Okei, kysytään sitten hieman toisella tavalla. Toimiiko kaikki 32 ja 64 bittiset x86-64 softat myös linuxissa ilman että joutuu säätää? Mitä rajoituksia näiden ajamiseen on?
Oletusarvoisesti, 32-bit ja 64-bit softien ei tarvitse toimia missään rinnakkain. Se on käyttöjärjestelmäkohtaista.
64-bit tuki Windowsissa tuli XP:ssä mutta se oli käytännössä vähän testivaiheessa. Windows Vistalla toimi ihan hyvin sitten ja 32-bit sovellukset toimi rinnakkain mutta 64-bittisesti toimi lähinnä .NET softat ja Windows itse. Java tuli pian perässä. Kaikki muu oli 32-bittistä. Adoben ohjelmien 32-bittisyys oli riesana.
Linuxeissa ja macOS:ssa 64-bit tuki tuli paljon aikaisemmin. macOS:ssa toimi niinikään rinnakkain, mutta 32-bit tuki on pudotettu jo ajat sitten ja vuosikausiin ei ole 32-bit ohjelmat toimineet.
Debianissa ja Red Hat Enterprisessa asennettiin arkkitehtuurin mukaisesti mutta x64 64-bit vehkeissä sai lisättyä 32-bit tuen asentamalla 32-bit kirjastot rinnalle, ja saa edelleen. Raksi ruutuun vaan.
Ubuntussa ei aikoinaan ajateltu 32-bit ja 64-bit toimimista rinnakkain. Oli Debianista copypastella jotain kirjastoa mutta ei toiminut kunnolla silloin aikoinaan. Etenkin Qt softat meni rikki. Ubuntu siis oli joko 64-bit tai 32-bit mutta ilmeisesti näiden yhteentoimivuutta parannettiin jossain kohtaa peleillä tai sen teki Valve yksistään Steam runtimen muodossa. Taisi olla Ubuntu 14.04 LTS:ssä toimi niin että sai asennettua 64-bit mutta Steam toimi 32-bittisenä rinnakkain. Eihän sitä enää ollut enää mitään 32-bittistä koodia missään muualla.
Linuxeissa 32-bit on muinaishistoriaa. Yleisesti ottaen lähes kaikki oli täysin 64-bittistä joskus vuonna 2007. Harvinaisen ärsyttävän poikkeuksen teki Adoben Flash Player, että Ubuntut olivat sitten tämän takia 32-bittisiä sinne vuoteen 2012 saakka ja 64-bit asennukset alkoivat 12.04 LTS:n myötä. Tosin Ubuntussa 32-bittisyyteen takertuminen jatkui pelaajilla pari vuotta pidempään Steamin takia.
32-bittinen Flash Player aikoinaan toki teki sen, että ihmiset jotka käyttivät pääasiassa selainta ja halusivat Flash Player tukea, asensivat koneet 32-bittisiksi vielä vuoden 2011 puolella kun ei ollut järkeä ajaa kaikkea rinnakkain. Sitähän se 32-bit tuki 64-bittisissä järjestelmissä on, että rinnakkain on sama palikat 32-bittisenä resursseja kuluttamassa. 32-bit Flash Player kun tarvitsi tietenkin myös 32-bittisen selaimen, ja 32-bittinen selain jos ajoi Java appletteja niin Javakin piti olla 32-bittisenä rinnakkain. Windowsissa se oli tietenkin sama juttu, että oli aikoinaan vielä Windows 7 64-bit asennuksia missä 32-bit selain, 32-bit Flash ja 32-bit Java että toimi ne palvelut mitä haluttiin.
Windowsissa 32-bittisyydestä ei olla vieläkään päästy sovelluksissa, että välillä kummittelee tehtävienhallinnassa 32-bittistä koodia joillakin sovelluksilla. Bloattia lähinnä tekee.
Ihan vain mielenkiinnosta mites 16 bittiset x86 työpöytä softat.
Linux ei ole ikinä ollut 16-bittinen. Ei ole tuollaista riesana ja tosiaankin 32-bittisyyskin jäi historiaan ajat sitten vaikka yhteensopivuutta varten ne kirjastot saa asennettua.
Windows XP:ssä pudotettiin jotain 16-bit työpöytätukea mutta 64-bittisissä ne meni sitten kaikki.
Dos peleille sitten emulaattoria, kuten wintoosassa?
Sellainen ohjelma kuin DOSBox ollut linuxeissa useinkin valmiina varmaan lähemmäksi parikymmentä vuotta. Sen saa myös Windowsille.