Msi käyttää Nuvotonin sensoripiirejä. Tossa mortarissa pitäisi
msin mukaan olla Nuvoton NCT6793D Controller Chip, voi olla että on liian uusi ja pitäisi kääntää sorsista tuki sille(on kyllä olemassa jo uudemmilla kerneleillä). Tuki tuolle pitäisi olla ajurissa nct6775.ko
Täytyypä kokeilla kun ehtii. Jaa, että edelleen on liian uutta rautaa ja ihan tarkoituksella otin ainakin vuoden markkinoilla ollutta, että olisi Linuxiinkin kaikki ehtinyt.
Olishan sitä voinut ostaa vieläkin vanhempaa ja käytettyäkin, mutta mulla meni pupu pöksyyn ja ajattelin että sitten mulla on nurkassa vain romurautaa, jos Linuxin kanssa ei hommasta tulekaan mitään. Nyt minulla on tuossa suoraan Windows 10 yhteensopiva vehje, mikä ei tarvitse kuin muistinlisäystä ja ehkä tehokkaamman prossan, niin kaikki toimii.
Ja täytyy kehua, että täällä on kyllä vähän pirun asiantuntevaa porukkaa. Eikä ole vielä tullut edes yhtään kuittailua siitä, että kyselen ihan tyhmiä. Kyllä nyt tuollaiset pitäisi osata ekalla yrityksellä, vaikka ei olisi tietsikkaa ennen nähnytkään.
Mitä itse Ubuntuun tulee, niin vähitellen oppii kaikkea uutta vahingossa, kun koneella säätää.
Vaikkapa tuo dash. Kauan kesti tajuta, että mikä ihme tuokin on ja mistä sen löytää. No, se on siis näytön vasemmassa laidassa oleva alue, johon on kiinnitetty ohjelmia, jotka voi avata niitä suoraan klikkaamalla. Ellei ohjelma ole suoraan siinä, niin siinä dashissa on myös kiinnitettynä etsi-toiminto, johon voi kirjoittaa ohjelman nimen ja sitten se löytyy ja sen voi avata.
Sitten ihmettelin, että miten mä oikein saan siihen dashiin kiinnitettyä ohjelmia. Netissä oli johonkin vanhoihin versioihin niin monimutkaisia ohjeita, että ihmettelin kuinka vaikeaksi tuokin on tehty.
Sitten älysin, että kun ohjelma on auki, niin se näkyy myös dashissa ja silloin kun klikkaa sitä hiiren oikealla painikkeella, niin voi valita että se lukittuu dashiin.
Sitten nämä ohjelmat. Ihmettelin että kun vaikka firefox on auki, niin mistä mä löydän sen normaalin menun, mikä Windowsissa on ohjelman ylälaidassa. Sattumalta sitten senkin huomasin, että kun hiiren liikuttaa ylälaitaan, niin menu ilmestyy. Sama logiikka on kai kaikissa ohjelmissa.
Eli tuolllaisi pikku käytettävyysjuttuja oppii koko ajan lisää, mutta olen kyllä sitä mieltä, että hiukan on liikaa sellaisia asioita, jotka pitää vaan tietää eikä ole tehty niin, että pitäisi onnistua vaikka ei tiedäkään kunhan pitää vaan silmät auki ja lukee mitä vaihtoehtoja valikoissa on.
Edit:
Vielä tosta Nuvotonin piiristä. Ehdin jo melkein kirjoittaa, että ihme juttu kun netissä on noin hyvä manuaali ja emolevyn mukana tulleessa ei lue mitää asiasta.
Kyllä se lukee, meni vain silmien ohitse kun koitin etsiä.