos terminaalista vaan pysy siellä alueella missä portit ovat ja mene vain sen seuraavan lennon portille. Jos siis lähtöselvitys on tehty valmiiksi jo sillekkin lennolle.
 
Mistä kannattaisi ostaa e-sim etukäteen reissuun (jenkkeihin)? Aiemmin on tullut vain käveltyä kivijalkaan ja otettua sim kortti mukaan, mutta jos nyt siirtyisi nykyaikaan :D
Mä käytin Yesimiä Jenkeissä ja hienosti toimi iPhonessa. 10 gigan paketti maksoi 20€ ja sillä pärjäsi pari viikkoa hienosti. 20 gigan pakettiakin olisi ollut 26€. Tai sitten unlimited data jotain 40€ luokkaa.
 
Mä käytin Yesimiä Jenkeissä ja hienosti toimi iPhonessa. 10 gigan paketti maksoi 20€ ja sillä pärjäsi pari viikkoa hienosti. 20 gigan pakettiakin olisi ollut 26€. Tai sitten unlimited data jotain 40€ luokkaa.
Miten toi e-sim-juttu toimii? Pitää niinkuin ladata puhelimeen se tietty palveluntarjoajan sovellus? Mitä sen jälkeen? Täytyykö puhelimessa oleva (suomalainen operaattorin)sim-kortti poistaa?
 
Itse otin Airalon, toimi moitteetta.

Mä käytin Yesimiä Jenkeissä ja hienosti toimi iPhonessa. 10 gigan paketti maksoi 20€ ja sillä pärjäsi pari viikkoa hienosti. 20 gigan pakettiakin olisi ollut 26€. Tai sitten unlimited data jotain 40€ luokkaa.

Jees, kiitos! Aika iso hintaero näyttää olevan näillä, Airalo 20gb 42 dollaria ja Yesim 20gb 26e.

Alkaako tuo aika juoksemaan (esim 15 päivää) siitä kun e-simmin ostaa vai aktivoinnista? Entä tarviiko aktivointi internetyhteyttä? Mietin, että voiko sen ostaa etukäteen ja aktivoi sitten jenkkien päässä kun lento on laskeutunut. Tuollainen 15 päivän paketti riittäisi juuri ja juuri.
 
Miten toi e-sim-juttu toimii? Pitää niinkuin ladata puhelimeen se tietty palveluntarjoajan sovellus? Mitä sen jälkeen? Täytyykö puhelimessa oleva (suomalainen operaattorin)sim-kortti poistaa?
Airalon sovelluksesta saa suoraan asennettua sen e-simin (uskoisin että muut toimii samalla tavalla). Tai sitten voi asentaa sillä QR koodilla mikä toimitetaan oston jälkeen. Mitään operaattorin sovelluksia ei tarvi asennella. Ei tarvitse poistaa fyysistä korttia. E-sim määritetään ensisijaiseksi datalle ja suomiliittymä on edelleen verkossa siinä rinnalla niin viestit ja puhelut tulee edelleen läpi.
Alkaako tuo aika juoksemaan (esim 15 päivää) siitä kun e-simmin ostaa vai aktivoinnista? Entä tarviiko aktivointi internetyhteyttä?
Itse ostotapahtuma ei korttia vielä aktivoi. Osa aktivoituu vasta kun löytyy tuettu verkko mutta osa aktivoituu heti kun simmin asentaa puhelimeen. Pitäisi lukea siellä e-sim tiedoissa. Ja tuo itse asennus/aktivointi vaatii nettiyhteyden.
 
Aika iso hintaero näyttää olevan näillä, Airalo 20gb 42 dollaria ja Yesim 20gb 26e.
Pari kuukautta sitten kun oli tarve eSimille, niin silloin 10 gigainen oli Airalolla tarjouksessa puoleen hintaan eli 13 dollarilla (12,42 euroa). Ei taida nyt tosiaan olla, mutta näitä kannattaa seurailla ja vertailla.
 
Ei taida nykyisin enää edullisia lentoja saada oikein mistään? Tekisi mieli keväällä/kesällä tehdä lyhyt viikonlopun reissu Euroopassa, mutta Baltian maihinkin lennot on lähes 300€. Vähän turhan kallista lyhyille matkoille
 
Ei taida nykyisin enää edullisia lentoja saada oikein mistään? Tekisi mieli keväällä/kesällä tehdä lyhyt viikonlopun reissu Euroopassa, mutta Baltian maihinkin lennot on lähes 300€. Vähän turhan kallista lyhyille matkoille

Varasin alkuvuodesta lennot Tampereelta Vilnaan, 64 euroa kahdelta! Air baltic.
 
