LINUX pelaaminen (tiedätkö jo missä menemme?)

Jos samalle levylle asentaa niin tulee ongelmia myöhemmin.
Winukka tutkii koko ajan fyysistä levyään ja kun se ei tykkää näkemästään eli sille tuntematon osio jonka formaattiakaan se ei tunnista on hänen rinnallaan niin se pitää sitä vihollisenaan.

Joillakin 25H2 ei ole enää päästänyt käyttäjää MS Storeen (jos sieltä esim. joku ostettu ohjelma) ja lukenut tyyliin että Linux havaittu blaa.blaa. tietoturva scheissea etkä pääse Storeen, ja varmasti pahemmaksi menee.

Vanhempi tietoturva tubettaja, jtn. ~70v Aasialaisperäinen, ollut töissä mm. 90s-xxxx Microsoftilla (nykyään Anti-Microsoft) niin totesi että on kokemusta vuosikymmenien ajalta eikä se ikinä pitkään toimi jos ovat asennettuna samalle levylle ja eri osioille.

Molemmat eri levyille.

Windows pitää olla jo asennettuna omalle levylle ja sitten levy irti emosta ja sitten omaan liittimeen asema jonne asennetaan sitten Linux. Bioksesta myös Secure Boot disabled.

Kun Linux asennettu sitten Secure Boot takaisin päälle eikä ainakaan mulla kysellyt mitään avaimia tai aktivointeja.

Sitten laitoin Winukka aseman takaisin ja toimineet kumpikin ilman mitään säätöjä.
Menee suoraan CachyOS ja bootatessa F11 tulee valikko jos haluankin mennä Win11.

Noin muistaakseni sanoi CachyOS dual-boot ohje kun tämän asensin reilu 2kk sitten ja on toiminut.

Vakoilupiiri TPM2 mulla aina pois päältä, toimii W11 kun olen haxannut Winukan ettei se sitä tarvitse toimiakseen.

Jos samalle levylle asentaa niin tulee ongelmia myöhemmin.
Winukka tutkii koko ajan fyysistä levyään ja kun se ei tykkää näkemästään eli sille tuntematon osio jonka formaattiakaan se ei tunnista on hänen rinnallaan niin se pitää sitä vihollisenaan.
Miksi tuo riippuisi siitä onko Linux samalla vai eri levyllä? Ihan samalla tavalla Windows huomaa eri levyllä olevan tuntemattoman osion, kuin samalla levyllä olevan.

Joillakin 25H2 ei ole enää päästänyt käyttäjää MS Storeen (jos sieltä esim. joku ostettu ohjelma) ja lukenut tyyliin että Linux havaittu blaa.blaa. tietoturva scheissea etkä pääse Storeen, ja varmasti pahemmaksi menee.
En muista tuollaista kokeneeni. Kokeilen vaikka kohta yhdellä 25H2 koneella onko siinä jotain outoutta että saman levyn eri osiolla on myös Linux, en muista ainakaan aiemmin huomanneeni ongelmaa MS Storessa, tosin en kyllä sitä niin paljoa käytäkään, ehkä joskus jonkun apuohjelman asennan sitä kautta.

Vanhempi tietoturva tubettaja, jtn. ~70v Aasialaisperäinen, ollut töissä mm. 90s-xxxx Microsoftilla (nykyään Anti-Microsoft) niin totesi että on kokemusta vuosikymmenien ajalta eikä se ikinä pitkään toimi jos ovat asennettuna samalle levylle ja eri osioille.
On ainakin mulla toiminut.

Molemmat eri levyille.
Ongelma monissa läppäreissä joissa ei ole kuin yksi levypaikka (SSD).

Statistiikka

Viestiketjuista
305 820
Jäsenet
82 756
Uusin jäsen
TOPIJAAKOLA

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom