Toimisko jos kokeilis systemdboot grubin sijaan? Oma mielipiteeni on että grub on vanhentunutta kakkaa ja sen kanssa ei ole kuin ongelmia. Itse en käytä bootloader ollenkaan vaan suoraan EFI:äMiten siis saisin tuon toimimaan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toimisko jos kokeilis systemdboot grubin sijaan? Oma mielipiteeni on että grub on vanhentunutta kakkaa ja sen kanssa ei ole kuin ongelmia. Itse en käytä bootloader ollenkaan vaan suoraan EFI:äMiten siis saisin tuon toimimaan?
Täh? Miten?Itse en käytä bootloader ollenkaan vaan suoraan EFI:ä
Muutan Mkinitcpio linux.preset että tekee UKI:n imagen sijaan optio löytyy vakiona tiedostosta kommentoituna valmiiksi. Siihen saa myös kivasti splash screenin ympättyä samaan.Täh? Miten?
Toimisko jos kokeilis systemdboot grubin sijaan? Oma mielipiteeni on että grub on vanhentunutta kakkaa ja sen kanssa ei ole kuin ongelmia. Itse en käytä bootloader ollenkaan vaan suoraan EFI:ä
Kokeilin korvata tuon hd0,gptX:n md126,gpt1:llä, mutta sama tulos tulee kuin tuossa Bingin tekoälyn ehdottamassa. Ilmeisesti Windows-levyn EFI-partitio pitäisi tuossa ladata Grubiin, eikä Windosin järjesteläosiota.
insmod mdraid1x
set root='mduuid/7bb15b56986bc0563c659c560d25ad00'
blkid | grep 7bb15
/dev/sdi2: UUID="7bb15b56-986b-c056-3c65-9c560d25ad00" UUID_SUB="7db8cdf6-2eea-60c8-3aa7-555a96001663" LABEL="box:boot" TYPE="linux_raid_member" PARTUUID="00cf2025-34d7-944d-a32a-b28458ef7094"
/dev/sdh2: UUID="7bb15b56-986b-c056-3c65-9c560d25ad00" UUID_SUB="feab81f9-42c4-45c9-7a33-27d9bc200ace" LABEL="box:boot" TYPE="linux_raid_member" PARTUUID="aa2cc4b7-3f1f-4f4d-a25f-123c2991c29f"
mdadm -E /dev/sdi2
/dev/sdi2:
Magic : a92b4efc
Version : 1.2
Feature Map : 0x0
Array UUID : 7bb15b56:986bc056:3c659c56:0d25ad00
Name : box:boot
Creation Time : Mon Oct 12 17:32:36 2020
Raid Level : raid1
Raid Devices : 2
Avail Dev Size : 2093056 sectors (1022.00 MiB 1071.64 MB)
Array Size : 1046528 KiB (1022.00 MiB 1071.64 MB)
Data Offset : 4096 sectors
Super Offset : 8 sectors
Unused Space : before=4016 sectors, after=0 sectors
State : clean
Device UUID : 7db8cdf6:2eea60c8:3aa7555a:96001663
Update Time : Sat Sep 30 09:32:43 2023
Bad Block Log : 512 entries available at offset 16 sectors
Checksum : 9df73cc5 - correct
Events : 626
Device Role : Active device 0
Array State : AA ('A' == active, '.' == missing, 'R' == replacing)
For Windows installed in UEFI mode, make sure the EFI system partition containing the Windows Boot Manager (bootmgfw.efi) is mounted. Run os-prober as root to detect and generate an entry for it.
Toimisko jos kokeilis systemdboot grubin sijaan? Oma mielipiteeni on että grub on vanhentunutta kakkaa ja sen kanssa ei ole kuin ongelmia. Itse en käytä bootloader ollenkaan vaan suoraan EFI:ä
/etc/kernel/postinst.d
:n scriptipätkillä automaagisesti allekirjoitetuilla kernelillä + generoidulla initramfs imagella.Samaa mieltä, grub on BIOS-aikakauden reliikki ja joutaa museoon ellei ole jotakin hyvin eksoottisia käyttötapauksia ja/tai museorautaa. Joko suoraan UEFIlla tai systemd-bootilla pärjää kyllä eikä tarvitse turvonnutta minikäyttöjärjestelmää säätää väliin.
