Lisävalot

emviiex

Team Ford
Tukijäsen
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
401
Nouseeko tuulen suhinat häiritseviksi mootoritienopeuksissa kuten usein kattotelineillä käy?
Itse en ainakaan huomannut mitään eroa äänimaailmassa asennuksen jälkeen. Tosin nuo Nokian Hakka 8t pitävät aikamoista vonkunaa niin tiedä vaikka ne peittäisi mahdolliset suhinat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 741
Omassa Vectrassa on samat numerot ja mietin miltä näyttäisi yksi REF20-ledipalkki rekisterikilven päällä (luultavasti aika tökerön näköiseltä). Toisaalta tehdasvalot ovat jo aika hyvät, että mitään akuuttia tarvetta ei ole lisätä sitä. Kuvittelisin noilla hastran valoillakin pärjäävän, jos ovat yhtään samasta puusta veistettyjä kuin Vectrassa.
Ongelmana on noissa valoissa se että penkoille ei tule paljon mitään valoa, varsinkin mutkissa, siksi leveää lisävaloa olisin pistämässä.

Offipalstalla oli muuten juttua käyttäjän matti tjsp mukaan, että trafilta kai tulee muutos että pariton määrä lisäpitkiä sallitaan, koitan kaivaa tuota paperia jostain kun pääsen kotiin!

E: Löytykin helposti, tässä. Matti on siis kai katsastusmies.

https://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=1327583
http://autoharrastajat.fi/wp-content/uploads/2016/12/Automääräysluonnos.pdf

E2: Top kek, edellisellä sivullahan tuo oli jo....
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
42
Xenon HID muutossarjaa vaan peliin.
Älä laita. Aiheuttaa vaan v*tutusta ja toivottavasti poliisikin tien päällä puuttuu asiaan. Viimeistään tietysti katsastuksessa sitten tulee sanomista. Täällä päin joku on laittanut farmari-skeidaansa jotkut ledit lyhyisiin. Valokuvio on kuin pitkissä. Kaksi kertaa jo ajanut perässä ja tosiaan olo on kuin joku m*lkku ajaisi pitkät päällä takapuskurissa. Eilen "hupaisasti" omat lyhyet eivät vielä edes valaisseet liikennemerkkiä kun tämän silloin about 30-50m päässä takanatulijan sinertävät "lyhyet" jo heijastuivat merkeistä.

Pidetään ne lyhyet laillisina ja laitetaan sitten lisäpitkiä tarpeen vaatiessa. Jos on uudet umpiot ja silti huonot valot, niin onhan johdot kunnolliset (releillä suoraan akulta jollain 4mm2)?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Lisälyhyitä kun ei ole mahdollista laittaa joten ei ole montaa vaihtoehtoa saada lisätehoa vakiotuikuista. Lisälyhyet ja jälkiasennetut xenonit ovat ihan yhtä laittomia katsurin silmissä ja molempia joutuu irrottelemaan leimalle.
Joissain automalleissa on ihan "ok" valokuvio jälkiasennusxenoneillakin eikä häikäise liian voimakkaasti, kunhan pysytään vakioumpioissa ja panostetaan 100-200e laadukkaaseen sarjaan kuten Cobra tmv. Joidenkin uusien autojen LED-ajovalotkin häikäisevät voimakkaammin.
Jos valot häiritsee sivupeileissä niin kannattaa harkita mietoa tummennuskalvoa (juu niitäkin löytyy peileihin juuri tähän tarkoitukseen) tai ruuvaa madalletun alustasarjan irti :p
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
328
Xenon HID muutossarjaa vaan peliin.
Joo ja sitten sulatetaan vastaantulijoiden naamat hajavalolla. Ja hämärällä ajaessa edellämenevän otsaan ruskettuu raita taustapeilin heijastuksesta. Ei kiitos :facepalm:

Triidin aiheeseen: Laitoin tuossa alkutalvesta Bilteman 9" ref 37,5 ämpärinpuolikkaat kiveniskusuojineen auton keulalle. Aluksi vähän hirvitti, miltä noin isot valot näyttävät 406 pösön luimussa keulassa, mutta kyllä noihin on jo oma silmä tottunut. Kuskin paikalta valoista näkee juuri ja juuri yläreunan. Ei pösön omissakaan tupla-H7:ssa ole haukkumisen varaa, mutta kyllä noilla pöntöillä sai pitkiin mukavasti lisää leveyttä ja kantamaa.

