Viimeiset 10 vuotta itsekin tappelin oman touchpadin kanssa, jotta sain sen toimimaan järkevästi (MacBook Pro:ssa; eli touchpad jossa ei ole nappeja lainkaan paitsi itse padi on nappi, käytännössä pakko käyttää useamman sormen eleitä). GUI:n kautta touchpadin säätö oli mahdotonta, ja taustaosakin piti vaihtaa (synaptics -> libinput), koska ensimmäisessä useamman sormen eleet on todella alkeelliset. Linuxien työpöytäympäristöissä "toissijaiset" ominaisuuidet on usein todella paljon huonommin kiillotetut kuin kaupallisissa käyttiksissä.
Tämä on totta. Eihän sitä syndaemonia ole tarkoitus ajaa shellissä! Syndaemonia yritettäisiin myös ajaa uudestaan joka kerta kun käyttäjä kirjautuu sisään uudestaan (riippuen siitä onko .bashrc vai .bash_profile, jokaisen uuden interaktiivisen bashin käynnistyessä). Tosiaan .xinitrc on oikea paikka, jos käynnistää X.org:n itse, mutta jos ei aja itse X.org:ia terminaalista kirjatutumisen jälkeen vaan graafisesta login managerista niin sekään ei ole oikea paikka (taitaa jäädä ajamatta kokonaan). DM:n mukaiseen paikkaan siis scripti ajoon; se myös varmistaa sen että työpöytäympäristö käsittelee ohjelman oikein. $XDG_CONFIG_HOME/autostart .desktop -tiedostot pitäisi tulla ajetuksi kaikissa DM:ssä (yleensä siis .config/autostart), scriptien ajokin onnistuu sieltä.