Mikä Linux jakelu kannattaa hankkia, jotta saa pyöritettyä ongelmitta Retroarch emulaattoria ja Steam pelejä?
Alla on kohtuu 6 vuotta vanhalla raudalla toimiva pöytäkone, jossa on Geforce 780 GTX näytönohjain.
Dual bootkin toimii kun valitsee windowsin tarvittaesta UEFI boot lististä (F12 tai muulla näppäimellä avautuu käynnistettäessä riippuen valmistajasta.) Itse en nykyiseen koneeseen windowsia enää laittanutkaan.
Kun jokatapauksessa jonkun bootloaderin tarttee vaikka tuossa väitettiin ettei tartte (systemd-bootx64.efi on bootloader), niin sama se on käyttää grub johon on tottunut ja joka distrossa defaulttina tulee. Vaihdetaan sitten kun distro vaihtaa defaultin joksikin muuksi.
Sitäpaitsi, pilkunviilaamosta päivää, systemd-boot ei ole bootloader, se on pelkkä UEFI boot manager eikä tee mitään muuta kun näyttää konffitun valikon tarjolla olevista EFI binaareista eikä edes kykene boottaaman mitään mikä ei ole suoraan UEFIn bootattavisa. Antaa vaan kätevästi tekstitiedostoissa olevat konffit efimuuttujien sijaan.
Itse oon tykännyt Manjarosta (XFCE työpöydällä). Retroarch ja Steam löytyy suoraan paketinhallinnasta kuten myös nvidian ajurit. GTX1070 oon itse ajellut tätä ja ainakin Path of Exile on toiminut mallikkaasti.
XFCE päädyin sen takia että omasta mielestäni tuntuu kevyemmältä mitä KDE / GNOME ja Manjaron default teema miellyttää omaa silmää.
Suoraan asemaan viittaaminen hdX tyyliin on todella vanhanaikaista ja sillä kerjää ongelmia. Lisäät yhden aseman koneeseen niin se voikin muuttua. Taikka vaihdan uuteen rautaan niin asemien järjestys muuttuu. UUID on sitä varten olemassa että ei ole mitään merkitystä missä ide/sata/sas/scsi/nvme portissa asema on niin homma pelaa.
EDIT: Tsekkasin arkin wikiä ja siellä sanotaan että:
Eli mouttaa se windowsin EFI partitio jonka jälkeen os-prober pitäisi osata tehdä temput.
Jos Ubuntua kaipaa, niin PopOS on ihan pätevä korvike ja jos peleihin suuntautuu enemmän, niin Nobara (Fedora) on aika suosittu sillä saralla. Kaveri on pyöritellyt Manjaroa pelikoneessaan jo pari+ vuotta, kun ei halunnut asentaa Win10:ä.Jos nettiä on uskominen, niin tuolla kokoonpanolla Steamin kanssa saattaisi tulla ongelmia, ei suostu käynnistymään jne.
Mites tavallinen Ubuntu, onko sen asentamisessa enää mitään järkeä 2020 luvulla?
Vaikka en noista mitään tiedä niin tuntuvat löytyvän suoraa PopOS sovellus jakelusta.Retroarch emulaattoria ja Steam pelejä?
Kysytään näin päin että miksi ei olisi järkeä? Onko jotain vikaa yms. mikä epäilyttää?Jos nettiä on uskominen, niin tuolla kokoonpanolla Steamin kanssa saattaisi tulla ongelmia, ei suostu käynnistymään jne.
Mites tavallinen Ubuntu, onko sen asentamisessa enää mitään järkeä 2020 luvulla?
Ne hemmetin snapit ja niiden aggressiivinen pakotus. Eihän sillä väliä ole jos rauta jaksaa vääntää mutta itsellä on alla aina niin vanhaa paskaa että jonkun loop-device-hässäkän hallinnointi syö puolet sen vähäisestä väännöstä, ei hyvä. Voihan sen kitkeä pois juurineen mutta silloin pitää jo tykätä Ubuntusta muuten kovasti. Vähemmällä pääsee kun asentaa Popin - tai Tuxedon jos tykkää Plasmasta enemmän. Molemmat toimivat peliraudan ja -softan kanssa. Jos Popin meinaa asentaa niin nVidian omistajana kannattaa muistaa ladata nVidia-spesifinen ISO.Kysytään näin päin että miksi ei olisi järkeä? Onko jotain vikaa yms. mikä epäilyttää?
En nyt niin asiaan oo perehtynyt mutta eikö noi snapit ala olemaan kohta kaikissa distroissa? uudemmissa ainakin. Riippuu tietysti käytöstä, kyllä tuolla vanhalla Lenovo T420, i5-2520m, 8gigaa muistia ja 256 ssd, Ubuntu 22.04 pyörii. Enimmäkseen surffi käytössä tosin vain. Sama Ubuntu pyörii uudemmassakin läppärissä ja vanhassa pöytäkoneessa, onkohan joku i5-4670, joka telkkarissa ihan streemien pyöritykseen. Itse en jaksa alkaa testaileen hirveesti eri Distroja, Ubuntu ollu versiosta 16 asti käytössä.Ne hemmetin snapit ja niiden aggressiivinen pakotus. Eihän sillä väliä ole jos rauta jaksaa vääntää mutta itsellä on alla aina niin vanhaa paskaa että jonkun loop-device-hässäkän hallinnointi syö puolet sen vähäisestä väännöstä, ei hyvä. Voihan sen kitkeä pois juurineen mutta silloin pitää jo tykätä Ubuntusta muuten kovasti. Vähemmällä pääsee kun asentaa Popin - tai Tuxedon jos tykkää Plasmasta enemmän. Molemmat toimivat peliraudan ja -softan kanssa. Jos Popin meinaa asentaa niin nVidian omistajana kannattaa muistaa ladata nVidia-spesifinen ISO.
Itse asiassa tämäkin viesti on kirjoitettu poppikoneella. Vanha Elitebook Folio 1040 G1 i5-4310U:lla, 8 gigalla ja 250-gigaisella SSD:llä. Toimii oikein mallikkaasti hyötyhommissa ja ikivanhoissa peleissä Lutriksen kanssa. On tuolla nurkissa jotain uudempaa ja parempaakin ehkä jossain mutta jotenkin tämä aina palaa käyttöläppäriksi.
En nyt niin asiaan oo perehtynyt mutta eikö noi snapit ala olemaan kohta kaikissa distroissa? uudemmissa ainakin. Riippuu tietysti käytöstä, kyllä tuolla vanhalla Lenovo T420, i5-2520m, 8gigaa muistia ja 256 ssd, Ubuntu 22.04 pyörii. Enimmäkseen surffi käytössä tosin vain. Sama Ubuntu pyörii uudemmassakin läppärissä ja vanhassa pöytäkoneessa, onkohan joku i5-4670, joka telkkarissa ihan streemien pyöritykseen. Itse en jaksa alkaa testaileen hirveesti eri Distroja, Ubuntu ollu versiosta 16 asti käytössä.
En nyt niin asiaan oo perehtynyt mutta eikö noi snapit ala olemaan kohta kaikissa distroissa? uudemmissa ainakin. Riippuu tietysti käytöstä, kyllä tuolla vanhalla Lenovo T420, i5-2520m, 8gigaa muistia ja 256 ssd, Ubuntu 22.04 pyörii. Enimmäkseen surffi käytössä tosin vain. Sama Ubuntu pyörii uudemmassakin läppärissä ja vanhassa pöytäkoneessa, onkohan joku i5-4670, joka telkkarissa ihan streemien pyöritykseen. Itse en jaksa alkaa testaileen hirveesti eri Distroja, Ubuntu ollu versiosta 16 asti käytössä.
Kyllähän ne on joka paikassa mutta yleensä niitä ei pakoteta niin aggressiivisesti muissa distroissa. Ubuntussa snapit menevät kaiken edelle. Koetapa asentaa vaikka aptilla komentoriviltä joku kikkare, joka löytyy sekä snappina että repoista. Arvaa kumpi tulee oletusarvoisesti.. Lisäksi, jos kitket snapit ubuntussa pois juurineen, niin odotapa vaan seuraavaa päivitystä. Sitkeä kuin voikukka pihassa.En nyt niin asiaan oo perehtynyt mutta eikö noi snapit ala olemaan kohta kaikissa distroissa? uudemmissa ainakin. Riippuu tietysti käytöstä, kyllä tuolla vanhalla Lenovo T420, i5-2520m, 8gigaa muistia ja 256 ssd, Ubuntu 22.04 pyörii. Enimmäkseen surffi käytössä tosin vain. Sama Ubuntu pyörii uudemmassakin läppärissä ja vanhassa pöytäkoneessa, onkohan joku i5-4670, joka telkkarissa ihan streemien pyöritykseen. Itse en jaksa alkaa testaileen hirveesti eri Distroja, Ubuntu ollu versiosta 16 asti käytössä.
Kyllähän ne on joka paikassa mutta yleensä niitä ei pakoteta niin aggressiivisesti muissa distroissa. Ubuntussa snapit menevät kaiken edelle. Koetapa asentaa vaikka aptilla komentoriviltä joku kikkare, joka löytyy sekä snappina että repoista. Arvaa kumpi tulee oletusarvoisesti.. Lisäksi, jos kitket snapit ubuntussa pois juurineen, niin odotapa vaan seuraavaa päivitystä. Sitkeä kuin voikukka pihassa.
Tuon lisäksi itseäni ärsyttää se että ne koneet mihin Linuxia asennan ovat yleensä joko ikivanhoja ja siten vähätehoisia tai sitten laarinpohjimmaisesta paskaraudasta kasaan valettuja läppäreitä jotka eivät jaksaneet Windowsia edes tehtaalta lähtiessään. Eli heikkotehoisia. Linuxilla niistä tulee käyttökelpoisia - paitsi buntuilla, joissa niiden vähät resurssit menevät niiden looppien pyörittämiseen. Jos tehoa riittää eikä snappien pakotus haittaa niin ei kai siinä, antaa mennä vaan. Snappien ideahan on sinänsä oikein hyvä, mutta toteutus paikoin ontuu ja jotenkin itse vierastan nimenomaan pakottamista. Miksen muka itse voisi päättää haluanko nauttia Firefoxini snppina vai natiivina?Eniten niissä ärsyttää kun alkaa df:ssä rivit kasvamaan kun rupeaa looppia olemaan loopin perään. Ja sitähän ei auta että uusi versio kun jostain snäppi kikkareesta asentuu niin vanha revisio jää pyörimään systeemiin.
Ihan vitun paska keksintö.
joissa niiden vähät resurssit menevät niiden looppien pyörittämiseen.
32-gigainen eMMC on resurssi vaikkakin melko olematonEi tuohon mene resursseja. Ne on vain mountteja?
Miksen muka itse voisi päättää haluanko nauttia Firefoxini snppina vai natiivina?
Kannattaa lopettaa turha muutosvastarintaisuus ja ymmärtää, että kehitys kehittyy ja sopeutua uuteen maailmaan...
Hymm, eikös tuo ole jo käytössä lähes kaikissa uusissa Distroissa, vai mitä tarkoitat?Palataampa asiaan sitten kun Canonical saa myytyä muillekin distroille oman räpellyksensä erinomaisuuden. Ai niin, mutta käytännössä koko törky pyörii Canonicalin itsensä hallinnoiman (suljetun) Snap Storen ympärillä. Mahtaa jäädä tämä uusi maailma Ubuntun kuplaan?
Juu, on, siten että halutessasi voit asentaa snappeja, flatpakeja ja mitänäitänyton. Ubuntu pakottaa siihen. Rautarajoitusten takia en itse halua käyttää niitä vaan asennan mieluummin repoista natiivina. Tai jopa käännän itse lähdekoodista.Hymm, eikös tuo ole jo käytössä lähes kaikissa uusissa Distroissa, vai mitä tarkoitat?
vastasin lähinnä tuohon " Mahtaa jäädä tämä uusi maailma Ubuntun kuplaan? " että on jo muissakin distroissa tarjolla ja käytössä, vaikka ei pakoteta. Mutta äkkiä katsottuna on oletuksena päällä melko monessa distrossaJuu, on, siten että halutessasi voit asentaa snappeja, flatpakeja ja mitänäitänyton. Ubuntu pakottaa siihen. Rautarajoitusten takia en itse halua käyttää niitä vaan asennan mieluummin repoista natiivina. Tai jopa käännän itse lähdekoodista.
Onhan niillä kyllä siinä mielessä minunkin käutössäni paikkansa että niillä voin nopeasti katsoa ja kokeilla miten joku softa toimii ja jos se sopii siihen mitä haluan tai tarvitsen niin sitten repoista aitoa tavaraa. Ja jos joskus päädyn asentamaan jonkun immutable distron niin silloin todennäköisesti siinä instanssissa niitä käyttäisinkin. Silloinkin se olisi oma valinta, jonka itse tekisin tietoisesti. Aivan kuten nyt olen päättänyt olla käyttämättä niitä olemalla käyttämättä Ubuntua ja sen johdannaisia jotka pakkosyöttävät niitä.
vastasin lähinnä tuohon " Mahtaa jäädä tämä uusi maailma Ubuntun kuplaan? " että on jo muissakin distroissa tarjolla ja käytössä, vaikka ei pakoteta. Mutta äkkiä katsottuna on oletuksena päällä melko monessa distrossa
Niin, vastaus oli tuohon sun eka väittämään josta sai ainakin sen käsityksen että ei edes käytetä muualla kuin Ubuntussa.Joissakin on, joissakin ei. Joissakin on pelkkä flatpak tarjolla oletuksena, osassa jopa molemmat. Molemmat saa halutessaan mihin tahansa.
Mutta kuten jo ylempänä mainittiin avainsanat. Ainoastaan Ubuntu tunkee Crapejaan silmät ja suut täyteen.
Niin, vastaus oli tuohon sun eka väittämään josta sai ainakin sen käsityksen että ei edes käytetä muualla kuin Ubuntussa.
No meneepä nyt tunteisiin. Aivan sama mikä käyttis on alla niin yhtä koville ottaa kaikki muutokset ja uudistukset. Mutta saa olla mun puolesta, kukaanhan ei pakota käyttämään.Joka oli vastaus väittämään että tämä sonta olisi tulevaisuutta. Varmasti siellä Ubuntu-kuplassa onkin, kuten tässä on jo tullut todettua useampaan otteeseen.
No meneepä nyt tunteisiin. Aivan sama mikä käyttis on alla niin yhtä koville ottaa kaikki muutokset ja uudistukset. Mutta saa olla mun puolesta, kukaanhan ei pakota käyttämään.
Ja tuo muiden dissaaminen kuplassa olemisesta kertoo jo että on turha jatkaa yhtään enempää
Eiköhän kummankin kanta tullut sitten jo selväksi...
Päivititkö biosia? Embedded controller hoitaa sleepin käyttiksestä riippumatta, joten siellä suunnalla se vika on.
Ainakin aikaisemmin noille Surfaceille ollut ihan omat kernelit ja patchit. Muistelen että niissä oli jotain minkä takia niitä ei olla saatu mainline kerneliin.
GitHub - linux-surface/linux-surface: Linux Kernel for Surface Devices
Linux Kernel for Surface Devices. Contribute to linux-surface/linux-surface development by creating an account on GitHub.github.com
Firefox ajetaan aina vakioidussa ympäristössä (kun taas perinteisessä mallissa Firefoxia ympäröivät kirjastot jne. saattavat olla ihan missä tahansa tilassa, mikä voi aiheuttaa softan kaatuilua tms. hajoamisia, mistä syntyy vaikeasti selvitettäviä bugitikettejä
vaan softan pääsy on rajattu sitä ympäröivän containerin avulla.
Hymm, eikös tuo ole jo käytössä lähes kaikissa uusissa Distroissa, vai mitä tarkoitat?
Tarkennan vähän oli huonosti muotoiltu, mahdollista saada lähes kaikkiin.No ei. Kyllä minä Fedoraan sen ihan itse asensin. Itseasissa voisin poistaa sen nyt kun näyttää siltä että spotify on vihdoin saanut chrome castin toimimaan myös windows clientissa. Joskus vuosia sitten se ei toiminut windowsissa, mutta linuxissa toimi, joten mulla oli linuxiin spotify asennettuna jota pystyi taas käskemään windowsista.
Asia joka tuntuu olevan kovin herkkä joillekkin.
Niin kauan kuin muistan, on Linux-maailmassa kaikki ollut herkkää joillekin ja kauheat riidat milloin mistäkin mitättömästä asiasta, koska se oma mielipide vaan on ainoa oikea. Ei kai niitä distrojakaan olisi ziljoonia ellei näin olisi. Kivahan se on, että asioihin suhtaudutaan tunteella, mutta välillä varsin raskasta.
Itse käyttelen sekä Ubuntua että Red Hatin sukulaisia enkä itsekään välitä mikä paketinhallinta palvelimessa on, kunhan se toimii. Ja aina on toiminut.
Aikalailla samoilla linjoilla, jokaisessa distrossa ja paketinhallinnassa on omat hyvät ja huonot puolensa. Itsekin töissä näpräilen aika monen linuxin parissa. Töissä taitaa olla ajossa ainakin Arch, Debian, Ubuntu, Centos, Oracle ja Suse, ehkä jotain muutakin ja kotona Debiania ja Ubuntua pääsääntöisesti mytta taitaa joukossa olla Alpinea ja jotain muutakin.Joo, saa aina kaivaa popcornit esiin tällaisissa keskusteluissa, joissa vahvan mielipiteen omaavat harrastelijat alkavat vääntää sitä ainoaa oikeaa näkökantaansa.
Olen tehnyt työtä aiemmin UNIX- ja sittemmin Linux-palvelinjärjestelmien parissa kymmeniä vuosia ja tottunut työskentelemään erilaisten alustojen kanssa. Jokaisessa distrossa/paketinhallinnassa/container-teknologiassa/jne. on omat hyvät ja huonot puolensa, enkä pysty niitä lineaariseen paremmuusjärjestykseen laittamaan. Viime vuosina aktiivikäytössä on ollut RHEL, CentOS, Rocky Linux, Debian, Ubuntu ja Alpine Linux, jotka ovat kaikki minusta hyviä. Osin paremmuus riippuu spesifisestä käyttötarkoituksesta.
Palvelinpuolellahan melkein kaikki uusi tehdään nykyään kontteihin (tyypillisimmin Kuberneteksen päälle), joten kehityskulku, jossa työpöytäsovelluksetkin jaellaan kontteina, seuraa tavallaan sitä. Siitä seuraa hyviä ja huonoja puolia. Paras alkaa vähitellen totutella asiaan...
Nykyään uudemmille koneille en ole laittanut dualboottia vaan käytän Windows11 peruskäyttiksenä ja ajan Linuxeja hyper-v virtuaalikoneissa joita on yleensä pyörimässä kaksi. Toisesssa on työjutut+tärkeät asiat ja toisessa henkilökohtaiset satunnaisasiat. Lisäksi voin hyppiä windows sovellusikkunoihin jos työ vaatii windows applikaatiota ja näin kaikki toimii minusta erittäin joustavasti paremmin kuin dualboottaamalla. Ainoa ongelma on windows-koneen fyysiset levyt joita on hankala käyttää linux virtuaalikoneista käsin. Tähän on rakaisu että tallennukset tehdään NASsille ja hyvin toimii.
Olen ennen muinoin ollut aika Microsoft-vastainen, mutta viime aikojen kehityskulku, jossa Microsoft itse mahdollistaa entisen "vihollisleirin" käyttöjärjestelmän käytön, tuntuu hyvältä. Kannattaa siis kokeilla WSL2:ta joskus, jos ei ole sitä vielä tehnyt.
Microsoft mahdollistaa jotta sekä Linuxia että Windowsia tarvitsevat eivät hyppäisi peruuttamattomasti Linuxin kelkkaan. Onkohan tämä se embrace- vaihe Microsoftin epäpyhässä strategiakolminaisuudessa?