En Windows-pelien muistinhallintaa tarkemmin tunne, mutta kuulostaa aika erikoiselta, jos ohjelma näkee eroa siinä, onko muistimäärä ram vai ram+swap. Ongelma on enemmän siinä, että muistia ei ole allokoitavissa riittävästi, ei sen muodossa. Perinteisillä pyörivillä levyillä ainakaan swap ei korvaa keskusmuistia kaikessa käytössä, sillä I/O-latenssit ovat pahimmillaan todella kovia.
Sivutustiedoston tapauksessa iso merkitys on sillä, miten fragmentoitunut tiedosto on. Jos se on esiluotu ennen osion muuta sisältöä, ero on pienempi. Kaikkein herkimmin fragmentoituva on dynaamisesti säätyvä swap-tiedosto. Sitten taas, jos käyttää kiinteää esialustettua swappitiedostoa, miksei saman tien voi käyttää osiota? Osiot eivät nykyään ole erityisen kankeita. Osioiden siirtoon ja koon muuttamiseen on ilmaiset työkalut. Jo MBR-osioiduille levyille sai ihan riittävästi "jatkettuja osioita". LVM:n tai GPT:n kanssa ei ole tätäkään ongelmaa. Ja osioista ei kuitenkaan pääse eroon, kun järjestelmässä luultavasti on UEFI/GPT-bootatessa vähintään 2-3 osiota. Yksi lisää ei paljoakaan vaikeuta elämää.
Nykyään on nopeita SSD-levyjä ja -ohjaimia, erityisesti NVMe-pohjaiset, mutta on myös IOPS-arvoiltaan aika vaatimattomia kuluttajalevyjä varsinkin SATA-väylään. Jälleen riippuu ihan tapauksesta, mutta osassa halvimmista levyistä jatkuvan käytön nopeudet tippuvat kaistan osalta alle sen mitä perinteisillä pyörivillä levyillä. Pyörivillä taas IOPS-latenssit voivat kasvaa valtaviksi erityisesti jos levyllä on vähän kiekkoja ja hidas pyörintä ("ekolevyt"). Vielä pahempi jos menee käyttämään SMR-levyä swappiin. Suositeltava onkin ZRAM ja säätää siihen tiukemman pakkauksen ja enemmän prosenttia, jos tarvii tilapäistilaa.
En minäkään tunne tarkemmin, mutta noita tapauksia on useampia kun muistia on enemmän kuin tarpeeksi ja niin vaan ei toimi, kunnes laittaa jonkun parin gigan pagefilen. Taitaa olla enemmän vanhojen pelien juttu, jotka ei ymmärrä esimerkiksi yli 4GB:n muistia, mutta muistaakseni samaa teki myös tuoreammat, kuten Cities Skylines ym.
Eli vaikka olis kymmeniä gigoja muisteja, muttei pagefilea, niin ei toimi, vaan lähtee toimimaan kun laittaa pagefilen.
Toki ongelma on juurikin softapohjainen ja rajoittuneissa ajattelutavoissa, jossa on katsottu juuri sen hetkistä keskivertorautaa, eikä yhtään tulevaisuuteen.
Mitään tutkittua listaa, että toimii jos niin tai tämä ei jos näin ei nyt ole, mutta huomannu, että mieluummin pitää varalla pienen pagefilen / swapin niin toimii varmasti.
Näin vähän arvelinkin.
Tuolla pirstaloitumisella on varmasti ollut väliä silloin kun 4200rpm kovot, vanhat tiedostojärjestelmät ym oli mainstreamia, muttei enää SSD:lla.
Tai kai sen eron pystyy mittamaan ja onhan SSD:ssäkin eroa luetaanko randomia vai sequentalia, mutta ihan käytännön vaikuttava ero lienee huomattavasti pienempi ja olemattomampi. Toki osioita on voinut pallotella suunnilleen viimeiset 20 vuotta tai ainakin yli 15 melko vaivatta, mutta aina siinä on kuitenkin pieni riski.
Niissä tapauksissa, jossa sitä SSD:tä on vähän, sitä ei kannata tai ei voi päivittää en näe mitenkään hyväksi, että jostain 32-64-128GB laitteesta olis 4-8GB varattu turhaan, jos joku oikeasti vielä noudattaa niitä 90- lukulaisia "swappia sitten tuplat RAMiin nähden"- kaavoja.
Niissä en tosin käyttäisi, tai oikein missään muussakaan, swappia ihan SSD:n kulumisen vuoksi. Enkä moderneissakaan SSD:issä, Redditeissa sun muissa mutulla kiistetään tämä, heittämällä, että ei enää pidä paikkansa vaan nykyiset QLC:than kestää vähemmän kuin ne ensimmäiset SLC:t. Jo pelkästään selaimen jatkuva kirjoittaminen syö melkoisesti, ainakin jos CDI:ta on uskominen. IoT käytössä sun muussa suosittelisen loggaamistakin RAMiin, ainakin jos siellä on jokin onneton eMMC tai muistikortti.
Aivan kuten mainitset, zram noissa tapauksissa eikä swappia ollenkaan. Voin arvella, että juuri tuon takia monet pitävät Raspeja SD korttien tuhoajina.
Nykyisin normaaleissa koneissa alkaa kuitenkin olemaan keskusmuistia sen verran ja sen verran halvalla, että miettisin ennemminkin ramdiskin laajempaa paluuta kuin mitään swappeja. DirectStorage ei ole oikein edistynyt niin jonkinnäköinen sen korvike pienemmille ohjelmille ja peleille, joka täytetään niillä eniten käytetyillä, jotka mahtuu heti kun järjestelmä latautuu? Windowsin puolella ainakin näkee eron hitaahkon SSD:n ja ramdiskin välillä.