Ei taida nykyisin enää edullisia lentoja saada oikein mistään?
Kyllä saa halpojakin lentoja. Yleensä vaan sitten pitää valita aikataulu hintojen mukaan eikä päin vastoin. Äskettäin varattiin lennot Barcelonaan kesäksi alta 200€ / hlö. Halvemmallakin olis päässyt, esim. Pariisiin n.100€ Ryan Airilla
 
Kyllä saa halpojakin lentoja. Yleensä vaan sitten pitää valita aikataulu hintojen mukaan eikä päin vastoin. Äskettäin varattiin lennot Barcelonaan kesäksi alta 200€ / hlö. Halvemmallakin olis päässyt, esim. Pariisiin n.100€ Ryan Airilla
Juu no toki varmasti jos lentoajoilla ei ole väliä. Lähinnä olen katsellut vklp pe-su lentoja. Ehtiiköhän tuollaisessa lyhyessä vklp matkalla muuten tehdä mitään, jos perjantaina töiden jälkeen lähtee ja sunnuntaina paluu.
 
Juu no toki varmasti jos lentoajoilla ei ole väliä. Lähinnä olen katsellut vklp pe-su lentoja. Ehtiiköhän tuollaisessa lyhyessä vklp matkalla muuten tehdä mitään, jos perjantaina töiden jälkeen lähtee ja sunnuntaina paluu.
Eikö nuo pe-su lennot ole aina olleet kalliimpia verrattuna huonompiin ajankohtiin. Kysynnän ja tarjonnan lain mukaan mennään. Tuohon päälle yleinen hintatason nousu.
 
Pe-Su on tosiaan paha löytää halpoja lentoja.. Moni muukin haluaa tehdä viikonloppureissuja tai pidempiä viikonloppuja lähellä. Lentoajat ratkaisevat paljon, jos saat lähdön aikaisin aamulla ja paluun illalla ehtii paljon enemmän. Skyscanner on ok hakukone, matkabongauksien facesivuilta löytyy tarjoukset.

Ryanair löytyy aika hyvin, tarkkaan pitää valita että saa kohtuulliset lento-ajat..paljon lentoja missä perillä vasta yöllä.

Wizz Turusta Gdanskiin on hyvä vaihtoehto, halvimmillaan 20,-/m-p

AirBalticilla Riiaan

Norskilla jotain, tosin heillä hinnat nousseet reilusti.
 
Juu no toki varmasti jos lentoajoilla ei ole väliä. Lähinnä olen katsellut vklp pe-su lentoja. Ehtiiköhän tuollaisessa lyhyessä vklp matkalla muuten tehdä mitään, jos perjantaina töiden jälkeen lähtee ja sunnuntaina paluu.
Aika lyhyt pyrähdys on. Käytännössähän tuossa on yksi päivä perillä. Tietysti, jos saa sunnuntaille myöhään illalla lennot, mutta aina se lähtöpäivä on vähän sellainen ei niin kiva lomapäivä. Jos vaan mahdollista on, niin kannattaa ottaa vaikka päivä molempiin päihin vapaata. Yleensä lennotkin saa silloin halvemmalla.
 
Ehtiiköhän tuollaisessa lyhyessä vklp matkalla muuten tehdä mitään, jos perjantaina töiden jälkeen lähtee ja sunnuntaina paluu.
Eh, itse en viitsi edes mökille lähteä jos lähtö perjantaina vasta töiden jälkeen ja paluu sunnuntaina. Ja sinne on vain reilun tunnin ajomatka.
 
Juu no toki varmasti jos lentoajoilla ei ole väliä. Lähinnä olen katsellut vklp pe-su lentoja. Ehtiiköhän tuollaisessa lyhyessä vklp matkalla muuten tehdä mitään, jos perjantaina töiden jälkeen lähtee ja sunnuntaina paluu.

Ite kävin viikonloppu reissun varsovassa ja oli kyl hyvä reissu ja mukavasti kerkes kuitenki tutustua kaupunkiin
 
Viisi päivää Splitissä Kroatiassa toukokuun alussa. Mitäs nähtävää ja hyvää syötävää tuolta löytyy?
 
Onkos paikalla Irakissa viimeaikoina vierailleita, minkälainen mieninki tuolla on, mikä turvallisuustilanne on tällä hetkellä?

Halpoja lentolippuja on tarjolla ja joulukuussa olisi aikaa pari viikkoa. Kelit olisivat tuolloin suomalaiselle sopivat. Lento Bagdadiin ja sieltä sitten historiallisia kohteita päin pohjoisemmaksi. Youtubessa jotakin löytyy, mutta näistä ei aina ota selvää pitääkö jutut kutinsa todellisuudessa, jos ei itse ole "mediavaikuttajan" statuksella liikenteessä.

 
Onkos paikalla Irakissa viimeaikoina vierailleita, minkälainen mieninki tuolla on, mikä turvallisuustilanne on tällä hetkellä?

Halpoja lentolippuja on tarjolla ja joulukuussa olisi aikaa pari viikkoa. Kelit olisivat tuolloin suomalaiselle sopivat. Lento Bagdadiin ja sieltä sitten historiallisia kohteita päin pohjoisemmaksi. Youtubessa jotakin löytyy, mutta näistä ei aina ota selvää pitääkö jutut kutinsa todellisuudessa, jos ei itse ole "mediavaikuttajan" statuksella liikenteessä.

Varo ettet osu johonkin isis-porukoihin.
 
Viisi päivää Splitissä Kroatiassa toukokuun alussa. Mitäs nähtävää ja hyvää syötävää tuolta löytyy?

Juurikin paikalla. Aika hyvä munkki käynyt kelien kanssa, ei tippaakaan sadetta ja lämmintä 20+ joka päivä.

Kylillä pyöriessä menee muutama päivä, saarille pääsee helposti ja halvalla lautoilla.
Ruokaa ja juomaa riittää, laidasta laitaan.
Hintataso on ok, kuitenkin turistikohde.
Vielä ei ole ruuhkaa mutta hetken päästä alkaa porukkaa olemaan että ei sekaan mahdu.

Keskellä kesää on sitten päivällä jo niin kuuma, että varjoa pitää hakea.

Lentokentältä airport shuttle bussi 8 eur keskustaan.
 
Eka kertaa ulkomaanlento jatkolento suunnitelmalla. Vaihto tapahtuu Doha kentällä niin meno kuin paluulennolla. Täällä Suomessa lähtöselvitys luonnollisesti ei ongelmia mutta miten se jatkolennolle pääsy toimii? Saavun Dohaan ja rupeen ettii jatkolennon terminaalit lähtöportteineen vai?
Dohassa pitää mennä aina turvatarkastuksen läpi. Ei kestä kauaa ja muutenkin kenttä on helppo navigoida.
 
Dohassa pitää mennä aina turvatarkastuksen läpi. Ei kestä kauaa ja muutenkin kenttä on helppo navigoida.

Turvatarkastuksen läpi kyllä mutta transit matkustajan ei tarvitse mennä maahantulon läpi mikä on yleensä aina se hitaampi ? Joutuu Helsingissäkin ei-schengenistä lentävän mentävä turvan läpi mutta ei tarvitse maahantuloon mennä..
 
Ensiviikolla olisi lähtö kahdeksi viikoksi Japaniin.

Pystyisiköhän tuota käyttää mitenkään hyödyksi hankkimalla paikanpäältä elektroniikkaa? Ottaen huomioon jenin kurssin euroon nähden. Tekisi mieli hankkia Google Pixel 8 & lisäksi saisi varmaan 10% verot takaisin lentokentällä.
 
Ensiviikolla olisi lähtö kahdeksi viikoksi Japaniin.

Pystyisiköhän tuota käyttää mitenkään hyödyksi hankkimalla paikanpäältä elektroniikkaa? Ottaen huomioon jenin kurssin euroon nähden. Tekisi mieli hankkia Google Pixel 8 & lisäksi saisi varmaan 10% verot takaisin lentokentällä.

En osaa sanoa puhelimien alueteknisistä rajoituksista, mutta vuonna 2017 oli eri kaupoilla tietyllä luottokortilla (Visa, Mastercard) maksaessa lisäalea 5%. Jos on vieläkin, niin tuo on myös aika hyvä etu. Toki edellyttää sen, että löytyy sopiva kortti.
 
Pakkaus ja kuitti kannattaa sitten heittää lentokoneessa roskiin ettei joudu maksamaan Alvia suomeen rajalla jos paska säkä käy. Oman parhaan näkemykseni mukaan 5G puhelimissa ei ole maakohtaisia radioita kuten 4G oli.
 
Ensiviikolla olisi lähtö kahdeksi viikoksi Japaniin. [...] Tekisi mieli hankkia Google Pixel 8 & lisäksi saisi varmaan 10% verot takaisin lentokentällä.
Itse en kyllä lähtisi ostamaan matkapuhelinta... siellä on hieman eri taajuusalueet käytössä, joka voi sitten täällä tietenkin näkyä, vai pitäisikö sanoa kuulua, huonompana kuuluvuutena.


edit: typo
 
Viimeksi muokattu:
Itse en kyllä lähtisi ostamaan matkapuhelin... siellä on hieman eri taajuusalueet käytössä, joka voi sitten täällä tietenkin näkyä, vai pitäisikö sanoa kuulua, huonompana kuuluvuutena.
Se taytyisi tarkistaa puhelinmalli kohtaisesti. Iphonea kun olin ostamassa niin Japanissa oli Iphone myytiin sellaisella modeemilla mika tuki kaikkia tarvitsemiani taajuusalueita.
 
Se taytyisi tarkistaa puhelinmalli kohtaisesti. Iphonea kun olin ostamassa niin Japanissa oli Iphone myytiin sellaisella modeemilla mika tuki kaikkia tarvitsemiani taajuusalueita.
Joo,toi kuitenkin pitää tarkistaa jos puhelinta on ostamassa. En tiedä nykytilanteesta mutta ainakin jokunen vuosi sitten jotkut puhelimet oli Suomessa (3G/4G) jopa hyödyttömiä jos modemien taajusalueet oli laitettu tukemaan Pohjois-Amerikkaa tai kaukoitää. Eli tuo puoli on tarkisitettava.
 
Joo,toi kuitenkin pitää tarkistaa jos puhelinta on ostamassa. En tiedä nykytilanteesta mutta ainakin jokunen vuosi sitten jotkut puhelimet oli Suomessa jopa hyödyttömiä jos modemien taajusalueet oli laitettu tukemaan Pohjois-Amerikkaa tai kaukoitää. Eli tuo puoli on tarkisitettava.
Tämä oli hyvin vahvasti 4G puhelimien kanssa. Ei tahtonut tehdä yhtään mitään omalla Suomi puhelimella Kiinassa. Nähdäkseni 5G kanssa tämän asian kanssa ei ole niin brutaalia ongelmaa.
 
Tämä oli hyvin vahvasti 4G puhelimien kanssa. Ei tahtonut tehdä yhtään mitään omalla Suomi puhelimella Kiinassa. Nähdäkseni 5G kanssa tämän asian kanssa ei ole niin brutaalia ongelmaa.
5g kuuluvuuspeitto on aika rajallinen, samoin 4g putoilee jos esim matkustelee Suomen sisällä. Jos olisi pelkkä 5g käytössä niin aika kurjaa olisi.
 
Siis kyllähän paikkaan yleensä pääsee aina valitsemaan, lisämaksusta. Mä en kyllä ymmärrä, miksi joku haluaisi jumittaa itsensä ikkunapaikalle noinkin pitkälle lennolle; sano nyt vielä, että kyseessä on yölento. Eipä tuolla matkalla paljon mitään maisemia kyllä ole, vaikka päivä olisikin.

Reissu tehty ja matkustin nuo n. 10 tunnin lennot molempiin suuntiin ikkunapaikalla. Kyllä kannatti. Esim. tällä Helsinki-Dallas -välillä nähtävää oli Skandit, Islanti, Grönlanti, nousun ja laskun aikana maisemat sekä matkalla auringonlasku, auringonnousu, vierellä lentävä lentokone ja kauniit pilvet. Lisäksi siinä lennettiin Kanadan läpi kohti etelää, eli aika paljon voi nähdä sieltä ylhäältä. Lentäminen on niin tylsää, että näistä oli todella paljon viihdettä minulle. Erityisesti Grönlanti oli kaunis lumisine vuorineen ja sulavine jäätikköineen. Vierustoveriakaan ei tarvinnut paljon häiritä, kun yleensä kävin vessassa ja jaloittelemassa aina kun hän kävi jossain.

Itsellä sama suunta kesällä. Pistähän sitten vinkkejä reissun jälkeen! En ole tehnyt vielä tehnyt minkäänlaista matkasuunnitelmaa, ettei matkakuume kasva liian suureksi. Mitä tulee jenkkeihin, niin se on kyllä tuttu paikka itselle, mutta texas vielä näkemättä.

Onneksi oli sen verran finskin pisteitä kertynyt, että sai niillä bookattua kahdelle hengelle bisnesluokan lennot. Tuskaa itselle nuo economylennot, kun ei tahdo saada unta vaikka olisi miten väsynyt.

Mulla menikin lennot economy-luokassa mainiosti. Olen tottunut halpalentoyhtiöiden ahtaisiin penkkeihin jotka eivät kallistu, joten Finnairin turistiluokka oli suorastaan luksusta. :)

Mun paras matkavinkki tarttui Texasin ulkopuolelta Arkansasista mihin päädyin. Historic Washington State Park on pieni 200 asukkaan kylä, joka on säilytetty ja / tai palautettu 1840-luvun tyyliin erittäin tarkasti. Oppaat ja muu henkilökunta oli aivan super ystävällistä ja asiantuntevaa. Turisteja ei tuolla ollut lisäkseni muita juuri ollenkaan, ja olin kuulemma ensimmäinen vieras Euroopasta tänä vuonna. 10 eurolla sai yli 2 tunnin mittaisen opastetun kierroksen haluamiinsa kohteisiin eri teemojen mukaisesti. Hienosti pystyy tutustumaan sekä keskiluokkaiseen että yläluokkaiseen elämäntyyliin tuolta ajalta. Vietin tuolla kokonaisen päivän ja olisin voinut viettää toisenkin. Historic Washington State Park | Arkansas State Parks

Space Center Houstonissa meni koko päivä ja aika loppui kesken. 200 euron hintainen VIP-kierros oli nipin napin rahan arvoinen. Sillä päästiin vähän kulissien taakse, ja käytiin mm. kansainvälisen avaruusaseman operaatiokeskuksen sisällä. Todella mahtava oli yleisessä näyttelyssä ollut vapaaehtoinen opas ja kävelevä Wikipedia, joka osasi kertoa aivan mielettömän hienoja juttuja mm. Apollo-ohjelmasta.

Corpus Christissä on pari sataa metriä pitkä laguuni. Erikoista ja erittäin amerikkalaista on se että laguunia pääsee ajamaan jotain 100 kilometriä autolla hiekkarantaa pitkin aivan rannalla. Se on merkattu viralliseksi tieksi. Porukka ajaa sinne pikupeilla, peruuttaa vedenrajaan kiinni ja heittää virvelit veteen / menee uimaan tai mitä ikinä. Vietin pari yötä autossa nukkuen ja rannalla oleillen. Neliveto on suositeltua varmuuden vuoksi.

Fossil Rim Safari lähellä Dallasia oli aika kova. Siinä ajettiin omalla autolla sellainen safarikierros. Kirahvit oli oma lemppari siellä.

Läntinen Texas jäi minulta näkemättä. Siellä olisi enemmän sellaista aavikkomeininkiä. Meksikon ja Texasin välillä olisi sellaisia vuoristoja, joihin oli tarkoitus mennä hiippailemaan. No en lähtenyt sinne ajelemaan, kun piti ajaa Arkansasiin.

Kansallispuistot on tuolla Texasissa aika byrokraattisia. Pitää ostaa pääsyliput ja niillä on aukioloajat. Yöpyminen on sallittua vain tietyillä paikoilla lisämaksusta. Puisto voi olla myös täynnä. Itse en pidä tuollaisesta natsimeiningistä ollenkaan, joten jätin kokonaan väliin. Arkansasissa meininki oli rennompaa.

Hintataso oli ravintoloissa about sama tai vähän kalliimpi kuin Suomessa. Esim. joku perus BBQ-mättö maksoi 25 taalaa tippeineen ja juomineen. Pikaruokaravintolassa sai hamppariaterian 10-12 eurolla. Polttoaine maksoi 0,85 € /litra, mutta vuokralla ollut SUV kulutti 8,5 l /100 km. Keskikokoinen SUV oli autovuokraamossa 1000 € /14 pv ilman kilometrirajoituksia. Majoitukset sain Airbnb:stä hintatasolla huone 40 e /yö tai asunto 100 e/yö, ja vastaava taso olisi Suomessa maksanut ehkä -30 %.

