ravallo
Make ATK Great Again
- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 1 640
Sanoisin että tämä on aika kaukaa haettu väite. Katolisella kirkolla oli selkeä dogmaattinen asenne siihen että Maan pitää olla liikkumaton joten ei tuo kyllä Galileon käytöstavoista ollut kiinni.
Kyllä tuossa @hkultala:n jutussa on ihan perää. Ei Galileota ihan suorilta ammuttu alas katolisessa kirkossa, osa tuki Galileota ja toisaalta pakkaa vielä sotkivat muut tiedemiehet kuten Brahe joka oli laskeskellut samankaltaisista havainnoista ihan erilaisia (geosentrisiä) malleja. Galileohan ei myöskään ole mikään heliosentrisen mallin keksijä tai sen ensimmäinen puolustaja Euroopassa, Kopernikus sai esittää saman asian ilman suurempaa sirkusta vajaa sata vuotta aiemmin.
"Opposition to the Copernican theory is often depicted as a matter of adherence to Aristotle or to religion. Albert Einstein famously characterized such opposition as a product of "anthropocentric and mythical thinking” rooted in the “rigid authoritarian tradition of the Dark Ages” and as “opinions which had no basis but authority”. Yet Ingoli’s essay, written a matter of weeks before the condemnation of the Copernican theory by the Inquisition's consultants, and likely the basis of that condemnation, rests neither on references to religion nor on references to Aristotle. Instead, it references the anti-Copernican arguments of the preeminent astronomer of the time (Tycho Brahe), some of which were weighty indeed. " (https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1211/1211.4244.pdf)
Tuossa linkatussa kirjoituksessa käydään muutenkin nuo Ingolin vastalauseet Galileolle yksi kerrallaan läpi, ja niistä kyllä näkee että tieteellistä selitystä on ihan tosissaan yritetty hakea. Vaikka paavi Paul V:n inkvisitio tuon perusteella varoittikin Galileota pitämään suuta soukemmalla, seuraava paavi Urban VIII oli Galileon vanha kamu ja antoi tälle vielä uuden mahdollisuuden puolustella teoriaansa. On vähän kyseenalaista halusiko Galileo tahallaan tölväistä katolista kirkkoa laittamalla puolustukseksi kirjoittamaansa kirjaan dialogin vastapuoleksi idiootin, mutta näin paavi ja kirkko sen kyllä tulkitsivat.
Tottakai koko episodi on esimerkki siitä että katolisen kirkon epätoivoinen yritys monopolisoida uskonnon lisäksi myös tiede oli vahingollista tieteelle (ja myöhemmin myös kirkolle), mutta kyllä Galileon lyhytpinnaisuus (tai pitäisikö sanoa pitkävihaisuus, Galileo hioi monumentaalista vastalausettaan Ingolille 8 vuotta) vaikutti negatiivisesti siihen että heliosentrisyys pistettiin melkein sadaksi vuodeksi hyllylle. Asiaan saattoi vaikuttaa myös se että norsuna posliinikaupassa rymistelevä Galileo oli poliittinen riski tukijoilleen katolisen kirkon sisällä.
Katolisen kirkon monopoli teki tieteen tekemisestä melko hasardia, ei niin että vääristä tuloksista olisi välttämättä joutunut roviolle tai edes venytyspenkkiin, mutta jos kirkko totesi että teet muuten paskaa tiedettä niin katosi rahoitus ja julkaisumahdollisuudet.