Linux-kysymyksiä & yleistä keskustelua Linuxista

Tarttis päivittää kone, jotta saa päivitettyä Win 10:n Win 11:sta. Mul on myös Linux dual boottina. Mietin täs, et miten vanha Linux asennus suhtautuu secure boottiin? Mul on käsitys, et se ei mene ihan sukkana.

Helpoin olis kai, jos ottais secure bootin pois päältä, mut ilmeisesti Win 11 ei tykkää siitä. Toinen keino olis, et ottaa sen aina pois, kun käynnistää Linuxiin, mut tämäkään ei ole ideaali. Mitähän porukka on tehnyt tän osalta? Mul on Slackware Linux ja löysin jotain ohjeita (howtos:security:enabling_secure_boot - SlackDocs), mut en ole uskaltanut toistaiseksi lähteä seuraamaan tuota, eikä mul ole toistaiseksi sopivaa rautaakaan.
Windows 11 asenttuu ja toimii kyllä, vaikka Secure Boot ei olisikaan päällä. Itsellä on noin. W11 vaatii vain, että tuki sille Secure Bootille löytyy, päällä olo on valinnaista.

Windows 11 asenttuu ja toimii kyllä, vaikka Secure Boot ei olisikaan päällä. Itsellä on noin. W11 vaatii vain, että tuki sille Secure Bootille löytyy, päällä olo on valinnaista.
Ei ole sama kokemus. Secure boot -tuki emolla on, mutta W11:n health checkiin tökkää.

mikä emo, minullakin yksi emo missä tätä mainostetaan, mutta toimii vain erillisellä lisäpalikalla jos ostettu erikseen.
Emo on Asus ROG STRIX Z370-H Gaming. Laitan varmaan uusiksi sekä Windows- että Linux-asennuksen niin, että on secure boot päällä ja CSM pois tai jotain. Ehkä distron vaihto pitkästä aikaa samalla. Menisikö jopa laittamaan jonkun ei-Debianin, ken tietää.

Mutta pointtina, että secure boot on BIOSin/UEFIn mukaan enabloituna eikä Winkkarin väline sano, että olisi yhteensopiva W11:lle.

Emo on Asus ROG STRIX Z370-H Gaming. Laitan varmaan uusiksi sekä Windows- että Linux-asennuksen niin, että on secure boot päällä ja CSM pois tai jotain. Ehkä distron vaihto pitkästä aikaa samalla. Menisikö jopa laittamaan jonkun ei-Debianin, ken tietää.

Mutta pointtina, että secure boot on BIOSin/UEFIn mukaan enabloituna eikä Winkkarin väline sano, että olisi yhteensopiva W11:lle.
W11 vaatii, että CSM on pois päältä, eli puhtaasti UEFI-moodissa, muuten ei onnistu. Ja TPM (prossuun integroitu, tai erillinen piiri) pitää myös löytyä ja olla päälle kytkettynä.

Secure bootilla ei tosiaan ole merkitystä onko se päällä, vai ei, kun nyt tarkistelin lisää. Kunhan se tuki vain löytyy.

Testasin nyt vielä omalla koneella, että kävin kytkemässä Secure Bootin päälle ja boottasin ongelmitta W11:seen ja Ubuntu 25.04:seen ilman mitään muutoksia muualle. Ja sen jälkeen palautin Secure Bootin pois päältä ja uusi testaus ja molemmat toimii/käynnistyy edelleen. Eli ainakin Ubuntu ja sen johdannaiset (luulisin) toimii suoraan oli Secure Boot päällä, tai ei.

Veikkaan, että sulla tarkistus tökkää johonkin muuhun kuin Secure Boottiin. CSM päällä kenties? Tai TPM pois päältä?

W11 vaatii, että CSM on pois päältä, eli puhtaasti UEFI-moodissa, muuten ei onnistu. Ja TPM (prossuun integroitu, tai erillinen piiri) pitää myös löytyä ja olla päälle kytkettynä.

Mulla käynnistyy kyllä ongelmitta Win11 vaikka TPM pois päältä UEFIsta eikä herjaa mitään. Asennuksessa oli jo TPM pois päältä.

Secure boot on kyllä ollut käytössä.

Veikkaan, että sulla tarkistus tökkää johonkin muuhun kuin Secure Boottiin. CSM päällä kenties? Tai TPM pois päältä?
TPM on päällä, ja kirjoittelinkin jollain tasolla, että CSM on myös päällä. Tämähän johtuu siitä, että rauta (emo, prossu, muistit) on vaihtunut ja molemmat käyttikset eli levyt yksinkertaisesti siirsin "uuteen" koneeseen. Vanha oli perinteisellä BIOSilla. Tarvinnee uuden asennuksen tai nopeasti googlaten potentiaalisesti vaarallisia liikkeitä.

No eipä siinä oikein oikein muuta niksiä taida olla kuin koittaa sitä closed source(Proprietary) nvidia ajuria.
Tässä tapauksessa oli onnistuttu saamaan 8K/60 Hz tomimaan TV:n/HDMI 2.1:sen kanssa, jos nVidia näyttis kuten minulla.

Etsin nVidian sivuilta Linux ajureita ja näytti siltä, että nVidian 3000-sarjalle (ja vanhemmille) ei ole kuin jotain epämääräisiä ajureita. Sen sijaan 4000- ja 5000-sarjoille listoilta löytyi ajureita. Ehkä nVidia on vidoin herännyt myös Linuxin ajuritarpeille, koska servereissä on Linux vastassa.

Voin tietysti yrittää saada 8K/60 toimimaan nykyisellä näyttiksellä tai hankkia uudemman.

1749706135892.png

Etsin nVidian sivuilta Linux ajureita ja näytti siltä, että nVidian 3000-sarjalle (ja vanhemmille) ei ole kuin jotain epämääräisiä ajureita.
Mitä nyt tarkoitat epämääräisillä ajureilla, koska ihan normaali tuki 3000-sarjalle on normaaleilla uusimmilla ajureilla.

Tässä tapauksessa oli onnistuttu saamaan 8K/60 Hz tomimaan TV:n/HDMI 2.1:sen kanssa, jos nVidia näyttis kuten minulla.

Etsin nVidian sivuilta Linux ajureita ja näytti siltä, että nVidian 3000-sarjalle (ja vanhemmille) ei ole kuin jotain epämääräisiä ajureita. Sen sijaan 4000- ja 5000-sarjoille listoilta löytyi ajureita. Ehkä nVidia on vidoin herännyt myös Linuxin ajuritarpeille, koska servereissä on Linux vastassa.

Voin tietysti yrittää saada 8K/60 toimimaan nykyisellä näyttiksellä tai hankkia uudemman.

1749706135892.png
Ootko koittanu tota 550 versiota?
kuvakaappaus-2025-06-09-11-52-48-png.1547538

Nvidian sivuilta pitäs kyllä ihan oikeat ajurit löytyä.
Driver Details | NVIDIA recomended

Driver Details | NVIDIA new features branch

Huoh, tuli itsellekin nvidian kanssa ongelmia HTPC:llä. Geforce 1080 tukenut waylandilla kivasti 4k @ 60 hz. Päivitin ajuriversioon 575.57.08-5 Archilla. Nyt 4k ei toimi suoraan buutista Waylandilla, mutta esim. fullhd @ 60 Hz toimii. Jos buuttaan X:ään, toimii 4k @ 60 Hz. Tai jos buuttaan X:ään ja sitten systemctl restart gdm ja yritän waylandilla, niin toimii 4k @ 60 Hz. Lokeissa ei ole mitään ongelmasta ja vaikuttaa ihan että ajurit starttaavat täysin ongelmitta ja nvidia-smi ja kaikki toimivat. Kuva ei vaan tule.

Ootko koittanu tota 550 versiota?
kuvakaappaus-2025-06-09-11-52-48-png.1547538

Nvidian sivuilta pitäs kyllä ihan oikeat ajurit löytyä.
Driver Details | NVIDIA recomended

Driver Details | NVIDIA new features branch
Itsellänikin wanhemmassa koneessa tuntui olevan melkoisen paljon ongelmia Nvidian kanssa uusimpien ajureiden kanssa. Toimii loistavasti versio-pari vanhemmilla ajureilla mutta ei uusimmilla. Itse en sillä koneella pelaa joten ihan viimeisimpien ajureiden käytölle ei ole mitään perusteitakaan joten nyt olen pitänyt samaa ajuriversiota joka toimii jo toista vuotta. Joskus koitin päivittää mutta tuli kaikenlaisia ihme ongelmia jotan palasin takaisin wanhaan toimivaan versioon.

TPM on päällä, ja kirjoittelinkin jollain tasolla, että CSM on myös päällä. Tämähän johtuu siitä, että rauta (emo, prossu, muistit) on vaihtunut ja molemmat käyttikset eli levyt yksinkertaisesti siirsin "uuteen" koneeseen. Vanha oli perinteisellä BIOSilla. Tarvinnee uuden asennuksen tai nopeasti googlaten potentiaalisesti vaarallisia liikkeitä.
Pistelinkin uusiksi sekä Windowsin että Linuxin. Nyt on W11 ja Ubuntu secure bootilla ja molemmat kryptattuina. Ubuntua GNOMElla en ole käyttänyt ikinä, enkä GNOMEsta siis tykkää varsinaisesti, se kun on turhan simppeli ja säätämättömissä. Mutta toimivahan tämä näyttää olevan: suoraan toimi 4k 120 hertsillä eikä ole taannoisen Kubuntun omituisuuksia koskien sleeppiä näemmä. Laitoin kyllä Nvidian ajuriksi 570 openin käyttiksen oletuksen sijasta perään. Yhä toimii. Grubiin sai Windowsin löytymään helposti. Nyt pohdin, että laitanko jonkun muun KDE:llä vai olisiko nyt hetken vaikka tällä.

Pistelinkin uusiksi sekä Windowsin että Linuxin. Nyt on W11 ja Ubuntu secure bootilla ja molemmat kryptattuina. Ubuntua GNOMElla en ole käyttänyt ikinä, enkä GNOMEsta siis tykkää varsinaisesti, se kun on turhan simppeli ja säätämättömissä. Mutta toimivahan tämä näyttää olevan: suoraan toimi 4k 120 hertsillä eikä ole taannoisen Kubuntun omituisuuksia koskien sleeppiä näemmä. Laitoin kyllä Nvidian ajuriksi 570 openin käyttiksen oletuksen sijasta perään. Yhä toimii. Grubiin sai Windowsin löytymään helposti. Nyt pohdin, että laitanko jonkun muun KDE:llä vai olisiko nyt hetken vaikka tällä.
Onko sinulla siis Windows Bitlocker-kryptattuna ja buuttaat siihen grubin kautta?

Oma kokemukseni on että tuosta tulee harmia, eli ainakin vaikuttaisi siltä että aina kun grub jotenkin muuttuu, Windows/Bitlocker ottaa siitä herneen nenäänsä ja seuraavassa buutissa Windowsiin vaatii sinulta Bitlockerin avaimen syöttämistä, ennenkuin päästää jälleen Windowsiin. Tuon triggeröi mahdollisesti esim. Linuxiin tuleva kernel-päivitys jolloin monesti kai kirjoitetaan jotain uusiksi grubiin (esim. lisätään optio buutata aikaisempaan kerneliin, tms.), tai jos muuttelet grubin asetuksia, esim. mihin buutataan defaulttina tms.

Toivottavasti sinulla on Bitlocker-avain jossain tallessa, muualla kuin ko. Windows-osiolla? Ja vaikka olisikin, kyllä sen syöttäminen silloin tällöin syö ihmistä. Jos ei Bitlocker-avain ole tallessa toisella koneella tai USB-muistitikulla tms., käy heti hakemassa ennenkuin lukitset itsesi vahingossa ulos Windowsista. Itse otin sen talteen tekstitiedostona sekä USB-muistitikulle, toiselle läppärilleni että myös puhelimeeni piiloon.

Oma ratkaisuni tuohon Bitlocker-ongelmaan oli etten koskaan buuttaa Windowsiin grubin kautta, vaan asetin koneen BIOS/UEFI asetuksissa että kone buuttaa defaulttina Windowsiin (koska useimmiten buuttaan nimenomaan sinne), ja jos haluan Linuxiin, painan buutissa funktionäppäintä (minulla se on F12) jolla saan valittua kumpaan buuttaan, Windowsiin vai Linuxiin. Sillä tavoin Windows ei pääse koskaan näkemään että buutissa on jotain muuttunut, koska ei mene grubin kautta.

Niin ja itse grubissa olen asettanut että se buuttaa defaulttina aina Linuxiin, enkä vahingossakaan mene sen kautta enää Windowsiin.

Asetin lisäksi UEFI-asetuksissa pidemmän odotusajan jotta siinä on hyvin aikaa painella sitä funktionäppäintä, jos päättää haluta mennä Linuxiin. Muuten se menee niin nopeasti ohi ja pitää olla kärppänä painelemassa sitä. Jos menen Windowsiin, annan sen vain mennä itsekseen tuosta ohi ja jatkaa defaulttina Windowsiin.

Viimeksi muokattu:
Onko sinulla siis Windows Bitlocker-kryptattuna ja buuttaat siihen grubin kautta?

Oma kokemukseni on että tuosta tulee harmia, eli ainakin vaikuttaisi siltä että aina kun grub jotenkin muuttuu, Windows/Bitlocker ottaa siitä herneen nenäänsä ja seuraavassa buutissa Windowsiin vaatii sinulta Bitlockerin avaimen syöttämistä, ennenkuin päästää jälleen Windowsiin. Tuon triggeröi mahdollisesti esim. Linuxiin tuleva kernel-päivitys jolloin monesti kai kirjoitetaan jotain uusiksi grubiin (esim. lisätään optio buutata aikaisempaan kerneliin, tms.), tai jos muuttelet grubin asetuksia, esim. mihin buutataan defaulttina tms.

Toivottavasti sinulla on Bitlocker-avain jossain tallessa, muualla kuin ko. Windows-osiolla?
Juu, kuten on ollut jo monta, monta vuotta, mutta ei ole ollut secure boottia ja Win11, kuten nyt. Kertaakaan ei ole aiemmassa konffissa BL kysellyt palautusavainta, ja toki on kaikki mahdolliset rimpsut tallessa varmoissa paikoissa. Grubissa mulla on viisi sekkaa aikaa valita harvoin käytetty Windows - yleensä siellä odottelee pätsäys ja boottaus, kun ehkä kerran kuussa tai kahdessa on Winkkari päällä.

Juu, kuten on ollut jo monta, monta vuotta, mutta ei ole ollut secure boottia ja Win11, kuten nyt. Kertaakaan ei ole aiemmassa konffissa BL kysellyt palautusavainta, ja toki on kaikki mahdolliset rimpsut tallessa varmoissa paikoissa. Grubissa mulla on viisi sekkaa aikaa valita harvoin käytetty Windows - yleensä siellä odottelee pätsäys ja boottaus, kun ehkä kerran kuussa tai kahdessa on Winkkari päällä.
Ok, no toivotaan että hyvä onni(?) jatkuu. Mulla tuo on ollut ongelma jo parilla koneella joissa oli Bitlocker Windows ja Linux rinnakkain, ja googlettamalla kyllä tuota on monilla muillakin esiintynyt.

Yksi jopa väitti että hänellä Windows vaatii Bitlocker avainta joka buutilla jos on käynyt ennen sitä Linuxissa. Minulla ei tilanne sentään noin paha ollut vaan tuntui tulevan just noissa kun olin päivittänyt Linuxin (ja siinä tuli jotain kernel-päivitystä ilmeisesti), tai menin muuttelemaan grubin oletusbuuttia. Ei muuta kuin kaivelemaan Bitlocker-avainta esiin, jälleen kerran...

Jos alkaa tulla ongelmia niin tuossa yksi vaihtoehto miten päästä sen yli, eli ei enää Windowsiin grubin kautta vaan muulla tavoin.

Ok, no toivotaan että hyvä onni(?) jatkuu. Mulla tuo on ollut ongelma jo parilla koneella joissa oli Bitlocker Windows ja Linux rinnakkain, ja googlettamalla kyllä tuota on monilla muillakin esiintynyt.

Tiedostettu on kyllä, että BL saattaa suuttua asioista. IT-ammattilaisena olen siihen työympyröissäkin törmännyt monta kertaa. Mulla käyttikset eivät ole samalla levyllä, millä ehkä on vaikutusta asiaan.

BL-vinkkinä, että jos se alkaa kyselemään joka kerralla sitä rimpsua, niin Windowsissa BL pauselle ja takaisin päälle, niin tilanne palautuu normaaliksi.

Statistiikka

Viestiketjuista
279 830
Jäsenet
77 979
Uusin jäsen
JNIE

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom