Unity käyttää tosiaan C# kieltä skriptaamiseen, mutta engine on koodattu C++:lla ja se siellä pyörii aina taustalla.
Pelimoottoripuolella yleisestikin käytetään C#:a ja avainjuttu tässä kaiketi on legacyn ohella se, että hienosäädetty matalalla tasolla sitä pääasiallisen silmukan rinnakkaisuutta ja se että käsketään alustan natiivirajapintoja sillä mutta itse peli tehdään tosiaankin korkeammalla tasolla.
Loppujen lopuksi aika vähän käytetään C#:ia muualla kuin Unityllä tehdyissä peleissä. Joskus kauan sitten XNA/MonoGame oli varteenotettava C#:lla käytettävä engine, mutta ne ajat ovat menneet. Unrealiin ja Godotiin tarvitsee erikseen asentaa palikka jolla voi kirjoittaa C# skriptit peliinsä.
Godot 4:ssä se C# tuli vakioksi. Siitä tosin ladattavana kaksi versiota, se missä se on mukana ja toinen missä ei. Ilmeisesti se C# koneiston mukana raahaminen kasvattaa exportattavan pelin kokoa, että sitä ei kaikkiin peleihin haluta.
Suorituskykymielessä C# ei ole automaattisesti parempi kun siinä on vähän jarrua kun C# ympäristö juttelee pelimoottorin kanssa. Vähän sama efekti kuin vaikka selaimessa kommunikaatio JS puolen ja webassembly välillä. Godotissa ratkoivat tätä niin, että siellä on se GDScript mukana ja voi jotain simppeleitä oneliner juttuja käskeä sillä ja C# sitten silloin jos tekee vaikka peli AI:ta tai jotain muuta missä tarvitsee silmukoita.