Lomamatkalle

Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Parin viikon kuluttua mennään Tallinnaan taas. Mansesta matkat ja yöpyminen 80€/lärvi omassa huoneessa. Jää rahaa myös ravitsemukseen lokaatiossa. Juhannuksena kävin, ja reissu meni hyvin, rauhallista oli. Todennäköisesti niin nytkin tulee olemaan. Kolmannen rokotuksen sain viikko sitten maanantaina, joten EU-koronapassissakin on taas tuore leima..
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
741
Lainaamasi lauseen alussa, jonka leikkasit pois, lukee talvella. Itse olin kerran joulun aikaan Inglesissä ja ei siellä kovin lämmin ollut, kavereiden kokemukset talvella myös että illalla tarvii jo hupparia ellei tosi hyvä tuuri käy. Toki paljon lämpimämpi kuin täällä mutta ei mikään takuulämmin paikka toisin kuin vaikka Thaimaat, Meksikot jne...
Usemman vuoden putkeen oltu eri kanarian saarilla tammi-helmikuussa ja aina pääsääntöisesti hienot kelit. Ehkä käynyt sitten tuuriakin tuon suhteen. Välillä ollut pilvistä ja loppuilta/yöt toki viileämpiä, mutta päivällä sopivan lämmintä. Se kannattaa katsoa että hotellissa lämmitetty allas, jos uimaan kaipaa. Muuten vesi altaissa liian kylmää.

Kesällä oltiin Kreikassa ja kyllä nyt talvella pakko päästä taas johonkin. Ei tuo matkustaminen enää hirveän hanakalaa ole, kun on kaksi rokotetta.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
Lainaamasi lauseen alussa, jonka leikkasit pois, lukee talvella. Itse olin kerran joulun aikaan Inglesissä ja ei siellä kovin lämmin ollut, kavereiden kokemukset talvella myös että illalla tarvii jo hupparia ellei tosi hyvä tuuri käy. Toki paljon lämpimämpi kuin täällä mutta ei mikään takuulämmin paikka toisin kuin vaikka Thaimaat, Meksikot jne...
Leikkasin pois paljon ylimääräistä mikä ei liittynyt vastaukseeni..

Kymmenisen kertaa käynyt pääosin Etelä-Teneriffalla mutta pari reissua myös Gran canarialle, joka kerta ollut tammikuussa mikä tuolla on "kylmin kuukausi" Heittomerkit sen takia että saarilla lämpötila on ympäri vuoden 20-30 astetta, keskimäärin.

Yhtä lämmintä tuolla ei olekkaan kuin Thaikuissa tai Meksikossa.. Teneriffan eteläosissa ei ole yhtään päivää tullut kuitenkaan vastaan että shortsit+t-paita olisi liian vähän. Illalla voi hupparia jo tarvita. Sen verran vanha äijä olen että yöllä ei ole ollut tarvetta liikkua.. Silloin se lämpötila laskee jo 15-20 asteen välille.

Saarten pohjoisosissa on pilvistä ja sateista enemmän. Siellä ei ole ollut tarvetta lomaillakkaan.. Sinne valitettavasti suomalaiset matkanjärjestäjät vain tekevät paljon valmismatkoja.. Johtuu hotellien aiemmasta hinta tasosta.. Päiväreissuja olen käynyt ja kannattaa käydäkkin.

Jos on oikein huono tuuri saattaa saarten eteläosissa tarvita päivällä pidempi hihaista. Mahdotonta se ei ole mutta hyvin epätodennäköistä..

Mutta nämä ovat ikuisia makukysymyksiä.. Jollekkin toinen lomakohde sopii paremmin kuin toiselle.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
741
Leikkasin pois paljon ylimääräistä mikä ei liittynyt vastaukseeni..

Kymmenisen kertaa käynyt pääosin Etelä-Teneriffalla mutta pari reissua myös Gran canarialle, joka kerta ollut tammikuussa mikä tuolla on "kylmin kuukausi" Heittomerkit sen takia että saarilla lämpötila on ympäri vuoden 20-30 astetta, keskimäärin.

Yhtä lämmintä tuolla ei olekkaan kuin Thaikuissa tai Meksikossa.. Teneriffan eteläosissa ei ole yhtään päivää tullut kuitenkaan vastaan että shortsit+t-paita olisi liian vähän. Illalla voi hupparia jo tarvita. Sen verran vanha äijä olen että yöllä ei ole ollut tarvetta liikkua.. Silloin se lämpötila laskee jo 15-20 asteen välille.

Saarten pohjoisosissa on pilvistä ja sateista enemmän. Siellä ei ole ollut tarvetta lomaillakkaan.. Sinne valitettavasti suomalaiset matkanjärjestäjät vain tekevät paljon valmismatkoja.. Johtuu hotellien aiemmasta hinta tasosta.. Päiväreissuja olen käynyt ja kannattaa käydäkkin.

Jos on oikein huono tuuri saattaa saarten eteläosissa tarvita päivällä pidempi hihaista. Mahdotonta se ei ole mutta hyvin epätodennäköistä..

Mutta nämä ovat ikuisia makukysymyksiä.. Jollekkin toinen lomakohde sopii paremmin kuin toiselle.
Olen samaa mieltä noista lämpötiloista. About noin on ollut meilläkin. Ehkä päivän-kaksi useamman vuoden ajanjaksolla on tarvinnut päivällä pidempää paitaa. Illalla auringon laskiessa, pitkähihainen on ollut tarpeen.

TOKI on sekin mahdollista että koko viikon sataa vettä, kuten yhdellä kaverilla vuosia sitten kävi, se ei ollut kuulemma mukavaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 349
Ollaan sitten oltu eri saarella tai eri osassa saarta tuolla Kanarialla.. 25-30 ei ole mutta 20-25 on päivittäinen lämpötila ollut joka reissulla, alle kahdenkymmenen laskenut vain yöaikaan..
Itse olin 2019 Maaliskuun alussa Teneriffalla amerikaanoksessa eli siellä pahimmassa turistihelvetissä, ja siellä ainakin oli täysi shortsikeli. Lämpimimmillään tuli hiki kun kävelylenkkeili shortsit ja t-paita yhdistelmällä.

Itse ainakin laskisin että täällä Oulussa Maaliskuu on talvea vielä.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
Itse olin 2019 Maaliskuun alussa Teneriffalla amerikaanoksessa eli siellä pahimmassa turistihelvetissä, ja siellä ainakin oli täysi shortsikeli. Lämpimimmillään tuli hiki kun kävelylenkkeili shortsit ja t-paita yhdistelmällä.

Itse ainakin laskisin että täällä Oulussa Maaliskuu on talvea vielä.
Americans-Costa Adeje on mielestäni tuolla paras paikka lomailla.. Helppoa, edullista ja rentouttavaa lomailua jos ei etsi mitään aitoa kanariaa. Kuitenkin sieltä pääsee helposti liikkumaan eri puolille saarta (auton vuokraus on helpoin) riippuen mitä lomalta haluaa. Teide on ehdottomasti näkemisen arvoinen, samoin Masca. Santa Cruzissa tulee käytyä joka vuosi jos ei muuta niin rouva haluaa shoppailla.. :D
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 349
Santa Cruzissa tulee käytyä joka vuosi jos ei muuta niin rouva haluaa shoppailla.. :D
Muuttui muuten sää aika radikaalisti matkalla tonne Santa Cruziin, et Playa De Las Americas on tosiaan vähän oma mikro-ilmastonsa. Pukeuduin aika konservatiivisesti mutta silti meinasi tulla kylmä kun yllätti tuo lämpötila-ero.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
391
Ilmastohätätila peruttu ja joulukuussa pariksi viikkoa kanarialle. Näytti helpoimmalta kohteelta matkustaa tässä tilanteessa niin päädyttiin siihen. Tuleepahan oltua ekaa kertaa jouluna ulkomailla.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
741
Ilmastohätätila peruttu ja joulukuussa pariksi viikkoa kanarialle. Näytti helpoimmalta kohteelta matkustaa tässä tilanteessa niin päädyttiin siihen. Tuleepahan oltua ekaa kertaa jouluna ulkomailla.
Kyl kelpais, mut varmaan viikoksi tammi-helmikuu akselilla
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
Tammikuussa mutta vain viikoksi eteläiselle Teneriffalle.. Tuli vastaan niin halpa Aurinkomatkojen paketti että oli pakko ostaa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Tuli sitten marraskuun Teneriffan reissun lisäksi varattua huhtikuuksi viikko Leville. Onkin yli 10v edellisestä Lapin reissusta niin on jo korkea aikakin päästä isompiin mäkiin :joy:
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Jostain syystä (halpa hinta) tulee lähdettyä Viroon. Kunnon koronamayhemit siellä.

Kaiken lisäksi:

"Säätiedotus merenkulkijoille 21.10.2021 klo 19
Myrskyvaroitus

Suomenlahden itäosa

Lännen ja lounaan välistä myrskyä huomenna 23 m/s.
Suomenlahden länsiosa

Lännen ja lounaan välistä myrskyä huomenna 21 m/s."

Pitäisköhän jäädä vaan kotiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Tulipa käytyä Tukholmassa. Menomatkalla keinutti kunnolla mutta nyt takastullessa ei juurikaan huomannut.

Satamassa huomasi helposti, ketkä oli Finentryn tehneet ja ketkä ei. Vihreällä kaistalla ulos terminaalista ilman suurempia jonotteluita.
 
Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
645
Tulipa käytyä Tukholmassa. Menomatkalla keinutti kunnolla mutta nyt takastullessa ei juurikaan huomannut.

Satamassa huomasi helposti, ketkä oli Finentryn tehneet ja ketkä ei. Vihreällä kaistalla ulos terminaalista ilman suurempia jonotteluita.
Tarkastettiinko tuota mitenkään muuta kuin oma kaistansa Finentryläisille?

edit: tai siis, onko joku muuttunut? Itse risteilin n. kk sitten ja oli sama kaista "tuplarokotus, 72h testitodistus, todistussairastus + finentry" ja toinen linja all other passengers tms. Tämä siis Olympiaterminaalissa Siljalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 349
Satamassa huomasi helposti, ketkä oli Finentryn tehneet ja ketkä ei. Vihreällä kaistalla ulos terminaalista ilman suurempia jonotteluita.
Sanottiinko tuolla siis erikseen että jos ei ole tehnyt Finentryä niin sit pitää mennä tietylle kaistalle? Miten ne tarkisti sen että olet todella tehnyt Finentryn?

Terveisin kuukausi sitten kävin köpiksessä, ja itselle jäi ainakin se kuva että Helsinki-Vantaalla kiinnosti vain se rokotetodistus, ei ne muuta tarkistaneet kuin lukivat QR-koodin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Kolme kaistaa. Vihreä, keltainen ja punainen. Vihreä Finentryn vihreälle merkille, keltainen koronatodistukselle (ei täytettyä Finentryä) ja punainen sitten ei millekään näistä.

Finentry sekä rokotustodistus tarkastettiin jokaiselta joka vihreää kaistaa menivät.

Olympiaterminaalissa.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 349
Kolme kaistaa. Vihreä, keltainen ja punainen. Vihreä Finentryn vihreälle merkille, keltainen koronatodistukselle (ei täytettyä Finentryä) ja punainen sitten ei millekään näistä.

Finentry sekä rokotustodistus tarkastettiin jokaiselta joka vihreää kaistaa menivät.

Olympiaterminaalissa.
Keksin heti skenaarion jossa tällainen Finentry voisi olla aika epäkätevä. Entä jos asut Helsingissä ja käyt vaikk 3krt viikossa töissä Tallinnassa? Joka kerta uusi Finentry?

Onhan tuo nyt ihan naurettavaa täytellä jotain kyselyjä kun QR-koodin lukeminen pitäisi riittää. Ei Tanskakaan vaatinut mitään muuta kuin QR-koodin kun sinne meni.
 
Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
645
Kolme kaistaa. Vihreä, keltainen ja punainen. Vihreä Finentryn vihreälle merkille, keltainen koronatodistukselle (ei täytettyä Finentryä) ja punainen sitten ei millekään näistä.

Finentry sekä rokotustodistus tarkastettiin jokaiselta joka vihreää kaistaa menivät.

Olympiaterminaalissa.
Aika jännä, luulin että mentäis ns. "helpompaan" suuntaan mutta ei näytä siltä.. Onpa typerää, tuo Finentryhän ei tuo mitään lisäarvoa vrt. EU-todistus.

Siinähän ei ole edes mitään QR-koodia minkä voisi lukea kuten EU-todistuksessa ja ainakin viimeksi riitti tyyliin, että kännykän näytössä oli "vihreä ikoni" :D
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 839
Varasin lennon tammikuulle Ranskaan Lyoniin. Aivan käsittämättömän edullinen hinta. Ja mikä tekee siitä vielä erikoisempaa, on ala olevassa kuvassa. Lentöyhtiö siis ottaa vain 25 euroa itselleen kun lennän meno-paluun Helsingistä Frankfurtin kautta Lyoniin. Jos taas jäisin Frankfurtiin, lentoyhtiö ottaisi itsellee 105 euroa. Ei käy järkeen... Kummatkin Economy Classic, joka sisältää ruumassa kuljetettavan laukun.

lennot.jpg
 
Viimeksi muokattu:

a-p

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
678
Tässä syksyn aikana on tullut käytyä ruotsin Haaparannassa muutaman kerran. Tornion/Haaparannan pääliikenneympyrällä oli tarkastukset, mutta nekin sai näppärästi kierrettyä kun ajeli vähän matkaa ja ylitti rajan yläkautta.

Toki ylemmällä puolella oli rajavartija paikalla, joka ei tehnyt mitään muuta kuin katseli puhelintaan ja nosti kättä kun ajoin ohi. Seuraavalla kertaa raja oli tyhjänä ja takaisin tullessa oli rajalla paperilappunen missä muistutettiin koronahommista ja kehotettiin tekemään testit.

Tuon Haaparanna rajatarkastuksen sai myös ohitettua mukavasti jalan tai polkupyörällä. Tuli nähtyä usrita jotka vain kävelivät sen tarkastuskopin ohi ilman mitään ogelmia. Onneksi se tauti leviää vain ja ainoastaan autolla liikkujien mukana.

Elämä näytti siellä aika normaalille. Maskeja ei tarvinnut eikä mitään muitakaan rajoituksia edes ollut.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 163
Parvi älyltä kysyn ku perhettä matkakuume vaivaa:

Mihin tammi-helmi-maaliskuu akselilla vois mennä kahden lapsen kans (5&7v) ilman että testejä tai muuta extraa kiusaa??
Meillä aikuisilla on 2xrokoteet.

Thaimaassa yleensä oltu koska lämmin, vaan nyt ei kinosta ku tökkivät tikulla nokkaan ja rahaa ottavat vaikka rokotteet :p

Eli lämpöä sais ny 20-25 ainakin olla.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
494
Itse olen aikeissa käydä ensimmäistä kertaa Thaimaassa helmikuussa. Tästä syystä olen seurannut ASEAN NOW -foorumia. Foorumilaisilla on kova usko siitä, että Thaimaa joutuu muuttavan nykyisiä vaatimuksia ennen helmikuuta.

Jos maahantulosta ei tule helpompaa, maalla on riski menettää miljoonia turisteja maihin, joihin pääsee pelkällä rokotustodistuksella.
 
Liittynyt
03.04.2019
Viestejä
518
Parvi älyltä kysyn ku perhettä matkakuume vaivaa:

Mihin tammi-helmi-maaliskuu akselilla vois mennä kahden lapsen kans (5&7v) ilman että testejä tai muuta extraa kiusaa??
Meillä aikuisilla on 2xrokoteet.

Thaimaassa yleensä oltu koska lämmin, vaan nyt ei kinosta ku tökkivät tikulla nokkaan ja rahaa ottavat vaikka rokotteet :p

Eli lämpöä sais ny 20-25 ainakin olla.
Meksiko, ei testejä tai rokotteita tarvii ja taattu lämpö. Lämpöä on kyllä yli tosta mitä toivoit :D Tuskin on mitään rajotteitakaan. Jos pitäisi itse arvata missä voisi viettää loman jossa tarvii olla vähiten aikaa maski naamalla (jos lentoa ei lasketa) niin Meksiko olisi varmaan ykkönen.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 163
Meksiko, ei testejä tai rokotteita tarvii ja taattu lämpö. Lämpöä on kyllä yli tosta mitä toivoit :D Tuskin on mitään rajotteitakaan. Jos pitäisi itse arvata missä voisi viettää loman jossa tarvii olla vähiten aikaa maski naamalla (jos lentoa ei lasketa) niin Meksiko olisi varmaan ykkönen.
siis joo, lämpö oli minimi.

Thaimaa kuumimpaan aikaan on se mistä eniten pidän, mut horonan takia joutuu ehkä tyytyy vähempää.

pistetääs mexsiko listalle, tattis.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Papereita Viron reissulla syynättiin vasta Katajanokan terminaalilla. Menin keltaiseen jonoon, kun en muistanut finentryä tehdä. Noh sieltä joku viittilöi että tule tänne vihreälle linjalle, ja päästi mut läpi pelkällä eu-koronapassilla. Ei kai siinä.

Tallinnassa eksyin asemuseoo etsiessä taktiselle ampumaradalle teollisuusalueella. Museo oli lopetettu, mutta Igor olis opettanu mua ampuun AK:lla (tai jollain muulla aseella) rahaa vastaan. Valitettavasti hänelle oli juuri ryhmä tulossa, täytyy varata aika ensi kerralla.

Viikkari oli kokemuksena jotenkin Tallinkia hikisempi. Taidan jatkaa Tallinkin käyttöä jatkossa, nyt kavereiden vuoksi olin Viikkarin kyydissä.

Super alkosta kannoin litran Jack Danielsia. 30€. Alkossa kaiketi 52€/l. Saa vähän säästöä, ja tarvitsi kantaa vain yksi pullo koko salkun sijasta.

Tuolla räiskintäradan eri paketteja: Hollywood – Taktikalise Laskmise Keskus
 
Viimeksi muokattu:

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Meksiko, ei testejä tai rokotteita tarvii ja taattu lämpö. Lämpöä on kyllä yli tosta mitä toivoit :D Tuskin on mitään rajotteitakaan. Jos pitäisi itse arvata missä voisi viettää loman jossa tarvii olla vähiten aikaa maski naamalla (jos lentoa ei lasketa) niin Meksiko olisi varmaan ykkönen.
Niin jos tykkää vain istua resortissa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 817
Hassua että tajusin että paljon reissanneena en ole koskaan kuitenkaan Islantiin mennyt. Keväällä pystys pitään lomia, eli onkos Islannin matkailusta kokemsta/vinkkejä. Kun toi korona-ahdistus pikkasen hellittää ympäri eurooppaa, niin siinä vois olla 4-5pvä lomareissun paikka. Mutta miten/missä ja milloin? (juu, osaan googlata mut noin spontaaneja ideoita/kokemuksia)
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 349
Hassua että tajusin että paljon reissanneena en ole koskaan kuitenkaan Islantiin mennyt.
Itse olen käyny 25 eri maassa, mutta silti Islanti Irlanti ja Liettua kaikki käymättä tosta läheltä. Noi on vaan sellaisia maita et ei kukaan päätä et lähdetäämpä extempore Islantiin. Vielä joskus :think:
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
26
Parvi älyltä kysyn ku perhettä matkakuume vaivaa:

Mihin tammi-helmi-maaliskuu akselilla vois mennä kahden lapsen kans (5&7v) ilman että testejä tai muuta extraa kiusaa??
Meillä aikuisilla on 2xrokoteet.

Thaimaassa yleensä oltu koska lämmin, vaan nyt ei kinosta ku tökkivät tikulla nokkaan ja rahaa ottavat vaikka rokotteet :p

Eli lämpöä sais ny 20-25 ainakin olla.
Itse olen tällä hetkellä Reunion-Mauritius(atm)-Seychellit kiertueella. Reunion on osa Ranskaa, joten eu:n todistuksella melko vaivatta saarelle ja euro valuuttanakin. Maskipakko oli vielä, mutta ei sitä kadulla tarvinnut pitää (jos ei isompaa väkijoukkoa ympärillä).

Toki ranskalaiset puhuvat pääosin creolea, mutta kyllä englannillakin selvittiin.

Mahtava saari vaellus- ja rantakohteena, miksei rantakaupunkikohteenakin. Näin talvella lämpötila rannikolla 20-28C, vuoristossa koleampaa. Alkuvuodesta 30+(?) ja enemmän sadetta/tuulta. Laajojen laguunien ulkopuolelle ei kannata/saa mennä uimaan, hait vievät raajan. (Shark infested island in Indian Ocean has so many attacks swimming is BANNED)

6 negatiivista koronatestiä matkalla saatu (kun lähdettiin Reunionille, luultiin että vielä vaatii neg testin) ja huomenna matka vie viimeiseen saarivaltioon ennen kotiinpaluuta ensi kuussa.
 
Liittynyt
03.04.2019
Viestejä
518
Niin jos tykkää vain istua resortissa.
Mihin ihmeeseen tämä perustuu? Oletko kenties käynyt paikan päällä? Minä olen Cancunissa ja Playa Del Carmenissa useamman kerran molemmissa, kummassakaan ei tarvitse istua resortissa. Tossa vielä tänään kuvattu video paikan päältä Playa Del Carmenin keskustasta ja biitsiltä:



Tuossa tietoa Koronatilanteesta, baarit ja yökerhot mm. saa olla auki just niin pitkään kun haluavat pitää
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
678
Hassua että tajusin että paljon reissanneena en ole koskaan kuitenkaan Islantiin mennyt. Keväällä pystys pitään lomia, eli onkos Islannin matkailusta kokemsta/vinkkejä. Kun toi korona-ahdistus pikkasen hellittää ympäri eurooppaa, niin siinä vois olla 4-5pvä lomareissun paikka. Mutta miten/missä ja milloin? (juu, osaan googlata mut noin spontaaneja ideoita/kokemuksia)
Sukeltajalle tai voihan sitä snorklatakin, mannerlaattojen välissä, Silfrassa, sukeltaminen maailman puhtaimmassa vedessä oli siistiä. Tuli myös sukellettua järvessä joka poreilee, eli kuplii metaania maanalta. Ruokapuolelta ehdottomasti lammasta joka kasvaa vapaana ja on niin hyvää että vientiin ei riitä sekä vielä parempaa hevosta. Mädätetty hai on miehekäs ruokakokemus, jota ei tarvitse toistaa, mutta sellainen yhtenä osana pubin paikalliset herkut lautasta meni hupina. Kaikki vihreä on myös hyvää, koska melkeen kaikki kasvaa geologisesti lämmitetyissä kasvihuoneissa, eli on läheltä. Laguunit tuli skipattua, niihin pitää vissiin varata liput ajoissa nykyään. Sukelluspaikoille matkalla käytiin parilla aktiivisemmalla alueella geologisesti, oli kyllä huikeita paikkoja kun yhdessä suunnassa vihreetä, toisessa ruskeaa, kolmannessa kuin kuussa olisi ja sitten lämmintä vettä / mutaa pukkaa maasta. Valaankatselureissulle olisimme mennneet, mutta kelit ei suosineet silloin. Tämä kaikki oli pari viikkoa ennen kuin se reyiohogwheoghsngsoiythsht tulivuori poksahti. Olimme illalla varanneet matkan katsomaan laavaa kun esipurkaukset oli alkanut, mutta sitten ne tyrehtyi ja aamulla sanottiin, että ei kannata mennä kun ohi on. No vähänajan päästä räjähti. Vähän harmitti, että ei jääty jumiin sinne. Tavallaan. Niin ja kallista siellä on. Kaikki. Esim Aktu Taktu eli paikallinen McDonalds, juustohamppari (ei ateria) 8€, 6 jalopenopoppersia 6,79€, molemmat löytynee täältäpäin 2€ hintaan.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
640
Itse olen tällä hetkellä Reunion-Mauritius(atm)-Seychellit kiertueella. Reunion on osa Ranskaa, joten eu:n todistuksella melko vaivatta saarelle ja euro valuuttanakin. Maskipakko oli vielä, mutta ei sitä kadulla tarvinnut pitää (jos ei isompaa väkijoukkoa ympärillä).

Toki ranskalaiset puhuvat pääosin creolea, mutta kyllä englannillakin selvittiin.

Mahtava saari vaellus- ja rantakohteena, miksei rantakaupunkikohteenakin. Näin talvella lämpötila rannikolla 20-28C, vuoristossa koleampaa. Alkuvuodesta 30+(?) ja enemmän sadetta/tuulta. Laajojen laguunien ulkopuolelle ei kannata/saa mennä uimaan, hait vievät raajan. (Shark infested island in Indian Ocean has so many attacks swimming is BANNED)

6 negatiivista koronatestiä matkalla saatu (kun lähdettiin Reunionille, luultiin että vielä vaatii neg testin) ja huomenna matka vie viimeiseen saarivaltioon ennen kotiinpaluuta ensi kuussa.
No nyt. Voisi sanoa että "saari keskellä ei mitään" :D aika eksoottinen paikka ja silti tosiaan jännä että osa Ranskaa. Millaiset matkajärjestelyt teillä?

Itsellä todella kovasti matkakuumetta melkein minne tahansa mutta käytännön syistä mennee keväälle että pääsee minnekään pidemmälle (edes pitkää viikonloppua jossain päin Eurooppaa). Kotimaassa kyllä tulee reissattua mutta kun noita @Jokoma reissun kaltaisia kohteita vilkuilee niin tuollainen olisi niin siistiä. Itse en ole siis kovin eksoottisissa paikoissa matkannut vaikka sinänsä suhteellisen runsaasti elämäni aikana reissannut vähän joka puolelle maapalloa.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Onhan ties mitkä tilukset aiemmin kolonialismin vuoksi olleet milloin minkäkin Euroopan maan hallussa. Jenkkiläkin oli ennen brittien hallusa jne. Jotkut maat eivät ole vieläkään irtautuneet.

Katselin, että Lontooseen pääsis 50€ menopaluu, mutta vaatii testin ennen ja jälkeen maahantulon. Pariisiin, Puolaan, Muncheniin jne. pääsis ~100€. Ranskassa voisi käydä vaikka Beauvais->Amiens->Chartres tsekkailemassa katedraaleja. TGV Amiens->Chartres maksaa ~30€. Pitää harkita josko vähän lomailisi talvella tuolla.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
Marraskuussa Ryanair aloittaa lennot Helsingistä Milanoon. Hieno kaupunki ja nyt pääsee kohtuuhintaan. Jos asuinpaikka sopii niin Lappeenrannasta edullisemmat lähdöt kuin Helsingistä.

Ainoa miinus on Milanon keskustan hotellien hintataso, saattaa olla Helsingin krskustaa kalliimpaa.. Centralenin luota löytyy jo paremmin monien budjettiin sopivia.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Itse taisimme olla Bergamossa yötä, ja matkustimme Milanoon junalla. Matka ei ollut muistaakseni kovin pitkäkään, tyyliin sama kuin Tampereelta Toijalaan tms.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 070
Itse taisimme olla Bergamossa yötä, ja matkustimme Milanoon junalla. Matka ei ollut muistaakseni kovin pitkäkään, tyyliin sama kuin Tampereelta Toijalaan tms.
Ja Bergamo itsessään kiva pikkukaupunki jossa idyllinen vanhakaupunki, Milano ehkä tuomiokirkon aluetta lukuunottamatta tylsä teollisuuskaupunki, joten ainakaan viikonloppureissulla ei ole mitään suurta pakkoa poistua Milanoon. Mielestäni, muitakin mielipiteitä voi toki olla.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
Ja Bergamo itsessään kiva pikkukaupunki jossa idyllinen vanhakaupunki, Milano ehkä tuomiokirkon aluetta lukuunottamatta tylsä teollisuuskaupunki, joten ainakaan viikonloppureissulla ei ole mitään suurta pakkoa poistua Milanoon. Mielestäni, muitakin mielipiteitä voi toki olla.
Naviglin alue on ehdottomasti käymisen arvoinen, varsinkin illalla.
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 351
Papereita Viron reissulla syynättiin vasta Katajanokan terminaalilla. Menin keltaiseen jonoon, kun en muistanut finentryä tehdä. Noh sieltä joku viittilöi että tule tänne vihreälle linjalle, ja päästi mut läpi pelkällä eu-koronapassilla. Ei kai siinä.
Ei EU-maissa reissatessa tarvitse mitään Finentryä enää täyttää jos on 2. piikkiä saanut. Läpi pääsee tuolla koronapassilla
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Tätä ei kovin selvästi sanottu niissä puna-viher-kelta lapuissa. Keltaiseen jonoon laput käskivät, jos ei ollut tehnyt finentryä. Eli lapuissa oli väärää tietoa.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
21
Hassua että tajusin että paljon reissanneena en ole koskaan kuitenkaan Islantiin mennyt. Keväällä pystys pitään lomia, eli onkos Islannin matkailusta kokemsta/vinkkejä. Kun toi korona-ahdistus pikkasen hellittää ympäri eurooppaa, niin siinä vois olla 4-5pvä lomareissun paikka. Mutta miten/missä ja milloin? (juu, osaan googlata mut noin spontaaneja ideoita/kokemuksia)
tuolla pari kertaa olen vieraillut. tuo 4-5pvää on sopiva aika. erikoinen paikka kannattaa kokea

auto kannattaa ehdottomasti vuokrata niin pääsee sinne minne itse haluaa. autoksi riittää hyvin joku perus pikku auto. tuolla on todella helppo ajaa muutama valtaväylä ja liikenne hiljaista

tuosta kun budjetoi aikaa niin 1pvä reykjavikista länteen ja hiukan etelärannikkoa eli jos kone saapuu aamupvä niin siitä on helppo käydäheti ajolenkki ja siitä illaksi hotellille. 2pvä etelärannikkoa n 200km itään reykjavikista. 3pvä koilliseen eli putokselle ja geysirille. ja sitte vaikka 4 pvä reykjavikissa.

majoitus kannattaa ottaa reykjavikista siitä on helppo sukkuloida nuo reissut. me ostettiin pvä eväät ihan kaupasta matkan varrelta leipää yms ja illalla sitte syötiin kaupungilla.

hintataso on sitte semmonen että hirvittää mutta eihän tuolla montaa pvää olla.

sään puolesta voi olla esim toukokuussa ihan mitä vaan

blue lagoonin unohtaisin itellä ei ainakaan kun käytiin katsomassa niin tehnyt mieli mennä kellumaan satojen muiden turistien kanssa kylki kyljessä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 070
Tulipa käytyä Tukholmassa. Menomatkalla keinutti kunnolla mutta nyt takastullessa ei juurikaan huomannut.
Keikutukseen vaikuttaa paljon se, mistä suunnasta tuulee (tai mistä aallokko tulee?), sivulta niin jo keinuu, takaa niin tasaista on meno.
 
Liittynyt
10.10.2020
Viestejä
10
tuolla pari kertaa olen vieraillut. tuo 4-5pvää on sopiva aika. erikoinen paikka kannattaa kokea
Olen vähän eri mieltä sopivan reissun kestosta Islantiin. Tottakai 4-5 päivää on parempi kuin ei mitään, ja varmaan missä vaan lomakohteessa pitempi aika olisi mukavampi kuin lyhyempi. Mutta Islanti on kyllä niin erinäköinen paikka vaikka Länsivuonoilla, pohjoisessa esim. Myvatnin alueella, ja etelässä siellä kaakkoisreunallakin esim. Jökulsarlonin jäätikköjärven tienoilla verrattuna noihin Reykjavikin lähistöihin. Että aika paljon missaa, jos ei kierrä ainakin koko ykköstien lenkkiä ympäri. Itse olin Islannissa muutama kesä sitten 11 päivää ja on ne kyllä huikeita maisemia. Reykjavikissa olimme tästä muutaman tunnin viimeisenä päivänä. Viikossa tuon ykköstien jo ehkä ajaisi ympäri vähän meitä kovemmalla tahdilla, ja ehtisi ihan hyvin nähdäkin silti. Mutta sen nopeammin ei kannattane.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
21
Olen vähän eri mieltä sopivan reissun kestosta Islantiin. Tottakai 4-5 päivää on parempi kuin ei mitään, ja varmaan missä vaan lomakohteessa pitempi aika olisi mukavampi kuin lyhyempi. Mutta Islanti on kyllä niin erinäköinen paikka vaikka Länsivuonoilla, pohjoisessa esim. Myvatnin alueella, ja etelässä siellä kaakkoisreunallakin esim. Jökulsarlonin jäätikköjärven tienoilla verrattuna noihin Reykjavikin lähistöihin. Että aika paljon missaa, jos ei kierrä ainakin koko ykköstien lenkkiä ympäri. Itse olin Islannissa muutama kesä sitten 11 päivää ja on ne kyllä huikeita maisemia. Reykjavikissa olimme tästä muutaman tunnin viimeisenä päivänä. Viikossa tuon ykköstien jo ehkä ajaisi ympäri vähän meitä kovemmalla tahdilla, ja ehtisi ihan hyvin nähdäkin silti. Mutta sen nopeammin ei kannattane.

juurikin näin olet aivan oikeassa muuta ymmärsin että kysyjä halusi tuommoisen muutaman päivän pikarykäyksen.

toinen reissu oli minullakin ja vaimolla 2vkoa mentiin smyril linesillä islantiin ja matkapelinä oli moottroripyörä. maasta sai tällöin irti ihan erinlailla.

mutta tuommoisella ns pitkällä vkon lopullakin näkee mukavasti kun tietää mitä tekee


tuolla aika hyvin aiheesta infoa ja paikkoja missä kannattaa käydä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
653
Mites nykyään on paras tapa hoitaa tuota ulkomaalaista valuuttaa, kun lähdetään lomamatkalle?
  1. Tuodaan Euroja maahan jossa vaihdetaan paikallisissa pisteissä. Tällä taitaa saada parhaan kurssin + ei muita kuluja. Varmaan ihan jees, jos ei monesta satasesta puhuta, mutta sen isompia määriä ei himoita kuljettaa mukana.
  2. Nostetaan Visalla / Mastercardilla paikallisista ATM koneista paikallista valuuttaa. Suhteellisen helppo ja vaivaton tapa ja voi juuri nostaa sen verran kuin tarvitsee loman aikana. Visalla ja Mastercardeissa taitaa olla kuitenkin joku 1-2% valuutanvaihtokulu (esim Norwegian visa 1,75%).
Mietin, että tuossa ylempänä varmaan ne vaihtoehdot. Itse kallistuisin varmaan vähän molempiin eli tuodaan X euroja, jotka vaihdetaan paikalliseen valuttaan ja jos ja kun tarvitaan lisää, maksetaan / nostetaan Visalla. Multa tosin löytyy Curve, joka mahdollistaa vähän nostoja ja käyttöä ilman valuutanvaihtokuluja

1635767095752.png


Sen lisäksi löytyy tuo Crypto Comin Debit kortti, johon ilmeisesti sisältää jotakin valuutanvaihto ilman kuluja, mutta tuo ei ihan selvää vielä itselle
1635767175696.png

1635767196662.png
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Wise eli entinen transwerwise kannattaa myos tarkistaa. Ovat erikoistuneet halpaan ulkomaan valuuttaan ja heilla on maksuton kortti.
 
Liittynyt
03.04.2019
Viestejä
518
Käytännössä kaikkialla missä tullut käytyä niin käteistä mukaan ja paikan päällä vaihtaa ylivoimaisesti paras tapa ja vähiten häviää rahaa vaihdossa. Sitten nostaa lisää automaatista jos ei riitä.
Hotellihuoneissa kumminkin kassakaapit useimmiten, jos ei niin vaikka lukittavaan laukkuun ylimääräiset jemmaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 448
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom