En yleensä mainoksiin lankea, mutta viime aikoina Micro$oft on niin tarmolla tuonut esiin Linuxin hyviä puolia, että päätin pistää fedoran päähän ja pingviiniä koneeseen.
Ennakko pelkojen sijaan, asennus vaiheessa vaikeinta oli saada näytönohjain irti, että pääsin käsiksi m.2 liitäntöihin ja sain uuden 2TB lätkän kiinni. Käyttis itse sujahti sisään ilman ongelmia ja kaikki vain toimi (jopa FiiO:n DAC/AMP joka Windowsilla tarvitsee erilliset ajurit). Pienen ihmettelyn jälkeen sain Steaminkin asennettua ja muutaman pelin testattua... ja edelleen kaikki toimii.
Ongelmia varmasti tulee ennemmin kuin myöhemmin, mutta pitää nyt kokeilla ainakin vuoden loppuun asti selvitä tällä ja katsoa sitten onko Linux tullut jäädäkseen.
No niin. Vuoden loppu paukkuu jo horisontissa, joten tämän kokeilun voinee viheltää päättyneeksi. Ja lopputulos taitaapi olla, että minun puolestani Mikkisafti saa jatkossa tunkea mitä tykkää (win)toosaansa, Linux (fedora) toimii oikein hyvin omassa käytössä, enkä tunne suurempaa tarvetta vaihtaa pois. Nyt tuntuu että omistan vihdoin koneeni, jonka osat valitsin ja jonka itse kasasin, enkä vain "lainaa" sitä omalla rahalla M$:lta. Pitäkööt tekoälytunkkinsa..!
Linux - puttin' Personal back in PC.
Alkuun arvelin, että jäisin Windows puolelta kaipaamaan ainakin Photoshopia, mutta sain sitten suostuteltua vanhan CS6:n asentumaan ja aktivoitumaan, niin ei jäänyt edes sitä tarvetta. Vaikka ei toimikkaa ihan yhtä kitkattomasti kuin tarkoitetussa ympäristössään, on yli 10-vuotta vanha Photari, vajaatoimisenakin, parempi kuin mikään Linux -natiivi korvike.
Ainoa outous (jonka nyt muistan) on, että jotkin pelit eivät ymmärrä
non-english näppiksiä. Varsinkin ETS2 (ja varmaan ATS) eivät tunnista lainkaan skandeja (steam-foorumien perusteella koskee myös muita kieliä). Pitää pelatessa käyttää gb-leiskaa, mutta silloinkin [insert] jää mykäksi

. Ja sitten "hauskasti", jotkin pelit kaappaa layoutin itselleen, niin että ääkköset eivät toimi
Steam In Game Overlayssa tai työpöydälläkään vaikka vaihtaisit gb->fi, kun peli on käynnissä.
Isompia ongelmiakaan ei pahemmin ollut, vain jotain hidastetöyssyjä,
- Olin säätänyt kakkosnäytön kulmaan pienen widget -ryppään. Seuraavana päivänä koneen käynnistäessä tuli jotain pikku päivityksiä jotka asentelin. Uudelleen käynnistyksen jälkeen olikin työpöytä crash-loopissa, kun päivitys oli vetänyt jonkin widgetin kanssa bitit poikittain. Korjasin tekemällä toisen käyttätilin, jolla pääsin poistamaan pääkäyttäjän widget asetukset.
- Yksi KDE Plasma päivitys rikkoi työpöydän ja kuvakkeet menivät joka bootilla väärälle näytölle, sille ei itse voinut mitään, vaan piti vain odotella seuraavaa päivitystä.
- Tämä ei ollut Linuxin vika, vaan epäyhteensopiva XMP-profiili, mutta Linux ei kyllä paljoa auttanut ongelman ratkaisussa (epäilen olisiko Windows selvinnyt sen paremmin). Prosessorin vaihto iski ruutuun Kernel Panicia ja jokainen uusi bootti antoi suunnileen eri virheilmoituksen.
Olisipa mukavaa jos kone osaisi kertoa suoraan mistä kenkä puristaa, eikä heittäisi jotain RNG arvottuja virheitä joiden hakutulokset eivät liityy millään tavalla itse vikaan.
Kokeilun sujuvuuteen toki saattoi auttaa, että kone on pääosin jo vähän vanhempaa AMD rautaa. Olisiko kokemus ollut ihan sama jos näyttis olisi ollut vihreä tai sininen?
Säätämistähän tämä vaatii vähän enemmän kuin Windows, mutta onneksi tykkään säätämisestä. Tämä PC kuitenkin on minulle harrastus, mukava tehdä välillä asioita ihan itse, eikä vain klikkailla Next/Accept ja katsoa kun MS tekee puolestani ja lisäilee väliin vähän omiaan. Voi olla, että tulevaisuudessa omilla koneilla Windows on aika harvinainen näky. Ja saa tulla melkoinen jeesuspeli, joka ei vain yksinkertaisesti Linuxilla toimi, että Ikkunoita alan enää asentamaan, silloinkin vain rinnalle, erilliselle SSD:lle.
Olen toipunut Tukholma-syndroomasta.