Autoliiton sivuilta Matkakohteet löytyy tietoa aika kattavasti, tosin osa vain jäsenille.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Eka kertaa ulkomaanlento jatkolento suunnitelmalla. Vaihto tapahtuu Doha kentällä niin meno kuin paluulennolla. Täällä Suomessa lähtöselvitys luonnollisesti ei ongelmia mutta miten se jatkolennolle pääsy toimii? Saavun Dohaan ja rupeen ettii jatkolennon terminaalit lähtöportteineen vai?
Dohan terminaali kilometrejä suuntaansa, vaikka samalla lipulla ostetut lennot, saattaa jäädä jatkolennosta jos tulo vähänkin myöhästyy. Tarkka ja nopea pitää olla. Mikä lentoyhtiö kyseessä ?. Qatarin lennoilla, ainakin, saat hyvän hotellimajoituksen kuljetuksineen, ruokineen, jos myöhästyy.Eka kertaa ulkomaanlento jatkolento suunnitelmalla. Vaihto tapahtuu Doha kentällä niin meno kuin paluulennolla. Täällä Suomessa lähtöselvitys luonnollisesti ei ongelmia mutta miten se jatkolennolle pääsy toimii? Saavun Dohaan ja rupeen ettii jatkolennon terminaalit lähtöportteineen vai?
Dohan terminaali kilometrejä suuntaansa, vaikka samalla lipulla ostetut lennot, saattaa jäädä jatkolennosta jos tulo vähänkin myöhästyy. Tarkka ja nopea pitää olla. Mikä lentoyhtiö kyseessä ?. Qatarin lennoilla, ainakin, saat hyvän hotellimajoituksen kuljetuksineen, ruokineen, jos myöhästyy.
Itse otin Airalon, toimi moitteetta.Mistä kannattaisi ostaa e-sim etukäteen reissuun (jenkkeihin)?
Jos siis samalla lipulla niin älä mene ulos terminaalista vaan pysy siellä alueella missä portit ovat ja mene vain sen seuraavan lennon portille. Jos siis lähtöselvitys on tehty valmiiksi jo sillekkin lennolle.Eka kertaa ulkomaanlento jatkolento suunnitelmalla. Vaihto tapahtuu Doha kentällä niin meno kuin paluulennolla. Täällä Suomessa lähtöselvitys luonnollisesti ei ongelmia mutta miten se jatkolennolle pääsy toimii? Saavun Dohaan ja rupeen ettii jatkolennon terminaalit lähtöportteineen vai?
Mä käytin Yesimiä Jenkeissä ja hienosti toimi iPhonessa. 10 gigan paketti maksoi 20€ ja sillä pärjäsi pari viikkoa hienosti. 20 gigan pakettiakin olisi ollut 26€. Tai sitten unlimited data jotain 40€ luokkaa.Mistä kannattaisi ostaa e-sim etukäteen reissuun (jenkkeihin)? Aiemmin on tullut vain käveltyä kivijalkaan ja otettua sim kortti mukaan, mutta jos nyt siirtyisi nykyaikaan
Miten toi e-sim-juttu toimii? Pitää niinkuin ladata puhelimeen se tietty palveluntarjoajan sovellus? Mitä sen jälkeen? Täytyykö puhelimessa oleva (suomalainen operaattorin)sim-kortti poistaa?Mä käytin Yesimiä Jenkeissä ja hienosti toimi iPhonessa. 10 gigan paketti maksoi 20€ ja sillä pärjäsi pari viikkoa hienosti. 20 gigan pakettiakin olisi ollut 26€. Tai sitten unlimited data jotain 40€ luokkaa.
Itse otin Airalon, toimi moitteetta.
Mä käytin Yesimiä Jenkeissä ja hienosti toimi iPhonessa. 10 gigan paketti maksoi 20€ ja sillä pärjäsi pari viikkoa hienosti. 20 gigan pakettiakin olisi ollut 26€. Tai sitten unlimited data jotain 40€ luokkaa.
Airalon sovelluksesta saa suoraan asennettua sen e-simin (uskoisin että muut toimii samalla tavalla). Tai sitten voi asentaa sillä QR koodilla mikä toimitetaan oston jälkeen. Mitään operaattorin sovelluksia ei tarvi asennella. Ei tarvitse poistaa fyysistä korttia. E-sim määritetään ensisijaiseksi datalle ja suomiliittymä on edelleen verkossa siinä rinnalla niin viestit ja puhelut tulee edelleen läpi.Miten toi e-sim-juttu toimii? Pitää niinkuin ladata puhelimeen se tietty palveluntarjoajan sovellus? Mitä sen jälkeen? Täytyykö puhelimessa oleva (suomalainen operaattorin)sim-kortti poistaa?
Itse ostotapahtuma ei korttia vielä aktivoi. Osa aktivoituu vasta kun löytyy tuettu verkko mutta osa aktivoituu heti kun simmin asentaa puhelimeen. Pitäisi lukea siellä e-sim tiedoissa. Ja tuo itse asennus/aktivointi vaatii nettiyhteyden.Alkaako tuo aika juoksemaan (esim 15 päivää) siitä kun e-simmin ostaa vai aktivoinnista? Entä tarviiko aktivointi internetyhteyttä?
Pari kuukautta sitten kun oli tarve eSimille, niin silloin 10 gigainen oli Airalolla tarjouksessa puoleen hintaan eli 13 dollarilla (12,42 euroa). Ei taida nyt tosiaan olla, mutta näitä kannattaa seurailla ja vertailla.Aika iso hintaero näyttää olevan näillä, Airalo 20gb 42 dollaria ja Yesim 20gb 26e.
Ei taida nykyisin enää edullisia lentoja saada oikein mistään? Tekisi mieli keväällä/kesällä tehdä lyhyt viikonlopun reissu Euroopassa, mutta Baltian maihinkin lennot on lähes 300€. Vähän turhan kallista lyhyille matkoille
Kyllä saa halpojakin lentoja. Yleensä vaan sitten pitää valita aikataulu hintojen mukaan eikä päin vastoin. Äskettäin varattiin lennot Barcelonaan kesäksi alta 200€ / hlö. Halvemmallakin olis päässyt, esim. Pariisiin n.100€ Ryan AirillaEi taida nykyisin enää edullisia lentoja saada oikein mistään?
Juu no toki varmasti jos lentoajoilla ei ole väliä. Lähinnä olen katsellut vklp pe-su lentoja. Ehtiiköhän tuollaisessa lyhyessä vklp matkalla muuten tehdä mitään, jos perjantaina töiden jälkeen lähtee ja sunnuntaina paluu.Kyllä saa halpojakin lentoja. Yleensä vaan sitten pitää valita aikataulu hintojen mukaan eikä päin vastoin. Äskettäin varattiin lennot Barcelonaan kesäksi alta 200€ / hlö. Halvemmallakin olis päässyt, esim. Pariisiin n.100€ Ryan Airilla
Eikö nuo pe-su lennot ole aina olleet kalliimpia verrattuna huonompiin ajankohtiin. Kysynnän ja tarjonnan lain mukaan mennään. Tuohon päälle yleinen hintatason nousu.Juu no toki varmasti jos lentoajoilla ei ole väliä. Lähinnä olen katsellut vklp pe-su lentoja. Ehtiiköhän tuollaisessa lyhyessä vklp matkalla muuten tehdä mitään, jos perjantaina töiden jälkeen lähtee ja sunnuntaina paluu.
Aika lyhyt pyrähdys on. Käytännössähän tuossa on yksi päivä perillä. Tietysti, jos saa sunnuntaille myöhään illalla lennot, mutta aina se lähtöpäivä on vähän sellainen ei niin kiva lomapäivä. Jos vaan mahdollista on, niin kannattaa ottaa vaikka päivä molempiin päihin vapaata. Yleensä lennotkin saa silloin halvemmalla.Juu no toki varmasti jos lentoajoilla ei ole väliä. Lähinnä olen katsellut vklp pe-su lentoja. Ehtiiköhän tuollaisessa lyhyessä vklp matkalla muuten tehdä mitään, jos perjantaina töiden jälkeen lähtee ja sunnuntaina paluu.
Eh, itse en viitsi edes mökille lähteä jos lähtö perjantaina vasta töiden jälkeen ja paluu sunnuntaina. Ja sinne on vain reilun tunnin ajomatka.Ehtiiköhän tuollaisessa lyhyessä vklp matkalla muuten tehdä mitään, jos perjantaina töiden jälkeen lähtee ja sunnuntaina paluu.
Juu no toki varmasti jos lentoajoilla ei ole väliä. Lähinnä olen katsellut vklp pe-su lentoja. Ehtiiköhän tuollaisessa lyhyessä vklp matkalla muuten tehdä mitään, jos perjantaina töiden jälkeen lähtee ja sunnuntaina paluu.
Varo ettet osu johonkin isis-porukoihin.Onkos paikalla Irakissa viimeaikoina vierailleita, minkälainen mieninki tuolla on, mikä turvallisuustilanne on tällä hetkellä?
Halpoja lentolippuja on tarjolla ja joulukuussa olisi aikaa pari viikkoa. Kelit olisivat tuolloin suomalaiselle sopivat. Lento Bagdadiin ja sieltä sitten historiallisia kohteita päin pohjoisemmaksi. Youtubessa jotakin löytyy, mutta näistä ei aina ota selvää pitääkö jutut kutinsa todellisuudessa, jos ei itse ole "mediavaikuttajan" statuksella liikenteessä.
Viisi päivää Splitissä Kroatiassa toukokuun alussa. Mitäs nähtävää ja hyvää syötävää tuolta löytyy?
Dohassa pitää mennä aina turvatarkastuksen läpi. Ei kestä kauaa ja muutenkin kenttä on helppo navigoida.Eka kertaa ulkomaanlento jatkolento suunnitelmalla. Vaihto tapahtuu Doha kentällä niin meno kuin paluulennolla. Täällä Suomessa lähtöselvitys luonnollisesti ei ongelmia mutta miten se jatkolennolle pääsy toimii? Saavun Dohaan ja rupeen ettii jatkolennon terminaalit lähtöportteineen vai?
Dohassa pitää mennä aina turvatarkastuksen läpi. Ei kestä kauaa ja muutenkin kenttä on helppo navigoida.
Ensiviikolla olisi lähtö kahdeksi viikoksi Japaniin.
Pystyisiköhän tuota käyttää mitenkään hyödyksi hankkimalla paikanpäältä elektroniikkaa? Ottaen huomioon jenin kurssin euroon nähden. Tekisi mieli hankkia Google Pixel 8 & lisäksi saisi varmaan 10% verot takaisin lentokentällä.
Itse en kyllä lähtisi ostamaan matkapuhelinta... siellä on hieman eri taajuusalueet käytössä, joka voi sitten täällä tietenkin näkyä, vai pitäisikö sanoa kuulua, huonompana kuuluvuutena.Ensiviikolla olisi lähtö kahdeksi viikoksi Japaniin. [...] Tekisi mieli hankkia Google Pixel 8 & lisäksi saisi varmaan 10% verot takaisin lentokentällä.
Se taytyisi tarkistaa puhelinmalli kohtaisesti. Iphonea kun olin ostamassa niin Japanissa oli Iphone myytiin sellaisella modeemilla mika tuki kaikkia tarvitsemiani taajuusalueita.Itse en kyllä lähtisi ostamaan matkapuhelin... siellä on hieman eri taajuusalueet käytössä, joka voi sitten täällä tietenkin näkyä, vai pitäisikö sanoa kuulua, huonompana kuuluvuutena.
Joo,toi kuitenkin pitää tarkistaa jos puhelinta on ostamassa. En tiedä nykytilanteesta mutta ainakin jokunen vuosi sitten jotkut puhelimet oli Suomessa (3G/4G) jopa hyödyttömiä jos modemien taajusalueet oli laitettu tukemaan Pohjois-Amerikkaa tai kaukoitää. Eli tuo puoli on tarkisitettava.Se taytyisi tarkistaa puhelinmalli kohtaisesti. Iphonea kun olin ostamassa niin Japanissa oli Iphone myytiin sellaisella modeemilla mika tuki kaikkia tarvitsemiani taajuusalueita.
Tämä oli hyvin vahvasti 4G puhelimien kanssa. Ei tahtonut tehdä yhtään mitään omalla Suomi puhelimella Kiinassa. Nähdäkseni 5G kanssa tämän asian kanssa ei ole niin brutaalia ongelmaa.Joo,toi kuitenkin pitää tarkistaa jos puhelinta on ostamassa. En tiedä nykytilanteesta mutta ainakin jokunen vuosi sitten jotkut puhelimet oli Suomessa jopa hyödyttömiä jos modemien taajusalueet oli laitettu tukemaan Pohjois-Amerikkaa tai kaukoitää. Eli tuo puoli on tarkisitettava.
5g kuuluvuuspeitto on aika rajallinen, samoin 4g putoilee jos esim matkustelee Suomen sisällä. Jos olisi pelkkä 5g käytössä niin aika kurjaa olisi.Tämä oli hyvin vahvasti 4G puhelimien kanssa. Ei tahtonut tehdä yhtään mitään omalla Suomi puhelimella Kiinassa. Nähdäkseni 5G kanssa tämän asian kanssa ei ole niin brutaalia ongelmaa.
Siis kyllähän paikkaan yleensä pääsee aina valitsemaan, lisämaksusta. Mä en kyllä ymmärrä, miksi joku haluaisi jumittaa itsensä ikkunapaikalle noinkin pitkälle lennolle; sano nyt vielä, että kyseessä on yölento. Eipä tuolla matkalla paljon mitään maisemia kyllä ole, vaikka päivä olisikin.
Itsellä sama suunta kesällä. Pistähän sitten vinkkejä reissun jälkeen! En ole tehnyt vielä tehnyt minkäänlaista matkasuunnitelmaa, ettei matkakuume kasva liian suureksi. Mitä tulee jenkkeihin, niin se on kyllä tuttu paikka itselle, mutta texas vielä näkemättä.
Onneksi oli sen verran finskin pisteitä kertynyt, että sai niillä bookattua kahdelle hengelle bisnesluokan lennot. Tuskaa itselle nuo economylennot, kun ei tahdo saada unta vaikka olisi miten väsynyt.
E-sim on pelastus näissä tilanteissa, varsinkin jos tarvitsee vain datapaketin.Ainut ongelma reissulla oli sellainen, että amerikkalainen prepaid SIM-kortti ei toiminut mun puhelimessa ollenkaan. Joten datankäyttöä varten päädyin ostamaan 100 euron hintaisen puhelin+data-sim kombon.
Fossil Rim Safari lähellä Dallasia oli aika kova. Siinä ajettiin omalla autolla sellainen safarikierros. Kirahvit oli oma lemppari siellä.
Itse olen juuri junassa palaamassa noin 7kk reppureissulta kotiin. Maapallo tuli kierrettyä
Aika paljon pyörii ajatuksia nyt päässä. 4kk tuli pyörittyä Aasiassa. Siitä Australian ja Uuden-Seelannin kautta Cookinsaarille. Cookinsaarilta Hawajille ja siitä Californian kautta kotiin. Paljon tuli nähtyä, mutta paljon jäi näkemättä.
Päivääkään en vaihtaisi reissusta pois. Toivottavasti vielä joskus uudestaan vähän pidemmälle reissulle johonkin päin maapalloa.
Itelläkin haaveena joku päivä lähteä maailmanympärimatkalle.. paljonko sait tohon kulumaan rahaa?