Liikenne oli tosi sujuvaa. Tiemaksuja ei osunut kohdalle, kun Mapsista laitoin että vältä tiemaksuja. Jos ei ole kiire, kannattaa laittaa myös vältä valtateitä, niin pääsee näkemään enemmän oikeaa meininkiä eikä pelkkää interstatea. Väestön ajotaito vaihtelee suuresti, eli tail geittaamista, typeriä kaistanvaihtoja ja muuta idiotismia näki pajon. Näin myös kaksi pientä road ragea. Mutta tiestö on hyvässä kunnossa ja kovaa pääsee.

Ainut ongelma reissulla oli sellainen, että amerikkalainen prepaid SIM-kortti ei toiminut mun puhelimessa ollenkaan. Joten datankäyttöä varten päädyin ostamaan 100 euron hintaisen puhelin+data-sim kombon.
 
Fossil Rim Safari lähellä Dallasia oli aika kova. Siinä ajettiin omalla autolla sellainen safarikierros. Kirahvit oli oma lemppari siellä.

Kiitos vinkeistä! Tämä Fossil Rim Safari vaikutti mielenkiintoiselta, menee ehdottomasti harkintaan!

Mielenkiintoinen tuo sinun sim kortti- ongelma, itse ostanut fyysisen simmin 7 tai 8 kertaa ja joka kerta toiminut ongelmitta. Tulevalla reissulla taidan ottaa askeleen nykyaikaan ja hankkia e-simmin :D
 
Itse olen juuri junassa palaamassa noin 7kk reppureissulta kotiin. Maapallo tuli kierrettyä :)

Aika paljon pyörii ajatuksia nyt päässä. 4kk tuli pyörittyä Aasiassa. Siitä Australian ja Uuden-Seelannin kautta Cookinsaarille. Cookinsaarilta Hawajille ja siitä Californian kautta kotiin. Paljon tuli nähtyä, mutta paljon jäi näkemättä.

Päivääkään en vaihtaisi reissusta pois. Toivottavasti vielä joskus uudestaan vähän pidemmälle reissulle johonkin päin maapalloa.
 
Itse olen juuri junassa palaamassa noin 7kk reppureissulta kotiin. Maapallo tuli kierrettyä :)

Aika paljon pyörii ajatuksia nyt päässä. 4kk tuli pyörittyä Aasiassa. Siitä Australian ja Uuden-Seelannin kautta Cookinsaarille. Cookinsaarilta Hawajille ja siitä Californian kautta kotiin. Paljon tuli nähtyä, mutta paljon jäi näkemättä.

Päivääkään en vaihtaisi reissusta pois. Toivottavasti vielä joskus uudestaan vähän pidemmälle reissulle johonkin päin maapalloa.

Itelläkin haaveena joku päivä lähteä maailmanympärimatkalle.. paljonko sait tohon kulumaan rahaa?
 
Itelläkin haaveena joku päivä lähteä maailmanympärimatkalle.. paljonko sait tohon kulumaan rahaa?

Aivan kaikki ostot tuli merkattua kyllä Exceliin, mutta pitää lopullinen laskelma tehdä jahka joskus pääsee tietokoneelle. Mutta kauas ei mene jos sanon, että 35 000€ kahdelta hengeltä.

Aasiassa meillä oli majoituksen hintarajana 25€/yö ja aika hyvin tuossa pysyttiinkin. Muuallla raja oli 75€/yö jossa myös pysyttiin hyvin.

Auton vuokrausta tuossa oli noin 6vkon edestä. Ruokaa tehtiin paljon itse Aasian ulkopuolella, jossa säästi aika paljonkin.

Meillä oli periaatteena, että majoitus voi olla vaikka vähän huonompi, mutta elämyksistä / tekemisistä ei tingitä. Tuskin tulee lähdettyä toista kertaa elämässä Aucklandiin valasristeilylle tai Hawajin Big Islandille katsomaan aktiivista tulivuorta :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 798
Viestejä
4 566 021
Jäsenet
75 024
Uusin jäsen
Tähtisaari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom