Logitech MX Keys

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 207
Arvion kohteena näppäimistö tunnetulta valmistajalta – logitechilta. Olin jonkun aikaa etsiskellyt hyvää matalaprofiilista näppäimistöä omaa setuppia ajatellen. Sattumalta yksi ilta selailin tarjontaa ja silmiini osui Logtechin Craft – malli. Nähtyäni sen hinnan totesin, etten voi pelkkään näppäimistöön laittaa noin isoa rahaa. Taas jatkuin selailua ja sieltähän putkahti esiin sellainen tuote kuin MX Keys. Kyseessä on siis Craftin pikkuveli – kevyemmillä ominaisuuksilla. Tätä näppäimistöä on myös saatavilla pienempänä versiona – tenkeyless mallina. Värivaihtoehtoina ovat musta, grafiitti ja valkoinen.

Pakkohan se oli ostaa. Hintaa näppäimistöllä oli 98 euroa powerissa. Ei siis mikään ihan mahdoton hinta. Tähän väliin täytyy mainita myös sen isoveljen – eli craftin hinta: 150-200euroa. Hintaero on merkittävä.

Ennalta katsoin pintapuolisesti muutamia ajatukisa ja arvioita tästä näppäimistöstä ja mieleeni jäi hieman ristiriitainen kuva kaikesta. Tämä johtunee siitä, että jokapaikassa – siis ihan jokaisessa paikassa toitotetaan mekaanisten näppäimistöjen ylivertaisuutta. Eihän mikään ei-mekaaninen näppäimistö voi olla hyvä eihän? Varsinkin kun vastustajina ovat hyper x gaming jet fuel – nimeä kantavat mekaaniset rgb näppäimistöt. Näppäimistön paketista purettuani löin sen kiinni koneeseen ja pääsin naputtelemaan ensimmäiset kolme riviä tekstiä. Ja voi jestas sitä mitä sormeni tunsivatkaan! Ensimmäisen painalluksen jälkeen tiesin jo heti, että nyt on jotain hienoa käsissä.

Mennäänpä siis hieman tarkemmin siihen, mitä sieltä hyllyltä tuli mukaan.

Tekniset tiedot:
Valmistaja: Logitech
Malli: MX Keys
Hinta n. 100e hujakoilla
USB-vastaanotin tai bluetooth
Mahdollisuus kytkeä kolme laitetta ja vaihtaa nopeasti näiden välillä.
10 metrin kantama
Taustavalaisu, joka toimii tunnistuksella (kädet kun vie näppäimistön päälle)
USB C lataus
On/Off kytkin
Caps Lock ja Akun toimintovalo
Yhteensopivuus Logitechin Flow- tyyppisen hiiren kanssa
Akun kesto: Taustavalon kanssa käytettäessä noin 10 päivää ja ilman jopa 5kk valmistajan mukaan. Tämän tiedon voin päivittää jahka näppäimistö on ollut tarpeeksi kauan käytössä minulla.

Tässä alla tuote alkuperäisessä pakkauksessaan.
DSC_0334.JPG


Ulkokuoren alla on sisempi laatikko, jossa näppäimistö oli siististi pakattuna – suojakelmu on otettu tässä vaiheessa pois.
DSC_0336.JPG

DSC_0338.JPG



Käsissä näppäimistöä tunnusteltaessa se tuntuu todella jämäkältä. Ihmetystä aiheuttaa se, että miten näin ohut voi olla näin jämäkkä. Syy löytynee siitä, että tässä on täysmetallinen taustalevy. Tämä nostaa näppäimistön painoa, joka siis on 810 grammaa. Se tekee jämäkän vaikutelman, eikä näppäimistö herkästi vaeltele työpöydällä. Tukevuutta parantaa isot kumitassut pohjassa.

Tässä mallissa käytetään niinsanottuja saksikytkimiä. Tämän kaltaisia kytkimiä on käytetty myös muunmuassa kuuluisassa Logitech K740 mallissa, joka on jo yli 10 vuotta valmistuksessa ollut näppäimistö ja erittäin suosittu.
Saksikytkimien tuntuma on tarkka ja napakka. Tässä MX keys mallissa vieläpä tuntuu siltä, että näppäinten vakaus ja jämäkkyys on erinomaisella tasolla. Yksittäiset näppäimet eivät heilu tai taitu. Painallus näppäimen reunaan johtaa tasaiseen alaspainumiseen. Eli siis näppäimet ottavat hyvin reunoilta. Jokainen näppäin välilyöntiä lukuunottamatta on muotoiltu, joka parantaa tuntumaa ja tarkuutta. Näppäinten painallussyvyys on valmistajan mukaan 1,8mm. Monissa testeissä tämän osoitettu pitävän paikkaansa. Se ei ole järin suuri – samaa luokkaa kuin kannettavien tietokoneiden näppäimistöissä on totuttu näkemään ja kokemaan. Mutta sitähän juuri tämänlaisissa näppäimistöissä haetaan. Se tuntuu käytössä syvemmältä mitä oikeasti onkaan.

Kuva: Yksittäiset näppäimet ovat muotoiltuja.
DSC_0343.JPG


Näppäimistön takaosasta löytyy usb c lataus – portti sekä virtakytkin. Näppäimistön päällä näkyy latausvalo. Tämä valo toimii myös indikaattorina kytkettäessä laitetta toiseen.
DSC_0341.JPG



Taustavalo on hyvin toteutettu - valoa ei vuoda liikaa näppäinten sivuilta. Taustavalon voimakkuus on kokeiluni perusteella 8 tasoinen. Värivaihtoehtoja muita kuin valkoinen ei ole. Taustavalon toiminta perustuu liikkeeseen. Kun käyttäjä vie kätensä näppäimistön päälle - taustavalo syttyy. Toinen taustavalon aktivointityyppi on näppäinpainallus, joka viimeistään sytyttää taustavalon. Kun käyttäjä vie kätensä pois näppäimistöltä, kuluu noin 5 sekuntia kokeiluni mukaan, kunnes taustavalo sammuu itsekseen. Kaikenkaikkiaan itselleni on käytön aikana tullut kuva tämän ominaisuuden hyvästä toiminnasta. Näppäimistö rekisteröi liikkeen herkästi ja taustavalaistus syttyy melko nopeasti.

Näppäimistön korkeus on 131,63mm, leveys 430,2mm ja syvyys 20,5mm - puhutaan siis aika matalasta näppäimistöstä. Jokainen voi sitten tehdä johtopäätelmät, että ovatko ne mekaaniset matalaprofiiliset näppäimistöt oikeasti matalaprofiilisia verrattuna tähän. Etureunasta mitattuna näppäimistön syvyys on siis noin 10 mm.

Yhteenetoa:
Kenelle tämä sitten on tarkoitettu? No omasta mielestä oikeastaan kelle tahansa. Pelaaminen onnistuu tällä näppäimistöllä hyvin omasta mielestä. Jos haetaan sitä ultimaattista matalaprofiilista näppäimistöä, jolla voi painaa pitkää päivää toimistossa tai naputtaa etänä kotona – niin en voi olla suosittelematta tätä. Yksinkertainen ja hillitty ulkoasu, joka on yhdistetty jämäkkään rakenteeseen ja loistavaan tuntumaan. Tuote ei mielestäni ole hinnalla pilattu, mutta tähän malliin myytävä erillinen rannetuki tulisi mielestäni ehdottomasti kuulua vakiona samaan pakettiin.

Näppäinten muotoilu voi aiheuttaa keskustelua. Verrattuna vaikkapa thinkpadin näppäimistöön, näppäinten muotoilu koko näppäimen alueelta toimisi ehkä jopa paremmin. Ei pelkästään niin, että keskellä osa on syvennetty.

Jos minimalistisuutta halutaan, niin suosittelen katselemaan Mini- mallia, josta on käytännössä riisuttu numbad kokonaan pois.

Varauksella sitten tietysti täytyy suhtautua, jos käytössä on ollut vain ja ainoastaan mekaanisia näppäimistöjä.

Ruusut:
+ Jämäkkä rakenne
+ Viimeistely ja laatuvaikutelma
+ Saksikytkin tyyppiseksi loistava tuntuma
+ Mahdollisuus kytkeä kolmeen eri laitteeseen - helppo vaihtaa laitteiden välillä

+ Taustavalaisu toteutettu hyvin


Risut:
- Ei sisällyettyä rannetukea
-(+) Näppäinten tuntuma voi joillekkin olla turhan matala. (Painallussyvyys 1,8mm)
- Akun eliniästä ei hirveästi tietoa saatavilla - akun saa uusittua mutta löytyykö sopivaa vuosien päästä?

-(+) Kaltevuuskulman säätö puuttuu kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 207
Laitetaan tähän vielä se vanhempi malli - Logitech K740, joka on ollut myynnissä jo yli 10v.



Huomatkaa myös se, että seuraavilla kriteereillä olevia näppäimistöjä on todella vähän tarjolla:

- Oikeasti matalaprofiilinen
- Taustavalaisu
- Laadukkaat kytkimet
- Jämäkkä rakenne

En ole vielä ton mx keysin osalta tutustunut tarkasti tohon ominaisuuteen, jossa voi vaihtaa laitteiden välillä sujuvasti. Täytyy piakkoin kokeilla kannettavan kanssa.
 

TKR

Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
204
LTK810.png


Kattava arvostelu ja vakuuttava näppäimistö!

Minulla on kuvanmukainen K810, joka on toiminut hienosti Bluetoothilla muun muassa iPadin, PS4:n ja Windows-PC:n kanssa 2015 alkaen. Tai no, kerran se piti vaihtaa takuuseen, kun back-näppäin hajosi käsiin.

Ehkä joskus ostan tuon MX Keys Minin, jos tarvetta tulee. USB-C-lataus ja mahdollisuus USB-käyttöön (ei langallisesti, vaan ainoastaan Logi Boltilla, mutta saa kuitenkin tarvittaessa eliminoitua Bluetooth-viiveen ja Bluetooth-adapterin tarpeen) ovat hyviä lisäyksiä K810:aan verrattuna.

K810:n jälkeen Logitechilla ei ole ollutkaan taustavalollista korvaavaa näppäimistöä markkinoilla. Ilman taustavaloa on K380 ja K480.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 158
Täällä MX Keys ja MX Master 3. Etätyökäytössä mainio kombo. Käytettävän tietokoneen vaihto onnistuu lennosta todella näppärästi. Aiemmin ollut myös tuo K740. Näissä on molemmissa minusta hyvällä maulla toteutettu valaistus ja muutenkin tosi asiallisia näppäimistöjä. K740 jatkaa elämäänsä talouden toisella etätyöpisteellä.

Jonkun verran minulla on ollut yhteysongelmia omalla kotikoneella unifying-palikan kanssa, mutta nämä ilmeisesti liittyvät AMD:n B550 usb-toteutukseen ja/tai vr-lasien ja/tai rattiohjaimen aiheuttamiin häiriöihin. Yhteys ei nimittäin ole tainnut ikinä pätkiä normaalissa käytössä, ainoastaan kun simuilusession aikana on tarvinnut jotain chattailla tai googlettaa.

Edit: Ja oli mulla jonkin aikaa testissä myös Craft, mutta se ei mielestäni ollut hintansa väärti. En saanut pyörylää tomimaan missään käyttämässäni ohjelmassa ja se tuntui enemmänkin olevan tiellä.
 
Viimeksi muokattu:

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 207
Päivä päivältä tuntuma tuntuu paremmalta tohon näppikseen. Täytyy varmaan laittaa tilaukseen emännykselle samanlainen, kun vilkas ja koitti - sanoi että haluaa ehkä samanlaisen tämän tilalle:

 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
564
Minullakin on kotona vajaan vuoden ollut käytössä MX Keys -näppäimistö ja MX Anywhere 3 -hiiri. Taidan olla vähän erikoinen näppäilijä, sillä tykkään kirjoitella niin, että ranteet lepäävät pöytäpintaa vasten, en siis halua mitään rannetukea. Siitä seuraa, että näppäimistön takareunan pitää minulle olla vakioita korkeammalla. Tähän ratkaisuksi tilasin AliExpressiltä näppäimistön alle säädettävät korokkeet, jotka hyvin ovat liimatarrallaan pysyneet paikoillaan. Nyt kirjoitusasento on minulle optimaalinen.

Samoin olen tykästynyt Logitechin pikkuhiiriin, koska samalla tavalla ranteeni on pöytäpintaa vasten, ja käytän hiirtä sormillani. Mielestäni tällä tavoin hiiren liikuttelu on paljon tarkempaa esim. Photoshopia käyttäessäni siihen verrattuna, että koko kämmen lepäisi ison hiiren päällä.

Molemmista laitteista olen kovasti tykännyt, ja ne ovat bluetoothilla yhteydessä muutaman metrin päässä työpöydästä olevaan kahteen Dellin läppäriin. Kolmas yhteys taas on molemmista LG-älytelkkariin, jota on näillä paljon helpompi hallita kuin LG Magic Remotella. Akutkin kestävät viikkokausia, ellei näppäimistön valaistusta joudu paljoa käyttämään.

Logi MX.jpg
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 207
Minullakin on kotona vajaan vuoden ollut käytössä MX Keys -näppäimistö ja MX Anywhere 3 -hiiri. Taidan olla vähän erikoinen näppäilijä, sillä tykkään kirjoitella niin, että ranteet lepäävät pöytäpintaa vasten, en siis halua mitään rannetukea. Siitä seuraa, että näppäimistön takareunan pitää minulle olla vakioita korkeammalla. Tähän ratkaisuksi tilasin AliExpressiltä näppäimistön alle säädettävät korokkeet, jotka hyvin ovat liimatarrallaan pysyneet paikoillaan. Nyt kirjoitusasento on minulle optimaalinen.

Samoin olen tykästynyt Logitechin pikkuhiiriin, koska samalla tavalla ranteeni on pöytäpintaa vasten, ja käytän hiirtä sormillani. Mielestäni tällä tavoin hiiren liikuttelu on paljon tarkempaa esim. Photoshopia käyttäessäni siihen verrattuna, että koko kämmen lepäisi ison hiiren päällä.

Molemmista laitteista olen kovasti tykännyt, ja ne ovat bluetoothilla yhteydessä muutaman metrin päässä työpöydästä olevaan kahteen Dellin läppäriin. Kolmas yhteys taas on molemmista LG-älytelkkariin, jota on näillä paljon helpompi hallita kuin LG Magic Remotella. Akutkin kestävät viikkokausia, ellei näppäimistön valaistusta joudu paljoa käyttämään.

Aika hyvä ratkasu. En tiennyt moisten olemassaolosta edes kuin nyt. Jooh - on hieman outoa tietysti ettei tota kallistusta voi säätää tässä. Kait siinä on ajateltu, ettei sitä tarvitse säätää ollenkaan - optimaalinen asento jo valmiikksi.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 808
MX Keys on sen verran matala että paketin mukana tullut rannetuki on jäänyt itsellä käyttämättä.

Pelikoneen mekaanisen näppiksen kanssa käytän edelleen legendaarista Allsopin raindrop rannetukea, riittääköhän 20 vuotta sen iäksi jo. Välillä sille pitää näyttää fairya ja tiskiharjaa :D
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 207
Kirjoittakaa rohkeasti palautetta koskien tota kirjoitusta, mitä olisi hyvä parantaa. Kiitos kaikille kommentoijille ja lukijoille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
296
Hyvä esittely näppäimistöstä. Sen olisi ehkä voinut mainita, että näppäimistön taustavalo on automaattinen, eli näppäimet ovat valaistuja vain silloin kun kädet ovat näppäimistön päällä.

Itselläni on tuo craft, ja sen puoleen ajattelin kommentoida siitä, kun varmasti on monella harkinnassa juuri näiden kahden välillä, että kumman hankkii. Hintaero on sellaisenaan hirveä. Muuta eroa kun ei juuri ole kuin se, että craftissa on rulla. Se on monesti kätevä, mutta ei kyllä millään sadan euron arvoinen. Itse satuin bongaamaan tuon craftin gigantin tarjouksesta olikohan 119 euroa, ja se parinkympin ero on ehkä oikeamman suhtainen siihen, mitä siitä saa.

Akunkestosta sanoisin, että nuo ilmoitetut ajat tuntuvat todella pieniltä siihen, mikä käytäntö. Ilmeisesti niissä ajoissa kirjoitetaan kahdeksan tuntia päivässä tauotta romaania, kun itse ainakin, vaikka näppäimistössä on taustavalo päällä, enkä koskaan muista virtakytkimestä virtaa katkaista, niin silti en edes muista koska olisi viimeksi tarvinnut ladata.
 
Viimeksi muokattu:

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 207
Hyvä esittely näppäimistöstä. Sen olisi ehkä voinut mainita, että näppäimistön taustavalo on automaattinen, eli näppäimet ovat valaistuja vain silloin kun kädet ovat näppäimistön päällä.

Itselläni on tuo craft, ja sen puoleen ajattelin kommentoida siitä, kun varmasti on monella harkinnassa juuri näiden kahden välillä, että kumman hankkii. Hintaero on sellaisenaan hirveä. Muuta eroa kun ei juuri ole kuin se, että craftissa on rulla. Se on monesti kätevä, mutta ei kyllä millään sadan euron arvoinen. Itse satuin bongaamaan tuon craftin gigantin tarjouksesta olikohan 119 euroa, ja se parinkympin ero on ehkä oikeamman suhtainen siihen, mitä siitä saa.

Akunkestosta sanoisin, että nuo ilmoitetut ajat tuntuvat todella pieniltä siihen, mikä käytäntö. Ilmeisesti niissä ajoissa kirjoitetaan kahdeksan tuntia päivässä tauotta romaania, kun itse ainakin, vaikka näppäimistössä on taustavalo päällä, enkä koskaan muista virtakytkimestä virtaa katkaista, niin silti en edes muista koska olisi viimeksi tarvinnut ladata.
Kiitos. Laitetaan maininta tuosta taustavalon toiminnasta tuonne.

Hyvä kuulla käytännön kokemusta tosta akkukestosta. Mitenkä pitkään on ollut käytössä sinulla tuo craft malli? Siinä on köäsittääkseni ihan samat muut ominaisuudet rullaa lukuunottamatta. Väkisinkin mieleen tulee, että onkohan muussa laadussa tingitty tämän mx keys-mallin kanssa?

Niin ja tosiaan voisihan tuonne laittaa hieman tarinaa siitä, miten hyvin yhteys pysyy päällä näillä kahdella eri metodilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
296
Hyvä kuulla käytännön kokemusta tosta akkukestosta. Mitenkä pitkään on ollut käytössä sinulla tuo craft malli? Siinä on köäsittääkseni ihan samat muut ominaisuudet rullaa lukuunottamatta. Väkisinkin mieleen tulee, että onkohan muussa laadussa tingitty tämän mx keys-mallin kanssa?
Vuoden verran suunnilleen on nyt ollut. Ja olen todella tyytyväinen näppäimistöön. Ihan kaikki kertomasi asiat voi myös allekirjoittaa samoin sanoin craftin kohdalla. Ja mitä itse mx keysiä hiplaillut, niin nopealla tuntumalla ei niissä craftin rullan lisäksi muuta eroa ole. Uskoisin, että hintaero johtuu enemmän siitä, että logitech vetää craftista kovat katteet, ja mikä on vetäessä, ne joilla on löysää rahaa, tai ihan välttämättä haluaa sen nupin, niin ostaa craftin, muut mx keysin, ja logitech voittaa aina. Itsekään en olisi craftia hankkinut, van mx keys:n, jos ei olisi ollut hyvä tarjous. Mx keysin hinta/laatusuhde normaalihinnoin on parempi.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
564
Sen verran vielä lisää MX Keys -näppäimistöstä, että sen ylärivin näppäimien toimintoja voi muuttaa Logitech Options -ohjelman avulla. Macrot eivät kuitenkaan onnistu. Itse olen kahden näppäimen toimintaa muuttanut. Myös sovelluskohtaisesti voi näppäimien toimintoja asettaa, mutta itse olen kuitenkin pysytellyt vakiotoiminnoissa. Samalla ohjelmalla olen myös MX Anywhere 3 -hiiren rullan edessä olevalle painikkeelle vaihtanut HOME-toiminnon, jolloin pitkän sivun alalaidasta pääsee nopeasti sivun ylälaitaan.

Kun olin uutta näppäimistöä hankkimassa, niin muistaakseni olisi vain parikymmentä euroa enemmän pitänyt Craftista maksaa tarjousten vuoksi. En kuitenkaan nähnyt sen toimintoja itselleni tarpeelliseksi, vaikka eniten Exceliä ja Photoshopia käytän Windowsissa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Hyvä yhteenveto MX Keysistä :tup:

Itselläni ollut myös sama näppis käytössä nyt reilun vuoden verran ja ihan tyytyväinen pitää olla. Kirjoitustuntuma ok omaan makuun, itselle kelpais vielä vähän enemmän "läppärin näppistä" vastaavakin, mutta tämäkin on riittävän matalilla näppäimillä ja liikeradalla. Onneksi näppäimistön kallistus on melko olematon ja näppis tasainen kun säätöä ei ole. Itse kun olen tällainen "naputtelija" niin pitkän liikeradan korkeanäppäimiset näppikset on mulle ihan painajaista, mitä matalampi sen parempi, ja ranteet kärsii jos liikaa kulmaa ylöspäin :interested:

Mekaaninen tuntuma laadun puolesta tosiaan ihan 10+ ja useamman laitteen helppo käyttö on itselleni se juttu tässä. Kaverina mulla on Logitechin M720 hiiri, jossa on myös nopea laitevaihtonappi kyljessä niin on helppo vaihtaa koneiden välillä "lennossa". Logitechin softia kun ei pysty työkoneeseen asentamaan niin laitteiden omat painonapit on ratkaisevia.

Akun kesto tuntuu olevan toimistokäytössä useamman viikon luokkaa, onneks on usb-c latausliitäntä niin helppo ladata kännykkälaturilla.
 
Viimeksi muokattu:

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 207
Hyvä yhteenveto MX Keysistä :tup:

Itselläni ollut myös sama näppis käytössä nyt reilun vuoden verran ja ihan tyytyväinen pitää olla. Kirjoitustuntuma ok omaan makuun, itselle kelpais vielä vähän enemmän "läppärin näppistä" vastaavakin, mutta tämäkin on riittävän matalalla liikeradalla. Onneksi näppäimistön kallistus on melko olematon ja näppis tasainen kun säätöä ei ole. Itse kun olen tällainen "naputtelija" niin pitkän liikeradan korkeanäppäimiset näppikset on mulle ihan painajaista, mitä matalampi sen parempi, ja ranteet kärsii jos liikaa kulmaa ylöspäin :interested:

Mekaaninen tuntuma laadun puolesta tosiaan ihan 10+ ja useamman laitteen helppo käyttö on itselleni se juttu tässä. Kaverina mulla on Logitechin M720 hiiri, jossa on myös nopea laitevaihtonappi kyljessä niin on helppo vaihtaa koneiden välillä "lennossa". Logitechin softia kun ei pysty työkoneeseen asentamaan niin laitteiden omat painonapit on ratkaisevia.

Akun kesto tuntuu olevan toimistokäytössä useamman viikon luokkaa, onneks on usb-c latausliitäntä niin helppo ladata kännykkälaturilla.
Hyvä saada lisää käyttäjien kokemuksista tarinaa tänne.

Tuo tarkoittanee aikalailla lyhyttä näppäimen liikerataa, koska jo tässä mx keys mallissa se on 1,8mm.
Monissa kannettavissa on nykyään 1,5 - 2,0mm tuo painalluksen syvyys.

Esimerkkinä todettakoon Lenovon läppärimallistosta X13, jonka näppäintuntumaa on huononnettu oleellisesti tiputtamalla painalluksen syvyys 1,5mm:n tasolle. Koen, että käyttömukavuuden nimissä omalla kohdalla se 2mm +/- on hyvä. Samaa trendiä viime vuosina ovat toteuttaneet muutkin kannettavien valmistajat.

Verrattuna siihen Logitech K740 malliin tässähän on tuntuvasti lyhyempi tuo syvyys, mutta näppäimet ovat mielestäni jämäkämpiä kaikenkaikkiaan. Katsokaa ja käykää kokeilemassa myös tarvittaessa tuota mallia. Voi yllättää.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Tuo tarkoittanee aikalailla lyhyttä näppäimen liikerataa, koska jo tässä mx keys mallissa se on 1,8mm.
Monissa kannettavissa on nykyään 1,5 - 2,0mm tuo painalluksen syvyys.
Tarkensin tuota ajatuksenvirtaa tekstiini, tarkoitin myös näppäinten fyysistä korkeutta (tai mataluutta tässä tapauksessa) pelkän liikeradan lisäksi.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 207
Tarkensin tuota ajatuksenvirtaa tekstiini, tarkoitin myös näppäinten fyysistä korkeutta (tai mataluutta tässä tapauksessa) pelkän liikeradan lisäksi.
Noniin, tämä selvensi. Täytyykin mitata kuinka korkealla nämä ovat.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
31
Itsekin yhdyn aiempiin kehuihin. Vaihdoin mekaanisesta pelinäppiksestä MX Keysiin ja voi mitä juhlaa on kirjoittaminen tämän jälkeen ollut.

Itselleni nämä matalan profiilin läppärityyliset näppäimet ovat loppupeleissä paras kytkintyyppi, mikä tuli nyt todennettua muutaman vuoden pelinäppäinten RGB-helvetissä haahuilun jälkeen. Mahtava lisä on myös tuo vaivaton tietokoneen vaihto, millä vaihdos työkoneesta omaan sujuu kirjainmellisesti napinpainalluksella.

Jos jotain parannuskohteita pitäisi keksiä, niin olisi mukavaa jos tuon taustavalon saisi pysymään jatkuvasti päällä vaikka silloin, jos laite on jatkuvasti kiinni virrassa. Joka tapauksessa tuote palvelee käyttötarkoituksiani täydellisesti, mikä tuntuu erikoiselta sanoa, sillä kovin harvoin olen tuotteeseen näin tyytyväinen.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 207
Itsekin yhdyn aiempiin kehuihin. Vaihdoin mekaanisesta pelinäppiksestä MX Keysiin ja voi mitä juhlaa on kirjoittaminen tämän jälkeen ollut.

Itselleni nämä matalan profiilin läppärityyliset näppäimet ovat loppupeleissä paras kytkintyyppi, mikä tuli nyt todennettua muutaman vuoden pelinäppäinten RGB-helvetissä haahuilun jälkeen. Mahtava lisä on myös tuo vaivaton tietokoneen vaihto, millä vaihdos työkoneesta omaan sujuu kirjainmellisesti napinpainalluksella.

Jos jotain parannuskohteita pitäisi keksiä, niin olisi mukavaa jos tuon taustavalon saisi pysymään jatkuvasti päällä vaikka silloin, jos laite on jatkuvasti kiinni virrassa. Joka tapauksessa tuote palvelee käyttötarkoituksiani täydellisesti, mikä tuntuu erikoiselta sanoa, sillä kovin harvoin olen tuotteeseen näin tyytyväinen.
Kuullostaa hyvin tutulta. Minäkin kokeilin kolmea tai neljää eri mekaanista näppäimistöä ja en koskaan ymmärtänyt niiden hypeä.

Samaa mietin, että olisi hyvä lisä itse päättää tosta taustavalon päällä pysymisestä.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 808
Itsehän kävin räpeltämässä taustavalon kanssa alkuviikosta ja nyt se ei enää ekalla yrityksellä lähde päälle vaan pitää käsin laittaa päälle. Loppupäivän toimii ihan hyvin, tunnistaa kun käden laittaa lähelle mutta seuraavana päivänä taas sama juttu.

Ihan hyvin se toimi taas monta kk ennen tätä. "jos se toimii, älä koske siihen"
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 207
Itsehän kävin räpeltämässä taustavalon kanssa alkuviikosta ja nyt se ei enää ekalla yrityksellä lähde päälle vaan pitää käsin laittaa päälle. Loppupäivän toimii ihan hyvin, tunnistaa kun käden laittaa lähelle mutta seuraavana päivänä taas sama juttu.

Ihan hyvin se toimi taas monta kk ennen tätä. "jos se toimii, älä koske siihen"
Langattomuus on hieno asia, mutta tosiaan olishan tähänkin ollut aika naseva juttu laittaa mahdollisuus usb liitännälle.
En tiedä sitten onko miten paljon eroa, että onko se bluetoothilla yhdistetty vaiko usb dongelilla.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
564
Minulla kaksi Dell-läppäriä ja LG-älytv on yhdistetty bluetoothilla, kaikki muutaman metrin päässä näppäimistöstä, eikä yhtään yhteysongelmaa ole ollut.

Muistaakseni bluetoothilla viive oli Rtings.comin testissä 18 ms ja donglella 8 ms.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 246
Tilasin Gigantista MX Keys Plus -näppäimistön alehintaan 99,90€ (normaali 129€). Kyllästyin nykyiseen K270 näppikseen, kun se varsinkin nopeasti kirjoittaessa ei rekisteröi kaikkia näppäinten painalluksia. Ajattelin sitten, että kun kerran vaihdetaan, niin vaihdetaan sitten kerralla koko setti parempaan. Samaan tilaukseen lähti nykyisen M705 hiiren tilalle MX Master 3 hintaan 69€.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Hyvä arvostelu. Itsellä oli tämä MX Keys käytössä muutaman kuukauden verran, mutta suurin ongelma itsellä oli kun kyseessä oli tosiaan full size näppis ja olen tottunut TKL kokoon. Tuon takia tuota oli jotenkin hankala asetella sopivasti pöydälle ja tuntui että näppis tuntui aina olevan hieman vinossa että pystyi kirjoittamaan normaalisti.

Eilen tuli hommattua tämä uusi MX Keys Mini ja tämä on oikeastaan täydellinen koko, en tarvitse yleensäkäänn numpadia joten tämä pieni koko on oikein hyvä ja hiiri saa olla normaalilla paikallaan (kombona MX Master3).

EDIT: Logitech muuten myy erillistä MX Wrist rest:iä tuolle MX Keys näppikselle jos sellaiselle on tarvetta. Jossain vaiheessa myivät sitä myös tuon näppiksen kanssa erillisenä Plus-mallina jossa tuli näppis ja rannetuki samassa paketissa. Itselle tämä on sen verran matala ettei tuon kanssa oikein tarvitse rannetukea.
 
Liittynyt
10.10.2018
Viestejä
404
Miettinyt MX Keysin hankintaa mutta jotkut sanovat että "viive on liian korkea pelaamiseen", kellään mielipidettä/kokemusta tästä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
Miettinyt MX Keysin hankintaa mutta jotkut sanovat että "viive on liian korkea pelaamiseen", kellään mielipidettä/kokemusta tästä?
Minulla on MX Keys myös pelikäytössä. Vaihtui mekaanisesta pelinäppäimistöstä tuohon ja en muistaakseni mitään eroa käytännössä huomannut. Vaihdosta on jo jonkin aikaa, niin ei ole tuoreita muistikuvia. CS GO:ta tulee paljon pelattua ja ei se osuminen näppäimistöstä jää kiinni.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
208
Uusin syksyllä Logitechin vanhan Performance MX hiiren uuteen MX Master 3 hiireen, samalla uusin myös vanhan mekaanisen näppäimistön tähän ko. MX Keys -näppäimistöön ja olen kyllä tykännyt! Käyttö on 99% koodailua sekä etänä töissä (Mac Book Pro) että oman projektin osalta (PC), etenkin helppo vaihdettavuus näiden koneiden välillä on plussaa. MacBook on Bluetoothin kautta ja PC yhdistyy näytössä olevan donglen kautta. Mekaaniset voi olla hyviä peleissä, mutta tykkään itse kyllä kirjoittaessa enemmän tämmöisestä low profile -näppäimistöstä :)

Hintaa näille tuli omalla kohdalla yli 200e, mutta kannatti hankkia. Näppäimistössä en käytä taustavaloa, eikä vielä kertaakaan ole tarvinnut latailla sitten käyttöönoton, hiiren olen ladannut 2 kertaa tässä ajassa (syyskuun alku).
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 207
Kohta tulee pari kuukautta käyttöä täyteen.

Yks miinus on tota usb lähetintä käytettäessä. En saanut toimimaan yhtäkkiä sitä enää ilman erillistä softaa.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 246
Olenko ymmärtänyt oikein, että näissä tavallisissa MX Keys ja MX Master 3 ei ole mahdollista käyttää Logitech Bolt tekniikkaa? Jos haluaa Bolt yhteensopivat, pitäisi olla For Business -mallit? Ainakin näppiksessä ja hiiressä on vain Unifying ja bluetooth logot. Vaikka Logitech Options asensi myös Bolt softan samalla kertaa.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 808
MX Keys tuli markkinoille ~pari vuotta ennen kuin Bolt julkistettiin.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
54
MX Keys Mini toimii vaan Boltin kanssa (eikä donglea tule mukana). "For business"-versiot MX Master 3/MX Anywhere 2(?) -hiiristä tukee Boltia. En ole varma onko täyskokoisesta MX Keysistä jo "For business"-versiota.
 

Ypi

Liittynyt
10.12.2021
Viestejä
149
MX Keys Mini toimii vaan Boltin kanssa (eikä donglea tule mukana). "For business"-versiot MX Master 3/MX Anywhere 2(?) -hiiristä tukee Boltia. En ole varma onko täyskokoisesta MX Keysistä jo "For business"-versiota.
Tarkoittaako tämä, ettei miniä saisi puhelimeen tai televisioon yhdistettyä?
 
Liittynyt
23.08.2021
Viestejä
146
Saako tuota mitenkään langallisena toimimaan, tai löytyykö Logitechilta vastaavaa langallista? Tämän tyyppistä näppäimistöä haussa, mutta itse tykkään langallisena käyttää.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 207
Saako tuota mitenkään langallisena toimimaan, tai löytyykö Logitechilta vastaavaa langallista? Tämän tyyppistä näppäimistöä haussa, mutta itse tykkään langallisena käyttää.
Tuota mallia ei saa kyllä langallisena. Ainut vähänkään samanlainen tuote on sitten K740.

Saanko kysyä, miksi nimenomaan tykkäät käyttää langallisena?
 
Liittynyt
23.08.2021
Viestejä
146
Tuota mallia ei saa kyllä langallisena. Ainut vähänkään samanlainen tuote on sitten K740.

Saanko kysyä, miksi nimenomaan tykkäät käyttää langallisena?
OK, kiitos vaihtoehdosta.

On vain vuosien varrelta huonoja kokemuksia näistä langattomista, yhteydet pätkii, katoilee, meinaa paritella kaverin kanssa, ja muunlaista ongelmaa.

Toki olen nyt pitkään käyttänyt BT kuulokkeitakin, ja ei siinä hirveenä ongelmia ole ollut. Mitä nyt välillä ohimeneviä paritteluhaasteita.

Ehkä tuota voisi kokeilla, on niin kovasti kehuttu kyllä joka puolella nyt kun katsoi.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 808
Voihan sen usb-c latauskaapelin jättää pysyvästi näppikseen kiinni :)

Tasan viikon kuluttua tulee näköjään 2 vuotta täyteen siitä kun omani tilasin, eikä tähän päivään mennessä ole ollut yhteysongelmia. Eikä kyllä oikein mitään muutakaan (taustavalo alkoi toimia kuten pitääkin muutaman päivän kuluttua kun siitä tänne avauduin...)
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 207
Voihan sen usb-c latauskaapelin jättää pysyvästi näppikseen kiinni :)

Tasan viikon kuluttua tulee näköjään 2 vuotta täyteen siitä kun omani tilasin, eikä tähän päivään mennessä ole ollut yhteysongelmia. Eikä kyllä oikein mitään muutakaan (taustavalo alkoi toimia kuten pitääkin muutaman päivän kuluttua kun siitä tänne avauduin...)
Voi jättää, mutta onkohan ihan hyvä idea sitten sen akun kannalta pitkää aikaväliä ajatellen?
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 808
Jättää toisesta päästä irti ;) Langallisen näppiksen fiilis ilman sivuvaikutuksia(tm)
 
Liittynyt
20.09.2017
Viestejä
250
Ollut MX Keys käytössä noin viikon. Mikähän voisi aiheuttaa taustavalaistuksen syttymisen itsestään? Välillä näppikseen tulee valo vaikka käteni ovat kaukana. Testasin myös olemalla ihan liikkumatta, ettei mikään tärinäkään tuota aiheuta :D

Eipä tuo muuten haitaa, akunkesto vain lyhenee turhaan. Mielestäni mukavampi kuin se painalluksesta aktivoituva valaistusasetus... Pitäisi olla uusin ajuri jne.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
564
Ollut MX Keys käytössä noin viikon. Mikähän voisi aiheuttaa taustavalaistuksen syttymisen itsestään? Välillä näppikseen tulee valo vaikka käteni ovat kaukana. Testasin myös olemalla ihan liikkumatta, ettei mikään tärinäkään tuota aiheuta :D

Eipä tuo muuten haitaa, akunkesto vain lyhenee turhaan. Mielestäni mukavampi kuin se painalluksesta aktivoituva valaistusasetus... Pitäisi olla uusin ajuri jne.
No se kun henkäilet näppäimistön suuntaan:)
 
Liittynyt
20.09.2017
Viestejä
250
No se kun henkäilet näppäimistön suuntaan:)
Kuinka kauan pitää pidättää hengitystä?:D Eipä mitään muitakaan magneettikenttään vaikuttavia tekijöitä pitäisi pöydällä olla ainakaan kauhean lähellä. Eikö tuo proximity sensorin toiminta sellaiseen perustu?:hmm:
 

totallynotrobot

Tukijäsen
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
670
Ollut MX Keys käytössä noin viikon. Mikähän voisi aiheuttaa taustavalaistuksen syttymisen itsestään? Välillä näppikseen tulee valo vaikka käteni ovat kaukana. Testasin myös olemalla ihan liikkumatta, ettei mikään tärinäkään tuota aiheuta :D

Eipä tuo muuten haitaa, akunkesto vain lyhenee turhaan. Mielestäni mukavampi kuin se painalluksesta aktivoituva valaistusasetus... Pitäisi olla uusin ajuri jne.
Melko yleinen ongelma näissä. Itsellä tehnyt samaa oikeastaan aina, joskus näppäimistön sammuttaminen korjaa sen ja joskus ei. Esim. tämän videon kommenteissa on keskutelua aiheesta:


Itse en juurikaan taustavaloja enää pidä päällä (juurikin tuosta syystä) niin en ole itse jaksanut debuggailla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 158
Ollut MX Keys käytössä noin viikon. Mikähän voisi aiheuttaa taustavalaistuksen syttymisen itsestään? Välillä näppikseen tulee valo vaikka käteni ovat kaukana. Testasin myös olemalla ihan liikkumatta, ettei mikään tärinäkään tuota aiheuta :D

Eipä tuo muuten haitaa, akunkesto vain lyhenee turhaan. Mielestäni mukavampi kuin se painalluksesta aktivoituva valaistusasetus... Pitäisi olla uusin ajuri jne.
Kokeilepa imuroida tai muuten puhdistaa näppis. Varsin herkät tuntuu noi sensorit olevan ja itsellä oli jossain vaiheessa tuota itsestään syttymistä, mutta putsaamisen jälkeen korjaantui.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Kuten toisaalla kirjoitin niin loistava näppis työkäyttöön. Miellyttävä korjoittaa, tarkka ja hiljainen. Periaatteessa jos varovasti kirjoittaa niin äänetön - etu tams-palavereissa ja puhelimedsa kun voi tehdä muistiinpanoja. Jossain vaiheessa näppis vilkutteli valoja koko yön ja sitten valot lakkasivat toimimasta. Vaihdoin, ja uusikin näppis vilkutteli. Nyt se on taaa lopettanut. Ostin myös MX3 hiiren joka on hieman kookas. Metallinen rulla on vauhdikas :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 565
Viestejä
4 190 883
Jäsenet
70 768
Uusin jäsen
Craft Bear

Hinta.fi

Ylös Bottom