Asennus tuli rekisterikilven alle motonetistä hommatulla pellillä (Biltemassa myytävä rauta on ~ puolta paksumpi & kalliimpi) + DIY 3x20mm rosterilatasta taivutetuilla tuilla. Pösössä puskurin kannakepalkki, joka kulkee kilven takana on muovia, eli kiinnityksessä kannattaa käyttää isoja prikkoja sekä tukevia tukirautoja.

Sähköissä mentiin vähän "kokeellista" reittiä pösön kytkentäkaavioiden tutkimisen jälkeen: Omien pitkien sulakkeet pois, kaksi uutta relettä sulakeboksiin. Kummallekkin releelle heräte sulakkeen kannasta lattaliittimellä (pitkien viiksi kytkee siis tätä). Releiden käämien maadoitus kabiiniin, jossa lisärit/omat kytkin sekä omien releen jatkuvasti maadoittava kytkin. Releille virta uusien sulakkeiden kautta suoraan akulta, omien pitkien releen lähtö lattaliittimillä takaisin sulakepaikkoihin (josta johdot siis suoraan umpioille) ja lisäreiden releen lähtö lisävaloille.

Ohjaamoon täytyy katsastuteknisistä syistä laittaa kaksi kytkintä, sillä referenssi ylittyy, jos kaikki päällä (25 x2 omista + 37,5 x2 lisäreistä), jolloin lainsäätäjän mukaan tulee omat pitkät poistaa käytöstä pysyvästi (ihan virallisesti siis: polttimoiden, sulakkeiden ja johdotuksen irroitus sekä valon päälle maalaaminen/peittäminen kiinteästi. Teippaus ei riitä.) TAI asentaa järjestelmään kytkin, joka estää referenssiluvun ylittymisen. Käytännössä siis katsastukseen mentäessä ohjaamossa näkyvä kytkin valitsee kummat pitkät palavat. Piilotetulla kakkoskytkimellä sitten saa omat päälle lisärien kanssa, mutta näinhän ei saa ajaa julkisilla teillä :vihellys:.

Lisävalojen parkit jätin kytkemättä kokonaan, ei kiinnosta erikseen vielä korostaa noita ämpäreitä keulalla kun eivät ole käytössä :D. Kaiken lisäksi tarkalleen lain pykälän mukaan mentäessä parkki- eli etuvalaisimien kahdentaminen on laitonta.

Viralliset pykälät löytyvät esim. tästä: https://www.erikoistekniikka.fi/edi...a_hinattavan_laitteen_valaisinvaatimuksia.pdf

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 010
Älä laita. Aiheuttaa vaan v*tutusta ja toivottavasti poliisikin tien päällä puuttuu asiaan. Viimeistään tietysti katsastuksessa sitten tulee sanomista. Täällä päin joku on laittanut farmari-skeidaansa jotkut ledit lyhyisiin. Valokuvio on kuin pitkissä. Kaksi kertaa jo ajanut perässä ja tosiaan olo on kuin joku m*lkku ajaisi pitkät päällä takapuskurissa. Eilen "hupaisasti" omat lyhyet eivät vielä edes valaisseet liikennemerkkiä kun tämän silloin about 30-50m päässä takanatulijan sinertävät "lyhyet" jo heijastuivat merkeistä.

Pidetään ne lyhyet laillisina ja laitetaan sitten lisäpitkiä tarpeen vaatiessa. Jos on uudet umpiot ja silti huonot valot, niin onhan johdot kunnolliset (releillä suoraan akulta jollain 4mm2)?
Johdot meni vaihtoon kun asennettiin ne E-hyväksytyt H-4 umpiot, asennukset teki autosähköasentaja kaveri...:cool:
-Meinasinkin että onko halpoja ja laillisia keinoja tehostaa lyhyiden valojen kantamaa.... o_O
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
327
Ongelmana on noissa valoissa se että penkoille ei tule paljon mitään valoa, varsinkin mutkissa, siksi leveää lisävaloa olisin pistämässä.
Vectran valot kääntyvät ja valaisevat kohtuullisesti myös pientareita, joten taitavat poiketa sitten vähän Astran valoista.

Pitää seurata miten lakipykälät muuttuvat valojen määrän suhteen. Jos referenssiin ei olla koskemassa niin yksi leveä tuikku voi olla järkevin vaihtoehto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
848
Postisetä toi tänään kiinasta ledbarin.

