Eikö gimpin saa ihan distron oman paketinhallinnan kautta? Oma mielipide on että distron kautta kaikki mitä vaan saa ja näitä muita vaihtoehtoja sitten kehiin niiden kohdalla joita ei saa.
Osa softasta on vaan niin pirun vanhaa, että haluan osan pysyvän vähän paremmin ajantasalla. Mutta esim. joku LibreOffice, mulla ei tarvi olla siitä mikään uusin versio, mint/ubuntu repon versio käy ihan hyvin. GIMPin kanssa on sellainen homma, että siihen haluan mukaan
G'MIC pluginin ja se on distro repon kautta hirveän vanha. Ristiin noita ei taida saada, ei ainakaan toimi kun itse testasin. Eli GIMP reposta ja G'MIC Flatpakkina ei toimi yhteen.
Flatpakit ja AppImaget mitkä otan käyttöön niin ne tulee olla "official", eli softan tekijöiden, en mitään 3rd party julkaisuja ota käyttöön, mitä moni Flatpak esim. on. Ja mietin aina, että onko kuinka iso tekijä, eli voiko luottaa vähän paremmin kun kyse on jostain GIMPin kokoisesta Vs. joku neverhöörd pikkusoftan julkaisija. Ei tosin ole mikään tae turvallisuudesta, aina voi tapahtua kaikkea.
Ittellä esim. Fedorassa on snapin kautta ainoastaan spotify asennettuna.
Itsellä "additional repon" kautta. Kuten myös tällä hetkellä Mega, MKVToolnix, Signal, SpiderOak, Teamviewer ja Vivaldi. PPA:n kautta on Thunderbird (tämä oli tosi vanha distron repossa ainakin siinä vaiheessa kun tätä softaa otin käyttöön) ja qBittorrent. Flatpakeista nyt olisi ainakin tulossa siis GIMP+G'MIC ja Handbrake, AppImaget tällä hetkellä Joplin ja Audacity.
Snappeja en tule ikinä käyttämään monestakin syystä, Linux Mint mielestäni on
hyvin tiivistänyt miksi tuota Canonicalin tuotosta pitäisi välttää. Flatpak ja AppImaget jos ihan pakko. Olen vielä win->linux-matkalla ja on vielä jonkin verran windows softaa jolle pitäisi löytää joku korvaava linuxiin (valitettavasti muutama softa tulee jäämään virtualbox+windows varaan) ja ottaa käyttöön joten osa varmaan tulee add.repo/PPA/Flatpak/AppImage kautta vielä.
Sitten vasta käyttää esim. FlatPak ja ihan viimeisenä vaihtoehtona jos tarjolla niin AppImage.
Tietoturvallisuuden takia Flatpak ennen AppImagea? AppImageissa ei ole sandboxaus pakollista, senkö takia? Yksi ongelmahan, jos olen oikein ymmärtänyt, näissä kaikissa Snap/Flatpak/AppImage on se, että miten voi luottaa sen paketin ylläpitäjän päivittämään kaikki kirjastot jos niissä jotain tietoturvaongelmia.