Kyllä, jos copy&pastea haluaa opetella, kannattaa asentaa ihan jonkun ohjeen mukaan iloisesti kopioiden
Gentoossa oli jotain järkeä silloin, kun x64 tuli (tai vastaavat optimoinnit) ja niitä ei viety perusdistroihin. Niin sai vääntää GCC:n optimointiparametrit itse ja ainakin kuvitella, että käyttöjärjestelmä oli hieman nopeampi. Silloinkin tämä näkyi asennusajassa.
Missään järkevässä yrityksessä tai muuallakaan ei ketään kiinnosta (työ)ajan käyttö tällaiseen turhuuteen. Varsinkaan, kun tuossa ei opi yhtään mitään. Kannattaa laittaa CV:hen "osaa seurata listaa komennoista ja syöttää niitä terminaaliin". Todennäköisesti, jos jotain jää tekemättä tai menee pieleen, käyttäjälle jää käteen vain läjä sontaa, eikä elitistiset gentoonörtit osaa antaa muuta ohjetta kuin "aloita alusta uusiksi ja seuraa niitä ohjeita tällä kertaa".
--
..ja sitten "kannattaa SSH kautta asentaa Gentoo" ja linkitys asennusohjeen vikalle sivulle on semmoinen aivopieru, että ymmärrän, miksi olet niin monen ignore-listalla. Pääsit nyt minunkin listoilleni - onnittelut! Tulevaisuudessa kannattaa itse ensin vähän koettaa näitä juttuja, ennenkuin tulee "neuvomaan" muita.
edit: siis tuo jälkimmäinenhän on melkein sama, kun Windowsin asennuksen käynnistelisi koneelta ja sitten remote desktopilla toiselta koneelta käytäisiin kliksuttelemassa se loppuun. Miksi? Miksi?
Minusta tuntuu, että Cap ei nyt ymmärrä, että installeri on tekstitilassa ihan normaalisti ja ne ihan samat komennot voi kirjoitella siihen asennusruudulle.
edit^2: kävin suihkussa ja minulle valkeni. Copy&paste ei onnistu, jos tekee asennuksen itse käsin. Pitää ottaa SSH, että voi orjallisesti kopioida jostain valmiista ohjeesta. This is beyond stupid. Jos siis haluaa oppia Linuxista jotain. Jätän tämän tähän.