Aiemmasta (alemmasta) kirjoitinkin tähän ketjuun vähän. Ja pitää sen verran myöntää, että olin hiukan liian kriittinen. Leimalle otin tuon pois ja en ilman enää ajelisi. Tuo antaa hyvää hajavaloa penkoille ja samalla tuon kantama on hiukan pidempi, mitä Volvon omien valojen.
Alla on kuvat, mutta eihän tuossa luurin kamerassa riittänyt jerkku ihan täysin erottelemaan eroja. Mutta pientä osviittaa saa.
Ledbarin kanssa

Ilman ledbaria

Tuossa ei varsinkaan sitä näy, että ledbarin kanssa näkyy paljon kauemmas, mitä ilman.

Tuo uusi ledbar on todella hyvä. Antaa hyvin hajavaloa penkoille ja nakyvyyttäkin on hyvin. Toki tuo on 324w kun edellinen ledbar oli 180w.

Valon suuntaaminen oli todella hankala operaatia, koska alakiinnikkeet jäävät sopivasti valon ja puskurin väliin ja sen takia valo täytyy laittaa kiinnikkeisiin kiinni ennenkuin ruuvaa sen kilpitelineeseen. Sen takia suuntaaminen on vähän arpapeliä.

115 taalaan ihan hyvä ostos.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
42
Täällä budjettiratkaisu: ~6" Sirius NS-1160 (vai 2160?) 22eur/pari ja sisälle kiinan 4300K-H3-hid-bulbit reilun 5 euroa pari. Johdon reikää vähän isommaksi "joulukuusella", muuten ei tarvi modailla. Jotkut reilun kympin Kiinan 35W ballastit jatkopiuhalla konehuoneeseen. Aika riittävästi valaisee ja hinta yhteensä 40eur.
Näistä päivitystä. Lumisella kelillä valoa on varsin riittävästi, mutta nämä mustat märät tiet imevät kyllä täysin varsinkin tällaisen viileämmänsävyisen valon. Onko kokemuksia, lähteekö noista ledeistä sitten enemmän vai vähemmän valotehoa kuin HID:eistä? Joo, nämä halpis-HID:it (DC) eivät varmasti muutenkaan ole parhaimmasta päästä, mutta tuskin ovat halvat leditkään. Olisi tuolla toiseen käyttöön varatut AC-ballastitkin kyllä, mutta testailujen perusteella ne tekevät lähinnä vaan leveämmän kuvion, valoteho kauas ei tunnu juuri kasvavan. DC-ballastilla tulee samassa systeemissä selvästi pistemäisempi kuvio, mutta se ns. hot spot vaikuttaa silmämääräisesti yhtä kirkkaalta.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
368
Nuo Sae 100 35W tuikutko olisi sitten hintansa arvoiset?
Kärkkäisellä näyttäisi ainakin olevan halvin hinta noille, mitä nyt äkkiä googlasin.
 

Noz

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
161
Nuo Sae 100 35W tuikutko olisi sitten hintansa arvoiset?
Kärkkäisellä näyttäisi ainakin olevan halvin hinta noille, mitä nyt äkkiä googlasin.
Muistaakseni autossani oli jossain vaiheessa juuri nuo valot. Keila oli kapea ja auton eteen muodostui kirkas alue, joka korostui todella häiritseväksi lumisella tiellä ajettaessa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Nuo Sae 100 35W tuikutko olisi sitten hintansa arvoiset?
Kärkkäisellä näyttäisi ainakin olevan halvin hinta noille, mitä nyt äkkiä googlasin.
Muistelin, että nuo olisivat menestyneet paremminkin TM:n testissä. Harmi, ettei jussinmäen vertailussa ollut tuota valoa mukana.
Omasta mielestä hinta on joka tapauksessa kohdallaan.

Myydään myös tuotenimellä LuminaLights X 35 W. Pienikokoisessa valaisimessa on seitsemän lediä sileäreunaisen kartioheijastimen pohjalla. Jo kahta eri valaisinta tarkasteltaessa huomio kiinnittyi siihen, että ledien asema kartion keskikohtaan vaihtelee. Jakauma on ympyrä, jota ympäröi hento huntukehrä. Valotulos tienpinnalla on tyydyttävä sekä kantamaltaan että leveydeltään.
HYVÄÄ • pieni koko • korkeussäädön lukitusruuvi
HUONOA • valojakauma • valojen yksilöllisyys
7,5 pistettä, kaksi tähteä

http://tonga-production.s3.amazonaw...e09666e160bfa37909c817f4164bfeac-98cf10e7.pdf
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 123
Johdot meni vaihtoon kun asennettiin ne E-hyväksytyt H-4 umpiot, asennukset teki autosähköasentaja kaveri...:cool:
-Meinasinkin että onko halpoja ja laillisia keinoja tehostaa lyhyiden valojen kantamaa.... o_O
Jos se lyhkästen kantama loppuu "leikaten" eli valoa riittää kunnes valokuvio on rajautunut, niin silloin sitä voi säätää vähän ylemmäs. Käytännössä lähivalot kannattaa säätää näyttämään niin ylös että sen valokuvion leikkauksen vielä näkee, jos sitä ei enää näe, niin se leikkaus alkaa nousta niin ylös että se häikii vastaantulijaa.

Jos kantaman rajoittaa valon kirkkaus, niin näillä estrapolttimoilla saa jonkunverran lisää valoa. TM juuri mittauksessaan teilasi ne, mutta perskohtainen kokemus on toistamieltä. Ovat tosin kalliita ja melko lyhytikäisiä.

Yleisesti käytetty ratkaisu on sumuvalot. Tämä tosin vituttaa äärimmilleen sumuvalonillittäjiä. Hyvät sumuvalot toimivat lisälähivaloina asiallisesti kun ne ovat asennettuna riittävän korkealle. Puskurin alahelmaan asennettuna ne toimivat jotenkin kovassa sumussa, mutta lisälähivalona niiden apu tuonne asennettuna on aika surkea. Maasturin rakenne voi olla sellainen että sen sumarin saa asennettua riittävän ylös niin että siitä on oikeasti apua. Vanhoihin maastureihin joissa on erillinen puskuri saa sumarit hyvin siihen puskurin päälle, josta ne antavat asiallsien lisävalon. Esimerkiksi Hellan ja Boschin jumbo mallin sumuvalo on hyvä. Ruma se kyllä on.

Käytännössä paras tapa tehostaa lähivaloja on lisälähivalot (eli lähivalojen kahdentaminen). Vuosi 1980 on maaginen jonka jälkeen ne ovat laittomat, koska sen vuoden jälkeen suomen keliolosuhteen harmonisoitiin muun euroopan kanssa. Lisälähivalot ovat siis normaalit H4 ajovalot erillisessä umpiossa, sijoitetaan yleensä suunnilleen samaan paikkaan missä lisäkaukovalot olisivat. Tuollaisia pinta-asennettavia ajovaloja ei ole enää yhtäpaljon tarjolla kuin ennen, mutta niitä löytyy museoautoihin tarkoitettujen tarvikkeiden lisäksi myös traktoreihin ja esim aura-autoihin tarkoitettuja. Käytännössä nuo valot menevät katsastuksesta läpi, kun ne on kytkenyt toimimaan lisäkaukovaloina, ja pitää huolen ettei katsastusinssi mene vahingossa kopeloimaan lähivaloja päälle.

Nuokin tietysti vituttavat jotakuta, mutta käytännössähän ne eivät vastaantullessa eroa mitenkään vanhemmasta autosta jossa ne olisivat ihan lailliset, tai joissain malleissa jopa tehdasasenteiset. Amerikassa oli aika pitkään lähivalojen kahdentaminen pakollista, siksi jenkkiautoissa oli pitkään aina tuplavalot. Ajatuksena oli ilmeisesti estää silmäpuolena ajeleminen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
423
Suosittelen noiden SAE 100 - valojen tilalle näitä: WALONIA NIGHTGLOW 7" GEN2 - VALAISIMET, TYÖVALOT, LISÄVALOT, VAROITUSVALOT, XENON-MUUTOSSASARJAT, YM.. - Valot 7" ja alle
Voin käytännön kokemuksesta kertoa että noiden SAE 100(35w) valojen valokeila on hyvin kapea, vaikkei se valotesteissä siltä näytäkään.
Kahdella tutulla on autoissaan kyseiset tuikut(toisella 2kpl, toisella 3kpl) ja itse painin SAE:n ja Walonian välillä kunnes kokeilumielessä ostin kyseiset Walonian Nightglowit, ja oli oikea valinta.
Valo jakautuu paljon tasaisemmin joka puolelle kun taas SAE:ssa valokeila korostuu kapeammaksi keilaksi suoraan auton eteen.
Ja kaiken lisäksi omasta mielestä Waloniat paremman näköisetkin (sirommat). Hintaeroahan noilla ei Jussinmäeltä tilattuna ole nimeksikään.
Nightglow 7>Seeker 100.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 149
Yleisesti käytetty ratkaisu on sumuvalot. Tämä tosin vituttaa äärimmilleen sumuvalonillittäjiä. Hyvät sumuvalot toimivat lisälähivaloina asiallisesti kun ne ovat asennettuna riittävän korkealle. Puskurin alahelmaan asennettuna ne toimivat jotenkin kovassa sumussa, mutta lisälähivalona niiden apu tuonne asennettuna on aika surkea. Maasturin rakenne voi olla sellainen että sen sumarin saa asennettua riittävän ylös niin että siitä on oikeasti apua.
Omassa autossa on kyllä täysin onnettomat lähivalot, mutta ei ne sumarit kyllä auta asiaa yhtään. Ne vain levittävät sen valokeilan laajemmalle. Mitään käytännön hyötyä tästä ei ole. Pitänee kokeilla toisenlaisia polttimoita varmaankin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 123
Omassa autossa on kyllä täysin onnettomat lähivalot, mutta ei ne sumarit kyllä auta asiaa yhtään. Ne vain levittävät sen valokeilan laajemmalle. Mitään käytännön hyötyä tästä ei ole. Pitänee kokeilla toisenlaisia polttimoita varmaankin.
Tietysti jos on ostanut jotkut 10e valot honkongin tarjouslaarista, niin ei niistä paljoa iloa ole.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
42
Tietysti jos on ostanut jotkut 10e valot honkongin tarjouslaarista, niin ei niistä paljoa iloa ole.
Niin ja onko ne ajovalot kuitenkin siinä aiemmin esillä olleessa Jeepin tapauksessa laitettu vain alkuperäisiin piuhoihin eikä releiden kautta? Vaikka joku ammattilainen asialla olikin. Siinä olisi yksinkertainen selitys huonoudelle.

Sumarit ei kyllä auta tuossa mitään kun eivät todellakaan lisää lyhyiden kantamaa vaikka mihin asentaisi. Niistä on hyötyä lähinnä, yllätys yllätys sumussa, ja sielläkään ei enää yli 50 kmh vauhdeissa. Omastani otin alkuperäiset sumarit kokonaan pois kun kivi rikkoi lasin. Turha maksaa ylimääräistä niistä turhakkeista. Tilalle, joskin eri kohtaan, tuli halpa HID-lisäpitkäsetti, joka sattuikin olemaan ainoa noista kolmesta halvasta setistä jolla jotain tekeekin.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 149
Tietysti jos on ostanut jotkut 10e valot honkongin tarjouslaarista, niin ei niistä paljoa iloa ole.
En tiedä mitkä polttimot siellä tällä hetkellä on, mutta epäilen että halvimmat on.
Jälkiasennus xenonit kyllä houkuttaisi, mutta kun niistä ei kovin helpolla saa laillisia.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
42
En tiedä mitkä polttimot siellä tällä hetkellä on, mutta epäilen että halvimmat on.
Jälkiasennus xenonit kyllä houkuttaisi, mutta kun niistä ei kovin helpolla saa laillisia.
Varsinkin jos on jo vanhempi ja/tai paljon ajettu auto kyseessä, niin onhan umpiot ja lasit vielä kirkkaat? Polttimot uudet eikä 3v poltetut? Lähivalotkin releytetty kunnon johdoilla eikä jollain 0.5mm vakiojohdolla kiertämässä valokatkaisijalta saakka? Suuntaukset oikein? Ja monella vielä sekin, että onko se polttimo siellä niinkuin pitää eikä ihan vinossa. Nuo olisi ne perusjutut, jotka kannattaisi miettiä ensin, ennen kuin alkaa tunkemaan himmenneisiin väärin säädettyihin umpioihin jotain laittomia kiinanxenoneja lisäämään lähinnä muiden autoilijoiden v*tutusta eikä niinkään omaa näkemistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Sim kaukovalo halk. 223mm/kpl kirkas

Tuommoiset asensin eilen vanhaan 240 Volvoon, jossa vakiovalot on kyllä aivan surkeat. Mielestäni erittäin hyvä valojakauma/keila noissa, kun on mukavan leveä, mutta kantamaakin Suomen nopeuksiin riittävästi. Ei myöskään ole aivan yhtä jyrkästi rajattu pystysuunnassa kuin joissakin noin leveän keilan valoissa (esimerkiksi ring roadrunner). Suosittelen noita hyvillä polttimoilla, jos iso koko ei ole este. Led-lisävaloista saa paljon valoa, mutta halvimmissa valoissa valojakauma on yleensä aivan surkea ja se on mielestäni vähintään yhtä tärkeää kuin lisävalon teho.

Puuilon 15,90€ johtosarja osoittautui myös hyväksi ostokseksi, koska johto on mukavan paksua ja ulkopuolen eriste on mustan värinen. Mukana tuli myös riittävästi liittimiä, jotka kyllä kaikki juotin kiinni, rosvoliitintä lukuunottamatta (näitäkin 3kpl). Työläs sarja tuo kuitenkin on, kun mitään ei ole valmiiksi liitetty ja kaapelikin on vain yhtenä pätkänä mukana.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 123
Niin ja onko ne ajovalot kuitenkin siinä aiemmin esillä olleessa Jeepin tapauksessa laitettu vain alkuperäisiin piuhoihin eikä releiden kautta? Vaikka joku ammattilainen asialla olikin. Siinä olisi yksinkertainen selitys huonoudelle.

Sumarit ei kyllä auta tuossa mitään kun eivät todellakaan lisää lyhyiden kantamaa vaikka mihin asentaisi. Niistä on hyötyä lähinnä, yllätys yllätys sumussa, ja sielläkään ei enää yli 50 kmh vauhdeissa. Omastani otin alkuperäiset sumarit kokonaan pois kun kivi rikkoi lasin. Turha maksaa ylimääräistä niistä turhakkeista. Tilalle, joskin eri kohtaan, tuli halpa HID-lisäpitkäsetti, joka sattuikin olemaan ainoa noista kolmesta halvasta setistä jolla jotain tekeekin.
Ainakin rane58 sanoi että johdot ovat uusittu, mitä sitten tarkoittaakaan.

Joo, eihän ne sumarit varsinaisesti lisää lyhtkästen kantamaa, ellei ne ole jotain aivan totaalisurkeaa tasoa, mutta korkeammassa autossa jossa ne sumarit saa järkevästi ylemmäs, ne kyllä toimivat lisälähivaloina, kun ne suuntaa niin että sumarin tasainen yläreuna on samalla tasalla missä lähivalojenkin tasareuna. Tuo tietysti edellyttää että ne sumarit ovat hyvät, kuten esim Bosch Profi tai Hella Jumbo, mutta ulkonäöllisesti nuo ovat kyllä hemmetin rumia. Vähän vanhemmassa raskaassa kalustossahan noita näkee paljon.

En tiedä mitkä polttimot siellä tällä hetkellä on, mutta epäilen että halvimmat on.
Jälkiasennus xenonit kyllä houkuttaisi, mutta kun niistä ei kovin helpolla saa laillisia.
Tarkoitin sitä itse sumuvaloa.

Jos sä tarkoitit auton alkuperäisiä sumareita, niin eihän niillä mitään tee, kuten tuli jo todettua alkuperäisessäkin viestissä.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
558
Kärkkäisellä olisi mielenkiintoinen valo tarjouksessa: Arctic Bright C210 30W LED lisävalo | Karkkainen.com verkkokauppa

Ei taida löytyä kokemuksia?
Samaa valoa myydään 209€ kappale ja valokuvio näyttää ihan OK:lta: LED Fernscheinwerfer mit ECE - LED Zusatzscheinwerfer mit E-Prüfzeichen



Tuo kuvassa näkyv' JC-CL210-30W johtaa taas sivulle: JG-CL210-30W

Alibabassa: 2015 hot sale 30w led work light lamp 5JG-CL210-30W jgl high quality led work light, View 12v car led light, JGL Product Details from Guangzhou Jianguang Lighting Co., Ltd. on Alibaba.com

Aika suurikokoinen vain :/
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
677
Suosittelen noiden SAE 100 - valojen tilalle näitä: WALONIA NIGHTGLOW 7" GEN2 - VALAISIMET, TYÖVALOT, LISÄVALOT, VAROITUSVALOT, XENON-MUUTOSSASARJAT, YM.. - Valot 7" ja alle
Voin käytännön kokemuksesta kertoa että noiden SAE 100(35w) valojen valokeila on hyvin kapea, vaikkei se valotesteissä siltä näytäkään.
Kahdella tutulla on autoissaan kyseiset tuikut(toisella 2kpl, toisella 3kpl) ja itse painin SAE:n ja Walonian välillä kunnes kokeilumielessä ostin kyseiset Walonian Nightglowit, ja oli oikea valinta.
Valo jakautuu paljon tasaisemmin joka puolelle kun taas SAE:ssa valokeila korostuu kapeammaksi keilaksi suoraan auton eteen.
Ja kaiken lisäksi omasta mielestä Waloniat paremman näköisetkin (sirommat). Hintaeroahan noilla ei Jussinmäeltä tilattuna ole nimeksikään.
Nightglow 7>Seeker 100.
Semmonen "pieni" ero noissa on, että SAE100 on ref 12,5 (menee autoon kuin autoon eikä katsastuksessa tule sanomista), kun taas tuo Nightglow on ref 37,5.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
423
Semmonen "pieni" ero noissa on, että SAE100 on ref 12,5 (menee autoon kuin autoon eikä katsastuksessa tule sanomista), kun taas tuo Nightglow on ref 37,5.
Noh, itseäni ei ainakaan haittaa koska katsastusta ei tarvi suorittaa talviaikaan eikä ketään (=poliisia) kiinnosta ajovalojen referenssiluvut tien päällä autoa tarkastellessa. Ja jos vaikka ajatellaan että joutuisin katsastamaan talviaikaan, 2 minuutin työllä nuo valot on kädessä/kytketty toiminnasta ja olen valmis katsastukseen. :)
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
54
Tuli tilattua nuo bilteman 9" lisävalot xenonin kiilto silmissä:drool: Tässä nyt arvuutellut että tilaisko katuautosta 35w vaiko 55w setin, tarkoitus minimoida hajasäteet ja vastaantulijoiden ärtymys:)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 123
Tuli tilattua nuo bilteman 9" lisävalot xenonin kiilto silmissä:drool: Tässä nyt arvuutellut että tilaisko katuautosta 35w vaiko 55w setin, tarkoitus minimoida hajasäteet ja vastaantulijoiden ärtymys:)
Jos siis lisäkaukovaloista puhut, niin vastaantulijoiden ärtymystä voi minimioida lähinnä sammuttamalla ne valot.

Kannattaa huomioida auton nykyisten läivalojen teho, ja suhteuttaa pitkät niihin, ettei tule säkkipäähän ilmiötä kun vaihtaa lyhkäsille.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
42
Tuli tilattua nuo bilteman 9" lisävalot xenonin kiilto silmissä:drool: Tässä nyt arvuutellut että tilaisko katuautosta 35w vaiko 55w setin, tarkoitus minimoida hajasäteet ja vastaantulijoiden ärtymys:)
Ota 55W ballastilla ja 35W bulbeilla. On selvästi parempi kuin 35W setti. Erillinen katkaisija on hyvä laittaa, että saa vastaantulijan tullessa napsautettua ensin pelkät lisäpitkät pois. Muuten käy niin, että vastaantulija hermostuu kun häntä paahdetaan "rekkavaloilla" ja sitten taas ajatte kohdatessa puoli kilometriä lyhyillä pimeässä. Tuollainen setti on jostain puolen kilometrin päästäkin aikamoinen "valoseinä". Meidän yhdessä autossa ei ole erillistä katkaisijaa ja on vähän ikävä ajaa jonkun perässäkin kun lyhyillä ei näe ja 55W setti tuntuu törkeältä laittaa päälle muutaman sadan metrin päässäkin..
 

Edeus

Tassuttelija
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
136
Joskus nuorempana mulla oli nuissa bilteman leveäkuvioisissa 9" 100w hidit 6000k. Värilämpö oli hyvin lähellä auton omia h4 lyhtyjä releytetyillä night breakereilla.

Hyvin oli penkoilla valoa eikä kukaan vilkutellutkaan muutaman talven aikana.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
558
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 055
Päivät rupeaa lyhenemään ja nykyiset Britaxit tuli tiensä päähän. Uutta valoa tarttis keulalle laittaa mutta mitä? Vanhoissa ehkä suurimpana vikana liikaa valoa lähelle joten piti suunnata ylös.

Biltemalaiset 9" olis melko edukkaat, nykyään kahta eri mallia, leveetä ja pitkää. Vanhoja xenon sarjojakin olis tallin nurkassa, tosin halogeeneilläkin varmaan pärjää. Olikos tuos 3 kpl valoja nyt sallittua? En löytänyt kuin edotuksen ja lausuntopyynnön mutta ei päätöstä.

Jussinmäellä suosittelivat alle 200 € hintaluokassa Wallonia Nightglow 7" gen2. Tuossa heidän valotestissä uudempi malli ainakin näyttää tekevän tuon ärsyttävän kirkkaan kohdan siihen heti eteen mutta TM testissä näitä gen2 malleja kehuttiin ettei tule liikaa lähelle. Onko kokemusta?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
305
Liittyen osittain lisävaloihin,niin kysynpä tässä...

Onko olemassa katkaisijaa joka sopii autossa valmiina olevaan vapaaseen katkaisimen paikkaan ja jolla saa ohjattua kahta eri relettä toisistaan riippumatta?

Pitäisi siis saada kahdelle eri laitteelle katkaisin,enkä haluaisi alkaa tekeen uusia reikiä mihinkään.yksi katkaisimen paikka siis vapaana.

Niitä keinukytkimiä kyllä löytyy,joilla sais jomman kumman vuorotellen päälle,mutta tarttis saada välillä molemmat yhtä aikaa.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Xenon HID muutossarjaa vaan peliin.
Nämähän taitaa olla laittomia virityksiä.
Liittyen osittain lisävaloihin,niin kysynpä tässä...

Onko olemassa katkaisijaa joka sopii autossa valmiina olevaan vapaaseen katkaisimen paikkaan ja jolla saa ohjattua kahta eri relettä toisistaan riippumatta?

Pitäisi siis saada kahdelle eri laitteelle katkaisin,enkä haluaisi alkaa tekeen uusia reikiä mihinkään.yksi katkaisimen paikka siis vapaana.

Niitä keinukytkimiä kyllä löytyy,joilla sais jomman kumman vuorotellen päälle,mutta tarttis saada välillä molemmat yhtä aikaa.
Onhan noita komponentteja mutta mitä tarkalleen ottaen tarkoitat "vapaalla katkaisimen paikalla"? Auton omaa AUX-kytkintä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Nämähän taitaa olla laittomia virityksiä.
Niinkuin moni muukin, mutta järkeään saa käyttää.
Sammuttaa pitkät ajoissa ja ruuvaa ne katsastuksen ajaksi irti, ketä se silloin haittaa? PETA tulee vaatimaan ettei peuroja saa häikäistä?
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
305
Onhan noita komponentteja mutta mitä tarkalleen ottaen tarkoitat "vapaalla katkaisimen paikalla"? Auton omaa AUX-kytkintä?
koelaudassa takasumuvalon ja luistoneston katkaisimien vieressä on reikä johon saisi laitettua katkaisimen.autostani ilmeisesti puuttuu joku lisävaruste jolle on varattu katkaisimen paikka.

Keinupainike ja sysäysreleet ratkaisee tuon.
ei ratkaise.toinen katkaisin tulee lisäpitkille herätteen väliin että saan välillä käytettyä pelkästään auton omia pitkiä.jos niille laittaa sysäysreleen niin pitkät päälle laittaessa joka toinen kerta syttyy lisäpitkät ja jäävät päälle lyhkäsille vaihtaessa,uudestaan pitkille laittaessa lisäpitkät sammuisi.

kai se on vaan johonkin vähemmän näkyvälle paikalle nakerrettava paikka toiselle katkaisimelle.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
koelaudassa takasumuvalon ja luistoneston katkaisimien vieressä on reikä johon saisi laitettua katkaisimen.autostani ilmeisesti puuttuu joku lisävaruste jolle on varattu katkaisimen paikka.



ei ratkaise.toinen katkaisin tulee lisäpitkille herätteen väliin että saan välillä käytettyä pelkästään auton omia pitkiä.jos niille laittaa sysäysreleen niin pitkät päälle laittaessa joka toinen kerta syttyy lisäpitkät ja jäävät päälle lyhkäsille vaihtaessa,uudestaan pitkille laittaessa lisäpitkät sammuisi.

kai se on vaan johonkin vähemmän näkyvälle paikalle nakerrettava paikka toiselle katkaisimelle.
Jos se on vaan sellanen ja reikää oot tekemässä niin johonkin komponenttikauppaan ihmettelemään. Bebekiin esimerkiksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
145
Itsehän releytin varsinaiset ajovalot bilteman h4 setillä ja keulille saman puljun isot lisäpitkät. Omat pitkät pimenee sulakkeen irrottamisella tuosta releytys satsista, ei kehdannu 20min pidempään turata sähköjä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 123
ei ratkaise.toinen katkaisin tulee lisäpitkille herätteen väliin että saan välillä käytettyä pelkästään auton omia pitkiä.jos niille laittaa sysäysreleen niin pitkät päälle laittaessa joka toinen kerta syttyy lisäpitkät ja jäävät päälle lyhkäsille vaihtaessa,uudestaan pitkille laittaessa lisäpitkät sammuisi.
Kyllä ratkaisee.

Keinupainike ja sysäysreleet korvaavat siis sellaisen kytkimen jossa saisi kaksi kontaktia yhtäaikaa. Eli sysäysreleen läpi johdetaan pelkkä herätevirta varsinaiselle kaukovaloreleelle.

Tietysti tuon voi toteuttaa myös kaksitoimisella sysärillä, jolloin ei tarvitse keinukytkintä, vaan sitä samaa nappia painelemalla saa valittua 1 tai 2 tai 1+2
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 051
Viestejä
4 193 781
Jäsenet
70 841
Uusin jäsen
wpentti

Hinta.fi

Ylös Bottom